-1 Om een architectonisch IN JUNI IN HER THME Drie Duitse voors telling KEUZE UIT: of afbreken of verbouwen of restaureren H Na Oberammergau, Erl en Tegelen H Nachtegalen »5' ■K Passie spel K INTERUNIE' ZATERDAG 4 JUNI 1960 PAGINA II 'pet Kif. E) EEN X VEILIGE BELEGGING DOOR SPREIDING: -ten' ja" <i Opeig 1 tif' jt# vff' pfl' hU"' 1 <U PA^ DE BEURS VAN BERLAGE WEER IN OPSPRAAK e„ mntcrdamse Beurs is weer t sinu 111 °Pspraak. Dat schijnt ,eh zin, VR,R jaren haar lot te moe- .i |,ï'ek"p''°i' von<' al dat de „kom- ,R heurs „al ereurs" miste en r- ,t Wrevel „al geurs" miste teg,.,, 'e de oude poëet koeste hiinip^'i'1 P'aats daar nooit genoe ..""daan- ""'ii" is tot op de dag var i.e'e seineengoed eehleven ondei h6le AmK?®15eenS°ed gebleven JSrs (v erdammers. Men vi ï0"Dlie,i„ifn Rer'age) niet mooi en de ®Rfs die haar dagelijkse bewo- r Wee w?rden bepaald nurks, als on/if, "'t'stieke bezoekers eerbie- Zi n (,H°r hun hallen zien schui- eh zij -5 eSrijpen de bewondering niet Sii<st' toe "d'SSRRrdRn dan ook enthou- koe e voorzitter van de Kamer i'de J a,1('el onlangs aankondigde, niet rner. de Beurs zou verlaten gilden sP°edig ingrijpende besluiten J'ttenxj 1 anden genomen. Hoe de archi- .re over een mogelijke af- ®'ders an de Beurs denkt, kan men lVaardi»j "RZR pagina lezen. De veront- e areh i is daar algemeen. Voor cl- RrH mon is de Beurs van Berlage l oors„Ument van ,,c allereerste orde, ®st en r,0"K: van onze nieuwe bouw- ^raeht,.. oaarom waardevoller dan tien enpaleizen. z>jn, ^al het, als we goed geïnformeerd argum een vaart niet lopen. Want de Ken werv11, waarmee de afbraaklusti- ?e indn i n maken een wat opgewarm- ^Otiwino ze^s <JC goedbedoelde ver- p?'annen van de stadsarchitect, n Werk- vvaam ?einr)J, n maken een wat opgewarm- -ik. En zelfs 'sPlannen vi B. Merkelt pianPrecedenten- Zij zijn zo oud als iw 1IIP TA \t r\t\v% u Aiirp izrtlf nn H i o fle^h-^uu ?°hdcfr Merkelbach, zijn niet geheel f'C1'11 voor de Beurs zelf en die 187o, n' °m precies te zijn, al uit Iti' v?hdei- :'aar besloten 161 effecten- ?ehso-p,r.en' vergaderd in lokaal ,,De Ifhbo,,»"hdheid", om een eigen effec- Sjc bru:?'te houwen. Hef oordeel over de "j-UUI' Sing er eens voor zitten )r t, directeur van 's Rijks School -dvffnstnÜ verheid, de heer J. R. de 'isch'. schreef in een krant de pro- ^rUvf?UnstnÜverheid, de heer J. R. de ,etischó schreef 8d a woorden: „Ik ben moreel over- e, at wanneer de bestaande beurs War11 Srote artistieke waarde had llet ook wat minder als het ie A °P de Dam, men aan geen tota- Jjlh i?pln§ denken zou, maar op <1% n°°gst aan een verbouwing". 6erj ®eh uitspraak kan met vrucht voor VQQr.se s Beurs gehanteerd worden, tij„ t! omdat de heer De Kruyff aan Jarakteristiek van Zocher's Beurs hiiE'dKsmette zuilschachten, die een ®r°en torsen, waarop de beelden- ?l'ch t Vergsten is" een raad voor de riant t van de nieuwe beurs verbond: 's jjp. Ie beurs zo mooi mogelijk, dan gebouw een lang leven bescho- Dezi met Vefeze heer De Kruyff heeft anderen, een rol van betekenis ge de beursaffaire gespeeld. Hp fun- ih Vanr als artistieke „koppelgenoot" for architect C. Muysken, die een j^'midabel beurscomplex van 2H lïe,6oen had ontworpen met een win- a 'galerij, die zich zou uitstrekken tot v het Centraal Station. vr biet r de huidige stadsbouwmeester de ?-'.)n zeer aanvechtbaar plan om t6 strakke Dam-gevel van de Beurs is doorbreken met winkel-etalages h0n7?t interessant te weten, dat 242 hiii en van vooraanstaande handels- pOen in 1879 ogenblikkeljjk een fel ippi indienden tegen een beurs p- t winkels. Zij wilden een „sprekend )tejslndrukwekkend monument". Win- ig". teVei?min waren diezelfde directeuren lip Vlhden voor een beurs in particu- rr,^.6 handen, hetgeen verschillende de ,.n werd voorgesteld. Het plan van lnr. directeur van Haven en Handels- ij [nhting, dat thans weer in die Hp nS gaat, is dus evenmin nieuw, raad van 1879 volgde de wensen lif'Wierp cfe winkels en de particu- e exnlnifatip Men schonk toen Va> VoJ? de adressanten nauwgezet en '"terp de wir" R - exploitatie, dop aandacht aan een brief uit Lon- Qf Waarin de schrijver zich afvroeg n0 "e bouw van een koopmansbeurs te g Wel zin had. De telefoon profe ten hij, zou alle handelsfeewoon- Ziir, vol3komen wijzigen. Deze man was wn tijd wel ver vooruit. Want al be- Ijpft do directeur van Havens en 'hdelsinrichtingen, dat de Beurs te °°t is geworden en daarom moet Om te beginnen: Waar ligt Hertbme? Vanuit Am sterdam gezien vlak voor Hengelo. Men slaat in Borne links af, volgt een slingerende landweg en als men tijdig genoeg remt, stopt men midden in liet dorp. Een heerlijk dorp. Overal bomen, overal fluitende vogels en vlak bij de kerk een openluchttheater, Zo ro mantisch, dat men er zich nauwelijks een passiespel kan denken. Toch komt het er. Van 18 tot en met 26 juni speelt men negen dagen achtereen een passiespel van de Bra bantse auteur-onderwijzer Jan Naaykens. Per voorstelling rekent men daarbij op rond 2000 toeschouwers. Dat is on begrijpelijk moedig. Verkeerstechnisch is da situatie na melijk hopeloos. Normaal kent Herthme zelfs geen bus verbinding. Na de voorstelling is die er wel, maar in Borne aangekomen kan men op dat uur per trein niet verder komen dan Almelo. Met andere woorden, de grote toe- schouwersscharen zijn op eigen vervoer of op toeringcar- bedrijven aangewezen. ueUrs baarheid van de 2f jaar oude »Ian Zocher luidde vernietigend: te ?0UW was te k,c'n. te flonker }vas p benauwd, de telegrafie-afdeling eh rii1 Parodie en de stank werd al- offep de Beurs van Genua over- heslüj?°ed Amsterdams betekende dit ,w~ J' dat het gemeentebestuur er ..an moest doen. Het loom-liberale verdwijnen, hij wil toch nog wel een beurs behouden. Die nieuwe beurs zou zelfs op dezelfde plaats moeten ko men. „Verhuizing is levensgevaarlijk", heeft hij aan de raad gerapporteerd. Ook dat is niets nieuws. De kooplie den van 1880 waren zo aan de Dam gehecht, dat zij een beurs bij het Cen traal Station al een „beurs voor Zaan. kanters" vonden. Een plan van B. en W. om architect van Gendt een beurs te laten bouwen aan de Raad huisstraat tussen de Heren- en de Keizersgracht werd dan ook met hun enthousiaste steun, door de raad ver worpen. Wethouder mr, R. van den Bergh heeft onlangs luimig geconstateerd, dat mer, een openbaar gebouw beter niet door een belangrijk architect kan laten bouwen: dan kun je het later tenmin ste ongehinderd afbreken. De heren van 1880 wilden weliswaar een „Natio nale Mercuriustempel, zonder Franse wuftheid of Germaanse zwaarmoedig heid", maar zij waren ook doodsbe nauwd voor experimenten. Pierre Cuy- pers met zijn Rijkspromotor de Stuers hielden zij zover mogelijk van hun deur. Dc schrik van het Rijksmuseum zat hun nog in de leden. „Stel jc voor, de effectenhoek in een kloostergang". Toch kon men eenvoudigweg niet aan de monumentale Cuypers voorbij. De op lossing was slim bedacht. Men benoem de hem in 1884 in de internationale ju ry van de internationale prijsvraag voor een nieuwe beurs op het Dam rak. De heren vergaten dat Cuypers ook in de Rijksmuseum-jury had geze ten en toch de opdracht had gekregen. En Cuypers was er de man niet naar om zich op een dood spoor te laten zetten. Hij heeft nog in 1893, toen de Beurs-affaire haar absolute dieptepunt scheen te hebben bereikt, een coup-de- théatre geprobeerd door een beurs te propageren in het Open Havenfront naast het Victoriahotel. Toen dat mis- Pastoor Joh. Veeger 68 jaar, zil vergrijs en hèt prototype van de pries ter-kunstenaar wuift al die bezwaren luchtigjes weg. Herthme heeft zijn moeilijkste tijd gehad, zegt hij. In 1957 het eerste jaar telde men op de tweede voorstelling 14 bezoekers bij 250 medewerkenden. Sindsdien gaat het snel crescendo. Vorig jaar was Herthme goed en dit jaar moet het nog beter worden. Per saldo heeft de onge subsidieerde Stichting „Twentse Open luchtspelen" (kortweg en om het mak kelijk te maken „Esto" genoemd) op het theater nog een schuld van f 25.000 cn ook daar wil men vanaf. Dat kan nu gebeuren en als dat lukt, dan lukt er veel. want dit vierde jaar is weer in menig opzicht een experiment. et is allemaal gekomen door het Eucharistische Congres, dat in aug. in München werdt gehouden, augustus in München wordt gehouden. Herthme heeft (nog) geen traditie. Het is in 1957 zo maar begonnen. Het re- cruteert zijn spelers niet uit Herthme al- leen. Het is een volledig Twentse aan gelegenheid. Men legt geen eden af, men heeft geen gelofte, men laat zelfs zjjn baard niet staan en dit zijn allemaal elementen, die een jonge passiespel- groep in de felle strijd om bekendheid bij publiek en reisbureaus sterk in het defensief dringen. Men zocht dus een uitweg en meende die te hebben gevon den door de leiders van het Eucharis tisch Congres voor te stellen in Mün chen te komen spelen. München De Christus is in Herthme de enige speler, die geen aan geplakte baard draagt. Deze rol wordt n.l. vertolkt door jmter Genesius Boddek o.f.m. cap. Men ziet hem hier met Maria Magdalena. lukte heeft de oude meester zich tegen over zijn geestelijke leerling Berlage no bel gerevancheerd door diens plan te prijzen, een waardige daad, die herin nert aan Berlage's steun, in 1927 aan Le Corbusier's revolutionair plan voor het Volkenbondspaleis in Genève. Dat Berlage tenslotte in 1896 de op dracht voor de Beurs heeft gekregen, is niet zozeer te danken geweest aan het feit, dat hij als vierde uit de in ternationale prijsvraag van 1884 tevoor schijn was gekomen als wel aan de steun van een promotor, die met een verbluffende heidex'ziendheid het genie van deze domineeszoon en architectoni sche reformator had ontdekt: de bril- lante radicaal mr. M. W. F. Treub, die als wethouder van Amsterdam in enkele jaren meer besluiten erdoor dreef dan een handvol voorgangers in tientallen jaren was gelukt. Treub werd daarbij geholpen door het tiasco van de prijsvraag van 1884. Er was een vioed van architectonische prullaria binnengekomen en het resul taat was een schandaal: de winnaar Cordonnier uit Kijssel had voor het ontwerp de gevel van het eeuwenoude raadnuis van Da Rocheile gecopieerd. En al antwoordde deze, gekrenkt in zijn „digncté d artiste" op alle beschul digingen „non, millefois non", hij kreeg zijn premie, maar niet de op- draent. Men had niet zozeer bezwaren legen de sujiinntalie, want Berlage was ook met een oud-Hotlands gevat Komen opdraven, als wei legen piagiaal. De burgerij van die dagen had, artistiek gesiroiven, weinig zeuvertrouwen. Men was verlekkerd up oude stijlen en co- pieerde er lustig op los. Van Gendt (concertgebouw), Sprin ger iSlausscnouwourgiBieps (St. t\ico- uiaskerk)Muysken tkasteel Uud-Was- senaar;Cuyper (Rijksmuseum) en vVeissman iSLeaelijk Museum), alle co- rypneeen van me dagen, die een rol heuben gespeeld in ue beurs-auaire, waren lieden van de stijinoeken. Zij verstonnen hun vak technisch perfect en zu nadden uitstekenue heipers, maar zij gingen nooit Duiten nun Doekje. De revolutie, die Berlage bracht, maakte hen ineens lot liguren van de voltooid verleden tijd, want Ber lage, die door Treub handig amote- tenaar van Publieke Werken werd gemaakt om Wetsmann's verDOUwings- plan van de oude oeurs te kunnen doorkruisen, was niet meer de char mante ianiast van 1880. Hij had met zei eerst ,ja", toen „neen", toen „even wachten 'nog", toen „Augsburg" en tenslotte weer „neen". Herthme is daardoor niet ontmoedigd. Het weet dat het te maken heeft met passiespe len in Tegelen, Oberammergau en Erl (Paramaribo, waar Anton Sweers in augustus een enorm passiespel van Lou Lichtveld ten doop gaat houden, laten wij maar buiten beschouwing) en het begrijpt dat het in dit koor als jongste zijn verlangens moet matigen. Maar München had toch tot denken gezet. Voor Duitsers in het Nederlands spre ken bleek een hachelijke zaak en dus moest de tekst in het Duits gesproken worden, maar dan op band, want van Nederlandse amateurs te vergen dat zij bij alle emoties, die een voorstelling op roept, gaaf Duits zouden blijven spre ken, is te veel gevraagd. Welnu, dat idee om de gehele teksf tevoren op band op te nemen bleef regisseur Joop Biekman (neef van Anton Sweers) door het hoofd spo ken. Het had enorme voordelen en toen hij eenmaal besloot het experi ment te wagen, kwam de tweede stap vanzelf. Herthme ligt vlak aan de grens. Het trok in het verleden al veel Duitsers. Zou dus de Duitse be langstelling niet toenemen als er ook een Duitse geluidsband werd ge maakt? De vraag stellen was haar beantwoorden en daarom zijn er dit jaar van de negen voorstellingen drie in de Duitse taal, te weten op 20, 21 (Advertentie) De zaal van de goederenbeurs gezien vanuit de doorloop. hoord dat de palen op de voorgeschre ven lengte werden ingedreven, onver- het kantoorgebouw van „De iveder- schillig of ze wel of niet op stuit ston- den. Op 2 november 1902 paeldden de bladen „een ongelukkige tegenvaller voor de bouwmeester". Er was een scheur ontdekt in een binnenmuur. Dan beginnen de tongen zich te roe ren. Eerst goedaardig. Men vindt dat Zijl's beeld van J. P. Coen lijkt op de populaire agent ,,De Neus". Als de naaktfiguren aan het Beursplein zicht baar wroden, komen de eerste protes ten. Maar ais de „Beursbastille" klaar is, leest men, behalve bij enkele archi tectonische nieuwlichters, vrijwel geen goed woord meer De machtige Van Eeg- hen wordt lürieus als hij op een hek een symbolische voorstelling ontdekt van twee opgeheven vingers boven een geld buidel. Berlage bespot de handel, schrijft hij aan hel stadsbestuur, en de voci-stelling wordt eraf gezaagd. Als Toorop, in de geest van het etische idealisme waartan de gehele Beurs doortrokken is, de toekomst van de han del verbeeldt dooi Christus en de Sa- maritaanse vrouw, komen er interpel laties in de raad. Men hoont de „war hoofd" Verwey, die plechtig boven de stadsteletoon schreef: ,,'t Spreekwerk- tuig brengt d'een mensch ,den ander nader". Alle kunstenaars krijgen hun .deel. Sommige'n bezwaren zijn niet onge grond. Dc acoustiek van de verga dei - zaal van de Kamer van Koophandel is slecht. De ruimte voor de effectenhan del is te klein De luchtverversing werkt aanvankelijk onvoldoende. ruimte, naast de grote zaal, wachtten vroeger de schippers. landen" aan de Munt (1895), dat de bijnaam had gekregen van „het fort" ai zjjn nieuwe ideeen gedemonstreerd. Twee weken nadat Berlage, buiten de raad om, zijn opdracht Kreeg, werd Treub door de verbolgen raad weg gepromoveerd naar een professoraat, riet is dus wel op het kantje al' ge weest. 'treub bepaaiae de piaats van dc Beurs definitief op het Damrak en vernietigde daarmee alle plannen voor een „Parijse" boulevard van het Centraal Station naar de Munt over het gedempte Damrak en Ro- kin, waarvoor velen hadden gestre den. De ambtenaar Berlage kon nu in stilte zjjn werk beginnen, ixiemand kreeg iets van de piannen te zien ot te huren. Deze „conspiratie van het stilzwijgen" hebben de tegenstanders nooit vergeven. De gehele pers, met de „Nieuwe Rolteruamse Courant" aan het hoofd, liep storm tegen de muur, maar het uuurde jaren voor dat enige ingewijden uit het vak een eerste blik op dc tekeningen moch ten werpen. Het waren medestanders als Van der Pek en Kromhout en hun reacties waren enthousiast. Toen tenslotte dc tekeningen in de kran ten kwamen, bleek de ontvangst op merkelijk beheerst. Men waagde zich niet aan een critiek. Bij de aanbesteding oleck de beurs een koopje. De bouwsom was minder dar één miljoen. Er verrezen schuttin gen aan het Damrak en commandant A. S. Boolh-Clibborn, die er vanuit het hoofdkwartier van het Legct des Heils overheen kon kijken, vergeleek in een fraai artikel in de „Strijdkreet" de hei palen met de „apostelen Gods". Deze apostelen zouden echter een verraders rol gaan spelen. Een beursman schreef aan zijn krant, dat het hem niet ver wonderen zou als de Beurs zou gaan scheuren. Hij had van een heier ge- Maar alle opposanten lopen te hoop als het drama van de scheuren een aanvang neemt. De werking van de oude Amsteibodem en de slordighe den bij het heien wreken zich. De be jaarde architect P. F. Laarmans grijpt zijn kans en schrijft in een kwasi-deskundig artikel in de „Tele graaf' dat de Beurs spoedig zal be zwijken. De jonge Kropholler on Staal Ballen hem onmiddellijk aan, maar de schrik van de ramp, é'e ZIC'1 '<ort tevoren met de campanile van Vene tië had voorgedaan, werkt door. Er ontstaat zulk een paniek dat het stads bestuur de tourniquets aan de beurs- ingang moet verwijderen „voor even tuele calamiteiten". Berlage. die als ondergeschikt ambtenaar geen enke le verantwoordelijkheid mocht dra gen voor de bouw, is geruime lijd overspannen. Na een stormachtige raadszitting wordt er een commissie van onderzoek ingesteld, die onver mijdelijk onder leiding komt te staan van Pierre Cuypers. Haar rapport is geruststellend. Er is geen gevaar. Wel adviseert de commissie enige voorzieningen Deze worden uitge voerd. Ze zijn niet van ingrijpende aard al betekenen zij, estetisch, wel enige schade voor het geheel. De effectenhandel, die steeds de motor is geweest van de beursbouw, neemt er echter geen genoegen mee. Hij grijpt terug op een oud plan voor een beurs aan, in plaats van op het Damrak en gaat, na een onaange naam gesprek met het stadsbestuur, op eigen houtje zijn gang. Jos Cuypers bouwt, naast de Beurs van Berlage een effectenbeurs naar de wensen van de heren: een futloos gebouw met veel marmer, dikke tapijten en pronkerige zetels. Bij de opening wei gert hel gemeentebestuur te verschij nen. Het affront was hard aangeko men. Dc hoon die Berlage uit conservatie ve kringen wordt toegeslingerd, vindt zijn compensatie in de verering, die de bouwmeester van vakgenoten in binnen- en buitenland len deel valt. Het stads bestuur geeft Berlage de ene opdracht na de ander. Amsterdam wemelt van „echte Berlage's". Met het plan-Zuid oogst hij nieuwe roem. evenals met het gebouw voor de Diamantbewerkersbond dat hij zelf zijn beste werk vond. In die sfeer van het jonge. Idealistische socia lisme voelde hij zich thuis, al heeft de ironie gewild, dat zijn roem duur- ii Vraag Uw bank of commissionair zaam verbonden zou blijven met een zeer kapitalistische instelling als een beurs. Als straks de raad moet beslissen over het probleem: afbraak, restaura tie of verbouwing van de Beurs dan mo ge het enerzijds de onvervangbare waar de van dit gebouw indachtig zijn en an derzijds de fouten en vergissingen, maar ook de gelukkige beslissingen van zijn voorgangers. Aan winkels heeft noch de Beurs noch het Damrak behoefte. De scheuren van nu in feite is er maar een zorgwekkende sencuur in een bijna onvindbare hoek zijn niet ernstiger dan die van 1906. En een eventueel over schot aan ruimte kan, in de overvolle Amsterdamse binnenstad, hoogstens met vreugde worden begroet. De drei gementen van de Kamer van Koophan del lijken ons evenmin doorslaggevend. Voor de kamers, die na haar verhuizing vrij mochten komen, staan de huurders in de rij. Het woord van de Kruyff geldt nog steeds: bouw een mooie beurs, dan zullen ze haar niet slopen. Er is geen enkel argument van betekenis voor af braak, of zelfs voor ingrijpende ver bouwing, te vinden. Wel is er een Beurs, die, ondanks haar ouderdom, imponeert en inspireert. „Jullie weten niet meer. dat wij hebben moeten vechten tegen een lawine van lelijk held," hield de andere pionier Henry van der Velde zijn leerlingen steeds voor, „wij moesten ailes zelf ontwer pen: lampen, stoelen, kranen en we's want alles was lelijk." Berlage heeft dat ook moeten doen. De Beurs draagt zijn stempel tot en met de sleutels, de brievenbussen en de deurknoppen. En zij zijn nog steeds mooi. Als ooit het lot van de verlaten Lakenhallen van Yperen de Amsterdamse koopmans beurs ijiochl bedreigen, hetgeen voor alsnog een fictie lijkt, dan is er nog altijd de mogelijkheid van een nieuwe bestemming. Dat is niets bijzonders in éen stad. waar de Koningin huist in een voormalig raadhuis, het stadsbe stuur in oen admiraliteitsgebouw, de Nederlandsche Bank in een bejaarden huis, de Universiteit in een oude-lie- denhuis, een kloosterkapel en een schuttersdoelen, handel, bankwezen en verzekeringsmaatschappijen m oude koopmanswoningen en het zwembad in eeii oude gevangenis. De Beurs, dat is wel duidelijk, moet blijven. B. KR, en 24 juni. De belangstelling is groot. Ik heb een deel van die geluidsban den (met eindeloze zorg in een school te Hengelo opgenomen) in het open luchttheater beluisterd. Men gebruikt daarbij negen luidsprekers en Ik moet zeggen dat het resultaat mi.i verraste. Ook de Duitse tekst door dezelfde Twentenaren gezegd klonk prima. Als Biekman er in slaagt dit geluid volledig synchroon te doen verlopen met het spel is de proef belangrijk. In Oberammergau wordt men tenslotte toch moe van het ingespannen luisteren naar het niet versterkte geluid en het elders ge volgd systeem van verschillende mi crofoons, die op enkele toonzuilen uit monden, heeft toch ook zijn bezwa ren. Ook dan hoort men het geluid niet van de plaats vanwaar gespro ken wordt, terwijl Biekman dat ideaal door de opstelling van zijn vele luid sprekers dicht benadert. Pastoor Veeger volgt zulke gesprek ken zwijgend. Met de regie, zo zegt hij (en zegt Biekman) be moei ik me niet. Hij is animator, mo tor. Hij is zijn hele leven lang al een Vondelgek geweest; hij heeft veel ge declameerd. Op iedere standplaats heeft hij wel een belangrijke uitvoering ver zorgd en hoe nu de passiespelen in Herthme eigenlijk zijn ontstaan Na de oorlog stond hij in Lobith. Kerk en pastorie kapot en bouwen dus. Toen dat klaar was, vroeg hij de bis schop „voor zijn levensavond" een klein rustig Twents dorpje. Hij kreeg Herthme. Vierhonderd communican ten. „Allemaal Roomse mensen, alle maal braaf, braver dan ik." Ik moest iéts doen. Dus weer toneelspelen. Dat spelen leidde tot de „Esto", de „Esto" tot een nieuw openluchttheater en toen Regisseur Joop Biekman, de man die moet zorgen dat bewegingen en geluid synchroon v erlopen. Een heksenwerk. is in het begin 1957 als vanzelf het idee ontstaan voor een jaarlijkse passietra ditie. Jan Naaykens kreeg de opdracht de tekst te schrijven en al is sindsdien de eerste opvoering duurde bijna zes uur bijkans de helft aan het rode potlood ten offer gevallen, die tekst is bepaald levendiger en krachtiger dan b.v. die, welke in Oberammergau ge bruikt wordt. Ze wordt zelfs in Zuid- Amerika benut. De missionarissen spreken de tekst, de gelovigen mimeren. Zonder Veeger geen passiespel, zegt Biekmai\. Hij doet alles. Van hem is de eerste selectie der spelers (een grote Capucijn als Christus en een kapelaan als Johannes). Van hem is het décor. Van hem is de organisatie, kortom de passiespelen in Herthme dat is Veeger. U moest in juni maar eens gaan kijken, vind ik. Men speelt 's avonds om acht uur en als het mooi weer is, moet zo'n spel in het strijklicht der schijnwerpers een rijke ervaring zijn. De nachtegalen zullen u na afloop vergezellen op uw weg naar huis. Misschien bevalt het u wel zo goed, dat u rond Kerstmis weerkomt. Dan staat er in het weiland tegenover de kerk een levensgrote kerstgroep. Ontwerp en uitvoering pastoor Joh. Veeger. Basismateriaalafgedankte etalagenoppen van Peek Cloppen- burg. Zo is Herthme. ALB. W.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 11