Lapjes graaien aan de Nieuwendijk jaar geleden was de Winkel van Sinkel te koop Reputatie in Amsterdam ging verloren, maar liedje bleef Spaanse syndicaten met de katholieke leer in Opzienbarende herdruk kort voor verkiezingen strijd Liefde en zelfbeheersing —Voorloper van moderne grootwinkelbedrijven wan Levenslang geëist tegen kampbeulen Volgens herderlijk schrijven van zes jaar geleden Belanghebbenden niet werkelijk vertegenwoordigd Hemelverspieder mist doel Spanningen in Buenos Aires HET WELZIJN VAN JEUGD, HUWELIJK EN GEZIN Erkenning van twee Duitslanden zou wereldvrede bedreigen m Dodenklok" in Duitsland WOENSDAG 12 OKTOBER I960 I X Automobilist omgekomen Overwegwachter laat bomen open staan Voorwaardelijke straf geëist Saschsenhausen (Van een bijzondere medewerker) MADRID, 7 okt. Nu er ver kiezingen voor de Spaanse syndi caten op komst zijn, zorgt het orgaan van de katholieke arbei dersjeugd „Juventud Obrera" voor een verrassing door nog eens een herdelijk schrijven af te drukken van de bisschop van de Kana rische Eilanden, dr. Antonio Pil- dain, over het Spaanse vakbonds wezen. Het zes jaar geleden uit gegeven herdelijk schrijven is destijds nauwelijks verspreid en derhalve weinig bekend. Het mag ais de meest principiële en scherpste verklaring van een ho ge kerkelijke autoriteit over het in binnen- en buitenland zo zeer omstreden vraagstuk van de Spaanse pseudo-vakbonden be schouwd worden. P°INT ARGUELLO, California. 12 okt. (Rtr, U.P.I.) Twee uur nadat van Amerikaanse zijde een raket de ruimte in was gezonden, die de naam van „Hemelverspieder" meekreeg, moest worden meegedeeld dat het pro jectiel zijn doel gemist had en dat de President Frondizi onder zware druk van het leger Hét levensprobleem van onze dagen openhartig en reëel besproken Amerikaans antwoord op Sovjet-voorstel toe* een entkele4-den, DE STAAT ALLEEN BEPAALT rr m& Zijn dure klanten schreef hij in het r rans dat hij een Coupeur de pre- miere ordre" en een „première cou peuse de Paris" had aangesteld, die rouwcostuums binnen 24 uur konden maken met een „habilité éprouvée". Hij verkocht ook oud-Hollandse meu belen „uit de 16e en 17e eeuw onder eigen beheer gemaakt naar de ori ginele tekeningen". In de topjaren besloegen de panden een oppervlak van 12.986 meter. Het waren tientallen malen verbouwde oude koopmanshuizen met bedompte ruim ten en smalle gangetjes, maar er werd enthousiast zaken gedaan en de goe gemeente wist niet beter. De collectie meubelen stond op elkaar gepakt De stoelen hingen aan de wand en het piaiond. Albums met opwindende re clameteksten want Sinkel keek graag naar Parijs gingen door het hele land: ..rhumatiek-dekens, ondergoede ren systeem Kneipp en matrassen met gegarandeerd zuivere vullingen". „Naar Sinkel kun je elk kind sturen" was een gezegde op de beurs. Want bij Sinkel kon je niet afdingen. De goederen lagen geprijsd in de eta lage en dat was voor de pingelzuchtige Amsterdammers een novum. De maan- AMSTERDAM, 12 okt. Vandaag een halve eeuw geleden was er in de Winkel van Sinkel meer te koop dan ooit tevoren. Een heel salonameuble ment ging weg voor negentig gulden, divans voor f 10.75 en een echte Ax- minster voor ƒ9,75. De oüde panden aan de Nieuwendijk werden schoon leeg verkocht, want de winkel van Sinkel was nu zelf te koop. De veilingmeester zwaaide zijn hamer en de nieuwe eige naars schreven hun chèques. De Witte Bioscoop, de voorloopster van Cineac, betrok Nieuwendijk 175—179 en de Ba zar de la Bourse Nieuwendijk 172176 (thans Hema). Een reputatie ging verloren maar een liedje bleef bewaard. Het werd dan ook geboren in de tijd dat Anton Sinkel de kittige „tjotter" uit het Duitse Cloppen- burg zelf nog de scepter zwaaide in zijn winkel en Amsterdam verbaasd deed opkijken over zijn durf en vin dingrijkheid. Zijn clientèle strekte zich uit van het Hof tot de koffiepiksters uit de Jordaan en zijn koets was be kend van de Nieuwendijk tot Hilversum, --■• waar hij vorstelijk resideerde op zijn aanhouders zongen op een wijs uit buiten „Hors du Boue". Anton Sinkel "Lucia di Lammermoor": was de eerste Westfaler die in Amster dam grote zaken kwam doen. Zijn streekgenoten, die hem later zouden verdringen, waren nog eerzame nego- cianten in garen en band, toen hij al twee bloeiende winkels dreef. Een aan de Nieuwendijk, een „affaire in alle soorten Wollen, Catoenen en Zijden Manufacturen", en één aan de Kalver- straat, waar hij zijn eigen huismiddel tjes verkocht. Toen iedereen zong van „Daar kan men krijgen, mandjes met vijgen, doosjes pommade, flesjes orgeade, drop om te snoepen en pillen om tc Pdacht men aan pijnstil lende middelen als „Anadijn Nekcle- sis", olijfpitjes uit Jerusalem geregen aan een zijden draadje voor 2,75 of „Roches et brocations" tegen de kink hoest voor ƒ8. De pijpen pepermunt, potjes spijker balsem en flesjes eau de Cologne lagen tussen de manufacturen, „de hoeden en petten en damescorsetten". Want Anton Sinkel's befaamde winkels waren een soort „drug store", waarvan de tijdgenoten bewonderend constateerden dat „in dit warenhuis van ongehoorde grootte wel vijftig klanten zich tegelijk konden bewegen en bediend worden". Anton Sinkel heeft, sinds hij in 1821 zijn eerste winkel aan de Nieuwendijk opende, de Nederlandse middenstand getoond waar het in de komende tijd heen zou gaan. Hij liet in een tijd dat Nederland zo arm was als een kerkrat de architect Johannes van Straaten een kapitaal pand bouwen „naar de Griekse trant, zoals die in Londen en Berlijn geliefd is". Hij reis de in zijn koets naar de „Leipsiger Mis" en kocht er onverslijtbare duffel voor het volk uit de „Camera Obscura" en. onderweg hielp hij een Franse heer Cliquot uit de modder, welke hulpvaar digheid hem een lucratieve relatie be zorgde met het befaamde champagne huis van de weduwe. De heren van de frachten konden de champagne van inkel bijzonder waarderen. Sinkel was in de jaren vijftig van de vorige eeuw een nationaal instituut. De befaamde sport van het lapjes graaien bij uitverkopen heeft hij ge lanceerd. Bij hem kon men echter bijna elke week terecht. Dan stonden de dames uit de „Klop op de Deur" schou der aan schouder met Bleke Bet. De lucht was er om te snijden en de schil ders met flodderdas en flambard, die er geamuseerd naar keken, vonden er in spiratie voor hun realistische werken Zij hadden „Au Bonheur des Dames' van Zola gelezen en wie de heftig-door- gloeide Nieuwendijktaferelen van Breit- ner bekijkt, ontdekt al spoedig de eta lages van Sinkel, goudgeel spiegelend in de natte keien. „Eerst naar Bahlman Dan naar Sinkel Dan naar Boots in de Gravenstraat Van je tsjingela tsjingela". Bahlman was een befaamde eerste verkoper van Sinkel die voor zichzelf was begonnen. Na Sinkel's dood ebde de repu tatie van zijn winkel 'geleidelijk aan weg. Sinkel was niet meer ver bluffend, want er kwamen concurrenten opzetten, die de kunst verstonden om zaken te doen op het scherp van het mes. Terwijl Sinkel bleef hokken in de oude benauwde cavaljes aan de Nieu wendijk. verrezen er aan het Damrak, de Kalverstraat en het Leidseplein win kelpaleizen, die zo uit Londen en Parijs waren weggelopen. Het „Bonheur. des Dames wendde zich van de rommeli- fe Sinkel af. Do Bonneterie, Gerzon, aberty, de Bijenkorf en vooral Hirsch en Cie betoverden de nieuwe generatie met de luxe van het fin-de-siècle. Hirsch opende zijn „witte paleis van het Leid seplein" met een „Exposition solennel le des nouveautés de la saison" en wie de „Klop op de deur" heeft gelezen weet dat de dames blozend naar buiten kwa men. Sinkel kwam in financiële moeilijk heden en boog, op 12 oktober 1910 het hoofd. Maar het wijsje van de Winkel van Sinkel dat overigens ontleend is aan de Barbier van Sevilla zingt men nog steeds vanwege het ondeugen de slot. En in Hilversum leeft „Hors du Boue" nog voort als de Hoomeboeg. Wijsjes zijn duurzamer dan winkels. Dat weten de nieuwe Sinkels van Am sterdam maar al te goed. Het monster van Frankenstein? Neen, Frankenstein heeft er echter wel wat mee te maken. De firma van die naam uit Manchester heeft namelijk dit kos tuum gefabriceerd voor piloten die in moeilijkheden verkeren. Het pak is spe ciaal bestemd voor vliegers die boven zee vliegen. In het pak bevindt zich een luchtlaag, zodat de piloot als hij in zee terecht komt blijft drijven. De 33-jarige stuart Sullivan is een van de twee man nen die een proef nemen met het nieuwe kostuum dat temperaturen van 50 gr. C onder en 70 gr. C boven nul kan ver dragen. Links krijgt Sullivan een kopje thee van een meisje dat hij rechts in de armen houdt. ARNHEM, 12 okt. De officier **f justitie bij de rechtbank, mr. J, van sendoorn, heeft gisteren drie voorwaardelijke gevangenisstraf ïe eist tegen een 31-jarige overwegwa®11' ter uit Rheden, wegens het niet tij'W sluiten van de spoorwegbomen bij tü" post op het baanvak Arnhcm-Zutpb®11 op 2 november 1959. Het gevolg hiervs" was dat een automobilist, de 44-jariKe heer H. van Yserlo uit Arnhem, door i' trein werd gegrepen en om het leve' kwam. „.V't een door de spoorwegen en de P°~ litie ingesteld onderzoek is geblek®'1, dat een beisignaal, dat vooraf dient 'e gaan aan het naderen van een tref' had geweigerd. De officier van justitie zei in zijn re quisitoir, dat voor alles een overweg- wachter zijn instructies moet opvolgen- Hij heeft buiten het belsignaal ook not een lichtinstallatie, die op rood spring' als een trein nadert en hjj moet wete" wanneer de treinen passeren aan hand van zijn dienstregeling. Toch wilde de officier rekening ho«' den met schuldverminderende omstan digheden' door het weigeren van be' belsignaal. Uitspraak 25 oktober DüSSELDORF, 12 okt. (D.P.A.) In het proces dat tegen drie voorma lige SS.-functionarissen van het con centratiekamp Sachsenhausen wordt gevoerd, heeft de openbare aanklager tegen de 56-jarige August Hoehn en de 76-jarige Otto Boehm levenslange tucht huisstraf en tegen Horst Hempel tien jaar tuchthuisstraf geëist. De openbar re aanklager verzocht ten aanzien van Hoehn en Hempel rekening te houden met hun voorarrest en het feit, dat zij bijna tien jaar in een Russisch kamp voor dwangarbeiders hebben doorge bracht. Hoehn werd schuldig geacht aan zes moorden en in 343 gevallen aan medeplichtigheid aan moord. Boehm had 43 moorden gepleegd en in 422 ge vallen zich aan medeplichtigheid aan moord schuldig gemaakt. Hempel werd door de openbare aanklager schuldig geacht aan medeplichtigheid aan moord in 510 gevallen. Een beroep op bevelen van hoger hand wees de openbare aanklager van de hand. Wel vond hjj het opmerke lijk, dat de drie beklaagden voor en na hun optreden in Sachsenhausen zich nooit aan strafbare handelingen hadden schuldig gemaakt. H}j was van oor deel, dat de drie mannen door de in tensieve S.S.-propaganda tot hun mis daden waren gekomen. Vandaag komen de drie verdedigers aan het woord. Zoals bekend zijn de Spaanse syndi- Sinkel was deftig met de deftigen en eenvoudig met de eenvoudigen. Êroef derhalve op niets was uitgelopen, 'e „Hemelverspieder" was een ra ket van het type „Samos", samenge steld uit twee trappen volgens het At- las-Agena-systeem, en bevatte een ge heime instrumentenlading die fotogra fische opnamen moest 'maken. Vol gens onbevestigde geruchten zou de „Samos" door middel van radiogolven foto's terug hebben moeten zenden, die van welk gedeelte van de aarde ook worden genomen. BUENOS AIRES, 12 oktober (AFP, Rtr.) In Argentinië zijn groto poli tieke spanningen ontstaan als gevolg van de wens van de officieren van het leger, dat president Frondizi krachti ger dan tot dusver gaat optreden tegen de communisten en Peronisten De mi nister van oorlog, generaal Rodolfo Larcher, is door de legercommandan ten gedwongen af te treden. Generaal Larcher vertegenwoordigde het ver zoeningsgezinde element in het con flict tussen de president en het leger. De voornaamste vertegenwoordiger van de „harde" koers is generaal Mon- tero. De legercommandanten waren van mening, dat Larcher hun standpunt ïit krachtig genoeg bjj de president naar voren heeft gebracht. Men ver wacht, dat zij hun druk op de presi dent nu zullen vergroten. De situatie is thans zeer gespannen. In de loop van de nacht is strenge bewaking geplaatst bij het regeringsgebouw In Buenos Ai res en bij de woning van president Fron dizi. WASHINGTON, 12 okt. (Rtr) Het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken heeft verklaard, dat elke regeling van de Duitse kwestie, die erkenning van de verdeling van het land als „permanent" inhoudt, „een ernstige bedreiging van de wereld vrede" zon vormen. Het State Department gaf een uit eenzetting van het standpunt der V.S. ten aanzien van de gemeenschappelijke verklaring van maandag van de Sov jet-Unie, Tsjechoslowakije.. Oost-Duits- land en Polen, waarin wordt aan gedrongen op het tekenen van aparte vredesverdragen met de twee Duits- landen. „De Verenigde Starten en hun weste- ÜJke bondgenoten hebben er op ge- dat een vredesverdrag slechts «n-kan Duitse regering, gekozen door het Duitse volk op basis van de vrije uitoefening van het beginsel van zelf beschikking. De aanvaarding van elke andere procedure voor het bereiken van een definitieve Duitse regeling zou de erkenning tot gevolg hebben van de duurzame verdeling van Duitsland het geen naar onze mening een ernstige bedreiging zou zijn voor de wereld vrede." Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zegt tenslotte over de kwestie van de Westduitse bijdrage tot de verdediging van de vrije wereld, dat We.st-Duitsland duidelijk heeft ge maakt, dat het voor zijn rechtmatige verdedigingsbehoeften uitsluitend zijn heil zoekt binnen de Noordatlantlsche verdragsorganisatie van de vijftien lan- Yoor de opbouw van haar morele en 'religieuze toekomst heeft de jeugd gidsen nodig. Men moet aanwezig zijn bi) deze jeugd, die het op te nemen heeft tegen de moderne le venssfeer. Men dient haar de hand te reiken vóór het te laat is en haar te richten op alles wat het welslagen van een gezin zal bepalen. Aldus mgr. L. J. Suenens, hulpbisschop van Mechelen, in zijn onlangs bij Desclée de Brouwer uitgekomen boek: „Liefde en zelfbe heersing". Volgens het Woord-vooraf is dit werk op de eerste plaats bedoeld voor hen, die op enigerlij wijze als verant woordelijken betrokken zijn bij de sexu- ele opvoeding. In zjjn nabeschouwing (P-172) komt de schrijver nog eens daar op terug, maar dan zegt !uj: dit boek werd vooreerst geschreven voor hen, die rechtstreeks verantwoordelijk zijn bij de vorming tot de liefde. Zo heel de inhoud van het boek dit al niet ge daan zou hebben wat bij aandachtige lezing eenvoudig ondenkbaar is Jan nemen deze woorden elke mogelijkheid tot misverstand weg. Menselijke sexua- liteit, op de juiste wijze begrepen en gewaardeerd, is niet los te maken van persoonlijke liefde. Niet alleen echter voor hen, die direct of indirect met de opvoeding der jeugd te maken hebben, heeft mgr. Suenens dit werk geschre ven, ook voor „alle gelovigen van goede wil, die eerlijk erop uit zijn in hun hu welijksleven liefde en zelfbeheersing in overeenstemming te brengen, die hun liefde willen heieven in staat van gena de en gelijkelijk recht willen verschaffen aan de eisen van hun hart als aan de verplichtingen van hun doopsel", is het bedoeld. Onder de talrijke boeken, reeds aan dit onderwerp gewijd, neemt deze stu die van de hulpbisschop van Mechelen, met recht een vooraanstaande plaats in. Het boek is geschreven met hoofd en hart wijd open voor de hedendaagse werkelijkheid., vanuit een eerlijke en diepe bewogenheid met wat men mis schien wel mag noemen het dringendste en meest kwellende levensprobleem van onze dagen. Alles wat op struisvogelpo litiek zou kunnen lijken, wijst de auteur resoluut van de hand. Hij is er integen deel van overtuigd, dat ons juist daar voor tegenwoordig de rekening wordt gepresenteerd. Het welzijn van jeugd, (huwelijk en gezin staat hij hem ohvoor- nele, zelfs klassieke aanpak van de daar mee verbonden problemen ondeugdelijk of achterhaald blijkt te zijn, wordt zon der pardon afgewezen. Dierbare heilige huisjes, of het nu moraal-theologische opvattingen, zielzorg praktijken, over geleverde gebruiken en gewoonten zijn, of dat het kloosterregels en zelfs kloos- terkleding betreft, zodra dit alles de ge zonde ontwikkeling der totale menselijk heid in de weg staat, eist mgr. Suenens aanpassing, herziening of afschaffing. Met milde wijsheid en wijze mildheid is dit boek op verantwoorde wijze zeer radi caal. Daarbij maakt de auteur dankbaar gebruik van de verworvenheden der moderne psychologie, pedagogie, socio logie en vooral ook van de medische we tenschap. Zijn boek is modern in de bes te zin van het woord. Het is geschreven in een zakelijke en duidelijke stijl. Her haaldelijk vindt de auteur pregnante for muleringen. die de lezer bijblijven Dat hij, vooral tegen het einde, af en toe een tikje retorisch wordt, zal wel ver klaard moeten worden door zijn groei ende overtuiging, dat er nog zo ontzag lijk veel te doen is vooraleer deze om vangrijke problematiek on enigszins- bevredigende wijze kan worden bena derd. Mgr. Suenens' boek is in wezen een alarmkreet, een poging tot verantwoor de voorlichting en een werkprogram Het beeld, dat hij ontwerpt van de fei telijke situatie, is weinig verkwikkend. De manier, waarop hü dit doet, pleit voor ziin gevoel voor realiteit. Verstop pertje-spelen heeft geen zin. Wie een remedie wenst, moet eerst de kwaal ■kennen. Een kwaal wordt echter pas goed duidelijk, wanneer men ze met de gezonde toestand kan vergelijken. Aan deze laatste wijdt de schrijver alle aan dacht. Daardoor juist is zijn boek een loflied op de liefde te noemen, die het uitgangspunt van de moraal moet zijn. Hij legt dan ook terecht de volle na druk op een positieve opvoeding tot lief de, onder alle omstandigheden. Vandaar •waardelftk centraal. Wat in da traditio-Lzins in 4 'tand te krijgen. Een derge- dat hij liefde en zelfbeheersing als het fundament van echt-christelijke mense lijkheid ziet. In het eerste deel: „Hoe te denken?" maakt hij dit overtuigend duidelijk. Het tweede deel: „Hoe te doen?" ontvouwt een overstelpend program van werk zaamheden, die stuk voor stuk onmis baar moeten heten om deze ingewikkel de en uitgebreide problematiek enigs- lijke opeenstapeling van onvermijdelijke taken zou met cecht tot wanhoop kun nen stemmen. Geen ter zake kundige zal hier echter van overdrijving dur ven gewagen. De enig-juiste aanpak ligt dan ook principieel in een zo ruim mo gelijk opgezette samenwerking, op des kundige taak-verdeling gebaseerd. De auteur doet een dringend beroep op ouders, onderwijzend personeel, genees heren, wetenschapbeoefenaars, leiders van katholieke bewegingen en priesters om met spoed tot een gemeenschappe lijke systematische, georganiseerde en aanhoudende samenwerking te komen. Juist hierom men leze schrijvers overtuigende motiveringen is dit boek een wekroep, die niet onbeantwoord mag blijven: Het gaat niet om een of ander bijkomstig probleem, het gaat om de totaie katholieke levenshouding, om het apostolaat van het Evangelie in de hui dige ontkerstende wereld. Zoals het boek hier ligt, achten wij het voortreffelijk geslaagd. Hier is on miskenbaar een insider aan het woord, die de problemen uit eigen doorleefde ervaring kent. Voor zijn waarschuwend woord mogen wij hem dankbaar zijn. Enkele minder gelukkige i >rmuleringrn (over bet doel van het huwelijk, p. 49 onderaan, het bevolken van de hemel, p. 50, een ontrouwe echtgenoot als eer ste kind, p. 78, de huisacts, die alleen al uit hoofde van zijn algemene medische cultuur bekwaam zou zijn tot de vor ming van sexuele zelfbeheersing p. 117, het ongenuanceerde aanbevelen der z.g. actus imperfecti bij uitsluiting van de emdreflex) doen aan de grote waar de van het geheel niets af en dit te min der, daar de aandachtige lezer uit de f2'a'® kontekst gemakkelijk zelf de eigen hike bedoeling van de auteur kan opma ken: Wel was, naar onze mening, bij de behandeling van het standpunt der Kerk tegenover het gebruik van voor behoedsmiddelen, een uitvoeriger moti vering daarvan op zijn plaats geweest, vooral omdat de auteur als regel zijn stellingen grondig met redenen om kleedt. Wij kunnen dit uitstekende hoek, dat boordevol is van gezonde inzichten en vruchtbare suggesties, niet anders dan met alle nadruk aanbevelen. Ouders, priesters, leraren, artsen, verloofden zowel als gehuwden, allen zullen de schrijver dankbaar zijn voor de open voorlichting, die hij hier schenkt Zijn aansporing tot zo groot mogelijke sa menwerking van allen, die kunnen bij dragen tot het lenigen van de nood, mo ge in wijde kring spoedig gehoor vin- caten geonenteerd op het voorbeeld vB,. de orporatieve gedachte, zoals deze In Italië en m Portugal is ontwikkeld, en verenigen zjj zowel de belangen van werknemers als die van de werkgevers m een c:: dezelfde organisatie. Dit Spaan- se verticc'e eenheidssyndicaat heeft met een echte vakvereniging slechts de naam gemeen, want voor de Spaanse arbeider is het geen effectief werktuig om zijn belangen te behartigen. De Kerk heeft wat het Spaanse syndica lisme betreft een tweeledig standpunt ingenomen. Vooraanstaande katholieke theoretici op sociaal terrein achten het systeem verenigbaar met de Christelijke sociale leer, indien in het bijzonder'de arbeidersvleugel van zo'n syndicaat in derdaad representatief voor de rechten van de arbeiders opkomt en hun be langen kan behartigen. Deze theoreti ci zijn het er echter over eens, dat men bij het thans geldende stelsel ook niet bij benadering kan spreken van een wettige behartiging van arbeidersbelan gen. Geheel in afwijking van de heersen de mening verklaart het herderlijk schrijven van de bisschop der Kana rische Eilanden het tegenwoordige Spaanse syndicaatsbestel ronduit voor onverenigbaar met de Christelijke maatschappijbeginselen. De bisschop gaat ervan uit, dat de niet te looche nen tegenzin van de Spaanse arbei ders jegens de syndicaten voor de Kerk een moeilijk probleem opwerpt. Zou namelijk de tegenwoordige syn dicaatsstructuur in overeenstemming zijn met de katholieke maatschappij leer, dan zou deze de haat op zich moeten laden en de c-beiders dui delijk maken, dat het ongelijk aan hun kant is. Als het syndicaten- stelsel echter niet overeenstem ming is met de kerkelijke maat schappijprincipes, draagt de omstan digheid, dat het systeem als katho- lijk beschouwd ordt, geheel ten on- rechte de haat van de arbeiders over op de Kerk. De Kerk zou aldus met de verantwoordelijkheid worden be last voor een sociaal stelsel, waar ze niet alleen niet mee Instemt, maar dat ze daarenboven verwerpt. Men zou aldus het destijds ver doezelde en thans weer te voorschijn ge haalde herderlijke schrijven dege nen, die op de Kerk hun hoop gericht hebben, een dolkstoot in de rug geven wanneer men hun zou wijs maken dat de tegenwoordige maatschappelijke or de een verwezenlijking zou zijn van de Christelijke maatschappijleer en dat de Christelijke sociale principes erdoor vol maakt in de praktijk gebracht zoudri) zijn. Deze ook reeds in ander verban" gemaakte constatering zou op dezelfd* manier de katholiek genoemde syndi caten betreffen, wanneer zou blijk®'1 dat deze niet slechts in hun uitwerking' maar ook al in hun opzet en structuu' in strijd zijn met de Christelijke leef' De uiteenzettingen van het herderlij11 schrijven zijn gebaseerd op een ond«T zoek van de Franse socioloog P. Burgaro- la S.J., waarin speciaal naar voren koin' dat, in de Spaanse arbeidswetgeving de regeling van de arbeidsverhoudingen uitsluitend eer aangelegenheid is va" de staat, die geen deelname van d® belanghebbenden toelaat aan de vori®' geving van die arbeidsverhouding®11 (Decreet van 29 maart 1941, Wet vs" 16 oktober 1942). Onder deze omstan digheden moet de taak van de syndicaten wel uitsluitend beperkt blijven tot he' geven van inlichtingen en het doen v#n voorstellen. Alle tegenwerpingen en waarschu wingen, aldus de bisschop, waren nut teloos, „de Spaanse staat, star vast houdend aan zijn syndicalistische op vattingen, bleef erbij, dat de staa'' en alleen de staat, bevoegd is de ar beidsverhoudingen te bepalen, zonder een vertegenwoordiging van de belang hebbenden mogelijk te maken". Tot besluit van het herderlijk schrij ven vat de bisschop nogmaals de voor naamste punten van de studie van ij Franse socioloog samen, waarbij hB zich zonder voorbehoud aansluit, eT1 hij zegt: „Kan men werkelijk een syn dicaal stelsel katholiek noemen, dat nie' in overeenstemming is met de maatschap' ~'jleer van de Kerk; dat lijdt a8® arxistische invloeden (bedoeld word' de nadruk, welke op de onbeperkte mach' van de staat valt)dat alle stroming®" naar een gezonde ontwikkeling van d® vakbondsfuncties in de weg staat; da' de vakbonden hun wettige rechten on'' houdt en hun eigenlijke taak onmogehl" maakt: dat niet in staat is te leid®»1 naar een werkelijke arbeidsvrede en e®*1 effectieve eendracht tussen de verscbd- lende klassen. „Mag men voortgaan een syste®»1 het etiket „katholiek" op te pliil*"* wanneer dat stelsel onderworpen is a*® een arbeidswetgeving, die in de oft*1 van de arbeiders alle respect welff®** aan de rechten van de menselijke PeP" soon, rechten waaraan de katboM®** Kerk zo onverschrokken haar bun» i*1'" ming verleent....?" De toestemming tot de heedrtdt trtg dit herderlijk schrijven in een blad, d* onderworpen is aan de kerkelijke een suur, heeft des te meer opzien gebaand' omdat ze is gegeven juist op een ogef' blik dat de syndicaten zich alle nW®1' geven om de bevolking van hun nood zakelijkheid en doetreffendhekTte o**" tuigen. I it/' ■my:: «RÏ Ook in Duitsland is men ten zeerste verontrust over de toeneming van verkeersongelukken. Ter gelegenheid van het Congres van de Verkeers- tvacht van de bondsrepubliek, dat vandaag in Berlijn is begonnen, is voor de Gedachtniskirche een zeshonderd kg wegende klok geplaatst. Deze klok zal gedurende het congres iedere 37 minuten worden geluid. Iedere 37 minuten namelijk valt er in Duitsland een slachtoffer van het verkeer. De „Mahnglocke für die Verkehrstoten" wordt op de klokketoren gehesen. •»t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 6