Gevaar voor scheuring dreigt in de Democrazia Cristiana Litermate belangrijk partijcongres in Florence begonnen 'wgÊr Feiten en Meningen Nog steeds de zaak-Meulenbelt 7 Gemeenschaps verwachting Als Fanfani gaat overwinnen m Een weergaloos avontuur Samenwerking katholieken en protestanten Alle „wijze mannen" dringen aan op eenheid in verscheidenheid VOL! Praeses Simons Dr. Bruins Slot: Niet overdrijven M Machinefabriek afgebrand m m New YorkLonden in 5 nnr 35 minuten Vijf procent hoger loon bij De Gruyter Nederlander S. reist de „Oranje" na In ZATERDAG 24 OKTOBER 1959 PAGINA 5 Nieuw record Geen „ghetto's" voor Chinezen in Indonesië Informele Groep wint 3de prijs in Zwitserland 8 In Koog aan de Zaan 'WAT ÏKE CAN-CAN IkOOk Dl' n Het is de moderne theologie er vooral om te doen het sociale karakter van het Christendom het licht te plaatsen. Wat hierover cn boeken en tijdschriften gepubli- eerd wordt, spreekt de huidige mens dermate aan en verrijkt en verdiept et geestelijke leven op bijzondere ,qJze. Uit de aard der zaak vereist eze lectuur enige inspanning, maar 6 winst loont de te nemen moeite v mschoots. Men gaat daarbij in het ^etspoor van o.a. De Lubac uit van e natuurlijke en bovennatuurlijke ^enheid van het mensdom. De kerk- aders hebben vroeger reeds deze aarheid zeer zuiver aangevoeld en ngelegd. In de verhandelingen over et dogma, de sacramenten en de V^erk treedt die waarheid steeds dui- eiijker aan de dag. Vanzelfsprekend ponden deze beschouwingen alle uit n het einddoel van het menselijk 6staan, het eeuwige leven, de be loning van de Verlossing. Verre van een individualistische ^afgelegenheid te zijn is het berei- *ei1 van het einddoel voor de Chris- en juist de voltooiing van zijn so- •ale levensinstelling. Immers de ver achting, waarin wij leven, is een ^°oiale verwachting, een hoop op '°ciaal heil: „Een hoop op heil van ?e gemeenschap als voorwaarde voor "et heil der afzonderlijke personen". .Deze zuiver-christelijke gedachte, pe veel te weinig bekend is men prrnuleert ze meestal juist omge keerd is van het allergrootste be- ang voor de ontwikkeling van ons ^aarnhorigheids- en onderling ver- a'itwoordelijkheidsbesef. De hemelse glorie, zegt De Lubac, is de uitbloei an de genade, en de zaligmakende aanschouwing is de voltooiing van net mysterie der eenheid, waarvan Qe schepping het voorspel vormde. Vervolgens toont hij aan, hoe de paditie, over de hemel sprekend, s'eeds de nadruk legt op de gemeen schap der hemelingen, die de éne, paloste gemeente van Christus vor ken, een reële, bovennatuurlijke eenheid, die, als zodanig, God aan schouwt. Gregorius van Nyssa drukt /pze zelfde opvatting aldus uit: herenigd in het éne Goed, zullen al en één geheel worden en niet ge scheiden blijven. Allen zullen één 'chaam en één geest zijn naar het poord van de Apostel onderling ver bonden door de band van vrede in eenheid van de II. Geest, dank zij b'e éne verwachting, waartoe zij ge nepen werden. En die band van een heid, dat is juist de hemelse glorie. Hierbij mogen wij niet vergeten, dat de structuur van de Kerk trinitarisch is. Het eeuwige Prototype van de menselijk natuur- hjke en bovennatuurlijke eenheid is. P eenheid van Vader, Zoon en H. peest. Door de werking van de H. ^eest zijn wij „één in de Ene". Wan eer wij dan hier nog aan toevoegen ]eer over het Mystieke Lichaam van Christus en het dogma van de gemeenschap der Heiligen, dan is net duidelijk, dat de christen niet als ?pn afzonderlijk, geïsoleerd individu "hag worden gezien, noch hier op karde, noch in de hemelse glorie. De eerste generaties christenen pefden vanuit deze overtuiging. Zij beseften levendig de solidariteit van ?lle individuen en geslachten, die bnmers naar eenzelfde heil streven. Be verwachting van dat heil, gecon cretiseerd in de beloofde Wederkomst van Christus, was voor hen een zeer reële levensinhoud. Maar de tweede komst van Christus bleef uit. „Nie mand kent dag noch uur." Toch bleef be hoop daarop levend en zo is het rnogelijk te verklaren, dat men, juist °hrdat die heilsverwachting zo sterk °P de gemeenschapsidee was geba kerd, nog in de 14e eeuw meende, bat de zielen der uitverkorenen moe- en wachten op de algemene ver rijzenis, voordat zij tot de zaligma kende aanschouwing worden toege laten. Benedictus XII veroordeelde deze opvatting. Hoe men tot die dwaling k^arn is misschien wel het best te yerklaren door het steeds levend ge bleven geloof in het sociale karakter van het heil. „Het heil van de mens k's individu is pas mogelijk binnen "et kader van het heil der hele ge meenschap. Het heil is eerst sociaal en dan pas individueel." De eeuwen door hebben de theolo gen deze gedachte steeds verder uit gediept. In de liturgie komt ze bo vendien al heel duidelijk tot uiting, ^teunend op Augustinus, Thomas van Equine, Bernardus e.a. kan men dan D°k besluiten, dat de in staat van Genade gestorvenen wèl in de hemel ?lin, maar, in één enkele verwach ting, wachten op het heil van hen, bie nog op aarde leven, en tevens op bün eigen verrijzenis, die samenvalt biet de volheid van het getal der uit verkorenen. Eerst dan is de Verlos- s'ng voltooid, eerst dan zal het ware ®n totale Lichaam van Christus com pleet zijn. Jesus Christus zal pas volkomen k'jn, zegt Bossuet, wanneer het getal ber uitverkorenen compleet is. Laten pij dus altijd uitzien naar de vol- l°oiing van Gods werk. Advertentie Gezagvoerder Earl Forrler van Pan j Tierican heeft met de intercontinenta le versie van de Boeing 707 en met een j'evige staartwind een nieuw absoluut fkrord gevestigd op de route tussen jew York en Londen. De Boeing leg- ,c de afstand af in 5 uur 35 minuten R'egtijd. Het oude record stond sedert 1 december vorig jaar op 5 uur 41 mi nuten. Behoudens goedkeuring van rjiksbe- ufddelaars zal bij P. de Gruyter en ,°°n met ingang van 1 november een vv nsverhoging worden gegeven van „ut procent. Verder zullen alle werk- fwtners pn werkneemsters die 15 okto ber tenminste een half jaar onafgebro- Jj?n in het bedrijf werkzaam waren een kering ineens ontvangen ter grootte jJ*n pet van het huidige jaarloon. R?. gewijzigde C.A.O. zal van kracht 'klven tot "l januari 1961. ZOLl (Van onze Romeinse correspondent) Rome, hedenmorgen Zevenhonderd afgevaardigden van de Italiaanse christen-democratische partij zijn gisteren bijeengekomen in Florence voor het driejaarlijkse partijcongres. Het congres is het hoogste wetgevende orgaan der Democrazia Cristiana. Aanwezig waren ook de minister-presi dent Segni en vele ministers uit de hui dige, alleen uit christen-democraten bestaande regering. Het congres werd geopend met een Plechtige H. Mis voor de zielerust van de onlangs overleden Luigi Sturzo. de oprichter van de eer ste christelijk geïnspireerde politieke partij i" Italië. De verga Gerings voor zitter der Democrazia Cristiana sena tor Zoli, sprak daarna een herdenkings rede uit. De dag is vcruer voorbijge gaan met de noodzakelijke begroetings woorden en beleefdheden en met tech nische maatregelen als het kiezen van een congresvoorzitter (senator Picioni), van commissies en zo meer. Hedenmor gen is de eigenlijke arueid begonnen met een, als naar gewoonte, zeer lange inleiding van de partijleider Moro, ge volgd door de debatten, die twee da gen en twee nachten zullen duren. In tussen vergaderen ijverig de stromin gen en groepen en bereiden hun kies lijsten voor, waarop het nationaal be stuur gekozen zal worden. Gezien het feit dat de Democrazia Cristiana met haar 42,5 procent der totale stemmen de spil van het Italiaanse politieke leven is, gaat de gebeurtenis van een partijcongres ver uit boven een partijevenement. In de Democra zia Cristiana zijn grote spanningen. De opdeling in groepen en vleugels is steeds verder gegaan in de laatste ja ren en de vleugels hebben het karak ter van partijen in een partijfederatie. De scheuring in de grootste groepering, de vroegere Iniziativa Democratica, waarvan Fanfani de leider was en daar door de partijleider werd, bezwaart de Democrazia Cristiana zeer. De partij telt thans de volgende groepen: Prima- vera (lente), voorman minister Andre- ottl, gesteund door ongeveer 200.000 partijleden, rechts; de groep rondom minister Pella, 10.000, rechts; de groep van oud-minister Scelba, ongeveer 100.000, midden-midden; de „Dorotei", voorman de niei w opgetreden partijleider Moro, met 500.000 aanhangers, midden; de Fanfanianen, die Fanfani trouw ble ven, 545.000 aanhangers, mdden-links; Rinnovamento, de stroming der syndica listen van minister Pastore, 100.000, links; Base met 145.000 getrouwen, links-links. Daardoorheen loopt de nog zeer machtige groep der boeren. Allen staan op het fundament van het begin- selprogramn® der partij en op het prak tische werkprogramma, dat laatstelijk herzien en geformuleerd werd vóór de verkiezingen in mei 1958 en derhalve het 25-mei programma heet. Maar men verschilt min en vaker nog meer van inzicht met welke hoofdaccenten en en hoe dit programma moet verwerkelijkt worden en door wie. Een Romeinse krant publiceerde een spotprent van vergaderende man nen met het onderschrift: ,,Ik houd van een duidelijke stellingname: ik maak deel uit van de gematigde stro ming van de midden-linkse vleugel, als aanhanger van de periferische be weging, geïnspireerd op de strategie van 25 mei.Rechts is tevreden met de huidige technische gang van zaken: een christen-democratisch minder heids kabinet, dat van rechts (libera len en monarchisten en in hun kielzog de neo-fascisten) officieel vrijblijvende steun krijgt. Midden-midden en ook midden zijn vóór een alliantie der democratische partijen (liberalen, so ciaal-democraten en republikeinen), midden-links en links zien uit naar een bondgenootschap allen met de sociaal-democraten en republikeinen en links-links zegt onverbloemd dat zij rechtstreeks aansturen op ,n coali tie met de Nenni-socialisten. Tussen willen en kunnen ligt helaas wel enige afstand en de impasse, waar over wij in september uitvoerig schreven, is, dat alleen de doorvoering van de wensen van rechts en van links-links tot een vrij stabiele Kamermeerderheid kan leiden. Alle andere wensen draaien steeds uit op een regeringsgroep. die het nèt niet haalt, want, de sociaal-de mocraten en de republikeinen hebben herhaaldelijk verklaard, dat zij onmoge lijk met de rechtse liberalen in zee kun nen gaan. Nog moeilijker echter is, dat zowel aan de opinies van rechts als van links-links voor de Democrazia Cristiana en voor Italië grote bezwa ren en gevaren verbonden zijn. Dan zijn er tenslotte nog een aantal interne partijproblemen, waaronder het huidige stemsysteem. Iedere groep komt met een eigen kandidatenlijst voor het hoofdbestuur uit, soms combi neert men lijsten. De groep, die de meeste stemmen krijgt, verwerft zich het recht om met zijn vleugel veertig van de zestig zetels in het nationale be stuur te bezetten. De overige twintig worden proportioneel door de minder heden verdeeld. De winnaars trekken dan, gelijk ook in andere Italiaanse par tijen te doen gebruikelijk is, geheel de dagelijkse partijleiding aan zich. Dit systeem geeft een zekere stabiliteit, maar heeft ook al vaak verkeerd uitge pakt. Op elk congres wordt gepoogd het stelsel te veranderen, maar tot heden is dit niet gelukt. In Florence wordt nu op nieuw de poging gewaagd. Rechtstreeks grijpt het congres in de landspolltick in en wel door zijn uit spraak over het al of niet wenselijk zijn van een christen-democratische rege ring, die van rechts steun krijgt. Over- President Soekarno heeft het gerucht tegengesproken, dat 't de bedoeling zou zijn om Chinese handelaren, aan wie per 1 januari 1960 het verblijf op het plat teland zal worden verboden en die naar de steden worden overgebracht, aldaar te concentreren in „ghetto's", zoals die in sommige delen van Europa bekend waren als woonplaatsen van de Joden. De overbrenging van de Chinezen zal een geleidelijk verloop hebben. Het stichten van dergelijke ghetto's voor Chinezen zou de goede naam van Indo nesië in het buitenland schaden, aldus een officiële Indonesische woordvoer der. wint Fanfani, dan zjjn de dagen van het kabinet geteld. Wanneer het in de par tij tot een scheuring zou komen, zou dit voor het land het haehelijkste avontuur na 1946 betekeuen. Alle „wijze mannen" dringen dan ook aan op matiging en op eenheid in verscheidenheid. In de Galerie Kasper te Lausanne is de gouden medaille van de Zwitserse prijs voor abstrakte kunst dit jaar uit gereikt aan de jonge Spaanse schilder Modeste Cuixart. De zilveren medaille ging naar de Italiaanse beeldhouwer Lucio Fontana. De derde was voor de Nederlandse „Informele Groep", die be staat uit de schilders Armando, Kees van Bohemen Henderikse, Henk Pee- ters en J. J. Schoonhoven. SEGNI Eén auto met zijn zestienen belooft niet veel goeds, maar één plaats in de kerk met zijn tweeën of drieën is nèt zo on mogelijk! Iedere Zondag moeten de ge lovigen zich in vele kerken in elkaar persen. Is daar niets tegen te doen? Ja natuurlijk: Help kerken, bouwen en offer iedere week Een kwartje voor de Bisschop Steunt de Bijzondere Noden. Helpt Uw Bisschop kerken bouwen Stort Uw offer op giro 647700 t.n.v. de Vicaris Generaal - Bisdom RotterdamKerkenbouw De Nederlander C. J. S. die donder dag in Djakarta van de „Oranje" is ge haald door Indonesische soldaten, is gisteren per vliegtuig naar Singapore gereisd om daar het schip op te wach ten. aldus bericht U.P.I. De heer S. was de enige die van boord was gehaald, wegens beweerde geldsmokkel. Zijn vrouw en twee kinde ren mochten met het schip vertrekken. Van betrouwbare zijde in Singapore wordt vernomen dat de heer S. een boe te heeft betaald aan de Indonesiërs, waarna hij toestemming kreeg per vlieg tuig naar Singapore te reizen. De ereraad-Van Erp Taalman Kip heeft zpn uitspraak in deze zaak in een perscommuniqué wereld kundig gemaakt, welke uitspraak te de zer plaatse van commentaar is voor zien. Dit commentaar was geschreven in de veronderstelling, dat het rapport van de Ereraad alsnog zou volgen. Toen het uitbleef, heeft de schrijver de zer regelen zich tot het Hoofdbestuur van de Kon. Ned. Mij. tot bevordering der geneeskunst samenstelster en opdrachtgeefster van de ereraad ge wend met het dringende verzoek dit. rapport te mogen ontvangen. Het hoofd bestuur heeft dit geweigerd in bewoor dingen, die door zijn officiële woord voerder als volgt werden geformu leerd: „Het Hoofdbestuur meent tot pu- blikatie van de aan de uitspraak van de ereraad toegevoegde verslagen, waarnaar in de uitspraak wordt ver wezen, niet te kunnen overgaan. De ze verslagen zullen moeten worden gezien, zo neemt het Hoofdbestuur voorshands aan, ais interne verant woording van tie ereraad van de door hem gevolgde procedure en ter adstructie van de feiten, zoals de ere raad die als vaststaande heeft aange nomen en op welke feiten de voor dr. Van Erp Taalman Kip ontlastende uitspraak steunt. Mocht het Hoofdbestuur blijken dat, geheel in tegenstelling tot zijn opvat ting, de ereraad van inzicht is, dat behalve zijn uitspraak ook bedoelde verslagen van zijn zittingen kunnen worden gepubliceerd, dan zal het Hoofdbestuur zich te dezer zake op nieuw moeten beraden nadat het ken nis heeft genomen van deze versla gen, welke thans nog niet in zijn be zit zijn gekomen. FANFANI russen vandaag en de dag, waarop p.raeses Simons in het gebouw van de Sint Josephs Gezellen Vereni ging Amsterdam I zijn eerste H Mis opdroeg, ligt een periode van 25 jaar. Als de praeses het verschil tussen beide dagen on der woorden brengtzal hij on getwijfeld zijn geliefde uitdruk king: „Het is komiek" gebrui ken. Wanneer men als pas benoemde president, bij wijze van ontvangst 'een irriterend lege kapel aantreft en een kwart eeuw later handen te kort komt om alle gelukwensen m ont vangst te nemen is het begrij pelijk dat praeses Simons „bin nenpretjes" heeft over de tijd, die wij voor ons als een weer galoos avontuur beschouwen. Want zo lang als praeses Simons in zijn „burcht" aan de Stad houderskade zetelt, confronteerd met_ moeilijkheden en problemen, die maar al t vaak als onoplosbaar de y-nwke vereniging van de Sint Jo' P Gezellen dreigden ie ren. Dank zij een verbluffende kennis van zaken, een grote vindingrijkheid en doorzettings vermogen, heeft praeses Simons de wind in de zeilen kW»"*" houden en vaart de G Ji„r Vereniging nog altijd op naar best; met de gezellen, ae ge- huwden, de patroons, de Kajotters en Kajotsters en niet te vergeten het fraai gerestaureerde en modemingerichte Van Nispenhuis. Toen praeses Simons in 1934 aan de Stadhouderskade arriveerde om als opvolger van rector Van Galen het werk van de grote Van Nispen, de godsdienstige, sociale en culturele vorming van katholieke handwerks lieden, voort te zetten, werd hij met bepaald gemengde gevoelens ont vangen. De vereniging verkeerde in nood en de leden zagen in hem de man, die door de bisschop was aangesteld om de opheffing te regelen. Gebrek aan belangstelling en bestuursvergaderingen d la minute, maakten de start van praeses Simons buitengewoon moeilijk. Maar de geboren Rotterdammer met Limburgs bloed in de aderen hield vol en slaagde er ten slotte in de sympathie en medewerking van alle leden te winnen. Een grote rol hierbij speelde de onvergetelijke prestatie om in de crisistijd iedere dag zo'n 400 werklozen in het verenigingsgebouw aan het werk te zetten en te voeden. „Ik prakkizeerde maar om steeds weer nieuwe klusjes te vinden, en ik snap nog steeds niet hoe ik er uit ben gekomen" vertelt de praeses. „Die smeedijzeren bordjes aan de Amsterdamse bruggen hebben wij toen gemaakt, evenals speeltuinen voor de volkswijken en hekken in het Vondelpark." De oorlog betekende het einde van de eerste étappe. De Duitsers lieten het gebouw ontruimen en maakten van de kapel een „Garnisonskirche". De praeses bleef in de onmiddellijke omgeving en „dook onder" bij zijn buren, de broeders, om een oogje in het zeil te houden. En nauwelijks was de bevrijding een feit of hij snelde naar de kapel en dwong de Duitse legeraalmoezenier onmiddellijk zijn biezen te pakken. Hoe het mogelijk ivas dat de Josephs Gezellen toen een nieuw leven konden beginnen, is voor velen nog steeds een groot raadsel. Het gebouw, was met een Duitse grondigheid ontruimd, wat wil zeggen dat er niets, maar dan ook hele maal niets meer in was. Tafels, stoelen en niet te vergeten de talrijke machines, ten behoeve van de cursus voor handwerkslieden aangeschaft, waren verdwenen en de vloeren stonden half verrot onder water. De aanblik was om te huilen en voor de eerste keer, „had ik echt de neiging om er het bijltje bij neer te leggen," herinnert praeses Simons zich. „Maar", zo gaat hij verder, alle 1500 leden waren teruggekomen en toen moest ik wel doorgaan. Het begon opeens weer te leven, de vereniging en hel gebouw met al zijn tradities. De een deed dit, de ander dat en tenslotte hadden wij, zonder hulp van wie ook, de hele zaak weer op poten." Praeses Simons praat over deze historische gebeurtenissen met het gewoonste gezicht van de wereld. Hij is er de man niet naar om zich op de borst te slaan en bovendien is hij er van overtuigd, dat hij op een wonderlijke wijze het geluk aan zijn zijde heeft gehad. Dat bleek wel bij de laatste grote beslissing om het oude verenigingsgebouw grondig te herbouwen om het als Van Nispenhuis te kunnen verhuren en daardoor een bron van inkomsten te stichten. Daarmee redde hij opnieuw zowel het huis als de vereniging van de ondergang. Praeses Simons zal men zijn grote zorgen nooit aanzien. De markante man, klein, gedrongen van lichaamsbouw, levendig in zijn manier van spreken, verbergt ze heel handig achter zijn „eeuwige" glimlach. „Ik weet dat ik er toch altijd uit kom. want ik ben net als een inktvis. Ik heb als het moet vele armen om te pakken wat ik nodig heb. Da's nu weer het komieke van het geval...." Reeds nu moge worden bedacht, voor geval een dergelijk nader be raad zou moeten volgen, dat de Maat schappij op verzoek van een harer le den een ereraad heeft ingesteld, ten einde dat lid de gelegenheid te bie den rekenschap af te leggen van zijn handelwijze, welke door anderen als strijdig met de medische ethiek wordt aangeduid, zonder dat deze anderen hun beschuldigingen jegens dit lid voorleggen aan de daarvoor aangewe zen instanties, zodoende de betrokke nen de gelegenheid onthoudende zich tegen deze beschuldigingen te kunnen verweren. Kennisneming van de ver- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiHiiiiiiiintiiiHiiiiiiiiiiffliiHiiiiin slagen van de zittingen van de ere raad door het Hoofdbestuur der Maat schappij zou mogelijk kunnen leren, dat publikatie daarvan niet door de ereraad doch door de Maatschap pij de indruk kan wekken als zou de Maatschappij zich meer of verder willen inlaten met een aangelegen heid dan zij, met betrekking tot een enkel facet er van, eer en aanzien van een harer leden, heeft willen en wil doen." Hierbij zij in de eerste plaats aan getekend, dat er een verschil van inzicht met betrekking tot de pu blicabelheid der verslagen lijkt te be staan tussen het Hoofdbestuur en de ereraad. Immers de ereraad verwijst enkele malen in zijn uitspraak ter ad structie naar het rapport, doch dit zou de raad moeilijk kunnen doen, als hij niet rekende op publicatie van dit rap port. Immers een adstructie, die in fei te niet gegeven wordt, is geen adstruc tie. Naar een adstructie, die slechts in tern bedoeld is. verwijst men de open bare mening niet, als men voornemens is haar deze te onthouden. Daarvan afgezien laat de uitspraak zelf, in de vorm, waarin deze gegeven is, enkele belangrijke vragen open. Zo als ik reeds in mijn commentaar op de uitspraak uiteenzette, gaat het conflict tussen het echtpaar Meulenbelt en de heer Van Erp Taalman Kip niet zozeer over de vraag, of zij al dan niet op die bewuste dag krankzinnig waren (en gevaarlijk, zoals de wet als voorwaar de voor in bewaring stelling uitdrukke lijk noemt) als wel of de heer Van Erp Taalman Kip de echtelieden al dan niet heeft onderzocht. Tegenover de ontken ning van de Meulenbelts stelt de ere raad de bevestiging, die hij zonder een woord ter adstructie geeft, ook niet op dit punt in de vorm van een verwijzing naar de niet gepubliceerde verslagen. Dit komt mij voor een overdrijving te zijn van de autoriteit, die de ereraad bezit. Het is slechts natuurlijk en men selijk, dat de publieke opinie, na alles wat er over deze zaak in de openbaar heid is gebracht, er behoefte aan ge voelt te weten of en hoe de ereraad dit punt heeft onderzocht. Dit klemt te meer na de brief, welke het echtpaar Meulenbelt terstond na de uitspraak aan de heer Van Erp Taalman Kip heeft geschreven en in „De Telegraaf" heeft doen publiceren. Aan deze brief ontleen ik de beide eerste alinea's, welke in dit verband van belang zijn:,,Het zo juist gepubliceerde rapport van de Ereraad (welke op uw verzoek werd ingesteld) voert tot de conclusie, dat u aan de Ereraad verklaard hebt, dat u ons op (Van onze parlementaire redacteur) „Wanneer wij ons reformatorisch standpunt maar kunnen handhaven, dan kan altijd worden uitgezien naar meer samenwerking", aldus de A.R.- fraotieleider dr. Bruins Slot op een plaatselijke vergadering van zijn partij in Den Haag. Met prof. Romme, die hierover onlangs gesproken heeft op de Fartijraad van de K.V.P., was dr. Bruins Slot van mening, dat het moge lijk moet. zijn om tot meer coördinatie te komen bij het opstellen van program ma's. Hij waarschuwde echter tegen overdrijving van de mogelijkheden daar toe. Door overleg zou onderzocht kun nen worden of een verdere coördinatie te bereiken is. Van nature is er rees veel gelijkenis ontstaan, aldus de A.R.-fractieleider. Het tot elkaar komen zal volgens hem op Europees vlak echter altijd veel ge makkelijker zijn dan in ons eigen land. Hier hebben wij in de politiek te ma ken met een uitgegroeid partijwezen, waarvan de herkomst tot diep in de ge schiedenis teruggaat. De partijen, die de reformatorische beginselen zijn toe gedaan, zullen deze in hun partijpro- gi-amma's altijd tot uiting willen doen komen. ..Dat is ons visitekaartje", al dus dr. Bruins Slot. 23 fberuari 1955 onderzocht. Indien u de ze verklaring inderdaad hebt afgelegd, constateren wij hierbij, in het openbaar, dat u liegt. En wij dagen u uit deze verklaring in a anwezigheid van onze advocaat en ons vol te houden. U bent kennelijk vergeten het onderhoud, dat u met ons had op 26 september 1956. m aanwezigheid van een getuige. In dit onderhoud bleek uit uw antwoorden op de door ons gestelde vragen, dat u ons niet hebt onderzocht; dat u zelfs geen gesprek met ons hebt gevoerd..." Uit het bovenstaande blijkt dus, dat de heer en mevrouw Meulebelt de heer Van Erp Taalman Kip op grond van de uiaspraak van de ereraad thans openlijk van een leugen betichten. Van het onderhoud, waarvan zij spreken, gevoerd in bijzijn van een getuige, die thans lid is van de Hoge Raad der Nederlanden, hebben zij on dergetekende ook zelf verteld. Er is destijds te dezer plaatse melding van gemaakt. Sedertdien is mij bevestigd, dat dit onderhoud in bijzijn van de be doelde getuige inderdaad heeft plaats gehad. Een vraag, die zich derhalve voor doet uit verlangen om adstructie te verkrijgen terzake van het door de ere raad gestelde is: heeft de raad onder zocht of dit onderhoud heeft plaats ge had en hoe het verlopen is? En voorts heeft de ereraad ook de getuige bij dit onderhoud gehoord? Zolang deze kwes tie niet wordt opgehelderd, onthoudt de ereraad, resp. de Kon. Mij. tot bevor dering der geneeskunst, aan de publie ke opinie enkele gegevens, die onont beerlijk zijn om het gewenste vertrou wen te wekken, een vertrouuwen dat op meer gefundeerd is dan op louter beroep op autoriteit. Dat hiermee aan de goede naam van de heer Van Erp Taalman Kip minder goed wordt gedaan dan de ereraad met de publica tie van zijn uitspraak bêdoeld moet heb ben, is voor de publieke opinie niet het voornaamste gevolg, ofschoon het in de menselijke orde Van veel belang is. Voor de publieke opinie is het voor naamste belang ,dat zo mogelijk de on rust wordt weggenomen, ontstaan door het opwerpen van de aantijging, dat het onder de bestaande wetgeving mogelijk is mensen op onvoldoende gronden we gens krankzinnigheid op te sluiten. De ze onrust heeft ondermijning van gezag crivorvv-.. :ltt en vertrouwen gewekt. Het ligt binnen het vermogen van de ereraad (c.q. de Maatschappij ter bevordering der Ge neeskunst) zekerheid te verschaffen. LIBRA. Wegspattende vonken bij het lassen waren oorzaak dat vrijdagmiddag de machinefabriek en constructiewerk plaats Sneiders aan het Sluispad te Koog aan de Zaan tot de grond toe is afgebrand. Hoewel de brandweer van Koog aan de Zaan. geassisteerd dpor de brandweer van Zaandijk, spoedig ter plaatse was, kon niet worden voorko men dat ook het woonhuis naast de fa briek geheel uitbrandde. Enkele tien tallen postduiven, waarmee de heer Sneiders in binnen- en buitenland vele successen behaalde en die een waarde vertegenwoordigden van 6 a 7000 gulden, kwamen in het vuur om. De totale scha de, die op ruim een ton wordt geschat, wordt door verzekering gedekt. uuy.u uuU.U U.UJU.ÜV! Hij vond het ook met het oog op de strijd tegen het humanisme van het grootste belang, dat de partijstructuur in Nederland niet wordt verbrokkeld. Het protestantisme heeft buiten Neder land geen politieke gestalte. Zou men de structuur in ons land geweld aan doen, dan zou het humanisme buiten Nederland daardoor nieuwe mogelijkhe den krijgen. De samenwerking in de Europese politiek tussen protestanten en katholieken is volgens dr. Bruins Slot bovendien gemakkelijker, omdat het daar vooralsnog slechts gaat om sociaal-economische kwesties. En „sinds Talma en Aaiberse verstaan pro testanten en katholieken elkaar op dat vlak uitstekend". Voor dr. Bruins Slot waren de huidige verhoudingen tussen kabinet en Kamer veel gezonder dan voorheen, nu er niet zulke sterke bin dingen bestaan tussen fracties en kabi net. Thans blijkt er veel meer moge lijkheid te bestaan tot onderling over leg en het komt dan ook nu meer voor, dat men zich door argumenten laat overtuigen. „Ik vind dat veel meer in overeenstemming met het dualisme in ons staatsrecht". Dr. Bruins Slot zei, dat de oppositie van de P.v.d.A. hem zeer was meegevallen. Hij vond het in het belang van het land dat de socialis ten gematigd en correct optreden. (NADRUK VERBODEN)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5