Lichte muziek op
zwarte schijven IIP
Chris Barber op dreef
DRAADLOOS
CONTACT
Plaatjes voor de vakantietijd
„Salto Mortale" in het niets
AKrrdo
Wij luisteren naar
Radio-V aticama
Kinderen brengen
16 miljoen bijeen
Swingende marsen
V B
Wij kijken naar
Wij kijken naar
MULO A en B 1
RESA-HILVERSUM
ZATERDAG 20 JUNI 1959
PAGINA 2
Zo orwaa rtó iVe volgen Bobbie!
Liturgische weekkalender
H. H
We breken
vast en zeker
onze nek
Bobbie!.
Hier,Bobbie!
De avonturen van Kuifje en Bobbie
Hier iftoet een struik komen. Hol naar Hier heb ik er een, maar als ,je er weer
de kwekerij en koop een Cytisus een moet hebben
Laburnum.
vraag dan gewoon om een gouden
regen.
nSpe&2
ScWSür
WOEHA!
WOEHA!
Copyrighl P. I. B. Bok 6 Copenhoqen
SK*M8Ui
de weg c/radit in onze rich
ting..Aanstonds komen
ze hier beneden voorbij..
Bóbbie, nu is 't jouw
beurt om ons te helpen.
Hier is Zorrino 's muts
Vooruit.'...Zoek 'm
ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m, NCRV: 8.00
Nws. en weerber. 8.15 Gewijde muz. 8.30
Morgenwijding 9.15 Orgelconcert, KRO:
9.30 Nws 9.45 Gram. 9.55 PI. Hoogmis.
11.30 Gram. 11.55 Viool en piano. 12.15
Apologie. 12.35 Instr. octet. 12.55 Gram.
13.00 Nws. 13.05 Caus. 13.10 Hoorsp. 13.30
Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Holland Fes
tival 1959: Opera. 15.50 Gram. 16.10 Sport.
16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst.
18.00 Causerieën. 18.30 Caus. NCRV: 19.00
Kerkelijk nws. 19.05 Verz. progr. 19.30
Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.20
Cabaret. 20.50 Gram. 21.20 Caus. 21.30
Hoorsp. 22.20 Lichte muz. 22.40 Gram.
22.45 Avondgebed en lit kal. 23.00 Nws.
23.15 Limburgs symphonie ork. 23.50-24.00
Gram.
HILVERSUM H, 298 m. VARA: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 Gevar. progr.
9.45 Caus. VPRO: 10.00 V. d. jeugd. IKOR:
10.30 Remonstrantse kerkd. 11.30 Vra-
genbeantw AVRO: 12.00 Gram. 12.30
Sportspiegél. 12.35 Gram. 13.00 Nws. en
SOS. 13.07 Caus. 13.17 Meded. of gram.
13.20 Gevar. progr. v. d. sold. 14.00 Holl.
Festival 1959: Kamerork. en soliste. 15.10
Gespr. 15.30 Instr. kwint. 16.00 Dansmuz.
16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gespr met
luisteraars. 17.15 Nederl. sinds 1945, caus
VARA: 17.30 V. d, jeugd. 17.50 Nws..
sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Amus.
muz. 19.00 Reisbeschr. 19.30 Studenten
cabaret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Prome-
nade-ork., koor en sol. 20.45 Hoorsp. 21.25
Herinneringen aan Louis Davids. 22.15
Act. 22130 Gram. 23.00 Nws. 23.15-24.00
Gram.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 13.40 Gram. 15.00 Festival v. Alde-
burgh: Strijkkwart. en fluit. 15.55 Festi
val v. Aldeburgh (verv.). 18.45 Lichte
muz. 23.06-23.36 Blaas-ens.
ENGELAND, BBC Light progr., 1500
en 247 m: 12.00 Gram. 13.15 Gevar. progr,
14.15 Gevar. progr. 15.30 Lichte muz. 17.00
Gram. 18.00 Populaire liedjes. 19.35 Gram.
20.30 Samenzang. 21.00 Gevar. progr. 22.00
Ork. conc. 22.40 Gram. 23.30 Lichte muz.
NDR/WDR, 309 m: 13.25 Gevar. muz.
14.30 Barokmuz. 15.00 Verz. progr. 16.30
Lichte muz. 17.00 Instr. sext. 18.15 Ork.
conc. 18.45 Sopr. en piano. 20.00 Dans
muz. 22.50 Ork. conc. 0.05 Jazzmuz. 1.15-
4.30 Gevar. muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.),
280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 14.45 Ope-
raconc. 17.30 Gram. 17.45 Festival v.
Straatsburg: Ork. conc. 19.30 Lichte muz.
20.15 Kamermuz.
BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. ork. 12.34
Amus. ork. (verv.), 13.15 V. d. sold. 14.00
Gram. 16.20 Lichte muz. 17.00 Gram. 17.30
Sportuitsl. 17.37 en 17.52 Gram. 18.00 Ka
mermuz. 19.30 Gram. 19.45 Die Jahres-
zeiten, oratorium 22.15 Gram. 23.05-24.00
Gram.'
484 m: 12.15 Gram. 13.15 Verz. progr.
en sportber. 17.05 Verz. progr. en sport-
ber. 17.45 Gram. 19.00 Godsd. halfuur
20.00 Ork. Conc. en koren. 20.45 Gram.
22.10 Brussel bij nacht. 23.00 Dansmuz.
VARA: 20.00 Mensen en meningen ln
het voorbijgaan 20.45 Gevar. progr. Ge
zamenlijk progr. AVRO, KRO, VARA en
VPRO: 22.00 Sport in beeld.
Zóndag 21 juni
22.13 uur 21 juni bij het graf van
Aloysius van Gonzaga, in Rome.
Golflengten: 25m67: 31ml0; 41m21;
196m2.
Maandag 22 juni
22.15 uur Het hart. Dat het mid
delpunt der wereld is.
Golflengten: 25m67: 31ml0: 41m21;
196m2.
Woensdag 24 juni
22.15 uur Vatikaanse wetens
waardigheden.
Golflengten: 25m67: 31ml0; 41m21;
196m2.
Donderdag 25 juni
17.00 uur De Filippijnse sopraan
Lilia Teresita Reyes zingt muziek
van Schumann, De Falla en Filip
pijnse volksliederen.
Golflengten: 25m67: 31ml0; 41m21;
196m2.
Vrijdag 26 Juni
22.15 uur Wat denkt de H. Stoel
over
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
DAGÈLIJKS: 21.00 uur Gezinsrozen
krans in het Latijn (196m2).
(N.B. Programmawijziging voorbe
houden vanwege actualiteiten)
DUITSE TELEVISIEPROGR.
10.45 Eurovisie: Handbalkamp. te We
nen. 12.15 Int. borreluurtje. Daarna:
Progr overz. 13.15-14.00 Voetbalkamp.
Duitsland. 14.30-14.55 Documentair progr
15.00 Eurovisie: Het Rhöne-Feest i. La
Tour de Peilz, Zwitserland. 16.00-18.00
Int atletiekkamp. (Regionaal progr.:
19 00-19.25 WDR: Hier und Heute). 19.30
Weekjoum. 20.05 Comedie.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
15.00 Eurovisie: Rhöne-Feest in La
Tour de Peilz. Zwitserland. 16.00-17.30
Reportages. (Om 17.00 of 17.30 Kron. v
d. Verleden Tijd). 19.30 De laatste der
Mohikanen. 20.00 Nws. 20.30 Gevar.
progr. 22.10 Lichte muz. 22.40 Wereldnws
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
11.00 Hoogmis. 11.40-12.15 Eurovisie:
Wereldkamp. handhal te Wenen. 15.00-
16.00 Eurovisie: Rhöne-Feest te La Tout
de Peilz, Zwitserland. 19.00 V, d. kleu
ters. 19.20 Tekenfilm. 19.30 Nws. 20.00
Feuill. 20.25 Variété-progr. 21.25 Flim-
klucht. 21.40 Gevar. progr. 22.05 V. d
vrouw. 22.35 Beroemde bokswedstrijden
22.45 Nws.
MAANDAG
HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 7.00
Nws. 7.13 Gram. 7.50 Een woord voor de
dag. 8.00 Nws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gewij
de muz. 9.00 V. d. zieken. 9.30 Gram. 9.35
Waterst 9.40 V. d. vrouw. 11.00 Gram.
11.40 Gram. 12.00 Piano-recital. 12.25 Voor
boer cn tuinder. 12.30 Land- cn tuinb.-
meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en
act. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz, 13.45
Gram. 14.35 Gram. 14.55 Kamermuz. 15.15
Gram 16.30 Kamermuz. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Or
gelspel. 18.30 Vocaal ens. 10X10 Nws. en
weerber. 19.10 Orgelconcert. 19.30 Radio
krant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 2050
Jeugdconc. 21.10 Muz. discussie 22.00
Pari. comm. 22.15 Lichte muz. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nws. en SOS-
ber. 23.15-24.00 Gram.
HILVERSUM 1, 298 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamerork.
en solist. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz.
12.30 Land- en tuinb meded. 12.33 V. h.
platteland. 12.34 Lichte muz. 13.00 Nws.
13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz.
13.55 Beursber. 14.00 Lichte muz. 14.15
V. d. vrouw. 14.45 Viool en piano. 15.30
Strijkkwartet. 15.55 Gram, 16.50 Kinder
koor. 17.10 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00
Nws. 18.15 Regeringsuitz. 18.25 Amateurs-
progr. 18.50 Caus. 19.00 Muz. caus. 19.25
Instr. kwint. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz.
20.30 Criminele causerieën. 20.45 Orgel
spel. 21.00 Cabaret. 21.15 Act. 21.30 Het
Omroep ork. en soliste. 22.15 Caus. 22.30
Gevar muz. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. v.
New York. 23.17-24.00 Gram.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 12.00 Ork. conc. 19.00 Ork. conc. 20.00
Licht progr. 23.06-23.36 Altviool en piano-,
ENGELAND, BBC Light progr., 150Ó
en 247 m: 12.00 Gevar. muz. 12.30 Nws
en gevar. progr. 15.00 Órk. conc. 15.45
Lichte muz. 20.30 Nws. en gram. 21.00
Gevar. progr. 21.30 Nws, en gevar. progr
22.40 Lichte muz.
NDR/WDR. 309 m: 12.00 Lichte muz
13.15 Ork. conc. 17.45 Gevar. muz. 19.30
Ork. conc. 22.10 Jazzmuz. 23.00 Gevar
muz. 0.10 Operette- en balletmuz. 1.15-
4.30 Gevar. muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.),
280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 13.30 Gram
14.30 Gewijd conc. 15.00 Ork. conc. 16.00
Gram. 18 05 Kamermuz. 20.00 Ork. conc
23.10 Solistenconc.
BRUSSEL, 324 ra: 12.00 Gram. 12.42
Gram. 13.11 Gram. 15.00 Fagot en piano
15.25 Gram. 16.00 Koersen. 17.10 Gram.
17.45 Kinderliederen. 18.15 Kinderlied.
18.20 Gram. 18.30 V. d. sold. 19.30 Gram.
19.45 Kamermuz. 20.35 Kamermuz 21.30
Amus. ork. 22.15 Kamermuz. 23.00 V. d,
zeelieden
484 m: 12.00 Gram. 13.15 Gram. 14.00
Ork., koren en sol. 15.30 Gram. 16.05 Gram
17.10 Gram. 17.20 Viool en piano. 17.50
Gram. 20.00 Gram. 22.10 Kamermuz.
VARA: 17.00 V. d. kind.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17,00 V. d. kind. 17.30-18.00 Dansmuz
(Regionaal progr. NDR: 18.45 Die Nord-
schau. WDR: 18.45 Hier und Heute. WDR;
19.25 Documentair progr. NDR: 19 30 De
vrolijke camera). 20.00 Nws. 20.20 Bijeen
komst v. Vegetariërs. 20.50 Documentair
progr. 21.35 Jazzmuz.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 Sport. 20.00 Nws. 20.35 Gevar,
progr. 21.40 Sportrep. 22.25 Wereldr.ws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 Nws. 20.15 Zoeklicht op,... 20.25
Speelfilm. 21.55 Beeldenspel. 22.25 Nws.
NIXA is, zonder twijfel aangemoe
digd door het succes van de eerste
twee platen, opnieuw niet een Chris
Barber-LP op de markt verschenen.
Een concert in „The Dome", in Brigh
ton, heeft de stof geleverd en hoe!
voor de derde „Chris Barber in Con
cert", een plaat die het nummer NJL 17
(black label) heeft meegekregen.
Die eerste maart 1958 moet een zeer
geïnspireerde avond geweest zijn. Pat
Halcox, de trompettist, zei na afloop
CHRIS BARBER
van het concert: „We waren allemaal
even goed op dreef, vanavond". De
Dome, een namaak-Arabisch bouw
werk in de luxueuze Zuidengelse bad
plaats Brighton, kan eenentwintighon
derd mensen bevatten. We mogen ge
rust aannemen, dat die er die avond
waren ook. En tevens hebben ze zon
der omhaal van hun instemming blijk
gegeven. Herhaaldelijk klinkt een spon
taan applaus op tussen de verschillen
de nummers.
In de eerste plaats is er natuurlijk
Chris zelf, die ook nu weer zijn mees
terschap op de trombone bewijst. Hij
wordt bijgestaan door de fameuze
trompettist Pat Halcox, en door de
Monty Sunshine, die als altijd de kla
rinet hanteert. Hij weet daar een bij
zonder gevoelige toon uit te halen.
Bij zo'n belangrijke gelegenheid
mocht de zangeres Ottilie Patterson,
het Ierse leraresje dat haar baan aan
een kunstnijverheidsschool definitief
heeft opgegeven voor haar werk bij
Chris Barber, niet ontbreken. In vier
van de negen nummers kunnen we
haar krachtige, donkere stem beluis
teren: zo is zij te horen in „Strange
Things Happen", een negro-spiritual,
in „Pretty Baby", bijna zo oud als
de jazz zelf, en in twee blues, „Geor
gia Grind" en „Careless Love". In
dat trieste soort liedjes is zij op haar
best. En de jongens begeleiden haar
met overgave. De plaat opent met
de Bugle Boy March", in een ar
rangement van Chris Barber; het
zijn de blazers, die daar het hoogste
woord voeren. Na Ottilies eerste op
treden volgt „Majorca", en deze
helft van de plaat wordt besloten met
„Rockin' in Rhythm" van de pia
nist-componist Duke Ellington.
De tweede kant begint met het be
kende „My Old Kentucky Home" maar
dan zó dat we dat oude huis nauwelijks
terugkennen. Als laatste nummer een
echte uitsmijter, waarin alle leden van
de band we hebben de bassist Dick
Smith en Eddie Smith, de man met de
banjo, nog niet genoemd door Chris
Barber officieel aan het publiek worden
voorgesteld. Dat gebeurt met het liedje
..Mama Don't Allow". We horen Chris
dus ook nog zingen, en hoewel het dan
eigenlijk „niet mag van me moe", om
dat moe geen trompet, of bas of drums
of banjo horen wil, krijgt ieder de gele
genheid als solist een nummertje weg
te geven. De drummer Graham Bur-
bidge maakt daar een adembenemend
gebruik van. „Mama Don't Allow" is
een nummer dat grote hilariteit ver
wekt, en vast niet alleen bij het pu
bliek dat „The Dome" die avond vulde.
Voor de liefhebbers van Dixieland, en
dan in die heel eigen opvatting van
Chris Barber, is dit een plaat die ze
niet missen mogen.
EEN IN NAPELS gehouden songfes
tival is uitgelopen op een fiks handge
meen. Het schijnt dat een aantal lieden
het erop had toegelegd duidelijk te
maken welk een flut-liederen er in het
algemeen aan de markt wordt ge
bracht. De intrige was zo goed voorbe
reid dat ongeveer de helft van de jury
leden uit oproerkraaiers bestond. De
Italiaanse televisie wilde haar appara
tuur niet in de waagschaal stellen voor
opnamen van een ongeregelde boks- en
worstelwedstrijd en sleepte op het heet
ste moment haar camera's het gebouw
uit.
IN ENGELAND gaat het de laatste
maanden niet zo goed met de verkoop
van grammofoonplaten. In het eerste
kwartaal van dit jaar verkochten de
maatschappijen bijna drie miljoen pla
ten minder dan vorig jaar.
Billy Vaughn
Billy Vaughn, de populaire Schotse
bandleider, werkt zich nog steeds ijverig
naar boven. Hij laat de ene opname na
de andere verschijnen. Nu heeft hij
onder de naam „La Paloma" een twaalf
tal oude bekenden verzameld en er
een Zuidamerikaans tintje aan gegeven.
Zijn geoefende blazers,
die gezamenlijk een
eigenaardig nasaal ge-
l'2^Au\ luid weten voort te
I J /fV~\ brengen, spelen onbe-
i tl rispelijk hun nummers.
De voormalige kapper
uit Glasgow zou nooit
V af de beroemde bandlei-
m der van tegenwoordig
zijn geworden (en
directeur van een grote grammofoon
platenmaatschappij) als hij niet alle fijne
kneepjes van het vak kende. Billy zal
met deze plaat dan ook vele liefhebbers
gelukkig maken. Ook de danslustigen
komen aan hun trekken. „Say-si-si",
„Mexicali Rose", „Brazil", „La Compar-
sita' en „La Paloma" zijn de bekendste
liedjes op deze langspeelplaat van Londen
Records (HA-D2151).
Mr. Skiffle
Evenals Billy Vaughn is mijnheer
Lonnie Donegan uit Glasgow afkomstig.
En evenals Billy heeft Lonnie zijn spe
cialiteit, in dit geval de skiffle-music.
In Engeland noemt men Lonnie zelfs
„Mr. Skiffle". Bij skiffle wordt van dik
hout planken gezaagd, om het zo maar
eens te zeggen. Een paar vals gestemde
gitaren, èen krassend wasbord zorgen
voor de begeleiding. De zanger moet een
af en toe overslaande, zenuwachtige
stem hebben, en dan lukt het wel.
Het centraal bestuur van de H. Kinds
heid heeft op donderdag en vrijdag
Parijs onder leiding van de presided
mgr. Bresolles zijn jaarvergadering ge
houden, waarbij o.m. de Nederlandse di
recteur der pauselijke missiewerken
mgr. J. J. van Hussen aanwezig was.
Uit de bijdragen der kinderen uit
landen, waarvan er zelfs 16 als missie
gebied bekend zijn, kon een netto-bedrae
van 16.862.00 gulden ter besehikkin-
worden gesteld voor de voeding en ver
zorging van kinderen, voor kraaminrich
tingen, weeshuizen, kinderbewaarplaat'
sen en scholen in de missielanden
vergelijking met vorig jaar is er eev
vooruitgang van ruim 3.235.000 gulden.
Nederland neemt met een netto-bedras
van 380.410 gulden de zevende plaats "1
onder de deelnemende landen. Tijden»
de vergadering zijn 930 aanvragen of
steun behandeld.
ZONDAG 21 juni: 5e zondag na Pip*'
steren; eigen mis; 2 geb. H. Aloysw
(Haarlem: 2 geb. H. Engelmundus); cred";
pref. v. d. H. Drieëenheid; groen. MAAb
DAG: H. Paulinus, bisschop-belijder: eige
mis; wit. DINSDAG: Vigilie van H. Joa£,
nes de Doper; eigen mis; paars. WOEN®
DAG: Geboorte van de H. Joannes de V°
per; eigen mis; credo; wit. DONDERDAÜ
H. Gulielmus. abt; mis Os justi; (Utreen);
2 geb. H. Adelbert); wit. Haarlem en Ro1..
terdam: H. Adelbert, belijder; mis Os jus"'
2 geb. H. Gulielmus; wit. VRIJDAG: Bn
Joannes en Paulus, martelaren; eigen
rood. ZATERDAG: mis van O. L. Vr.
zaterdag; pref. v. O. L. Vr.; wit. ZONDA
28 juni: 6e zondag na Pinksteren; eige.
mis; 2 geb. H. Irenaeus; credo; pref. V.
H. Drieëenheid; groen.
tweeslachtigheid? Waarom de verdij®'
tig-ouderwetse romantiek van „GuiWJj
lieve, ga nooit meer van mij weg
hoor bij mij!" in het elektronische Vj,
gestoken? En was het ónze schuld
wij op het moment dat Angeli, prof®5'
sor in de bio-chemie, uitkreet:
nieuwe tijd is voor het mensdom aaP!
gebroken, de dood is overwonnen",
onszelf dachten: „Gut, man, begin n°'
eerst eens synchroon met het geluid V
zingen?" Per slot van rekening héeK
men muziek „uit het laboratorium" 0
men heeft haar niet.
Wouter Paap leidde deze elektr®"
nische televisie-opera gisteravond in,'
Hij zei dat men voor het verschijps® j
wellicht „een ander woord" zou mo*
ten vinden. Dat klopt. Als uiting vf
muziek-dramatische kunst ging het b'e
om een „Salto Mortale" in het nie'?
[nzover er sprake was van een typisc'
„televisionnair" verschijnsel was roe
aangewezen op de handige trucjes v»'
regisseur Kees van Iersel. En die m®
verstaat nu eenmaal zijn vak.
Indien we over die rot
sen klimmen,kunnen we
ze bii 't voorbijkomen
o vervallen. 3 obbie ,jij
blijft hierVooruit,
kapitein
Advertentie
Verkort Mulo voor P.T.T. en N.S.
De kortste en voordeligste opleiding
(Bekende Schriftelijke Curses)
T~\ e kapel van de Koninklijke
I t Luchtmacht onder leiding van
kapitein H. F. W. van Diepen
beek is eens heerlijk uit de band ge
sprongen. Onze luchtmacht-jongens
hebben zich voor even afgewend van
de marsen en koralen. Ze wilden wel
'ns een keertje swingen. De plaat die
Telefunken (HX 1118) van hun esca
pade gemaakt heeft, heet „Swinging
marches by marching swingers". Een
viertal uit de oude jazz bekende ■melo
dietjes worden daarop door de blazers
van de luchtmachtkapel in swing
tempo ten gehore gebracht. In de
luchtmacht-kapel bezitten wij een
voortreffelijk stel muzikanten, dat
wordt op dit aardige 45-toerenplaatje
nogmaals duidelijk gedemonstreerd.
CATERINA VALENTE
Lonnie Donegan is vroeger leider ge
weest van de skiffle-group van Chris
Barber. Men zou dus zeggen dat hij
het vak wel geleerd had. De liedjes die
hij op zijn laatste plaatje (NIXA 7N
15181) zingt, munten uit in onbenullig
heid: „Aunt Rhody" en „Does your
chewing gum lose its flavour". Maar
de skiffle-liefhebbers-door-dik-en-dun
zullen zich hieraan niet storen.
Little Gerhard
De jongeman die zich Little Gerhard
noemt, stamt uit de Presleyaanse school.
Ook hij teistert de snaren van zijn gui
taar met wilde „tokkels". His rocking
men" zorgen voor een begeleiding.
Artone KR 24.015x45A brengt Little
Gerhard met het bekende „Peggy Sue"
en „Hand Jive", waarin kleine Gerard
aan ieder die het maar horen wil ver
telt, hoe fijn inspannend de jive wel is.
Op Artone JG 21Q24x45A doet Ray
Willis het heel wat kalmer aan. Maar
Ray is dan ook bezig om „Patricia
Darling" het hof te maken en dan is
wat meer rust ook wel gewenst. Ray
komt er wel, zo dachten wij, want zijn
stem lijkt bijzonder veel op die van
zijn beroemde landgenoot Pat Boone.
In tegenstelling tot „Patricia Darling"
is Rays eigen brouwseltje „Whatta You
Do" heel wat vlotter.
Everly Brothers
Nu Phil, de oudste van de twee
„Everly Brothers" uitstel van de mili
taire dienst heeft gekregen, gaan de
twee langharige knapen rustig door met
het zingen van liedjes in een perfecte
close harmony. Dat is verstandig, want
zo lang de twintigjarige Phil zijn wa
penrok nog in een der magazijnen van
het leger heeft hangen, kan hij met
zijn broertje Don gemakkelijk tegen de
grote concurrentie in de Amerikaanse
showbusiness opwerken. Op het nieuwe
plaatje, dat de naam „Don and Phil"
kreeg, staan een viertal liedjes, waar
van vooral „Take a message to Mary"
en „Poor Jenny" het goed zullen doen.
„Should we tell him" en „I wonder if
I care as, much" zijn de twee andere.
De' plaat komt van Helipdor en heeft
het nummer M 45.460.20 A.
Van Caterina Valente verschijnen er
platen aan de lopende band. Maar
Caterina stelt haar fans nooit teleur.
Van ieder liedje weet zij iets te maken.
Zij wordt daarbij steedstrouw bijge
staan door Werner Müller en zijn uit
vijfenveertig musici bestaand dansorkest.
Valente en Müller staan voor niets en
spelen en zingen alles waar zij zin; iri
hebben. Cp Decca D 18 933 zingt Cate
rina met vrolijke stem de „Berger blues"
en „Blue' Train", waarbij ook het be
faamde RIAS-Tanzorchestcr van Werner
zich niet onbetuigd laat.
De Hollywood-pianist Liberace, expert
in suikerzoete pianomuziek, heeft zijn
bezoek aan Londen moeten verdelen
tussen de concertzaal en de rechtszaal.
Hij had een proces aanhangig gemaakt
tegen een rubriekschrijver van ae Daily
Mirror, Cassandra, die hem in zijn krant
met een uitgezochte
Jft serie honende op-
HgS|/i|t merkingen ontvan-
gen had. Zowel de
Daily Mirror als Li-
berace hebben be-
hoorlijk zijde ge-
W f sponnen bij dit pro-
ces, dat met een
record-publiciteit gepaard gegaan is.
Liberace, die elke dag van het proces in
een zijden costüum van een andere
kleur verschéen, heeft ook tijdens het
proces heel wat ontnuchterende opmer
kingen moeten slikken, maar vermoede
lijk gaat hij Straks gewoon verder met
het zachtjes spelen bij kaarslicht en
lieve praatjes vertellen over zijn teer
beminde moeder. Trouwens, over de
schrijfpraktijken van Cassandra zou ook
wel eens iets minder beminnelijks kun
nen worden gezegd.
Bij de begrafenis van de befaamde
neger-saxofonist en klarinettist in mei
hadden vrienden bij het graf het beken
de „When the saints go marching in"
willen spelen. Zijn eveneens bekende
vriend, de klarinettist Mezz Mezzrow,
had daarvan de leiding willen nemen.
De weduwe wist -het plan echter te ver
hinderen. Zij was bang dat er dan van
enige eerbied niet veel zou overblijven.
Men kan zich dat voorstellen.
Muziek uit het laboratorium
Het verschijnsel van de elektronische
muziek lijkt ons ontsproten aan een
typische moderne behoefte tot „ver
nieuwing" en aan het even typisch mo
derne misverstand dat de mens in staat
zou zjjn zijn „eigen tijd" te onderken
nen. In het onderhavige geval richt die
vernieuwing zich dan bij voorkeur op
die zaken die tot nu toe met recht en
reden als „onveranderlijk" hebben ge
golden. Een daarvan is dat de kunst
althans haar diepste grond vindt in de
natuur, al zal, dunkt ons, ieder kun
stenaar ooit de barre problematiek van
de ge,,kunst"elde natuur aan den lijve
ondervonden hebben. Men kan dat
standpunt vanzelfsprekend verlaten en
aansluiting zoeken bij de onnatuur. Men
kan, met andere woorden, de muziek
gaan „samenstellen" in het laborato
rium, instede van haar los te maken
van de menselijke ziel.
Het eerste deed dus Henk Ba-
dings dat gedaan heeft in zijn elektro
nische televisie-opera „Salto Mortale",
die gisteravond dóór de N.T.S. op het
beeldscherm werd gebracht.
Het was in dit opzicht bijna sym
bolisch dat het gegeven van deze opera
draaide om het ten leven wekken van
een dode en nog meer dat het ten leven
gewekte lijk in de kortst mogelijke tijd
weer terug keerde tot een doodgewoon
dood lijk. Waarmee de natuurlijke gang
van zaken althans weer enigszins was
hersteld.
Wat nu de verdere mérites van deze
opera betreft: men zag en noorde een
verschikkelijke pretentieuze geschiede
nis in de science fiction-sfeer „ver
nieuwende" mensen zijn zelden werke
lijk „moderne mensen", zij leven gre
tig, maar tevergeefs in een onbestem
de toekomst die dus werd onder
steund door een onduidelijk en onbe
grijpelijk geraas en gedreun, dat slechts
tot enige „natuurlijkheid" kwam op
het moment dat men de nabootsing van
een orkest of een orgel kon vermoeden.
En omdat men de traditie, die schuil
gaat achter het fenomeen opera, toch
niet helemaal wilde verlaten, werd er
ook gezongen. Elektronisch gezongen
uiteraard. Hetgeen dus inhield dat men
dwaas vervormde stemgeluiden hoorde
komen uit personen, die bij dat geluid
in generlei opzicht „pasten". Nu ja,
„science-fiction" zal men zeggen en
„een nieuw medium". Maar zó „nieuw"
en zo „elektronisch" kon Badings in
deze televisie-opera niet wezen of hij
ontkwam niet aan althans een poging
tot het traditionele opera-terzet of aan
het nog meer traditionele lyrische lief
desduet of aan de oer-traditionele dra
matiek van de ,,noodlots"-gedachte, al
moest hij het alles dan nabootsen van
de „natuur". Waarom al deze bizarre
DE ZONNETEMPEL
door HERGï
MOCO
by Uitgeverij Casterman
ft is wat je
noemt'n echte
asfaltweg