Passiespel van Albert Helman Gemeenschappelijke prestatie van alle bevolkingsgroepen 1 ZOEK DE EEMS OP: Tussen Lingen en Leer 1 Religieuze hulpverlening aan Latijns Amerika Rome maakt zich zorgen over grootste mis De „Papendrecht" naar Cuba met lading Russische olie Het slot Bouchout bij Brussel PARAMARIBO WACHT GESPANNEN OP HET WKÊ STENEN HEBBEN HUN GESCHIEDENIS Première rond eind augustus pagtn Man verborg gestolen bankbiljet in zijn sok Tienjarige verdronken in Kralingse strandbad Jongen in sluiskolk verdronken «tagngi A. Bomans V WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1960 m AMSTERDAM. Het moet voor Suriname een grote gebeurtenis worden, als daar eind augustus, begin september voor de eerste maal het Passie spel van Albert Helman wordt opgevoerd onder regie van An- toon Sweers. Een gebeurtenis, waar regering én bevolking van Suriname met spanning op wach ten, zoals de vice-minister-presi- dent, de heer A. J. Morpurgo, vanmiddag op een persconferen tie in Amsterdam verklaarde. Mensen van alle geloof, kleur en ras, die in Paramaribo vreedzaam samenleven, spelen er in mee. Hoe ook hun levensbeschouwing is, zij hebben allen een religieuze inslag. Vierhonderd mensen in totaal, jong en oud, rijk en arm, Christenen van alle slag, Moha- medanen, Hindoes, Chinezen. Penningmeester van het organi serende comité is een bekende Joodse ingezetene, leider van de propaganda eveneens een Jood. Wat Albert Helman zelf over zijn spel vertelde vestigde trouwens de overtuiging, dat zijn Passiespel ook nog om andere redenen dan deze een bijzonder opmerkelijk werk is. IN AMSTERDAM Groot aantal jeugdmisdrijven ppNp in damse rederij Phs. van Ommeren n.v., is thans op weg met een la ding olie van Novorossisk aan de oostkust van de Zwarte Zee naar Cuba. Aan boord bevinden zich twee Nederlandse studenten, die de reis als vakantiewerker meemaken en niet hadden ge rekend op zulk een grote reis. het Bergwegziekenhuis constateerde t men de dood. Men vermoedt, dat de 1 stellen voor het Seven van inhcti- band waarop de jonfien zich heeft laten tingen. naar de scheepvaart van deze leve N^aaili s <&W. V..'.: Het uit gestrekte toneel, waarop Heimans passiespel wordt opgevoerd. Albert Helman, die als de heer Lou Lichtveld voorzitter is van de Reken kamer van Suriname, vertoeft nu elf jaar in dat land. Zelf uit Paramaribo geboortig heeft hij een bijzondere be langstelling voor wat er in de bevolking groep behoorde ook Jezus. Hier zag Helman een mogelijkheid om elk anti semitisme te vermijden, om de Joden te laten verschijnen als uiteenvallend in verschillende overtuigingen en gedra gingen, zoals ook hedendaagse mensen verschillen. Er wordt dus doorlopend op twee plans gespeeld. Helman las een scène voor, die parallel loopt met de Voet wassing. Enkele vrouwen, de dienst bodes van Herodes en Pilatus en de minnares van Barabas richten een maaltijd aan van lekkernijen, die zij bij hun meesters hebben gestolen. Ter wijl Jezus in dienstbaarheid de voeten van zijn apostelen wast schimpen zij menselijk op alle dienstbaarheid; ter wijl Jezus op het punt staat zijn Vlees en Bloed als spijs en drank te geven eten en drinken zij bij wijze van bloed wraak. Hieruit blijkt, dat het spel op de twee plans niet realistisch op elkaar is betrokken, dat het volk niet altijd reageert op wat in het Passieverhaal gebeurt, maar dat het, op simpele, aan sprekende wijze een perspectief opent hier op een aansprekende wijze via de natuur helder gemaakt. Soms lopen de beide plans door el kaar, zoals bij de Kruisdraging, waar bij Christus onder het volk verschijnt. De Kruisiging zelf wordt niet gespeeld. „Ik heb me gehouden aan de wetten van het Griekse treurspel, zegt Hel man, die willen dat men het gruwelijke wel aanduidt, maar niet laat zien. Men ziet de Romeinse soldaten dobbelen om de kleren van Christus. En als zij drie zeggen, of vijf, hoort men drie of vijf hamerslagen. Van de opgerichte kruisen zal men alleen de bovenkant zien. reacties van het volk suggereren Wat er gebeurt. Inleiding en epiloog op het spel wor den gesproken door de vier Evange listen. „Bij het schrijven", zegt Helman, ,,heb ik voortdurend moeten denken aan de enige goede passiemuziek die ik ken, aan de Matthaeus Passion van Bach. Hij geeft de reacties van het volk stem in de koralen. Ik heb mijn spel laten onderbreken, de bedrijven op de christelijke inspiratie tegenóver doen aaneensluiten door bestaande spi- het eewone menseliike doen en laten rituals, die het gewone menselijke doen en laten. Het uitzicht op de bovennatuur wordt op het gespeelde betrekking hebben, bewerkt voor koor. De Paramaribose koren werken daar eendrachtig bij samen, zoals Antoon Sweers in een brief van 25 juli aan Helman schreef. Hij meldde ook, dat de deelname aan de repetities zeer goed blijft: 80 tot 90 procent van de spelers is aanwezig. Het openluchtthe ater, dat men voor dit spel bouwt, is vermoedelijk 1 augustus zover gereed, dat er gerepeteerd kan worden. Veel benodigdheden ervoor komen door de goede zorgen van de Sticusa uit Ne derland naar Suriname. Soms treedt er bij de verscheping enige vertraging op, waardoor men nog niet nauwkeu rig de datum van de première kan vaststellen. Per voorstelling zal men 1.000 bezoekers kunnen herbergen. Men rekent er op, dat er vijftien voorsteilin- AMSTERDAM, 10 augustus. Het aantal geregistreerde jeugdmisdrijven in Amsterdam ts in de eerste helft van dit jaar vergeleken met dezelfde periode In 1959 met 25,1 pet. toegenomen. Vol gens het Adviesbureau ter voorkoming van misdrijven van de politie zou het aantal geregistreerde gevallen nog gro ter zijn, als er geen sprake was van een nog steeds toenemend tekort aan straatpersoneel. De zogenaamde „klei ne baldadigheid" wordt thans niet meer gerapporteerd; sommige kleine misdrij ven, die niet tot vervolging leiden, evenmin. Aan de verontrustende stij ging van de jeugdcriminaliteit in de hoofdstad zal volgens de politie voorlo pig wel geen einde komen. In de eerste helft van dit jaar werden 1027 jeugdmisdrijven (vorig jaar 821) ge registreerd. Dit betreft gevallen waar in over beneden 18-jarigen een sum mier rapport werd uitgebracht, of proces verbaal werd opgemaakt. Daarenboven werden nog 2145 baldadigheidsrapporten ODgesteld. In 1955 waren het er in totaal 10287, terwijl dit jaar op plm. 4500 bal- daciajgheidsrapporten wondt gerekend. Deze aanzienlijke teruggang duidt, niet op verminderde jeugdcriminaliteit maar is een gevolg van de wegen® perso neelsgebrek noodzakelijk gebleken in krimping van de jeugdbrigade van de hoofdstedelijke politie. De werkelijke stand van de jeugdcri minaliteit in Amsterdam is volgens de politie dan ook verontrustender dan uit de statistieken van het Bureau ter voor koming van misdrijven blijkt. Met uitzondering van de eenvoudige diefstallen neemt in alle groepen de jeugdcriminaliteit toe. Over de eerste zes maanden van dit jaar zien de ver gelijkende cijfer® er als volgt uit: rij wieldiefstallen 75 (dezelfde periode vo rig jaar 29), brorrifjetsdiefstallen 175 (108). motordiefstallen 5 (0), inbraken 88 :37), winkeldiefstallen 272 (178) en e*nvouidiigie diefstallen 177 (256). Bij deze cijfers dient men te bedenken dat in het verleden is gebleken dat verhou dingsgewijs in december de meeste jeugdmisdirijven worden gepleegd. Lingen ligt een steenworp van de Nederlandse grens en het is misschien daarom wel dat er eerder over Corsica en Majorca wordt geschreven. Wat je van ver haalt is lekker, zegt het spreekwordt en de Nederlandse toerist be doelt hier wat ver ligt is mooi. Zou de Eems die vlak langs onze grenzen loopt, ook niet een tochtje waard zjjn en kunnen we dan niet met de fiets gaan of zelfs te voet? Tussen Lingen en Leer stroomt zij soms geen tien kilometer van onze grens, voor de afstand behoeven wjj het niet te laten. Wie het landelijke Lingen betreedt, volgt het spoor van vele veldheren. Een generaal, die zichzelf respecteert be hoort Lingen veroverd te hebben en er visor. Niet dat we Maurits zijn Duitse naam misgunnen hij kwam tenslotte uit Nassau maar aan zijn verovering van Lingen is altijd stilzwijgend voor zijn weinig volkeren op dit onder- bij gegaan. Meppel en Coevorden gun- maanse, die het stadje niet bevochten. Nu eerst blijkt, hoe het Nederlandse on derwijs volledig op de helling moet. Rome en Pompei verbleken bij de glans van Lingen. De „Lingelaar" noemt zijn totaal onbekende stad dan ook trots „das Tor der Welt"! Ik geloof, dat deze uitspraak het eni ge is dat hier aan Duitsland herinnert want als ik het goed begrepen heb, ko men in Lingens historie de Duitsers er nauwelijks aan te pas. Alleen Mo- ritz von Nassau is er een goede beken de. Het blijkt echter onze Mauritz te zijn. Ook hier ons onderwijs naar de re nen we hem wel doch das Tor der Welt.... Toch Is hij een der weinigen, die de poort duurzaam weet te sluiten. Niet minder dan vier stadhouders zijn in Lingen heer en meester geweest en daar de laatste dier Oranjes tevens koning van Engeland werd, kunnen we zeggen dat het door hem gestichte gym nasium het eerste Engelse „college" op het Europese vasteland betekent: stuur uw zoon naar Lingen! De dertigjarige oorlog maakt de zaak er nie eenvoudiger op. De Zweden zorgen, dat de Italiaanse huurlingen van gen zullen worden gegeven. Over drie jaar hoopt men het spel opnieuw op te voeren. Er wordt op het ogenblik ge sproken over een opvoering van het zelfde spel op Caragao en mogelijk ook op een van de Britse eilanden. Dit alles wettigt de overtuiging, de opvoering van Heimans Passiespel een gebeurtenis zal worden, die men ook in Nederland belangstellend tege moet mag zien. Zei de heer Morpurgo daar leeft aan eigen cultuur. Hjj is be- Een der spelers van de Christusrol in niet terecht, dat het van het uiterste be trokken geweest bij de opvoeringen van Albert Heimans passiespel. Alle grote lang is een culturele binding tot stand Green Pastures, die daar onder regie rollen worden dubbel bezet, om te te brengen, omdat deze beter tegen de van Edwin Thomas zijn gegeven. Het voorkomen dat ziekte van een hunner tijd bestand zal blijken dan staatkundi- succes daarvan was zo groot, dat men verder wilde en tot de overwinning kwam dat er niets beters zou zijn dan een Passiespel. ,,Dit zal er dan ook wel komen", zei Helman Het was van het begin af duidelijk, dat dit niet een Passiespel kon wezen ïoals men die van ouds in Europa ken de. Het moest uitgaan van een visie op het Evangelie, die de bevolking van het Caraïbische gebied kon aanspreken. Daar wonen immers samen mensen uit vier werelddelen, de autochtone bevol king: de Indianen: afstammelingen van de vroegere slaven uit Afrika; de Euro peanen, die een westers stempel op de beschaving daar hebben gedrukt; en sinds de emancipatie der slaven ook veel Aziaten, zoals Chinezen en Java nen. Er is een overheersend niet-chris- teljjke beschaving. De samenleving is er evenwel bijzonder vreedzaam. De be volking, van welke levensbeschouwing dan ook, blijkt gelukkig nauwelijks toe gankelijk voor theologische controver sen. Een Passiespel, dat voor deze in levensbeschouwelijk opzicht heteroge ne bevolking toegankelijk zou zijn, moest derhalve, dacht Helman, het Evangelie eerder van de culturele dan van de theologische kant bena deren, maar het kon wel uitgaan van een echte religieuze visie. Hij be- sclfouwde derhalve als zijn eerste opdracht het schrijven van een Pas siespel, waarin het Evangelieverhaal zo tot uitdrukking kwam, dat het voor iedereen begrijpelijk was, dat het, zon der theologische controversen op te roepen, de christelijke ideologie ver staanbaar maakte. Hier voegde zich nog een tweede, eigen opdracht aan toe, gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van Albert Helman in de jongste oorlog, die hij in Nederland heeft meegemaakt. Wat de Joden toen hebben moeten lijden maakte hem bijzonder huiverig voor elke mogelijkheid van een anti-Semiti sche interpretatie. Anders gezegd: zijn spel moest ook voor Joden aanvaard baar zijn. Dat hij daarin geslaagd is bewijst de reeds genoemde Joodse deel name. Tenslotte leverde ook de literaire kant enkele niet geringe moeilijkheden. Al lereerst wilde Helman exegetisch vrij uit gaan, geen interpretatie van het Lij densverhaal geven, die van het Evan gelieverhaal afweek. Hij heeft een vol jaar genomen om dit ernstig te bestu deren. Bovendien wilde hij een zeer simpel, voor iedereen toegankeijlk Ne derlands schrijven, met het eigen van het idioom van het land. Ook wilde hij het verhaal interpreteren in deze tijd en op de plaats, waar het spel wordt opgevoerd, dus het Caraïbische gebied. Hij componeerde het daarom in contra punt: cp het bovenste plan speelt het eigenlijke Passieverhaal, waarbij hij uitsluitend gebruik maakt van teksten uit de vier Evangeliën. Hij is daarbij te ruggegaan op de Griekse grondtekst, op de koiné, die een volkstaal was, en die hij in volkstaal heeft overgezet. Op het onderste plan spelen de reacties van het volk op het Lijdensverhaal. De situatie van de Joden in Palestina ten tijde van Christus bood hem hierbij een goed aanknopingspunt op de actua liteit. De Joden waren immers een door de Romeinen gekoloniseerd volk. On der hen waren ook collaborateurs en profiteurs. Er was ook een kleine groep, die de bevrijding van de overheersing zocht in de mens zelf. Tot deze kleine moeilijkheden doet ontstaan. ge verbondenheid? ,¥v ör de Spanjaarden de stad verlaten- ■QeV In 1806 zien we er de Fransen. (F waren er al kind in huis, want rnetaJS zevenjarige oorlog bezetten zij de P18 vier maal. Burgemeester Van Dijck, 0 al geen Duitser, weet ze eruit te pra Dit laatste wekt het vermoede»' Van Dijck een Nederlander was. 1813 staan de Kozakken voor de wai illeP- ]d Dat werd hun gemakkelijk want Napoleon legde vele en goede gen aan. Twee in Eemland heten _.n[l nog Napoleonsdamm. De Noorman hebben er ook duchtig huis gehouden de Romeinen werden er verslagen- in 1947 de Polen 't stadje verlaten ten de inwoners wel verzucht heb® eindelijk Duits. Ze vergeten, dat Rooms Keizer Hendrik I ook een lab genoot was. In 900 bouwt deze de nenburg tegen de oprukkende Hongl,„ ren. Die naam gooit ons meteen in ,j,t (Vein onze Romeinse correspondent) ROME, augustus Rome is zeer bezorgd voor de godsdienstige ont plooiing van „het grootste missiege bied ter aarde", Zuid-Amerika, het nominaal katholieke werelddeel, dat bezig is zich in zeer snel tempo te ont wikkelen. De Osservatore Romano heeft in de afgelopen maanden enkele artikelen gewijd aan de plannen en het program van religieuze hulpverlening, uitgewerkt door de Pauselijke Com missie voor Latijns Amerika van de Noordamerikaanse en Canadese bis schoppen. Gisteren meldde het Vati caanse blad, dat de katholieke leken van overal uitgenodigd zullen worden om mee te werken aan de verwerkelij king der initiatieven die voor Zuid- Amerika genomen zijn. De commissie heeft de bedoeling een grote beweging in het leven te roepen, die der „Pauselijke vrijwilli gers voor de medewerking aan het apostolaat in Latijns Amerika". De leden zouden zich als deskundigen in de verschillende takken van het le- kenapostolaat ter beschikking stel len van de Zuidamerikaanse bis schoppen, Zonder te raken aan de verantwoordelijkheid van de plaatse. Hjke leiders der katholieke organisa ties en bewegingen zouden zij dezen terzijde staan. Wij kunnen dus spre ken van een plan tot technische as sistentie op het godsdienstig terrein voor Zuid-Amerika. Al is het denkbeeld van een interna tionaal hulpcorps van leken als zoda nig nieuw, het staat niet geïsoleerd. In Spanje bijv. is men reeds geruime tijd bezig met het werk voor Zuid-Ame rika. Er wordt veel gedaan aan de voor- üch.ing over de verschillende proble men, vooral de godsdienstige aldaar. In de laatste tien jaar stond Spanje een honderdtal priesters af, naast de normale uitzending doorx de missione rende ordes en congregaties. Thans be staan er twee speciale seminaries van priesterstudenten, die na hun wijding naar Zuid-Amerika zullen vertrekken. De twee seminaries tellen samen thans 120 leerlingen. Dichter bjj huis is er het College voor Latijns Amerika aan de universi teit van Leuven. Dit college leverde tot heden 40 priesters af, Zuidamerika nen en Europeanen, en dit jaar komen er nog tien bij. Het pastoraal instituut van de katholieke universiteit van Ot tawa (Canada) is begonnen met cur sussen ter voorbereiding van de uit zending van priesters, religieuzen en leken. Verschillende Canadese bis schoppen hebben reeds toegezegd le ken te zullen opleiden en priesters ter beschikking te stellen voor Zuid-Ameri ka, ook al zou men in het eigen dio cees met een tekort aan priesters te kampen hebben. De Pauselijke Commissie is thans bezig de bisschoppen der priesterrijke kerkprovincies in Amerika en Europa te interesseren voor haar streven en haar plannen. ROTTERDAM. 9 aug. In een café aan de Havenstraat heeft vannacht de 44-jarige sloper J. K. uit Rotterdam een bankbiljet van 100,uit het hand tasje van een bezoekster gestolen. De man werd -ter plaatse aangehouden. Aan vankelijk was het biljet nergens te vinden, maar aan het hoofdbureau kwam het te voorschijn uit 's mans sok ROTTERDAM, 10 aug. De| schip inmiddels aankwam en een la- Nederlandse motor tanker „Papen- f-1"" Vafrt in time-charter voor een Duitse trans- drecht eigendom van de Rotter-1 por-tmaatschappij. De beide Neder - Zaterdag jl. bevond de 10.746 ton metende „Papendreoht" zich op weg van Wismar naar Novorossisk, waar het landse studenten hadden van de Rotter damse rederij gelegenheid gekregen om tijdelijk deel uit te maken van de be manning. Toen bleek, dat het schip naar Cuiba zou gaan varen, begrepen de studenten, dat zij nooit tijdig in Nederland terug zouden kunnen zijn en wilden zij van boord. Op kosten van de n.v. Phs. van Ommeren zullen zij van Istanboel, aanloophaven van de „Pa pendrecht", per vliegtuig naar Neder land worden vervoerd. Voor zover bekend is de „Papen drecht" het enige Nederlandse schip, dat Russische olie naar Cuba transpor teert. ROTTERDAM, 9 augustus. Gis termiddag is de tien-jarige Chris- toffel tlondervan uit de Compagnie straat in het Kralingse Strandbad ver dronken. Eên 12-jarig meisje had de jongen, die niet kon zwemmen, met een opgepompte autoband het water zien ingaan. Enige tij'd later trof men de jongen op de bodem van het diepe gedeelte van het bad aan. Onmiddellijk heeft men aan de E.H.B.O.-post kunst matige ademhaling toegepast, totdat de geneeskundige dienst de behandeling van de drenkeling kon overnemen. In ROTTERDAM, 9 aug. Gisteravond is de 16-jarige suikerwerker W. A. Somvoorde uit de Rosier Faassenstraat in de oostelijke sluiskolk van de Park sluizen verdronken. Na een stoeipar tijtje op de brug wilde de jongen over een 1 meter breed bruggetje over de sluiskolk, dat alleen voor personeel van de brug is bestemd, weglopen. Reeds bij de eerste stappen op het bruggetje gleed hij uit en viel hij van 6 meter hoogte in het water van de kolk. Hij kon niet zwemmen en toen de brugwachter met een schipper arri veerde was hij al in de diepte ver dwenen. Met een dreg haalde de schip per de jongen boven water. Kunst matige ademhaling mocht toen niet meer baten. In het Coolsingelziekenhuis constateerde men de dood. De jongelui die bij dit ongeluk aanwezig waren wordt verzocht zich met het politie bureau Oostervantstraat in verbinding Wt Op een paar kilometer van waar in 1958 de sprookjeswe- dc Heyselvlakte bij Brussel, rcld van de Expo stond, ver heft zich midden op een brede wal een kasteel dat aan de middeleeuwen doet denken: Bouchout. Er is veel verbeelding nodig om uit zijn bouw en ligging op te maken dat het behoort tot de burchten waar in voorbije eeuwen dag eij nacht wachters op de transen stonden, om te waken en alarm te slaan als een Of andere vechtlustige seigneur uit de buurt het in zijn hoofd zou krijgen een aanval te ondernemen, hetzij om echt of verondersteld on recht te wreken of, wat méér het geval was, om zün bezit tingen uit te breiden. In de ver achter ons liggende tijd der hertogen van Brabant, was dat schering en inslag. Zó is het ook met het slot Bouchout ge gaan. Het oudste deel van deze burcht dateert uit de Xlle eeuw. Toen was zij werkelijk een bolwerk van haar eerste bewoners tegen een of andere roofridder uit de buurt, in 1600 en veel later, in 1830, on derging haar primitief aspect grondige wijzigingen, doch in haar grote lijnen heeft zij nog steeds de allure van een ver sterkt slot, waarvan de stenen van een lange en zeer bewogen geschiedenis getuigen zijn ge weest. Volgens een kroniekschrijver was Bouchout oorspronkelijk met niet minder dan vijf wal len omgeven, waarover een lange brug naar de grote toe gangspoort leidde. De vierkan te oppervlakte waarop het slot zich bevond, was met vijf to rens geflankeerd van verschil lende vorm en afmetingen: vier ronde en één, de machtigste, vierkant. Er viel alleen licht in langs de schietgaten. Bui ten de wallen lag een groot park, met een hoeve en an dere gebouwen. Vanaf de rand der hoofdstad strekte het do mein zich tot de dorpen Op- hem en Meise uit Eeuwen lang is dat allemaal sau had toebehoord. Nadat de dochter van Leo pold- I, keizerin Charlotte, in eigendom geweest van fiere en krijgszuchtige ridders, die naast bloedige ook roemrijke bladzijden in de historie van Brabant hebben geschreven. In 1870 kocht koning Leo pold II het domein, samen met een belendend kasteel van ba ron Van der Linden d'Hoogh- vorst, dat was opgetrokken op de plaats waar vroeger een burcht had gestaan, die aan het leengoed Grimbergen-Nas- 1866 uit Mexico was terugge keerd, waar later haar man, keizer Maximiliaan door rebel len werd gefusilleerd, werd de ze krankzinnig geworden Bel gische prinses door haar broer, Leopold II, ondergebracht in diens kasteel te Tervueren. Toen dat kort daarop een prooi van vlammen werd, bracht hij haar naar het domein van Bou chout. Daar heeft zij nog tien tallen jaren lang geleefd, af gezonderd van de wereld, waarmede zij nog slechts één maal per jaar contact had, als de processie van Meise door het domein trok. waar een rustaltaar was opgesteld. Zij was dan omgeven door een paar trouwe dignitarissen, doch gaf zich geen rekenschap van wat rondom haar omging. In haar verbeelding „sprak" zij voortdurend met haar geliefde man, de gefusilleerde keizer.. Zij overleed in het kasteel Bouchout op 19 januari 1927, in de ouderdom van zevenen tachtig jaar. Na haar dood. bleef het kas teel tien jaar lang onbewoond. Daarna verkocht de koninklij ke familie het aan het Rijk, dat in het park een botanische tuin Het aanleggen. Zo blijft dit historisch ge bouw bewaard voor België, aU een stille maar belangrijke ge tuige van vele gebeurtenissen, die er zich honderden jaren lang hebben afgespeeld. Ja, ook stenen hebben dik wijls ht'n geschiedenis B. pre-historie. Toen Troje nog Sest'°ef moest worden, maakten de Hünen hun bed al op. En dit is nu iets. de toerist aanslaat. Voor het H°llaIUj5 trapgeveltje van Lingens raad1 vraagt hij zich verwonderd af, w ef. Kozakken bewoog hun Kaukasus te v laten. Zijn verbeelding moet aanV.r len wat het heden niet toont en die beelding moet dan niet zwak °ntVa)1- keld zijn. Bij hunnebedden is dat ders. Hij kan er een klap op geve" zijn handen zullen tintelen van wat Hun daar neerlegde. Bezoek de ke Hümmling ten noorden van pen en u zult er talrijke vinden. Ga vens de Hüvener Mühle niet voorbö zeker niet het imposante Clemenswe het jachtslot van de bisschop van ster, u weet wel de prelaat, die m Rampjaar naar Groningen oprukte- kasteel is enig op de wereld. Het acht muren met vensters, vensters op de acht lanen van loofhout zijn. Daar het stervormig gebouw zijn er ook acht dichte muurvlak Hierop zijn in relief van boven naar neden jachttattributen uitgehouwen-^ lanen vangen aan bij acht jachthui die geen van alle het zicht op de la^j belemmeren, doch wel de diepte va» bos accentueren. Die „suffragaan teeltjes" dragen de wapens van bisd^j, men. Of de aartsbisschop hier het ledig episcopaat ter jacht node, r meer de Kerkhistorie vi®f' Af I Haselünne aan de Hase, een zijri tje van de Eems, is een Hansest3'^ doch het moet de geringste ond<?r -t groten geweest zijn. De handel h je®3 ijjS' zich nu verplaatst naar het Dortmua Eems-kanaal. Uren kunnen we k0 Hief 0ieC ader van het nieuwe Duitsland, vreest het ergste voor Rotterdam- «jj, al wordt er aan verbreding geW® Machtig zijn de olietankers, die knikkers tussen Eems en grens er om laten liegen. - Het De Eems is geen Rijn of Loire, g p, namelijk de Eems. De veenkoloni® penburg mag de langgerekste geme van Europa heten, dit vergoedt h® mis aan natuurschoon in deze streo0|t niet. Liefhebbers van moerassen, en die hebben hun bekoring, kunneh het Bourtanger Moor terecht. me er niet in terecht. Wat de wél biedt is zitjes aan het water-^^ GaS' mis je nu weer aan de Loire- scherfahr in Leschede is zelfs een - hof: volledige rust gegarandeerd! tronomen melden zich in de Waaë Leer maar kunnen ook de Ratsk® -j ter plaatse afdalen. Bij mooi we® het restaurant bij de Eemsbrug te fereren. 's Avonds valt het op doof vrolijke illuminatie. We wanen °nlepi' werkelijk in het buitenland. De 0p is hier op zijn breedst en Duitslan zijn smalst want na een paar kil®18^' zit u al in Nieuwerschans. Dat i® derland want Nieuwerschans werd op school door Maurits veroverd- L.' v Het Hollandse geveltje van het raadhuis te Lingen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 4