VOLMAAKTE EENHEID VAN VORM EN INHOUD Een meesterwerk van Ingmar Bergman T i feml Tegelijk gruwzaam, schrikwekkend en ontroerend mooi BALLADE VAN DE DOOD Gesprek over zuilen op het platteland gewenst" Is de oppositie wel loyaal? MAPRO commentaar Nationale Leken- spelweek 1959 RONDOM DE LOONPOLITIEK 50 I 99 99 I GORDIJNSPIRAAL AANDACHT VOOR V B ZATERDAG 31 OKTOBER 1959 PAGINA 10 Te Rotterdam Befaamde merken die kwaliteit waarborgen Tri-ang treinen HO Tri-ang metalen speelgoed Tri-ang trapauto's Tri-ang Minic Nu en dan verschijnt er in de bioscopen een film, die de veelgeplaagde criticus verzoent met zijn lot en hem in staat stelt, de vele tientallen imbeciliteiten, die hem week in week uit voor ogen worden gedraaid, op de koop toe te nemen. Een film, die een gedicht is en een meditatie tegelijk, maar bovenal een gaaf kunstwerk, zoals men helaas maar ééns in vele ja ren te zien krijgt. „Het Zevende Zegel" van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman is zo'n film. Een zeldzaam, aangrijpend meesterwerk, dat het geloof in de film als autonome kunst en het vertrouwen in de filmer als integer kunstenaar doet herleven, zoals het zwak flakkerende vlammetje van het menselijke geloof de wereld nog zal verlichten, wanneer de verblindende stralen van de vallende ster uit het achtste hoofdstuk van de Apocalyps, waaraan Bergman de titel van zijn film ontleende, reeds-lang zullen zijn uitgedoofd. Nieuwe Nederlandse gezant in Rangoon J. B. Haver kom van Rijsewijk Louwes op congres van K.N.C.L. Let op de gele bus ■■ÉM „Een dagboek voor Anne" in Londen I>e nationale LekenspelWeek 1959. uitgeschreven door de Rotterdamse jeugdgemeenschap en de stichting On georganiseerde Jeugd is gisteravond in de schouwburg ,,De lantaren" door de wethouder van onderwijs en volksont wikkeling, de heer J. A. van der Vlerk, geopend. Verleden jaar is een dergelijke week in plaatselijk verband gehouden maar ditmaal heeft men ook delegaties uit Amsterdam, Zaandam, Leiden en Groot - Rotterdam voor een onderlinge gedach- tenwisseling over toneelspel in het alge meen en het spelen in klas en club in het bijzonder uitgenodigd naar de Maas stad te komen. Er is een programma ontworpen, waarin de jeugdleiders en de amateur toneelspelers allerlei mogelijkheden on der ogen krijgen, die hen behulpzaam kunnen zijn bii de verbetering en de groei van hun liefhebberij en vrijetijds besteding. Wethouder Van Der Vlerk noemde een dergelijke week een nood zakelijk tegenwicht tegen de voortschrij dende industrialisatie en techniek in de grote steden. Hij wees er met klem op, dat de waarde van het gezamenlijke spel vooral lag op de vrijmakende kracht ervan. Als eerste proeve kregen de belang stellenden een improvisatie te zien naar een opdracht van de heer Lou Hoef nagels. Leden van Rotterdams Toneel, die aan het begin van de samenkomst in ,.De lantaren" pas hun opdracht hadden gekregen, brachten het er vin dingrijk af. Ook de amateurs, die een ongeveer gelijkluidende opdracht had den ontvangen, bleken over voldoende fantasie te beschikken en bezorgden de toeschouwers enkele vrolijke ogenblik ken. Bijna elke dag tot en met 7 novem ber a.s. zullen in Rotterdam bijeenkom sten worden belegd, waarbij gesproken zal worden over het spel en waarbij amateurs bovendien herhaaldelijk de planken betreden om allerlei soorten van spel te verwezenlijken. Gruwelijke prosessies flagellan ten trekken, hysterisch biddend en zingend, door de straten van dorpen en steden. Navrant beeld uit de film „Het Zevende Zegel", een meesterwerk van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman. >llirilllllllIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllIIIIIIIIIIIIIlltlllIIIIIHIIllMIIIIMIIlllllllllilllllllllllIlllllllllllllllllllllllllflllllillllllllllllll!tllllllllill!llllllllllll!l||||||||||||||l|||Mllllllllllllllllllllllllllllllilli Advertentie 12 volt gelijkstroom Dit model met tender 38,70. Bijzonder aantrekkelijke aan- vangsset verkrijgbaar. Grote uitbreidingsmogelijkheden (b.v. bovenleiding). Zeer grote keus uit natuurgetrouwe modellen van locomotieven en wagons (reeds van 2,15 af). Dit is de Ford Thames Tip Lor ry: 15,90. Talloze andere mo dellen reeds van 10,75 af. Een „dreamcar", ijzersterke lichtlopende trapauto, lengte 86 cm. Een van de vele Tri-ang modellen. Prijs compleet €9.75. Dit is een Tri-ang metalen pas sagiersschip. Vele andere mo dellen metalen schepen en ha venwerken van 0,75 af. Frog-plas tic-vliegtuigmodellen op schaal, verpakt in attrac tieve doos (van 1.45 af). Al deze artikelen zijn, kevenals de prachtige POPPEN gemaakt in de bekende Tri-ang fabrieken - Engeland Verkrijgbaar in speelgoed winkels en warenhuizen In zijn film voert Ingmar Bergman, die zelf het scenario schreef, de toe schouwer terug naar de middeleeuwen. Het in het midden van de veertiende eeuw. De laatste kruisvaarders, in zin neloze slachtingen beroofd van alle il lusies. keren terug naar hun haardste den. Europa wordt geteisterd door de pest. Mystiek en bijgeloof, wanhoop en zedeloosheid gaan hand in hand. Hek sen worden verbrand. Gruwelijke pro cessies flagellanten, hysterisch biddend en zingend, trekken door de straten van steden en dorpen. Met het geloof in de mens schijnt het geloof in God gestor ven. De duivel en zijn onafscheidelijke metgezel, de dood, zijn heer en mees ter. Het einde der tijden, de dag. waar op God de wereld zal wegen en te licht bevinden, lijkt nabij. Een Zweedse ridder, in gezelschap van zijn trouwe schildknaap terugge keerd uit het H. Land, komt op het strand van zijn vaderland van aan gezicht tot aangezicht met de zwarte dood te staan. Zijn ziel is vervuld van twijfels. Rondom zich ziet hij niets dan ellende en wanhoop. Maar in te genstelling tot zijn schildknaap, die zijn toevlucht heeft gezocht in een fatalistisch materialisme, snakt hij naar een glimp van geestelijke hoop, een licht in de duisternis, om hem te doen zien, dat er een goddelijke voorzienigheid is in deze wrede, zin loze wereld van dood en verderf, ver volging en wreedheid. Hü vraagt de dood om uitstel, opdat hij gelegen heid krijgt, zijn geloof in God te her vinden, of althans zichzelf ervan te kunnen overtuigen, dat er een God bestaat en daagt hem uit tot een spelletje schaak. „Geloven", zegt hij, ..doet pijn. Het is als een geliefde in de duisternis, die nimmer ant woordt". De dood neemt de uitdaging aan. Zolang het spel duurt, zal de ridder leven en die strijd op het schaakbord is voor Bergman aanleiding geweest tot een reeks beelden van verwording en menselijk lijden, maar ook van menselijke onschuld, vreugde en of fervaardigheid, van een meeslepend heid en intensiteit zoals we nog nim mer op het witte doek hebben ge zien. Temidden van de haat, de wanhoop en de wreedheid komt de ridder in aan raking met een zwervende artiesten familie: de jongleur Jof, zijn jonge vrouw Mia en hun zoontje. Het zjjn simpele, argeloze mensen, die nog niet door de hen omringende in elkander stortende wereld zijn besmet en die hun hoop en vreugde in het. leven nog niet hebben verloren. Maar ook zij zjjn ten dode opgeschreven. De ridde- weet het en als het schaakspel zjjn ex'- na dert, stelt hjj de goede daad van zijn leven, daarmee bewijzend, dat hjj de hoop en het vertrouwen op een geluk kiger toekomst, al is het dan niet voor zichzelf, niet heeft verloren. Hjj gooit de stukken op het schaakbord om, ten einde de aandacht van de dood een ogenblik van het gelukkige jonge gezin af te leiden. Met zjjn eigen leven moet hij die edelmoedige daad betalen, maar zijn opzet slaagt en in haast apocaly- tische beelden laat de film tot slot te gen een onheilspellende horizon de ma cabere dodendans zien, waaraan de ridder, zjjn schildknaap en de verschil lende andere figuren uit de film deel nemen. De dans naar het land van het onbekende, terwijl zich voor Jof, Mia en hun kind een nieuwe, wellicht ge lukkiger wereld opent. Het beeld speelt in deze film een alles bepalende rol en het Is dan ook vrijwel ondoenlijk, de overweldigen de indruk, die ervan uitgaat, in woorden weer te geven. Het is duidelijk, dat Bergman zich bij het maken van deze film heeft geïnspireerd op de primitieve kunst: het middeleeuwse mysteriespel, waarin het geloof aan de duivel soms sterker spreekt dan het geloof in God. In een toelichting, die hijzelf op zjjn film schreef, vertelt hjj, hoe hij in zjjn jeugd met zjjn vader, een predi kant, de dorpskerken in de omgeving van Stockholm afreisde. De predika ties van zijn vader gingen zjjn jonge begrip te boven en dus verdiepte hij zich in de middeleeuwse schilderin gen en gebeeldhouwde figuren op de plafonds en aan de wanden: engelen en heiligen, draken, duivels en men sen. De dood, \die schaakt speelt met een kruisvaarder. Een naakte man, zich met uitpuilende ogen vastklam pend aan een tak, die door de dood wordt afgezaagd. Maar ook afbeel dingen van de H. Maagd, wandelend in een rozentuin, de aarzelende schre den van Haar Kindje leidend. Haar handen waren die van een boeren vrouw, haar gelaat was ernstig en rond haar hoofd vlogen vogels. De middeleeuwse schilders hadden dit alles met grote tederheid, bekwaam heid en gelovige vruegde uitgebeeld. „Ik heb getracht", aldus Bergman, „om op dezelfde manier te filmen als die middeleeuwers schilderden, met dezelfde objektiviteit en belangstel ling en met dezelfde tederheid en vreugde". En in die opzet is hij volledig ge slaagd. Nog nimmer heeft hjj in zijn films een dergelijke vrijwel volmaakte eenheid naar inhoud en vorm weten te bereiken. Bergman toont zich filmer, dichter en psycholoog tegelijk, maar bovenal is hij een man van deze tijd. De symbolen van deze primitieve bal lade van de dood heeft hjj in een ge heel eigen stjjl toegepast op onze da gen. zyn „Zevende Zegel" is bijna even Binnenkort is de benoeming te ver wachten van de heer J. B. Haverkorn van Rijsewjjk, thans ambassaderaad te Ottawa tot Nederlands gezant te Rangoon in Birma. „Onder volle erkenning van de prin cipiële grondslagen welke aan confes sionele organisaties en bijzonder onder wijs ten grondslagen blijven liggen, ook in een zich ontvolkend platteland, meen ik toch dat alles wat betreft onze ver deling in zuilen in organisatie en onder wijs opnieuw overdenking behoeft". Al dus de heer H. D. Louwes met enige schroom in zijn beschouwing op het ju bileumcongres van het Kon. Ned. Land bouw Comité Emmeloord, over „de toe komst. van het platteland". In een klei ner -wordende gemeenschap liggen de problemen geheel anders dan in een groeiende. Een eerlijk en ronduit ge sprek over deze problemen is niet te ontgaan. Een bepaalde vorm van sa menwerking zal men moeten vinden, zo zei hij. De doorwerking van de mechanise ring en de automatisering in het boe renbedrijf zullen medewerken om de vrije tijd te vergroten en daarmee een nieuw probleem op het platteland doen ontstaan. Een bijdrage tot de oplossing daarvan zou wellicht te vinden zijn in sociale coöperaties. De heer Louwes pleitte voor een bewuste decentralisa- tiepolitiek. Een overstromingsramp van de kom van Zuid-Holland zou wel eens de ondergang van Nederland kunnen be tekenen. Daarom dient men alle rege ringsdiensten die men maar enigszins in Den Haag kan missen zoveel moge lijk naar de hoger gelegen gebieden over te brengen. Het congres is vanmorgen gesloten met een rede van de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé. Wil het maatschappelijk werk slagen dan zal het nauwe betrek kingen dienen te onderhouden met de stands- en vakorganisaties, het cultu reel werk en de gezondheidszorg. Open communicatie en vrije gedachtenwisse- ling zou op ieder niveau nodig zijn. De ze samenwerking kan men vinden in de regionale welzijnnsstichtingen en pro vinciale opbouworganen, zo zei zij. raadselachtig als het boek, aan welks achtste hoofdstuk hij de titel voor zijn film ontleende. De beelden zijn nu eens gruwzaam en schrikwekkend, dan weer ontroerend mooi. Kortom het is een werk, zo groots van opzet en filmische uitwerking, zo aangrijpend en overwel digend, dat Bergman zich alleen daar mee reeds onder de grootste van 's-werelds filmers heeft geschaard. Een film, die men tweemaal moet gaan zien, omdat zij zo rijk is aan eeuwigheidssymboliek, dat men in eer ste instantie de omvang en diepte er van nauwelijks vermag te onderkennen. Men moet echter zelf geloven om de twijfel en het ongeloof van Bergman's dolende ridder als symbool van de mens, die weigert het levensnegativis- me van een schijnbaar ten ondergang gedoemde wereld te aanvaarden, vol ledig te kunnen begrijpen. De film komt binnenkort in vertoning in De Uitkijk te Amsterdam. F. Voor buitenstaanders was het woord van de landelijke voorzittel van de KAB, de heer Middelhuis, j.l. maandag gesproken op een congres van de r.-k. Grafische Bond, een ver rassing. Voor sommigen een aangena me, voor anderen een minder prettige. Wij voor ons verklaren gaarne tot de eerste groep te behoren, al was het voor ons minder een verrassing dan de bevestiging van een overtuiging. Het prettige zit hem vooral in het feit dat de heer Middelhuis naar onze stellige mening door zijn openhartigheid „zijn" arbeiders een grote dienst heeft bewe zen. In een tijd waarin maatschappelijke spanningen gemakkelijk kunnen voe ren tot onrust en onbezonnen daden zijn vastheid van lijn en consequentheid van daden onmisbare eisen die men aan een leider, vooral van een grote vakbeweging mag en moet stellen. Een nog niet geheel overwonnen bij verschijnsel van de start der z.g. ge differentieerde loonpolitiek was en is tot op zekere hoogte nog steeds de on duidelijkheid in vrijwel elk opzicht. De werknemers en onder hen vooral zij die onder een CAO of een bindende loonregeling kunnen vallen, zijn de eerst-geïnteresseerden bij de vraag wat er nu precies zou gaan gebeuren. Zouden zij mee een aandeel ontvangen in de gestegen welvaart. Zou voor hen de loonstop-Suurhoff worden ingehaald? Zo ja, wanneer en hoeveel? Nuchtere en logische vragen. Maar daar kwamen voor hen die verantwoor delijkheid dragen voor het gehele beeld van 's lands economische situatie nog andere, minstens even gewichtige, vra gen bij. Kan voorkomen worden dat de nieuwe loonstijgingen oorzaak worden van prijsstijgingen, waardoor het nuttig effect weer even snel verdwijnt als het zich heeft aangediend? Zal, doordat we niet (meer) met algemene loonrondes gaan werken, niet een al te grote af stand groeien tussen de hoogste en de laagste lonen? Zal onze internationale concurrentiepositie gehandhaafd kun nen blijven en zullen de binnenlandse loonstijgingen niet (dus) tot. werkloos heid voeren? Kan voor de laagstbetaal den iets aparts worden gedaan? Enz. enz. Om dat geheel te kunnen overzien Advertentie MAPRO-spirool is sterk en soepel en overal in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de was. Uw garderobe enz. Enorm practisch, eenvoudig te be vestigen en te verwijderen. méér mogelijkheden met ned. octrooi 74341 Dit jaar Is het een eeuw gele den dat in Amerika de eerste olie- bron in ex ploitatie kwam; de Ver. Staten gaven naar aanleiding hiervan een herden kingszegel uit. In ons land memoreerde de Koninklijke/Shell Groep dit feit in haar orgaan „Olie" met een artikel „Aardolie en de postzegel", waarop wij ook hier even de aandacht willen vestigen. Als er ooit een goede propaganda voor de beeldfilatelie is gemaakt, dan is het met deze verhandeling, waarin aan de hand van talrijke foto's van postzegels in kleurendruk een algemeen beeld wordt gegeven van het aardoliebedrijf. Geen wonder dat in het Nederlands Maandblad voor Philatelie een overdruk van dit artikel werd opgenomen. De schrijver zegt met de afgedrukte collectie zegels niet compleet te zijn maar hetgeen hier getoond wordt geeft een uitstekende indruk van hetgeen met een goed opgezette verzameling motief zegels kan worden bereikt. Bovendien bevat de tekst talrijke wetenswaardig heden, zodat een interessant geheel werd verkregen, dat voor de beeldver zamelaar een aansporing vormt om op de ingeslagen weg voort te gaan en dat daarnaast aan iedereen, die van deze bijdrage kennis neemt, een goede indruk geeft van de mogelijkheden, welke de beeldfilatelie biedt. Belgisch Congo. Een serie van twaalf zegels kwam deze maand van de pers voor Belgisch Congo en eveneens een twaalftal voor Ruanda Urundi. Men vindt erop afgebeeld een aantal in deze gebieden voorkomende beschermde die- (SKABI ren naar ontwerpen van de kunstenaar J. van Noten. De reeks voor Belgisch Congo, variërend van 10 ct tot 10 fr., bedraagt twaalf verschillende tekenin gen, terwijl de emissie voor Ruanda Urundi dezelfde waarden omvat, welke echter twee aan twee een gelijke teke ning te zien geven. Israël. Het feit dat het vijftig jaar is geleden dat de plaatsen Deganya en Merhavya door Joodse pioniers werden gesticht en de nederzetting Yesud Ha- Maala 75 jaar bestaat, wordt o.m. her dacht met de emissie van drie post zegels. Waar nu bloeiende landbouw- dorpen zijn, waren in de tijd dat de eerste boeren zich hier vestigden uitge strekte onvruchtbare moerassen; behalve met talrijke ziekten hadden de pioniers herhaaldelijk ook te kampen met oorlogs zuchtige Bedoeïnen-stammen. Op de drie nieuwe zegels (60, 120 en 180 pr.) komen tekeningen van deze thans welvarende plaatsen voor. Binnenkort wordt tevens een herin neringszegel van 250 pr. uitgegeven nu het een eeuw is geleden dat Eliezer Ben-Yehu da in Lithauen werd geboren. Hij was een strijder voor het gebruik van het moderne Hebreeuws en de samensteller van een woordenboek van deze taal. Ned. Nieuw-Guinea. Een der vier fraaie bloemenzegels, die 15 november a.s. zullen verschijnen, vindt men naast de kop van deze rubriek afgedrukt. Suriname. De op 15 oktober verschenen aanvullingswaarden op de bestaande serie van de Koninginnezegels zijn voors hands niet aan de filatelistenloketten hier te lande verkrijgbaar. Er bestaat geen zekerheid of dit later wel het geval zal zijn, aldus een mededeling van de Ned. P.T.T. Het betreft hier de hoge waarden 1.-, 1.50, 2.50, 5.- Vatlcaan. Eind deze maand zouden twee nieuwe series in omloop worden gebracht. De ene reeks, bestaande uit een 25 en 60 1., met als afbeelding de antenne van het nieuwe Vaticaanse ra diostation. De tweede, bestemd voor luchtpost, is een „obelisken"-serie van tien zegels, welke twee aan twee, vijf Romeinse kerken met de daarvoor ge plaatste obelisken te zien geven: 5 en 50 1. St. Jan van Lateranen, 10 en 60 1. Maria de Meerdere, 15 en 100 1. Sint Pieter, 25 en 200 1. Piazza de Popoio, 35 en 500 1. „Trinita dei Monti". Zwitserland. Als v gevolg van de ver hoging van de posttarieven zijn er ook enkele nieuwe dienstze- gels verschenen, welke door het bu reau van de Ver enigde Naties in Genève voor fran kering worden ge bruikt. In de huidige reeks kwamen een nieuwe 30 Rp en een 50 Rp voor, terwijl de bestaande 20 Rp in een gewijzigde kleur (karmijnrood) werd uitgegeven. was het nodig, bindende afspraken te maken, zo dat de kwade gevolgen van het beoogde goed zoveel mogelijk zouden worden voorkomen. Die binden* de afspraken heeft men spelregels ge' noemd. Het mag niet verbazen dat men met die spelregels eerst eens wat er varing moest opdoen en dat ze in de praktijk niet altijd bleken te kloppen, zodat er na zeer korte tijd al iets moest worden bijgeschaafd. Het NW was bet met de gang van zaken niet eens. Het is natuurlijk zijn goed recht om het ergens al of niet mee eens te zijn. Maar in een demo cratisch land moet men zich op een ge* geven ogenblik ook bij de wil van de meerdreheid weten neer te leggen. Na tuurlijk niet kritiekloos en maar zonder meer slikkend wat de meerderheid wenst te dicteren, maar toch wel me' een zekere loyaliteit. En de kritiek mag zeker niet de vorm aannemen van een niet meer eerlijke tegenwerking. Middelhuis gebruikte in zijn rede ee" citaat uit Don CamilloVervloekt zij de politiek en hij die haar heeft uitge- vonden. Middelhuis is senator en hoofd- bestuurslid van de KVP. Derhalve zul len we zijn woord zeker niet zó mogeb verstaan dat hij de politiek in het al gemeen maar een kwalijke zaak vindt, maar wel in het verband met de hui dige sociale situatie. Welnu, we hebben met het feit te maken dat de PvdA W de oppositie is en aangezien het NV» in bloedsbroederschap met deze politie ke partij leeft, vertoont ook deze vak centrale alle oppositieverschijnselen. Nu is oppositie op zich soms een heel nuttige zaak. Geen verantwoordelijk heid dragen, maar vanaf een zo objec tief mogelijke plaats scherp oordelen ed critiseren kan de verantwoordelijkheid dragende partijen tot goede zelf-critiek en grote voorzichtigheid brengen. Ook en speciaal in dit geval tot grote daad kracht. Maar nogmaals, dan moet da oppositie loyaal worden gevoerd. En er bestaat gerechte twijfel of dit bij het NW nog wel het geval is. We moeten hier nog iets anders bijhalen. „Het Vrije Volk" 's een partijorgaan van de PvdA- Het is bekend dat het blad het niet nauW neemt, wanneer het er op aan kom de politieke tegenstanders onaange naam te zijn. Reeds bij de algemene politieke beschouwingen heeft proi- Romme overduidelijk van zijn afkeer laten blijken voor dit soort journalis tiek. Avond na avond kan men in da» blad lezen, hoe ongelukkig de gang van zaken met de vrijere loonvorming ia- Neen, als de PvdA en het NW hun zin maar hadden gekregen, dan zou ei geen nood meer zijn, in ons land. teletype gb. Nu is zeker in een tijd dat er geen duidelijkheid bestaat niets gemakke lijker dan de mensen „op te jutten in de trant: Ze verknollen het voor je. het is allemaal prutswerk, er komen onrechtvaardigheden. En o wee als het ergens met evei vlot gaat, o wee, als het zelfs eens een keer mis zou gaan. Dan kan men o duim in het mouwsgat steken en me de andere hand het brede gebaar m»- ken' zie je wel, we hebben het wel ge zegd. Hadden ze onze zin maar gedaan- En kom nou maar bij ons, jongens, aai komt de zaak wel in orde Geen verantwoordelijkheid drage' sluit niet het recht in, onverant woordelijke dingen te doen. Toen in .1 li j.l. de regeringsbeslissing viel. cm positief werd gekozen voor de gediim rentieerde aanpak van het verdeling» vraagstuk (vergeef ons deze vaktein maar er is moeilijk een eenvoudiger t vinden en hij krijgt langzamerhand bur gerrecht) verklaarde de heer Roemer-- toen nog waarnemend voorzitter va het N.V.V., dat hij loyaal zou meewer ken, maar wel zou trachten er uit te n len wat er in zit. Geloof maar ger^*{ dat de K.A.B. dit laatste standpun deelt. Maar men mag dan ook met pry beren er méér uit te halen dan er in zm En zo kan het gebeuren, dat b.v. o vertegenwoordigers van een bepaau bedrijfstak van oordeel zqn. dat in m bedrijfstak meer zit dan de loon com, missie van de Stichting van de Afh in het kader van het algemene ecotw mische beeld als verwerkeliikbaar zie In zo'n geval is het voor de opposiw gemakkelijk, op de beste plaats gaan zitten, dus zich de verdedigers te noemen van de grootst mogeln loonsverhoging. Een loonsverhogi die achteraf zal blijken te hoog te z'1 geweest. Indien men zo'n situatie u» buit kan moeilijk worden volgehouden- dat er nog van loyale oppositie spra* 1S Het was ook goed uit de mond van een vakverenigingsleider het verwilt horen aan het adres van oud-rmm Suurhoff, die in de Kamer smalend heei gesproken over twee magere konijne' in een te klein konijnenhok, waarin® hij dus bedoelde „hèt konijn" welvaarts verhoging voor de arbeiders, dat een mager scharminkel zou blyven „het konijn" huurverhoging. Het dee goed, dat de heer Middelhuis de hee Suurhoff eraan herinnerde, dat n» Suurhoff, het zelf was, die bestek en 3 kening heeft gemaakt voor dat kom' nenhok. In de reacties gaat „Het VrU Volk" maar stilzwijgend langs dit ve wijt heen. Ze kunnen moeilijk anders- Ook de heer Roemers heeft slech matig gereageerd op wat Middelh heeft gezegd. We hebben er geen behoe1 te aan de groeiende verwijdering tusse N.V.V. en K.A.B. aan te wakkeren N« liever sluiten we ons aan bq het laaw.g woord van de heer Roemers in Het vru Volk: „Overigens heb ik nog steeds hoop niet opgegeven, dat de tegensw lingen in de praktqk zullen meevall en de kans daarop acht ik bepaald n Uibk>S'kans achten ook wij aanwezig maar dan zal van N.V.V.-zqde toch ker loyale medewerking moeten bei kenen: eerlijke medewerking en ni langer valse voorlichting geven aan arbeiders, zoals de heer van Tilb deed voor de radio. De tendentieuze Oostduitse semi-d0' cumentaire film „Een dagboek v0°._ Anne", waarin met gebruik van mate>'^ aal uit geheime nazi-archieven over ne Franks deportatie naar Ber gen-Be sen wordt verteld, is door de LondeiU graafschapsraad voor vertoning in Britse hoofdstad vrijgegeven. Dit in genstelling tot het besluit van de gelse filmkeuring die het betrokk®^ filmverhuurkantoor meedeelde geP_ films te willen toelaten waarin nog vende personen belasterd worden. sloeg op de toespelingen in de film de huidige posities van vroegere kamP^ leiders uit Bergen-Belsen. De schapsraad is niet gebonden aai slissingen van de filmkeuring.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 10