Onwettige bisschop van Sjanghai tracht houding te verdedigen tiet gewetensdilemma der in de Chinese Volksrepubliek Het Vaticaan werkt samen inet de imperialisten'' B mmê 9ÊÈÊ B O INDUSTRIE werd de ru de welvaart in Beieren 1 Farsta, nieuwe voorstad van Stockholm Imposant winkelcentrum egraat van INTERVIEW MET CHINESE „PATRIOTTISCHE" PRELAAT TUSSEN TWEE ZWEEDSE MEREN ei*t u Marxist? $>?fo*UM* Zweedse fancyfair in Londen Een molenboek Probleemgebieden baren nog zorgen m i ZATERDAG 19 NOVEMBER 1960 be stad Shanghai is altijd een ^an de meest vitale katho- Chin centra geweest van teerda' Een grondig gedocumen- van eïl boeiend overzicht hier- Lefp het boek van Jean Vi!]j?vre „Les enfants dans la ech (Doornik-Parijs 1957, 4e Mistic u P°Singen van de comrau- e machthebbers om via latr' r ben geleide Katholieke kfji lottische Beweging greep te ke* °P de Chinese katholie- het'.beeft in Sjanghai dan ook ste .^nekkigste en langdurig- baek+ Zet ondervonden. In de \ve]V Jan 8 op 9 september 1955 T^e bisschop van deze stad, bG(j .?n- Kiong Pin-mei van zijn b!ee en gearresteerd. Daar- de„ v erb de moedige woordvoer- ijiitp. att de Sjanghaise katholieken k^tbnv eld. Het verzet van de Vari Jleken tegen de oprichting de r^en Sjanghaise afdeling van Wjra*b°lieke Patriottische Be- baüiv r-*n hun. stad werd echter iarf;ne bks minder. Pas na vijf ®^d-' VerschiHende grote propa an acampagnes en een hele serie l- fties' durfden de autoritei- Op aan om hun slag te slaan, tytgp maart van dit jaar werd Vr.fA Eiong veroordeeld tot le- ^0erj,fnge gevangenisstraf. Een rEjCrf maand later, tijdens een aags congres van 23 tot 26 april, ging men over tot de op richting van een Sjanghaise afde ling van de Katholieke Patriot tische Beweging. De deelnemers betuigden nogmaals hun instem ming met de veroordeling van Mgr. Kiong, „de leider van de groep reactionaire katholieken, spion van het Vaticaan, die de socialistische opbouw van het land op een verraderlijke wijze hielp ondermijnen." KC>«i u^ehaii" """"'iiimiiiiimiiiiniimiimiinimiiiiimmini' feS :an de if °t v?'h vKivan de „Katholieke Pa- 0h.,f Wo0ri,'Beweging" kon woord Voll? ,worden vastgelegd. Hier- het interview in extenso. U marxist,? fcdnigtSrxistjgche ranneer vien aan Tiet Beierse land denkt, dan zullen de gedachten veelal in de eerste plaats uitgaan naar toerisme en een goed glas bier. Deze gedachtengang is er op zich genomen hélemaal niet naast, Beieren is rijk aan natuurschoon en het bier mag er ook wezen. Maar daar mee is zeker het economisch beeld van dit land niet af, hetgeen ons is ge bleken toen wij er, op uitnodiging van het Gustav Stresemann-Institut te Bonn, onlangs een bezoek konden brengen. Bij het na-oorlogse-economische herstel van Beieren, dat qua oppervlakte de grootste en qua bevolking (ca. 9,4 min inwoners) op een na de grootste staat van de Duitse Bondsrepubliek is, zijn een tweetal feiten van grote in vloed geweest. In de eerste plaats moet genoemd worden de stroom van ruim 2 miljoen vluchtelingen, vooral uit O.-Duitsland, die zich in Beieren kwamen vestigen. Voorts loopt de 2700 km lange grens van het land voor 800 km parallel met het IJzeren Gordijn (O.-Duitsland en Tsjecho-Slowakije)waar door de oude intensieve economische relaties met Midden- en Oost-Duits- land en met Oost- en Zuid-Oost-Europese landen werden verbroken. De Beierse regering heeft toen een grootscheeps plan ontwikkeld om: de met 30 pet. gestegen bevolking aan werkgelegenheid en daarmee aan welvaart te helpen, de verkeerswegen (zowel te water als over land) uit te breiden en meer te oriënteren op het Westen, het gebied dat grensde aan het IJzeren Gordijn uit de noodtoestand te verlossen en zodoende voor de economie van dit land en krachtige structurele basis te creëren. Wilde men niet het „armenhuis" van W.-Duitsland worden dan was het nodig dat de industria lisatie zich sterk zou ontwikkelen, hetgeen ook inderdaad gebeurd is. En zo is Beieren dan van destijds een overwegend agrarisch land tot thans een overwegend industrieland geworden. Zonder dat de agrarische sector overi gens veel aan betekenis heeft ingeboet is de industrie de ruggegraat van dit land geworden. m*v liraiS (Van onze correspondent) STOCKHOLM, november Nadat Zweden enige jaren gele den in geheel West-Europa groot opzien baarde door de bouw van een complete hypermoderne satel lietstad, genaamd Viillingby, die huisvesting bood aan 15.000 per sonen en die was voorzien van een uiterst vernuftig winkelsys teem, is kort geleden wederom een dergelijk project gereedgeko men, namelijk de satellietstad Farsta, ongeveer 10 km. ten zui den van Stockholm. Farsta is nóg groter dan Viillingby, dat ten noorden van de Zweedse hoofd stad ligt, en het is ook moderner en geriefelijker, omdat men bij de aanleg ervan gebruik heeft kun- nen maken van de ervaringen in V allingby. Met de bouw van Farsta, (genoemd naar een boe renhoeve, die hier vroeger heeft gelegen) werd begonnen in de zomer van 195S. Het nieuwe stadje ligt in een van de mooiste streken rond Stockholm, tussen twee meren in. Het beschikt over uitstekende verbindingen naar de hoofdstad, n.l. spoorweg, onder grondse (die hier bovengronds rijdt) en autoweg. Met de bouw van de eerste woonhuizen werd reeds in 1956 begonnen en als ook dit woongedeelte volgend voorjaar geheel voltooid zal zijn, zullen er ruim 30.000 mensen kunnen wor den gehuisvest. Nederland Week -018erhetzelfdQ congres werd een op- *e v,an mgr. Kiong gekozen. De- ptatis V^iezing gebeurde op „demo- m volt manier". dat wil zeggen „ech(i -fePublikeinse stijl; er was J-hia.,.,. e®n kandidaat, pater Chang b3'se a?, daartoe door de Shang- ?®rtil bng van de Communistische jj ^°orgedragen. In het verslag. vah J „Volksdagblad" van Peking 6®t h?e verkiezing heeft gegeven, fhll ï??F> dat deze pater Chang Chia- •rN°t algemene stemmen tot nieu- ,°zen van Shanghai werd ver zo h,n, zo vervolgde het blad, de van Shanghai wend ver- W^/ÊÊÊÊKÊÊÊÊ^M H tp,1 volksvijandige activitei- ^tplooien." ???e'Sneur" Chang Chia-shu is 67 u',„ ,ad in 1911 in bij de Jezuïe v-> weiv?rd.in 19i3 Priester gewijd. Ii "h h»t lnf5 was „een overwinning G' fe „,Arnenkaanse imperialisme en diem die zich van de godsdienst ntpl h*?rd hij W In -j de eerste Chinese rector oeroemde college Zi-Ka-Wei te it,"1 te er lange tjjd studie-direc- fr, i rrio-p "E- 8eweest. In samenwerking rAf. g:' "aouisée, de voorganger van Ifjdgregaf^S' stichtte hü een Chinese het e van broedèr-onderwijzerS. fllerWinJaar van de communistische 'e»2jelzo??g(» 19t49-.JL1??. h.Ü. ais pastoor bekdoor0de ^V1'19?7 "et dij zich ech- £üasten communistische autoriteiten het pastoraat van de St. 'ge puN*5 in Shanghai, nadat de "I'll Chinese pastoor verdreven "Uil """"""IIIIIMIIUI "ijp nh«t llllillilllllllllllllllllHllllllilHIlillllllIli! zwakheid, als een samenwerking of uit vrees VfC orn7i„re^'me' In elk geval dateert HhNordeli^31 uit dat jaar. Want na de ïyettjg' S door Rome van de eerste f'h 'nopL bisschopsverkiezingen en iin boh a v, 'n de bisdommen Hankow &Telstr> V?' Was pater Chang een van woordvoerders in de betogin- Patriottische" katholieken te- v aan J In april 1959 nam hij h-,,°lksvfJïe hijeenkomst van de Chinese ti'F6 Cotr,i,?enwoordiging", het Natio- fei, 6 ccmfl van de raadgevende poli- Val 'h van het Chinese volk. del de Ti- van dit jaar was hij een Va? °p het Shanghaise afgevaardig- de Lnationalè congres te Peking Sa^'hg ."Katholieke Patriottische Be- 0r,?.vai ri??..china". waar hij een felle VdeeldQ tts op de kort tevoren ver- ri0L °f> dë Sgr- Kiong en mgr. Walsh ?,ii? hieUWRW-, Stoel; hij kondigde daar Ité? eigen bisschopsverkiezingen aan. o? later \ler!<iezing volgde enkele we- toe "er ziin eventuele wijding is nog niets bekend geworden. t eita]F?edewerker van het bekende Vin de nnse avondblad uit Milaan, eJS'lio i';Vr?rriere della Sera", de hear VlpntmoilV is er onlangs in geslaagd Vijn%e hl? ,g te hebben met deze on- h<S bjsschl?Ch9P chanS Chia-shu, in snA,^et n?, pe Jke residentie te Shang- t„ver en weer vrijmoedige ge- De onwettig gekozen bisschop van Shanghai, „monseigneur" Chang Chia-shu, in de tuin van zijn residentie met twee van zijn assistenten en de president van de Shanghaise afdeling van de „Katholieke Patriottische Beweging". niet wij. Zelfs de protestanten zijn er van overtuigd, dat het Vaticaan zich bedriegt; daarom noemen zij zich protestanten en geen katholieken. Denkt u, dat de Chinese Patriottische Kerk niet katholiek is? Wij zijn waar achtige katholieken. Lilli: Zijn bijgevolg het Vaticaan en zelfs de Paus niet katholiek? Chang: (zichtbaar in verwarring ge bracht) Met betrekking tot het Évan gelie is het Vaticaan schismatiek. Lilli: De katholieke Kerk is gegrond vest op het Evangelie en een bepaald aantal dogma's, die door alle katho lieken worden aanvaard. Daaronder is een dogma over de onfeilbaarheid van de Paus. wanneer hij spreekt ex cathedra, eon dogma dat alle pries ters en heel zeker alle bisschoppen tegenwoordig ook aanvaarden. Hebt u als priester dit dogma in China er kend voor de vestiging van het com munistische regime? Hoe denkt u daar nu over als bisschop van Shanghai Chang: Voor de communistische be vrijding zijn wij nooit geplaatst voor deze vraag. Maar tegenwoordig wor den wij gedwongen tot een herzie ning over te gaan. De Paus maakt misbruik van dat dogma, terwijl het Vaticaan een instrument van de im perialisten is geworden. Wij zijn he lemaal geen schismatieken. Wij be schouwen de Paus echter als schis matiek met betrekking tot het Evan gelie. Lilli: Maar de Paus wordt als opper ste hoofd van de katholieke Kerk er kend door miljoenen gelovigen over de gehele wereld en daaronder door duizenden priesters en bisschoppen. Allen erkennen het Vaticaan en zijn vijanden van het marxisme en het communisme. Zijn zü daarom dan geen katholieken? Ofwel, zijn zij schismatieken? Of bent u en de zes tig Chinese bisschoppen, die onder de leiding van de communistische partij de leiding nemen over drie miljoen katholieken in China, authentieke katholieken? Als we zouden toegeven, dat het Vaticaan en de Paus vijanden zijn van uw land, waarom noemt u hen dan nog steeds katholiek? Chang: (ontwijkt de vraag en beves tigt vervolgens)Door middel van de missionarissen in de scholen, de uitdelingen van levensmiddelen, de vrome inrichtingen en de ziekenhui zen heeft het Vaticaan alles gepro beerd om van de Chinezen christe nen en katholieken te maken, opdat zij de belangen van de kapitalisten en imperialisten zouden dienen en zich zouden keren tegen de belangen van het volk. IQ .CSe n„!„ ctigiiciU ÏOii tfj'fhd (PTfs'ers, leden van het uit- in aanwezigheid van twee T®kst interview '"lib fee: 'J'i; ?egi'ijp deze vraag niet. iv? heel eenvoudig. Nergens s?? aanh? de katholieke christe- s??e i<Willgars van de communisti- felMen p°l0gle. integendeel, zij be- Oh e lel veroordelen deze ideologie. ö?Vattinlr- Is volgens de katholieke vlaSsliin ,m tegenspraak met de ge- - r antir?an .de Kerk. welke een zui- IlBrXlStlCnEo nw o«fi nnm. n0thmiek b "hink11 Nstische regime anti-com- een het regime, dat zich in °r de revolutie heeft geves- lioligu A instelling is. U bent i>dUn,',?.lsschoP, gesteund door da de regime, dat zich tigd. Ja. u hebt zelf dit regime zo zeer gesteund, dat u zich nu bevindt in openlijke tegenspraak met het Va ticaan. Mijn vraag is dus heel een voudig: u die als katholiek bisschop het communistische regime steunt en de handelwijze van het Vaticaan ver oordeelt, bent u marxist? Chang: (antwoordend met een bepaald gebrek aan zelfverzekerdheid en het meervoud gebruikend) Wij zijn hele maal geen marxisten. Lilli: Wie zijn die wfj? Shang: Wij, de Chinese katholieken. Lïlli: Dus u, Chinese katholieken stemt niet in met het communistisch regi me, dat is gebaseerd op de marxis tische leer? Of bent u van mening, dat de Chinese communisten geen marxisten zijn? Cliang: (schijnt wat nerveus en in ver legenheid gebracht, maar antwoordt dan langzaam) Wij zijn niet tegen het regime van ons land. Lilli: Maar is dat regime marxistisch of niet? Chang: Dat ls onze zaak niet. Lilli: Welnu, hoe kunt u de marxisti sche ideologie en de katholieke leer met eikaar verzoenen? Chang: (Geeft geen antwoord). Lilli: Als u meent, dat mijn vragen onbescheiden zijn, bent u uiteraard niet verplicht te antwoorden. Chang: Ik vind ze geenszins onbeschei den. Ik ga. u antwoorden, opdat u mijn zwijgen niet verkeerd interpre teert. Lilli: Ik wil ook niet meer vragen. Chang: Wij stemmen niet in met het godloos communisme. Maar het com munistische regime eist niet van ons, dat wij atheïsten zijn. Met het commu nistische regime delen wij een zelfde probleem: de interesse voor China, want wij zijn Chinezen. (Na dit antwoord herademt Chang opge lucht). Lilli: Maar u bent Chinees en katho liek: uzelf bent geestelijke en zelfs bisschop. Als Chinees kunt u volle dig gelijk hebben, maar meent u niet, dat uw positie ten opzichte van het communistische regime als katholiek bisschop in tegenspraak is met uw houding ten opzichte van de Kerk? Chang: In China bestaan verschillende rassen, godsdiensten en religieuze overtuigingen. Alle Chinezen zijn vrij om hun eigen raciale en godsdiensti ge opvattingen te hebben onder de leiding van de communistische partij. Lili: Maar de leiding van de commu nistische partij bevindt zich door zijn ideologie en wijze van optreden in dui delijke tegenstelling met de katholie ke Kerk en het Vaticaan. De leidin" van de partij ziet in de Katholieke Kerk en in het Vaticaan een organi satie, die zich bedient van een gods dienstig bijgeloof. Chang: Het is inderdaad het Vaticaan, dat het nieuwe China en de vrijheid van het Chinese volk bestrijdt. Het Vaticaan werkt samen met de impe rialisten en de kapitalisten met de bedoeling om het kolonialisme in Chi na te herstellen. Het wil China dwin gen zich te begeven onder het juk van de buitenlandse kapitalisten en van het westerse kolonialisme en zo het Chinese volk exploiteren. De mis sionering heeft ook zo gehandeld en zelf de opiumhandel begunstigd. Lilli: Dat is precies de communistische opvatting, die geheel en al anti-ka tholiek is. Maar hoe kunt u, als gees telijke en bisschop, zulke een opvat ting verdedigen? Chang: Wij zijn christenen. Het Evan gelie schrijft aan de mensen niet voor om zich tegen hun vaderland te keren of samen te werken met de vijand var hun land. Maar de Kerk eist van naar bisschoppen en van haar priesters, dat dezen haar die nen. Katholiek zijn betekent gehoor zamen aan het Vaticaan. De christe nen die dit niet doen, worden protes tanten genoemd en geen katholieken meer. Het Vaticaan bedriegt zich. Lilli: Het Vaticaan erkent de verkie zing van de bisschoppen, benoemd door de president van de (katholie ke) Patriottische Beweging, niet. Wat is uw mening daarover? Chang: Het Vaticaan heeft ons voor een dilemma geplaatst: ofwel bis schoppen die tegen de communisti sche ideologie zijn ofwel geen bis schoppen. Gegeven, dat bisschoppen noodzakelijk zijn voor bet welzijn van de Kerk, menen wii het recht te hebben hen zelf te benoemen. Het Vaticaan eist politieke bisschoppen; daarom handelt het Vaticaan tegen de rechtvaardigheid en dus ook te gen Christus. Lilli: Wat denkt persoonlijk van Paus Joannes XXIII? Chang: Wij zijn ervan op de hoogte, dat hij een bisschoppelijk concilie tegen China heeft gehouden en dat is de reden, waarom wij hem afwij zen. Lilli: Hebt u daarvan Rome nooit op de hoogte gebracht? Chang: Wij hebben ons nooit recht streeks in verbinding gesteld met het Vaticaan, evenmin als het Vati caan dat van zijn kant deed. Lilli: Weet u minstens indirect, dat het Vaticaan uw handelwijze veroor deelt? Cliang: (lachend) Dat weten wij. Liili: (een laatste vraag voor weer te vertrekken)Beschouwt u zich zelf niet als de jure en de facto ge ëxcommuniceerd? Chang: Rome heeft ons daarover nog niets meegedeeld en als dat zal ge beuren, zullen wü protesteren. Tus sen de Paus en Christus kiezen wij Christus. Lilli: En tussen Christus en Marx? Chang: geen antwoord. Tot zover de tekst van het interview. Naschrift erichten over de katholieken in China zijn zeldzaam. Via Hong kong komt nogal wat door. maar zulk nabij nieuws als dit interview is even schaars als waardevol. Als er een ding uit spreekt, is het wel de navrante scherpte van het gewetens- dilemma van de katholieken in China, en dan met name van de leidinggeven de katholieken. We kunnen wel ge makkelijk aan het veroordelen gaan en menen, dat hot woord „schisma" in China nu toch wel makkelijker mag vallen, heiangrijker achten we, dat uit bovenstaand document het vol gende blijkt. Zelfs de meest progres sief patriottische Chinese katholieken wensen christen dn Chinees te zijn. De Chinese werkelijkheid van vandaag dwingt hen om dit gezagsconflict te stellen. De leidinggevende katholieken hebben hier allereerst mee te maken. Willen zij geen contact met liet Va- ticaan of wordt hun dit onmogelijk ge- maakt? En hoe ligt het andersom? Dat het tegenwoordige gezagsconflict intussen zwaar politiek vergiftigd is, wordt hier nog eens bevestigd. Intus sen mogen we niet vergeten, dat de meerderheid van de Chinese katholie ken dat is ook bekend de band met Rome niet wenst los te laten en in de meest barre cn geraffineerde achterstelling haar katholieke geloof blijft beleven. Drs. A. J. KRAMER nze vaderlandse molenkenner A. Bicker Caarten heeft opnieuw een kostelijk molenboekje ge schreven. Onder de titel „In Holland staat een molen" beschrijft hij een van de laatste nog in bedrijf zijnde wind watermolens, statig en majestueus in de prachtige polder Waterloos bij RÜP- wetering. Zijn kennis van deze zo ty pisch Hollandse kolossen is verbluffend. A. Bicker Caarten spreekt de taal van de molen en dat stelde hem in staat met de watermolenaar Jaap -Hooge- boom uitgebreid te converseren over de romantiek van het watermalen, het op peil houden van de polder, het op de wind „krooien" van de molen, het voorleggen van de zeilen op de oud- Hollandse wieken, het ophalen van de vang en het paiingvangen tijdens het nachtelijk malen of het herstellen van de rietvacht. „In Holland staat aen mo len" is verlucht met een serie knappe foto's die een goede kijk geven op het wonderlijke leven in de molen, het gro te avontuur bij het machtige suizen van de wieken. Het boekje werd uitge geven door A. W. Sythoff's uitgevers maatschappij n.v. te Leiden. H. Th. Jn Londen is onlangs een Zweedse fancy-fair gehouden. Koningin Louise van Zwe den kocht hier een kerstkandelaar van een landgenote in nationale klederdracht, De industriële produktiecapaciteit, produktie-, omzet-, werk gelegenheids- en uitvoercijfers bereiken telkenjare nieuwe hoogtepunten, het verkeer nam sterk toe, grote en middelgrote indus triecentra verheugden zich in een ster ke toevloed van nieuwe bedrijven en ook vele kleinere plaatsen kregen in dustrieën binnen hun poorten. Het gro te industrialisatieproces is in feite af gestoten en daarmee is de moeilijke opgave Beieren een economische struc tuur te geven in overeenstemming met de omvang van de bevolking in grote lijn thans volbracht. Naast de grote traditionele industriegebieden Nord- rhein-Westfalen en Baden-Württemberg heeft Beieren thans een groot indus trieel potentieel en beschikt op de bre de basis van industrie, handel, land bouw, handwerk en veem delingen ver keer over een economisch krachtige structuur. Dat neemt niet weg, dat de verschillende probleemgebieden, waar onder vooral de z.g. Notstandsgebiete" langs het IJzeren Gordijn nog een ver sterking van de industriële basis nodig hebben, willen deze gebieden hun be volking voldoende werkgelegenheid en welvaart kunnen bieden. Nu moet men nog, vaak over grote afstanden, pen- De satellietstad Farsta, tien kilometer ten zuiden van Stock holm. Men is twee jaar geleden met de bouw begonnen, en in die tijd is er heel wat tot stand gekomen. Het winkelcentrum van Farsta is buitengewoon imposant en omvang rijk. De totale bruikbare ruimte be draagt niet minder dan Ü70.000 m3. drie grote warenhuizen hebben er filia' len gebouwd, met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 24.000 m2. Bo vendien vindt men in het centrum van Farsta nog 35 kleinere winkelbe drijven cn talrijke sociale inrichtingen, alsmede bibliotheek, tandklinieken, een z.g. dokterscentrale, arbeidsbu reau apotheken, banken, postkantoor enz. Binnenkort zullen hieraan ook nog een kerk en verenigingslokalen worden toegevoegd. Een theater, een restaurant en een bioscoop zijn mo menteel nog in aanbouw. De bouwplannen voor Farsta zijn uit gewerkt door de architecten Leif Rei- nius en Sven Backström. Ieder winkelge bouw heeft een eigen karakter gekre gen. De granieten fagade van een der grotere gebouwen kost niet minder dan 500.000 gulden. De marktplaats, die 180 m. lang en 40 meter breed is, wordt ge tooid met een prachtige fontein, ver vaardigd door de bekende Zweedse beeldhouwer Per Erik Willö. Voor winkelende moeders, die graag hun kinderen een ogenblik kwijt wil len, is er een speciale „kinderkamer", voorzien van allerlei speelgoed, en onder leiding van vakkundige ver zorgsters. Bij de parkeerplaatsen, die plaats bieden aan meer dan 2.000 auto s, is er een z.g. pakjes-centrale, waar men nog na winkelsluiting ziin boodschappen kan afhalen, die men eerder op de dag heeft gekocht of be steld. De winkelstraten zelf zijn ver- boden voor auto- en rijwielverkeer. De aan- en aflevering van goederen i winkels en warenhuizen vindt Ki?a™n g? ee,n ondergrondse straat, SL! i r atl& 's cn waar ook p.aats is voor 250 geparkeerde auto's. £il° geb?uwen in het centrum van I aista zijn aangesloten op een mo- uern Juchtconditioneringssvsteem, waarbp per uur één miljoen m3 lucht wordt ververst. Momenteel is er in Farsta werkgele genheid voor 2.000 personen, maar over enkele jaren, als de voor industrie- en kantoorgebouwen gereserveerde terrei nen zijn volgebouwd, rekent men er op, dat zeker 8.000-10.000 personen in Farsta een bestaan zuilen kunnen vinden. Naar verluidt bedragen de kosten voor het centrum van Farsta ongeveer 60 mil joen kronen, d.ï. ongeveer 42 miljoen gulden. delen naar de Industriegebieden rm werk te vinden .Zowel de Bt-ierse .re gering als de regering in Boi'.n heb ben faciliteiten verleend en maatfege- len getroffen (goedkoop krediet belas- tingfaciliteiten, financiële steun), ten behoeve van de industriëlen die zich in deze probleemgebieden vestigen, hetgeen zeker ai tot resultaten heeft geleid, maar het zal nog we' wat ja ren duren alvorens deze gebieden vol doende op peil zijn gebracht. Van de totale beroepsbevolking in Beieren, die rond 3.3 miljoen personen omvat, werkt er thans, 1,1 miljoen, een derde deel dus, in de industrie er) dit aandeel groeit nog steeds, waarbij vooral werkkrachten worden onttrok ken aan de landbouw, die thans onge veer 20 pet. van de bevolking een, zij het soms tamelijk bescheiden, bestaan biedt. Beieren kent eigenlijk geen zware in dustrie. maar vooral een veredelings industrie en dat wel in een ruime schakering, alhoewel naar het aantal tewerkgestelden gerekend de elektro technische-, de machine- en de textiel industrie wel de belangrijkste sectoren zijn. Andere belangrijke industrietak ken zijn: kleding, porcelein en kera miek, auto's, brouwerijen, glas en speelgoed. De totale omzet van de Beierse in dustrie bedroeg in 1959 D.M. 28,4 mil jard (in 1950 nog 9,8 miljard), waar van 3,6 miljard (1950 D.M. 586 mil joen) of 12,9 pet. (6 pet.) wordt ge ëxporteerd. Van de gehele Westduitse industrie-omzet neemt Beieren 13 pet. voor haar rekening. Van de totale uit voer, die in 1958 D.M. 4,2 miljard be droeg (9 pet. neer dan in 1953) ging een Vierde deel naar de E.E.G.-landen, waarbij Nedertand met 276 miljoen D.M. (Ie halfj. 1960 D.M. 188 min.) een hoge plaats inneemt op de ranglijst van de landen, waarheen de Beierse produkten worden uitgevoerd. Voorts gaat ca. een derde van de export naar de E.V.A.-landen. Van de totale Duitse uitvoer komt ca. 11 pet. uit Beieren. Twee van de belangrijkste industrie gebieden van Beieren zijn de steden Neurenberg en München en hun naas te omgeving. Het z.g. „Groszraum" Nürnberg heeft een oppervlakte van 67.810 ha en een bevolking van 795.000 personen, waarvan er per 1.000 242 in de industrie werkzaam zijn. Het indus triegebied München heeft een opper vlakte van 128.725 ha met een bevol king van 1.209.000 personen, waarvan er per 1000 142 in de industrie werkzaam zijn. Relatief gezien is het Neurenbergse gebied met 6300 kleinere en 550 gro tere en grote bedrijven dus het be langrijkste industriegebied van Beieren, vertelt ons de Oberbürgormeister van Neurenberg met nauwelijks verholen trots. In beide gebieden vindt men de in dustrieën terug, die hierboven reeds genoemd zijn, zü het in een wat gewij zigde volgorde van belangrijkheid. Neurenberg* burgervader wijst voorts met grote nadruk op het be lang van do voltooiing van het Rijn- Main-Donau-kanaal over Bamberg-Neu- renberg-Regensburg naar de Donau. Dit kanaal is niet alleen zeer belang rijk voor geheel Beieren en West-Duits- land, maar voor geheel Europa, gezien de vele economische voordelen die het zal meebrengen. Men krijgt immers zodoende een grote waterweg van de Noordzee tot de Zwarte Zee, die vele Europese landen verbindt; hetgeen be zien ook in het licht van de Europese integratie van groot belang Is. Met de aanleg van het kanaal tus sen Bamberg en Neurenberg is men begin 1960 begonnen. In 1961-62 zal men aanvangen met de bouw van de haven van Neurenberg om in 1967, als het kanaal de stad bereiken zal, ge reed te zijn. In Bamberg is men thans bezig met de aanleg van een tweetal binnenha vens welke in 1961-62 gereed zullen ko men en dan zal het via de gekanali seerde Main mogelijk zü'n met sche pen tot 600 ton en later zelfs tot 1350 ton deze havens te bereiken. Voorts is het voor Beieren en vooral voor Neurenberg van groot belang dat de autobaan Frankfort-Neurenberg ge heel gereed zal komen in 1964. waar door de verbinding van Zuid-Duitsland met o.a. Nederland l''i auto-uur korter zal worden. De werkzaamheden aan dit grote project ziin in volle gang. Wat betreft de stad München zelf werken er van haar 1,1 miljoen koppen tellende bevolking ca. 160.000 in de in dustrie en daarmee is deze stad. na West-Berlijn en Hamburg, de derde in dustriestad van West-Duitsland. Mün chen kent nog vele andere activiteiten: zo is zij een van de belangrijkste han delssteden van Duitsland met een le vendige in- en uitvoerhandel. Voort» mag de stad, evenals vooral Zuid-Bei eren, zich verheugen in een druk vreemdelingenverkeer, de hotelaccom modatie telt 14.000 bedden en in 1959 heeft men 3,3 miljoen overnachtingen geboekt waarvan zo'n 10 pet. door bui tenlanders. Industrialisatie ook in steden als Bayreuth (o.a. sigaretten en elecfro- techniek), Ingolstad (auto's) en Erlan gen (electro-techniek), waar de bevol king derhalve vaak sterk is toegeno men. De industrialisatie wordt ook sterk in de hand gewerkt door de ge meente want de z.g. Gewerbesteuer een belasting geheven van de industrie en vooral toevallend aan de gemeen ten, maakt dat de laatste de industria lisatie ook in het belang van hun eigen kas stimuleren. De Industrialisatie, die nog steeds voortgaat, veroorzaakt een stijgende welvaart en dit maakt Beieren tot een koopkrachtige markt. w~ar ook voor de Nederlandse produkten aftrek is. In dit verband moet er dan ook op ge wezen worden, dat van 24-31 mei 1961 in München een Nederlandse Week ge houden zal worden, waarbij via allerlei manifestaties de schijnwerper eens ex tra op Nederland en de Nederlandse exportprodukten gericht zal worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 9