ANKARA, stad met twee gezichten Turkse hoofdstad worstelt met enorme clandestiene vestiging Communisme heeft in Afrika tot nu toe vrijwel ongekende kanse# Propaganda benut overheersing door christelijke naties uil het Westen r Plan voor Europese hoofdst# in drieiandengebied MELANCHOLISCH GEFLUIT EN GEGROM VAN BULLDOZERS De taxi blijft 's nachts rustig op uw hielen rijden, geregeld beleefd doch aandringend toeterend Belangrijke taak voor katholieke inlandse pers Exterritorialisering van Nederland' Belgisch-Westduits gebied voorgesteld K IN DE BUURT VAN AKEN ZATERDAG 4 JUNI 1960 Mmmwm Het geboortejaar van het moderne Ankara is 1920, het jaar waarin Ataturk vanuit deze stad de onafhankelijkheidsoorlog begon, die eindigde met het in zee drijven van de Grieken bij Izmir. Het oude Ancyra echter moet reeds hebben bestaan in de tijd van de Hittieten, een volk dat bekend is om zijn kunstig ijzersmeed werk en dat in de 13e eeuw vóór Christus een groot deel van Klein Azië beheerste. De stad werd gebouwd op een strategisch zeer be langrijk punt: een klein rotsplateau op ruim 1000 m. hoogte naast een kruispunt van twee belangrijke karavaanwegen. Geen wonder dat in de loop van duizend jaar vele veroveraars hebben geprobeerd zich van de stad meester te maken: vanaf Alexander de Grote in de 4e eeuw vóór Christus, via de Romeinen tot de gevreesde Mongolen- stortvloed van Timoer Lenk aan het eind van de veertiende eeuw. Na de val van Constantinopel in 1453 werd de stad een belangrijk handelscentrum: lange karavanen vonden 's nachts een toevlucht binnen het karavaan-serail, de meterdikke muren beschermden have en goed tegen overvallen, die op de hoogvlakte aan de orde van de dag waren. Oude provinciestadje svmbool van moderne Turkse staat We kunnen de communisten veel verwijten, maar we kunnen ze er onmogelijk van beschuldigen, dat ze zich aan negervervolging hebben schuldig gemaakt. Tot nu toe hebben ze de Afrikanen geen strobreed in de weg gelegd. Het zijn niet Rusland, Tsjechoslowakfje of China die de Afrikaanse landen overheersen, maar christelijke naties als Frank rijk, Engeland, Portugal en Bel gië. Hoe nobel deze landen hun ac tiviteiten en doelstellingen in Afri ka ook voorstellen, er zijn steeds meer negers die hen gaan be schouwen als parasiterende onder drukkers, vooral sinds pers en ra dio in heel Afrika bekendheid hebben gegeven aan de politiek van de Zuid-afrikaanse premier Verwoerd en zijn geestverwanten. Het toeval dat Afrika over heerst wordt door zich christelijk noemende westerlingen is betere propaganda voor het communis me in Afrika dan alle rode kunst manen en atoombommen samen. De communisten kunnen met een meewarig en volmaakt onschuldig gezicht de negers beklagen om hun jarenlange slavernij en met ver ontwaardiging de westerse landen ervan beschuldigen, dat zij de ne gers hebben geknecht met hun ko loniale systeem. Niemand in Afri ka zal in staat zijn de commu nisten gelijke verwijten te maken. Want al martelden ze duizenden onschuldigen in Hongarije, Polen, Tibet en elders, het waren daar geen Afrikaanse slachtoffers die vielen, maar verre, onbekende vreemdelingen: Een brok vrije re clame voor de communisten, dat ze uitbuiten tot en met. d K ImMHUk iiiiiiiniiiiiiiiuniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii In het centrum van Ankara staat op een groot plein een standbeeld van Kemal Ataturk, de stichter van het moderne Turkije. J Na de bijeenroeping van het natio nale parlement in het kleine provincie stadje werd Ankara het symbool van het nieuwe, naar europeanisering stre vende, Turkije. De weinige grote ge bouwen werden direct door dc nieuwe regering in beslag genomen en Ataturk liet door een Duitse architect een nog bescheiden plan ontwerpen voor de bouw van zijn hoofdstad. Het werd een plan voor een stad met 200.000 inwo ners met het uiterlijk van een moder ne provinciestad: enkele brede winkel straten rond het regeringskwartier en verder rustige woonwijken, de straten omzoomd door bomen en brede trot toirs met groenstroken. De hoofdstad groeide echter te snel, misschien me de door de neiging van de regering al les vanuit Ankara te willen regelen. Na de tweede wereldoorlog ging het inwo nertal met sprongen omhoog en is mo mentcel de 700.000 gepasseerd. De stad is de plannenmakers uit de hand gelo pen. Er heerst een koortsachtige bouw activiteit. In de rustige wijken rond het centrum worden nieuwe regeringsge bouwen en zakenpanden opgetrokken, ric groenstroken en brede trottoirs ver dwijnen om plaats te maken voor bre de rijbanen omzoomd door kubussen van glas beton en staal. Men werkt dag en nacht aan de bouw van weg- kruisingen op ongelijke hoogten, zoals np de Gazi Mustafa Kemal Bulvari. Overal klinken het knetteren van dril boren en het gegrom van bulldozers. De gemeentelijke diensten kunnen de groei van de stad, ondanks grote krachtsinspanning, niet bijhouden. Be paalde stadswijken krijgen maar de halve dag leidingwater want de reser voirs zijn niet toereikend, bovendien is het drinkwater van de hoofdstad notoir slecht en koopt men voor de consump tie vaak gebotteld water. Ook de elek triciteit pleegt nog al eens uit te val len. Overbelasting en veelvuldige repa raties en aanleg van nieuwe leidingen zijn hieraan schuld. Gelukkig zijn er abri's bij de bushal tes, want lange wachttijden zijn geen uitzondering, al ziet men dagelijks nieuw materiaal op straat verschijnen. De bezitter van een telefoon mag zich gelukkig prijzen, toch moet hij een ruime voorraad geduld bezitten. De centrale is weliswaar van een gere nommeerde Duitse fabriek, maar de apparatuur is overbelast en men kampt met gebrek aan goede technici. Zo doende krijgt men nog al eens de ver keerde aansluiting, ook al heeft men het juiste nummer gedraaid. Het is beslist onjuist te zeggen dat de bouwers van het nieuwe Ankara zonder planning werken, alleen is een dergelijke groei niet bij te houden. Het is de opbouw van een metropool vol gens Duits-Amerikaans patroon. De rijen moderne woonflats lijken frap pant op wijken van Düsseldorf. In het stadsdeel „Bahcelievler" (de tuinstad) heeft men de Amerikaanse methode van bloknummering van de woningen toegepast. De straatverlichting van de grote wegen, moderne t.l.-buizen, is bijzonder goed. Men houdt al rekening met de verkeersdrukte van een mil joenenstad: moderne autobanen, voor zien van brede viaducten liggen in een ring om de stad en vormen een voor treffelijke verbinding tussen de buiten wijken. Een van de grootste problemen waar Ankara mee worstelt is de grootscheepse clandestiene vestiging van mensen uit de dorpen aan de rand van de hoofdstad. Dit zijn de .overnight slums": Agglomeraties van krotwoningen, opgetrokken uit leem en afvalmaterialen. De men sen arriveren aan de stadsrand en bouwen zich in één nacht een derge lijk optrekje. De volg.ende dag „wo nen" ze in Ankara, aangetrokken door de schittering van de grote stad, velen ook omdat hun familie leden het al eerder hebben gepro beerd. Een week later kan men ze tegenkomen als schoenpoetser, straat venter, vaak ook krijgen ze „vast" werk tegen een bijzonder laag loon, zelfs in vergelijking met de Turkse levensstandaard. Als gevolg van deze aanwas kan geen enkele stedelijke autoriteit u het juiste aantal inwoners van de stad noe men, men schat het tussen de 700.000 en 900.000 inwoners. Men kan zich ook nauwelijks een grotere tegenstelling voorstellen dan tussen de riante Ata- turkboulevard met zijn winkelgalerijen, 'zelfs ondergronds, waarover de duizen- een kacheltje gestookt met afval of soms zelfs met gedroogde mest. Vooral in de dorpen heeft men de ge woonte de mest in flappen tegen de muur te gooien om ze later, gedroogd, als brandstof te kunnen gebruiken. De hoogvlakte is vrijwel boomloos, er heerst dus groot gebrek aan hout. Staat ge naar de dansende mannen te kijken en gedraagt u zich niet te veel als een blasé toerist, ongetwijfeld zullen de mannen u uitnodigen binnen te ko men. U bent „Höss Geïdiniz", welkom in hun huic. Ze zullen u thee aanbieden in sierlijk gevormde glaasjes en met eén tiental Turkse woorden en gebaren taal kunt u een heel gesprek met hen voeren. Een Nederlands kwartje gaat van hand tot hand. vol bewondering strijkt een oude herder met zijn vinger over de beeltenis van de Koningin. Bij uw afscheid moet u niet vergeten een van de mannen een klein cadeau in de hand te drukken, géén sigaretten, neen, iets persoonlijks, iets dat u zélf moet afstaan, bijvoorbeeld een ijzeren pijp- krabber. Eenmaal weer buiten ziet men. over de heuvel de glanzende neonreclames van „Alman Hava Yollari" (Duitse Lufthansa) of „Bulvari Palas" waar een barman de glazen staat op te wrij ven en verveeld geeuwt tegen een fles whisky Dit zijn de twee gezichten van de hoofdstad. Ze zijn overigens niet strikt te scheiden: Nieuw Ankara heeft nog vele oosterse trekjes. Wat denkt u van de moderne flatbewone die, toen een storm vijf pannen van zijn dak rukte, het gat doodleuk dicht- smeerde met leem, de oude beproefde methode op de dorpen. Het oude ge bruik, dat beoefenaars van één beroep gingen samenwonen in dezelfde wijk of dezelfde straat is beslist nog niet ge heel verdwenen. Op de „Anafartalar Caddesi" kunt u acht juweliers naast elkaar aantreffen, even om de hoek rij gen zich de panden van twaalf textiel zaken aaneen. Er heerst dan ook een felle concur rentie. De eigenaars, geposteerd in de deuropening, fixeren u met haviksogen. Eén aarzeling voor de etalage en een vloed van prijzenswaardige eigenschap pen, die u nooit zou hebben gezocht achter de simpele sjaal die u stond te bekjjken, wordt over üw hoofd uitge stort. De mooiste artikelen liggen na tuurlijk altijd binnen in de winkel: „Wil de klant in spc meneer maar even volgen? Dan zal meneer hem iets speciaals laten zien!"Gaat u rustig mee, de man zal u niet bedrie gen, want alle prijzen zijn per rege ringsdecreet vastgesteld en moeten op de artikelen vermeld staan. Weer buiten zult u slenterend door Ulus. het nijdige getik horen van schrijfmachines. Hier zitten de pu blieke schrijvers. Ze handelen uw of ficiële, en zelfs uw private correspon dentie af. Gezeten achter een wankel zwiepend tafeltje hameren ze de hele dag op een schrijfmachine van het type dat het in 1900 goed moet heb ben gedaan op een Amsterdams ef fectenkantoor. Mens en apparaat worden tegen zon en regen be schermd door een opgestoken para plu „Chamberlain 1938", vastgebon den aan een tafelpoot. Luxe goederen als ijskasten en auto's zijn in het deviezenarme Turkije zeer den grote Amerikaanse wagens voort- schieten en het tweede gezicht van de hoofdstad: de „slums" achter de Cita del. Herders in Ankara Op een lenteavond, wanneer de maan speelt met nevelflarden rond de toppen van de „Elmadag" (Appelberg) moet men eens afdwalen naar de wijk „Al- tindag" achter „Ulus": langs de onge plaveide straatjes, zomers een stof wolk, 's winters een modderpoel rijgen zich de optrekjes aaneen, vaak afge dekt met stro of opengesneden blikken voor benzine of „corned beef". Plotse ling hoort u vreemde melancholische lluitmuziek: op een kruispunt dansen tien mannen in een kring, de ellebogen op eikaars schouders. Het zijn herders uit Erzurum, 800 km ten oosten van Ankara, een onherbergzaam oord, waar de sneeuw nog dik op de hellingen ligt als de knotwilgen langs de schaarse beekjes rond de hoofdstad al uitbotten. Hun bestaan daar is hard: drie maan den hitte, negen maanden winter, niet ver van de bijbelse bergreus de Ararat. Overigens behoren ze tot de gelukki ge immigranten: ze werken op de nieuwbouw van een ministerie. Des avonds wordt er gedanst en gemusi ceerd voor de hut: schaars gestoffeerd met enkele versleten kleedjes, kussens en een vierkant meubelstuk: bed voor vijf personen. In de winter wordt het huisje op temperatuur gehouden door duur. De huisvrouw in Ankara probeert aan een ijskast te komen door deze over te nemen van een vertrekkende Amerikaanse familie. Er is hier een kolonie van 20.000 Amerikanen, voor een groot deel werkzaam bij de Gento, de centrale verdragsorganisatie (het vroegere Pact van Bagdad). Deze fa milies kunnen, door de grote vraag, hur gebruikte apparaten voor hoge prij zen van de hand doen. Raakt zo'n appa raat, eenmaal verhuisd naar een Turks huisgezin, defect, dan is Leiden, of lie ver Ankara in last. Reparateurs laten zich duur betalen, zó ze er al zijn. De taxichauffeur is geen fenomeen, het beschrijven waard: Politiek gezien behoort hij lot de regeringspartij. Hij heeft een hekel aan links en rechts. De middenmoot ligt hem zo na aan het hart dat hij onder geen enkel beding opzjj wenst te gaan, een grappig trek je in het chauffeurskarakter dat op nauwe wegen echter tot onnodig stem menverlies voor de regeringspartij zou kunnen leiden. Het taxipark van Anka ra zou men gerusf een aparte stadswijk kunnen noemen. Vele chauffeurs leven dag en nacht in de wagen en een men selijk wezen dat met handbagage loopt heeft op hen de uitwerking van de be kende rode lap op de stier. Loop des morgens om vijf uur eens met een tas over de Atatürk, de taxi aan de over kant zal desnoods het middenplantsoen even „nemen" om zijn concurenten voor te zijn. Wéé degene die 's nachts om twee uur naar huis terugkeert van visite of partijtje. De taxi zit u rustig op uw hielen, van tijd tot tijd beleefd doch aandringend toeterend. Bij consequente weigering zal de chauf feur eerst zijn schouders ophalen en verontwaardigd wegschieten om na een minuut weer zachtjes langs te glijden: „meneer moet toch beslist een taxi ne men." Auto-rijden is, naast voetballen, een nationale Turkse drift. De voetganger is volkomen vogelvrij. Is het zebrapad in Nederland al riskant, in Ankara zou den de zebra's slechts nut hebben, ge flankeerd met Spaanse ruiters. Wel moet gezegd worden dat de politie op meerdere plaatsen ingrijpt en voetgan gers laat oversteken. Inderdaad kan men wel zeggen dat Ankara hét symbool is van het nieuwe Turkije: het werkt hard aan zijn ont wikkeling in westerse zin, maar volgt misschien te nauwgezet een Duits-Ame rikaans patroon, waarbij het zeer be slist te veel projecten ineens wil aanpak ken. R. BUVE Betogingen van de Wafanyi kazi wa Tanganyika" (de arbeiders van Tanganyika) in de hoofdstad Dar es Salaam- witte doek die zij met zich meedragen staan hun eisen: Zelfbestuur zonder uitstel, gelijke rechten voor allen a Zullen zij het in de toekomst hierbij laten? In Ankara heerst een koortsachtige bouwactiviteit. Hele wijken schie ten uit de grond, waarbij men vol gens een typisch Duits-Amerikaans patroon te vrerk gaat. De rijen moderne woonflats lijken frappant op die in de nieuwe wijken van Düsseldorf. Dr. Julius K. Nyerere, de populaire en verstandige leider van de machtige po litieke partij, TANU (Tanganyika Afri can National Union). Hoogstwaarschijn lijk zal hij de eerste President van het vrije Tanganyika worden. Men hoopt dat hij aan het communisme zal kunnen weerstaan. Steeds weer ontmoet ik optimisten die me verzekeren dat liet niet zo'n vaart zal lopen met liet communisme, in Afrika, ook al lezen ze in hun krant dat de Sovjet-Unie „Afrika-dagen" or ganiseert, dat Khroesjtsjev in de herfst naar Afrika zal gaan en dat de I'rav- da heeft meegedeeld dat de Sovjet-Unie „zal doorgaan de volkeren van Afrika, die voor hun vrijheid strijden, te steu nen met alle middelen". Vanwaar dat optimisme? Waar base ren die zonnige zieners hun conclusies op als ze verkondigen dat er geen plaats is voor communisme in het zwarte Afrika? Ze komen aan met een verbazend naïef argument: „Kijk eens hier," glimlachen ze, „de negers zijn van nature godsdienstig en vrijheidlie vend, terwijl het. communisme tegen godsdienst en vrijhdid vecht. Dc negers zullen dus niets met het communisme te doen wiiien hebben." Ik geef toe dat de negers zich voelen aangetrokken tof godsdienst en dat ze snakken naar vrijheid, zoals wij dat deden in de bezettingstijd. Maar dacht u nu heus dat de communisten daar geen rekening mee zullen houden? Ver wacht u werkelijk dat de communisten zich zullen aandienen in Afrika met de leuzen: „Ruim de godsdiensten op. Dood aan de vrijheid?" Zulke stum- perdjes zijn het niet. Er is niets wat het communisme belet met een gebed op de lippen en wapperende vrijheids- vlag zijn intrede in Afrika te doen en daar als vrijheidsheld en beschermer van geloof en zeden te poseren totdat het met zijn duivelssterk magnetisme van bedrog en dwang alle macht tot zich getrokken zal hebben. Het is mogelijk dat iemand een studiereis maakt in Afrika zonder sporen van -het communisme te ont dekken. Ik ben 8 jaar in Tanganyika (Oost Afrika) werkzaam geweest. Al die tijd heb ik niets gevonden waar- me'e ik de aanwezigheid van georga niseerd communisme bewijzen kan. Wel liep ik typen tegen het lijf met opstandige communistische ideeën. Maar dat zegt niets. Zo kom je er overal tegen. Ze waren er al voordat Marx schrijven kon. Of het communisme in Tanganyika tracht, binnen te dringen is een andere kwestie. Ik heb deze vraag voorgelegd aan de grote leiders van de vakvereni gingen in Tanganyika. Volgens hen is er niets aan dc hand: „We hebben nog nooit iets gemerkt," vertelden ze. „Is er nog nooit iemand geweest die getracht heeft .jullie voor het commu nisme te interesseren?" „Nee, nooit." „Hebben ze jullie wel eens een dom- munistiscli blad of boek toegestuurd?" „We hebben nooit iets van die aard ontvangen." Deze antwoorden mogen bemoedi gend klinken, geruststellen doen ze me absoluut niet. Goed, laten we aannemen dat die leiders de waarheid spraken, toch ben ik er zeker van dat de vloed van het communisme al lang knaagt aan de dijken van Tanganyika's goedge lovigheid en dat zijn propaganda reeds tot in de binnenlanden is door gesijpeld. Diep in die binnenlanden heb ik communistische radio-uitzendingen beluisterd. Glashelder kwamen ze door, ook al bediende ik me van een goed koop batterij-ontvangtoestelletje. In de periode 19581959, toen ik re dacteur was van de Afrikaanse krant KIONGOZI, werden me verschillende pamfletjes toegezonden die de groei en bloei van het nieuwe China bezon gen. Waarom men die pijlen nu juist op mij afschoot is me een raadsel. Ook al hekelde de KIONGOZI de sociale en koloniale mistoestanden, communisti sche neigingen toonde zij allerminst. Hoe het zij, als men meende dat die pamfletjes aan mij niet vergooid wa ren, mogen we aannemen dat er ook anderen in Tanganyika met dergelijke present-exemplaren werden verrast. Een advertentie uit Peking Een briefwisseling met een zekere Guozi Shudian uit Peking toont even eens aan dat mijn vrees voor commu nistische infiltratie niet ongegrond is. Deze Guozi Shudian berichtte me dat hij gaarne een advertentie wilde plaat sen in onze KIONGOZI. Toen ik hem schreef dat ik belang stelde in de in houd van zijn advertentie en dat ik ook wel wilde weten hoe hij me vanuit het verre Peking dacht te betalen, zond hij me per luchtpost het vriendelijk verzoek deze tekst in de KIONGOZI op te nemen: „Wilt u alles over China weten? Chi na Pictorial verschijnt twee keer per maand in het Engels, Arabisch, In disch, etc. Het is juist wat u zoekt. Dit blad toont u duidelijk, door het oog van de camera, hoe de verschillende natio naliteiten in China onversaagd werken om hun vaderland op te bouwen, hun kunst bladzijden foto's waarvan 10 in druk. „Slaven van de immigranten, we hebben me jlla met jullie. Zij laten jullie hun bouwen, terwijl jullie amper jfl" boven jullie hoofd hebben. en 1 gen stofhappen als zij voorbij sty .yin hun comfortabele auto's, terWDA je v9 barrevoets voortstrompelen. Jul,_„iig®£ len hun tafels en lijden zelf ""jop' Jullie wassen hun dure kleren e note« rond in lompen. Weest geen 0 jlClpc halzen, die de vreemdelingen -jePfL om jullie eigen land leeg „t ML Komt op voor het recht van n® pi1 kaanse volk. Duldt niet dat luiiey üG deren er even slecht aan toe zuf W als jullie zelf. Sluit jullie aan juli' communisme en de rijkdom van,, land zal jullie ten goede komen- Het lijkt ine dat er maar al ef'j Afrikanen zullen zijn die voor |jii]^ voorstel zullen zwichten, tenzij door onze katholieke inlandse P L' j juiste voorlichting geven en z0..'pji mogelijk door onze daden beW®* o' wij, blanken van het Westen, S' derdrukkers of uitzuigers zijn. pp1 FRANS VAN Witte Pater -f (Van onze correspondent in Bonn) BONN, juni Op een bijeenkomst van de „Gemeindetga' vertegen woordigers van de gemeenten in Noordrijnlaiid-Westfalen heeft dc pre mier van de deelstaat, dr. Meyers, het interessante voorstel gedaan om in het drieiandengebied Nederland, België en West-Duitsland in de buurt van Aken de toekomstige Europese hoofd stad te bouwen. In dit gebied zou dan een district geëxterritorialiseerd en tot „Europees gebied" kunnen worden verklaard, waardoor de souvereine aanspraken die de verschillende moge lijke gastlanden der toekomstige Euro pese hoofdstad stellen zouden komen te vervallen. Minister-president Meyers die zelf uit München-Gladbach afkomstig is herinnerde er aan, dat na de stichting van de Verenigde Staten van Amerika, 150 jaar geleden, ook een heftige con troverse ontstond over de plaats van dc federale hoofdstad. Een dergelijke strijd wordt thans ook gevoerd tussen de landen van West-Europa, met het gevolg, dat de Europese hoofdstad fei telijk nog altijd mobiel is. dat de Euro pese ambtenaren nog allijd niet weten, waar zij zich t.z.t. metterwoon zullen moeten vestigen. In Amerika werd het meningsverschil destijds opgelost door uit drie aan elkaar grenzende doelsta len een stuk te snijden en die drie stuk ken samen te voegen tot een nieuwe deelstaat, het tegenwoordige „District of Columbia". Dr. Meyers acht een dergelijke op lossing ocik voor de toekomstige Euro pese hoofdstad waarschijnlijk door met medewerking van Nederland, België en West-Duitsland in het Drieiandenge bied een dergelijk Europees district te schepnen, waarop de nieuwe hoofdstad van Europa zou kunnen worden ge bouwd. Een dergelijk „Europees district", dat (bjj Aken) in aameg. zijn ,,Autobahn"-net evenzeer ui» richting van de Duitse grens b« 0p IG waar het aansluiting zou krijg®11. V Westduitse ,,Autobahn"-net Keulen, Frankfurt en Münchey gang verleent naar Italië. Frances Luxemburg zijn door goede met België verbonden. De ministers van buitenlands^ van de Europese „Zes" (Belg!J|a'',i (Ierland Luxemburg, West-D" 1' Frankrijk en Italië) hebben ook laatste bijeenkomst nog niet JLjjnL beslissen, waar de Europese sc' 0pG reaus tenslotte zullen worden ,s 1 steld. ofschoon Brussel nog s»® beste kansen schijnt te hebben-yf (Advertentie) levensstandaard voortdurend LLdilMj leren en de wereldvrede te ver Het brengt u op de hoogte va .piic®e e moderne kunst en cultuur en P cjiine;j; herhaaldelijk reproducties vaa .uk®: ikorte verhalen en der„e ejjW in elke &fLst* schitterende d<N Daarna volgde een lijst va®pM, Chinese tijdschriften en nog A, stimulerende bijzonderheden. .}LesV>}t,, vertentie was een cheque m» pin. van 18 Engelse ponden (waWyj.- b» ƒ180,-). Als we deze adverteim tjet> den geplaatst zouden we, vrees t a tallen Engelslezende Afrikanen kiemen van het communisme besmet. Vanzelfsprekend heeft de - pi® Guozi Shudian de KIONGO^ zlm kunnen misbruiken. Helaas, ge9 nog vele andere kanalen. Lr pjv twijfel aan: De communist's® n h paganda-lectuur zal de Afrika j t reiken. Wat een kansen! m Afrikanen wijzen op de heerm jjgrio van een rood Utopia en op iuk r9 die nu hun deel is onder het J de christelijke kapitalisten: blanke en in de huurt van Aken de st?e't°Cp als residentie van Karei de Gr®! ep m al de meeste aanspraak kan ma* pi'L de titel van Europese stad geL ten komen, zou inderdaad gunstig M gen zijn. Het zou nl. over goedei pjiiA. dingen met de hoofdsteden van dc potl/ pese partnerlanden beschikken- pa zuidelijk Nederland is een „Au gj-eL verbinding met de Westduitse pj-eG fhii Akoni aanleg. Belgie

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 10