LAlcoholisme9 medisch en sociaal probleem Engels paar weer eerste. Nederlands tweede In de wereld van is het ALBERT SCHWEITZER, nog Redt eerst" I de anderen in de kracht van zijn leven Documentaire kleurenfilm van dr. Schenker PROEF MET EEN KAT Wetenschappelijk filmbetoog GESLAAGD.... dank zij RESA-HILVERSUM mmtw C.A.O. bloem- bollenbedrijf opgezegd Binnenkort weer besprekingen „Zeg alsjeblieft dat ik 150 jaar zal ivorderi Cultuur begint met mest V B Europese damkampioenschappen „MAAS" HAD HET NAKIJKEN Belgische kotter in moeilijkheden Jos de Klerk 75 jaar Inbrekers te Huizen WITTE KRUIS WITTE KRUIS 1 BISI 1 ï- I i IÜ I *^01 i» M,«r - Schiller's „Wilhelm Teil" in Nederland Sllfc 111 door MARGUERITE BOURCET DOCUMENTAIRE UIT OBERAMMERGAU Zelfde brandkast-specialisten als in Den Haag? DE £cht& PIJNSTILLER Hebt u griep die zo echt In uw botten Is gaan zitten.Jaagt hem eruit met WITTE KRUIS. Een kat heeft geleerd voedsel te verkrijgen door het verrichten van enkele „handelingen": eerst met een poot drukken op een ronde schijf waardoor een zoemer klinkt en een lichtje aanflitst, daarna op een rechthoekig plankje, waar door een mechanisme stukjes kattebrood laat vallen in een van een deksel voorzien bakje. Beeld uit de documentaire film „Alcoholisme" van dr. P. Schenker. DEN HAAG, 20 nov. Voor de pers en geïnteresseerden is dezer dagen de Nederlandse première gegeven van een documentaire kleurenfilm over het al coholisme, vervaardogd door de Zwit serse specialist dr. Norman P. Schen ker, die zijn medische praktijk heeft verwisseld jor het directeurschap van een eigen maatschappij tot het vervaar digen van medische films. De onderne ming, de „Research and Scientific Film Inc." genaamd, werkt voor de Zwitserse farmaceutische industrie Pfi zer. Dr. Norman Schenker, wiens films Internationale bekroningen verwierven, is zelf de maker van de film „Alcoholis me", een onderwerp, dat niet alleen een medisch, maar tevens een sociaal pro bleem inhoudt, waarmee praktisch elk land en iedere samenleving hebben te maken. De Haagse psychiater en zenuwarts A. Hustings leidde de film zeer verhelde rend in en wees op de verschillende soorten alcoholici, de diverse stadia van alcoholisme en het ziektebeeld, dat resulteert Uit een samenspel van facto ren als drinkgewoonten, geestelijke con flicten, aanleg, psychosen, neurosen enz. Ook vestigde hij de aandacht op het nuchtere en reële feit, dat alcohol praktisch overal en altijd te koop is en dus aan de neiging tot drinken steeds en aan iedereen kan worden voldaan. Over het gebruik van alcohol door deel nemers aan het verkeer huldigde spr. de opvatting, dat de zgn. bloedproef maar van betrekkelijke waarde is, om dat voor ieder mens de grenzen der toe laatbaarheid anders liggen. De film van dr. Schenker poogt een Inzicht te geven in de oorzaak en de stoornissen van alcoholisme, waartoe men een kat had getraind om via een reeks handelingen aan zijn voedsel te komen. Bracht men hierin een onver wachte pijnlijke conflictsituatie, n.l. een onaangename schrikervaring, dan bleek de kat psychisch gestoord te ra ken, waardoor hij, howel van nature af kerig van alcohol, tot alcoholisme ver viel met als gevolg een volkomen apa thie en lichamelijk-verval. Door mid del van een liefdevolle behandeling en het wegvallen van de ingreep werd het dier weer genezen en hervatte het zijn natuurlijke en aangeleerde gewoonten. Ook de afkeer van alcohol keerde geheel terug. Natuurlijk is de situatie bij mensen aanzienlijk gecompliceerder dan bij katten, daar hier allerlei psychische en sociale factoren een rol spelen om van de predispositie nog maar te zwijgen. Het experiment met de kat, opgezet door prof. Hans Hoff in Wenen, in wiens laboratorium de opnamen werden ge maakt, geven volgens hem belangrijke aanwijzingen voor de behandeling van alcoholici, onder wie men dient te ver staan degenen, die niet in staat zijn weerstand te bieden aan een ziekelijk verlangen naar alcohol en die, als ze drinken, dat overmatig doen. Dr. Nor man Schenker nu, die de film vervaar digde, heeft helaas zijn toevlucht geno men tot een onfilmische introductie, n.l. een heer, die achter zijn bureau ge zeten, een lange lezing houdt en die en kele malen terugkeert om te vertellen, wat de toeschouwer te zien krijgt, of die dingen zegt, welke hij niet ziet en maar moet aannemen. Voor dit laatste is geen film nodig. De heer is derhalve een overbodigheid. Daarentegen zijn de beelden van de proeven zelf bijzonder interessant en welsprekend. Daar weet de maker de observatie van het fenomeen een didac tische vorm te geven, die de aandacht boeit en tegelijk overtuigt. Men kan uiteraard van een wetenschappelijk be toog geen kunstwerk verwachten, maar zoals ook in de spreektaal de wetten der logica en grammatica gerespec teerd dienen te worden, zijn er ook be paalde filmwetten, waarmee een cine matografisch verslag, dat een weten schappelijke film in de regel beoogt te zijn, niet op gespannen voet dient te staan. Welnu, waar dr. Norman Schen ker met zijn beelden van het experi ment manipulerend betoogt, is hij hel der, instructief en onderhoudend. Hij zal bovendien makkelijk de bewonde ring wekken van insiders voor de ver bluffende wijze, waarop hij een aantal moeilijke opgaven heeft vervuld, zodat het de indruk maakt van spelenderwijze tot stand te zijn gekomen. „Alcoholisme" richt zich vanwege Zijn veelzijdigheid, hoewel niet tot de massa, toch wel tot grotere groeperin gen dan uitsluitend de medici en wel tot degenen, die individueel of in orga nisatorisch verband zich bezighouden met de vraagstukken van het alcoho lisme, hetzij vanuit meidsch, hetzij van sociaal oogpunt. Belangstellenden kunnen zich voor vertoningen in verbinding stellen met de filmdienst van de N.V, Pfizer in Rot terdam (Groothandelsgebouw), die de film op niet-commerciële basis in ons land in roulatie brengt. IJMUIDEN, 21 nov. Ondanks het feit. dat de sleepboot „Maas' 'van L. Smit en Co. gisteravond het eerst bij de Belgische kotter Z 25 was, is het scheepje door de later aankomende sleepboot „Nestor" van Wijsmuller uit IJmuiden op sleeptouw genomen. De Belg dreef met machineschade op on geveer vijftig mijl ten westen van IJmuiden. Het scheepje had geen radio aan boord, maar met twee vlaggen in de mast werd aan de passerende Britse schip „Cedric" kenbaar ge maakt dat assistentie nodig was. Na melding van de Brit aan Scheve- ningen Radio, voeren de beide sleepbo ten uit, met ongeveer gelijke kansen. De „Maas" was er het eerst bij, maar toen ook de „Nestor" langszij kwam, wist de schipper nog steeds niet wat hij doen zou. Hij kon namelijk ook nog blijven hopen, dat een andere Belgi sche kotter hem zou opmerken en op sleeptouw nemen. De schipper kreeg echter van de „Nestor" het aanbod over te stappen, om zelf zijn reder in Zeebrugge te bellen. Dat aanbod werd graag aanvaard en toen de reder ad viseerde om de, 25 te laten slepen was de prijs uiteraard voor de „Nes tor". Vanmorgen kwart voor negen is de Belgische kotter in de Haringnaven van IJmuiden afgemeerd. Op 5, 6 en 7 januari 1960 zal het Düs- seldorfer Schauspielhaus respectievelijk in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam voorstellingen geven van „Wilhelm Teil" van Schiller. Onder regie van Karl Heinz Stroux zullen de hoofdrollen worden vertolkt door Maria Wimmer, Ernst Deutsch en Attila Hörbiger. In Krasnapolsky te Amsterdam is het Europees danskampioenschap voor profs gehouden. Het Engelse danspaar Harry Smithhampshire en Doreen Casey voor grond rechts) wist voor de vijfde achtereenvolgende keer beslag op het kampioen schap te leggen. Het Nederlandse paar Wim Voeten en Jeanne Assman (midden achtergrond) werd voor de tweede maal tweede. (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 20 nov. Voor de vijfde achtereenvolgende maal is het Britse paar Harry Smith-Hampshire en Doreen Casey uit Londen Europees kampioen in de moderne dansen ge worden. Zij brachten hun reeks Europe se overwinningen op vijf tijdens de van avond in Amsterdam gehouden elfde Europese damkampioenschappen. Tien dansparen uit verschillende lan den van Europa betwistten elkaar de hoogste eer in de Europese dans- wereld. Onder het felle licht van de ve le televisieschijnwerpers, zweefden zij over de gladde parketvloer van de gro te zaal van Krasnapolsky om hun vijf verplichte dansen Engelse wals, tan go, Weense wals, foxtrot en quick step uit te voeren voor een in witte jasjes gestoken internationale jury, voor de ongeveer 500 aanwezigen en voor een kleine miljoen televisiekijkers in Nederland, Duitsland, België, Zwit serland en Denemarken. Op de tweede plaats eindigden het Nederlandse paar Wim Voeten en Jean ne Assmann uit Den Bosch. Zij lieten het Franse echtpaar Ronneaux dat de derde plaats kreeg toebedeeld achter zich, evenals het Duitse echtpaar Krehn uit Düsseldorf, dat de vierde plaats voor zich wist op te eisen. Jean ne Assmann had niet anders verwacht of het Engelse paar, dat tevens wereld kampioen dansen is, zou vanavond ook voor de vijfde keer als winnend paar uit het strijdperk treden. Inderdaad bleek dat deze danskunstenaars van een klasse apart waren. Hun bewegin gen waren soepel, hun figuren vloeiend. Kwart voor acht galmde de eerste muziek van het Metropole orkest o.l.v. Dolf van der Linden de zaal in. De tien paren dansten hun voorronden en de jury maakte uit wie tot de finalis ten behoorden. Negen uur begon de finale, een feëriek schouwspel van kleur en beweging. Fanny Blankers Koen deelde hierna de prijzen uit, een zilveren medaille door de gemeente Amsterdam beschik baar gesteld voor de winnaar, grote bokalen voor anderen die ook een eer volle plaats hadden bereikt. Advertentie Advertentie (Bekende Schriftelijke Cursus) H.B.S. - Gymnasium - Onderwijsakte. Middelb. Akten Fr., D.. Eng. en Ned. M.O. Tolk-Vertaier Hoofde. V.T-H.-diploma. -HOOVER vandaag, net zoals gisteren en eergisteren betekent het woord Hoover op een huishoudapparaat, dat het om een product van allereerste kwaliteit gaat. Dit verklaart waarom vandaag de bestverzorgde woningen, huizen zoals het Uwe, de degelijkste hotels, de meest luxueuze zeeschepen met Hoover apparaten worden schoongemaakt. De Hoover producten zijn alom vermaard om hun doeltreffendheid, hun uitzonderlijke duurzaamheid, de pracht van hun vormgeving, kortom, om hun superieure uitvoering. Vandaag zijn machtige Hoover maatschappijen over de gehele wereld verspreid, die in alle landen de voortreffelijke Hoover apparaten aan de beste handelaren afleveren. Vandaag, zoals gisteren en eergisteren, denkt d r,vattende Hoover organisatie zonder onderbreking aan U en aan hui icn zoals het Uwe, die trots zijn op hun levenswijze. Over de gehele wereld heerst grotere tevredenheid in de huisgezinnen, omdat de Hoover apparaten de huishouding zoveel gemakkelijker en lichter maken. In onze tijd is de naayn Hoover een dagelijks begrip in alle huishoudens van de wereld. 0£ HOOVER HAUDCtMI! tt.Y. AMSTERDAM HAARLEM, 21 nov. Naar wij ver nemen hebben de drie samenwerkende landarbeidersbonden de voor het bloembollenbedrijf geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst opgezegd. Over de nieuwe overeenkomst zal 4 decem ber de eerste bespreking tussen werk nemers en werkgevers plaatsvinden. De opzegging van de huidige C.A.O. is geschied omdat het niet mogelijk is ge bleken vóór 1 december, de opzegter mijn van de arbeidsovereenkomst, over eenstemming te bereiken over nieuwe desiderata. Door de werknemers was voorgesteld voor 30 november a.s. een bespreking te houden. Dit was de laat ste jaren gebruikelijk. Wanneer het niet mogelijk was om voor 1 december over eenstemming te bereiken over de in houd van een nieuwe C.A.O. werd met wederzijds goedvinden de opzegdatum enige weken verschoven. Daar een be spreking voor 30 november niet moge lijk is gebleken hebben de werknemers formeel de thans geldende C.A.O. (lo pende van 1 maart tot eind februari) opgezegd. HAARLEM, 21 nov. De Haarlemse toonkunstenaar Jos de Klerk wordt 8 januari vijf en zeventig jaar. Ter gele genheid daarvan heeft zich onder voor zitterschap van de Haarlemse wethou der van kunstzaken, de heer D. J. A. Geluk een commissie gevormd om de huldiging van deze verdienstelijke Haar lemmer voor te bereiden. De huldiging zal onder andere bestaan uit een con cert door het Noord-Hollands Philhar- monisch Orkest, waarop enkele compo sities van Jos de Klerk ten gehore zul len worden gebracht. ROTTERDAM, 20 nov. Albert Schweitzer heeft iets van het oerwoud, waarin hü nog steeds leeft en werkt. Knoestig als een heel oude boom is zijn gezicht en zijn sliertige haren zijn weerbarstig als de lianen in de jungle. Vijfentachtig jaar oud is hij nu, maar als hij gaat vertellen over zjjn werk in het hart van Afrika, spreekt er ineens een man in de kracht nog van zijn le ven. „Iedere dag opnieuw ben ik dank baar dat ik nog werken kan. Hoeveel jaar geeft u me nog? Zeg alsjeblielt dat ik 150 zal worden In een kleine woning, gelegen in een grote tuin, waarvan men het bestaan in Rotterdams binnenstad nauwelijks kan vermoeden, stond hij ons te woord. Het huis wordt bewoond door een doch ter uit het bankiersgeslacht Mees, waar mee hij in de loop der jaren zeer goe de relaties heeft onderhouden. De doch ter, bij wie j thans gastvrijheid ge niet, heeft zelfs enige maanden als in valler-verpleegster dr. Schweitzer geas sisteerd. Uitvoerig sprak hij over werkzaam heden, of zijn successen maar ook over zijn teleurstellingen, welke echter zijn werkkracht niet vermochten te breken. Hij is dankbaar voor de ge neesmiddelen, welke de moderne we tenschap hem schonk. Zij stelden hem in staat niet alleen het leed te verlich ten, maar tevens de zieken te genezen. Een chemisch preparaat tegen de slaapziekte, die geheel uitgeroeid werd; een andere vinding, de Sulfo- nen zette hij met succes in tegen de lepra. 9 iiiiuiiiiiiiiiiiiiiii 81 Het onherkenbaar verminkte lichaam wordt in een voorlopige vurenhouten kist gesloten. „Ik wil geen bloemen," heeft zij gezegd. Maar zij kon niet weten, dat de dood haar zou verrassen in het hartje van de maand mei. De kastanjebomen van de avenue d' Antin strooien een regen van rose en witte blaadjes over haar kist. Een onbekende legt een boeket witte seringen op het deksel, terwijl men de doodkist in de lijkwagen tilt. Het gerucht dat men haar stoffe lijk overschot heeft teruggevonden, verspreidt zich snel. Een dichte menigte verdringt zich om de wagen voor een laatste groet. Een peloton soldaten presen teert spontaan het geweer ter ere van de vrouw, die als een soldaat op haar post de dood heeft gevonden! Men brengt haar niet naar huis. Men zal weliswaar de kleine vurenhouten kist ver vangen door een van eikenhout, maar men wil de hertog het schouwspel van het overbrengen en de aanblik van haar armelijke resten besparen. Men moet hem vooral ook onttrekken aan het eindeloze samenzijn daarmede in de dagen tot de bijzetting. Zodra hij weet, dat zij is teruggevonden, smeekt de hertog van Alenson de artsen om toestemming haar zelf op haar laatste gang naar Dreux te mogen begeleiden, als een nietige troost. Maar de dokters zijn van oordeel, dat hij zijn woning niet eerder dan over tien dagen mag verlaten. Onder de gegeven omstandigheden wordt inderdaad verlof gegeven de begrafenis zo lang uit te stellen, maar een man, die bijna gek van verdriet was, tien dagen lang oog in oog met de opgebaarde resten te laten: niemand De crypte van Saint-Philippe du Roule neemt haar in haar duisternis op. Men wikkelt het weinige, dat er van de hertogin van Alengon is overgebleven, in het witte kleed van de Derde Orde, zoals zij gevraagd heeft. Daarna brengt men haar over naar de kapel van de Dominicanen, die haar zo dierbaar is geweest. De onmenselijkheid en de ontzetting waren ten einde. De armzalige, misvormde resten zijn relikwie ën geworden. Acht dagen lang bleef zij in haar kapel, omringd door kaarslicht en door biddenden. De mensen die zij in haar leven had getroost, losten elkaar dag en nacht af bij haar kist. Talloze onbeken den bezochten de kapel. Het verhaal van haar dood deed in heel Parijs de ronde. Men zei, dat zij was gestorven als een heldin en men begon eraan toe te voegen, dat zij had geleefd als een heilige. Men bracht eerherstel aan de miskende en belas terde hertogin van Alengon. Wat had men niet gefluisterd over haar en over de vloek die er zou rusten op haar geslacht, toen zij zich twaalf jaar geleden uit het Parijse leven had teruggetrokken. Men had zelfs over krankzinnigheid gesproken. Zij had het geweten. Zij had haar kruis in nederige on derworpenheid gedragen. En zie, in de ontredde ring van de ramp waaraan zij ten prooi gevallen was, terwijl de meest begaafden hun verstand ver loren, had zij, de zenuwzieke, een voorbeeld gege ven niet alleen van heldhaftigheid, maar ook van koelbloedigheid, van tegenwoordigheid van geest, van de meest verbazingwekkende zelfbeheersing aldus op het laatste ogenblik getuigend, dat de strijd van heel haar leven, van heel hun leven, werd be kroond door een triomf. Nu verwierf zij zich een populariteit, die haar bij haar leven vreemd verrast zou hebben. Haar foto verscheen in rouwrand in alle kranten en zij inspi reerde de tekenaars van de kleurenpagina's aer geïllustreerde Maden tot min of meer geslaagde portretten. In verscheidene kerken hield men lijk diensten. De beste redenaars kardinaal Perraud, pater Monsabré en anderen stelden op de kansel haar leven en dood aan de gelovigen ten voorbeeld. Men bracht die echo's over aan de hertog van Alengon. Armzalige troost voor iemand die alles heeft verloren. Hij leefde in een periode van verdo ving» zoals die onmiddellijk kan volgen op grote ongelukken, in de vreemde nachtmerrie van dat sterfhuis waarin de dode ontbrak. .Hij had op willen staan. Met moeite sleepte hij zich voort, zijn arm in een draagband. Het stijve verband dat men om zijn brandwonden had gewik keld, maakte hem het lopen bijna onmogelijk. Terug getrokken in een stuaeervertrekje dicteerde hij aan pater Stanislas, die hem alle hulp had aange boden, die hij maar in staat was te verlenen, ant woorden op telegrammen die hem uit alle delen van Europa toestroomden. Al die bijzonderheden over haar dood, aldus telkens en telkens herhaald, schenen hun zin te verliezen. De enige bezoeker, die hij te woord stond, was een afgevaardigde van Félix Faure, de president van de Republiek. Deze afgevaardigde was kolonel Bourgeois. Hij had mèt de hertog van Alengon gediend in het 12de regiment artillerie. Door hem als afgezant te kiezen meende men de hertog een fijngevoelige attentie bewezen te hebben. In werkelijkheid zette men het mes in de wonde. In de persoon van de kolonel kwam hem de kleine tuin van Vincennes weer voor de geest, de kastanjebomen van de avenue de la Dame-Blanche, de japon van blauw moiré, de thuiskomst per rijtuig 's avonds, de kerstboom in de salon: heel hun verleden. Hij wist zijn bezoeker slechts enkele nauwelijks verstaanbare woorden toe te voegen. Op 7 mei kwam er een nieuwe, telegrafische jobstijding aan op de avenue Friedland. De oude hertog van Aumale had de schok, veroor zaakt door het bericht van de ramp, niet over leefd. Hij was gestorven aan een hartaanval. De dood had hem enkel nog tijd gelaten om te regelen, „dat men voor Sof ie en haar ongelukkige gezellin nen een mis zou opdragen." Toen kwam de begrafenis. Op 11 mei werd een intieme lijkdienst gehouden in het kerkje van de Faubourg Saint-Honoré. De hertog van Alengon volgde de dienst, verborgen achter de tralies van de religieuzenkapel, waar hij zijn tranen de vrije loop kon laten. Twee dagen later keerde de hertogin van Alen gon terug naar Saint-Philippe du Roule, haar paro chie. (Wordt vervolgd). ,Het is een zegen dat de menselijke geest zo'n grote kracht heeft verwor ven over de natuur". Prof. Schweitzer is bepaald geen somber man. Hij lacht veel en schertst graag. Zijn beschouwing over de opvoeding of civilisatie van de inheemse bevolking wordt een cultuur-historische beschouwing waarbij zerfs de Oosterse filosoof Za- rathoustra te pas komt. „Elke cul tuur begint bij de mest" is zijn me ning, die hij als volgt verduidelijkt en van toepassing doet zjjn op de be volking van midden-Afrika: „De mensen daar zijn eigenlijk nog half- nomaden en het middel om hier ver andering in te brengen is hen vee te laten houden. Wanneer zij vee hou den, krijgen zij mest en met die mest kunnen ze hun land vruchtbaar ma ken. Beschikken ze eenmaal over een vruchtbaar stuk land, dan zul len zij zich daarbij voorgoed vesti gen". Hij poneert deze gedachtengang schertsenderwijs, maar het is niette min duidelijk dat hij de landbouw als een van de belangrijkste factoren be schouwt, in het civilisatie-proces van de bevoiking. „Kijk, eens naar Zwitser land. De mestputten zijn daar kleine kunstwerkjes", voegt hij toe. er nog aan Een zegen voor het land vindt hij de vruchtbomen, die zendelingen uit de Antillen hebben geïmporteerd en de broodvruchtboom die een missionaris heeft meegebracht. De jonge Afrikanen houdt hij steeds voor, wanneer zij hem vragen wat de blanke man voor zijn land heeft gedaan: „Zij hebben hier vruchten gebracht, welke jouw groot vader nog niet kende". De opvoeding van de inheemse bevol king ziet hij als een van de belangrijk ste taken, waarvoor hij en allen die hun verantwoordelijkheid tegenover Afrika beseffen, zich gesteld zien. „Eens zullen zjj op eigen benen moeten staan. Wij kunnen niet altijd voor kin dermeisje blijven spelen". Een sterk man nog is deze Albert Schweitzer, die er gekleed in het klassieke dominees-pak van een halve eeuw terug niet tegen op ziet om zich zonder overjas of sjaal naar de tuin te begeven ten gerieve van de fo tograven. Op zijn tocht door Europa wordt hij vergezeld door de dames Martin en Kottmann, twee van zjjn me dewerksters uit het eerste uur, die nu reeds onafgebroken veertig jaar bij hem zijn. Op vijf december gaat hij van Bordeaux uit terug naar zijn post. OBERAMMERGAU, 20 nov. De BBC en de Beierse televisie zullen in verband met de Passiespelen volgend jaar elk een documentaire vervaardi gen van het dorp Oberammergau. De spelen zelf mogen niet worden ver filmd. Hieraan wordt in Oberammer gau streng de hand gehouden. De TV- regisseur Alan Sleath van de BBC is reeds met de opnamen begonnen. De première gaat omstreeks Pasen in En geland, Canada en Australië. De film laat o.m. het leven van de dorpsbewo ners en van de spelers zien, het be kende Oberammergauer handsnijwerk en enige scènes uit de repetities, De documentaire film, welke de Bei erse televisie maakt, zal de voorgeschie denis en de ontwikkeling van de Pas siespelen behandelen, het geloftespel, de keuze der spelers, de voorbereidin gen op de spelen en eveneens enige scènes uit de repetitie». ALBERT SCHWEITZER In een korte toespraak, die dr. Schweitzer voor de radio heeft gehou den, heeft hij dank gebracht voor de hulp, die Nederland en de Nederlan ders bij het werk in Lambarene bie den. Dr. Schweitzer zei, dat de helft van zijn verpleegsters uit Nederland en uit Zwitserland afkomstig is. HUIZEN, 21 nov. Schijnbaar op hun gemak hebben vannacht inbrekers de safe uit het kaaspakhuis van de ge broeders Westland aan de Schippers straat in Huizen met snijbranders open- gebrand en daaruit een bedrag van meer dan tweeduizend gulden meegenomen- Vanmorgen kwam het kantoorpersoneel tot deze ontdekking. Volgens de politie moet een van de inbrekers het gebouw door het inslaan van een ruit zijn binnengekomen. Daar na zou hij een kantoorraam voor zijn collega's hebben geopend. In het kan toor stond de brandkast, die op een kaaslorrie werd getakeld en daarna het pakhuis werd binnengereden. De raampjes in de deur hebben de iabre; kers met kranten dichtgestopt, zodat zil ongehinderd aan het werk konden. Met behulp van snijbranders werd de safe aan de achterkant opengesneden. Binnen en buiten het kantoor heeft de politie vanmorgen een groot aantal sporen ge vonden. Vermoed wordt, dat in Huizen dezelfde ploeg aan het werk is geweest, die enige tijd geleden ook brandkasten -in Den Haag en Hilversum heeft gelicht. Advertentie Tabletten, poeders, cachets m

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 6