„Kracht van het Marxisme is
openbaring van onze zwakte55
Rede pater dr.R,C. Kwant op
lustrumcongres Centrum
Staatkundige Vorming
DE GAULLE VERLAMT NU
STELSELMATIG OPPOSITIE
DE PURITEIN OP EEN HEUVELTOP
Verhouding tot
de K.V
Brabantse boeren
zijn ontstemd
De Algerijnse situatie
Paul Delouvrier
in Parijs
Overdreven
Spion Cicero' n°$
in leven
Ook Japan maakt brommers
Hogere ambtenare#
zijn niet tevredeR
over salariëring
V B
MAANDAG 14 NOVEMBER 1960
PAGINA
Kardinaal Alfrink en
mgr. Nierman naar
Rome
Pjg? brommer wordt op de jaar- I teerd door een Japanse
B. en W. Genemuiden
dienen aanklacht in
tegen raadslid
Emery Kelen
Jaarlijkse requiem
Katholiek Thuisfront
Werkweek van 45 uur
hij Marko
in traditioneel
deze mamier]
(Van een verslaggever)
UTRECHT, 14 nov. Het Centrum
voor Staatkundige Vorming vierde gis
teren zijn vijftienjarig bestaan. De
voorzitter, prof. dr. Th. L. M. Thur-
lings, memoreerde, dat het centrum
reeds 102 rapporten heeft doen ver
schijnen. Het wil een bijdrage leveren
tot de publieke meningsvorming, zich
baserend op dezelfde levensbeschou
welijke grondslag als de K.V.P. Het is
ook op die partij georiënteerd, daar
het zich vooral toelegt op wetenschap
pelijke studies van onderwerpen, die
eerlang in de politieke actualiteit zuJ-
DEN BOSCH, 14 nov. De rijkskieg-
kring Den Bosch van de Katholieke
Volkspartij, die zaterdagmiddag hier in
vergadering bijeen was, heeft middels
een resolutie aan het partijbestuur ken
nis gegeven van de grote ontstemming
die er bij de Brabantse boeren, met
name die van het gemengde bedrijf,
heerst over het beleid van minister Ma-
rijnen met betrekking tot de garantie
prijzen. De boeren nemen het niet lan
ger. dat de met de georganiseerde
boerenstand gemaakte afspraken door
de minister zonder enig commentaar
genegeerd worden. De voorzitter van de
Statenkring Den Bosch, de heer De
Bekker uit Empel, deelde mee, dat op
een vergadering in Oss de boeren er
over hebben gesproken om, wanneer
de KVP-fractie in de Tweede Kamer
niet doortastend zal optreden, de beta
ling van de contributie en bloc te sta
ken.
De voorzitter van de Rijkskieskring,
ir. J. Siepman uit Vught, die als op
volger van mr. Van Kemenade voor het
eerst de vergadering presideerde, wees
erop, dat de politieke stilte, die er dit
jaar heerst, aangegrepen dient te wor
den voor de verdieping van het politieke
inzicht in alle geledingen van de par
tij, met name door politieke discussies
in de werkgroepen. Er zijn in deze kring
thans 57 werkgroepen; men hoopt dat
dit aantal in dit seizoen tot honderd zal
kunnen stijgen. De voorzitter kondigde
ook een nauwere samenwerking aan
met de Rijkskieskring Tilburg, vooral
op zaken die de provinciale problema
tiek betreffen. Zo zal in december door
beide kringen gezamenlijk een Brabant
nummer van De Opmars verzorgd wor
den, er zal in januari een Brabants vrou
wencongres gehouden worden en geza
menlijk zal men ook het pendelvraag-
stuk gaan bestuderen.
SCHIPHOL, 14 nov. Met een lqn-
toestel van de Alitalia zijn zondagmid
dag kardinaal Alfrink en mgr. Nierman,
bisschop van Groningen, naar Rome
vertrokken, gehoor gevend aan een ver
zoek van de paus, die de leden en con
sultoren van de verschillende commis
sies van voorbereiding voor het alge
mene concilie naar Rome heeft geroe
pen voor een eerste contact. Vandaag
heeft de paus hen in een grote audiën
tie ontvangen.
De kardinaal is naar Rome gegaan
als lid van de centrale commissie, mgr.
Nierman als lid van de commissie
voor de eenheid der christenen. Ver
wacht wordt, dat kardinaal Alfrink in
verband met werkzaamheden in Neder
land reeds zaterdag op Schiphol zal te
rugkeren. Mgr. Nierman zal vermoede
lijk langer in Rome blijven.
len komen. Daarbij bepaalt het echter
eigen werkprogram, beslist eigenmach
tig over de publikaties, is wetens en
willens zelfstandig ten opzichte van de
K.V.P. De specifieke taak ligt in het
voorbereiden van de openbare gedach-
tenwisseling, welke door de politieke
partij zelf niet in openbaarheid kan
worden verricht zonder de schijn van
een begin van positie kiezen op te
roepen. De rapporten van het centrum
vertolken niet noodzakelijkerwijs de op
vatting van het bestuur van het cen
trum. De taak van het bestuur is be
langrijke onderwerpen tijdig in studie
te doen nemen door commissies van
competente personen. Het centrum
moet dus reëel onafhankelijk staan te
genover de K.V.P., waarvan het
overigens financieel afhankelijk is.
Prof. Thurlings zei er zich over te ver
heugen, dat de K.V.P. op dit punt
steeds van de juiste instelling heeft
blijk gegeven.
De congresrede werd uitgesproken
door pater dr. R. C. Kwant O.E.S.A.
De rede handelde over „De ontwikke
ling van het sociale denken". De spre
ker belichtte zeer uitvoerig de „radi
cale socialiteit" van ons bestaan, welke
betekent, dat de mens op geen enkel
gebied een initiatief kan nemen dat
een absoluut begin is en dat niet zou
wortelen in een aan hem voorafgaand
verleden. Wij zijn in alles een opname
in een gezamenlijke levensbeweging en
we leven van de vroege morgen tot
de late avond van de scheppingskracht
der geschiedenis. Wat wij in het eco
nomisch vlak „particulier initiatief"
noemen is van binnenuit iets sociaals,
daar het eerst mogelijk gemaakt wordt
en gedragen wordt door de gezamen
lijke geschiedenis. In de persoon, die
een bedrijf sticht, is de gemeenschap
werkzaam. De initiatiefnemer inves
teert zijn kapitaal, maar in zijn initia
tief ligt veel gemeenschapskapitaal be
lichaamd.
Dr. Kwant wees er vervolgens op,
dat de erkenning van het sociale ka
rakter van ons bestaan het persona
lisme niet uitschakelt, maar het zelfs
postuleert. De persoon wordt wel ge
actualiseerd binnen het samenzijn,
maar het is evenzeer waar, dat de
sociale verworvenheid slechts in de
persoon tot bestaan kan komen. De
sociale verworvenheid heeft verder
ook de persoon nodig om in die per
soon tot kritiek op zichzelf te komen.
De sociale verworvenheid heeft dus
de persoon nodig en omgekeerd. Het
primaat komt echter toe aan de per
soon, omdat in hem de sociale ver
worvenheid eerst zin en bestaan
vindt.
Uit deze verhouding constateerde de
spreker, dat ons zijn is een zqn-dank-
zij-anderen. Dat betekent, dat wij dank
baarheid verschuldigd zijn. Ons zijn-
door-anderen moet ook zijn een zqn-
voor-anderen. Wie zijn bestaan niet
maakt tot een zijn-voor-anderen frus
treert zichzelf. In het economisch fa
cet van ons leven doen zich op dit punt
moeilijkheden voor, daar het doen-zijn
van anderen daar kan worden tot een
middel voor het eigen zijn, hetgeen,
volgens de spreker, tot op zekere
hoogte ook een noodzaak is. Met de
veraosolutering van dit gezichtspunt
staat men echter midden in de ideo
logie van het kapitalisme. Het bestaan
voor anderen wordt dan een louter uit
wendige werkelijkheid. De mens wordt
centrum van eigen belang, het econo
misch leven wordt terrein van machts
strijd. Weliswaar hebben de moderne
landen de belangenstrijd getemperd
door het recht, maar ook het recht is
in belangrijke mate de uitkomst van
een machtsstrijd. Als het heersende
recht het wankele resultaat is van een
machtsstrijd, kan het heersende even
wicht ieder moment, bijvoorbeeld in
tijden van economische recessie, weer
verbroken worden.
De verdienste van het Marxisme is,
dat het de radicale eis stelde, dat de
mens de consequenties van het sociaal
lltfkve mattmncne in Londen gepresen-1 eostuum. Ze zal er op
gekleed wel niet mee uit rijden gaan.
karakter van zijn bestaan moet erken
nen en dus bestaat voor de gemeen
schap. Daarbij werd echter de eenzij
dige weg van de socialisatie van de
produktiemiddelen gekozen, waarbij al
le bezwaren van het kapitalisme weer
terugkeerden, doordat enkele personen
alle voorrechten in handen kregen, die
aan de gemeenschap werden toegekend.
Marx onderschatte de invloed van de
menselijke geesteshouding, terwijl hij
de functie van de structuur van het
economische stelsel overschatte. Hij
miskende, dat de wortel van het
kwaad mede gelegen is in de geestes
houding van de mensen. Een verkeerd
stelsel is de belichaming van een ver
keerde geesteshouding.
Marx heeft de structuurfouten van
het kapitalisme genadeloos blootge
legd. Het zijn de fouten, die men van
uit het christelijk beginsel ook wel aan
voelde, maar de kracht van het Marx
isme was de openbaring van onze
zwakheid. Het stelt ons immers voor
de taak de levenshouding, die wq be
lijden, te doen doordringen tot in de
economische structuren van het leven.
De liefde is de grondwet van ons leven.
Dat moet ook in het economisch facet
van dat leven tot werkelijkheid wor
den.
Wanneer iemand, aldus dr. Kwant,
een belangrijk economisch initiatief
neemt, profiteert hij van wat binnen
het samenzijn gerijpt is. Wat van hem
persoonlijk komt en wat van het sa
menzijn komt valt niet te scheiden,
maar als er een verhouding moet
worden vastgesteld zou de weegschaal
ver doorslaan naar de werking van de
gezamenlijke geschiedenis. Daarom is
de slagzin, dat het maken van winst
het doel is van een onderneming, in
die zin dat men de winst als enig
doel of als hoofddoel stelt, een misken
ning van de verhoudingen, die tussen
de mensen bestaan. Het is volgens de
spreker niet waar, dat alleen het winst
motief de mens tot initiatief kan sti
muleren. Als het in feite grotendeels
wel waar zou zijn, is dat een degene
ratie. Dr. Kwant gelooft echter niet in
dergelijk fundamenteel pessimisme.
Volgens de spreker is de winst van
sommige geprivilegieerde groepen nog
steeds te groot en zijn andere groe
pen nog steeds misdeeld. In ons land
worden de conflicten nu uitgesproken
en niet meer uitgevochten. Maar zo
lang men om de conferentietafel gaat
zitten met de individuele „profit"
als hoofddoel komt men slechts tot
compromissen met een dreigende strijd
als serieuze mogelijkheid op de ach
tergrond. Dan moeten alle concessies
worden afgedwongen.
Komt men echter tezamen in het be
wustzijn, dat wij voor elkaar moeten
bestaan, dan gaat men pleiten voor el-
kaars welstand en wordt de bekom
mernis van de minst bedeelden tot de
bekommernis van allen. Vanuit dit ide
aal kunnen wq het Marxisme beter en
grondiger oplossen dan het Marxisme
dat zelf kan.
Met het ontstaan van de juiste gees
teshouding wordt echter niet automa
tisch de oplossing gegeven voor het
economische structuurvraagstuk. Dr.
Kwant zei, dat hem daarvoor de tijd
en ook de competentie ontbraken.
Sir Winston Churchill, die over drie
weken 86 jaar wordt, heeft een
bezoek gebracht aan zijn oude
school „Harrow", waar hij een uit
voering van het Hooglied bijwoonde.
Bij het verlaten van de school de
den de leerlingen de grijze staats
man enthousiast uitgeleide.
ZWOLLE, 14 nov. B. en W. van
Genemuiden hebben bq de officier van
Justitie alhier een aanklacht ingediend
tegen de heer K. B. Bakker, raadslid
voor de vrqe C.H.U., die zich in een
op schrift gestelde rede, welke hq wilde
uitspreken in de jongste gemeenteraads
vergadering, beledigend over het colle
ge van burgemeester en wethouders had
uitgelaten. De heer Bakker beschuldig
de B. en W. onder andere van „vals
heid in geschrifte", „diefstal uit de ge
meentekas" n „corruptie".
De heer Bakker, die dacht dat zqn
voorgenomen interpellatie zou door
gaan, reikte zijn gestencilde rede voor
de vergadering uit aan de aanwezige
journalisten. Hq kreeg echter geen ge
legenheid zqn rede uit te spreken, daar
tijdens de vergadering een raadscom
missie werd benoemd, die werd belast
met 't instellen van het onderzoek naar
de moeilijkheden, die tussen het colle
ge enerzqds en de heer Bakker ander
zijds waren gerezen.
Enkele maanden geleden diende de
heer Bakker bjj de officier van justitie
een aanklacht in tegen het college van
B. en W. van Genemuiden, dat naar
zijn mening onjuist zou hebben gehan
deld in een schadevergoedingsaangele
genheid. Ook deze zaak wordt thans
door de raadscommissie onderzocht.
PARIJS, 14 nov. (Reuter) De Gaul
le is bezig „het verzet tegen zijn Alge-
rije-politiek stelselmatig te verlammen"
voordat hij verdere besluiten neemt
over de toekomst van dat gebied, al
dus verklaren adviseurs die nauw met
de president samenwerken. Hij vraagt
thans alle ministers, één voor één, naar
hun opvatting en verzoekt degenen die
hem niet langer kunnen volgen, zich te
rug te trekken zonder sensationele ver
klaringen af te leggen. Men gelooft dat
niet meer dan twee ministers zich zul
len terugtrekken.
De Gaulle zal, naar men verwacht,
steeds meer mohammedaanse Alge
rijnen op bestuursposten in Algerjje en
Parijs benoemen. Hij zal ook de bevoegd
heden van het Franse bestuur in Al
gerije in verhouding tot het centrale be
wind in Parijs versterken. In de Fran
se hoofdstad wordt dit bestempeld als
de voorbereiding voor een toekomstige
autonome regering in Algerije.
De vertegenwoordiger van de Franse
regering in Algerqs, Paul Delouvrier,
Daar is mij dikwijls gevraagd of
de beginselen die mq leiden by het
beoordelen van mensen op hun phy-
siek toepasselijk zqn voor alle ras
sen. Ik heb daar twee antwoorden
op.
Het eerste heeft een fysiologisch
karakter (en ik citeer nu Darwin);
dwergen, reuzen en idioten verschil
len wat ras aangaat alleen voor wat
betreft de kleur van hun huid.
Het twgede antwoord is filosofisch
getint: de onderlinge samenhang tus
sen vorm en functie is universeel.
Ofschoon rassen in verschillende
omgevingen leven en onderworpen
zyn aan onderling afwqkende leef-
wqzen, geloof ik toch dat op het stuk
van temperament Sir Winston Chur
chill meer gemeen heeft met Mao-
tse-toeng, Oe-Noe van Burma en an
dere ballonvormige heren, dan met
schrale Britten als Neville Chamber
lain of Lord Attlee.
Het ras terzijde latend kan ik wel
vaststellen, dat generalissimo
Tsjang-Kai-sjek een hoofd heeft als
een ballon, zoals kleine kinderen het
meestal hebben.
Als u ooit een dusdanig hoofd ziet
kunt u er donder op zeggen dat bet
toegerust zal zyn met een klein ge
zicht. De schedelbasis neemt juist
opzettelqk naar onderen in nauwheid
toe om meer reliëf te geven aan het
smalle, onaanzieniyke gezicht.
Het is moeilqk om zo'n „knot wol"
naar boven toe enig aanzien te ge
ven. Wat je er ook op zet, het blfift
belachelqk.
De Duitse anthropologist Weiden-
reich heeft opgemerkt, dat voor alle
zoogdieren geldt: hoe groter de sche
del, hoe kleiner de bovenkaak en
omgekeerd. Dat geldt voor alle bal-
lon-hoofdigen en de generalissimo
vormt daarop geen uitzondering. Hq
heeft een „breekbaar" gezicht en dat
is vooral ook het geval met de
smalle en ingezonken bovenkaak.
Niettemin is de onderkaak, bin
nen het bestek van deze kleine pro
porties, breder en ook steekt zij meer
uit. Het uiterlqk van generaal Tsjang
heeft daardoor een in de Westerse
wereld bekend kenmerk, dat wq de
„lantaarn-kaak" noemen.
Men kan typische „lantaarn-ka
ken" waarnemen bq Dante, Voltaire,
Karei de Vqfde en by Richard Wag
ner. Parallel met dit verschqnsel
gaat altqd het andere van het on
dergebit, dat breder is dan het bo-
vengebit, wat vele van deze man
nen nogal eens trachten te verber
gen door een indrukwekkende snor te
laten staan. Omdat de generalissi
mo een Mongool is, moet hq zich
tevreden stellen met een stoppelig
snorretje.
Van alle rassen die ik ken, heb
ben de Chinezen de kleinste en de
meest terugwqkende kinnen. Dat
duidt op de aanwezigheid van een
grote mate van kiesheid en gevoel
voor het abstracte. Ga eens na hoe
lang en hardnekkig zy hebben vast
gehouden aan hun prachtige, maar
onpraktische schrift: abstracte ka
rakters, die nauwelijks iemand, de
Chinezen inbegrepen, kan lezen. Voor
wat mij betreft ligt de reden daar
van verscholen in de kaakloosheid
van iedere Chinese wasman. Als ik
wil nagaan welke soort van agres
siviteit hem er toe gebracht heeft
mi! mqn hemden In stukken ge
scheurd terug te sturen, kqk ik uit
naar massieve jukbeenderen, naar
brede beenderen in zyn gezicht. En
ik vind ze ook altqd.
Wanneer ik nu een Chinees zie,
die geen ingevallen maar integen
deel een uitspringende kaak heeft, en
ik besef dat zulks een zeldzaam ver
schijnsel is, vooral in Zuid-China,
waar generaal Tsjang vandaan komt,
realiseer ik mqzelf dat ik geconfron
teerd word met een rare Chinees.
De „lantaarn-kaak", geeft aan een
persooniykheid fragiliteit en kracht
in een bepaalde verhouding mee en
dat resulteert in een bepaald soort
mens. Hq is pedant, elegant, yrij
verstrooid en meet zich een air van
meerderwaardigheid aan. Maar mis-
schien is zqn meest opvallende ka
rakteristiek dat hy .zowel strijdlus
tig als vreesachtig is. U kunt deze
karaktertrekken overal by het genus
met de „lantaarn-kaken" aantreffen,
van Voltaire tot Bob Hope, van Bea
trice Lillie tot Tsjang-Kai-sjek.
Mensen van deze soort zyn zeer
hardnekkig en hebben veel. rugge-
graat, maar zij zijn niettemin even
kwetsbaar zelfs als het een Voltaire,
de ratelslang met giftanden, of een
generaal als Tsjang betreft. Daar
om zqn zy geneigd een toevluchts
oord bh' zichzelf te zoeken. Zy raken
dus in zichzelf gekeerd, en zy kunnen
zelfs overgaan tot een verdedigen
de taktiek door zich zelf op te slui
ten en door hun contact met de bui
tenwereld te beperken.
Voor een man van het type Tsjang-
Kai-sjek is eenzaamheid evenzeer
een psychologische ik zou haast
zeggen een fysiologische behoef
te als het hebben van gezelschap het
voor Khroesjtsjev en lichamelqke
oefening het voor Nasser is. Terwül
Khroesjtsjev onbekommerd, zelfs
met kapitalisten klappend, rondgaat,
terwql Nasser zijn spieren spant op
een strand naby Alexandrië, trekt
Tsjang zichzelf in zijn op een heu
veltop gelegen huis terug, waar hij
iedere dag de Chinese klassieken of
het in het Chinees vertaalde Oude en
Nieuwe Testament leest. En hij houdt
een dagboek by, dat de weerslag van
dertig jaar van zelfbespiegeling bevat.
Mensen met „lantaarn-kaken" zqn
wantrouwend van aard en zq hou
den er niet van gezag te delege
ren. Terwijl zq in staat zqn tot te
dere en bevende genegenheden, ma
ken zq niet gauw vrienden. Van ge
neraal Tsjang wordt gezegd, dat
hq slechts met drie mensen bevriend
is: zijn vrouw, Mei-ling Soong, zqn
oudste zoon, die zijn troonopvolger is,
en zqn secretaris en vroegere school
makker, een vriend voor het leven.
Tsjang is een puritein, een fruit
en vruchteneter. Hq weigert zelfs
zwarte koffie of thee te drinken.
Idealistisch en tegelijkertijd onbuig
zaam en koud als hy is, is hq ziels
verwant aan de man, die men in
een restaurant met zqn rug naar de
eetzaal kan zien zitten eten en die
tijdens dat eten een boek leest. Hq
is helemaal op zichzelf een rotsachtig
eiland.
Tsjang is Methodist. Zqn bekering
kwam tot stand op het slagveld,
toen hij, geheel omringd door vijan
den, tot de God van de christenen
bad; en een onverwachte sneeuw
storm redde de situatie. Degenen
onder mqn lezers, die de levens van
de heiligen hebben bestudeerd, zullen
wel weten, hoe dikwijls deze plotse
linge en volkomen bekeringen voor
komen bq soldaten en andere krijgs
lustige figuren. Daarom verenigen
velen van dezulken een hoge mate
van agressiviteit en een sterk gevoel
voor het mystieke in zich. In ogen
blikken van crisis wil het ene nog
wel eens door het andere overwon
nen worden.
En laten wy hier afscheid nemen
van de kaak van de generaal en van
alles wat er uit af te leiden vqlt;
laten wij terugkeren naar het bal
lonvormige hoofd en het kleine ge
zicht. Hoe kunnen wy zulk een kin
derlijk verschqnsel bij zulk een mach
tige generaal verklaren?
Kinderen leiden, zoals men weet,
vegetatieve, „laag by de grondse"
levens, zy zyn zich onmetelijk be
wust van eenvoudige lichamelijke
behoeften: slaap, spelen, eten, enzo
voorts. In dat opzicht zqn zq realis
tisch.
In een ander opzicht leven zy in
een wereld, die ver van realistisch
is, de wereld die wq misschien
ten onrechte een schqnwereld noe
men. Hierin voelen zy zichzelf deel
van het universum en wel op geiyke
voet met de vogels, de byen en met
opgezette beesten.
Nu heb ik dikwqis opgemerkt, dat
mannen met ballonhoofden de nei
ging hebben om in regionen boven
of bezqden de begane grond te
zweven, als ware hun hoofd gevuld
met helium. Kyk maar eens om u
heen: herinner u Gandhi, Mossa-
decq, professor Piccard de koning
van de stratosfeer Henri Bergson,
de Franse filosoof; zij hadden allen
ballon-hoofden. En zelfs die kwade
genius Joseph Goebbels dreef op
een andere wolk dan de rest van de
Nazi's.
Misschien komt het door zijn ballon,
hoofd dat de generalissimo in de
loop der jaren steeds verder Is afge
dreven van de mogeiykheden van
zön jeugd en tenslotte werd neerge
zet op zyn heuveltop.
(Copyright ABC-press)
is gistermiddag in Parijs aangekomen
voor besprekingen met de Franse rege
ring. Volgens officiële kringen betreft
het hier een normaal bezoek. De staf
chef van het Franse leger, generaal
Paul Ely, kwam vrijdag in Algiers aan
en had zaterdag een onderhoud met
Paul Delouvrier. Naar verluidt heeft de
generaal zich in het gesprek geïnfor
meerd over de gevoelens in militaire en
burgerlijke kringen in Algerije, na de
rede die De Gaulle op 4 november voor
de radio en televisie hield.
In Franse regeringskringen is spra
ke van een door De Gaulle geopperd
plan om in Algerije 'n proef op kleine
schaal te nemen met een „plaatse-
ïyke wapenstilstand" tussen het
Franse leger en de FLN.
Zondag hebben de Zweedse prinsessen
Desiree (links) en Birgitta, die in Ame
rika vertoeven, in Philadelphia de
Zweedse kerk bezocht. Ze werden bij de
uitgang opgewacht door jeugdigeemi
granten uit Zweden, die het nationaal
kostuum er voor hadden aangetrokken.
DEN HAAG, 11 nov. (KNP) Zaterdag
19 nov. zal de jaarlijkse plechtige do
denherdenking, op initiatief van natio
naal katholiek thuisfront worden ge
houden. De plechtige viering is even
als vorig jaar in de kathedrale kerk te
Utrecht.
In tegenwoordigheid van tal van mi
litaire en burgeriyke autoriteiten en
van zeer vele nabestaanden van ge
sneuvelde en overleden militairen zal
de Hoofdvlootaalmoezenier mgr. J. F.
M. de Sain het Misoffer celebreren,
daarbq geassisteerd door rector J.
Doesburg, geesteiyk adviseur van Ka
tholiek Thuisfront, als diaken en de
majoor aalmoezenier van de lucht
macht P. Verbeeten O.S.Cr, als sub
diaken. De predikatie houdt majoor
aalmoezenier van de landmacht A. V.
J. Schellekens O. Pracm. De kapelaan
van de kathedrale kerk de weleerw.
heer J. Vredendaal zal weer als vorig
jaar ceremoniarius zqn, terwyi ma
joor aalmoezenier W. Gasman O.F.M.
de leiding zal hebben van de militaire
ere- en dodenwacht, gevormd door mili
tairen van het garnizoen Utrecht. Het
jaarlbkse gedachtenis-plaatje werd ver
zorgd door de jonge kunstenaar H. Jeu-
rlssen.
De K.R.O. zal de plechtigheid uit
zenden.
VEENDAM, 12 nov. Marko N.V.,
fabrieken van stalen meubelen en Van
der Mark N.V.. fabriek van radiatoren,
luchtverwarmers en buigmachines, bei
den te Veendam, zullen met ingang van
1 januari 1961 een vijfdaagse en 45-urige
werkweek invoeren.
In Amersfoort zijn voortaan
dierennummers in circussen ver rjc
Ook in het daar aanwezige &xeJ
mogen de roofdieren geen k
meer vertonen. De burgemeest
Amersfoort sprak van een kwa ^e;l(
massaal en algemeen bestreden
te worden. Het valt ons rn0.elierc>'
te zien, dat het temmen en are o0r-
van roofdieren, mits dit op o UfS
lijke wijze door vakkundige dom>V
geschiedt, een te bestrijden kwa
zijn. Dompteurs zijn doorgaans
vrienden van de dieren, .waj „cfteP'
werken. De dieren zijn in de je
ping onder de heerschappV
mona nanl.ti.nt.Rt. Onlc dB TOOJ
werken. De dieren zijn m ae je
ping onder de heerschappij ,.g7-gti-
mens geplaatst. Ook de rooj 'jjja-
Zijn zij getemd en gedresseerd
genswaardiger dan in de jungi 'r^ste
de meedogenloze wet van de s 1Ï}ge
heerst net als in de wereld üe njet
selijke roofdieren? Kom. laten heel*
sentimenteel worden. Elk dier
geen onvervreemdbaar recht
pleziertje.
MILAAN, 14 nov. (UPI)
de meesterspion uit de tweede
oorlog, die ongeveer 400 gea,ter'
oorlogsgeheimen voor 300.000 P „Jjpf
ling (waarvan 260.000 in vals
pier) aan de Duitsers verkocht
schien wei de meest beroemd j eJjS
in de geschiedenis is, zoa np\\a
het Italiaanse blad „Corriere v
ra" nog in leven zqn.
De krant publiceerde gisteren eed,
clusief interview, dat door .>C1?eY8ti'1'
de populaire wqk van Istanboei,
aan zqn correspondent in de j- jjri
hoofdstad zou zqn verleend. Volgeina8rP
artikel zou „Cicero" onder de Lce-
Elyesa Bazna in Fatih wonen.
ro" zou zyn memoires op PaP'®tel'
ben gezet en deze 165 pafin ■Tilie'1
lend aan de hoogste bieder je
verkopen. Over de activiteiten j
spion „Cioero" is destijds ook een
gemaakt, getiteld „Operatie °jaine5
De hoofdrol werd gespeeld door t je
Mason. De spion zou het echter njet
inhoud van de film van Moysic" in
eens zijn. „Mqn geschiedenis is a\t)M
gewikkelder, dan in de film »°t
komt", zou „Cicero" gezegd j.
Volgens het interview in „Corri®1"®
la Sera" oefende „Cicero" than» uil
beroep van aannemer uit. werd
bronnen van de inlichtingendienst je
vernomen, zou zover bekenden d?
meesterspion „Cicero" de oorlog jeeffl
na-oorlogse moeiiykheden °^e jn
hebben en ook nog in leven IV2'evet
elk geval was dat tot 1951 een
feit.
UTRECHT, 14 nov. De
van Hogere Ambtenaren heeft "h"..
dag hier haar jaarvergadering \btje
den. In zijn openingstoespraak ve- i
de voorzitter, de heer W. de ka®» Ve/
aandacht op verschillende kmre»ttSeff.
treffende de rechtspositie der
ren, waarover nu reeds versch'^0fi^
jaren, zonder resultaat, overleg ,,ij i
gepleegd. In dit verband noemde
salariëring van de accountants e i
junct-accountants, de verdeling |U
zogenaamde „franje" waar ^u''
gere ambtenaren zelf overigens
staan en enkele andere punteu'
Onbevredigend noemde spre^ef jij
toestand, waarbq door de pr°Sr®v1ei^t
de inkomstenbelasting een besc' (Co
salarisverhoging weer voor een
deel verloren gaat. Wat betref»oV
salarisverhoging zal de C.H.A. *J yri,
het standpunt blyven stellen, da» 0
hoging van de salarissen van de j
re ambtenaren niet verbonden d*
worden met de z.g. „trend" in h et*
drljfsleven, omdat die trend £e fope'
is op c.a.o.'s voor het lagere Pars
„.gillist
Oo hogere ambtenaren zyn van m
dat hun salarisverhoging afgeleid
te worden uit het salarisverlooP ier*
het hogere personeel In het Partlf-tre
bedryfsleven. Spreker zei het te „d?!
ren, dat de minister van Binnen"^ jt
Zaken de gedane toezegging, dat v«r
daartoe benodigde gegevens zo"
strekken, nog niet was nagekorne'
Tenslotte besteedde de voorzitter
aandacht aan het vraagstuk t va „mg
„bundeling", waarby hy tot uitdru ji
bracht, dat naar de mening va' jsP
C.H.A. gestreefd zal moeten
naar een bundeling van alle wy
mern op het hogere niveau, o®5
een grotere concentratie meer
kan worden uitgeoefend op de ontw
ling van het maatschappelijk bei®'