Weinig getrouw beeld van Bartók's Cantata Prof ana DAGPUZZLE Banken hebben flink surplus in de aanwezige kasreserve TL Steeds meer Italianen gaan onbehoed door het leven 3? w r WZ tw feP j Beste prestatie, de uitvoering van Strawinsky's Sacre Chefarine 4 v A O4? Alfredo IKeleveniwwen van een Jong («er.in RADIO FILHARMONISCH ORKEST H. H. Wijdingen 4-voudige combinatie inderdaad vui beter! Weekstaat Do Nederlandsche Bank luisteren naar. Radio-Vat icana DE KLAD IN DE PARAPLU'S GOD V B WOENSDAG 24 JUNI 1959 PAGINA 2 de veelzijdige voeding! Krachtige Kost voor het Kind! LEO HANEKROOT Bejaarden vragen minder belasting De Bijenkorf Examens Wij kijken naar De avonturen van Kuifje en Bobbie Berst de handen om hoog' Uitstekend' TT®7 Ukapitein, ontwapen éérst die Indiaan Ziezo, in orde. .Hu be vrijdt U Zorrino ik hou ze m 't oog Prdch waarts 'k Ben bij je weer te zienkleine Het verbaast me dat hier zo weinig belangstelling voor toneel bestaat .Dat komt me onwaarschijnlijk Ik ben in geen tien )aar In een voorschouwburg geweest, en ik zou er nu wel eens naar toe willen. Met een zeer eigentijds getint pro gramma hebben Bernard Haitink en het Radio Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw te Amsterdam hun aandeel geleverd aan het Holland Fes tival. Mendelssohns Italianische Sym- phonie als opening, Strawinsky's „Le Sacre du Printemps" tot besluit. Als „plèce de milieu" Béla Bartóks „Can tata Profana", voor koor, tenor en ba ritonsolo en orkest op woorden naar Hongaarse volksliederen. Men zou wil len, dat programma's van een derge lijk type ook in het normale seizoen aan de orde plachten te komen. Bar tóks Cantata Profana is van 1930; zij is een van zijn hoofdwerken, maar zij is in ons land nog vrijwel onbekend. De uitvoering maakte dit concert dus belangrijk genoeg, al geloof ik niet, dat zij een zeer getrouw beeld van het werk gegeven heeft. Althans te oordelen naar wat men hoorde, vergeleken met wat men in de partituur kan lezen. Men Jcan geredelijk toegeven, dat het een moeilijk stuk is, niet in de voornaamste plaats, omdat het zulke exorbitante vir tuoze eisen stelt, maar tengevolge van zijn factuur en de principes, waarnaar Bartók schrijft. Die liggen ver buiten ons conventionele harmonische mu ziekbegrip, en wanneer men op zo me nige passage onze gangbare overgele verde ideeën van polyfonie zou willen toepassen, dan komt men daar nog niet ver mee, omdat Bartók een veel dieper in het verleden teruggrijpende melodi sche structuur toepast, die hij gewon nen heeft uit de oeroude volksmuziek en die niet of zeer bijkomstig harmo nisch is te verstaan. In de Cantata Profana heeft Bar tók zijn eigen stijl definitief gevon den. Zijn muziek uit deze laatste pe riode te realiseren, levert op zichzelf geen onoverkomenlijke moeilijkheden op, mits voldaan is aan de voorwaar de. dat men zich in dit muziekgevoel volledig heeft ingeleefd. Dit is yoor mensen van onze tijd geen geringe opgave, en daar zal er dan ook wel de oorzaak van te zoeken zijn ge weest, dat deze uitvoering de indruk vestigde van een probleem, waar Bernard Haitink en zijn medewerkers niet zijn uitgekomen. Te oordelen naar deze vertolking geeft de Cantata Profana een hard, groezelig en ondoorzichtig klankbeeld dat weinig of geen muzikale expressivi teit toelaat. Wie Bartóks meesterschap kent, gelooft dit niet. Wie de partituur leest, raakt ervan overtuigd, dat het er goeddeels anders staat dan het klonk. Uitgaande van de koorzetting, ziet men dat Bartók een meestal zeer openge werkt klankbeeld schrijft, herhaaldelijk voor dubbelkoor, maar nochtans zeer weinig dicht. Dit moet ook zo zijn om verschillende redenen. Vooreerst omdat het koor bijna voortdurend optreedt als verteller van een verhaal: een vader, wiens zeven zonen op de jacht veran derd worden in zeven herten en hoe die vader, op zoek naar zijn verloren zo nen, de herten aan een drinkplaats vindt, op hen aanlegt, maar zich dan hoort toespreken door het grootste hert (de oudste zoon), die hem vertelt wat er gebeurd is. De vader smeekt de zo nen naar huis terug te keren, doch de herten weigeren dit, omdat zij niet meer tot de civilisatie wensen te komen, nu zij zijn opgenomen in de natuurstaat. De dialoog wordt door solostemmen ge- Advertentle LETTERGREEPRAADSEL LIGA! Let op de échte! zongen, maar het verhaal berust bij het koor. Om die reden alleen al heeft Bartók zorg gedragen voor verstaan bare en expressieve partijen. Dit temeer, omdat hij zich grotendeels bedient van overgeleverde, gesloten muzikale vormen. Op doorlopend moti- visch en thematisch materiaal past hij fuga, canon en motet toe, maar om in dergelijke vormen een verhaal te kun nen vertellen, moet hij zeer bedacht zijn op expressiviteit, waartoe hij dan ook een zeer opengewerkte factuur kiest. Dit hangt nog dieper samen met zijn compositorische beginselen. Bar tók beoefent in feite absolute melo- diek, die meerstemmig toegepast po- lymelodie wordt. Daar ligt Je voor naamste reden voor de openheid van de klank, die hjj bedoeld heeft. Een compacte klank maakt polymelodie nog waardelozer dan polypronie. Poly melodie impliceert in wezen de com plete zelfgenoegzaamheid van iedere stem. Derhalve moet er een zeer hel der uitgeëtst vocaal beeld ontstaan, dynamisch zeer geschakeerd, zodat de stemmen volkomen duidelijk en buigzaam tegen elkaar aan liggen, terwijl het orkest zich met uiterste soepelheid daaronder moet voegen. In de uitvoering van gisteravond lag het allemaal andersom. Het orkest was hard en stug en overstemde een compact klinkend, ongenuanceerd koor. Dit was dan betreurenswaardig, om dat men feitelijk geen juist beeld kon krijgen van dit werk. dat tengevolge van zijn lastige techniek en strakke, abstraherende stemvoeringen toch al van zichzelf niet veel mee geeft. Het moet eigenlijk door zijn ijlte de indruk van legendarische onwezenlijkheid op roepen, maar het moet tegelijkertijd door zijn scherpe lineatuur en zijn indringende kracht dermate suggestief werken, dat de toehoorder die onwe zenlijkheid als een dwingende werke lijkheid ervaart. Had men het werk zo gehoord, dan zou men bemerkt hebben, dat onder zijn ongetwijfeld koele voor komen een sterke macht en een felle bewogendheid leven. In deze uitvoe- ring, waaraan binnen de gestelde be perkingen het Omroepkoor en de solis ten Robert Titze en Lode Devos zeer verdienstelijk medewerkten, kon de onvoorbereide toehoorder van het mu zikale beeld van deze partituur weinig gewaar worden. Het schijnt het lot van de Cantata Profana te zijn, dat zij heel lang moet wachten voor zij haar kan sen krijgt. Ook eidert, heeft het stuk pog weinig „veine" gehad, terwijl het toch in Bartóks ontwikkelingsgang zulk een veelbetekenende functie vervult. Men kon, eerlijk bekend, zich met het hele eerste deel van dit concert niet bij zonder gelukkig voelen. Ook Mendels sohns Italianische Symfonie bleek nog niet geestelijk bezit van Bernard Hai tink geworden te zijn. Ook hier was hij haastig en hard, en het orkest plicht matig en ongevoelig, ook ongelijk van samenspel, lelijk van klank, alsmede onprecies in vele inzetten. Verreweg de beste prestatie van de avond was de uitvoering van de Sacre. Die was ongetwijfeld heel knap en be heerst, en men moet daar de dirigent en zijn orkest alle lof voor geven, die hun toekomt. Maar in het verband van dit concert zat er toch een bijsmaak aan die voldoening gaf. Men heeft nu op deze avond weer kunnen vaststellen, hoe kundig Haitink in technisch opzicht is. Het is geen kleinigheid zulk een stuk zo goed te slaan, dat .alles er op tijd is en klinkt, al zat men. wat dit laatste betreft, soms toch wel eens aan het plafond van zijn vermogens. De Sacre blijft een vaak grandioos exciterend stuk, een geweldig spektakel in klank, maar het komt voor een enorm deel op techniek neer. en het is maar voor een bedroevend klein deel muziek. De per soonlijkheid, die musiceert, heeft er niet veel werk aan. Waar zich die tamelijk geringe kansen voordeden, was Haitinks verklanking molliger dan Strawinsky zou goedkeuren, doch ook Strawinsky zelf kent overigens verschillen in zijn reproduktie. Het was door zjjn knapheid een heel suggestieve en spannende ver tolking. Maar knapheid is het niet, waar wij in onze technologische tijd in muzikale zaken het meest op zitten te wachten. Er is niet erg veel muziek gemaakt op deze avond. Mgr. H. Paulissen S.M.A. zal 16 juli a.s. in de parochiekerk van Hulsberg de priesterwijding toedienen aan de eerw. heren Th. Bakker. Alkmaar; J. v. Dael, EU; H. Hoeben, Roermond; W; Jansman, Luttenberg; P. Neefjes, Obdam en H. Zengers, Maastricht, allen van de So ciëteit voor Afrikaanse Missiën. Horizontaal er verticaal dezelfde woorden invullen. In ieder vakje komt een lettergreep. 1. vismand. 2. dader. .3. eenzaam. 4. proefexamen. 5. landweg. 6. varkensgras. OPLOSSING VAN 23 JUNI Horizontaal: 1. bestemming. 2. luier, gnoe. 3. ijverig, Ede. 4, derangeren. 5. OL, dit. 6. the, Lin. 7. pos, prae. 8. naai en, in. 9. N.Y., credens. 10. executeur. 11. bus. ijs. Verticaal: 1. Blijdorp, nek. 2. euvel, onyx. 3 sier. tsa, eb. 4 Terach, accu. 5. Erin, Epirus. 6. GGD. reet. 7. mg, eilan der. 8. inertie, eu. 9. node, inrij. 10. geenszins. De beroemde filmproducent Arch Selwyn. die in 1916 met zijn broer Adgar en Sam Goldfish de maatschap pij Goldwyn Pictures later de Me- tro-Goldwyn Mayer stichtte, is in Hollywood in de ouderdom van 82 jaar overleden. Het Centraal Orgaan Samenwer kende Organisaties, waarin drie bon den van ouden van dagen eri van ge pensioneerden samenwerken, heeft in een rekest aan de ministerraad ver zocht, gunstiger regelingen vast te stellen voor bepaalde groepen bejaar den met betrekking tot de inkomsten belasting en tot de hoogte van de ver plichte ziekenfondsvcrzekeringsgrens. Een echtpaar van 65 jaar en ouder heeft in de tweede categorie van de inkomstenbelasting recht op een af trek van 624 van het belastbaar in komen. Wanneer echter een van de echtelieden komt te overlijden, vervalt de aftrekfaciliteit geheel. Het komt het COSO nu billijk voor, wanneer dan ten minste de helft van het voorheen af te trekken bedrag in mindering op hel belastbaar inkomen mag worden ge bracht. Verder breekt het COSO een lans voor het 65-jarige echtpaar, dat met de uitkering van de AOW er nog een ontvangt krachtens de invaliditeitswet of de vrijwillige ouderdomsverzekenng. Dit echtpaar valt buiten de grens voor bejaarden, waarbinnen ziekenfondspre mie moet worden betaald. Het echt paar zou dus, ondanks de offers, die het zich voor de VOV getroost heeft, eigenlijk verplicht zijn als vrijwillig verzekerde tot een ziekenfonds toe te treden, hetgeen een beduidende verho ging van premie betekerit. Daarom wordt de ministerraad verzoent, de ziekenfondsgrens voor bejaarden te willen verhogen tot 4470. In de algemene aandeelhoudersver gadering van Magazijn De Bijenkorf is op hun verzoek eervol ontslag ver leend aan de commissaris de heer A. Goudsmit en aan de president-commis saris de heer mr. G. H. A, Grosheide. De heer Ed. van Leer Jr. werd benoemd tot commissaris, terwijl de heer drs. E. F. Philipp werd herbenoemd. Tot pre sident-commissaris is gekozen de heer D. de Jong, De jaarstukken werden goedgekeurd. Advertentie Vitr werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar endoen wonderen Elk der vier bestanddelen van Chefarine „4" is op zich zeil al wereldberoemd. Maar de combinatie in één tablet werkt toch nóg beter dan kon worden verwacht. Deze 4 middelen in één tablet doen wonderen en helpen ook dan wannotr indere middelen lalen. H andere middelen talen. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN EÉN TABLET :gen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag, Mal éi* «ardl beschermd dear hel hestaaddeel (heiarae. Uit de weekstaat van de Nederlandsche f MO milj. De nieuwe periode_ wortH dus Bank per 22 juni is de nadering; van de ultlmoweek merkbaar. De bankblljettenclr- tulatie zette met f 10 milj. uit en bedraagt nu f 4188 milj. Behalve deze onttrekking van middelen hebben de banken ook een aanzienlijk bedrag zien verdwijnen door aankoop van deviezen. De goud- en devie zenvoorraad, welke op 15 dezer f 5170 be droeg, is met f 20 milj. gedaald tot f 5150 milj. Het goud bleef onveranderd op f 4402 milj. Deze daling is veroorzaakt doordat het bedrag van de lening der Nederlandse Antillen ad f 38 milj. naar het buitenland is overgemaakt. Doordat uit andere oor zaken belangrijke bedragen aan deviezen binnenkwamen, bleef het verlies beperkt tot f 20 milj. Verschillende instellingen schijnen in de afgelopen week in de noodzaak te zijn ge weest om schatkistpapier aan de Neder landsche Bank te verkopen. De lortefeuille schatkistpapier van de Nederlandsche Bank is n.l. met f 16 milj. gestegen tot f 460 milj. Anderzijds is f 8 milj. aan opgeno men voorschotten afgelost. Het totaal be drag aan voorschotten beloopt nu nog f 19 milj. De banken kregen een versterking van hun middelen door overboeking van f 12 milj. van de rekening „andere ingezete nen", welke van f 136 milj. tot f 124 milj. daalde. De banken zagen hun stand bij de Nederlandsche Bank op deze eerste dag van de nieuwe kasreserveperiode stijgen van f 505 milj. tot f 524 milj. Voor de nieuwe kasreserveperiode geldt een per centage van 6, hetgeen uitkomt op een gemiddeld aan te houden bedrag van ca llllillllltllllllllllllllllMlllillllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllll dn t 1000) AMSTERDAM, Gem. Kweekschool: Akte onderwijzer: E. de Groot, J. K. Harmsen, P. H. Monteiro, J. C. Meyer. P. H. Roetémeyer. Akte Nuttige Hand werken: de dames M. Visscher, J. Zui- dema, M. Bock, A. Grondsma, G. Groot, A. de Jong, E. de Lange. AMSTERDAM (Gem. Universiteit). Kand. geneesk. 2e ged.: W. J, Botmar, Amsterdam; mej. E. Ereibrun, Amster dam; A. Jansen, Den Haag; H. Köhne, Heiloo; H. Kuik, Amsterdam; J. Lind- wer, Amsterdam; mej. A, Ostendorf, Amsterdam; K. Roozendaal, "Enkhui zen; P. Ross, Djakarta; C. Smernoff, New York; M. Stapper, Amsterdam; E. van Strien, Amsterdam; L. Waldman, Newark, U.S.A.; T. de Wever, Amster dam; mej. J. den Bak, Amsterdam AMSTERDAM (Gem. Universiteit) Doet. psychologie (met lof): J. Vasten- houw, Bussum. BREDA (Maria-kweekschool).' Gesl.: M. Adriaensen, Tilburg; R. v. d. Ark, Den Haag; B, Bakkeren, Breda; C. Bas- tiaensen, Breda; T. v. Beers, Breda: M. de Bot, IJselmonde; R. Brouwers, Ber gen op Zoom; L. de Bruyn, Roosendaal; L. Coffie, Curacao; Sr. Stephanie, Bre da; A. Diepstraten, Breda; M. van Dun, Breda; A. van Duren, Bergen od Zoom; A. van Eekelen, Roosendaal; N. Fran- ckaert, St.-Jansteen; N. Geers, Breda; B v. d, Goorberg, Breda: F; Hamer- linck, Westdorpe; R. v. d. Heyden, Roo sendaal; T. de Jong, Breda; Y. Kibbe- laar, Curacao; R. de Kleijn, Loosdui nen; A. Krabben, Breda; T Martina, Curacao; E. v. Mechelen, Breda; L. Meyer, Breda; J. v. Nunen, Moerdijk; E. Pinxteren, Zundert; E. v. d. Poel, Breda; K. Rouwenhorst, Breda; T. v. Sambeek. Breda: L. Schillcmans, Ber gen op Zoom; L. Schoenmakers, Roo sendaal; M. Schoonen, Breda; A. Schiitz, Roosendaal; H. v. Seters, Breda; M. DONDERDAG HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00 Nws 7.15 Gram. 7.30 V. d, jeugd 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit, kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. vrouw 9.35 Waterst. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.25 V. h platteland 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram 12.50 Act 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer 13.20 Amus. muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Bondsdag 14.45 Gram. 15.00 Lichte muz. 15.30 Vocaal ens. 16.30 Gewijde muz 17.30 Gram. 17.40 Beursber 17.45 Gram 18.00 Lichte muz. 18.30 Idem 18.50 Caus. 19.00 Nws. en weerber, 19.10 Negro-spirituals 19.30 Radiokrant. 19.50 C.H.U pol. caus 20.00 Lichte muz. 20.15 Gram 20.30 Radio- verkeersspel. 21 30 Lichte muz. 22.00 Tijd- schriftenkron. 22.10 Orgclconc, 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking 23.00 Nws. en SOS-ber 23.15 Sportuits 23.20- 24.00 Gram. HILVERSUM, II, 298 m. AVRO 7.00 Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO 7.5(1 Dagopening AVRO: 8 00 Nws 8.15 Gram 9.00 Gymn.' 9.10 De groenteman 9.15 Gram. 0.40 Morgenwijding. 10.00 Gram 11.00 Kookpraatje. 11.15 Sopi en piano. 11.40 Gram. 12.00 Lichte muz 12.30 Land en tuinb.meded 12.33 Lichte muz 12.50 Caus. 13 00 Nws. 13.15 Meded. of gram 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber 14,00 Pianorecital. 14.30 Porgy and Bess, ope ra (verkorte uitv.). 15.15 Klankb 15.45 Tour de France en gram. 17.15 V. ri. jeugd. 17 45 Lichte muz. 18.00 Nws 18.15 Woensdag 24 juni 22.15 uur Vatikaanse wetens waardigheden. Golflengten: 25m67: 31ml0; 41m21; 196m2. Donderdag 25 juni 17.00 uur De Filippijnse sopraan Lilia Teresita Reyes zingt muziek van Schumann, De Falla en Filip pijnse volksliederen. Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21: 188m2. Vrijdag 26 Juni 22.15 uur Wat denkt de H Stoel over. Golflengten: 23m87: 31ml0: 41m21; 196m2. DAGELIJKS: 21.00 uur Gezmsrozen- krans. in het Latijn (196m2) iN.B. Programmawijziging voorbe houden vanwege actualiteiten) BRUSSEL. 324 m: 12,00 Amus. ork 12.34 Gram 13.13 Gram. 14.15 Gram. 14.45 Gram 15.00 en 15.30 Gram. 16.02 Gram 17.10 Gram. 18.15 Volksliederen. 18 30 V d. sold. 19.40 Gram 20.00 Gram 21.30 Jazzmuz. - -484 m: 12.30 Gram. 14.30 en 15.30 Gram Regeringsuitz 18.25 Tour de France 18.40 16.05 Lichte muz. 16.35 Gram. 17.10 Gram Lichte muz 19.00 Gevar. muz 19.45 V d 17.20 Zane en piano. 17.45 Gram 20.00 jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 Holl Gevar progr 22.10 Orgelconc. Festival 1959: Het Concertgebouwork, en sol. (Om 21.20-21.45 Act. en gram i 22.30 Gram. 22.45 Sportact. 23.00 Beursber. v. New York. 23.25-24.00 Discotaria. ENGELAND, BBC Home Service, 330 NTS: 20,00 Journ. e» weerwerz. KRO: m: 12.00 Ork. conc 13.40 Gram. 21.45 20.2(1 Vademecum, gesprekken 20.50 De Amus muz. 23.06-23.36 Pianorecital dubbelganger, T V.-spel. ENGELAND, BBC Light progr.. 1500 DUITSE 'ELEVISIEPROGR. en 247 m: 12.00 Orgelspel l3.00 Gevar. 17 00 V d kind. 17.i0 V. d. leugd 17.35- muz. 15.00 Amus. muz 15.45 Lichte muz 18 00 j[ep (Regionaal progr NDR 18.45 16.45 Uitsl. races en theater- en filmmuz. Dje Nordschau WDR: 13.45 Hier und 18.00 Gevar. muz 20.00 Lichte muz. 21.00 Heute WDR: 19.25 Schlagers NDR 19 30 Gevar. progr. 21.30 Nws. en gevar muz Tekenfilm) 20.00 Nws. 20.20 'T.V.-spel m 22.40 Jazzmuz 23.30 Nws. en lichte muz. mu7 21 35 T.V.-film. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Amus muz. 13.15 Lichte muz 16.00 Filmmuz 16.25 Amus. muz. 17.15 Amus. muz 19.20 Ope- FRANS-BELG. f ELEVISIEPROGR 17.00-18.00 V d kind 19.30 V. d. leugd 20.00 Nws 20.35 Interviews 21.35 On- nA ««rt 4 a f~\j -y.00 IC «U.Uu IN W 0 óUi'lu 11 I lel 1" W !-LOd U1 1 SïïïiL?,-i5..?rSI?«.?2óJ0rtflmamnv bekend 22.25 De mysteries van het le met een aanzienlijk surplus begonnen De schatkist zag haar saldo dalen van f 813 milj. tot f 782 milj. De convertibele deviezen daalden van f 719 nulj. tot f 607 milj. De geldmarkt, welke de gehele vo- Roosendaal; H. v. Seters, Breda; M. te?enWdee eefste teltenen van ontspannfng, I Spitzen, Valkenswaard; N. Sprenkels, welke heden doorzetten. Breda; R. v. Swaay, Rucphen; P. Tebbe, Moderne muz 0.10-1 00 Dansmuz. FRANKRIJK, progr. Ill, (Nat. progr.). 235 en 280 m: 12.05 Franse muz 14 05 en 16.40 Kara^muz. 17.10 Gram. 17.15 Orgel ven Daarna: Wereldnws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 10.30 Nws. 20.00 Zoeklicht op. 20.10 Rep conc 18 30 Gram 20 00 Ork conc 22.25 20.45 Filmintermezzo. 21.00 Overname v. Gram. d. N.T.S. (KRO): T.V.-spel. 22.50 Nws. Breda; L. Tjin A Kiet. Paramaribo; A. J. W de Gruyl, J. F. P. Kreuze, J. F. D. Tokaai, Curasao; W. Touw, Breda; J. Kuypers, H. W. van der Schoor. v. Unnik, Breda; T. v. Velzen, Curasao; L. Verhoeven, Breda; J. Verbraak, Ber gen op Zoom; M. Vermeulen, Breda; A. d Vries, Breda; G. Wong Meeuw Hing, Paramaribo. ROTTERDAM, Dalton-HBS „Van t Hof", A-afd.: P. Bouls, P. Vuurman, P. A. van Westrenen, R. Wielaard, J K. Zuur; B-afd.: G. C. E. Apon, M. A. van Brugge, A. P. van Kuyk, H. van Mei nes, H Nootenboom K. J. Reinigert Th. Verhoeff, C. Brus, G. Draai, H. de Groot, Afd. HBS B van het Charloise Lyceum te Rotterdam zijn geslaagd: mej. S. W. H. Pothoff en de heren H. Bruins Slot, N. H. Dullaert, G. van Eldik, J. van Pep pen, A. H. van der Pols. H. J. E. Pot hoff, P. Sandel, S. C. Stelling, W. R. Baarsma, R. E. F. Blumer. C. Dirkse. J. A. de Leeuw, J. Noordenbos, M. van Pelt. R Reyngoud, E. J. Sörensen. E. J. C. A. van de Welle, J. Wiersma. Aan deze schpol zijn twee kandidaten afge wezen. DE ZONNETEMPEL door HERGÉ 51 bv Uitgeverij Csiteunen Activa: 15/6 22/6 Goud 4.402.444 4.402.444 Bulten) vord eoud en deviezen 1 725.109 704.325 Bult betaalm (1) 775 778 Vord buit guld. 88.924 89.886 Wiss tn disc 2.865 2.865 443.500 459.843 Voorzch rek ert (bel) 27.820 19.396 Voorsch RHk Neder] munten 21.812 21.792 Diverse rek 7.479 6.453 Patel v e: Bankbiljetten Rijks schatkist Saldi bank tn Ned Saldi and (oeezet Saldi bult cl re bk Saldi andere n1et-lng Saldi buit. gelds Divers# rék Ned achatk pap. buit. clrcul banken Muntbllj voor de staat tn eirculatia gebracht Tot goud en dev. W.v. conv. dev. nette Percentage goud en deviezen Toelichting: (1) Van deze 2 porten Is eonvertfhel (2) waarvan uit hoofde liq. bilat. akkoorden 4.177.813 812.669 504.690 136.171 24.075 4.948 14.427 46.787 103.453 5.170.802 704.361 90.22 718.788 3.500 4.187.620 782.050 523.637 124.435 24.212 4.949 14.483 47,221 103.286 5.150.289 682.181 90.04 696.664 3.500 (Van onze Romeinse correspondent) Het was drukkend in Ro me: de zomerzon scheen fel cn de sirocco, die vanuit de Sahara waait, tor menteerde de zenuwen. Wij kwamen een oude heer tegen met een wandelstok. Hij liep kaarsrecht, hij droeg grijze garen handschoenen en had een hoed op. Het moet een generaal -in ruste geweest zijn, want wie anders draagt handschoenen in een sciroc- co en een vilten hoed onder de zomerzon. Er worden immers geen hoeden meer gedragen, zelfs geen pana ma's om iemand te vrijwa ren tegen zonnesteken. De statistieken bevestigen het: nauwelijks 1% van de Italia nen tussen 25 en 40 jaar is de hoed trouw gebleven in alle seizoenen en 11% in de winter. Van de oudere gene ratie draagt nog 38% een hoed. De mannelijke hoofd bedekking sterft uit. En niet alleen in Italië: zelfs de som brero's, die eens met wagon ladingen Biella verlieten naar Californië en Mexico, vinden geen aftrek meer. De Italiaan se hoedenindustrie verkeert in een diepe crisis. Alleen de grootste huizen overleven het en houden vol in de hoop, dat het zal verkeren. De kleinere, maar stellig niet de slechtste producen ten, die nog veel het aloude handwerk toepassen, sneuve len, Alleen de laatste tijd moesten er zeven hun poor ten sluiten. Borsalino, Barbi- so en Panizza houden het (gedekte) hoofd boven water, maar terwijl vroeger de fa brieksprijs voor hun merk artikelen tussen de 2500 en 3000 lire lag en die van hun produkten van tweede kwali teit tussen 1800 en 2000. leve ren zij thans voor een gemid delde prijs van 1500 lire. De hoedenfabrikanten hebben wens, suggereren zij, de hoed behoort nu eenmaal tot de essentiële uitrustingen van de gentleman. Maar de man op de straat blijft eigenzinnig en onbe hoed. Als de zon hem te recht op de schedel staat, zet hij een vechtpetje op, een linnen flodder, waar geen droog brood aan te verdienen valt in Biella. Zelfs de clerici, bolwerken een defensieve federatie aan gegaan. Gezamenlijk verzorgt men nu publiciteits- en reclame campagnes: „Denkt u, dat u kaal wordt door het dragen van een hoed?" De rapporten van de specialisten bewijzen dat het tegendeel waar is. „Meent u, dat u er niet spor tief uitziet, wanneer uw mar kante en gebronsde trekken overschaduwd worden door een hoofdbedekking?" De prachtigste „He-Men" tonen op modeshows hoe dyna misch en frappant-sportiet het merk „Sprint" of „Race" staat en de tekenaars in de modebladen doen er nog ver rukkelijke scheppen op. Trou- van de vestiaire traditie, zijn niet orthodox meer. Onder het oog van de tiara lopen zij op het Pietersplein met bas- kenmutsjes op of laten de zon op hun kruin. Wordt zelfs de Romeinse steek bedreigd, de steek met de kwastjes, wier aaantal stijgt met het stijgen van de waardigheid van de steek- drager? De hoedenfabrikanten zijn niet de enigen, die somber voor zich uitzien. Ook bij de vervaardigers van paraplu's kan er geen lachje meer at Nog maar enkele jaren gele den plachten wij de vreem delingen te wijzen op de bloeiende inheemse paraplu- folklore. Al spoedig wordt het hier in Rome te warm voor een overjas. Op regendagen wapent ieder zich met een paraplu, ook de schoolkinde ren, de bedelaars en de straat jongens. Paraplu's behoren niet tot de luxe. Voor een paar gulden eerste hands, en een paar kwartjes op de tweede-hands-markt kan men ze kopen, met korte of lange stok, met smalle of brede overspanning. Maar het raakt gedaan. De regenj assenfabri kanten, de mannen van het nylon en plastic, hebben hun slag geslagen. Zij leveren ook afschuwelijke petjes, die de arme schoolkinderen als een pannekoek op het hoofd ge zet worden. Het regenscherm wijkt voor uniforme en goed kope, maar smoorhete plak- j assen. Vierhonderd afgevaar digden van de paraplu-indus trie hebben er in Stresa over vergaderd. Maar al met al brachten zij het niet verder dan het knersen der tanden. In Turijn bijvoorbeeld, ble ken veertien van de twintig fabrieken de laatste tijd te zijn gesloten. En of de int.JStrie de ge achte clientèle nu een nooit geziene keuze biedt van ny lon, katoen, rayon, zijde, half -Zijde en weefseltjes voor een paar pop, de tendentie zit te gen, het modernisme van de plastic-klevers. De prijzen zakken angstig en Zwitser land wordt overstroomd met Japanse paraplu'3, waar geen mens tegen aan kan concur reren. KË MOCO Cepyrighf P. I. B. Box 6 Cop«nhag«

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 2