Historisch
tijdsdocument
Proces van Neurenberg herleeft
Samengesteld uit journaals en
geheim archiefmateriaal
MA PRO
DRAADLOOS
CONTACT
SOME LIKE IT HOT, vlotte mnair
aarsefaijnlijke persiflage
Filmwerk van Billy Wilder
toont neergaande lijn
Ahra-ri»
m
Schooltelevisie
Sympathieke
documentaire
Geen quiz mee?
VB
ZATERDAG 17 OKTOBER 1959
PAGINA
m
liir
Twee Duitse journalisten, Joe
J. Heydecker en Johannes
Leeb, hebben de moeite ge
nomen zich heen te worstelen
door de vier miljoen woorden die
gezamenlijk het proces-verbaal
vormen van het rechtsgeding dat
van 20 november 1945 tot 1 okto
ber 1946 te Neurenberg is ge
voerd en dat heeft geleid tot de
veroordeling tot de strop van
Goering, Von Ribbentrop en an
dere nazi-kopstukken, die Hitiers
Derde Rijk hadden overleefd. Het
resultaat van deze enorme arbeid
is neergelegd in een lijvig boek
werk, dat onder de titel „Opmars
naar de galg" is verschenen bij de
uitgeverij Scheltema en Holkema
te Amsterdam. Een fraai verzorg
de en geïllustreerde, 558 pagina's
tellende uitgave, die - in de ver
taling van mr. F. B. Bakels en
ingeleid door mr. A. M. baron
van Tuyll van Serooskerken, ver
tegenwoordiger van de Nederland
se regering bij het Neurenbergse
proces met echt Duitse „Gründ-
lichkeit" is voorzien van een
chronologische tabel, een Uitge
breide literatuurlijst en een uit
voerig register, zodat het boek ook
als naslagwerk kan worden ge
bezigd. Met dit lijvige werk als
basis is door Felix von Podma-
nitzky in samenwerking met de
beide schrijvers, uit journaalfrag
menten en geheim archief-mate
riaal, dat nog maar onlangs door
de geallieerden is vrijgegeven, een
film samengesteld, die hier te
landë onder dezelfde titel: „Op
mars naar de galg" wordt ver
toond.
GORDIJNSPIRAAL
Let op de gele bus
'AI f
Zondagavond
Wij kijken naar
Wij kijken naar
De avonturen van Kuifje en Bobbie
door HERGE
by Uitgeverij Caiferman
Nu zullen /re dan
toen nog de reken/'na
vereffenen, Tortilla f
dstgen /at&t
Zie /e c/at T
Mij ons 'miskien reeds
bezien fzeb /Zou ie /re/ zi/n
on sb/pfDn c/an
Neen ran
Tortilla geen
spoor
V
n/ets
ontdektf
Ssti.naar
s iemand
t-tat is net./k denk
En hii t.
Dat ik niet
be/oof
b/oe /rif
zou /reet..
V
Net /(uifje,
aokQ.
A rivprtpritie
Vier van de voornaamste beklaagden (v.l.n.r.: Goering, Hess, Von Ribbentrop en
Keitel) in het proces van Neurenberg. Beeld uit de film „Opmars naar de galg".
Een film van historische feiten dus,
die niet alleen het proces te Neuren
berg door middel van authentieke op
namen in de herinnering terugroept,
maar die naarmate de verhoren van
de beklaagden vorderen, de achtergron
den poogt te belichten, die tot de twee
de wereldoorlog en de ondergang in
twaalf jaar tljds van Hitiers duizendja
rige rijk hebben geleid.
Wat dit laatste betreft, zijn de makers
van deze film naar onze mening te
kortgeschoten. Zéker, er zijn tal van
beelden, die diep ontroeren of hevig
schokken. Maar deze reacties worden
niet gewekt door een in artistiek en
dramatisch overleg gekozen opeenvol
ging der getoonde beelden, maar veel
eer door de gruwzame feiten die in de
herinnering van de oudere toe
schouwers voortleven. Aan jongeren zal,
naar wij vrezen, veel van het getoonde
onbegrepen, dus onbewogen, voorbij
gaan. omdat het voor hen geen beleef
de werkelijkheid is geweest en omdat
de makers met uitzondering van de
indrukwekkende fragmenten, waarin de
parade van de Duitse krijgsgevangenen
op het Rode Plein te Moskou wordt ge
toond geen nieuwe, gedramatiseerde
filmwerkelijkheid hebben weten te
scheppen. Daartoe zijn de verschillende
fragmenten te willekeurig gekozen en
bestaat er te weinig samenhang tussen
de getoonde, episodes en de procesvoe
ring in Neurenberg.
„Opmars naar de galg" is dienten
gevolge een op "ilm geregistreerd his
torisch tijdsdocument geworden,
maar geen filmdocumentaire van een
historische tijd. Voor een documentai
re, zoals deze film ten onrechte
overigens wordt aangediend, is
méér nodig dan een reproduktie van
de vmrkelijkheid. Een pionier öp het
gebied van de documentaire film, de
Britse, producent en regisseur Paul
Rotha, geeft in zijn boek „Documen
tary Film" de volgende definitie van
het begrip filmdocumentaire: „Het
gebruik van het filmmedium om op
i creatieve en boeiende wijze een inter
pretatie te geven van de werkelijk
heid". Daarbij valt de nadruk op de
woorden creatief en interpretatie. De
meeste journaals zijn dan ook evenmin
als Opmars naa rde galg documen
taires, al geven zij de werkelijk
heid weer, omdat zij niet vertel
len, waarom iets is gebeurd. Zij bie
den niet meer dan visuele kranten
koppen, maar er is een echte filmer
nodig om het volledige verhaal te
vertellen. De ware documentaire
graaft dieper en dringt door tot de
wortel van de zaak, in dit geval van
het kwaad.
De makers van „Opmars naar de
galg" zijn uitsluitend aan de oppervlak
te gebleven en laten de interpretatie
aan de toeschouwer over, zodat er een
uitvoerige voordracht van baron van
Tuyll van Serooskerken aan te pas
moest komen om de film bij de pers
in te leiden en bijvoorbeeld het recht
van de Grote Vier, om de berechting
van de Duitse oorlogsmisdadigers tot
zich te trekken, toe te lichten.
Deze bezwaren hoeven intussen geens
zins afbreuk te doen aan de waarde
van deze film als historisch document,
dat vooral de jongeren confronteert met
feiten, die de oorlog, waaraan zjj geen
enkele herinnering hebben, in al zijn
verschrikkingen laten zien. Daarom is
het des te meer te betreuren, dat de
film door de centrale commissie voor
de filmkeuring slechts toelaatbaar is
verklaard voor personen boven 18 jaar.
De film laat echter zonder enige reser
ve bekende en nog onbekende beelden
zien uit de concentratiekampen en van
de terechtstelling der oorlogsmisdadi
gers. Beelden zo gruwzaam en schok
kend, dat de toeschouwer die niet over
sterke zenuwen beschikt, ze beter niet
kan zien. Dit verklaart het voorbehoud,
dat de Nederlandse censuur met betrek
king tot de film meende te moeten
maken.
Niettemin bljjft het te betreuren,
dat juist de jongeren deze gruwelijke
beeldles van menselijke verdwazing
en wreedheid moeten missen. Een les,
die hun leert de vrede na te streven
uit afschuw om het geziene en niet,
zoals wellicht voor vele ouderen, een
les in nieuwe haat om het ondergane
leed en onrecht, die in de herinnering
worden teruggeroepen.
(Cineac-Amsterdam) F
MAPRO-spiraot is sterk en soepel
en overal in huis te gebruiken.
Voor Uw gordijnen, de was. Uw
garderobe enz.
Enorm pracfisch, eenvoudig te be
vestigen en te verwijderen.
meer mogelijkheden met
ned. octrooi 74341
Wie geen vreemdeling is in het
Jeruzalem van de film weet,
dat de regisseur Billy Wilder
een man is, die zijn vak verstaat.
Met „Lost Weekend", „Sunset Bou
levard", en „The big carnival" heeft
hij films afgeleverd, die een heel stuk
boven de middelmaat uitstaken. Toen
hjj zich op het terrein van de come-
die begaf („Roman Holiday", „The
7 year itch"), bleek hij het voor een
bezield filmmaker zeer gevaarlijke
compromis te hebben gesloten zijn
onmiskenbaar talent in dienst te stel
len van een „ster" (Audrey Hepburn,
Marilyn Monroe). Genoemde films
waren het aanzien zeker waard, maar
vielen meer en meer in het kader
van het gebruikelijke filmamuse
ment.
Wilders nieuwste film „Some like it
hot" zet deze neergaande lijn
voort. Het is een grappig geval, rede
lijk geregisseerd, maar met vooral de
nadruk op het verhaal en het spel. In
artistieke zin valt er aan deze film wei
nig te beleven. Hij voert de toeschou
wer terug naar het einde van de jaren
twintig, toen in Amerika de ragtime fu
rore maakte en dames-dansorkesten in
de mode waren. Twee werkloze musici,
een saxofonist en een bassist, die in het
beruchte Chicago van die tijd onvrijwil
lig getuige waren van een moord door
de bende van een zekere Spats Colom
bo, en wier leven gevaar loopt, dui
ken, verkleed als vrouw, onder in een
damesorkest, dat op weg is naar Mia
mi. Deze verkleedpartij geeft aanlei
ding tot de nodige hilariteit en ook wel
tot vrolijkheid, die de onze echter niet
is, omdat een dergelijke travestie altijd
ontaardt in smakeloosheid. Nu valt het
in deze film wel mee, maar men zit
toch maar driekwart van de film te kij
ken naar twee jongelieden die op ge-
wild-komische wijze in jurken rondlo
pen, waarbij een gezochte bedscène
voor de „slapstick" moet zorgen. Eén
van de leden van het orkest, Sugar, is
een meisje dat op de saxofonist een gro
te aantrekkingskracht uitoefent. Hij ont
doet zich daarom, zo gauw hij kan, van
zijn vermomming om het lieve kind het
hof te maken. Daaruit vloeien allerlei
dwaze scènes voort, welke hun hoogte
punt bereiken als de bende van Colom
bo de beide musici op het spoor is ge
komen." De film belandt dan in de re
gelrechte kolder.
Wilder heeft dit filmpje wel vlot ge
regisseerd, maar voornamelijk het ac
cent gelegd op de spelprestaties van
Tony Curtis, Jack Lemmon en Marilyn
Monroe, die met zo'n comedie wel weg
weten. Zij acteren snel en ook wat slor-
LNM'1'i*'"'V/a?
t-%5. v V v- f
Zo mogelijk zal het volgend jaar
reeds worden begonnen met een aantal
schooltelevisie-uitzendingen.
De kwestie van de schooltelevisie
heeft het algemeen bestuur van de
NTS besproken naar aanleiding van
het voorlopig overleg, dat hierover is
gevoerd in de commissie Televisie-onder
wijs. In deze commissie onderzoeken
vertegenwoordigers van de NTS, de pe
dagogische centra en de Nederlandse
Onderwflsfllm de mogelijkheden van
invoering van schooltelevisie.
De in 1960 te houden experimenten
zullen volgens de NTS moeten wor
den voorbereid en uitgezonden in nauwe
samenwerking tussen de NTS en ge
noemde commissie.
De vraag, voor welk schooltype zal
worden uitgezonden en welke vakken
eventueel zullen worden behandeld, is
bij de commissie in studie, zodat de
NTS hierover nog geen mededelingen
kan doen.
Van de zijde van het departement
van O. K. en W. vernemen wij, dat mi
nister Cals geruime tijd geleden om ad
vies over de mogelijkheden van school
televisie heeft gevraagd. In april van
dit jaar is bij het departement een
aanvraag om subsidie voor schoolte
levisie binnengekomen van de commis
sie-televisie-onderwijs. Deze subsidie
aanvraag is echter blijven liggen, in
afwachting van een gedetailleerd plan.
Op dit moment is echter nog steeds
Een onderwerp als dat van „Het
geestelijk gestoorde kind" publiekelijk
voor de T.V. te behandelen, lijkt ons
een vrij hachelijke onderneming. Het
pleit alleszins voor de samenstellers
van de documentaire, die gisteren op
het beeldscherm werd gebracht dat
niettemin dat hachelijke zeer wel en
zeer discreet vooral te realiseren valt.
E>ie samenstellers en ook de uitvoe-
réhden moest men zoeken zowel bij
de V.P.R.O. als bij de K.R.O., die voor
deze gelegenheid de handen in elkaar
hadden geslagen. Dr. A. C. van Swol
leidde het geheel met zorg en met gro
te discretie; hij liet dr. G. v. d. Most
enkele behartenswaardige uitspraken
doen over de problematiek rond het
geestelijk gestoorde kind, hij liet een
viertal verpleegsters aan het woord en
ook een ouderpaar, dat met de bespro
ken moeilijkheid daadwerkelijk werd en
wordt geconfronteerd. Men wist geluk
kig alle sentimentaliteit te vermijden
en wij kunnen ons best voorstellen dat
sommige kijkers troost uit deze uitzen
ding hebben geput. De anderen konden
ér van leren. Tenslotte spraken zowel
ds. H. Faber als pater Leopold Verha
gen O.E.S.A. enige concluderende
woorden. Ook hier bleek overduidelijk
dat samenwerken en samen denken op
dit niveau wel degelijk kén. H. Hn
geen gedetailleerd plan bij O. K. en
binnengekomen.
De Amerikaanse radio- en televK.
maatschappij Columbia Broadcast''
System heeft bekendgemaakt, dat
geen quiz-voorstellingen meer zal br®
gen voor de televisie. Het besluit is L
vallen nadat er bij een door een congf!
commissie ingesteld onderzoek besc»1»
digingen van knoeierij waren gel
Van de zijde van de maatschappij
meegedeeld dat niet alle mogelij1"!,
den voor knoeierij bij de uitvoering L
dergelijke programma's te voorzien
te vermijden zijn.
In het televisieprogramma van v
VARA kan men vanavond voor
eerst kijken naar „Publieke Tribun®,
een studio-showprogramma in de v#
van de zitting van een rechtbank-V®®,
zotte-zaken, dat in dit seizoen maan®!,
lijks wordt uitgezonden. Rechter, L
tuigen en beklaagden worden L
speeld door de drie gebroeders Mjt
TT-VS..L-- - "flö.
Ton, Luc en Pieter, samen met a
ren. Arrangementen en muzikale 8®',;
kleding zijn van Henk var. Dijk, K
decorontwerp is van Fokke Duetz en
regie is in handen van Gjjs StappA
hoef. De avond begint met „Je nee\
er wat van mee", het vraag-
woordspel onder leiding van Theo
mans. j
De 91ste aflevering van het am#,
entsprogramma „Tierelantijnen''
het radioprogramma van de B*1.
mentsprogramma
Advertentie
ROOKT U VEEL
Neem dan bij rokershoest, een droge
keel, een vervelende smaak een paar
Pottertjes in de mond. Ze verdrijven
onmiddellijk de narigheid en geven U
een frisse adem I
Het damesorkest repeteert in de triin op weg naar Miami. Op de voorgrond
Sugar (Marilyn Monroe) in Billy Wilder's film „Some like it hot".
dig. Men kon wel enige binnenpretjes
hebben om de onwaarschijnlijkheid van
het geheel en het is juist dat Wilder
de film in de sfeer van de persiflage
heeft getrokken maar het zou beslist
te ver gaan als men sprak van goed
amusement. Voor volwassenen.
(Tuschinski, Amsterdam en Arena,
Rotterdam.
GR.
IMP. H. TEM MERK!
In handige
platte doosjes 55 cent
HILVERSUM
wordt vanavond voorafgegaan 4°'
„Mensen in nood", een documental1,
samengesteld door Bert Radersma, v,
inleiding van Missie-zondag. Later
de avond volgt onder het motto
oud-eeuwig" een godsdienstige geda®'!
tenwisseling van rector j. M. E. B®
met de jongeren. J
De VARA zendt vanavond het sPj.
sementsprogramma „Week uit W®f,
in" uit en het tweede deel van het v®,
volghoorspel „De Z69" onder regie
Jan C. Hubert. Later op de avond K,
men luisteren naa reen muziekprogra",
ma, waarin de melodieën van Beief®
onder de titel „Van Alpenland en kj(
naustrand" worden verenigd met
van Wenen. Medewerkenden zijn
Landler Kappelle Toni Karten, de
dobona Schrammeln en Hans Grünh"
zang.
Onder regie van Wim Bary zendt
KRO-televisie zondagavond „Dat we®L
end bij Oom Arthur" uit, een st.uk A
A. A. Milne, dat in de vertaling
Alfred Pleiter door Denis Constandam
voor de televisie is bewerkt. Voorn
kan men kijken naar een rechtstreek"
reportage uit Kopenhagen van de Eur!
pese gymnastiekkampioenschapp®'!
waarbij Wim de Gruyter het comrnei!
taar spreekt. Tot slot „Sport in beeld J
een gezamenlijk programma v®
AVRO, KRO, VARA en VPRO. J
De derde aflevering van „De kaf1'!
liek en zijn gemeenschap" in het r
dioprogramma van de KRO, waar'i'
dr. J. J. Dellepoort, medewerker v?,.
het Katholiek Sociaal-Kerkelijk InS'M
tuut, een nieuw licht zal werpen op
priesterprobleem in de Kerk, wordt i
volgd door de vaste rubriek „Bel CJb
to" en het derde deel van „Stad zond®,
ogen", een hoorspel van Philip Leve",,
onder regie van Léon Povel. Later
de avond vindt de herdenking, dat
jaar geleden dé eerbiedwaardige
trus (Peerke) Donders werd gehore®,
in de vorm van een reportage ha®
weerklank in het KRO-programma. j
De AVRO zendt zondagavond m
vierde deel uit van „Paul Vlaander?!
en het Conrad-mysterïe", gevolgd dol
een cabaretprogramma, onder reg'
van Karei Prior, waaraan medeW®!
ken Joekie van der Valk, Han Be#
van den Berg, Coen Flink en Joop Vr,
derer met aan de vleugel Peter Keil#
bach. Later op de avond voeren i
den van het Weens Octet het Forell#
kwintet van Schubert uit.
ZONDAG
HILVERSUM I. 402 ra. KRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV:
9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie
deren. IKOR: 10.00 Oud -Kath. mis 11.30
Vragenbeantw. 11.45 De kerk in de spie
gel van de pers. NCRV: 12.00 Gram. KRO:
12.15 Caus. 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00
Nws. 13.05 Caus. 13.10 Hoorsp. 13.30 Koor
zang. 14.00 V. d. kind. 14.40 Viool en pia
no. 15.00 Dankwoord op Wereldmissiedag.
15.10 Gram. 15.25 Radiophilharm. sext.
16.00 Sport. 16.30 Caus. CONVENT v.
KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkd.
18.15 V. d. jeugd. NCRV: 18.30 Gram. 18.35
Vocaal ens., ork. en sol. 19.00 Nws uit de
kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 Caus. KRO:
19.45 Nws. 20:00 Caus. 20.55 Promenade-
ork. en sol. 21.20 Hoorsp. 22.25 Boek-
bespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondgebed. 22.55
Rep. herdenking Peerke Donders. 23.00
Religieuze muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 V. h. platte
land. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Toespr. 10.00
Radio Filharm. ork. 10.30 Gevar. progr.
AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspie-
gel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nws en SOS-
ber. 13.07 Caus. 13.17 Meded. of gram.
13.20 Gevar. progr. v. d. strijdkrachten.
14.00 Boekbespr. 14.30 Samson, oratorium.
15.35 Toneelbeschouwing. 15.50 Lichte
muz. 16.30 Sportrevue. VARA17.00 Ge
var. progr. 17.30 Hoorsp. 17.50 Nws.,
sportuits. en sportjourn. VPRO: 18.30
Jeugdkerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd.
19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Lichte muz. 20.35 Hoorso. 21.70
Hoornensemble. 21.35 Cabarét. 22.15 Act.
22.30 Nws. 22.40 Piano-improvisaties. 23.05
Sportuitsl. 23.10 New York calling. 23.15
Gram. 23,55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 12.20 Verz. progr. 15.30 Ork. conc.
19.45 Gevar. muz. 23.00 Gram. 0.06-0.3b
Gevar. muz.
ENGELAND, BBC Light progr., 1500
en 247 m: 12.00 Gevar. progr 13.00 Verz.
progr. 14.15 Gevar. progr. 15.15 Licht
progr. 15.45 Filmprogr. 16.30 Gevar muz.
18.00 Gram. m. interviews. 19.00 Popul.
liedjes. 19.30 Gevar. progr. 20.35 Verz.
progr. 21.30 Samenzang. 22.00 Gevar.
progr. 23.00 Zangrecital. 23.40 Gram. 24.30
Lichte muz.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Ork. conc. 13.10
Amus. muz. 14.30 Amus. muz 15.00 Ge
var. muz. 16.30 Dansmuz. 18.15 Ork. conc.
18.50 Zang en piano. 20.00 Gevar. progr.
22.15 Gevar. muz. 23.00 Lichte muz. 23.15
Amus. muz. 0.05 Ork. conc. 1.15 Gevar.
muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.),
280 en 235 m: 12.06 Ork. conc. 15.45 Wals-
muz. 17.30 Gram. 17.45 Ork. conc. 19.40
Lichte muz. 20.10 Hedendaagse muz 22.50
Gram.
BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. muz.
12.34 Amus. muz. 13.15 V. d sold. 14.00
Opera- en belcanto conc. 15.3C Pianospel.
17.05 Lichte muz. 17.52 Gram 18.00 Piano
recital. 19.30 Gram. 20.00 Gevar. progr.
21.30 Gram. 22.15 Gram. 23.05-24.00 Gram.
484 m: 12.20 Gram 13.15 Verz. progr.
17.45 Festival v. Montreux: Ork. conc.
20.00 Filmmuz. 21.42 Nwe gram 22.00
Joum. 23.00 Jazzmuz.
KRO: 20.00 Amsterdams Kunstmaar.d-
ork. en solist. Gezamenlijk progr. AVRO,
Golflengten: 25m67; 31mI0: 41m21;
48m47; 196m.
zondag 18 oktober
22.15 uur Missie-zondag in poë
tische letterkunde en prozaïsche
werkelijkheid. Voordrachten
van de Vlaamse voordrachts
kunstenaar Antoon Vander
Plaetse. uit Kortrijk.
maandag 19 oktober
22.15 tïür Christus Koning in
de kléine en in de grote wereld.
woensdag 21 oktober
22.15 uur Vatikaanse Wetens
waardigheden.
donderdag 22 oktober
17.00 uur Piano-concert van
Clara Paladini uit de werken
van Mendelssohn en Ravel.
vrijdag 23 oktober
22.15 uur Wat denkt de H. Stoel
over.
Dagelijks om 21.00 uur
Rozenkransgebed (196m midden
golf).
(N.B.: Programma-wijziging voor
behouden vanwege actualiteiten).
KRO, VARA en VPRO: 20.35 Rep Euro
pese gymnastiekkampioensch KRO: 22.15
Sportact.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
12.00-13.00 Intern. borreluurtje en
progr. overz. 14.30 Verhaal. 15.00 Sport,
17.00-18.30 Speelfilm. (Regionaal progr.:
WDR19.00-19.25 Hier und Heute). 19.30
Weekjourn. 20.00 Nws. 20 05 T.V.-spel,
20.35 Gevar. progr.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
11.00-11.30 Hoogmis. 15.00 Act. 15 45 Les
écrivains du ciel. 16.45-17.00 Sport. 19.00
Filrn. 19.30 Feuill. 20.00 Journ. 20.30 Ge
var. progr. 22.15 Kunstkron. 22.30 Wereld
nieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
14.30 Reisbeschrijving. 15.00 De week in
beeld. 15.30 Progr. over ratten 15.40 V. d.
jeugd. 16.35 V. d. kleuters 19.00 T.V.-
feuill. 19.30 Nws. 20.00 Ballet. 20.40 Film.
21.00 T.V.-film. 21.45 Sportrep. 22.10 Ka-"
mermuz. 22.30 Nws. en journ.
MAANDAG
HILVERSUM I, 402 m. NCRV. 7.00
Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz.
8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.U0
V. d. zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.10
V. d. vrouw. 10.15 Theologische ether
leergang. 11.00 Gevar. muz. 11.30 De ze
venklapper. 11.55 Viool, tenor en piano.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Musette-ens. 12.53
Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte
muz. 13.45 Gram. 14.30 Gevar progr 15.45
Gram. 16.30 Holland Festival 1959: Strijk
kwartet. 16.50 Gram. i7.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Or
gelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nws. en weer-
ber. 19.10 Caus. 19.15 Gram. 19.30 Radio
krant. 19.50 Lichte muz. 20.15 Hoorsp.
21.00 Gram. 21.20 Kinderkoren. 22.00 Par
lementair comm. 22.15 Gram 22.30 Nws.
22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking 23.00
Orkestmuz, 23,40 Gram. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nws.
Daarna: Hammondorgelspel 8.3.5 Gram.
9.00 Gymn. v. d. vrouw 9.10 Gram.,
VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA' 10.20
Gram. 11.15 Voordr. 11.35 Viool en pianc.
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Piano
duo. 13.00 Nws. 13.15 V. d. middenstand.
13.20 Lichte muz. 13.45 Caus. 14.00 Ka-
mermuz. 14.40 Dit. is uw leven. 15.33
Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven
de zestig. 16.45 Lichte muz. 17.00 Gram.
17.35 Hammondorgel en zang. 17.50 Mil.
comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte
muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00
Parlem. overz. 1915. Regeringsuitz 19.30
Gevar. progr. 20 00 Nws. 20.05 Gevar.
progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30
Nws. 22.40 Gram. 23.55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 13.00 Ork. conc. 14.10 Gram. 15.00
Lichte muz. 15.10 Muz. caus. 17.30 Ork.
conc. 20.00 Koorzang. 21.00 Gevar. progr
0.06-0.36 Gram.
ENGELAND. BBC Light progr., 1500
en 247 m: 12.30 Nws. en fanfaremuz. 13.00
Gevar. muz. 14.00 Lichte muz. 16.00 Ge
var. muz. 16.45 Lichte muz. 17.45 Uitsl. en
dansmuz. 18.30 Nws. en gevar. progr. 21.00
Gevar. progr. 22.00 Gram. 22.30 Nws. en
gevar. progr. 23.40 Gevar. progr.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Jazzmuz. 13.15
Gevar. muz. 14.15 Dansmuz. 14.45 Gram.
16.05 Ork. conc. en sol. 17.45 Lichte muz.
19.30 Ork. conc. en sol. 22.10 Jazzmuz.
22.30 Lichte muz. 23.00 Gram. 0.10 Dans
muz. 1.15 Gevar. muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.)
280 en 235 m: 12.05 Ork. cone. 14.25 Gram.
16.00 Ork. conc. 17.35 Pianospel. 18.05 Ka-
mermuz. 19.11 Gevar. muz. 20.00 Ork
cónc. 23.35 Gram.
BRÜSEEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42
Gram. 13.11 Lichte muz. 15.45 Piano
recital. 17.10 Gram. 18.00 Pianospel. 19.30
Gram. 20.00 Ork. conc., koor en sol 20.45
Kunstkaleidoscoop. 21 00 Ork conc. koor
en sol. (verv.). 22.15 Amus. muz. 22.45
Gram. 23 00 V d. zeelieden.
484 m: 12.02 Gram. 13.15 Gram. 14.20
Ork. conc. 15.30 Zang. 16.05 Gram 17.10
Gram. 17.20 Kamermuz. 17.50 Gram. 22.10
Gram.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.05 V. c. jeugd. (Region progr
NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.4?
Hier und Heute. 19.25 Progr. over Afrika
NDR: 10.30 Vader is de beste). 20,00 Nws
20.25 T.V.-portret. 21.25 Kunstturnen.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Sportprogr. 19.30 Le Fil d'Ariane
20.00 Journ. 20.30 Speelfilm. Daarna: We
reldnieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Progr. over ratten. 19.05 V. d
jeugd. 19.35 Nws. 20.15 Fiimrep. 20.45
Speelfilm. 22.15 Wetensch. progr. 22.45
Nws. en journ.
Copyright P. I. B. Box 6 Copenhagen
MOCO