m „EN OP ALLE UREN KRAAIT DE HAAN" Zondagochtend aan de JORDAAN en dan stijgen naar JERUSALEM De stenen lijken Oosterse broden rh Men raakt bevangen door een intense eerbied Feest- en vier dagen Jeugdliefhebberii geperfectioneerd TANDARTS SMEENK BOUWT OP ZOLDER EEN KLEINE WERELD Knutselen, goede vorm van vrijetijdsbesteding Ruwe scliets van liet leven der eerste Puriteinse kolonisten „BESS WINTHROP" GAAT V MET VAKANTIE? Schaduw is kostbaar in het heilig land. Als er een boom is gaat men er onder staan. Het was al heel zonnig op de vroege ochtend van Pink steren aan de oever van de Jordaan, toen we met onze groep van veertig pelgrims stonden rondom de piepkleine open kapel, waar een van de Priesters uit het gezelschap het Misoffer opdroeg. Het was de plek niet ver van Jericho, waar Jezus tweeduizend jaar geleden door Johannes gedoopt is. De rivier is er vrij smal nu de droge periode begonnen is en het grijze water stroomt traag tussen de laag begroeide oevers. Maar men ziet de gewijde plekken in het heilig land anders dan alle andere Plokken ter wereld. En het doet er evenmin iets toe of het precies hier Is geweest of een paar meter verder. Stromend water verandert de bed ding voortdurend. Men weet alleen heel zeker als men later op de och tend met eerbied zijn handen en de Petrussen onder ons ook hun voeten in het koele water steken, dat in deze zelfde stroom Jezus ge staan heeft terwijl Johannes Hem doopte. En in ieder geval is het land schap ongeveer hetzelfde, met Je hemel erboven, waaruit de stem van de Vader klonk. De consecratie, de wederkomst van Christus hier, is diep aangrijpend, maar rondom de emotie die het biddend groepje pelgrims doortrekt, speelt het gewone leven. Een familie Arabieren, die bij het koele water picnict en de glazen volschenkt. En van wat verder klinkt ritmisch handgeklap en tamboerijnenslag. Donkere meisjes dansen een volksdans in een groep, waarmee ze die ochtend uit Betlehem zijn gekomen. Vindt men het sto rend? Dat er gepraat, gelachen, gedanst, gegeten en gedronken wordt? Maar dit menselijke gedoe in oosterse uitbundigheid zal altijd om Jezus heen geweest zijn. Hoe zou men het dan hinderlijk mogen vanden. ÜSifi mappen over- De bijbelkenner in ons gezelschap leest het verhaal voor van Jezus' doop en daarop aansluitend uit het boek Jozuë de doortocht door de Jordaan van de Ark des Verhonds naar het Be loofde Land. De doortocht van het ..heilige der heiligen", die ook hier Wordt, gesitueerd. ,.De scharnier tussen bet Oude en het Nieuwe Testament" noemt de Franse Dominicaan Lelong bet stromende reinigende water van de Jordaan. in zijn magnifieke_ boek ..Heilig Land". En men denkt, is het werkelijk waar, dat ik hier sta en ter Plaatse mag proberen te begrijpen. Waarom God van eeuwigheid dit land bestemd heeft voor de heiligste dingen. Hit eenzame, wijdgestrekte bergland schap met de zachte contouren, dat de geest meevoert naar boven en waarin bef weinig bewegen van herders en kudden de rus' nauwelijks verstoort. Op de plek van de Doop liggen mid den in de rivier twee roeibootjes vast gebonden. één waarin op Verschijning des Heren". 6 januari, de Latijnse ka tholieken en één waarin de Grieks or thodoxen, die sterk vertegenwoordigd zijn in het heilig land, een liturgie vie ren. Op deze Pinksterochtend zullen we Jerusalem binnengaan. We rijden de weg uit de parabel van Jericho naar Jerusalem die elfhonderd meter stijgt, want het tropische .Tericho, waar zelfs bananen groeien, ligt vier honderd meter heneden do zeesnie- gel en de stad Jerusalem beheerst het land vanaf een hoogte van 750 meter. Onderweg houden we even stil op de plek van het oude Jericho, waar we in de brandende zon bet Oud-Testa- mentlsch verhaal laten herleven van do inname van de stad met trom petgeschal der er omheen trekkenden en "handgeklap van alle inwoners. Wat een macht van lawaai moet dat geweest zijn in dit Oosterse land. waarin de droge lucht alle geluid scheller lijkt zoals alle kleuren heel fel zijn. Recht voor ons lmt schaduwloos de berg van Jezus' bekbring. Hier trok Hii zich veertig dagen terug om te bidden en te vasten. De grond is er dor en schraal, met wat lage, harde begroeiing, waartussen zwarte mil- joenennoten kruinen, die ..Mozes- stok" heten. In de gloeiende stenen kan men de vorm van een Oosters brood zien en het evangelieverbaal krijgt een heel eigen leven als men vanuit de dorheid waarin men staat schouwt over de verrukkelijke vrucht bare oase die Jericho is. Een sappi ge plek om in te bijten. Als we met de bus de bultige zand en steenwoestijn van Judea. een eind ziin doorgereisd, zien we bij een bocht van de steeds stiigende weg een bordje ...sea level". Nog wat verder ligt een ruïne, volgens de legende de herberg van de Barmhartige Sama.ritaan. Juist komt een prachtige donkere officier piet hoofddoek te paard aandraven Er Is nauwelijks verbeelding voor nodig, terwiil we in de schaduw van oen euca lyptusboom de parabel laten herleven. °m opnieuw te zien gebeuren hoe de gewonde man langs de weg op bei rij dier werd meegenomen. Een legertje1 sprinkhanen tegen de schriel begroei de weghelling zal waarschijnlijk net zo actief zijn geweest. Langzaam ziet men. op de alsriiahr klimmende weg naar Jerusalem het woestijnland tot steppe worden. Meer begroeiing dekt de grond, wat stekelig Wauw slangenkruid. paarse distels, la ge naaldboompjes. En ineens roept een stem in de bus ..Jerusalem". Vaart en geluid vallen stil, de blik richt zich naar hoog in de verte, waar men op de berg het silhouet van de stad ziet liggen als een belofte. We luisteren naar de stem van de bijbellezer in ons midden, die de peigrimspsalm bidt bevangen door de meest intense eer bied, die men ooit gevoeld heeft. Alle liefde van hemel en aarde lijkt hier samengetrokken als men, met vermor zeld hart, knielt bij de steen, waar het Goddelijk Lichaam gerust heeft. Met een brandende kaars bestijg je de don kere trap die naar de plek voert van de Calvarieberg, waar bet kruis heeft gestaan. Je ziet de overdaad van lam pen, van beelden, van mozaïeken, maar je richt .ie op dat andere en als je je ogen sluit weet je, met een uiterste aan inlevingsvermogen alleen nog maar. dat hier het Kruis heeft gestaan. Ten bewijze, dat men als pelgrim Jerusalem heeft bezocht, ontvangt ieder een bul met een gezegeld kruisje uit olijfhout gesneden en een rozenkrans. De volgende ochtend vroeg zijn we weer bij het heilig graf voor de Hoogmis van de Verrijzenis. De vreugde over (Se glorie is dan overweldigend. A. Bgl. De Jordaan is op de plek, waar men Christus' doop situeert, een trage vrij smalle stroom. In het bootje dat hier ligt vastgebonden wordt één dag per jaar, op „Ver schijning des Heren". 6 januari, een liturgische dienst gehouden, midden op het water Laten wjj naar het huis des Heren rs gaan onze voeten staan in uw poorten, o Jerusalem." Hp0 velen uit alle landen en talen hennen m deze tweeduizend jaar hun hart voelen stilstaan op dit moment! We passeren een bron. waarvan men zegt, dat Christus er Zijn discipelen placht ontmoeten, op de weg ziet men vrouwen lopen met zware lasten op het hoofd ten teken dat men de stad nadert. De wind brengt verkoeling. Er groeien olijven. vugen, wijn en kleine boomgaarden van grar>aatappels vol vurrode bloesem. De vaart van de bus doet alles ineenschuiven, Bethanié, een stadje van witte b!J\ze"' Tnfi'fav.GnKre- wriemel van het dal van Josafat, de ïemei Tprusalem. Voor h© stadsmuren van jeiu'3 hn_ L "e Damascuspoort stopt voertuigen kunnendoor - ten met naar hmnen. .v- gedach' Wer met het ttartWo eigen^gedach- ten. En dan staan we Kruis, waar stad van de Tempel en het Knn-r Hii die God was, is gestorven vezen. Dat is dus het oude 'nadoet zoals het zich aan ons \o - inaue dekt tegen de zon, de lastdragende ezeltjes, de zwartgeklede, gesluierde vrouwen, de watervlugge donkere jon. getjes die om je heen zwermen met huii „welcome" en je lappen, houten kameeltjes en kauwgum willen ver kopen. De schoenpoetsertjes met hun koperen draagstellen, de stampvolle hokkige winkeltjes, aaneengerfld in de bazai'wjjk, waar de Arabieren op krukjes buiten zitten, het gele ge- bedssnoer in de hand. Nauvyelijks durf je je te realiseren, dat dit een stuk is van de kruisweg. En wat ons meteen opviel in Jerusalem het is niet aardig tegenover Petrus dat is het hanengekraai op elk uur van de dag (en de nacht). Op grote momenten in je leven moet je dikwijls met kleine dingen bezig zijn. In bet hotel is de maaitijd gereed, na tien dagen reizen moe ien de koffers uitgepakt. De eigen lijke .inkomst" in Jerusalem, in het hart van de heilige stad, beleven we 's middags bij de plechtige ontvangst in de H. Grafkerk. Dat is de traditie der Franciscanen, die hier sinds St.- Franciscus de oudste rechten heb ben. Tot aan het begin van deze eeuw werd zelfs iedere pelgrim, die in Jerusalem kwam, door de Fran ciscanen onderhouden. Ons hotel is niet ver van de II. Grafkerk, die over het graf en Calva- rië is heengebouwd. Biddend gaan we door de smalle straatjes naar de eeu wenoude basiliek, waar we binnentre den via een haag van Franciscanen, die er zich ter ontvangst hebben opge steld. Het orgel speelt het Te Deum en een koor Arabische jongetjes in zwarte piooischorten, met pikzwarte ogen en volle, luide stem, zingt de wis selzangen met de binnenkomenden. Het is diep aangrijpend zich nu als pelgrim te voelen opgenomen in de oceaan van ontroering, die ook al vóór de Kruis vaarders op deze piek is ondergaan door christenen die met een brandend hart van ver zijn gekomen. Als het orgel zwijgt en we naar een korte toe spraak hebben geluisterd, krijgen we met drie tegelijk gelegenheid om het heilig graf binnen te gaan. Men moet bukken bij de lage ingang. Men ziet schijnsel van kaarsen en versieringen, maar eigenlijk ziet men niets. Men is Pastoor J. P. Bik heeft de goede ge dachte gehad alles, wat hij in de loop der jaren aan materiaal verzameld heeft op het gebied van religieuze volksgebruiken, in boekvorm uit te ge ven. Veel van deze stof heeft hij vroe ger reeds als losse opstellen gepubli ceerd. Het resultaat van een bewonde renswaardige speurzin en volharding ligt nu in drie delen voor ons. Als rangschikking koos de schrijver voor het eerste deel de Kerstkring, voor het tweede de Paastijd en voor het derde de tijd, waarin de heiligenfeesten van af dat van St.-Jan tot dat van de H. Catharina worden gevierd. Op deze wijze verkrijgt hij een zeer overzich telijke behandeling van de feesten des Heren, van O.L. Vrouw en van de Hei ligen in de volgorde van het kerkelijk jaar. Bondig en duidelijk worden de gebruiken beschreven, die in verschil lende streken ook het buitenland I wordt erin betrokken langzamer hand ingang hebben gevonden. Vele daarvan zijn zeer oud, niet zelden heb ben zij een heidense oorsprong, maar zijn later gekerstend. Het boek van pastoor Bik is zeer interessante lec tuur. Van talrijke folkloristische ge bruiken is het ontstaan in het vergeet boek geraakt. Onze taal kent niet wei nig zegswijzen, die met de verering van bepaalde heiligen samenhangen; zelfs met geslachtsnamen is dit laat ste het geval. Dit alles wordt in dit boek nader verklaard. Vanzelfsprekend hebben wij daarbij vaak te doen met legenden en bijgeloof. Toch blijft het belangwekkend te zien hoe het volk tijdens het ontstaan der besproken ge bruiken in de simpelheid van zijn hart leefde vanuit een totale bovennatuur lijke gerichtheid. Ondanks de overwel digende hoeveelheid bijeengegaard materiaal maakt de schrijver geen aanspraak op volledigheid. Dit zou trouwens voor één persoon onbegonnen werk zijn. Zoals het boek nu voor ons ligt zijn wij de auteur dankbaar voor het echte monnikenwerk, dat hij gele verd heeft. De uitgever is Th. F. Wolfs te Velsen. Zo ziet men de vrouwen lopen in de straten van Jerusalem. Ook bij een zwarte mantel of mantelpak met een zwart sluiertje voor het gezicht. Soms doen ze die gauw voor als ze een man tegenkomen. In een hoofdstraat van Milaan is bij graafwerk oor een nieuwe riolering op anderhalve aeter diepte een mozaïek aan het licht gekomen, dat goed be waard was gebleven en uit de zestiende eeuw zou dateren. De Engelse schijfstcr die ons met „Katherine" verraste een historische roman uit het Engeland der 14e eeuw, „Ik was verheugd toen men mij zeide: „'endeTeodal'e tHdva^het^evonsvèr- „aten wii naar hat h„ia tanende I collate tijin ak nei leve..» haal tekende van John of Gaunt, tie Lancaster, en beroemde hertog van ----- zijn vermaarde eega Katherme Swynford, wier beider liefde van zo grote invloed is geweest op de geschie denis van het Engelse volk, deze Any a Seton kwam andermaal onze aandacht vragen voor een door B. H. Staal voor Scheltens en Giltay te Am sterdam vertaald geschiedkundig ver haal, dit keer gewijd aan ,,een vrouwen leven uit de 17e eeuw". In ruimer perspectief is dit uitgegroeid tot een schets van het moeizame pionierswerk der volgelingen van Calvijn in het toen door godsdiensttwisten verscheurde En geland. Deze lieden zijn voor wie goed lezen kan allesbehalve in hun opzet geslaagd. Integendeel, voor wie de situatie in haar geheel overziet be reikten zö juist het contraire van wat in hun bedoeling lag, of om het met de eigen woorden van de, schrijfster te formuleren (pag. 171) „Engeland had den verlaten om van die vervloekte bisschoppen af te zijn en het hier on- «er do heerschappij van die, vervloekte broeders nog slechter hadden." wJ,?,n selove intussen niet, dat wij de o.P!fbar van deze <60 pagina's daarom iedereen zouden willen aanbeve- DU ton men tegenkomen op de weg van Jericho naarJ™»Karavaan kamelen, voorafgegaan door ezeW- len. Wat met enkele motieven worde toegelicht. Via dc getourmenteerde vrouwenziel van baar heldin ontwerpt de schrijf ster, die zich met nadruk er op be roept, zich nooit een afwijking van de historische gegevens to hebben ge permitteerd, een omvangrijk beeld van de worsteling der drie P's. (Papist, Protestant, Puritein), maar het ligt voor de hand dat vooral de extravagan te opvattingen van de laatste aan bod komen en breed worden uitgemeten. Nochtans sympathiseert zij blijkbaar niet met de gedachte dat „godsdienst melancholie zou zijn en Gods geest een domper" (pag. 364). Integendeel ziet zÜ kans van haar heldin, van huis uit een aristocrate, dochter van een apo theker toen de geneeskunde nog in haar kinderschoenen stond reeds be gaafd met een „nooit falende intuïtie op geneeskundig gebied" (pag. 192) (een enkele maal hebben wij er on danks de serieuze bronnen-studie toch aan moeten twijfelen) een figuur te maken die tezamen met haar derde ..man" heel ver haar tijd vooruit was: zo iets ais een deïstisch aangelegde „onkerkelijke" uit onze eigen omge ving, die tot grote ontsteltenis van gou verneur John Winthrop, haar oom, het bestond, rechtdraads tegen de zuivere leer in te gaan, ter wille waarvan men dan het schone Engeland had verlaten. Uit het laatste is wel duidelijk dat er naar onze smaak nog wel meer hapert aan dit. ..op degelijk feitenmateriaal be rustend" historisch verhaal ener om haar vrijheid worstelende doch altijd weer onder dwang gebrachte vrouwen ziel die zelfs op het eigen harts-terrein nooit haar vrij-gêkozen wil kon volgen. Weliswaar ligt de bedenking op een ander vlak, doch zij lijkt ons niet min der zwaarwichtig. Wemelt uiteraard de tekst van allerlei leerstellige en morele uitspraken, die de lezer enkel in ver warring kunnen brengen zonder dat ook maar één poging wordt gedaan er iets anders tegenover te plaatsen dan wat moderne vrijgeesterij pp een neven-terrein geeft de roman zich ge heel gewonnen aan het gebruikelijke patroon der huidige bellettrie, gezien het feit dat het eigenlijke verhaal lou ter een staalkaart mag heten van de meest verscheiden sexuele verhoudin gen (in en buiten het huwelijk) zoals die maar in onze samenleving te be denken zijn. Aan de „politieke ge beurtenissen in de primitieve gemeen schap komt men nauwelijks toe. an de relatie met de Hollanders staken we met name weinig op. Het enige wat in het vrij egale verhaal boeit is hier en daar de natuurbeschrijving. L. HAZELZET. (Van onze speciale verslaggever) Beneden in een vriendelijk landhuis te Vaassen bij Apeldoorn, waar tandarts A. L. Smeenk jr. woont, gonst de boor. Rïaar boven op zolder zoemt een treintje door een bergland schap en een stad met een modern havenbedrijf. Hij is de gelukkige be zitter van de grootste model-spoorbaan in Nederland, heeft het meeste ervan zelf vervaardigd en besteedt er alle vrije tijd aan, die hem als tandarts rest. In hoofdzaak komt dat dus neer op de zondag en de vrije zaterdagmid dag, maar dan neemt hij ook graag de vlucht naar de ruime zoldrr van 7 bij 7 meter, die geheel voor zijn liefhebberij in beslag is genomen, e'i naar de werk plaats, een verdieping lager. „.Te bent er dan eens helemaal uit en ik vind het oen prettige en nuttige vorm van vrijetijdsbesteding," vertélt de heer Smeenk ons heel rustig. Wij kunnen ons voorstellen, gezien zijn grote liefhebberij als kind reeds hiervoor, dat hij er vreugde in vindt, gebogen te zitten over zijn werkbank om heel precisieus werk te verrichten, als het gieten van een fijn ankertje uit koper of zijn klein „Madurodam" ver der af te bouwen. Want het is veel meer dan een spoorwegbedrijf in minia tuur. Hij is tien jaar geleden, toen hij 33 jaren oud was, weliswaar begonnen mat een spoorlijn aan te leggen en darraan een havenbedrijf te koppelen, maar h;j brengt er zoveel mogelijk in wat er maar in de wereld te zien is. Wanneer de heer Smeenk op reis is, geeft hij overal zijn ogen de kost en kijkt wat hij kan nabouwen. Wanneer bij met z;jn auto rond rijdt, vindt hij het daarom niet erg, voor een gesloten spoorwegovergang 1e wachten. Hij volgt zowel de ver richtingen van het havenbedrijf ais van het spoortje en zijn eerste hobby was ook scheepsmodellen te maken. Boven in een gang staat in een vi trine een kruiser ter lengte van 2% meter, die hij als student heeft gebouwd. Als kind had hij reeds grote belangstelling voor de scheepvaart. Hij is deze liefde niet ontrouw ge worden, want er staat een groot vracht schip van 10.000 ton op stapel, waarvan alleen nog maar de ruwe romp gereed is en dat zeker nog wel een jaar werk vraagt, Men moet ook eens zien, hoe de heer Smeenk alles tot in de kleinste bijzonderheden getrouw en keurig op schaal nabootst. Hij toont een klein trapje, gemaakt van koper, en zijn vin gers strelen een dun kettinkje van ko perdraad, met zilver gesoldeerd, dat straks het ankertje moet dragen. Een naam voor het nieuwe schip heeft hij nog niet gevonden, maar dit zal zeker niet zonder zin zijn. Zo doopte hij de coaster, die reeds met twee an dere kleine schepen en het sleepbootjf ..Ajax" in zijn haven drijft, ..Beal" naar de Engelsman Edward Beal, d< geestelijke vader van schaal-spoorwe gen. De heer Smeenk kan alles zelf ma ken, tot een lokomotief toe. maa waar de spullen in de handel zij; schaft hij zich die aan en vermaak ze hoogstens voor zijn doel. Zo loop er bij hem Duits, Frans, Engels ei Italiaans materieel, maar een pers gaswagen, die hij niet kon krijger bouwde hij weer zelf. Hij heeft de ontwikkeling van de Nee Spoorwegen op de voet gevolgd en toe dit bedrijf de stoom geheel had uitge bannen, was ook bij hem op zolder alle geëlektrificeerd. Er werd een bovenlei ding aangelegd met niet minder dar 200 kleine masten. Er is ook een auto matische beveiligingsinstallatie aanwe zig. Ten behoeve var de fotograaf wilden wij graag een speciale trein over een grote ophaalbrug laten rijden. De tand arts blijkt een voortreffelijke trein- dienst-leider te zijn, want zonder aarze len haalt hij met het drukken op enkele knoppen de trein eruit, die zonder bot singen met andere treinen zijn weg kiest in het uitgebreide spoorwegnet, door tunnels kruipt en ons volledig in deze entourage de suggestie van een echte trein geeft. Bij het naderen van een onbewaakte overweg knippert daar het rode licht, dat pas uitgaat nadat de trein gepasseerd is. Stad in opbouw De grole spoorbrug moest voor ons omhoog gehaald worden om midden in deze wonderlijke wereld te kunnen gaan staan en zo zagen wij vóór ons de grote stad, die nog in opbouw is en waar straks nog een elektrische tram komt te rijden. Reeds bewegen zich auto's en voetgangers door drukke winkelstraten en er is een stadhuis verrezen, dat een copie van het raadhuis in Francker is. Men vindt er evengoed een stukje mo derne architectuur als een smal Am sterdams grachtengeveltje. Het hoofdstation, met perrons van liefst 2% m, is gecombineerd met een overslaghaven, druk bezet met kranen. Vrijwel niets ontbreekt er en uit het fictieve water rijzen zelfs dukdalven op voor het aanleggen der schepen. Met het bedrijfsleven contrasteert het berglandschap aan de andere kant, dat een sfeer van rust ademt. Een knus dorpsstationnetje in het voorland van de Alpen met op de achtergrond de hoge bergtoppen en een dal met een waterval. Voor zover de heer Smeenk niet zelf rotsen en bergen uit papier-ma- ché kneedde, zorgde een bevriend kunstschilder voor liet décor, waar mee de wanden van de zolder zijn bekleed. Stak er niet ergens een zol derraam boven uit, men zou zich be slist in een wereld van dwergjes wa nen. Fantastisch is de aanblik, wanneer Een nieuw vrachtschip staat op stapel. de duisternis is gevallen, de heer Smeenk de grote lampen heeft uitge daan en overal de kleine lichtjes zijn ontstoken: straatlantaarns, étalagever- lichting, havenlichten; seinlampen branden en hier en daar hoog op de bergen pinkelt een lichtje. „Kijk, daar ben ik nog bezig met een nieuw landschap," wijst de heer Smeenk ons, als de lampen aan de zoldering weer het volle licht op de kleine wereld projecteren. „Dat wordt voor een belangrijk deel goederenem placement in een heuvelachtige omge ving. Ik ben eigenlijk nooit klaar. Voort durend is er wat te doen." Onderwijl knutselt hij aan een defect spoorboom- pje of drukt een trottoirtegeltje in de binnenstad vast. De héér Smeenk laat ons niet ver trekken alvorens onze aandacht geves- De grote stad in aanbouw met het havenbedrijf op de voorgrond. tigd te hebben op de Nederlandse ver eniging van modelbouwers. Zelf is hij bestuurslid van de afdeling Apeldoorn. Mensen uit alle maatschappelijke krin gen: een medicus, een brievenbestel ler, veel spoorwegmannen, een korpo raal en een generaal zijn lid. In verhouding tot het aantal mo delbouwers in ons land is een aantal van 2000 leden volgens de heer Smeenk veel te gering. Hij schrijft dit toe aan de z.i. individualistische in stelling van deze mensen. Velen wil len niet weten, dat zij deze hobby bedrijven, omdat er nog altijd lieden zijn, die deze knutselaars niet voor vol aanzien. Glad verkeerd, oordeelt hij. Het is een uitstekende en leer zame vorm van amusement. Door uitwisseling van ideeën leren de le den van elkaar en bovendien is er een tijdschrift, dat vaak interessante artikelen met werktekeningen bevat. illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Wacht dan niet met de opgave van Uw vakantie-adres tot het laatste moment U kunt dit nu direct doen, maar toch zeker niet later dan 1 week vóór Uw vertrek. Wilt U voor Uw opgave een BRIEFKAART gebruiken en daarop vermelden: 1) Uw vaste adres. 2) De periode gedurende welke U de krant op Uw vakantie-adres wenst te ontvangen. 3) Uw vakantie-adres. Duidelijk schrijven s.v.p., want dan helpt U misverstanden voorkomen. Mogen wij op Uw medewerking rekenen? Weekabonnees gelieven vóór hun vertrek het abonnementsgeld vooruit te voldoen aan de bezorger. De administratie. imiitiMiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiitiiiiiiiiiinimiHiiim

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5