Klassieke muziek op de plaat SMETANA'S MA VLAST Oude en nieuwe orkestwerken 1 Geen huis zonder dak Oud-Engeland m Geheimen van een waterdruppel a&siws szjssasd Jeroen in HazewetsKSfc ■4M,m - h'.-V*V3* jsst"stzsssttusss.»».i. 1! I 1 mm 1 VIII OLYMPIC WINTER GAMES WKÊKÊ V B WITTE KRUIS Promotie AANDACHT VOOR Bi'st£Hte72.ngS ZATERDAG 30 JANUARI I960 DE £ektB PIJNSTILLER Hoofdpijnmaar ook andere plagende pijnen verjaagt u prompt met WITTE KRUIS. Liturgische weekkalender wmm sppia lliliiilÉci V Sr Bi' UI V V A y f* Een ongewone aanwinst voor het Platenrepertoire betekent de in- tegrale opname van Bedrich Pp,)- na's cyclus tan symphonische |=Qtchten „Ma Vlast", uitgevoerd door ataei Kubelik en de Wiener Philhar- 54?]1 r °P twee Decca-platen (LXT t»'*"75). Het concertbedrijf kent in fei- W echts één deel uit de cyclus, de Afoemde „Moldau". Kubelik, vurig pun l'tnaar van de muziek van Zijn vader ons? a's hij is, heeft in 1950 eens de eornpj.. - g ju t liet A^oncerigeoouwui R.esu, maai heeft geen aanleiding gegeven om ken eens een ander van de zes stuk- waaruit het complete werk be- jjP'hplete cyclus ten gehore gebracht ju1 het Concertgebouworkest, maar ten °P het repertoire terug te bren- fitii grammofoon moet weer te CJP komen om „Ma Vlast" wijdere »dheid te verschaffen. De gram- j.j°toon blijkt altijd weer over (aan- bphljjk) veelzijdiger mogelijkheden te ^chikken dan het concertbedrijf. v«hietana heeft „Ma Vlast" geschre- ïiin a's een monument in muziek voor IjF1 .vaderland. Hij leefde in de grote C,eiPeriode van de nationale toon- "hst. Een land met zulk een kleurige j. rtike .volksmuziek als Bohemen heeft j®ar niet weinig aan bijgedragen. De hoLdelen van „Ma Vlast" bezingen ent °menten uit de geschiedenis en jj* uit het nationale leven van Bohe- sho11' Daar is in het eerste deel „Vy- Vp»fad". de burcht uit het legendaire jn '®den van dit eeuwig door oorlogen, iiit en' volksverhuizingen en geeste- j Verschuivingen bezochte landdan j„ drie landschapsbeelden, die de mid- Ejtrits van de cyclus vormen, de UiQldau", opkabbelend uit haar koele J°nnen tot de majesteitelijke zwaai, s ®armee zij de hoofdstad Praag om- „Sarka", de vurige amazone bPt de hoge valleien in het midden van rU land, verzinnebeelding van de ^hoonheid van het wezen dezer na- jjUt, waarin de minnaar zich verloor, \v„ schoonheid, die men verder hoort j®erklinken' in de bonte wemeling van sto en en zangen en in de verzadigde bp Utiningen van het landschap in „Bo- u"JU ens velden en wouden". Tenslotte het heldhaftige verleden met ii^bor", de zang der Taboriten, be- j."amend de ideale mannelijke strijd- Sarheid, die de roem oogstte, en ij lanik". de berg die het heldengraf v Waaruit de sage van een bedolven vi'er ontspringt en boodschap brengt jj|^ toekomstige grootheid en bevrjj- lu? a Vlast" zal menige hedendaagse yt>?eraar a's enigszins ouderwetse mu- K in de oren klinken. Maar er staan tjT' veel bladzijden in deze zes sym- h'Uische gedichten, die een schat van yTteijke, echte muziek bevatten, mu- jj®* die met zuiverheid van gevoel en Vn e voor de zaak geschreven is. p. ui'al daar waar Smetana zich uit in ji,aVoudige melodische lyriek is hij in öfe, gradaties van gevoel, van melan- p,!°Ue tot uitbundige vreugde, sterk, jJ°catief en meeslepend. Dat strookt W zÜn aard van eenvoudig en op- jpd«t muzikant. Heldhaftig te verbeel Ml nnv.flfn4.nv, nnnl„ i n Coflro" OT „U11UC4. XXCtCll lion. 'etwat stijve rethoriek. Maar de biIi eV>bers van sterk aansprekende UUodierijke muziek zullen hier ruim- jaa°ats op hun kosten komen, mede bpJJk Zij de ware muzikanteske lief- j uoerjj, waarmee Kubelik en de Wie- Vu Philharmoniker zich aan ,,Ma ast" gegeven hebben. E>e Europeese Fonoclub (Singel 262 i® Amsterdam) draagt aan het sym. Phonische repertoire twee standaard werken bij: Tschaikowsky's „Pathéti- 7üe" en Brahms' Eerste symphonie rTesp. de nummers Opera 1139 en wpera 1142) beide gespeeld door Leo- i fiuld Ludwig met het Hamburger trhilharmonisch Staatsorkest. In bei- a.e lezingen kan men het echte mu- ~|kanteske temperament van de diri- °®f>t bewonderen, doch in die van de "Pathétique" is de klank ietwat dun ®h de voordracht wat nuchter gebie sd. Aantrekkelijk is daarentegen de °i®rk gemusiceerde Eerste sympho- "le van Brahms, al zou men tempo- ^ergangen soms beter uitgewogen willen hebben. Er ontstaan toch me- 'Ipnaal spanningen, die voortkomen j*t een juiste interpretatie van strikt JHizikale gegevens en vreemd zijn art van buiten opgelegde effecten. Twee maal Bartók |i r z'tjn ook twee opnamen in goed- ■vj kope series, die belangrijke wer- je .ken van Béla Bartók in een wij- 5;,,. eereik brengen. Decca gaf op LW de Muziek voor strijkers, slag- ïlrn en celesta uit in een lezing van 'a i?st Ansermet en zijn Orchestre de Ses^uisse Romande. Het is wat slap von eld, zoals wel vaker bij Ansermet V»,,rf?rat, en ook soms wat groezelig Bnri klank. Toch onderlijnt hij heel boei- s°mmige details, die men van an- hip5', meer synthetiserende lezingen digp kent. Het is niet de meest bevre- \vf]\de uitvoering, maar zij is toch iq J*0 aandacht waard. Philips kwam 05g3de, ferie „Musik für Sie" op G keJl R- met; Bartóks Concert voor or- hiahi11 een uitvoering door Eugene Or- rt.N4 "y TïiPt hot Philnrtplnhia Orkpst Pr conflicten, zoals in „Sarka" en Wab°r" aan de orde komen, liggen .minder. Daar krijgt zijn muziek ij iptwnt ctiivp rpfhoripk. Maar de schrijven van dergelijke werken, gelijk Brahms en Reger die beoefenden en in Engeland Elgar. In dergelijk werk is Britten op zjjn best. Hij is een man van smaak en heeft echte vakmans fantasie. Men zou hem een „artisan" moeten noemen, veel meer dan een oorspronkelijk scheppend kunstenaar. Als zodanig echter is hij een man van benijdenswaardig talent. Deze Varia ties en Fuga zijn behalve een uitste kende instructie terzake van orkest klank een heek onderhoudende en af wisselende muziek, die tot een magni fieke bekroning gevoerd wordt,. Men kan er moeilijk meesterlflker pleitbe zorgers voor wensen dan Ormandy en zijn orkest. Nog een keer Ormandy en Philadel phia op Philips G 03534 L in werk van heel andere aard: Tschaikowsky's „Ouverture 1812", Moussorgsky's „Nuit sur le Mant C'hauve" ;n van Borodin de „Steppenskizze aus Mittelasien" als mede de Polowetser dansen uit de ope ra „Vorst. Igor". Dit zijn nu allemaal stukken die een kwarteeuw geleden nog ware trekpleisters vormden op de concertprogramma's, maar die tegen woordig uit de mode zijn geraakt. Ge lukkig maar weer, dat er nog gram mofoonplaten zijn, die ze in zulke bril jante uitvoeringen 'voor de liefhebbers in petto houden. Tenslotte is er een opname van twee Mozart-symphonieën, die in G K.V. 318 en de Praagse in D K.V. 504 op Decca LXT 5518 gespeeld door Peter Maag met het London Symphony Orchestra, jammer genoeg in een weinig meester lijke greep, zeer onzeker in tempi en hard van klank. L.H. Advertentie Tabletten, poeders of cachets! iXyX-: ZONDAG 31 januari: 4e zondag na Verschijning van Onze Heer; eigen mis; 2 geb. H. Joannes Bosco; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid; groen. MAANDAG: H. Ignatius, bisschop-martelaar; eigen mis; rood. DINSDAG: Zuivering van O. L. Vrouw; eigen mis; credo: pref. van Kerstmis; wit. WOENSDAG: Mis van zon dag; 2 geb. H. Blaéius; groen. DON DERDAG: H. Andreas Corsini. bisschop- belijder; mis Statuit; wit. VRIJDAG; H. Agatha, maagd-martelares: eigen mis; rood. OFWEL, vanwege eerste vrijdag van dé maand: votiefmis ter ere van het H. Hart van Jésus. ZATERDAG: H. Titus, bisschop-belijder; eigen mis; 2 geb. H. Dorothea; wit. Breda: H'. Amandus, bis schop-belijder; mis Sacerdotes; 2 geb. H Titus; 3 geb. H. Dorothea; wit. ZON DAG 7 februari: 5e zondag na Verschij ning van Onze Heer; eigen mis; 2 gep. H Romualdus; credo; pref. v. d. H. Drie eenheid; groen. AMSTERDAM, 29 jan. Aan de Vrije Universiteit is de heer J. F. Rang uit Amstelveen tot doctor in de rechts geleerdheid gepromoveerd op een proef schrift, getiteld: „Kernprobleem van de algemene ouderdomsverzekring". Promotor was prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. BBHBomaaErai ^TX wJWrv* Roo<J i~V—) frith «ixi justtee toward nil wrtioiw (\U OrjJ^'sschien wel meer het cachet van On ahdy dan van Bartók draagt, maar VaS j^ijfeld een grote attractie vormt deze meesterlijke opname. Benjamin Britten 1n dezelfde Philips-serie Is er ook op nummer G 05653 R een opname RerTan Ormandy en zijn orkest van s°h'tarnin Brittens „The young per- Vans guide to the orchestra" alsmede the de opgewekte, klankrijke Roe- v«n nae rhapsodie in A op. 11, no. 1 di6M Georges Enesco. Deze plaat ver- Mu(! "aar kopers vooral om Brittens hegfl dat een speciaal instructief doe] knip 1T>aar overigens een strikt muzi- bti U v-aarde bezit. Het zijn Variaties ivaTdSa over een thema van Purcell, se c Britten aanknoopt aan de Duit- ^bcwoonte uit de romantiek tot het AdverteMie In de Verenig de Staten is de eer ste van een reeks van zes postzegels in om loop ge komen, waarop telkens ïen slag zin is vermeld van een beroemde Amerikaan. De serie wordt aangeduid als „American Credo - stamps". Op de 4 ct., welke woensdag 1.1. werd uitgegeven, komt een uitspraak voor van George Wash ington: „Observe good faith and justice toward all nations" (Handel te goeder trouw en neemt rechtvaardigheid jegens alle naties in acht). Bij de aankondiging van de emissie van deze zégels, welke alle in de loop van dit jaar zullen verschijnen, wees de Postmaster General E. Summerfield er op, dat het thans meer dan ooit nood zakelijk is bij de Amerikanen en bij alle volkeren in herinnering te roepen de idealen, waarop de natie is gegrond vest en welke thans nog de basis vor men voor het beleid van de tegenwoor dige leiders. De tekening, zo als die hierbij is afgedrukt, zal voor alle zegels dezelfde zijn. Achtereenvol gens zullen ze de volgende tekst bevatten: Ik heb eeuwige vijandschap gezworen tegen elke vorm van tirannie (Jefferson). Vrees kwaad te doen en ge behoeft nergens anders bang voor te zijn (Benjamin Franklin). Geef mij de vrijheid of de dood (Patrick Henry). En dit zij onze leuze, op God vertrouwen wij (Francis Scott Key). Zij die aan anderen de vrijheid ont zeggen, verdienen haar zelf niet (Lincoln). Van elke postzegel zullen 120 miljoen exemplaren worden gedrukt. FINLAND. Be gin deze maand kwam een post zegel van de pers bij gelegenheid van de bouw van zes nieuwe steden. Als tekening zijn de wapens gekozen van de nieuwe plaatsen, waaraan stads rechten werden verleend. De oplage bedraagt drie miljoen stuks. ITALIË. De dag van de post zegel werd o.m. herdacht met de emissie van de hierbij afgedrukte 15 Lire. Als afbeel ding werd de nor male 35 1. genomen echter voorzien van een speciaal stem pel „Giornata del francobollo". SURINAME. De reeds geruime tijd geleden aangekondigde reeks ter gele genheid van de opening van het nieuwe postkantoor in Paramaribo, is dezer dagen verschenen. Ze bestaat uit vier waarden (8 4, 105, 15 7 en 20 10 ct.) met afbeeldingen van inlandse kunst, zoals die ook zijn aan gebracht,, op panelen in het nieuwe postkantoor. De oplaag bedraagt 60.000 series, welke zoals te verwachten was. voor een groot deel door de firma Lehmann in de han del zullen worden gebracht. Het Neder lands Maandblad voor Philatelie wist hiervan meer te melden. Van de 60.000 series komen er 10.000 in Suriname in omloop, 25.000 zijn bestemd voor de firma Lehmann, 15.000 voor haar im porteur voor Nederland te Amsterdam, terwijl de resterende series in depót blijven bij de drukkerij Enschede te Haarlem in afwachting van een nadere bestemming door Lehmann. Wij hebben nog niet kunnen achter halen, waarvoor de toeslag op deze zegels bestemd is. VER. NATIES. Op 15 februari zullen twee zegels (4 ct. en 8 ct.) ver schijnen, waarop voorkomt het Pa lais de Chaillot in Parjjs, waar de Generale Assem blee van de U.N.O. in 1948—1951 bij een kwam. Dit is de derde zegel in de reeks met ge bouwen waar ver-, gaderd werd. Voor „Central Hall London" en „New York City-building" werd reeds eerder een plaats op een postzegel ingeruimd. VER. STATEN. De vijf Olympische ringen en een sneeuwkristal vormen de voornaamste tekening van de naast de kop afgedrukte 4 ct., een uitgifte bij de achtste Olympische Winterspelen, welke volgende maand in Squaw Vallay, Cali- fornië, gehouden zuilen worden. Zo'n dak is toch maar een voornaam ding van ons huis. Je kunt het alweer aan onze ta-^l mer ken. Heb je al eens gezocht naar uit drukkingen met het woordje dak er in? Natuurlijk zijn er niet zoveel als met die lichaamsdelen, maar er zijn er toch nog heel wat. Wat zeg je b.v. van een zilve ren dak op het huis hebben? Zal wel erg mooi staan denk je. Maai daar gaat het niet om. Het is eigenlijk niet zo prettig zo'n zilveren dak op je huis. Dat betekent namelijk, dat het huis wel van iemand is, maar dat hij er nog heel veel schuld door heeft. Hij heeft te veel geld moeten lenen, om dat huis te kun nen kopen. Te veel hypotheek, zeggen we met een vreemd woord. „Wat krijg ik n°u °P mö" dak", hoor je de mensen vaak zeggen. En dan 'schrikken ze van de lasten en onaange name dingen, waarmee ze opgescheept worden. Liever knappen ze daar een ander mee op: „Dat zal ik mijn buur man wel op zijn dak schuiven". Als je dus iets op je dak krijgt, is dat nooit zo erg prettig. Heel wat anders is, als je in je nabij heid door grotere mensen hoort zeggen: „We praten er later nog wel eens over: Hoe groot de afmetingen van de voorhistorische tempels by Stonehenge zijn, Er js te ve,2l dak op jlet huis!" Dat te blijkt uit de bezoekers die tussen de stenen doordwalen. veei hak zijn dan de kinderen, die niets te maken mogen hebben met wat er be- tig keizerrijk in Groot-Brittannië in en heje Britse volk heeft onthouden mooiste van deze buitengoederen, nl. sproken wordt. Dan kun je dus het best veel is thans nog merkbaar van hun kwam het grootste keerpunt in de ge- Haddon Hall. ergens anders gaan spelen, bezetting namelijk m St. Albans, even schiedenis van Groot-Brittannië sinds Het is een laag gebouw van zachte Als je om de dakschaar gestuurd ten noorden van Londen. de komst van de Romeinen. Kastelen steen, om binnenplaatsen gebouwd, om- wordt, dan laten ze je voor mets ergens St. Albans, vroeger de stad Verula- ter verdediging, kerken voor het houden geven door terrasvormige tuinen. De heen lopen. Dan houden ze je dus voor mium, heeft het enige Romeinse thea- van erediensten de Normandische meeste van de bestaande gebouwen da- de gek. Deze uitdrukking hoor je niet ter van Engeland, de fundamenten van kerken behoren tot de mooiste van teren uit de veertiehde en vijftiende zoveel meer. de „London Gate" en een prachtige Groot-Britannië's erfgoederen kwa- eeuw, doch sommige delen zijn ouder Zelf zeg je vaak, als het werk goed mozaïekvloer van een warmte-lucht bad, rnen als paddestoelen uit de grond, en latere generaties hebben bet geheel vlothet gaat van een leien dakje. Hij een Romeinse luxe welke werd inge- Hiervan kunnen veel gebouwen naar aanzienlijk verrijkt. is onderdak, zeggen ze van mensen, die voerd in het primitieve noordelijke voren worden gebracht, doch het meest Omstreeks de zeventiende eeuw goed geborgen zijn. Ze wonen onder een land. indrukwekkende bouwwerk is wel het kwam de klassieke bouwstijl in de (no- dak: ze wonen in hetzelfde huis. Nadat de keizerlijke strijdmacht ver- Londense kasteel, de „White Towèr", de en als laatste voorbeeld noemen wij Een enkele keer hoor je nog wel Het dreven was, gingen honderden jaren met de bouw waarvan werd begonnen Blenheim Palace, op 130 km. van Ox- weert op zijn dak; dat wil dan zeggen, voorbij voordat het land tot enige ver- in 1078 en dat thans het middelpunt ford. Dit omvangrijke landgoed, gele- het gaat hem goed. dere ontwikkeling kwam. Angelen, Sak- is van een aantal gebouwen, welke te- gen op een stuk grond, dat sinds de En tenslotte^ais -'e t^fT?|£g}-ikdat sen en Vikingen deden op hun beurt zamen de beroemde „Tower of juon- twaalfde eeuw een koninklijk park is, vriendje of vriendinnetje da^elyk bereid invallen en bezetten Groot-Brittannië en don" vormen. J„edaan hebt. aan iedereen zo ontstond het Angel-Saksische ras. Dit is macht, opgebouwd uit stenen Veel in onze taal is van Saksische oor- hard en zonder luxe. Je kunt hier sprong en de Saksische bouwkunde is een zeldzame collectie wapenrustingen door de machtige De geschiedenis van Groot-Brittan nië is als het ware in lagen opgebouwd, zoals het glazuur op een taart. Elk tijd vak is over het verleden uitgestreken met een eigen bovenlaag en als U het geheel gaat aansnijden vindt U de ene eeuw boven op de andere. Dit is in werkelijkheid zo bij vele opgravingen, b.v. wanneer een oude bron of een ri vierbedding overblijfselen blootlegt uit verschillende tijdperken, steeds vroege re tijdperken naarmate men dieper graaft. In verschillende delen van het land zijn nog een aantal opmerkelijke over blijfselen uit vroeger tijden welke in goede staat en aan de oppervlakte zijn gebleven. Ik zou willen beginnen met Stonehen ge in het hart van Zuid Engeland. Als je temidden van deze machtige stenen staat zul je iets begrijpen van de bete kenis van het prehistorische Groot-Brit tannië. Vierduizend jaar geleden heb ben honderden mannen gezwoegd om deze tempel op te richten, welke nog steeds een geheim is. Sommige van de stenen werden aangevoerd uit Wales over een afstand van 290 km. Men weet nog niet hoe! Tweeduizend jaar later voerden de Romeinen de leefwijze van een mach- sta tie vertrekken kondigen. Ga het maar overal rondba- varTsüssex, staat êen ^van' deze berken, zich te ontwikkelen. Naarmate, na eni- nog beroemder man uit onze eigen tijd, volgend een prachtig gebouw met zijn hoge to- ge eeuwen, de behoefte aan onneem- sir Winston Churchill. nog eens neuzen. ren. bare kastejen minder werd. begon men iiuHtiKmiuiiuilHliiiiMiMllliiMtitllltlltllitilttliliilMiliiHilltmtlltMlHiMlHiittnilllMiiniitHtiHlMtlli Toen Willem de Veroveraar de zege de z.g. middeleeuwse landgoederen te iiiiiiiiiiiiiiiihhhiiiiihii had behaald in de slag van Hastings bouwen. Op 24 km ten n.w. van in 1066 het enige jaartal dat het ge- Londen in Derbyshire bevindt zich de ('ww ■"X -4 a Sv-Lw- X VXvvX.' -V V:}$. 'XL fZ 'w»»1 .t kergroep schijnt. Hoe is dat mogelijk? waarneembaar e° J111" Geheel zuiver water zou op ondiepe soort volmaakte organismen bleken te plaatsen blauw en op diepe zwart w-ezen met voortbewegingskracht, voe- schijnen en wij kunnen dan ook als re- ding- en afscheidmgs-apparaten en toe gel aannemen, dat hoe zuiverder het gerust met al wat hun kleine leventje water is, hoe blauwer de kleur wordt, behoeft. De groene kleur komt dus van iets an- £.1 die diertjes voeden zich gedeel- ders, en wel van het plankton. Onder 'e'Uk ,Tiel ln deze benaming vat men alle plantjes dinë- gedeeltelok met nwcix»ootósch en diertjes samen, die vrij in het wa- kleine algen Hun pote nut ontlenen ter ronddrijven. Zij zijn gewoonlijk mi- Z1J aan het feit, datz$) de oi panische croscopisch klein en vertonen de merk- afvalstoffen in liet water opruimen e waardigste vormen. Hun kleur wordt er een nuttig gebruik van makM, door aan het water medegedeeld, doordat er hun lichaampjes mee op te bouwen, zn in zulke grote aantallen voorkomen. Deze diertjes vormen n.l. het <jor- ofschoon die kleur volstrekt niet altijd naamste voedsel voor jonge visjes. Het middeleeuwse kasteel „Haddon Hall" bij Derbyshire. groen is. In sommige meren verandert Een behoorlijk viswater is ondenkbaar de kleur zelfs met de jaargetijden; in zonder een overvloed van plankton. Op de lente is het water geheel helder, in bepaalde tijden vindt men in het wa- mei wordt het geelbruin, in de zomer tei' °®k ee". 8root aantal kiezelalgen. groen of blauwgroen door bepaalde wie- eencellige diertjes, waarvan de ®en en in de herfst geeibruin door de doortrokken is met kiezelzuren, zodat kransdiertjes; in de late herfst of bij ZÜ een stevig pantser vormt, \ooral het begin van de winter wordt het wa- deze diertjes zgn echte kunstwerkjes ter dan weer helder door het verdwjj- van vorm. Soms zyn zy met elkaar nen van het plankton. verbonden tot lange kettingen. Men Wanneer wij het water willen onder- vindt ook mooie vormen onder de zoeken, maken wij gebruik van een groen- en blauwwieren. De laatste ge- plankton-net. Dat bestaat uit een zak ven het water een prachtige kleur, van fijn zijdegaas, waaraan een beker- deze algen leven in de bovenste tje met een afvoerkraan hangt. Wij la- 'aaS van het water. Het grootete ge- ten het plankton-net voorzichtig in het deelte van het dierlijke plankton voedt water glijden en terwijl de boot lang- zich ermee en deze kleinste algen zijn. zaam doorvaart, slepen wij het achter ln de huishouding der natuur daarom ons aan. Het gaas filtreert het water, 20 belangrijk, omdat zp een zuurstoi- dat er door stroomt en het plankton reservoir vormen, dat onontbeerlijk is blijft achter en verzamelt zich in het voor het grote aantal dieren in de zee. bekertje. Na een paar minuten halen df algenlaag, die ook wel de ',x maar een over is op de hele wereld. he(. net bjnnen en doen de inhoud dmgslaag der zee" genoemd wordt, is Ik heb het zo onuitsprekelijk druk m jn een fjes wat een gewriemel' Met 5 meter diep en voorziet dus een groot Jeroen sloop op kousevoeten en met dam en Rome, van publieke verkopingen mijn eenhoornsbestaan dat ik zelfs nog het blote wh al die kleine deel van de geweldige hoeveelheid wa- zijn schoenen in de hand uit het paleis in Dordrecht Enschede en Berlijn en geen tijd heb gehad om te léren lezen. schaaldierties en watertorretjes her- ter van de onmisbare zuurstof. Het van koning Hazevoet naar buiten. Bui- van tentoonstellingen in Arnhem, Stock- Maar als ik eenmaal heb leren lezen, kennen doch wii moeten de micros- aantal wezentjes in een bepaalde hoe ten trok h(j snel zpn schoenen aan en holm Boedapest en Alphen-aan-de-Rijn. zal ik natuurlijk hier en daar een kijkje coop hulp neiï^en om de kleine sier- veelheid water loopt sterk uiteen, en haastte zich in het maanlicht in ae jeroen liet zich van de rug van de nemen in deze boeken." ij>k(; beesties hoed te kunnen waarne- is afhankelijk van zoet of zout water, richting van het bos. Bp .de bosrand eenhoorn op de grond glijden en zei. .En hij vervolgde, terwijl hij trots om m in de geheimzinnige gebieden van de diepte, de afstand tot de kust, de aangekomen keek h(j om zich heen. Ei terwijl hij verbaasd om zich heen keek zich heen keek in het rotsvertrek: „Wat de dwerewaterdierties Mer duizend- bodemgesteldheid, het klimaat enz. i»■-v,i„_ 4. rf- VATJ - (Slot volgt) - 'w> XXV jetten van stierengevechten in Spanje, schouwburgvoorsteïlihgen in Amster- was niemand te zien. Opeens sprong naar'"i, Itape^boeken^enpapieren je hier voor je ziet is de SCHAT VAN voudg vergroX zagen wh een Ónver"- zonder gerucht de witte eenhoorn naast „litb jij dat heus aU^aal gelezen? Ik DE EENHOORN. Ik ben de laatste een- vouülg vergroot' zagen W1J een onver Isnm on hot •ZOnRfö YVIGC i. *4 i t 1 1.„n nv. «Il/i «nkn44nn U?oll-£l AGlf hot -- hem neer op het zachte mos. l' WjLÖP II „Goedenavond", zei de eenhoorn, die waren rook naar watermeloenen en lavenaei- wist niet dat eenhoorns zo geleerd hoorn en alle schatten welke ooit het eigendom zijn geweest van vroegere ..Dat heeft met geleerdheid niets te eenhoorns zijn overgegaan in mijn be- zeep. „Ik had een voorgevoel^dat je zou maken," antwoordde de eenhoorn kor- ziti Wat je hier allemaal om je^ heen komen. Ik hen erg blij dat je het gedaan hebt, want ik ben je erg dankbaar dat je nieuw leven hebt gebracht in de jacht en dat je een eind gemaakt hebt aan de sluwe streken van Markies Meerschuim van het Ministerie van Volksreiniging. En om je te tonen hoe dankbaar ik ben, zal ik je een geheim tonen dat ik nooit aan iemand heb la ten zien, zelfs niet aan koning Haze voet. Maar je moet eerst je hand aan mijn zilveren hdorn leggen en mij plech tig beloven dat je mijn geheim nooit aan iemand zult verraden." Jeroen legde zijn hand op de koele zilveren hoorn die glansde in het maan licht enbeloofde plechtig dat h(j nooit aan iemand zou verraden wat de een hoorn hem zou laten zien. „Mooi", zei de eenhoorn. „Klim maar op mijn rug en hou je goed vast aan mijn manen." Jeroen gehoorzaamde, en daar draal de de eenhoorn het Rozonbos in. Eigen lijk kon je het niet draven noemen, want het witte dier snelde voort zonder enig geluid en bijna zonder de bemoste grond aan te raken met zijn ranke po ten. Het enige geluid dat Jeroen kon ho ren was de nachtbries die door de bo men woei, en nu en dan het ijle piepen van vreemde en onzichtbare vogels, en in de verte het krassen van een uil. De eenhoorn spoedde zich voort, diep het bos in, en na bijna een half uur kwam hij tot stilstand op een open plek bij een met klimrozen begroeide hoge rots. „Je moet niet schrikken", -zei de een hoorn over zijn blanke schouder tot Je roen. „Het lijkt precies alsof ik nu recht tegen deze rots oploop, maar ach ter de rozen bevindt zich een verborgen grot." Hij liep langzaam op de rozen toe en ging binnen door een grot-opening wel ke geheel aan het oog onttrokken was door groen en bloemen. Eerst was het ziet is niet om gelezen te worden. Het zijn SCHATTEN. Al die boeken en pa pieren en brieven en geschriften zijn van verschrikkelijk grote waarde. Ik weet dat er hier boeken en geschriften lig gen opgestapeld welke nergens anders ter wereld te krijgen zijn." Hij wees met zijn voorpoot naar een van de hoeken van het vertrek en ver volgde: „Kijk maar eens naar die gro te stapel boeken. Ik mag je niet vertel len waar ze vandaan komen, want dat is een geheim. En het is maar het bes te als je mij helemaal geen vragen stelt over waar dit alles vandaan komt. Mis schien zal ik je daar later eens iets over vertellen. Maar voorlopig moet het een geheim blijven, anders komen er onge lukken en rampen." Jeroen was op de stapel boeken toe gelopen welke de eenhoorn hem had aangewezen. En toen hij een voor een de grote boeken optilde en bekeek, zag hij tot zijn grote verbazing dat de hele stapel bestond uit telefoonboeken, tele foonboeken van Amsterdam, Rotter dam, Parijs, Maastricht, Rome, Ham burg en Wenen, Stockholm, Madrid, Vlaardingen, Kopenhagen en Winscho ten. „Wat is een telefoon?" vroeg Jeroen die er niets van begreep. „Dat is een soort ding," antwoordde de eenhoorn, „aan een heel lange draad ♦laardoor mensen van heel ver met el kaar kunnen spreken." „Maar daar heb ik nooit van ge hoord." zei Jeroen verbouwereerd. „Natuurlijk niet," zei de eenhoorn. „Het ding moet nog uitgevonden wor den." „Ik begrijp er niets van, zei Jeroen onthutst. „Het is helemaal niet moeilijk," zei de eenhoorn. „Ik 'heb je immers ver leid dat een eenhoorn altijd voorgevoe lens heeft. En wat je hier voor je ziet s voorbezit. Het moet allemaal nog ko- Y ,Sy >- A, „iw•'A t SM f I Klokdiertjes en andere eencelligen, (enorm vergroot) in een waterdruppel. En nu werd het steeds lichter in de hoorn munt uit door voorgevoel en wijs- heeft mij eens verteld dat, als je weet Te nrhTvan hfrwrnk-oton ^nf Tivpr betere stand lan^e rotsgang want aan beide zijden heid en dat is veel beter en waardevol- wat in die kostbare boeken staat, je of over de prijs van bloemkolen of over Hij vond twee boeken over veeteelt en gladden kristollen lampen. ler dan alle geleerdheid op aarde. Ik kunt praten met iedereen ter wereld. Je de vrachtprijzen bij du scheepvaart, of drie over het verbouwen van suikerbie- Eindelijk bereikten zij het eind van de wil er rondweg voor uitkomen dat ik dit hoeft alleen maar vijf of zes keer te zateen ^waar tern^H^ vond^ook^stapels schoolboeken, lange gang, en de eenhoorn droeg Je- niet allemaal gelezen heb. Ik wil zelfs draaien. Zo!" aar u J *j> Findeliik bereikten zij het eind van de wil er rondweg voor uitkomen dat ik dit uucn onccu wam -. -n^e ganCT en de eenhoorn droeg Je- niet allemaal gelezen heb. Ik wil zelfs draaien. Zo!" burgemeesters belang m stellen; en dat leesboeken, rekenboeken en boeken over roen naar b'innen in een groot rond ver- verder gaan en bekennen dat Ik tot he- De eenhoorn draaide zes keer rond alles zonder dat je op reis brihoeft te aardrijkskunde, en een grote stapel trek uitgehouwen in de rots. Het was den van al deze hoeken en papieren en in een cirkel en vervolgde: „En als je „aan om de mart zelf te ontmoeten. weekbladen met televisieprogramma s bijna geheel gevuld met boeken en sta- geschriften helemaal niets heb gelezen, viif of zes keer gedraaid hebt, dan Jeroen begon de andere boeken te be- voor het jaar 2043. pels brieven en.allerlei documenten en -Weet je, ik heb geen tjjd om te lezen. vijf of zes keer gedraaid spreek je bijvoorbeeld opeens met de kijken die m grote stapels op de grond vervoled) burgemeester van Berlijn en zegt: verspreid lagen. Hy vond een stapel be- iworat vervolgd) met beschreven of bedrukte papieren. Je weet niet half hoe druk het bestaan burgemeester --- - Aan de wand hingen grote aanplakbil- van een eenhoorn is, vooral nu er nog „Dag, mijnheer de burgemeester. En staande uit achttien kookboeken, alle- DAAN ZONDERLAND.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 9