Kerk In de were VANDAAG - COUZY - Opera FIDELIO in nieuwe bezetting levert vele verheugende momenten op Orkest, décors en enscenering een rammelend allegaartje Gouden PRIX DE ROME voor N. Rotte en G. de Jong Poolse moeder vindt zoon De universele srSc s; Mijnwerker weer in arrest gesteld Tijdnood inde hitte HOOVER-DEALER VOOR ROTTERDAM NIET ALLES TEGELIJK Is handhaving investeringsaftrek nog gewenst Weer persbreidel in Indonesië Clandestien wapen bezit: 125 gld boete Bedrijfschappen „oude stijl" Verlenging erkennings reglementen met 2 jaar ZATERDAG 10 OKTOBER 1959 PAGINA 5 de?e" zhn°r,^idd^ van het "min" het rnooY-A ereiken, terwijl toch Na twee jaar Vete in 1957 met revolver willen beslechten? as***"»-**] le MIDDELLANDSTRAAT 70-72 TELEFOON 30340-37434 HOOVER-DEALER voor ROTTERDAM-WEST DEKKER Maihenesserlaan 516 Telefoon 34772 Z2 w In Bollenstreek Bloemencorso grootser dan andere jaren Onderscheidingen bij collaborerende drukkerij? De katholieke Kerk heeft altijd ge- leerd, dat Gods heilswil univer- seel is, d. i. God wil, dat alle mensen zalig worden door hun eind- bestemmmg te bereiken. Evenzeer heeft het steeds tot de leer der Kerk enoord, dat haar lidmaatschap voor ieder het normale middel tot die zaligheid vormt. Koe moeten wij nu het onloochen bare feit verklaren, dat zeer velen un leven lang niet tot de zichtbare Kerk van Christus toetreden? Toch moet er ook voor hen, gezien Gods universele heilswil, een mogelijkheid oestaan om hun eeuwig heil te be- eiken. Aan deze kwestie wijdt De Lu- oac m zijn prachtige boek „Katho- 'C1®me" een uitermate helder hoofd- r!1 dat een scherp licht werpt op d ingewikkelde vraagstuk. Wanneer wij bedenken, dat de ■Kerk een lichaam-in-groei is, dat net alleen in ledental, maar ook in begrip van en inzicht in de Openba ring moet toenemen, dan is het zon der meer begrijpelijk, dat de theolo gen in de loop der eeuwen in het pro- 9eem, dat wij hier bespreken, een eeds beter en dieper inzicht hebben gekregen. Toch mogen wij niet ver geten, dat de kern van het antwoord eeds vanaf de eerste eeuwen ge- ?eng°?d geweest is in de theologi ze visie der kerkelijke denkers, v "Pe heilige, katholieke Kerk is het eginsel van ieder ding," schreef Piphanius. En de H. Ambrosius zei- ve: „Enkel en alleen door de genade der Kerk worden wij verlost." Wan- heer wij deze opvatting nu in ver and brengen met de eenheid van het menselijk geslacht, dat als collectivi- °P weg is naar het heil, dan kun- n wij in grote lijnen als zeker aan- t ,men> dat voor degenen, die niet rn éne- ware, zichtbare Kerk van orni Us toetreden, de mogelijkheid roii un,.eeuwige bestemming te be- inio n m het feit, dat „zij een mo u0renc' deel uitmaken van de riat ,id' die gered zal worden." En liiJ ge,dt met alleen vanaf de feite- h'ot f mhting der Kerk, maar voor w bestaan der mensheid, v„ ,raan reeds in het paradijs de hoi er' 9e Kerk werd beloofd. De haaer r^ePPmg óók de Kerk in chteov?1storische, zichtbare en hiërar- a.,r, e gestalte is onderworpen ontun-M van het worden, van de heilsm Gezien vanuit Gods wii H, rnet de mensheid, mogen nen" hu Üok zpggen, dat de „heide- van rn, °Pbouw van het Lichaam hehho "stus wel degelijk een taak om i vervullen en dat zij daar- o.0 °P hun wijze, deel hebben chaam evensPr°ces van dat Li- In, is het niet te ontkennen, rfu lemand zi3n zaligheid kan be- KorL- ï,?"?61" tot de zichtbare kan Christus te behoren. Men hliio t "mindere voldoende is, toch Jit het „meerdere" der Openba- "hg strikt noodzakelijk. Want juist alieen omdat het „meerdere" bestaat Pn het tekort aanvult, kan het „min dere" genoeg zijn, kan het onvoldoen ds toch voldoende zijn. Nog juister mtgedrukt: het „mindere" veron derstelt niet alleen, dat het „meerde- re ergens in de wereld een wankel en beperkt bestaan leidt, maar dat let onbeperkt uitgroeit en zo in nu-" .V00r ons verborgen vorm zijn "dmdelijke voltooiing bereikt. Kort- b„f:.het „mindere" veronderstelt èn hestaan van de Kerk èn het sla- gen van haar zending. Aan deze beide voorwaarden is geen twijfel mogelijk. De Kerk be aat en Christus zal Zijn verlossing v^maal definitief voltooien. Buiten et christendom immers, buiten de Kerk, buiten de Verlossing, m.a.w. „""der Christus, bereikt niets zijn uit eindelijke voltooiing. l J°?r een goed begrip hiervan is et derhalve van wezenlijk belang, nat wij de mensheid vanaf het begin zien als een eenheid, die op weg is naar haar uiteindelijk heil. Dit op- weg-zijn betekent voortgaan, d.w.z. ontwikkeling en wel op alle gebied, ook in het godsdienstige. En omdat naar bovennatuurlijke redding van Christus, van de Kerk afhankelijk is, die in haar zichtbare vorm in de tijd gesticht werd, terwijl Gods heilsplan nen eeuwig zijn (en universeel), llgt.het. y°°r de hand, dat de Kei k reeds voor haar feitelijk be staan als zichtbare gemeenschap, uit hoofde van Gods eeuwige en onver anderlijke heilswil, mensen deelach- Verlossing°ma t aa* de toekomstige Aan welke voorwaarden zij dan moesten voldoen is een kwestie op zich, die buiten de opzet van dit be toog valt. In het algemeen kunnen wij echter aannemen, dat zij, met het licht dat hun gegeven was, hun best hebben moeten doen om van hun leven iets behoorlijks te maken, waarbij wij natuurlijk, gezien de bo vengenoemde wet der ontwikkeling, nooit onze maatstaven mogen aan leggen. De politie heeft een 23-jarige gehuw de mijnwerker uit Geleen gearresteerd. Zij verdenkt de man ervan in april 1957 des nachts om 2 uur drie maal met een revolver geschoten te hebben naar de woning van een zekere H., met wie hij een vete had. Driemaal kort achter el kaar passeerde hij deze woning per auto en telkens loste hij een schot, waar door o.m. een ruit werd vernield, zo zegt de politie. De man is destijds aan gehouden. maar moest wegens gebrek aan bewijs in vrijheid worden gesteld. Nu heeft de politie zoveel bewijsmate riaal tegen de verdachte verzameld, dat haar haar mening ontkennen niet meer baat. De mijnwerker is vandaag voorgeleid aan de officier van justitie t® Maastricht. Advertentie H00 VER vandaag, net zoals gisteren en eergisteren betekent het woord Hoover op een huishoudapparaat, dat het om een product van allereerste kwaliteit gaat. Dit verklaart waarom vandaag de bestverzorgde woningen, - huizen zoals het Uwe, de degelijkste hotels, de meest luxueuze zeeschepen met Hoover apparaten worden schoongemaakt. De Hoover producten zijn alom vermaard om hun doeltreffendheid, hun uitzonderlijke duurzaamheid, de pracht van hun vormgeving, kortom, om hun superieure uitvoering. Vandaag zijn, machtige Hoover maatschappijen over de gehele wereld verspreid, die in alle landen de voortreffelijke Hoover apparaten aan de beste handelaren afleveren. Vandaag, zoals gisteren en eergisteren, denkt de wereldomvattende Hoover organisatie zonder onderbreking aan U en aan huisgezinnen zoals het Uwe, die trots zijn op htm levenswijze. Over de gehele wereld heerst grotere tevredenheid in de huisgezinnen, omdat de Hoover apparaten de huishouding zoveel gemakkelijker en lichter maken. In onze tijd is de naam Henver een dagelijks begrip in alle huishoudens van de wereld. CE HOOVEft HANDCIMU N,T. AMSTERDAM quino was ook al zeer bevredigend. Wim Koopman zingt de rol licht en met een zeer aangename stem. Annette de la Bpe was als verschijning en door haar frisse, heldere zang zeer inne mend, zij het dat de hoogte haar sterk ste punt nog niet is, wat bij een zo klare sopraan moet verbazen Ook Piet v. d. Berg gaf een mooi timbre aan Don Fernando, doch lijj zong weinig Wat hjj deed was meer tonen plaatsen' De Pizarro van Rudolf Knoll zou vol maakt zijn geweest, indien Pizarri een lyrische bariton ware, want dat is Ru- dolf Knoll op een luisterrijke manier Nu is Pizarro echter een heldenbariton van het donkerste type. Nemen wij aan, dat het gemis van onderscheidings vermogen terzake van zangvakken nog een overblijfsel is van de vorige perio den, die de Opera heeft doorgemaakt Verder dienen genoemd Guus Hoek man, verstandig als steeds van beperk te stemmiddelen gebruikmakend om zijn heel aanvaardbare Rocco klank en pos tuur te verlenen, twee goede koorrollen onder de gevangenen van Joseph Spelt haan en Bernard Kruysen, alsmede het kleine, maar uitstekend zingende koor Men kon kortom over deze bezetting en de daarmee bereikte prestaties in menig opzicht tevreden zijn. b Helaas kon men slechts zeer matig tevreden zijn met de directie van p£ ter Maag, die voortdurend demon streerde, de muzikale en geestelijks potenties van de partituur niet te be heersen. Een wankelend en rafelig orkest en schommelingen met de scène vormden daar slechts de mate riële tekenen van. Ernstiger was de gelijkmatige onbeduidendheid waar in het werk zich afspeelde Nergens een spoor van dramatische geladen heid, de onheilspellende dreigingen maar ook nergens daartegenover dé geestvervoeringen van de reus, die Beethoven is. Men kan er alleen maar van zeggen, dat het argeloos was, maar in die argeloosheid was het technisch verre van onberispelijk. Dq regisseur Wolf Dieter Ludwig had in samenwerking met de décoront werper Wim Vesseur een zeer aan vechtbare enscenering geschapen. Lou ter ambachtelijk gesproken leverde zij vreemde effecten op; zo was Pizarro die tweemaal gedwongen werthom wild bewogen wraakaria's te zingen op één kant van een heel smal traptreetje, zijn gezicht meestal in het donker, omdat de belichting nog slechter was uitgevoerd dan uitgedacht. Dit was dan een voor beeld van dramatische waarheid, die werd opgeofferd aan de zucht om ori gineel te doen, welke de regisseur van de Nederlandse Opera obscedeert. Dit originele kwam neer op een onsa menhangend stijlallegaartje. De eerste acte was in twee taferelen gesplitst waarbij de opkomst van Pizarro met zijn soldaten werd weggelaten en de mars, die dit begeleidt, voor gesloten doek gespeeld werd. Als het doek weer opgaat, staat Pizarro er al. Na een kwartierontdekt men, dat er ook een rijtje soldaten in een Egyptische duis- Een scène in de opera Fidelio met Grè v. Swol-Brouwenstijn en Walter Geister. De bezetting van de nieuwe Fidelio- opvoerlng, waarvan de Neder landse Opera vrijdagavond te Amsterdam de eerste voorstelling gaf, leverde vele verheugende momenten °P. In de eerste plaats moet daarvan genoemd worden de Florestan van Wal ter Geisler, die zich ontpopte als een echte en sterke tenor, niet een helden tenor in de beperkte betekenis, maar een sterke stem, in welker timbre ook het lyrische element, overeenkomstig de eigenlijke natuur van een tenor, ge mengd is. Neemt men daarbij in aan merking, dat Walter Geisler öok de bij tenoren niet zo vaak voorkomende eigenschap der muzikaliteit bezit, dan zal het dnidelijk zijn, dat men een aan grijpende Florestan te horen kreeg, die een uitnemende partner vormde van de beproefde Leonore van Gré van Swol-Brouwenstijn, wat mat op deze avond en niet voldoende opgewassen tegen de moeilijkheden van haar grote aria in I, doch als altijd met hart en ziel overgegeven aan de emoties van de edele vrouw, die Leonore is. Hettweede paar, Marzelline .en Ja- ternis tegen een muur gedrukt staat. Het eerste tafereel geeft een rommelig maar knus binnenplaatsje in de ves ting met een lief prieeltje en bloesems, die aan Madame Butterfly doen den ken. Het tweede tafereel gaat dan plot seling over in een Nibelungen-horreur in Bayreuther trant. De gevangenen hebben allemaal dezelfde koppen en zij komen in een kluit uit de grond om hoog, nadat er een liggend traliewerk aan enorme kettingen is opgehesen. Zij komen dan overigens niet in het dag licht., dat zjj bezingen, maar op een aardedonker toneel, waar een paar schijnwerpers fel in stralen. De kerker scène geeft dan weer het gebruikelijke romantische realisme en de slotscène staat plotseling in zwarte gordijnen en symboliek, die wordt verzorgd door een paar spookachtige traliezetstukken met half vergane spinra?gen erin. Dit is dan weer meer horreur in de trant van Walt Disney. i Het geheel is, zoals men ziet, zin loos. Er is geen leidende gedachte in, het ene tafereel rammelt tegen het andere aan. Men heeft maar iets gedaan, zonder smaak en zonder con ceptie en met algeheel voorbijzien aan de aard en de humane ernst van de muziek. Het was irriterend van wanbegrip. Denken we dus maar liever terug aan de verdienstelijkheden van de bezetting. De nieuwe leiding van de Opera kan niet alles tegelijk op slag verbeteren. Zij is kennelijk met de solisten begon nen. Dit is ongetwijfeld van veel be lang. Voor het overige zal men nog wat geduld moeten oefenen. LEO HANEKROOT (Van onze Haagse redactie) Wat zouden de gevolgen voor de schatkist zijn, indien per 1 januari 1960 tot schorsing van de investeringsaftrek wordt overgegaan, zo wordt gevraagd in het verslag van de Kamer over de algemene financiële beschouwingen. Welke bedragen heeft de schatkist door deze faciliteit in de afgelopen jaren ge derfd en welke kosten zijn aan handha ving ervan in 1959 en i960 verbonden? Acht de regering, gezien de te verwach ten groei van de investeringen en de al gemene economische expansie, schor sing van de investeringsaftrek niet ge boden? Meent zij niet, dat een regiona le differentiatie van de investeringsaf trek een nuttige bijdrage tot de regiona le industrieontwikkeling zou kunnen le veren? In de vragen van de Kamer wordt tevens het verband gelegd tussen de investeringsaftrek en de tijdelijke be lastingverhogingen- Men vraagt of het niet mogelijk is, dat thans de belasting voorstellen worden gehandhaafd en dat later, door intrekking van de investe ringsaftrek, de noodzaak tot handhaving I van de belastingverhogingen niet meer i .aanwezig blijkt te zon. De Indonesische persbureaus Antara en P.Ia., het grote Chinese dagblad Sin Po, de in de Engelse taal verschijnen de Times of Indonesia en nog twee an dere dagbladen uit Djakarta is met in gang van vandaag voor onbepaalde tijd een werk- en verschijningsverbod opge legd, aldus heeft volgens AFP een woordvoerder van het Indonesische ministerie van oorlog gisteren te Dja karta bekendgemaakt. Het verbod voor de beide persbu reaus raakt slechts hun binnenlandse berichtgeving, zo voegde hij eraan toe. De woordvoerder gaf voorts te kennen dat het verschijningsverbod ook voor de betrokken kranten niet voor lange tijd zou zijn. De maatregel wordt gemoti veerd door „publikatie van artikelen die moeilijkheden kunnen veroorzaken en de regering kunnen hinderen in haar pogen troepen van de Daroel Islam en andere rebellerende elementen die zich kortelings aan de geregelde troe pen overgaven, te herclasseren". Daar naast kregen nog vier andere kranten een ernstige waarschuwing. De politierechter te 's Gravenhage heeft vrijdag bij verstek 125 gulden boe te en twee weken voorwaardelijke ge vangenisstraf met drie jaar proeftijd op gelegd aan een Haagse instrumenten- maker omdat hij wapens en munitie in huis had zonder de daarvoor vereiste vergunningen te bezitten. Het in beslag genomen wapentuig, waaronder een pis tool, twee handgranaten, een bazooka (raketwerper) en een mortiergranaat, werd door de politierechter verbeurd verklaard. De zaak was aan het licht gekomen nadat een vriend van de in strumentenmaker was betrapt op het bezit van een automatisch machinepis tool dat hij door ruiling had verkregen. Deze man, een marinier, is reeds eer der door de Zeekrijgsraad veroordeeld. De minister van Landbouw en de staatssecretarissen van Algemene en Economische Zaken stellen bij ontwerp van wet voor de geldigheidsduur van een aantal erkenningsreglementen van ide bedrijfsschappen „oude stijl" die nog niet vervangen zijn door vestigings- regelingen of wettelijke maatregelen, met twee jaar te verlengen. Het betreft hier een aantal reglemen ten op het terrein van de klein- en groothandel in agrarische en voedsel- voorzieningsprodukten, regelingen in tuinbouw en sierteelt, voor wederver kopers van bakkers-artikelen en even tuele vestigingseisen voor de landbouw. Mede in verband met de vestigings wet 1954 en de nog niet complete ves tigingsregeling levensmiddelenbedrjj- ven wordt gewenst geacht in artikel 147 van de wet op de bedrijfsorganisatie, tweede lid. te lezen: 1962 in plaats van 1960. In die tussentijd kunnen oude re gelingen door nieuwe worden vervangen na op divers terrein nog te verwachten adviezen, aldus de memorie van toe- ichting. (Van een verslaggever) De jury voor de Prix de Rome (mo numentale schilderkunst) heeft de mi nister van O. K. en W. geadviseerd, de gouden penning toe te kennen aan de 30-jarige Nico Bolle uit Amsterdam en de zilveren penning aan de 30-jarige Jacques Frenken uit Vught, beiden oud leerlingen van de rijksacademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Voor de gouden penning der monumentale beeldhouwkunst is voorgedragen Gooit- zen de Jong (27 jaar) uit Amsterdam en voor de zilveren penning mej. Ruth Brouwer (29 jaar) uit Amsterdam, bei den eveneens leerlingen van de Amster damse academie. Blijkens het juryrapport, dat gister middag tijdens een feestelijke zitting in de aula van de Rijksacademie door de voorzitter, prof. dr. N. A. Vroom, werd voorgelezen, heeft vooral de beslissing bij de schilderkunst de jury veel moei te gekost. Beide deelnemers hadden de opdracht een wandversiering in de aula van een industrieschool voor meis jes bijzonder bevredigend volbracht. Eerst na langdurig beraad was men tot een rangorde gekomen. Door een schen king van mevr. v. Westendorp-Osieck is nu ook aan de zilveren penning een geldsom verbonden. Bij de monumentale beeldhouwkunst heeft de selectie uit de kandidaten min der problemen gegeven. De opdracht luidde daar een plastiek, Noach en de duif verbeeldend, te vervaardigen, voor een vijver bij een instituut in Genève. Het werk van Gooitzen de Jong had al ler voorkeur. Gooitzen de Jong heeft in 1957 de zilveren erepenning gewonnen van de Prix de Rome (vrije beeldhouw kunst). De werkstukken van de kandi daten zullen binnenkort in de Amster damse academie worden tentoonge steld. Ter verwelkoming van de talrijke aan wezigen sprak prof. Vroom zijn vreug de uit over het groeiend contact tussen de architecten en de beeldende kunste naars, hetgeen o.m. blijkt uit de sa menwerking tussen de Amsterdamse academie en de beide architectuurop leidingen in Delft en Amsterdam. De tjjd, die de beeldende kunstenaar wordt gegeven voor het realiseren van dik wijls grote opdrachten in gebouwen, is als regel veel te klein. Die zuinigheid met de tijd geldt ook voor de Prix de Rome zelf, vooral tijdens deze hete zo mer is het werken voor de kandidaten bijzonder zwaar geweest. Het bloemencorso in de bollenstreek zal volgend jaar in het teken staan van de jubileumviering van de algemene vereniging voor bloembollencultuur, en zal daardoor grootser en omvangrijker zijn dan andere jaren. Het centraal co mité bloemencorso bollenstreek heeft daarvoor de medewerking ingeroepen van alle vakgenoten. Mede doordat het 400 jaar geleden zal zijn dat de eerste tulp in Holland werd binnengebracht, zal het voor de bloembollenkwekers en handelaren een feestelijk jaar worden. (Van onze Haagse redactie) Er is in de Tweede Kamer enige kri tiek uitgeoefend op het systeem, dat men thans gebruikt bij het toekennen van onderscheidingen. Is het juist, zo wordt in het voorlopig verslag op de begroting van Algemene Zaken ge vraagd, dat in 1959 aan een groot deel van het personeel van een jubilerende drukkerij onderscheidingen zijn ver leend op grond van lange jaren trouwe dienst? Is er dan rekening mee gehou den dat deze drukkerij het Duitse Ver ordeningenblad en veel ander drukwerk voor de bezetter heeft vervaardigd? Na zijn moeder na een scheiding van ruim negentien jaar te hebben om helsd, heeft Mieczyslaw Biel haar voor enige maanden in zijn gezin te Amstelveen opgenomen. Toen ze op de foto moest, zorgde ze er voor dat haar horloge zichtbaar was. Dat had ze van haar zoon, die ze voor een rijkaard aanziet, ten geschenke gekregen. Zij moet zich in Oost-Duitsland in leven houden met aardappels rooien. JH en paar handen die met twee f'. broden door tralies werden gestoken, dat was het laatste wat een Poolse moeder van haar vijf tienjarige zoon Mieczyslaw Biel zag. „Smeer 'm," riep hij. En hij zag zijn moeder als een schim verdwijnen in de woeste verlatenheid van de Oeral. Jaren van de ergste ontberingen ver streken en Mieczyslaw waande zijn moeder, zijn vader en vier broers dood. En zij gaven hém op. Dezer dagen hebben moeder en zoon elkaar na bijna twintig jaar terug gezien in Amstelveen. Ze herkenden elkaar pas toen ze elkaar de trieste verha len van vroeger vertelden tot diep in de nacht. Het gezin van de houtvester Biel woonde in Bjelowierza in Polen. Toen de Russen in februari '40 Polen binnenvielen, werd het houtvesters gezin opgepikt en in veewagens naar de kopermijnen van Carabas in de Oeral gedeporteerd. Mieczyslaw, met zijn vijftien jaar de oudste van de vijf zoons, en zijn vader werden in de kopermijn tewerk gesteld. De jon geren en de moeder mochten boven gronds blijven. Maar ook de moeder werd na korte tijd gedwongen in de mijn af te dalen om daar twaalf uur per dag te werken. Mieczyslaw en zijn vader kwamen daartegen in ver zet. Ze werden opgesloten, geschei den; Mieczyslaw zag zijn vader nooit meer. Hijzelf zat in een bakkerij, omdat de gevangenis vol was. De bakkerij was, om diefstallen te voor komen, getralied, Op een nacht hoor de hij zijn moeder met een van zijn broers buiten. „Smeer 'm", riep hij, ze twee broden toestekend. Ze vlucht ten en Mieczyslaw wist tot voor kort niet wat er van hen geworden was. Hijzelf werd met honderden andere gevangenen in dichte veewagens ge laden en naar de goudmijnen van Mandsjoerije getransporteerd. Na twee maanden rijden bleef de trein langer dan gewoonlijk stil staan. Sommigen braken uit en Mieczyslaw, die het gezelschap zocht van een zestal jongelieden van -ongeveer 25 jaar, deedl hetzelfde. Ze liepen in oostelijke richting, drie weken lang, bijna voortdurend tot hun middel in de sneeuw. Ze vonden onderweg en kele bevroren honden. „Goed vlees", vertelt nu Mieczyslaw, die door zijn vrouw en zijn 'collega's bij Fokker Micky" wordt genoemd, „We voch ten om de lever. Lever was goed tegen sneeuwblindheid. Het was 's nachts verschrikkelijk koud. Som migen vroren dood bij het vuur. Ik had daar geen last van. Ik was de jongste en mij lieten ze hout en vlees zoeken." Met nog enkelen bereikte de jonge Biel Wladiwostok aan de Japanse Zee. De groep werd daar aangevuld met andere vluchtelingen. Ze stapten op een trein die in zuid westelijke richting Siberië zou door kruisen. „We kwamen uit bij de Kas pische Zee," zo bekort Mieczyslaw zijn verhaal. „Hoe lang duurde die tocht?" vra gen wij. „We wisten van geen dag en uur; een maand of drie zal het zeker geduurd hebben." Hij verklaart nader dat ze geregeld de trein ver lieten om eten en drinken te halen. Er kwam altijd wel na enige dagen een volgende trein. Ze reisden klan- destien en voor de conducteur uit verplaatsten zij zich van de voorste naar de achterste wagen. „En daar was het óf de conducteur, óf wij eruit," zegt hij met een glimlach die overgaat in een ernstiger blik. Toen was hjj vijftien en een paria; nu is hij een gewaardeerd vakman en een blij en tevreden vader van twee kinderen in een licht huis in Amstelveen. Bij de Kaspische Zee „vonden" Micky en zijn oudere vrienden een roeiboot. Elke nacht voeren ze enige tijlen, tot zij opeens een stoomboot zagen liggen, die vol was met vluch telingen. Ze werden opgehesen en ontsmet en toen naar Perzië ver voerd. Daar gaf Mieczyslaw te ken nen dat hij hij was in Polen leerling van 't „ambachtsgymnasium" geweest technicus bij de R.A.F. in Engeland wilde worden. Na een reis via Kaapstad zag hij zich in de En gelse luchtmacht opgenomen als me canicien. Hij kreeg een uitstekende opleiding, behaalde diploma's en kon na de oorlog een goede baan krijgen bij de Amsterdamse scheepsbouw. En toen bij Fokker. Hij schreef in de na-oorlogse jaren tientallen brieven naar zijn geboortestreek. Hij kreeg als antwoord slechts blanco velletjes terug, voorzien van een afzender. Hij bleef schrijven en in '51 ontving hij een brief die van zijn broers bleek te zijn. Vader was in Rusland overleden, hoorde hij, en de rest van de familie woonde in een plaatsje tussen Poz- nan en Stettin. Het contact werd nauwer en in het voorjaar kon hij zijn moeder geld overmaken voor een treinreis naar Nederland. En nu heb ben zij elkaar enkele dagen geleden weer gezien. Zij had de hele dag voor haar vertrek nog aardappels gerooid. Met stenengruis had zij haar ge groefde handen proberen schoon te maken. Ze heeft het heel armelijk. Met tien andere mensen deelt zij een huis van twee kamers. Ze is er overi gens de koning te rijk mee, want de jaren die zij in de oorlog in Rusland 'heeft doorgebracht, waren veel erger. Ze vertelde haar zoon dat zij na het vrijkomen van vader met de vier an dere kinderen naar een landbouw streek was getrokken, waar de toe stand zo erg was dat zij honger leden. Vader was invalide geworden. „Ik wil het hele verhaal dat moeder mij over vader gedaan heeft, liever niet vertellen," zegt Micky. Micky's moeder vindt dat haar zoon in een paleis woont. Ze raakt, niet uitgekeken op het comfort het gemiddelde Nederlandse comfort dat haar zoon met zijn gezin geniet. Het gezinseten vindt zij weelderig. Als ze 's avonds naar bed gaat „in een aparte kamer" stalt ze heimelijk de kleine geschenken die ze van haar zoon en schoondochter heeft gekregen om. zich uit. „Moeder is in sommige dingen wel hard geworden." vertelt Micky. „Ik ben met haar hier naar de tandarts geweest, waar ze twee pijnlijke kiezen moest laten trekken. Óndanks aandringen van de tandarts wilde ze van geen verdoving weten. Mijn hart kromp ineen, maar zij knipperde nog niet met de ogen loen de kiezen eruit gingen," zegt hij. „Wy willen haar graag tot en met Kerst mis hier houden. Maar ze zegt dat ze eerder terug wil. omdat anders de .etenoogst voo-bij is en zij geen ge legenheid meer heeft om nog iets te verdienen." Mevrouw Biel is 59 jaar. Haar zoons in Oost-Duitsland wer ken met hun vrouwen, maar kunnen hun moeder niet onderhouden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5