m De hele stad in rep en roer: ZWARTE PIET VERMIST i Speculaas en laaipoppt1'1 BRIDGE-EXAMEN: ZES OPGAVEN DE VLUCHT WIE is EB boos» VANPEPIMPIE! I De kunst van het ontiverpen van postzegels V B Gedegen werk van Christiaan de Moor EVEN AANDACHT VOOR JUNKER ♦HUH «ii£2Sf wmrnm ZOON VAN SJAH SOEKARNO va,V SINTERKLAAS OP BEZOEK BIJ Vh FAMILIE KREÜKMENIET ZATERDAG 3 DECEMBER 1960 II! SNELOROGERS VEILIG! Liturgische weekkalender Directeur volkssanatorium Hellendoorn overleden n door JOH. RAM 18. 4 4 U&1TEÖ STATSS AÖ&TAO* Monivf vknm&s I Dat de post zegels van het Vatlcaan onder de ver- zamel aars 'n ruime be langstelling genieten is zo zoetjes aan wel bekend. Het beste bewijs hiervoor zijn de prijzen welke voor deze zegels nu al jaren achtereen op de postzegelveilin gen worden gemaakt. Maar ook de vraag naar de nieuwe uit giften is van blijvende aard. Geen won der overigens, want het Vaticaan is een der weinige collecties welke een afge rond geheel vormen. Jammer is het daarom dat het aan schaffen van nieuwe emissies de laatste jaren op moeilijkheden schijnt te stui ten. Met de Expo-zegels was dit het geval, evenals met de uitgifte „Sede Va cante", terwijl het verkrijgen van de vluchtelingenhulp-serie in april van dit jaar ook niet eenvoudig was. Trouwens de service van de Vaticaan se Posterijen laat over het geheel veel te wensen over. In tegenstelling met de meeste andere landen ziet men van de zijde van het Vaticaan nimmer een officiële publikatie van de te ver wachten nieuwe uitgiften. Daardoor iiiiimiHMiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiMimiHiiiiiimiiiitiiiiiiHti! De aesthetisch adviseur van de P.T.T. heeft in een zeer uitvoe rig en gedegen werk de kunst van het ontwerpen van postzegels behandeld. De postzegel is zo in ons leven ingeburgerd, dat wjj ons nau welijks meer realiseren wat voor een onmisbaar element hij geworden is in het verkeer tussen mens en mens over de gehele wereld. Voor de ge wone brievenschrijver is de zegel door gaans een element, dat nergens te vinden is als hjj nog snel vóór de laatste lichting een brief wil posten. Een ding waarvoor men nogal eens in de rjj moet staan en dat gegaran deerd niet uit de automaat te verkrij gen is als het hard regent en de dub beltjes nat worden. Voor de philatelist is de postzegel een element van waarde, een begerens waardig bezit, dat met grote nauwkeu righeid in een boek wordt geplakt, ruil waar, koopwaar, handelswaar dikwijls. De postzegel is echter ook nog ob ject van kunstzinnige uiting, waaraan in vele landen de bekwaamste ontwer pers en druktechnici hun beste krach ten geven. Aan dit aspect van de Ne derlandse postzegel is het boek gewijd en De Moor geeft dus eigenlijk een kri tische beschouwing over de kunstzinnige waarde der series die in de loop der jaren het licht hebben gezien. Hij be schrijft de vroegste zegels en de stoot tot de grote ontwikkeling: de grote postzegelprijsvraag in de jaren 1920-'23 gewonnen door De Klerk en J. N. van de Vecht. Ook De Roos, de grote letter tekenaar en ontwerper, was erbij be trokken. Merkwaardig is dat in die tijd architecten als Berlage, De Bazel en Wjjdeveld zich zo sterk tot dit pheno- meen van kunstzinnige uiting aangetrok ken voelden. Ook de monumentale schil ders als Van Konijnenburg en Roland Holst behoren tot de ontwerpers uit die dagen. Gouwe was de algemeen aesthe tisch adviseur. Het is bepaald boeiend te lezen welke problemen er vastzaten aan de ontwik keling van de eerste series kinderpost zegels en zomerzegels. Pyke Koch ont wikkelde zich in de dertiger jaren tot een bekwaam postzegel-ontwerper. Hij verkreeg grote bekendheid met de ze gels voor de Jamboree, het 300-jarig bestaan der Utrechtse universiteit (de driekantige zegel), de zegel van het re geringsjubileum in 1938 en de kinder zegel naar Frans Hals. De zegels uit de bezettingstijd rieden ongeacht de kwali teit geen goed aan zijn reputatie. De Moor spreekt daar overigens zeer ob jectief over. Na de oorlog een nieuwe ontwikke ling waarbij ook de fotografie soms een grote rol speelde en grafici en ontwerpers van naam en bekendheid hebben hun krachten op dit zo heel typisch gebied van kunstzinnige ex- pressie beproefd. In onze tijd van hevige en felle gevoels-explosie op het gebied der beeldende kunst raakt het besef van kunstzinnige waarde terug gebracht tot enkele vierkante centi meters snel verloren. Wjj zijn nu een maal geen miniaturisten meer, zo is men gauw geneigd te zeggen. Voor de waardebepaling van de postze gel echter, voor het geweldige werk, dat door tal van kunstenaars verzet is (en dan moet men zeker de namen van J. van Krimpen en S. L. Hartz niet vergeten) levert het boek van Christiaan de Moor het juiste eerher stel. komt het voor, dat zelfs de postzegel- handel dikwijls geen bijzonderheden over voorstellingen en afbeeldingen op de ze gels bekend zijn. Men zal moeten toege ven dat een dergelijke gang van zaken op de duur niet bevorderlijk is voor de animo onder de verzamelaars. Wij hopen dat men bij de betreffende instantie lang zamerhand zal gaan inzien dat een goe de voorlichting en service aan filatelis ten van groot belang is. Met een beperkt gebruiksgebied als Vaticaanstad nu een maal is, zijn zij immers voor het meren deel de afnemers van de postzegels. Israël. Ter gelegenheid van het 25- ste Zionistencongres dat deze maand in Jerusalem wordt gehouden, zal een 50 agorot worden uitgegeven met het em bleem van het eerste congres dat in 1899 plaats vond erop, benevens het wa pen van de stad Jerusalem. Een eeuw geleden werd Henrietta Szold geboren; haar naam is vooral nauw verbonden met de Youth Ali- va, de organisatie 'die met succes tienduizenden joodse kinderen uit de handen van de nazi's wist te houden en veilig naar Israël deed overbrengen. Met de emis sie van een 0,25 agorot wordt thans Henrietta Szold en haar werk geëerd. Frankrijk. Onder de verscheidene ze gels van de laatste weken bevond zich «r-sijsu <- een 0,30 N.F. met «Kit .!-* 5 ,S het portret van An- dré Honnorat (1868- 1950), een politicus die echter vooral bekendheid ver wierf door de oprichting in 1920 van een nationaal comité in de strijd tegen de t.b.c., waarvan hij meer dan 25 jaar de voorzitter was. Ned. Nieuw Guinea. In de bestaande serie met H.M. de Koningin is een nieu we 40 ct (oranje) verschenen, welke ook aan de filatelistenloketten in ons land verkrijgbaar is. Vaticaan. De reeks „werken van barm hartigheid" is nu verschenen. Zeven van de tien zegels bevatten afbeeldingen naar reliëfs in Pistoia (een plaats bij Florence) van Lucadella (1399-1482), een beeldhouwer wiens werken tot de uitstekendste der renaissance behoren. Op de 70 1. ziet men de paus met sym bolen van geloof en liefde. Twee ex- (Advertentie) vanaf 1198.- TT M s; ZONDAG 4 december: 2e zondag v. d Advent; eigen mis; credo; pref. v. H. Drie-eenheid; paars MAANDAG: Mis van zondag; 2e geb. H. Sabbas; paars Br.: H. Barbara, maagd-martelares; mis Loquebar; 2e geb. v. ferie; credo; rood DINSDAG: H. Nicolaas; bisscliop-belij der; eigen mis; 2e geb. v. ferie; wit WOENSDAG: H. Ambrosius, bisschop belijder-kerkleraren; eigen mis; 2e geb. v. ferie; credo; wit DONDERDAG: Onbevlekte Ontvangenis v. O. L. Vr.; eigen mis; 2e geb. v. ferie; pref. v. O. L. Vr.; wit VRIJDAG: Mis van zondag; paars ZATERDAG: Mis van zondag; 2e geb. H. Melchiades; paars ZONDAG 11 december: 3e zondag v. d. Advent; eigen mis; credo; pref. v. H. Drie-eenheid; paars of rose HELLENDOORN. 2 dec. Vannacht is op de leeftijd van 62 jaar alhier over leden dr. H. Vos. De overledene was geneesheer-directeur van het volkssana torium Hellendoorn. Voor dit sanatoriu heeft dr. Vos zeer belangrijk werk ver richt. Soekarno blijft om Nieuw- Guinea zeuren, maar zó iets geven kan ook ik fcu zelfs niet. Deez' kijker dient om hem wat op te beuren, ik heb hem afgesteld op 'n ver verschiet. ÜUJUU<.tlUUUAII4U.>UU< pres-zegels (75 1. en 100 1.) met het pau selijk wapen en allegorische figuren van de deugden completeren deze serie. Ver. Staten. De 4 ct Andrew Carnegie, welke vorige week in een oplaag van 120 miljoen exemplaren verscheen, vindt men hierboven afgedrukt. n het grote huis, waar zijn int.rek had genomen c-intpri-io-- kist verdwenen. Het deksel klapte toe was het en ket duurde n'et: lan& Salamanka JHI B Ondertussen was Salamanka wakker i wiiii, a i sliep. Hij hoorde niets meer van alle geworden. Hij probeerde het deksel verschrikkelijk chuk. Kleine zvvaite p,edriivigrheid beneden waar zijn grote open te duwen, maar dat was gesloten, knechtjes renden af en aan mei strooi- efSe vriend^ Toen begon h« te schreeuwen: help. goed en pakjes. He giote knechten de- jj31ïioin ïl hor» in rïo tanikist! IVfaj penvjeo. siuie den En waar de Eoede heilige oude help, ik ben in de taaikist! Maar me den het zwaardere werk. Ze droegen krVhsieszattezette'n opzijn lijst mand hoorde het. Want de radio stond kisten en dozen aan, die je bona met t>mT K1 Jls^es zat tc zel cn op Zljn J heel hard aan En de politieauto's snor- tillen kon, zó zwaar waren ze. Je hoeft Hebben jullie aan de speculaasjes den door de Iraten. De krantenjongens niet te vragen wat daar allemaal in zat. gedacht jongens? vroeg hij. En hoe schreeuwden: extra nummer, 'zwarte Poppen, rolschaatsen, kleurkrjjtjes, staat het niet de chocoladen beestjes? pjet vermist! Ze riepen dat zó hard, bouwdozen, te veel om op te noemen. En de banketletters jongens, vergeet dat Salamanka het in de taaikist horen In het midden van die drukte zat Sint die niet, want die horen er by, al zijn ]<ori. ik ben hier', gilde hij. Maar dat Nicolaas op een keukenstoel met een ze nog zo duur. Eindelijk waren ze niets hielp geen zier bij al die herrie, grote lijst in de hand. Op die lijst stond meer vergeten. Toen begon het. te regenen. Niet zo- alles wat er nog gehaald en gedaan Alleen de kist met taaimannen moest maar oen paar druppeltjes, maar een moest worden. Zijn de suikerbeestjes nog naar beneden komen. Ga die maar heel harde plensbui. En een kleine er? vroeg de Sint. En toen een van de halen, zei de Sint tegen twee grote krantenjongen vluchtte met zijn pak knechtjes riep: jawel Sinterklaas, zet- knechten. Salamanka zal er ondertus- extra nummers het pakhuis van Sin- te de heilige man een kruisje op de sen wel mee klaar zijn. Zo kwam de térklaas binnen. Mmm... dacht hij, wat lijst. Heeft er iemand aan de peperno- kist, waar Salamanka in zat, in het ruikt het hier lekker Speculaas, taai ten gedacht? vroeg hp toen. En aan de grote pakhuis te staan. Tussen kisten taai pepernoten chocolade letters, van indianenpakken? En de poppewagens, met de suikerbeestjes en de marsepei- alles door meka'ar zijn die van het schip gehaald? nen worstjes. Salamanka had het maar opgegeven, O, o, wat had Sint Nicolaas toch veel Er hing een groot hangslot aan het om nog langer om hulp te roepen. Hij te regelen met zijn oude hoofd. Het was deksel en het sleuteltje ging naar Sin- was bang en hij begon te huilen. Eerst maar goed dat hij zoveel vlugge, han- terklaas, die persoonlijk alle sleuteltjes een paar heel zachte huil-snikjes. En Een z.g. dige knechtjes had. Nu was er een klei- bewaarde in een geheim zakje van zijn toen alsmaar harder en harder, totdat ne, zwarte knecht, die misschien wél onderkleed. Eindelijk was er weer rust hij eindelij'.: luidop ihi.ihi.ihi.riep. handig, maar helemaal niet vlug was. jn het grote huis van Sinterklaas. Alle De kleine krantenjongen schrok. Daar Hij heette Salamanka en hij was werke- knechten zaten een beetje op verhaal huilt iemand, dacht hij en hij riep: lijk heel lui. Sint Nicolaas moest ram te komen van de drukte. En de Sint had waar zit je? Wie ben je? Kom eens te de hele tijd in ae gaten houden. Sala- de harde keukenstoel om laten ruilen voorschijn! manka, heb je ue dozen van de zolder voor een gemakkelijke stoel, waar hij Dat kan ik niet, snikte Salamanka. gehaald? Heb je de zakken klaar ge- jn leunen kon. Zijn we er allemaal jon- Ik zit opgesloten in de taaikist. Maar legd, Salamanka? En heb je mijn gou- gens? vroeg hij moe en tevreden. Van- wie ben je dan? riep de krantenjongen, den staf een beetje opgewreven? nacht gaat het werken worden. Jaja, die al wat begon te begrijpen. it. Siniortians „i,», sintprtiaas ooi knikten de knechtjes, want dat kenden Salamanka, riep het vermiste zwarte Satamwta dïï"'en hiT^tte,* want Wj van andere jaren. knechtje. Laat ze me toch gauw verlps- vond het allemaal maar een heel ge- Waar Js Salamanka? vroeg de Sint wanrt altijd de sleuteltjes. ;v «assess „vrijster" (bruid) uit de 18e eeuw. Tegen de tijd van St.-Nicolaas dfefl3e en bakt de bakker de meest vergen' pr°.. wonrr no soorten taaipoppen. Het St-Nic°la*Lt M sjouw. Juist wou hu stiekem wegkrui- opeens. Ze keken allemaal rond. maar n Jii s dVmrde stromende reeen ren- dukt van de bakker bij uitstek. pen achter een grote speelgoedkist Salamanka was er niet. Ga hem zoeken, de d?kran^ntoLen h^t oakhufs uit en op dez« «d van het jaar in atf&g toen de Sint hem weer riep: Salaman- zei de Sint. Waar kan hij ergens uitban- bonsde hij twee tellen later bi.i Sint Ni- Uik* hoeveelheden maakt, is wei a!,r R n""~ colaas op de deur. De Sint deed zelf fa?' En Wle kent niet de Wl yji open, want alle knechten waren in de vnJers en vrijsters van deze e stad aan het zoeken. De kleine kran- *andse koeksoort bereid. n vfA tenjongen was wel een beetje beduusd, vroeger werden deze vrijers toen hij zo maar tegenover Sint Nicolaas ?te*s en vele andere figuren ^o 1iin IninstlïT ooqnoHon nrontpn X". ,rüK be- ka, ga jij eens gauw naar het taai- gen? De Sjah heeft eindelijk een zoon, zijn dynastie schijnt nu gered. Geen box maar baby-pauwentroon dient vol verwachting klaargezet. „Quizzes" zijn tegenwoordig in de mo de - op elk gebied, dus waarom ook niet in bridge? Hieronder een 6-tal vragen - neemt u eens papier en potlood en noteer uw ant woorden. Later kunt u zien, of u door dit bridge-examentje gekomen bent. 1. OW spelen 4 harten - u bent zuid. Noord, uw partner, komt i\ slag 1 uit met 3; rechts van u, open op tafel, komt te liggen 4% 10, 8, 2. Zelfs hebt u in schoppen de Vrouw, Boer, 9, 7. In oost wordt de 2 ge legd, welke speelt u thans bij? 2. De tegenpartij biedt 3 Sansatout en u besluit uit te komen van 4» Vrouw, 8, 7, 4, 3. Welke 4» moet u voorspelen? 3. Uw partner opent 1 schoppen - vol gende man past. Wat biedt u met: A4 C?753 O B 9 6 5 4 3 +V6? 4. Noord, uw partner, opent met 2 SA - oost past. Wat biedt u met: V 6 4 2 <?83 09754 4» B 8 4? 5. West gever, NZ kwetsbaar. West opent 4 schoppen - noord, uw partner, doubleert. Oost past. Wat biedt u met: #B2 V 7 3 O H 3 H 10 8 7 5 4? 6. Noord opent 1 harten - niemand kwetsbaar. Oost biedt 2 ruiten; met welk(e) der volgende 3 spellen dou bleert u dat bod? a) 4 H4 CH753 OAH3C8754 b)#AB 10 65 <?6 5 O 10 742 4» H B c) 4* A 8 6 4 QH O V 9 7 2 4.B873 Uw antwoorden kunt ge straks op de volgende wijze waarderen: 6 goed U bent een zeer sterke speler 5 goed U bent een goede speler 4 goed Zeer redelijk 3 goed U doet het niet altijd juist 2 goed XJ maakt nog teveel fouten 1 goed Uw partner kan niet erg blij met u zijn 0 goed Dat kunt u zelf wel be oordelen! Antwoorden. 1. U moet zo zuinig mogelijk bijspelen - de zeven is voldoende. 2. Normaal is de vierde van boven, dus de 4. Uw partner kan dan met de „re gel van elf" uitrekenen hoe de kleur- verdeeld zit. 3. Onjuist is 2 ruiten - de algemene kracht van het spel laat geen (aan moedigend) twee-antwoord toe. Juist is 1 Sansatout. 4. Daar 2 Sansatout géén .orcing is als opening,moet ge met dit spel passen. Het is té zwak om een manchebod re delijke kansen te geven. Partner heeft als regel niet meer dan 21-22 punten. 5. Uw partner zal niet doubleren op gro te kracht in schoppen - wel op kracht in het bijspel. Het beste is 5 klaveren te bieden, die vrij zeker gemaakt zul len worden. Men moet niet altijd ka daver-discipline betrachten na een doublet - uw partner kan tenslotte niet door de kaarten héén kijken en hij had maar één bod tot zijn beschikking om algemene kracht aan te geven. Half goed: zes klaveren. 6 Spel a) heeft teveel hartens mee - en de bieder van 2 ruiten zal wel gere kend hebben op verlies van O Aas- Heer. Dus is a) geen goed doublet. In b) is de troef te zwak om te doubleren, bovendien is een goed twee-schop penbod voorradig en dan is het beter geen dubieus doublet te geven. Spel c) is een prima doublet - kort in partners kleur, aardige troeven tegen en ver moedelijk zelf géén direkt manchebod in zicht. MIMIR kwam te staan. Maar krantenjongens jn kunstig gesneden „prenten - t laten zo iets niet merken. Sint, riep hij. kenprentsnijden was een werk heilige Sint, Salamanka is terecht. Hij oudervinding vereiste. .n y> zit in de taai-kist, die in het pakhuis kend® m?n naast de vrijer. Ji- staat en U hebt het sleuteltje. Sint Ni- ,stfE? sierlijk uitgedoste paljasseneV0l^ colaas begon van de zenuwen te bibbe- Jeki.men, karossen, grappig de sC<V., ren en haalde uit zijn geheime zakje de boerenkarren met paarden, zeilen de \'f sleuteltjes te voorschijn. Samen met de Pen. molens, allerlei dieren, als5Pninge. krantenjongen ging hij naar het pak- schillende groepen en voorsaaSz huis en even later klikte het slot van de Vanzelfsprekend ontbrak St. Ni e taai-kist en kroop Salamanka eruit. Hij niet- Hij troonde in vol ornaai jeVf was heel beschaamd en verdrietig. Alle Paard of wel staande met drie n jt taaimannen die onder in de kist lagen opgewekte kindertjes in de kuip waren bedorven door zijn tranen. Maar zijde. „ren In. dat was nog het ergste niet. Toen na een Deze prachtige werkstukken v> aIpe half uurtje het bericht over de radio nmt klaar als ze uit de oven 0\y> kwam, dat de vermiste zwarte Piet te- Gebak werd namelijk reeds in z d ok „ui e*»ii-~ 4 tiirtan vormilH T"Vi enoonlcn? W ,0fv recht was, zat Salamanka al in de tijden verguld. De speculaas »v trein naar huis. Zo'n lui knechtje kon met verschillende gouden en Sint Nicolaas niet meer gebruiken. En pluimen en snippers beplakt. U:nv.w.nn in 1 r-. -1 J „ni xnn TT TU9C 1M i nllrlfl fl 0 0 0»» V Cl i/ifl» hiermee is Jan de geschiedenis van nU was in die oude dagen vei Salamanka afgelopen. Gelukkig maar van honing, meel en geurige, va» dat Sinterklaas nooit meer zo'n luie kruiden. mst>"c knecht in dienst gekregen heeft. Daar- Een andere lekkernij, die rjt. om krijgen jullie op Sinterklaasmorgen St.-Nicolaas gaarne genuttigd JZotlie^e zo keurig op tijd je cadeautjes en lek- de peperkoek, waarover al in kr e a taai-kamertje. Daar staat een grote Meteen draafden ze allemaal weer kers. En als het nodig mocht zijn, maar van 1370 geschreven wordt. Et». kist en die mo1! je vol met taai-man- door het huis. Ze keken in de kelder, dat zal wel niet, óók nog op tijd... een gasten koeken kon aanbieden m„ettte nen doen, zodaf de grote knechten die in de aanrechtkastjes en in de slaap- roe! wapen er in, behoorden tot de strakjes mee kunnen nemen. kamertjes vooral, want Salamanka T hield van slapen. Ze keken op de zolder Ja Sinterklaas, zeker Sinterklaas, zt 1 d„ hnntwnl ^elfs hii het naarrl LEA SMULDERS van het land. O 4' tussen de houtwol zelfs bijhet paard Salamanka met een braaf gezicht. jn de sj.al_ E ze gjngen treurig naar Maar ondertussen dacht hij: krtjgf 6 arme, zwarte Piet dan nooit eens m de stal. En ze gingen treurig naar r\ 1 C* 7/ 7*7' verloren is gegaan, is het el?"laas wis rust' Sint Nicolaas terug, want Salamanka (JUClStC iMlltCTKlCMlSllCCljC lekkernijen omstreeks St.-Nic^® jl3 s u was nergens te vinden. De politie, riep J handhaafd ffebleven Ook het oUQ „„]Dj Terwijl dus de oude betekenis koekvorm in de loop van de *gtl 6 verloren is gegaan, is het et.enlaas K. lnlrlrnvniin*» C4 ^\T 1C jj.. 4 o ir vvcia neigend tc v jiivj cu. j—'c: J.JCJJ fi3 dli 3tif cl gebleven Ook het a '-' V?PT,n„aiaL jo rtoid voWHoniné Sinterklaas. De politie moet komen. En Een der oudste Sinterklaasliedjes in werk van de koekenbakkers is j lac pn^etnn' Ln ,ün werk O wal hot moet omgeroepen worden door de ons land, dat thans ook nog niet geheel gegaan door de steeds groter iïï aï?! radi°- En de kranÏ! In de krant moet in onbruik is geraakt, is het vollende: ontwikkeling van het fabriekswerK, een grote kist was dat! Twintig reuze het Qok jMmen hoor jongens! Zwarte taaimannen konden er naast elkaar op pi t J 6 de bodem liggen. Wat zou hjj een hoop te werke.i hebben, voor die kist hele- Dat gaf me even een opwinding. Even maal vol was'. Salamanka pufte ervan, later snorden de politio-auto's al door Ik heb toch al zo'n slaap, bromde hij. de stad en kwam er over de radio een En toen kreeg hij een idee. Ik ga een extra bericht over de zwarte Piet, die dutje doen in de kist, zei hij opgelucht, zoek was. We moeten hem vinden, zei De Sint ziet het toch niet en op de on- de Sint. Ik durf zonder Salamanka niet derste laag taaimannen lig ik heerlijk bij zijn moeder te komen. Zoek alsje- zacht. In een wipje was Salamanka in de blieft zo goed je maar kunt. tllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÏIllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIHIIIIlIhlIllllllllllIHMIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIIIIIIIïHIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIlllllMIIIIIIIMIÏIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIII geraakt, Sinter Claesje bisschop Set uw hoge muts op Trek uw beste tabbert an, Rijd er meê naer Amsterdam, Van Amsterdam naer Spanje, Appeltjes van Oranje. et v d* wijl men vroeger de speculaasJe zichtig met de hand vormde en ga de en in de houten vormen Pel. pizAg het werk tegenwoordig vrijwej d, naai ouderwetse koekvormen ëe Maar de lekkernijen smaken niet minder om 0ps uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii)iiiiiiiiiiiiiiiiii!iiii!iii)iiii!iiiiii!ii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||,i"""i mi" De eerste minuten dorst Pim niets te zeggen. Roerloos zat hij naast miss Pad dy in de auto, die snel over de verlich te wegen A an Californië suisde. De gro te piloot van de pocket-raket was ineens een heel klein kereltje geworden. Hij begreep maar al te goed wat een last en een onrust hij de mensen bezorgd had. Pim schaamde zich. Op verre afstan den zag hij massa's lichten voorbijschiet ten. Dan weer was er de duisternis van bossen aan weerszijden van de weg. En lenj ze reden maar. Miss Paddy zji niets. ongeduld te wachten. En nu we even verdwaald waren, moet hij nog langer in ongerustheid zitten." ,,Zou oom Paul erg boos zijn?" wilde Pim weten. „Dat kan ik je heus niet zeggen, boy. Ik ken je oom Paul niet, Is het eèn aardige man?" „Reuze aardig!" riep uit. „Nou ja, dan zal het nog wel meeval- dacht Paddy. :«i niets. „Let op! We naderen Los Angeles. Pim keek eens van opzij naar naar ge- We rijden wat langzamer, dan kun je zicht. Zou ze boos zijn? Miss Paddy deze stad bij avond goed bekijken!" merkte niets van zijn spiedende en vra- Pim was weer ineens klaar wakker, gende blikken. Ze keek star en gespan- loen ze door de hoofdstraten van Los nen voor zich uit. Eindelijk waagde Angeles reden. Wat een hoge huizen Pim een vraag „Bent u boos, miss Paddy". Ze schudde alleen maar even het hoofd. Pim begreep er niets van. Niet boos en toch zei ze niets. „Waarom zegt u niets tegen me?" vroeg hij. „Niet praten boy!" klonk het kort. „Ik moet op de weg letten! Dat was tenminste een hier ook. En wat druk nog overal, ook al was het laat. En dan die lichtrecla mes. Uit en aan, uit en aan. Nader- bijkomende en wegvluchtende letters en woorden. Pim kon er niets van lezen. Maar het was leuk om naar dat lichU spel te kijken. „Kijk daar eens!" wees Paddy en remde tegelijkertijd haar vaart. Pim keek. Hij zag een grote lichtreclame. Letters... woorden... woorden die hij le verklaring. Pim zweeg nu ook maar. Er lag nu zen kon. een lange donkere weg voor hen. Het „Prestwayü Petri!.... Puister!" licht van de koplampen scheen ver „Onze namen!" riep Pim uit. En met- vooruit! Maar dan plots, als er tegen- een: „Onze vliegtuigen! De Paulina. En liggers aankwamen, doofde het licht, de Sestri Dan reed miss Paddy wat langzamer. „Levante!" vulde Paddy aan, toen Ineens begreep Pim het. Miss Paddy Pim bleef steken. „Je ziet hè, we zit- had al haar aandacht nodig om de wa- ten hier niet stil. Daar heeft myn va gen goed en veilig over de wegen te lei- der voor gezorgd. Grote reclame voor de aanieuwe vliegtuigen, die hij gaat maken. Ook je oom hoéft er mee te maken, boy. Die wordt ook beroemd." „En rjjk?" wou Pim weten. .Dat denk ik wel!" lachte Paddy, den. Over deze donkere en vreemde we gen. Plots schrok Pim op uit zijn gepeins. Miss Paddy had een diepe zucht ge slaakt. En meteen zei ze lachend: „Gelukkig, dat hebben we gehad, je kunt nu weer praten, boy!" Pim begreep er nog niet veel van. „Was u echt boos op me?" vroeg hij nog eens. „Wel nee, boy!" lachte de ander. ,,Je kantie willen gaan! hebt me alleen maar een hele boel „Zouden ze dat echt kopen*"' clames alweer voorbij en Los Angeles uit. Paddy was nu weer heel opgewekt. Hier wist ze de weg weer. „We zijn nu haast thuis!" zei ze even later. Nu was het de beurt van Pim, om zich weer niet op zijn gemak te voe len. Oom Paul zou wel niet heel erg in zijn schik zijn. Daar zou wel wat voor Pim dadelijk Let mannetje van Luilekkerland op zit ten. Ik wou, dat ik maar vast in mijn bed lag!" dacht Pim. Maar zover was het nog niet. Ze reden langs de verlichte fabrieken van de vliegtuigbouwer Prestway en be reikten het huis, waar Pim en zijn oom te gast waren. „Kom maar met mij mee!" stelde Paddy gerust. „Oom Paul zit nog wel op je te wachten. Ik zal je wel bij hem brengen". Als een kleine jongen liet de grote piloot zich meevoeren door gangen en kamers, tot ze plots in een zeer ruim en deftig vertrek stonden. En daar... ineens was oom Paul. Pim keek! Ja, ooms gezicht stond ernstig. „Ga nog maar even daar in die stoel zitten, mannetje!" begon oom jnet een vreemde, koude stem. Pim dook zwij gend weg in een diepe fauteuil. Daar was die stem alweer. ,,Je hebt ons aardig in de zorgen la ten zitten. Pimmetje Puister. Als jij eenmaal aan het vluchten bent, weet je van geen ophouden. Eerst ga je er met de Paulina vandoor uit ons dier baar Peuterenburg... He! Wat hoorde Pim nu? Was dat zijn oom die sprak? Hij waagde iets te zeggen. „Maar dat had u toch zelf „Niet praten mannetje. Luisteren. Toen smeerde je hem met de Paulina „Mijn vader heeft tenminste geweldig naar Engeland. Wij jou maar zoeken, veel belangstelling voor de uitvinding En °S dat niet genoeg was, waagde je van je oom. Die pocket-raket is nou net ook nog de tocht over de Oceaan." zo'n lekker vliegtuigje, dat hij bouwen „Maar... u wou!" wil voor de mensen, die er mee op va- „Zwijgen, Pimmetje!" gebood oom weer. „Goed, we hadden je dus einde lijk, na dat telkens wegvluchten. Ja, angst bezorgd. Wat hebben we een tijd „Dat zul je eens zien. Mijn vader zegt: dat dachten we. Want weer gaat meneer naar je lopen zoeken. Het ergst was over een paar jaar hebben alle rijke ervan door. Eerst naar Santa Clausdorp nog, dat het onderhand donker gewor- mensen een eigen klein vliegtuigje. Dat en... alsof dat al niet mooi genoeg is, verstopt hij zich in Luilekkerland... „Maar ik had echt... Pim wou ver tellen. dat hij zijn voet verstuikt had. Maar ook daar kreeg hij geen kans voor. Oom ging onbarmhartig voort: „Nee, we hebben er echt genoeg van. Daar moet maar eens een eind komen aan dat vluchten van jou. En daarom gaat er iets anders gebeuren. „Moet ik terug naar tante Paulina?" kon Pim voluit vragen. „Ook dat niet!" antwoordde Oom. „We zullen je alle vluchten verder on mogelijk maken. Morgen... l_._ Ja, wat er morgen gebeuren gaat „Natuurlijk boy! Die heeft allang Pim raakte ervan onder de indruk, dat horen Jullie de volgende week pas! Santa Claus opgebeld. Die zit ook al vol Ze waren onderhand cle grote lichtre- (Wordt vervólgd). den was. Zie je, ik rijd niet graag in het kunnen ze stallen op het dak van hun donker over wegen, die ik niet ken. Ik huis. Misschien wel in een van hun gro- kom hier nooit! Enik was de weg te kamers!" kwjjt geraakt. Maar nu zijn we weer Pim begon hardop te lachen, „ik ziet op de hoofdweg. Alleenhet al, een vliegtuig in je huis. En hoe Paddy zweeg even. Ze is toch zeker moet ie er dan uit?" nog een beetje boos! dacht Pim weer. „Door grote openslaande deuren!" „We komen veel later thuis dan af- verzekerde miss Paddy. Ze moest er gesproken was!" vertelde Paddy nu. Ik zelf ook een beetje om lachen. „Ik moei heb een hele omweg gemaakt. We ko- het ook nog zien, hoor. Maar als mijn men zo dadelijk eerst in Los Angeles Vader zo iets zegt, nou dan is er wel Daar moeten we doorheen om op de wat van waar. Vooral, nu hii het toestel weg naar huis te komen". van je oom gezien heeft. Dat is juist „Weet oom Paul er al van?" vroeg wat ik hebben moet, heeft vader tegen Pim. me gezegd." Sinterklaas loopt met zijn knechtje op een donker buitenwegje, en zij houden eind'lijk stil bij de villa „Duiventil". „Ja" zegt Piet, „hier moet het wezen, 'k Heb het nummer goed gelezen." Hoor, de kinderen Kreukmeniet zingen juist een prachtig lied: „Zie de maan schijnt door de bomen". Ja, de goede Sint gaat komen-... Plechtig schrijdt hij door de gang. Dan verstomt het schoon gezang. En de kleine Kreukmenietjes Vallen angstig op hun knietjes. Welkomwelkom Sint en Piet" buigt en knikt Pa Kreukmeniet. U zult wel wat koffie lusten. Wilt. U hier soms even rusten? Kijk, uw stoel staat al gereed, maar pas op voor 't Smyrna kleed!" Ma is danig in haar nopjes en ze rinkelt met de kopjes. Verder is het ijs'lijk stil in de villa „Duiventil". ledereen zit in gedachten Op een plechtig woord te wachten. Dan vraagt Vader heel beleefd, of de Sint ook klachten heeft. „Ach", zegt Sint, ,,'Jc zou 't niet weten, 'k Ben mijn klachtenboek vergeten, 't Is niet anders.nou, affijn, ,t Zal hier wel in orde zijn." (Er zijn nog enkele „O", roept Zwarte Piet, Ik ben danig ontevreden. Als u weet wat ik bedoek j; ,,'t Is hier maar een saaie 'k Hoor geen lachen en Kom, vooruit, we moeten SP )i Hup, de voeten van de Of°"0nd- Dans maar vrolijk in het Wacht, ik zal het voorbeeld Ach, Mevrouwtje, wilt u ere 'pi „Goed" zegt Moeder K-rep:et. en ze walst met Zwarte Vader pakt zijn dochter ^,SJjjsje' Zwarte Piet zingt luid een ..Ha-caramba-ene-twec. Wat is dat een goed idee. Iedereen wordt uitgelaten. Hoor ze lachen. Hoor ~e P Alle kind'ren dansen mee. Ha-caramba-ene-twee! Sinterklaas zit te genieten van die dolle KreukmenrfjA;' $t°"' Maar dan zegt hij eind"VK''« Heus, wij moeten verder Piet pakt haastig de kadootAUj. en strooit vlug wat PePfr "aan- Maar dan moeten ze ook 9 Moeder glimlacht aangedaan- En de kleine Kreukmenietjes zingen om het hardst hun En ze roepen door elkaar: ja" „Het was leuk! Tot 't volgend VERA w

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 4