Pasen
H
Nederlandse padvinders vieren
dit jaar vijftigjarig bestaan
w
D
Vreugde in België over de
geboorte van prins Filips
U
O
Bok ma 4
$2
Wat hun hart begeert,
Mi
V-VA1
Eind mei gouden koempoelan voor
leiders in diocees Rotterdam
V B
Gratis Canada-vlucht
voor emigrantenouders
K.V. P.-Commissie
gebrekki genzor g
Congregatie Oosterse
Kerk dankt
Nederland
Benoemingen
V..
Felicitatieregisters
ZATERDAG 16 APRIL 1960
PAGINA 5
ter,
yen
U werkt hard, U hebt zich een goed
bestaan verworven en U bent - bij
wijze van spreken - in staat Uw vrouw
en kinderen te geven wat hun hart
begeert!
-
Wie „de dag plukt", maar niettemin
verder kijkt dan die dag lang is, zal
streven naar blijvende welstand. Het
zal daarom getuigen van een gezond
inzicht, als er straks tussen Uw
waardepapieren een polis van
levensverzekering ligt, een polis van de
V.V.M., die borg staat voor een
goed verzorgd „later".
Neem nu het besluit en laat U door één van
onze medewerkers een - aan Uw
omstandigheden aangepast - plan voor een
welverzorgde toekomst van U en de Uwen
voorleggen. Het verplicht U tot niets.
N.V. VERENIGDE
VERZEKERING
MAATSCHAPPIJEN (V.V.M.)
Maliebaan 50 - Utrecht.
K.L.M. schrijft prijsvraag uit
Liefde voor carillon
Vlöggelen in Ootmarsum -
„Paoskeerls" zorgen ook
Stuk levend Twentse folklore
voor
het
vuur
op de Paaswei
4
Beter eten op reis
Scheveningens nieuwe pier in aanbouw
Veemarkt en sporthal
n
Pont Saint Jean
mm
d«
Het mysterie van het leven uit de
dood, dat is de diepste zin van
het wereldomvattend historisch
fe eur.en: Christus' Verrijzenis, waar-
rrwiW*i onuitputtelijke geestelijke
Jkdom hedennacht dankbaar hebben
rip ?cht- Op het ogenblik, dat tijdens
Plechtigheden der heilige wake de
Yp? der Paaskaars, die de verrezen
p osser verzinnebeeldt, werd door-
e geven, aan alle aanwezigen en de
isternis van het kerkgebouw over-
m een helder licht, ervoeren wij
liit --' op symbolische en geeste-
zenf MVijze' ^et grote wonder der we-
ln ri levensverandering, dat zich
de eerste Paasnacht te Jeruzalem
n Wereld en mensheid in bevrij-
tu S Werkelijkheid voltrok. Chris-
s opstanding uit het graf is het
ootse moment van de herschepping
j r Wereld, van de tweede schepping
ver genade, van onze totale situatie-
verandering, van de overgang uit de
naar het leven. Hierin ligt de
Cigenlijke betekenis van Pasen: de
^overgang" uit het donker naar het
pht, uit de zonde naar de vergeving.
*t de slavernij naar de vrijheid, uit
e verworpenheid naar de uitverkie-
'ddg en het kindschap van God.
Aan Pasen dankt het menselijk le
en zijn zin en zijn doel. Sinds Pasen
an de mens weer hopen en wel op
goddelijk gezag en met goddelijke
garantie. Pasen heeft de liefde weer
°t het centrum van de wereld ge
jokt, omdat, sinds Pasen, de Liefde
eu persoonlijk onder ons woont en
.Us leert en helpt lief te hebben.
anaf het ogenblik, dat Christus als
Verwinnaar van zonde en dood uit
graf opstond, ligt een totaal nieu-
e levensweg voor ons open, waar
in ons bestaan op aarde betekenis
u inhoud ontleent en aan welks
mde hét altijddurende Rijk wacht,
at de Vader van eeuwigheid heeft
ereid voor hen die geloven. Wan
eer St.-Paulus het Paasmysterie sa
menvat (Col. 3, 14), dan wijst hij
,r°P, dat wij, verrezen met Christus,
eel ons streven „naar boven" moe-
,eb richten, waar Christus zetelt aan
rechterhand van God. Het aardse
mag ons niet meer boeien, omdat wij
mmers, aan de zonde gestorven, be
sraven zijn in het water van het
a°opsel; „ons leven is met Christus
?Pgeborgen bij God". Eenmaal, op de
mpgste dag, zal de Verlosser, óns le-
Grb zichtbaar worden en ons ten
^Verstaan van de wereld opnemen in
mjn heerlijkheid.
Dat is ons levensprogram. Reeds
het Oude Testament gaf het
„voorontwerp" daarvan gestalte
b de geschiedenis der Joden. De over-
fang van de slavernij in Egypte (de
°nde) naar de Vrijheid yan het uit-
erkoren volk (de genade); de door-
l°cht door de woestijn (het leven op
aarde) gesterkt door Gods aanwezig
heid in de Ark des Verbonds (de
Aerk) naar het beloofde land (de
®euwig-gelukkige eindbestemming,
Waar Christus zit aan de rechterhand
van de Vader).
Zo is ons leven op aarde een „door-
°cht", een op-weg-zijn naar het
tgenlijke doel. Die tocht begint met
eeP sterven aan de zonde in het doop
sel en een verrijzen met Christus tot
Goddelijk leven. Maar.... wie, aldus
h°or God geroepen, „zijn hand aan
ploeg slaat en achterom ziet, is
fijner niet waardig". Omdat hij de
Jmfde, die heel het heilshandelen van
^°d t.o.v. de mens bepaalt, miskent
eh afwijst; omdat hij, door de slaver-
van zonde en schuld te verkiezen
hoven de bevrijding der genade, het
^schonken goddelijk leven in zijn
hart onvruchtbaar maakt en doodt;
hmdat hij zichzelf aldus plaatst bui-
de reddende heilswerking van het
aasmysterie en bijgevolg terugvalt
,h louter menselijke ontoereikend
heid.
Maar ook voor wie niet „achterom
mt", Gods verlossende liefde niet
ewust afwijst, betekent Christus'
herwinning op zonde en dood geen
htomatische bevestiging in het goede
Uiten-hem-om. Heel de schepping
hu.)ft „reikhalzen naar de definitieve
erlossing der parousie". Omdat de
henselijke zwakheid en zondigheid,
rQts Christus' dood en verrijzenis,
,ergeving en verlossing behoeft, tot-
at Gods Zoon, bij Zijn wederkomst,
"aUes nieuw zal maken". Het myste-
le van het kwaad immers is, zelfs nog
h de verloste wereld, uitermate mach-
Zó zeer, dat de verloste mens toch
hen gevallen mens blijft. In deze fei-
v?l'jkheid leven wij, óók na Pasen.
j~aar staat echter tegenover, dat heel
pet heilsbestel gedragen wordt door
j °ds oneindige liefde en barmhartig-
^hld, de enige macht die zelfs de
Jheest verstokte zondaar nog toelaat
e hopen. Door het overwegen van de
henselijke gebrokenheid tegen de
chtergrond van de alle voorstellings-
ermogen te boven gaande, altijd weer
tot
Vergeven bereide goddelijke liefde
t °elde St.-Augustinus zich gedrongen
ui de gedurfde paradox: „O geluk-
Y?Se zonde, waaraan wij zulk een
jhrlosser danken" Een ernstig door-
luiken op deze woorden is van vitaal
elang voor onze levenshouding.
Christus' verlossing immers is
slechts dan in ons werkzaam,
s wanneer wij, onze zondigheid en
huid nederig erkennend, ons ver-
jjhPWvol aan Zijn vergevende en
e liefde overgeven. Allen schie-
Wij t.o.v. God tekort; allen blij-
wij beneden de maat in onze
°uding tegenover Hem. De Vasten-
jj'hef der bisschoppen en, onlangs nog,
J,? goed-verzorgde Hoeksteen-afleve-
Van de „Actie voor God" behan-
^len het thema „zonde en schuld-
g fT als een van werkelijkheidszin
^htuigend, wezenlijk en hoogst ac-
lefel uitgangspunt van het christelijk
.Ven. Wanhoop en angst staan onze
i^te verhouding tot God evenzeer
de weg als het lichtvaardig weg-
^aten van de zonde, het onbekom-
samenleven met onze schuld.
Van 2uiver christelijke houding is die
Va ^ep overtuigd schuldbewustzijn,
jYjn totale afhankelijkheid van God
Volfr van een God» D'e onze liefde-
gif .^ader is, altijd bereid tot ver-
lot u'S voor w'e 'n berouw en liefde
Tem terugkeert. Heel het Oude
ste laat daarover niet de min-
ï0 twijfel. „Al waren Uw zonden
blak a*s scharlaken, Ik zal ze witter
dan sneeuw". En het Nieuwe
(Advertentie)
DEN HAAG, 16 april De Neder
landse padvinders vieren dit jaar liun
vijftigjarig bestaan. Lord Baden Po
well begon in 1909 met de verwezen
lijking van zijn idealen, toen hij niet
een groepje jongens kampeerde op
Brownsea Island. In 1910 is de bewe
ging in Nederland opgericht. Het gou
den jubileum wordt behalve door de
neutrale padvinders ook gevierd door
de katholieke verkenners, hoewel de
Advertentie
Testament; Zo lief heeft God de We
reld gehad, dat Hij Zijn enige Zoon
voor haar heeft opgeofferd.
Sinds de eerste Paasmorgen is ons
leven veranderd, is de onoverkome
lijke barrière, die ons scheidde van
God, door Hemzelf neergehaald, staat
de weg naar het volledig mens-zijn-
volgens-Gods-bedoeling weer voor
ons open. Ondanks onze zwakheid en
zonde. Want bij Hem is vergeving, bij
Hem is bemoediging, bij Hem is
kracht. Omdat Hij „de Liefde" is. Die
Liefde is mens geworden en woont
onder ons. Voor de zieken en zon
daars, voor ons allen, is Hij gekomen.
Als de enige Geneesheer. Die „Zijn
grootste kracht gebruikt; en Gods
grootste kracht is, dat Hij Zich niet
bedient van Zijn kracht en alleen in
liefde overweldigend is" Als wij maar
nederig biddend Zijn liefde aanvaar
den, er eerlijk naar verlangen met
Hem op goede voet te staan door te
leven naar Zijn Wil: óns heil. Dat is
de boete, die onze zondigheid eist.
Zuiver schuldbesef leert bidden, om
dat het de liefde begrijpt.
Pasen is de bekroning van Gods
liefde voor de mens. Geve de Vader
in de hemel, dat wij vandaag enig
dieper inzicht mogen verkrijgen in
dit goddelijk mysterie. Eerst dan im
mers draagt de Verlossing haar
schoonste vrucht, wanneer ons leven
de wereld overtuigt, dat haar „wet
liefde en de liefde wet" is.
I laatsten als aparte groepering pas ruim
veertig jaar bestaan.
Leiders en leidsters van het diocees
Rotterdam zullen op 28 en 29 mei op
het buitenterrein Staelduin een gouden
koempoelan houden. Abraham zal in
eigen persoon verschijnen. De tien dis
tricten, waarin het diocees is onderver
deeld geven in een bont zaterdagavond
programma een overzicht van de ge
beurtenissen in de laatste halve eeuw.
Een plechtige H. Mis luidt de zondag
in. Mr. F. B. I. M. Janssens, hoofdcom
missaris van de verkenners van de ka
tholieke jeugdbeweging, zal een inlei
ding houden over het verkennen van
vandaag en morgen. De rest van de
dag wordt gevuld met een volksfeest
anno 1910: „Gooi los die tros" en een
viering onder het motto: „Het zit erin".
Het was aanvankelijk de bedoeling
geweest om de koempoelan te houden
op het eiland Rozenburg aan de Brielse
Maas. Onder meer door de werkzaam
heden aan de Europoort kon dit plan
geen doorgang vinden. Zeeverkenners
zouden dan een grootse demonstratie
van hun kunnen hebben gegeven. De
Nieuwe Waterweg by Staelduin wordt
te druk bevaren om daar uitgebreide
manoeuvres te houden. De loodsen van
DEN HAAG, 15 april Ter gelegen
heid van de indienststeiling van het
DC8 straalvliegtuig op de KLM-diensten
van Amsterdam naar Montreal heeft
de KLM het plan opgevat om voor de
openingsvlucht op 33 juni tien plaatsen
ter beschikking te stellen aan ouders
van Nederlandse emigranten, die in
Canada verblijven.
De KLM heeft gemeend de keuze van
deze ouders te moeten bepalen door
middel van een prijsvraag, welke be
staat uit het beantwoorden van vijf vra
gen. Een jury bestaande uit de he
ren: J. Kosman hoofdredacteur Avia-
Vliegwereld, H. A. van Luyk, bekend
door zjjn vyekeljjkse emigratiepraatje
voor de radio en A. van der Paauw, di
recteur vestiging Nederland van de
KLM, zal de inzendingen beoordelen en
de prijswinnaars aanwijzen. De slui
tingsdatum is bepaald op 8 mei. De
prijswinnaars zullen voor 16 mei wor
den bekend gemaakt. Ook in Canada
heeft de KLM eenzelfde prijsvraag on
der de Nederlandse emigranten uitge
schreven, waarvoor zij eveneens tien
plaatsen op de openingsvlucht uit Mont
real ter beschikking heeft gesteld.
DEN HAAG, 15 april Het party-
bestuur van de K.V.P. heeft besloten
een commissie in te stellen, die een
studie gaat maken van de mogelijkhe
den om verbetering te brengen in de
positie van de geestelijk en lichame-
lyk gehandicapten.
In vrijwel geen enkel gezin kunnen
de kosten van een „zorgenkind" worden
gedragen zonder dat men zich de ui
terste beperkingen oplegt. De volwas
sen gebrekkige zal veelal niet in staat
zpn een (volledig) inkomen te verdie
nen. Gedurende het gehele leven van
de gebrekkige heeft deze extra-uitgaven
van allerlei aard die een zware last vor
men op het toch reeds gewoonlijk klei
ne inkomen.
Hoewel op diverse wijzen reeds ge
poogd wordt aan deze moeilijkheden
tegemoet te komen, is de financiële po
sitie van de gebrekkige nog zeer on
zeker en afhankelijk. Gepoogd zal wor
den op grond van de door de commissie
te verrichten studiën tot bepaalde voor
stellen te komen die hierin verbetering
beogen te brengen.
ROME, 16 april In een brief aan
mgr. A. G. Smit, pastoor te Soestdijk
en voorzitter van het Apostolaat dér
Hereniging, heeft de Congregatie voor
de Oosterse Kerk haar dank betuigd
voor deinstelling van Hereningszondag
op de Tweede Zondag na Pasen.
Met werkelijke voldoening, zo schrij
ven kardinaal Cicognani en zijn asses-
sor mgr. A. Coussa, heeft de congre
gatie voor de Oosterse Kerk verno
men, dat de Bisschoppen van Neder
land hebben vastgesteld, dat de tweede
zondag na Pasen (Zondag van de Goe
de Herder) bestemd zal zijn om door
gebed en offer het Herenigingswerk te
bevorderen.
De kardinaal dankt ook voor de be
stemming van de geldelijke offers op
die dag bijeengebracht, daar ze moe
ten dienen voor de bouw van kerken,
ziekenhuizen, seminaries en scholen.
DEN BOSCH, 16 april Mgr. W.
Mutsaerts heeft op verzoek van de pro
vinciaal der Paters Capucijnen be
noemd tot assistent van de parochie
H. Petrus te Eindhoven pater Vigilius
O.F.M. Cap.
Advertentie
de Gabriël radiostam zullen tijdens de
koempoelan opnamen maken voor een
picolo-uitzending op 4 juni onder regie
van „radio-loodsschipper" Tom Bouws.
In een voorwoord in de bescheiden
koempoelan-kalender, die aan de deel
nemers is gezonden schrijven de dioce
saan commissaris inr. H. A. M. van
dei Kallen en de diocesaan aalmoeze
nier A. M. Vulsma, dat „bij een gou
den jubileum de waarde niet in het ge
tal ligt, maar in wat er gedaan en be
reikt is. Meer nog is het een vooruit
zien naar de toekomst".
at het vlöggelen in Ootmarsum
van oorsprong ook moge zjjn
een oude lentedans of een
herinnering aan een processie? het
is anno 1960 in elk geval een zeer le
vend stuk Twentse folklore. Een ge
bruik, dat alles te maken heeft met
de katholieke levenssfeer van noord-
oost-Twente en niets met vreemdelin
genverkeer, al komen er ieder jaar
duizenden vreemdelingen naar kijken
en aan mee doen.
Een jaar of wat geleden hebben de
„Paoskearls" zo noemt men daar
de zichzelf steeds aanvullende com
missie van zes jongelui de hele
gang van zaken nog eens met enkele
oudere inwoners van het stadje be
sproken, omdat men het gebruik zo
zuiver mogelijk wilde houden.
Ze zijn er druk mee, die Paos
kearls, en niet alleen met het vlögge
len, want ook de zorg voor het paas
vuur rust op hun schouders. Vorig
jaar hebben zjj met hulp van heel
Twente de drie boerenwagens kunnen
aankopen, die nodig zijn om jaarlijks
op Stille Zaterdag de oude ritus van
het paashout halen (door de omroe
per met zijn bel aangekondigd) te
kunnen volgen. Als 's avonds de hout
stapel op de paaswei, aan de voet van
de Kuiperberg, is opgericht, breekt
spoedig het moment voor de inwoners
aan, om zich in hun paasbeste pak te
steken voor het hoogtepunt van het
feest: het vlöggelen. Zondagmorgen
komen ze op de paaswei bijeen en zin
gen er het oude lied „Christus is op-
gestanden", althans het begin van de
tien coupletten, die ze ten behoeve
van het publiek en van de kas op
lange stroken papier hebben laten
drukken. G.volgd door een klein aan
tal burgers trekken ze deze zondag
morgen zingende de straten door om
tegen tien uur op het marktplein aan
te komen, waar ze samen met de
kerkgangers de rest van het lied zin
gen, om vervolgens ter Hoogmis te
gaan.
Om half twee 's middags wordt dit
herhaald, maar nu zingt men het
„Hallelujah den blijden toon". Na af
loop va" het lof begeeft men zich
naar de paaswei, de „Paoskamp",
waar behalve het paasvuur ook enke
le kramerjjen staan. Uit zo'n paaswei
is de huidige grote paaskermis in En
schede voortgekomen.
Tegen vijf uur begint het vlöggelen.
De Paoskearls, gevolgd door een aan
groeiende groep burgers, eerst vooral
kinderen, maar later ook ouderen, lo
pen ringend rondom het vuur en ver
volgens in de richting van het stadje.
Dat gebeurt dan hand in hand, met
dien verstande, dat de oudste zijn
rechterhand op de rug legt, z'n opvol
ger (beiden treden dit jaar af) daar
op met zijn linkerhand inhaakt, ter
wijl hij zijn eigen rechter op eigen rug
legt en zo vervolgens. Eerst de twee
nieuw gekozen Paoskearls, daarna de
vier anderen en dan ieder, die maar
mee wil doen, hetzij ingezetene of
vreemdelingen, katholiek of protes
tant. Ook de kleine protestantse groep
Ootmarsummers heeft altijd aan het
gebruik meegedaan.
Men zingt de beide liederen en wie
de tien, resp. twintig coupletten niet
uit zijn hoofd kent, gebruikt de rug
van zijn voorganger als lessenaar om
de tekst op te spelden of onder de jas
kraag te bevestigen. Zo gaat de men
senslinger in langzaam tempo door de
kronkelende straten van het oude
stadje, volgens de traditionele route.
Soms maakt men een zinloos lijkende
slinger, maar dat komt omdat daar
vroeger een boerenhuis stond. Zulke
woningen zijn er nog enkele, met een
door ,,stipei"-paal in tweeën gedeelde
oogstdeur. De zangers trekken om die
„stipel" heen, zoals ze ook hier en
daar een woring achter binnen en
voor weer uit trekken. Tenslotte windt
de lange keten zich als een spiraal op,
wanneer men weer op de Markt ge
komen is. Men zingt nog eenmaal bei
de liederen en vaders of ooms heffen
drie maal de kinderen de lucht in, ter.
wijl anderen met hoofddeksels zwaai
en. Op Tweede Paasdag, hoewel het
vuur dan verkoold is, herhaalt alles
zich op vrijwel dezelfde wijze, maar
nu een uur later.
Het kostte enige moeite in Drie
bergen de musicus en compo
nist Wim Franken, die met een
„Sonatine" in de wedstrijd voor bei-
aard-muziek, uitgeschreven door de
klokkengieterij Petit en Fritsen in
Aarle-Rixtel, de eerste prijs verwierf,
voor een praatje over te halen. Hij is
echt het type van de kunstenaar, die
geheel in zijn werk opgaat en het
liefst ongemoeid wordt gelaten. Wat
niet wil zeggen, dat hij als vader van
drie kinderen voor zijn gezin niet vol
doende aandacht zou hebben.
Het carillonspel heeft Franken al
tijd geboeid en toen h\j in Amsterdam
woonde hij werd in 1922 in Assen
geboren en heeft in heel wat plaatsen,
tot in Zwitserland toe zijn domicilie
gehad vernam hij op zekere dag
•uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniHiiiiiuiiiHiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiin
van een prijsvraag voor carillonmu-
ziek „Laat ik het eens proberen",
dacht de musicus die op de piano heel
goed thuis was en zich al eerder aan
componeren had gewaagd. Zijn inzen
ding werd toen niet bekroond, maar
een jaar of vijf geleden, bij een prijs
vraag in Delft en een paar jaar later
in Rotterdam, wist hij beslag te leg
gen op de tweede prijs.
„Hoe graag ik piano speel en daar
in les geef, het componeren heeft
toch mijn voorkeur. Het schrijven van
muziek voor de beiaard vind ik bij
zonder leuk, omdat je daarmee de ge
meenschap bereikt. Bij het compone
ren bestaat zo gauw de neiging je van
de gemeenschap af te keren," zo zegt
hij. Zijn liefde voor het carillon is zo
groot geworden, dat hij zich ook in
het bespelen van de beiaard wil be
kwamen en daartoe zelf een oefenin
strument heeft gebouwd. Hjj neemt er
even voor plaats en het getik tegen
buizen klinkt als bet fijne getinkel van
klokjes. Om de techniek beter onder
de knie te krijgen, gaat hij straks de
Beiaardschool in Amersfoort bezoe
ken.
Wat zijn compositie-arbeid betreft,
hij wil, na voor ballet, kamerorkest en
groot orkest te hebben geschreven,
proberen zich meer te bewegen in de
richting van openlucht-muziek. Inder
tijd ontving hij een opdracht voor koor
met fanfare en beiaard, doch toen hij
het werk had voltooid, kon het helaas
om praktische redenen niet worden
uitgevoerd.
Na de oorlog is de heer Franken
als balletpianist opgetreden en is hij
verbonden geweest aan het Scapino-
ballet en het Ballet der Lage Landen.
Nu houdt hij zich voornamelijk met
het geven van lessen bezig, waarin
hjj veel voldoening vindt.
e blauwe restauratiewagens van
de Spoorwegen met afzonder
lijke compartimenten, zijn bij
het reizend publiek niet bijster in de
smaak gevallen. Vooral voor het nut
tigen van een maaltijd bieden zij wei
nig comfort. Bij de onderhoudsbeurt,
die de rijtuigen moesten krijgen,
heeft de N.S. maar ineens besloten
bij alle 26 de boel eruit te gooien
mm1111111111111111
en er een gezellige open ruimte va»
te maken. Met aan beide kanten ze»
tafeltjes, plaats biedend aan 22 rei
zigers, die niet meer behoeven te
wringen en te duwen om bij hun ha»
te komen.
Gelijk wordt de keuken flink uitge
breid, waardoor in minder tijd meer
kan worden gekookt en het mogelijk
is grotere voorraden mee te nemen.
Er komen een bergruimte en een was
gelegenheid extra bij.
De eerste omgebouwde restauratie
wagen doorkruist reeds het land e»
dit jaar komen er tien gereed, waar
na volgend jaar opnieuw tien rij
tuigen aan de beurt zijn en de rest ia
1962.
Vooral op de lijnen Amsterdam.
Groningen en Amsterdam-Maastricht,
waar de meeste warme maaltijden
worden gebruikt, zullen zij met
vreugde begroet worden, al zal dit
groter gerief ook op het traject naar
Enschede welkom zijn.
Etten, industriekern in West-Bra
bant bezit ook nog steeds een
bloeiende veemarkt. Sinds 1594
toen koning Philip als hertog van Bra
bant het recht verleende twee maal
per jaar een markt te houden. Het
werd later een weekmarkt, de eniga
veemarkt in West-Brabant met vooral
grote aanvoer van gebruiksvee, want
het slachtvee van West-Brabant gaat
naar de markt in Rotterdam, waar het
dan door Westbrabantse vleesgrossiers
wordt gekocht en teruggebracht om ge
slacht te worden.
„Dat hoeft voortaan niet meer", ver.
telde loco-burgemeester C. Pijs deze
week trots. In de glasdichte hal van
vijfenzestig bij eenentwintig meter zijn
alle moderne veemarktvoorzieningen
getroffen, zoals weegbrug voor levend
vee, veterinaire stal, geluidsinstalTatia
en koffiekamer plus een batterij tele»
foons en bergruimten. Mochten er
meer dan driehonderd dieren komen
dan kan de buitenmarkt een ruim,
eveneens geasfalteerd terrein erbij
worden getrokken. Er is volop parkeer
ruimte en de aan- en toevoerwegen
zijn aangepast.
Zo kan er een nieuwe bladzijde in
de rijke markthistorie beginnen.'Op de
Markt in het hart van Etten blijft op
de woensdagen wel de kramenmarkt
gehandhaafd, welke tot 27 april, de
openingsdag van de hal, naast de vee
markt staat, tot overlast van het
steeds drukkere verkeer. De Ettense
markt biedt ruimte genoeg voor de
kramen alleen en de verkeerspolitie
krijgt er ook een zorg minder door.
Wie zou menen, dat hiermee dan de
goede dingen wel gezegd zouden zijn,
vergist zich. Als industrie-kern moet
Etten een groot tekort aan goede ont
spanningsmogelijkheden inhalen. Daar
om is deze veemarkthal tevens inge
richt als sporthal. Architect M. Blok
dijk uit Bavel is erin geslaagd beide
uiteenlopende zaken goed te combine
ren.
Ook zal de hal worden benut voor
tentoonstellingen, beurzen, grote con
gressen en bals. Op de openingsdag
is er 's avonds al een massabal en van
5 tot en met 9 mei gaan de katholiek
georganiseerde middenstanders er een
beurs houden De zuidelijke kampioen
schappen badminton zullen er worden
gespeeld, ja men staat eigenlijk te
dringen, omdat dit de eerste sporthal
is, welke West-Brabant rjjk is gewor
den.
BRUSSEL, 15 april (ANP) Honderd-
tien kanonschoten hebben vrijdag in
Brussel de geboorte aangekondigd van
prins Filips Leopold Lodewijk Maria, de
zoon van prinses Paola en prins Al-
bert, broer van koning Boudewijn.
(Dit bericht is gisteren reeds in een
deel van onze oplage gepubliceerd.
Red.) In een officiële mededeling van
het Belgische hof is gezegd, dat de
Prinses van Luik en haar zoon in goede
gezondheid verkeren. De jonge prins
woog bij zijn geboorte 3400 gram. Hij
is 52 cm lang en heeft blauwe ogen
en blond haar. Enkele minuten nadat
liet eerste saluutschot over Brussel had
gedaverd, verscheen de nationale vlag
op alle openbare gebouwen en vele wo
ningen in de Belgische hoofdstad. Een
grote menigte stroomde naar het park
van Brussel, waar de kanonniers met
tussenpozen van tien seconden de 105
mm houwitsers afvuurden.
Prins Filips die na zijn vader, twee
de is in de lijn van troonopvolgers, is
genoemd naar zjjn bet-overgrootva
der, de vader van koning Albert, hjn
peetouders zijn: de moeder van prin
ses Paola. Donna Ruffo, en koning
Leopold, die juist gisteren van een
reis naar Indië in Brussel is terug
gekeerd.
In de officiële geboorteaankondiging
werden de namen van het prinsje in het
Nederlands en in het Frans medege
deeld. De Franse namen zjjn Philippe
Leopold Louis Marie.
De Belgische minister - president,
Eyskens, heeft gisteren in een radio
boodschap gezegd, dat de regering
zich met vreugde aansluit bjj de war
me en geestdriftige gelukwensen, die
door het Belgische volk tot de prins en
prinses van Luik werden gericht.
„Wö zijn Z(jne Koninklijke Hoogheid
prins Albert zeer dankbaar, omdat hij
ons uit het zonnige Italië de lieftallige
prinses Paola heeft gebracht, die alle
harten heeft veroverd. Vandaag ver
vult zjj ons met vreugde en zij mag
er van verzekerd zijn, dat gans het
volk en de vele duizenden, die haar
zo spontaan hebben toegejuicht, met
aandoening en diepe genegenheid deel
nemen aan haar moedervreugde. Ik
ben er van overtuigd, dat de Belgen
een vrolijk paasfeest zullen vieren."
De jonge prins zou waarschijnlijk
reeds vandaag worden gedoopt tijdens
een intieme plechtigheid in het kasteel
Belvédère, die door leden van de Bel
gische koninklijke familie en een aan
tal autoriteiten zou worden bijgewoond.
Dan zal ook de geboorteakte worden
opgemaakt, die moet worden getekend
door de vader, Prins Albert, de Belgi
sche minister van Justitie en de burge
meester van Brussel, Cooremans, die
ook zorg moet dragen voor het opne
men van de geboorte in de registers
van de burgerlijke stand. De officiële
doopplechtigheid zal waarschijnlijk over
enkele maanden plaats hebben. Hoe
wel daarover geen officiële mededelin
gen zijn verstrekt, zal dit waarschijnlijk
gebeuren in de St. Goedelekerk in Brus
sel, waar het huwelijk van Albert en
Paola op 2 juli van het vorig jaar werd
ingezegend.
ver een jaar zal de nieuwe pier in Scheveningen klaar zijn. Het kunst
werk wordt 381 meter lang en breed van 19 meter in het begin tot 12
meter aan het eind. Bijna tweehonderd betonnen palen moeten er in
de zeebodem geheid worden, en vijftien kolommen van gewapend beton in het
strand. Er zullen op de nieuwe pier, die is ontworpen door de Rotterdamse
architect H. A. Maaskant, enige vermaaksetablissementen komen met eet- en
zongelegenheden. Scheveningen is uiteraard verheugd, dat het weer een grote
strandattractie, welke ongetwijfeld vele duizenden bezoekers zal trekken,
krijgt, nadat de Duitsers in de oorlog de oude pier uit 1901 hebben gesloopt.
De 'bovenstaande luchtfoto van Aerocamera-Rotterdam laat zien hoe ver de
pier in aanbouw nu al de zee insteekt.
trecht krijgt er een attractie bij.
De uit de vijftiende eeuw date
rende kelders onder „Formo
sa" aan de Oudegracht, worden in
gericht als restaurant en rotisserie,
waaraan met het oog op de nabij ge
legen Jansbrug, de schone naam
„Pont Saint Jean" wordt gegeven.
Daarvóór komt een twintig meter lang
terras met tachtig zitplaatsen, waar
naar een nieuw te bouwen trap zal
leiden, doch de eetgelegenheid zal ook
via een trap van „Formosa" uit, bin
nendoor dus, te bereiken zijn.
Architect W. J. Spruyt uit Rotter
dam heeft voor een en ander een in
teressant plan ontworpen, dat dit eta
blissement ongetwijfeld tot een be
zienswaardigheid van de Domstad zal
maken. Het zal ook weer wat meer
levendigheid in de binnenstad bren
gen, wat de club van „Constructie
ven". in wier kring het idee geboren
is, nu juist nastreeft. Men is van plan
er een exclusief eethuis van te maken
met als specialiteiten Braziliaanse
en Turkse gerechten. Op de feestdag
van St.-Jan, 24 juni, zal de patroon
van de kelders ter ere en de gasten
ten faveure een diner „Saint Jean"
opgediend en een „Soirée Saint Jean"
gevierd worden. Een van de kelders kan
overdag als vergaderzaal worden be
nut en een afzonderlijke ruimte,
„Sous Sol" te dopen, zal aan de Mu
zen worden toegewijd, want hier krij
gen kunstenaars gelegenheid te expo
seren. Het ligt in de bedoeling 1 juli
de zaak feestelijk te openen, waarvoor
duizend gasten worden uitgenodigd en
gefluisterd wordt reeds over een gon-
delfestyn.
DEN HAAG, 15 april Ter gelegen
heid van de geboorte van de zoon van
de prins en de prinses van Luik ligt
vanaf vandaag op de Belgische ambas
sade in Den Haag, alsmede op de con
sulaten-generaal te Amsterdam en Rot
terdam een felicitatiereglster ter teke
ning.
Oude genever Bessenrood ★Citroen jenever