De slaapmuts keert weer Anton Hunink Memoires van mevr. Roosevelt Alleen verder l M' In Parijse etalages geen beweegbaar speelgoed meer wegens vele N ieuwj aarskaiarten Z F San balm iFeithen In gekleurd aluminium ZWEEDSE PANNEN E MAL, MOOI EN LELIJK EN DE MODE VOOR HONDEN WEMEF Volkomen luchtdicht... Ongelofelijke energie, ook na haar zestigstejaar i; échte Gelderse rookworst KLASSIEKE DECEMBER-ATTRACTIE VERDWENEN h In één nacht Uw handen qaaf en zacht VRIJDAG 27 NOVEMBER 1999 ■stok Nes 23-25 Ams«epdam-C. Vraag gratis folder! Dat is het grote Anton Hunink nieuws voor de liefhebbers: naast de beroemde Gelderse rook worst met het loodje is er nu ook vacuum verpakte rookworst van Anton Hunink! Luchtdicht, dus kersvers Gemakkelijk ook klaar voor de boterham. Voor de warme maaltijd de worst even laten opwellen in water, dat nèt niet aan de kook is. Heerlijk om in te bijten! HOFLEVERANCIER Tricotage met Franse charme BABY de meest gevraagd» WIE IS DE LELIJKSTE MAN? Is zo'n Hef mutsje niet beter dan een piekharen-hoofd? \)TT at zijn er tegenwoordig toch malle dingen. Wat heeft het nu bijvoor- U/ beeid voor zin om een Engelse juffrouw, genaamd Eve Perrick, te laten zeggen wie ze de tien lelijkste mannen vindt en die tien mannen dan op een rijtje in het Engelse dagblad de Daily Mail af te drukken. Het blijkt, dat mejuffrouw Perrick ieder jaar de tien lelijkerds mag aanwijzen, Haar wij hebben ditmaal voor het eerst van dit wereldschokkend nieüws Behoord. En wie heeft miss Perrick, die misschien wel een mannenhaatster is, tot de lelijkste man verklaard? Niemand minder dan de arme president van frankrijk, de Gaulle, met zijn karakteristieke kop en zijn vogelenneus, die Ben prachtig schaduw-silhouet moet geven als het licht er op schijnt. Het land, dat schoonheidskoninginnen uit zijn zak kan schudden, levert dus ook de lelijke man nummero één! Wat een onzin. Want wat is nu een lelijke man? Wat is een lelijk mens? he lelijkste is en blijft voor ons het Spook van de opera, uit de film die ons lange jaren geleden kippevel bezorgde en ons nog steeds doet verlangen om eens te griezelen in de onderaardse wereld van de Parijse riolen. Maar de Gaulle lelijk? Kom nu, miss Perrick, een lelijke man is net zo betrekkelijk als een mooie vrouw. Wie zou u aangewezen hebben als de aiooiste man? Als u de mooiste wes telijke man dan want die zinkt toch }veer helemaal in het niet bij de prach tige, gave Arabieren met hun witte tan den en hun fier gedragen hoofddoek.... Als de mooiste man van Europa had d vast niet Sint Nicolaas aangewezen toch is die mooi, juist omdat hij z° oud is en omdat er een heel leven v.an goedheid in zijn gezicht ligt boven ifijn glanzende spierwitte golvende baard en in de rimpeltjes om zijn °gen. Maar met de schoonheid van een gezicht waar het hele leven langs Betrokken is, moet ,ie in deze tijd niet aankomen, waarin de adoratie uitgaat haar de jeugd, naar al wat nieuw en long is. Ja, lelijk is betrekkelijk en mooi °ok. Wat is mooi? En wat is mal? Boe vind u, eerlijk gezegd, die bolle 'ucht-kapsp'- van nu en die hondenha ren die m ieus slordig in het gezicht Weken? Wij hebben altijd medelijden Wet de langharige honden die maar door die haarslierten heen moeten kij- *en. we zouden ze uit hun hondesnoet killen strijken. En nu doen de „tie- hers" dat hondehaar na! Mal? Daarentegen moeten de honden nu ook aan de mensenmode mee doen. Heel mal is een modepagina voor mijnheer en mevrouw hond. Voor de snob-hond natuurlijk. In een Parijse krant vindt men nu in de cadeautijd een heel stel modieuze artikelen voor viervoeters afgebeeld. Onder ande ren een zwart lak regenjasje en re genschoentjes, om bij thuiskomst in nat weer de vloer te sparen voor de snoren van telkens vier vuile mod- derpoten. Een geel pullovertje met rolkraag wordt eronder gedragen en er zijn alle denkbare soorten dekjes, passend bij de tailleur van madame, natuurlijk ook double facé' zoals onze wintermantels. Het zwarte lak- jasje, dat veel wordt gevraagd is ge voerd met een Schotse ruit, het kost tussen de twintig en de vijfenveertig gulden. Er zijn ook honde-winter- ageren wordt er bij vermeld. Toch is dit speelgoed nog niet zo mal als de nieuwste snob-halsbanden, die op boorden lijken (En wij mensen zijn weer erg in de mode met colliers als hondehalsbanden!). Een van die hondeboordjes van pastelkleurig leer is versierd met een blauw fluwelen vlinderdasje. Een andere „boord" van wit en zwart leer heeft compleet devorm van een „va dermoorder". Voor èen verfijnd meis jeshondje kan het collier dienen van zijden galon geborduurd met kleine roosjes. Hele kleine hondjes zijn op het ogenblik overigens erg in de mode of hele grote. De tussenmaat gaat met meer. Gelooft u dat een Parijse hond echt blij zal zijn met een honde-motorbril om zijn ogen te beschermen tegen stof als het dier mee in de auto uitgaat en gewend is zijn snuit uit het raampje te steken zoals honden dat graag doen? Zo'n speciale honde-autobril kost maar twintig gulden... Aan plaat jes van mal toegetakelde honden zijn we anders wel gewend nu honden met de maan als reisdoel in de meest vreemdsoortige ruimtepakken worden ingebouwd. En stel u voor, in deze eeuw, waar in we de blik begerig gericht houden op wat de mode-ontwerpers tot sur realistische ontwerpen inspireert, jasjes van een pied de poule ruitje met een zakje erin. Eventueel kan alles op maat gemaakt worden bij ,,Au Chien Elegant", waar het dier maar eenmaal hoeft te passen. Of er ook al shows van hondekleren zijn is ons niet bekend. Wij zullen er eens naar informeren als we weer voor de mensenmode in de buurt zijn. Nieuw voor hondjes is ook een ve rend veldbed, speciaal voor. hotelver- bljjf en speelgoed als een rubber poesenkop die „miauw" zegt als je er in bijt en een imitatie been, dat „krak" doet bij een flinke hap. Zelfs pantoffels zijn er met chocoladegeur en ook een imitatie muis. Allemaal bijt-vreugde; om complexen af te re- Advertentie voor modarn fa Advertentie grijpt de mode ineens ook weer te rug op iets heel ouderwets, uit de tijd toen alles nog rustig was en dichtbij en men sliep in bedsteden of hemelbedden en men niet 's och- tens vroeg haastig de deur open hoefde te doen voor de post of de melkboer. Dat oud-modische ding, dat op het einde van 1959 terugkomt iseen slaapmutsje. Een boudoir muts heette zoiets vroeger, maar dat begrip past nu niet meer op de „cache-misère", die bedoeld is om haarpieken te camoufleren. De mo derne uitvoering is minstens zo ele gant als die van onze voormoeders. Zij zijn nu van witte organdie als een aureool om het hoofd, bijeengehou den met een band van lichtblauwe jersey, of van bouillonerende witte mousseline met turquois lint achter in de nek vastgehouden. Het staat wel lief en eerlijk gezegd veel ver zorgder dan een slaap-hoofd met piekharen of bigoadies. Maar het wordt weer een beetje mal als deze nieuwe oude mode over stag gaat met een rose zijden nacht pruik die eindigt in twee vlechten van zwart fluweel! Mal, mooi en lelijk, het is er altijd geweest en het zal er al tijd zijn. Maar niet iedereen geeft de onderscheiden kwalificatie aan hetzelf de ding of hetzelfde verschijnsel. A. Bgl. Op ziekenbezoek in een New Yorks ziekenhuis. evrouw Eleanor Roosevelt is een vrouw die met bijzonder gTOot gemak de pen hanteert. Ze draait haar hand niet om voor de da gelijkse kolom die ze in een Ameri kaans dagblad schrijft. De vorige maand is ze 75 jaar geworden en die gelegenheid is er wederom een dik boek verschenen met haar mémoires van de jaren sinds de dood van haar echtgenoot, president Roosevelt die in 1945 stierf. „Alleen verder" is de titel van deze memoires, die beginnen daar waar de vorige, tien jaar geleden ver schenen onder de naam „Ik herinner mij", eindigden. En ook voor dit pas verschenen boek geldt hetgeen de schrijfster in een laatste alinea van het vorige constateert: „Het was bijna als of ik iemand buiten mijzelf had ge vormd, die de presidentsvrouw was. Ik leefde ergens diep in mijzelf weggedo ken." Die „iemand buiten mijzelf", die ze, ook als voormalige presidentsvrouw die in de belangstelling bleef staan, niet zomaar kon afschudden, weet ech ter feilloos wat ze wel en wat ze niet moet meedelen en wat ze vlot vertel len kan zonder te veel te zeggen. Sinds 1933 had ze op het Witte Huis zewoond als echtgenote van de Ameri kaanse president, toen werd, na diens dood, haar leven plotseling dat van een (Van onze medewerkster in Parijs) PARIJS, november. In Frankrijk kennen de school kinderen geen vrije woens dag- en zaterdagmiddag maar daar staat tegenover dat ze donderdagde hele dag vrij hebben. Deze indeling van de school week bestaat sinds mensen heugenis en tot de laatste ja ren toe had niemand daar bezwaar tegen; maanu be ginnen daar stemmen tegen op te komen. De kinderen, zo zegt men, komen na een vrije dag altijd moeilijk op gang. Met de vrije donderdag heeft dit dus twee keer in de week plaats. Nu bovendien zaterdags of wel de gehele dag of in ieder geval 's middags niet rrjeer gewerkt wordt op kantoren en fabrieken, gaan veel fa milies naar hun buitenhuisje. Waren de kinderen zaterdags vrij dan konden ze zaterdag al van de buitenlucht profi teren. Gezien de woningtoe stand. in Parijs, is dit stellig een argument dat zwaar moet wegen. Maar daar een ingrij pende verandering in het onderwijsplan altijd jaren nodig heeft alvorens het ge maakt wordt en er daarna weer jaren nodig zijn om het tot uitvoer te brengen, zul len het wel niet de heden daagse scholieren van de la gere school zijn die van een wijziging in de schooldagen zullen profiteren. Donderdags gaan de moe ders dan ook met haar kin deren op stap. 's Zomers naar het bos en de rest van de tijd naar de parken. Maar van .eind november tot Kerstmis naar de Grote Magazijnen. Daar wordt in die tijd heel wat van de tentoongestelde goederen van plaats verwis- seld. Het speelgoed dat niet veel plaats inneemt wordt ge- Die automatische installa ties toch kosten zeer duur, alleen al omdat er enorm veel werkloon in gaat zitten. Een uitstalkast met tunntig automatische bewegingsim pulsen kost twintig miljoen franken, decors en aankle ding inbegrepen. Bovendien zijn er maanden voor nodig om zo'n vitrine te maken. lijkvloers uitgestald. De grote stukken blijven op de speel goedafdeling, die tot Kerst mis toe erg is uitgebreid. Maar alvorens al dat prach tigs te kunnen bekijken wordt eerst om het magazijn ge wandeld, een tocht die veel tijd eist, want er móet queue gemaakt worden om bij de winkelruiten te komen. Het was een traditie van jaren her dat dc warenhuizen met Kerstmis in hun voornaam ste uitstalkasten beweegbaar speelgoed uitstalden. Hele taferelen werden opgevoerd. Aanvankelijk waren ze heel klein, maar langzamerhand en vooral na de oorlog wer den ze hoe langer hoe gro ter. Het gevolg was natuur lijk dat er veel minder nodig waren. Toen vroeger met Kerstmis achter alle ramen van de wa renhuizen bewegende tafere len werden uitgestald, be gonnen de vijftig man die ze maakten daar al in januari mee. Maar het hele jaar door wisten ze dat heel Parijs, groot en klein, hun werk in december zou komen bewon deren. Aan een uitstalkast wor den tegenwoordig echter an dere eisen gesteld dan vroe ger. Wie in een auto voorbij rijdt moet in één enkele oog opslag kunnen overzien wat in de winkelkast is uitge stald. Probeer dat eens als alles heen en weer danst en springt! Deze overweging heeft er stellig toe bijgedragen dat nog maai zelden bewegende figuren worden gebruikt. Daarbij komt nog iets anders; het magazijn dat de meeste kijkers voor zijn ramen kreeg was daar verbazend trots op. Het plaatste er witte hekken voor waar alleen de kinde ren tussen mochten lopen. En een portier riep donderdags de ganse dag: „Circulez! cir- culez!" „het is verboden stil te staan"! want anders was het niet mogelijk de kinde ren die hun neus tegen de ruiten plat drukten, tot door lopen te bewegen. Maar nu heeft men inge zien dat lang niet alle kijkers kopers worden. Als duizen den zich van 's morgens tot 's avonds voor de magazijnen verdringen, het binnengaan bemoeilijken en het verkeer belemmeren dan betekent dit schade voor het warenhuis. O zeker, in de uitstalkas ten worden nog wel hele ta ferelen opgesteld, die heus wel effect maken, maar alle personages staan rotsvast op hun plaats. De kinderen van 1959 geven echter, evenals die van vroeger, de voorkeur aan het bewegende. Een cir cus met buitelende clowns, zelfs het oude kerstmannetje, dat in en door een rendier getrokken slee komt aanrij den spre kt meer tot hun verbeelding. Maar dit weegt helaas riet op tegen de reus achtige kosten en de moder ne verkoop-opvattingen. Diny K.-W. '43 gewone" Amerikaanse vrouw, die een flat heeft in New York en veel reist en trekt. Veertig jaar was ze getrouwd ge weest met een man voor wie ze, door zijn handicap, een grote, een kordate en een actieve steun moest zijn. Toen ze weduwe werd was ze 61. Het is ongelo felijk wat mevrouw Roosevelt op die leeftijd nog aan werk, aan activiteit, aan grote inspanningen, vooral bij het werk aan de Verenigde Naties, gepres teerd heeft. Ze moet in elk geval een ijzersterke fysiek bezitten, om dag in dag uit te kunnen leven volgens een stampvol, scherp ingedeeld dagpro gramma. Natuurlijk heeft ze de hulp van een secretaresse, om haar ook heen te helpen door de meer dan honderd brieven die ze per dag ontvangt. Maar de honderd vijf tig lezingen die ze ge wend is per jaar te houden en al haar werk voor de Ver. Naties vroegen toch haar persoonlijke energie en bekwaam heid. Wat ze over haar aandeel in de zit tingen van de Ver. Naties vertelt vin den wij de meest interessante bladzij den van dit boek. Er blijkt onder meer uit, hoe moeizaam zo'n heterogeen ap paraat werkt. En hoe vruchtbaar in zo'n mannengemeenschap de bijdrage van een vrouw is als ze met tact en in tuïtie de zaken weet aan te pakken. Dat zijn de jaren, dat Eleanor Roose velt „forenst" over de oceaan tussen New York en Parijs. En ze vertelt over dat alles in die steeds gelijkmati- fe babbelstijl, die ontwapenend eenvou- ig lijkt of ze nu een interview met Khroesjtsjev „verslaat" tijdens haar reis door Rusland of dat ze schrijft hoe ze opzag tegen een bezoek aan het En- gelse hof omdat ze niet wist wat ze aan zou trekken! Er is dan ook typisch een vrouw aan het woord, maar een vrouw die gewend is om zakelijk te constate ren en onmiddellijk te registreren, of het puur persoonlijk is of yan interna tionale importantie; en altijd op die ge lijkmatige onbewogen Amerikaanse manier. In die kwasi argeloze registreren de stijl vertelt ze In dit boek over vele boeiende ontmoetingen met hooggeplaatste personen en over haar vele reizen onder anderen naar Japan, Rusland, Bali. Humoristisch is het te lezen, hoe ze bij het bezoek aan Hyde Park keizer Haile Selassie van Ethiopië aantrof in een stil hoek je waar hij, met zijn schoenen uit, gefascineerd naar de televisie zat te kijken! Juist omdat de vrouwelijke opmerkingsgave voor details zo kwis tig in dit boek zijn rondgestrooid zul len vrouwelijke lezers, die er over het algemeen verzot op zqn over ho ge personnages te lezen, dit boek ap preciëren. Ze kunnen er dan met be wondering uit leren, hoe men na zijn zestigste jaar nog een heel nieuw le ven kan opbouwen, wanneer men ten minste over een activiteitsdrang be schikt en een behoefte om zich nut tig te maken, zoals deze vrouw, die eens Amerikaanse eerste burgeres is geweest. A Bgl. Uit de serie „Speelkameraden" is deze Unicef-kaart. J\ Tie uw jaarskaar ten hebben tegen- j \J woordig een grote betekenis ge- J- kregen. Er worden jaarlijks meer Nieuwjaarskaarten verkocht dan er men sen op de wereld zijn en de gewoonte van het uitwisselen van deze kaarten is in een aantal landen tot een traditie geworden. In 1950 is UNICEF, het Kinderfonds van de Verenigde Naties, dan ook be gonnen zijn eerste Nieuwjaarskaarten uit te geven, met de bedoeling een vriend te groeten en hem tegelijk te herinneren aan de noden van kinderen in onderont. wikkelde landen, waar honger en ziekte schering en inslag zijn. Immers door de UNICEF-kaarten te kopen draagt men iets bij om de nood van deze kin deren te verlichten. En daarom worden de kaarten verkocht onder het motto; „Groet een vrind en help een kind". Deze kaarten worden verkocht in doos jes van tien stuks met enveloppen. Zo'n doosje kost vier gulden. Er zijn kaarten Advertentie m u Verkrijgbaar in de betere zaken. Advertentie van Bettina Speelkameraadjesvan Dong Kingman „De Fontein des Vredes", van Jozsef Domjan „Sprookjesfiguren", van Joan Miro „Kinderen en Vogels" en van Kay Christensen „Gelukkige Kin derjaren". Deze kunstenaars schonken hun ont werpen als hun bijdrage aan het Kin derfonds. In 1958 werden meer dan tien miljoen UNICEF-kaarten verkocht, waarvan 370.000 in ons land. Men kan de kaarten bestellen bij het Nederlands Comité UNICEF, Stadhouderslaan 148, Den Haag, telefoon 554544, door zoveel maal f 4.- op girorekening 7515 van UNICEF, Den Haag, over te maken als men doosjes wil ontvangen. Eventueel kan men eerst een folder aanvragen, waarin de kaarten in kleuren staan af gebeeld. Een van de Unicef-kinderkaarten, naar een ontwerp van de bekende Spaanse schilder Joan Miro. De kaart heet: kin deren en vogels". ïmmki Als lid van de V.N.-delegatie. .Alleen verder". Eleanor Roosevelt, G J. A. Ruys Uitg. Mij Bussum. Oor spronkelijke titel „On my own". Verta ling L. Coutinho-Frensdorf. Advertentie >-• .-v. SK1LSTUNA, 26 nov. Zweden heeft op het gebied van de vorm geving de laatste jaren veel van zich doen spreken. Industriële vormgevers als Graaf Bernadotte, Fleming en anderen hebben aller lei gebruiksvoorwerpen ontworpendie niet alleen mooi zijn van vorm maar ook voldoen aan de eisen van praktische bruikbaarheid. Op de recente Zweedse tentoonstelling in Amsterdam heeft de bezoeker zich daarvan kunnen overtuigen. Het blijkt opnieuw nu de „Zweedse winkelweek" in ons land wordt gehouden. Interessant nieuws uit Zweden zijn de „Eloxal" aluminium pannen, afkomstig uit de 'reusachtige Eskilstuna-fabrieken, waar de gehele metaal industrie is gevestigd en waar alles van metaal wordt gemaakt van huis houdelijke artikelen tot machtige atoomreactoren. De naam „Eloxal" is met opzet gekozen omdat de pannen van binnen en van buiten zijn „geëloxeerd", een proces waardoor de oppervlakte van het aluminium veredeld wordt en bedekt met een beschermend laagje dat zeer hard is en met het metaal één geheel vormt, zonder poriën. Dit laagje, dat men niet moet verwarren met de zogenaamde siliconen, voorkomt het aanzetten en aanbranden van de spijs en geeft aan de pannen een mat-zilveren glans. Technisch is het ook mogelijk om geëloxeerd aluminium te kleuren. De fabriek heeft daar gebruik van gemaakt door de deksels een vrolijke rode tint te geven. De sterke vlakgedraaide bodem van de pan kan ook bij verhitting niet krom trekken en is dus, behalve voor koken op gas, ook geschikt voor elektrisch koken. De pannen in Nederland verkrijgbaar voorden geleverd in verschillende maten. Een groot voordeel is, dat door de genormaliseerde diameters de deksels onder ling verwisselbaar zijn en dat ook de koekepan van een deksel is voorzien. Als toch meer pannenfabrikanten zich realiseerden, dat de deksel onmisbaar is als men van warm e spijzen houdt! f

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 13