Modebeeld is grilliger dan het ooit geweest is r D Tussen kruin en knie zijn alle mogelijke nuances vertegenwoordigd VOORJAARSMODE 1960 IS Oft Fandaag, de dag na schrikkeldagkomt de voorjaarsmode voor het voetlicht. De publikatie van de foto's der Parijse houte- couture modellen geschiedt nooit eerder dan een maand nadat modepers haar bevindingen over de shows heeft mogen beschrij- ven. Plaatjes „vertellen" de mode echter veel beter dan woordenen let is te hopen, dat de organisatoren van de Franse mode er ooit lets op vinden om dat lange hiaat tussen het tijdstip, waarop verteld ty-ag worden en waarop men iets mag laten zien, op te vullen. Maar tint zal niet zo eenvoudig zijn want het gaat niet alleen om het voor komen dat de gepubliceerde modéllen onmiddellijk gecopieerd zullen Vjorden door de confectie, maar ook om de lange aanloop, die de lnternationale modebladen als Vogue en dergelijke nodig hebben om 7ript hun steeds fraaiere en knappe nieuwe-collectie-nummers te ver schijnen. Wat de nieuwe mode voor dit voorjaar betreft, die is grillig. Grïl- oger en minder grijpbaar dan ooit. Letterlijk alle nuancen tussen de kruin en de knie zijn vertegenwoordigd. Want de rok is niet noe menswaard langer geworden dan even onder de knieschijf. e taille is er wel en niet. De heupen zijn er niet of nauwelijks, en a^s ze er Wn wordt hun vorm soms gesuggereerd door een schootje. De mantels zijn bizar en opgeblazen. De tuniék- achtige jakken soms ook. Want Yves Saint Laurent wil de vrouw modelleren als een Griekse vaas. Daarnaast heeft hij echter de zeer m^tuurlijke en rustige prinsessélijn teruggebracht, die nooit verveelt. kjr zijn mantels, waaraan de mouwen volledig ontbreken zo ze niet kort zijn aangeknipt. Cape-mantels met mouwgaten van voren maken Van de draagster een vreemd onwezenlijk iets. De jasjes van de mantelpakken zijn lang of halflang of kort. Nina Ricci komt zelfs meer met heel korte bolero's en met de jarenlang genegeerde klokrok! He hals is ovaal, kaal en sméêkt vooral bij de mageren om Gevuld te worden met royaal veel collier. Maar daarnaast verschijnt o?k weer de kraag van grove witte guipure kant, wat toch een duide- l3ke romantische trek is. e schouders van de tailleurs waren vorig seizoen wat breder en de confectie heeft dat nagedaan, maar er is nu weer een terugkeer naar de ronde vorm van de kimono. De kimono heeft invloed. Dat speurt men overal. Misschien heeft de sympa thieke jonge gemalin van de kroonprins van Japan, die dezer dagen een zoon ter wereld heeft gebracht, er iets mee te maken. De mode staat tegenwoordig aan alle mondiale invloeden bloot. Zou het vreemd zijn als de onmisken bare lijn van modellen voor de vrouw in verwachting, die de mode sterk doordrongen heeft, te maken heeft met de geboorten, die begin 1960 verwacht werden? Aan het Engelse hof, aan het Ja panse hof en bij de sterren van het witte doek, Brigitte Bardot wier invloed op de mode men een voudig niet kan uitvlakken en Audrey Hepburn. Het is niet zo vreemd, dat de mode geen rechte weg volgt op het ogenblik en aarzelend en on gedecideerd is. Dat ze het ziel voorbehoudt om allé kanten uil te kunnen gaan. Dat ongédeci- deerde en zoekende van de mode past hélemaal bij het zoekende van de vrouw in deze tijd. In haar essay over de veranderende rol van de vrouw en het vrou welijke, „Een kom water, een test vuur", zegt Hella Haase daarover, treffende dingen. e mode", zo zegt zij, „geeft personality aan de vrouw die niet weet wie zij is en welke rol zij in het leven spélen moet. Het wisselvallige en onrustige karakter van de mode zal ook wel een gevolg zijn van het feit dat er op het ogenblik geen even wichtig en constant beeld van de vrouw en van de functie van de vrouw bestaat. In de mode uiten zich het zoeken, de twijfel, de aan loopjes tot allerlei mogelijkheden, en ook de behoefte om „vrij" te blijven, om vrij te kiezen, om nu eens deze, dan weer die kant van het eigen wezen te onderstrepen. De mode van onze tijd weerspie gelt de grenzenloze verscheidenheid van facetten in het vrouwelijk wezen. Uit de mode blijkt dat de vrouw tastend op weg is, dat zij nog niet weet wélk beeld van haarzelf het juiste is, dat zij experi menteert met duizend en een mogelijkheden om zichzélf als individu uit te drukken". JIJ et deze uitspraak schiet zij ongetwijfeld in de roos. Het kan J_ \j_ ons helpen om de ongrijpbare modewisselingen te begrijpen. De vreemde verhogende hoeden, die de langgerektheid van het figuur accentueren, zijn zo volumineus bol om er de ,fhaartaar- ten", zoals iemand ze geestig noemt, onder te kunnen wegstoppen. De schoenen blijven langgerekt en puntig. De bijous zijn steeds voyan- terc blikvangers. En met de vervolmaking van de materialen, waar- Hij durft veel, Pierre Cardin, en de manne- 'tjeél shantungvarwnten weinig katoen en veel wol omdat quin ook, die met dit afschuwelijke haar wil "oveeL pahjes zijn, worden de kleuren nog weer mooier en ver lopen. Deze japon is het prototype van de fijnder. Nu zijn er veel zachte tinten van zuidvruchten, rozijnen, voorjaarsstijl Cardin. Tenminste voor de ja- vijgen en ook van versneden wijn. Maar ook héle félle tinten van send opgenomen, zo ongeveer ato 'eenlo^tekleet MoMNee, maarlaar^gaat 1™hsmbloemen tot biljartlaken Een aardige nouveauté zijn knopen het met om bij een ontwerper als Cardindie op het ogenblik tot de voor- oorknoppen van hetzelfde. Waaruit al blijkt, dat de knoop Op trekkers hoort. We zitten midden in het tijdperk der experimenten. Het is Zichzélf als bijou wordt gezien, ook niet „leuk" om naar de maan te gaan. DINSDAG 1 MAART 1960 PAGINA t - - iwpi De rechtermantel laat iets zien van de Griekse vaaslijn, die ook de jonge ontwerper Guy Laroche toepast in zijn fraaie en gedurfde collectie. De tweezijdige mantel, grijs van buiten en beige van binnen, is afgebiesd met donker band. De linkermantel, lichtgeel, is opzij gespleten tot de taille en toont een japon van dezelfde stof. De vrouwelijke ontwerper Nina Ricci brengt veel schootjes in haar collectie, i,e gewone draagbare kleren e«at. Dit model is van zwarte De ceintuur op de ge inplaats is echt geen taboe Ki'u mo^e voor voorjaar 1960. Jk eens naar de hoepels van °°rhangers Het jak dat alles verdoezelt is er nog veelvuldig in de voorjaarsmode, Yves Saint Laurent zet er een brede M M rand van fladderende franje aan bij dit gewaad van rose satijn. De armbanden van koraal worden bij mouwloze avondtoiletten boven de elleboog gedragen. Het „vult" een beetje. e prinsesselijn is in de col lectie van Saint Laurent een verademende tegen hanger tegen de opgeblazen Griekse-vaaslijn. Een rustige mooie lijn, die het natuurlijke silhouet volgt. Mouwen zitten er deze zomer „niet aan". Het voyante bijou aan de hals is eens iets anders dan de veel- rijïge rommelige colliers van grote kralen. Zoals men aan deze amfoor-mantel ziet, zijn de kragen, als ze er zijn, afstaand van de hals. De mouw is hele maal naar voren ingezet, wat het volume aan de rugzijde doet uitzetten. Het geeft echter iets gedrongens, en is een soort overgang naar het capemodel met de naar voren geplaatste mouwtjes, dat men hiernaast aantreft. De cape is in ons land nooit een groot succes geweest. Dit en semble van grijs en witte Prince de Galles is van Lanvin Castillo, die zeer voorname kleren maakt. De zak zit hier hoog op de linker schouder maar men vraagt zich af of de hand er wel bij kan' De hoed is een kleine bijenkorf, waar het hoge kapsel geheel onder verdwijnt. De vrouw moet op een vaas kunnen lijken, meent Yves Saint Lau rent. Door een knappe modellering weet hij het ejject te bereiken, zowel met bolblousende tunieken, bijeen getrokken onder de heup, als met deze mantels. De halflange in fel rood is kraagloos, de satijnen cocktailmantel is ven frambozenrode serge en heeft kunstig gewerkte knopen 9 9 Een soort kostschooljurkje, zo maar gezellig jong, met brede leren ceintuur op de natuurlijke plaats van donkergrijze wol met zij. Er zijn weer meer rokken met plooien in de nieuwe mode, de hyperstrakke koker-rok lijkt zijn langste tijd gehad te nebben.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 5