Oecumenische verantwoordelijkheid van katholieke intellectuelen Huidige situatie en perspectieven Dames Vrijdag vóór wereld-missiedag voortaan „offer-vrijdag" I» Oude Cognac uit een oud kasteel Burgemeester van gemeente Vught plotseling overleden Otard v.s.ö.p H. VADER REIKT 502 MSSIEKRUISEN UIT Twee priestercolleges te Rome vieren eeuwfeest iTeifhew Redt eerst" I de anderen (1) Jhr. mr. F. van Rijckevorsel verwierf grote verdiensten in Brabant ADELBERT-T ANDDAG 1959 's,nd"dmd sst T*"®' Wist Columbus wat hij zocht? 12.500 zieken kregen Betuws fruit Kon. Landmacht beproeft krachten op gat van Wormer Dodenherdenking stoottroepen rM //Mati't PINDAKAAS Ontdekking van Amerika HERDERLIJK JAGO SHAWLS I m ImP 13) t Are B.B .-ers kunnen zich niet beroepen op gewetensbezwaren verhoog uw weerstand Militairen ter bede vaart in La Courtine Brand bij A'damscbe Ballast in Jutfaas Boerderij in Mierlo geheel uitgebrand V B MAANDAG 12 OKTOBER 1959 handen HAMEA-GELEIEES3 Au Uit het beroemde kasteel van Cognac komt sinds 1795 de fameuze Cognac Otard. Een verrukkelijke cognac, nauwer dan enig ander merk verbonden met de historie van deze roemrijke stad. Een cognac voor kenners. FINE CHAMPAGNE door MARGUERITE BOURCET PLEEGZUSTER BLOEDWIJN (Van onze speciale verslaggever) In aanwezigheid van Z. H. Exc. mgr. dr. B. Alfrink, prof Ra mme mr Van r>nnm zusterverenigingen werd zaterdag in 'de Twentse ouwourg te Enschede ae tweedaagse jaarlijkse landdag van de St. Adelbert- ïieZZl 9dee?eeïm "in cas^d vormde^oeTonomgclVTo- Uek^inteuJrtvllan War u oecumenische verantwoordelijkheid der Katho- MmmÊmmmm bert steeds meer kunnen bijdragen tot verbeterhm rnn im+ ^ze wijze zal Adel- Om dit doel te bereiken moet men zich realiseren dat de ™en*elVk? samen-zijn. met voor de katholieken alleem Daarom moet men vóór aUes lotl v aUe?' weg vrij maken voor anderen om zo gezamenlijk tat ChlltLl d 9ftui9e.n' ae Het gaat niet op de eerste plaats om een övl^ssino 'van de tl T *°°J te d™n9en- maar om de gestaltegeving van de Kerk in dara tifdn logische problemen, uiterlijke verschijningsvorm haat wlzen riehthaJ De, Kert ?oet' óók in haar wijzigingen wezenselementen aan- Advertentie In het thema van deze landdag- on ze oecumenische verantwoordelijkheid" vindt ieder ongetwijfeld een eigen taak. uit werd duidelpk gedemonstreerd door °esaA™,enfPreking tussen ds. N. K van zelfmededeling van God in Zyn dialoog met de mens. Onverschillig of dit ge beurt in gesproken of geschreven woor den dan wel in handelingen met een eventueel benutten van stoffelijke din gen. Dit alles bij elkaar is het Bijbelse Woord". Op supreme wijze deelt in het Nieuwe Testament de Vader zich mede aan een mens in de menswording van Zyn Woord. Dit Woord is in Jezus Chris tus hoorbaar, zichtbaar en tastbaar. Sacrament daarentegen is volgens de Bijbel slechts de gesluierde openbaring va# het vleesgeworden Woord, in de ge- staate_ van de dienstknecht vóór de ver rijzenis. Het woord is daar tegelijk Sa crament. Na de verrijzenis is het vlees geworden Woord ongesluierd in de ver heerlijkte mens Jezus Christus. Het Woord is dan geen Sacrament meer. Sacrament is daarom de tussentijdse gestalte van het Woord. Met deze zui- ver-Bijbelse opvatting is het onmoge lijk de Protestant als bezitter van het Woord en de Katholiek ais die van het Sacrament te typeren. Zij leidt boven dien direct tot „osmose". De Katholiek zal het gesproken en geschreven woord gaan zien als drager van het heilsgebeu Een Russische geschiedkundige zou volgens radio Moskou een geheime brief van Columbus ontdekt hebben, waaruit blijkt dat de 15de eeuwse ont dekkingsreiziger Amerika helemaal niet toevallig heeft ontdekt, maar dat deze al op de hoogte was van het be staan van West-Indië, dat hy wilde ver kennen. De historicus, een lid van de Oezbek- academie, zou jaren hebben besteed aan een studie over de ontdekking van het Amerikaanse continent en daarbij onlangs een onbekende brief hebben ge vonden, die Columbus in het geheim aan koningin Isabella van Spanje had gezonden. Uit deze brief moet blijken, dat Columbus wist waar West-Indië lag, er zelfs een kaart van bezat die vroege re Spaanse zeevaarders hadden gete kend, op de hoogte was van wat er ge vonden kon worden en hoe Spanje ge bruik kon maken van de eilanden. Vol gens de Russische geschiedkundige heeft het Spaanse hof welbewust het verhaal in omloop gebracht dat Columbus naar de ryke Oost wilde varen, om daarmee Columbus' verkenningsreis en de kos ten daarvan te rechtvaardigen. den Akker, Hervormd predikant te' Den ren' de Protestant zal hetzelfde doen Bosch en dr. Fr. Thyssen pr. die bei- f a den een overtuigend voorbeeld gaven van de mogelijkheden tot beter onder ling begrip en toenadering, die het ge sprek „Rome-Reformatie" biedt. Woord en Sacrament Dr. Thyssen stelde, dat de oecumeni sche beweging een in deze tijd op komende, bijzondere actualisering van het „oikourrjene-zjjn" van de Kerk een beweging is van binnen uit (zij is het woonhuis voor allen) die mede ge stimuleerd wordt door een beweging van buitenaf (van de gescheiden broe ders). Deze bewegingen staan niet n-aast elkaar maar streven naar een „osmose" door middel van het „ge sprek Dit gesprek moet beschouwd worden als de wegbereider tot de eigen- lyke doch niet bestaande beweging naa j de e®hAeid. Onder „osmose' wordt in dit verband verstaan een open, over en_ weer mededelen van wat bei de partijen kunnen aanbrengen, zodat een onderlinge vermenging van de we derzijdse inbreng mogelijk wordt. Dr. Thyssen verduidelijkte deze os- m o se - m o g e 1 ij k h e i d van de oecumeni sche beweging door een nadere beschou wing van de formule: Woord en Sacra ment, een produkt van het vroegere no minalistische denken. „Woord" is daar het gesproken of geschreven woord: „Sacrament" het gebruik maken van stoffelijke dingen in een handeling. Zo begrepen komen beide begrippen ge makkelijk naast of tegenover elkaar te staan. Het echte bijbelse denken ziet dit ge heel anders. „Woord" is in de Bijbel de Adverte tie ruw of schraal Tijdens de H. H. Missen is zondag in alle kerken het volgende herder lijk schrijven van het Episcopaat voorgelezen. Zondag 18 oktober wordt internatio naal gevierd als de jaarlijkse wereld missiedag. Bewogen door de enorme en steeds stijgende geestelijke en ma teriele noden m de missie-gebieden wil len wij deze wereld-missiedag in het bewustzijn van alle gelovigen verleven digen. Angstwekkend groot zijn de gebieden, waaruit de missie is verdreven. Benau wend groeit het aantal landen, waar de missie in haar heilzame werkzaamheid is verlamd, omdat geen hulp van bul ten meer wordt toegelaten. Alleen Gods hulp, die niet is buiten te sluiten, kan hier nog redding brengen. Daarom moeten wij dan ook meer dan ooit de hemel een heilig geweld aandoen in ons gezamenlijk en vurig gebed voor de missie, die in zo grote nood ver keert. Maar er zijn andere missiegebieden tot welke wjj nog wél toegang hebben. Toch wordt ook daar honger en gebrek geleden. Niet minder dan zestig pro cent van het mensdom loopt gevaar om te komen van gebrek. Hoe kunnen onze missionarissen met vrucht de lief de Gods prediken voor deze ongeluk- kigen. Weinig zal het baten, wanneer zy daarbij niet de stoffelijke bewijzen van onze christelijke naastenliefde kun nen aandragen. Daarom moet wereld-missiedag ge kenmerkt worden door ons gebed èn door ons offer. Met nadruk herhalen wij hier de woorden van onze overleden Paus Pius XII in Zijn laatste missie-ency cliek: „Wat zou een missionaris, die nu door gebrek aan middelen in de uit oefening van zijn apostolische taak wordt belemmerd, vele en buitenge wone werken tot stand kunnen bren gen met het geld dat menige gelo vige niet zelden voor ijdele genoe gens besteedt". Het is daarom dat wij gaarne voort aan ieder jaar de vrijdag, voorafgaan de dus aan wereld-missiedag, geken merkt willen zien als „Offer-Vrijdag". Wij sporen allen en ieder aan om op die dag vrijwillig de soberheid te be trachten :n de keuze van spijs en drank en zich te onthouden van de ge noegens van roken en andere genot middelen. Wie zich aldus iets ontzegt, spare het voor de missie en voege het bij de gave die hy ook vorige jaren reeds bestemde voor de collecte op wereld missiedag. Wy moeten onze inspan ningen vergroten. De toenemende nood vergt het. Velen van ons genieten over vloed. En zelfs de minder bedeelden in onze landen zijn rijk, vergeleken met ontelbare velen in de missie. Het is nogmaals Paus Pius XII die ons heeft voorgehouden: „Gij moet iets van het overvloedige en soms zelfs van het noodzakelijke afstaan". In deze geest beleefd zal offer-vrijdag u een feestelijke vreugde schenken en de iepe voldoening van te delen in het moeizame werk van onze missionaris sen, die alles en allen verlaten hebben voor de uitbreiding van het Rijk Gods. Draag, hetgeen u op offer-vrijdag zo edelmoedig hebt terzijde gelegd, op in een innig gebed tot Hem in Wiens hei lige Naam de missionaris uitgaat om te onderwijzen en te dopen. Zo zal uw gave des te waardevoller en verdienste- lyker worden voor de missie en voor u zelf. Moge uw gebed en offer van offer- vrydag en wereld-missiedag de rijke vruchten afwerpen, aan welke de mis sie in i ze dagen zulk een behoefte heeft". Advertentie t.a.v. de handelingen en het gebruik van stoffelijke dingen. De Eucharistie in haar geheel is dan „Woordopenba ring"; prediking en schriftlezing zijn dan even goed Sacramenteel heilsge beuren als de handelingen en de „stof" bij de Eucharistieviering. De volkstaal Het daarbij gesproken woord moet, wil het gemeenschap scheppen, hoor baar, verstaanbaar, persoonlijk zyn, en „dus" de volkstaal gebruiken. Spreker paste dit vooral toe op de belangrijke woorden: „neemt en eet allen hiervan; neemt en drinkt allen hieruit", waarin de Heer Zich uitnodigend en gemeen schap scheppend openbaart in Zijn ambtsdrager. Maar dan zou ook de „leek zijn kelk" moeten hebben! T.a.v. het komend Concilie formu leerde dr. Thyssen tenslotte drie desi derata: officiële erkenning van de bin nenkerkelijke, Katholieke Oecumeni sche beweging; de, volkstaal voor de he le eucharistische viering, als bijzonder bevorderend, óók voor de oecumenische osmose; en de her-invoering van de Communie onder twee gedaanten, maar dan nadrukkelijk op grond van de uit eengezette bijbelse motieven. In zijn wederwoord verklaarde ds. Van den Akker zich door dr. Thyssen's betoog echt aangesproken in zijn eigen geloof. Hy onderschrijft volledig de Bij belse verklaring van Woord en Sacra ment en geeft toe, dat de Reformatie in de controverse met Rome een te zwa re nadruk legde op het Woord. Het „ge sprek" werkt hier gezond corrigerend. Het Protestantisme is tot zijn opvatting gekomen door een reactie op de „Ver- dinglichung" in de Katholieke geloofs expressie, Men vreesde magie, automa tisme, verzelfstandiging van menselijke woorden en handelingen, wat niet ver antwoord word geacht tegenover God. Bovendien heeft de reformatorische neiging tot spiritualiseren der heilswer- kelijkheid en de nadruk op de transcen dentie van God veel tot de Protestantse visie bijgedragen, aldus ds. v.d. Akker. De liturgische beweging in het Protes tantisme wijst echter op een groeiende correctie van de verhouding Woord-Sa crament, waardoor het gesorek prach tige nieuwe kansen krijgt. Terwilie van de osmose zal de Katholiek grote na druk moeten leggen op het sacramente, le karakter van het Woord. De Refor matie heeft het Sacrament steeds ge, zien als geconditioneerd door het Woord maar door het sterke accent hierop ver, zwakte de functie van het Sacrament, Op de rede, die mgr. dr. J. Wille- brands heeft gehouden over de huidige situatie en perspectieven der oecumeni sche beweging, komen wij, wegens de belangrijkheid er van, morgen afzonder lijk terug. (Van onze correspondent) Niet minder dan 10.000 patiënten van ziekenhuizen en sanatoria alsmede 2500 thuisliggende zieken in verschillende steden van ons land als Hilversum, Amersfoort, Utrecht en Arnhem werden het afgelopen weekeinde verrast met een fruitzending. Vrachtwagens uit de Betuwe brach ten circa 30.000 kg. fruit naar de diver se plaatsen waar mobiele colonnes van het Rode Kruis gereed stonden om het verder naar de ziekenhuizen en particu liere woningen over te brengen. Dit was het resultaat van de negende fruitinza- meling ten behoeve van de zieken, waar bij byna alle Betuwse dorpen zijn aan gesloten. Advertentie De burgemeester van Vught, jhr. mr. F. van Ryckevorsel, is zaterdagmiddag tijdens een jachtpartij bij Maurick plotse ling overleden aan 'n hartaanval. Jhr. v. Rijckevorsel was in gezelschap van zijn oudste zoon en een jachtopziener aan het jagen langs de Dommel, op het land goed van de familie Stibbe. toen hy on wel werd en onmiddellijk daarna over leed. Hij was 52 jaar oud. Jhr. Frans Joseph Cornells Maria van Ryckevorsel werd op 10 februari 1907 in Den Dungen geboren. Na in Den Bosch het gymnasium te hebben ge volgd werd hij reserve-officier by de ca valerie. Hij studeerde vervolgens rech ten in Utrecht er werd in 1934 volontair op de Vughtse gemeentesecretarie. In 1938 werd hy burgemeester van Lisse, waar hy mede het initiatief nam tot de oprichting van de Keukenhof en waar hy nog altijd een geziene gast was. In 1946 werd hij burgemeester van Vught. Hier heeft hij zich bijzondere verdiensten verworven voor de verfraai ing van de gemeente, o.a. door de aan koop van het landgoed Reeburg, dat des» tijds door verkaveling en bebouwing werd bedreigd. In de gemeenteraad, waar hij met '.undigheid en charme lei ding gaf, heeft hij zich altijd beijverd om zoveel mogelijk verdeeldheden op De burgemeester van Vught, jhr. mr. F. te ruimen; in de jongste vergadering van Rijckevorsel, die zaterdag plotseling "t'u ozc.0 De enige cognac gerijpt op lust in de eeuwenoude kelders van het Chateau de Cognac 1/1 lies V.S.O.P. f 21.80 1/1 lies f 78.75 1/1 ties v.i.u.r. t zi.ou 7/7 ties 17Ö./S IMP.: PAUL SORBI N V. - DEN HAAG LEVERING UITSLUITEND VIA DE HANDEL is dat nog duidelijk gebleken. Het wel en wee van z'n gemeente ging hem meer ter harte dan hy uiteindelijk deed voor komen en met name voor de vaak in moeilijke omstandigheden verkerende Ambonezen is hii een ware vader ge weest. Jhr. Van Ryckevorsel werd bij de be oefening van de sport die hem het meest dierbaar was en waarin hy vaak excel leerde, door de dood overvallen in het jachtveld van het Bossche Broek, waar voor hij als voorzitter van het Noordbra- bantsch I.andschap jarenlang met vuur op de bres heeft gestaan. Behalve de is overleden. natuur ging hem ook het stads- en dorpsschoon ter harte, hetgeen o.a. bleek uit zijn voorzitterschap van de commissie stad en dorp van do Bond Heemschut. Zijn heengaan werd de Vughtse gemeenschap zaterdagmiddag verkondigd door de klokken van de St. Lambertustoren, die onlangs mede door zyn toedoen tot monument is herrezen. Woensdagmorgen om elf uur zal in de St. Petruskerk de plechtige uitvaart plaatshebben. (Van onze Romeinse correspondent) ROME, hedenmorgen Rome was gisteren getuige van twee historische gebeurtenissen: de Paus droeg in de St.-Pieter de H. Mis op, waarna hij aan 502 priesters, broeders en zusters het Missipkruis uitreikte. Het priestercollege van' de Santa Maria deïi'Anima opende de herdenking van zijn honderdjarig bestaan niet een pon tificale H. Mis, opgedragen door kardi naal Aloisi Masella en het Noordameri- kaanse priestercollege vierde eenzelf de feest, waarbij liet bezoek ontving van de H. Vader. Als voorbereiding op de Wereldmissiedag heeft de Paus, de woorden herhalend van de Stichter en het Hoofd der Kerk, „Gaat en onder wijst alle volkeren", aan meer dan 500 jonge mannen en vrouwen uit veertien Europese landen en drie werelddelen het kruis, het symbool van de Orde der Apostelen 01 Zendelingen, uitgereikt, nadat allen in de Vaticaanse basiliek de H. Mis hadden bijgewoond, die Joan nes XXIII opdroeg aan het Pausaltaar. De H. Dienst begon om half negen. Na afloop knielden voor de H. Vader degenen neer, die, afkomstig uit 34 kloosters van missiezusters en uit 41 ordes en congregaties voor mannen, gé- roepen zijn de blijde boodschap te gaan brengen naar de Noordpool Korea, al le delen van Afrika, Zuid- én Midden- Amerika, Australië en Japan. Vier Be nedictijnen bevonden zich onder hen, die jen yieuwe priorij van contempla tief leven gaan oprichten in Roeanda- Oeroendi. De plechtigheid was sober en ontroe rend. De missionarissen en de talloze aanwezigen hebben beseft, dat de klei ne schaar het leger vertegenwoordigde aller Christoforen. Het was niet zozeer de vicaris van Christus in de bijna bar baars ceremoniële pracht, die nu een maal de historisch gegroeide uitdruk king is van het hoogste ambt op aar de, als wel de vader en de bisschop der Advertentie BABY ZEPHYR de meest gevraagde 9 ülllllllllllülllllllll 46 Dat hadden zij niet. Maar iets anders kon men niet van hen verwachten. De restauratie bleek slechts mogelijk door de koningsgezinde meerderheid van de Assemblée tot overeenstemming te brengen. Èn zonder de stemmen van de legitimisten kon die meerderheid nooit de eenheid vormen, waarop haar overwicht diende te berusten. De hertog van Aumale, de meest strijdbare van de familie, stak zijn woede niet onder stoelen of banken. Hij was trouwens nooit bijzonder gesteld geweest op de legitimiteit. „Voor mijn part hangt hij de witte vlag aan alle hoeken van zijn huis," schreef de hertog, „maar laat hij het niet wagen haar in Parijs uit één enkel raam te steken!" Ook de zo gematigde hertog van Nemours zelf, die nooit anders dan eerbied voor de traditie aan de dag had gelegd, keurde de houding van de graai van Chambord ten strengste af. Alleen de hertog van Alen'on bleef hopen. Hij was jong en oordeeldi met zijn hart. De man, met wie hij op „Frohsdorf' een kortstondige, maar onvergetelijke ontmoeting had gehad, leefde in zijn gedachten voort als eer rechtvaardige en goedhartige persoonlijkheid, wien1 grootste zorg het heil van Frankrijk was. „Ik benijr je vertrouwen", schreef de hertog van Nemours aar zijn zoon. Weer werd de oude ongeluksprofeet door de feiten in het gelijk gesteld. Men wint geen troon dooi correspondentie en door manifesten te publiceren op honderd mijl afstand van een volk. van welks noden strevingen, zorgen en antipathieën men onkundig is en dat men enkel kent uit officiële, vaak bevoor oordeelde rapporten. „Waar heeft de graaf van Chambord zijn toevlucht gezocht?" vroeg het volksliedje. Het antwoord moest luiden: In „Frohsdorf" voorgoed! Zijn zaak was reddeloos verloren, zijn kans verspeeld. Alle hoop op de restauratie was vervlogen. Het uur van de monarchie had tevergeefs gesla gen en zou nooit meer terugkomen. De Voorlopige Regering werd minder en minder voorlopig. Zij kreeg integendeel steeds vaster voet en verschoof bij elke zitting een beetje meer naar links. Het laatste woord, wreed maar juist, stamt van de hertog van Broglie: „De eigenlijke stichter van de republiek is niemand anders dan de graaf van Chambord!" En de hertog van Alengon? Nooit zou hij in Frank rijk een rol spelen op het eerste plan. Wie weet wat hem, daar hij bij „Henri V" kennelijk in de gunst stond, anders beschoren zou zijn geweest? Hij was en bleef officier bij het 12de regiment artillerie. De droom was mooi geweest. Hij loste zich op in het met. Het heeft geen zin te redeneren over wat geweest had kunnen zijn. De hertog van Alengon stelde zich tevreden mei het deel dat hem restte. Men zou de verkoolrh Tuilerieën niet herbouwen, maar in een gewone viilr te vincennes wachtte hem, in plaats van officiëlr glorie, de volheid van het menselijke geluk. Als we mogen afgaan op de verhalen van de mensei die hen persoonlijk gekend hebben, is de tijd da' de hertog en de hertogin van Alengon in Vincenm •voonden, de mooiste van hun leven'geweest. Voor echtgenoten, die werkelijk van elkaar houdoj vormen niet de wittebroodsweken met hun voorjaar' vlagen het hoogtij van het huwelijksgeluk. De moo te tijd komt pas vier of vijf jaar later, als de hoekei 'Ugeslepen, de karakters aangepast en de weder ijdse hebbelijkheden vertrouwd geworden zijn, al le Maartse buien overgaan in de stralende rust vai le zomer. Man en vrouw zijn verstandiger geworden maar beiden genieten nog volop van hun jeugd. E de kinderen zijn gekomen om de liefde te verrui men. Bovendien bereikten de Alengons eindelijk de mate ■iële bestaanszekerheid, waar het geluk op den duui liet buiten kan. Na jaren van doelloos ronddnlei vestigden zij zich blijvend en schiepen zij zich eer passende omgeving voor de opvoeding van hun kin aeren. De politieke teleurstelling, die hen tot een vredige middelmatigheid drong, deed hun niet al te zeer. Zij hadden Vincennes als woonplaats moeten kiezen door de benoeming van de hertog van Alen- gon. Maar zelfs als zij in hun keuze vrij geweest waren, hadden zij nauwelijks een betere plaats kun nen vinden. Vincennes was in 1872 een ware lusthof van ruisende bomen en zingende vogels. Sofie Char lotte, die het in Parijs_ nooit uitgehouden zou heb- ben, vond in de naburige bossen een verrukkelijk paradijs voor haar wandelingen. Zij vestigden zich aan de avenue de la Dame- Blanche in een langwerpig, laag huis, fris, vriende lijk en gezellig maar zonder luxe. Uiterlijk was hun leven niet te onderscheiden van dat der andere officieren van het garnizoen. Een overkapt bordes van drie treden, waarnaast een rozenstruik opklom gaf toegang tot hun woning. Voor het huis strekte zich een kleine, zorgvuldig onderhouden tuin uit. Onder de ramen ritselden de bladeren van de forse kastanjebomen waarmee de laan was afgezet. De :erk was niet ver uit de buurt. De schietbaan vlak- 0!J. Dikwijls als het 12de regiment artillerie van zijn manoeuvres naar zijn standplaats terugkeerde, trok bet langs de villa van de hertog van Alengon. Dan bolden mama en de twee kinderen naar het raam en keken van achter de tulen gordijnen toe. Zodra de ki'ine prins het mooie uniform van zijn vader her kende, stiet hij vreugdekreten uit en wierp kushand- es naar de voorbijtrekkende vlag. De hertog van Alengon had zich dadelijk met hart •n ziel in het soldatenleven gestort. Sommigen had- en er smalende opmerkingen over gemaakt, „dat en prins zich in dienst stelde van de Republiek". ,Ik dien geen partij, ik dien Frankrijk!" was zijn ntwoord geweest en daarmee had hij alle kleingees- igheid het zwijgen opgelegd. Zijn dienst als offi- ler beantwoordde aan zijn diepste instincten: niet illeen aan zijn patriottisme en zijn aangeboren rid derlijkheid, maar ook aan een heel andere kant van :ijn wezen, aan zijn gevoel voor orde en regelmaat 'ot in het kleinste detail. Deze man, wiens open gelaat de liefde tot het leven uitstraalde, verborg tl zijn hart een neiging tot ascese en een offerzin lie in do discipline van het leger bevrediging konden vinden. (Wordt vervolgd) universele Kerk, die zyn kinderen naar verre landen zona met zijn zegen, als die der ougl-testamentische patriarchen, hen aanbevelend in Godes bescherming. Het Anima-college, dat in de historie teruggaat op een Nederlandse stichting en sinds honderd jaar het convict is voor priesters uit de Duitse en Neder- dietse landen, zi tfe de viering van zijn 100-jarig bestaan als priester-convict in mét een plechtigheid in de kerk van Santa Maria deïi'Anima. Deze uitstekend onderhouden noorde lijke hallenkerk blijft de noorderling, hoevele jaren hij ook in het Rome der renaissance en der barok woont, immer aanspreken en de pontificale H. Mis, door kardinaal A.oisi Masalla opgedra gen, imponeerde door ernstige en ver heven eenvoud. In het koor bevonden zich kardinaal Frings van -xeulen en vele bisschoppen en prelaten, oud-alumni van het huis, onder wie mgr. Jan Olav Smit. De feestpredikatie wrrd gehouden door de aartsbisschop van Salzburg, mgr. A. Rohracher. De H. Vader zond aan het jubilerende college een schriftelijke ge lukwens. De banden van Nederland met de Anima zijn niet slechts van histori sche oorsprong, want een illustere rij Nederlandse geestelijken heeft de gast vrijheid en de hulp van dit huis tijdens zijn studie in Rome genoten. Wij herin neren slechts aar. kardinaal de Jong en aan de huidige Utrechtse aartsbisschop mgr. Alfrink. De Amerikanen is het gegeven de za ken groots te kunnen opzetten. Zo ook de viering van het jubileum van het Noordamerikaanse priestercollege in Rome. Niet minder dan drie kardina len, Spellnaan, Cushing en O'Hara, ze ventig leden van net Amerikaanse epis copaat én 300 prelaten en priesters zijn voor de plechtigheden naar de Eeuwige Stad gekomen. Deze belangstelling on derstreept terecht de grote importantie en inyloed dit he. thans een eeuw oude Amerikaanst college heeft gehad en heeft voor de Kerk in de nieuwe wereld. Paus Pius IX bezorgde in 1859 de Noordamerikanen een gebouw in de Via delI'Umilta, de straat der Nederigheid Op 7 december van dat jaar arriveer den hier na een lange en toen nog steeds niet ongevaarlijke reis de eerste der tien studenten en de paus-koning wijdde zelf het college in. Bij het -0-jarig bestaan in 1909 beken de de Heilige Paus Pius X dat hy geen woorden kon vinden om naar waarde uit te drukken, hoeveel goeds het col lege gedaan had en deed. „<i,e<iillren''e °°rl°g er> daarna tot in 1948 bleef het college noodgedwongen gesloten. Door_ dAmerikaanse katho lieken daartoe in staat gesteld, kon men later beginnen met de bouw van een nieuw huis op de Gianicolo. dat in 1952 door Pius XII werd ingewyd. In honderd jaar heeft het studiehuis 2000 priesters gevormd, waarvan er zes tot het kardinalaat geroepen wer den en 115 tot het bisschopsambt. De paus begaf zich gistermiddag om vier uur naar het college, waar hy in de kapel na een adoratie van het H. Sa crament toegesproken werd door de rector, aartsbisschop O'Connor. De paus richtte zich daarna tot de aanwe zigen met een vaderlijk woord, ten dele in de Engelse taai gesproken. Na een kort Lof werd de paus in een der zalen van het college ontvangen. Op de hem eigen recht tot hoofd en hart sprekende manier onderhield hy zich met gasten en studenten. Na ver volgens een bezoek aan een deel van de hoogst moderne en praktische college gebouwen gebracht te hebben, keerde de paus naar het apöstolisch paleis te rug. Een hernieuwd onderzoek van het in middels ook buiten onze grenzen be kend geworden gat van Wormer, dat za terdag is begonnen en deze week zal worden voortgezet, zal moeten uitwij zen of een nieuwe investering voor graafwerkzaamheden gerechtvaardigd j P_e fxplosieve opsporingsdienst van de Koninklijke Landmacht te Culem- borg zal in samenwerking met de direc tie sluizen en stuwen van Rijkswater staat te Utrecht dit onderzoek verrich ten. Het eerste onderzoek zal bestaan in het peilen van het gat. In de afdeling schooltechmsche opleiding in de Krom houtkazerne te Utrecht is de benodigde apparatuur voor dit onderzoek reeds vervaardigd. Deze apparatuur bestaat o.m. uit een „sonde", een stalen kegel van ruim honderd kilogram die is be- vestigd aan een 24 m lange stalen pijn- ieiding Door de leidingen en door de sonde kan water worden geperst die het graafwerk moet vergemakkelijken. „Jiu sle»Is..van mening dat het mo- geiyk moet zyn het grote gat met deze sonde af te tasten tot men het eieenlii ke kratergat heeft gevonden waardoor de sonde verder in de aardbodem kan afzakken. Men gaat n.l. van de veron- derstelling uit dat het „ding" volkomen verticaal in de bodem is gedrongen Mocht dit alles gelukken en is het „ding" eenmaal gevonden, dan kan het worden uitgegraven. Men hoopt dan per dag een diepte van ongeveer vijf meter af te graven. De vrijgekomen grond wordt door midde1 van een takel- installatie naar boven gebracht. Inmiddels heeft ook overleg plaats ge had tussen de directie sluizen en stuwen van Rijkswaterstaat en de Amsterdam se Ballastmaatschappij. De Amsterdam- se Ballastmaatschappijzo vernemen wij, heeft nog geen opdracht ontvangen om ter plaatse een stalen damwand te slaan, omdat het bodemonderzoek eerst moet uitwijzen of er inderdaad „iets" in het' gat zit. Men acht het slaan van een stalen damwand zulk een kostba re investering, dat eerst terdege moet komen vast te staan of zich inderdaad een voorwerp in dit gat bevindt. Op desbetreffende schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid, de heer Lankhorst (P.S.P.) heeft minister Toxo- peus geantwoord, dat personen, die zijn opgeroepen voor de noodwachtdienst, zich aan deze dienst niet kunnen ont> trekken door een beroep op gewetens bezwaren. Het betreft hier, aldus de bewindsman, de vervulling van een niet-militaire taak dm een uitgesproken beschermend en menslievend karakter draagt. In haar verhouding tot het militaire apparaat kan de Bescherming Bevolking niet an ders worden gezien dan tal van andere burgerly'ke overheidsdiensten, die in oor- logstyd moeten functioneren ter instand houding van het maatschappelijk en economisch leven. De verplichting aan de Bescherming Bevolking mede te wer ken ligt in geen ander vlak dan andere burgerlijke verplichtingen, die een ieder kunnen worden opgelegd en waartegen gewetensbezwaren niet aanvaardbaar zyn. Van inschrijving voor de nood- wachtplicht zijn alleen uitgezonderd zy, die als militair dienstplichtige erken ning van gewetensbezwaren tegen mili taire dienst, van welke aard ook, heb- ben verkregen. Advertentie met de ECHTE Uitsluitend bij apothekers en drogisten Ongeveer tweeduizend Nederlandse militairen die in La Courtine zijn gele gerd hebben zaterdag deelgenomen aan een bedevaart van verscheidene Fran sen naar het op slechts enkele honder den meters van de legerplaats staande oude kerkje van het gehucht Creuse. Daar werd in de open lucht een van de oudste bedevaarten van midden- Frankrijk gehouden, ter ere van Sint Denis, de eerste bisschop van Parijs. De Nederlandse militairen en leger aalmoezeniers woonden er de H. Mis bü. Een koor van Nederlandse militai ren zong gezangen. lelIe hranc' heeft zaterdag gewoed Rn 1 «ret "l!1 van de Amsterdamsche Ballastmaatschappij te Jutfaas. Het vuur begon door een tot nu toe onbe kende oorzaak 's middags kwart over een in een werkplaats waarin onderde len voor bouwketen,worden gemonteerd Sinds kort worden daar opgeslagen de onderdelen die de Amsterdamsche Bal- lastmy bij boringen gebruikt. Het vuur, dat aangewakkerd werd door een stevige wind, greep zeer snel om zich Pefn. en de werkplaats stond in korte tyd in lichter laaie. De brandweer van Jutfaas was spoe dig ter plaatse maar stond voor een vrywel hopeloze taak. Het vuur had in middels ook drie bouwketen aangetast in,vlarnrnen opgingen. Ook een voor raad hout ging verloren. Van de werk plaats en de bouwketen kon niets wor den gered. Evenmin als van de Vrij kostbare houtbewerkingsmachines, die in de werkplaats stonden opgesteld De Jutfase brandweer kreeg assistentie'van de gemeentelijke brandweer van Utrecht. Het nablussingswerk nam de gehele middag in beslag. Een ware vuurregen had namelijk ook het zeer droge gras in de omgeving aan het smeulen gebracht. Zondag is het Maas en Waalse dorpje Leeuwen-Beneden het feit herdacht, dat vyftien jaar geleden de eerste stoottroe pen hun leven offerden voor de vrijheid Uit geheel Nederland waren velen naar deze plaats gekomen om 400 dapperen te herdenken. By de plechtigheid waren hoge vertegenwoordigers van regering, land- en zeemacht aanwezig. Mejuf frouw Geldens vertegenwoordigde prin ses Wilhelmina. Het dodenappel werd gehouden door de generaal Sitszen b.d., terwijl de voor zitter van de stichting oud-stoottroepers de heer Sjef de Groot de herdenkings rede hield. Namens de gezamenlijke jeugd bracht een lid van de rijvereni- ging „De Heemskinderen", Koosje Vissers, op simpele wijze dank. Het aan tal kransen dat werd neergelegd was zeer groot. De burgemeester van de ge meente Waalre, de heer D. Ditters, sprak het slotwoord. Door onbekende oorzaak is de boer derij van landbouwer Davids te Mierlo geheel uitgebrand. HierhR verloren vier voldragen koeien het leven en "ine dP gehele oogst verloren. De gedupeerde was laag verzekerd. De omvang van de schade is nog niet Te schatten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 4