Anglicaanse Kerkgemeenschap veel groter dan de Kerk van Engeland Aartsbisschop van Canterbury in deze gemeenschap de „primus Qemyth D D Christelijke vakbond leiders kwamen bijeen in Bonn De week in Westminster Experiment e van de eenheid Resolutie dringt aan op snellere economische eenwording in Europa V B J ADENAUER VJ "A j Conferentie over Federatie van Centraal- Afrika Recht Van afscheiding Welensky 1 is Verbitterd ZATERDAG 3 DECEMBER 1960 PAGINA 7 Het is belangrijk om bij ge legenheid van het bezoek van de Aartsbisschop van Canterbury, dr. Geoffrey Fisher, an de Paus de Kerk van Enge rd te zien tegen de achtergrond an de veel wijdere gemeenschap er Anglicaanse Kerken, ver- Preid over heel de wereld. De Pftieke positie van de Kerk van f^geland bestaat enerzijds in aar verbondenheid met de Staat, ftderzijds in de speciale positie ,Ve'ke zij inneemt in het geheel an deze gemeenschap van onaf- ankelijke Anglicaanse Kerken. De Kerk van Engeland met naar zes miljoen leden d.w.z. Wee miljoen Paascommunican- an en vier miljoen, die één of jheer keer per jaar de diensten wonen is slechts een onder- jLeel van de huidige Anglicaanse verkgemeenschap, die volgens de hstende bisschop van Londen, r- J. W. C. Wand, tussen de 30 n 40 miljoen leden omvat. ÖUITENLANDSE KRONIEK tSun" Elftal van. Sinten, uniek gezelschap in ons land Sint burgemeesters in Den Bosch bijeen Natuurlijk de „echte Sint op bezoek Filmbeeldje Vijftigste bandrecorder Gouden Plaat Bet is moeilijk de Anglicaanse Kerk- WaÏGenschaP Precies te definiëren. Dr. pe5..®lf omschrijft deze kerkelijke 'ionoi als v°lgt: .,een groep van na- hun u Kcrken en hun missies, die in Chri ,m°liek erfdeel teruggaan op het de ndom van de Britse eilanden, in "Book™-60- Van eredienst op het ]ÏPo-" of Common Prayer", en in ge- terhi P zÜn.met de zetel van Can- 2ij ,ry.". De bisschop baseert zich in s>piLQef'nitie op de kenmerken van deze vangenschap, die door de Conferentie An<»i-i mbeth zijn vastgesteld voor de "glikaanse Kerken. -Anglican Communion", zo luid den resolutie van deze kerkverga- Wlng, ,,is een gemeenschap binnen Tildens het geruchtmakende verblijf in New York van Nikita Khroesj- tsjev heeft de Russische premier P een gegeven ogenblik gekscherend gangeboden samen met president P'Senhower net; zo lang in een afgeslo- zr 3Tertrek te blijven confereren totdat A Jun onderlinge geschillen zouden -bben bijgelegd. Tot een politiek con- 'aaf met Eisenhower is het niet ge- omen. Maar wel heeft Khroesjtsjev ,u drie weken achter elkaar beraad- taagd met zo'n tachtig communistische eiders van overal ter wereld. Het is '-'P tijd mode geweest ook in de wes- eii)ke wereld te spreken over de „mo- JObthische eenheid" van het communis- jhe' In dat licht bekeken zou het een jjfsatie moeten heten, dat er op de ro- topconferentie is gesproken over me- 'hgsverschillen, over ernstige me- e'ngsyerschillen zelfs. Maar men doet Kp' PÜ de beoordeling van de spannin- t J1 in het z.g. socialistische kamp, goed te bedenken, dat niet de onwrik- are eenheid het voornaamste ken do61? van het eommunisme is geweest, id i veeleer de interne veten en de °'°gische bloedwraak. Na de talrijke bodies uit vroegere jaren (Levi, gP£h Fischer, Brandler, Thalheimer, p'd^arine. Rappaport, Rosmer, Bordi- Silone, Cannon, Lovestone, Wolfe) Jn (je (jeserties (je uitstotingen en de -oorden van latere jaren gekomen: A,,arty, Tillon, Lecoeur, Hervé, Cucchi, jj agnani, Reale, Tito. Petkov, Gomul- La', Rajk, Nagy, Gortzak, Wagenaar, ■jl'sen en duizenden anderen. Vpyjtot het bestaan van de menings- om hillen wekt dus verbazing, wel de de Vang- Chinese communisten hou- Tpb: blijkbaar ,,en bloc", vast aan de tostische stelling, dat het Westerse imperialisme al- N leen door een oorlog op de knieën kan wor den gebracht. Zij zijn van mening, dat in de jonge landen van Azië en Afrika de com- ^tostische, niet de bourgeois-nationa- usche ideologie moet worden ge- peund en ook VIhrr ge- vinden zjj, dat de z.g. het probate middel zijn Vjn cc., communistische samenle- f,Jg te kómen. De Russen daarentegen oVpton een communistische wereld- Weltoeersing ook wel denkbaar en zelfs l0j? sel.ijk zónder een voorafgaande oor- Aji'achten het onverstandig de te j?tlSche en Afrikaanse nationalisten hps"?ten en zij gruwen van de „commu- Ëtod oktober leek er een soort com promis tot stand te zijn geko- tiith toen. Russische en Chinese par- Coiif 0re'tici zouden op een geheime si "erentie in Moskou of Peking de ba- k0 hebben gelegd voor een spoedig ak- beiri Ofschoon de persorganen van pjtoe partijen hun polemische toon nog sripj Sebeel verloren hadden, leek een 'ie ^erloop van de rode topconferen- W "to na de herdenking van de Ok- •ton urevolutie (7 november) in Mos sel begon, waarschijnlijk. Communisti- \ve« afgevaardigden hadden bij Kpk toijke luchtvaartmaatschappijen al bOekt Tnon r>»o_ sirt"°ekt voor hun terugreis. Toen pre- Xaie Novotny van Tsjechos' teA._a§ 19 november naar Tsjechoslowakije .er, r—s uuvcBer naar Praag itlom leek de zaak te zijn be tte aK'en. Maar neen, de persoorlog laai teer op, vliegtuigboekingen werden hóo- Pen en de geheimhouding werd «en grot:er- Khroesjtsjev ging tijdens Conf receptie op de Finse ambassade ConV^ntie niet eens wilde toegeven. j terentie niet wilde toegeven. aV(V„?en slotcommuniqué is donderdag- be Publikatie van een eenstemmig ges, aarde resolutie in het vooruitzicht lei(j. De combinatie van drie weken vaaato'isten én het eenstemmig aan- ttyptoen van een resolutie laat slechts befE mogelijkheden toe: óf een van "-'Orn i Pai"ti.jen heeft zich ideologisch it, .'Pleet overgegeven óf men heeft het tole gemeenschappelijk belang van 0r,M„c,9tomunistische partijen geacht de Üska ilnge conferentie opnieuw in de \vA i te plaatsen. Dat laatste is het "«fst jhiinlijkst. Khroesjtsjev zal dan ?G gelegenheid krijgen de nieuwe bedv kaanse regering, president Ken de éne Heilige Katholieke en Aposto lische Kerk, van dié rechtmatig op gerichte diocesen, kerkprovincies of regionale Kerken, die in gemeenschap zijn met de zetel van Canterbury en die de volgende kenmerken ge meen hebben: a) zij handhaven en propageren het Katholieke en Apostolische geloof en de kerkordening, zoals die in het algemeen uiteengezet zijn in het geautoriseerde ,,Book of Com mon Prayer" van deze Kerken. b) zjj zijn eigen nationale Kerken, en bevorderen als zodanig dat binnen hun gebied het Christelijk geloof, leven en de eredienst op'n eigen natio nale wijze tot uitdrukking worden gebracht; c) zij worden niét samengebonden door een centraal wetgevend en uitvoe rend gezag, maar door wederkerige loyaliteit, die in stand wordt gehou den door de gemeenschappelijke .be raadslagingen van de bisschoppen, in conferentie bijeen. Met dit laatste wordt de Lambeth Conference bedoeld waarin al de bisschoppen eens in de tien jaar bjjeenkomen. De term „in gemeenschap met de zetel van Canterbury" dient zeker nader om schreven te worden- Deze verhouding met Canterbury is zeker geen gezags relatie. De titel „Patriarch" wordt ook afgewezen, omdat deze toch zou dui den op een zekere superioriteit, terwijl de Aartsbisschop van Canterbury ais .primus inter pares" wordt beschouwd. Het primaatschap wordt uitsluitend ge zien als een senioriteit, en een over koepelende instantie in zoverre de Aartsbisschop de andere Bisschoppen convoceert in de Lambeth Conference. Het ontvangen van een uitnodiging voor deelname aan deze Conferentie wordt dan ook beschouwd als een bewijs van lidmaatschap van de Anglicaanse kerk gemeenschap. In zoverre is dus de zetel van Canterbury een bindend element zonder ook maar, op enige wijze een gezagsinstantie te zijn. e 21 diocesen in de tijd van de Tudors, die toen het totaal van de Anglicaanse gemeenschap vormden, zijn nu uitgegroeid tot onge veer 350 diocesen, waarvan slechts 43 behoren tot de Church of England en samengegroepeerd zijn in de Kerkpro vincies van Canterbury en York. De andere diocesen buiten Engeland, met uitzondering van een dozijn bisdommen die nog rechtstreeks onder de Aarts bisschop van Canterbury ressorteren, vormen eigen onafhankelijke kerkpro vincies. Deze nieuwe kerkprovincies zijn voor een deel de vrucht van de missiear- beid van de Kerk van Engeland; als voorbeelden hiervan kunnen genoemd worden de Kerkprovincie Nippon Sei Ko Kwai (de Japanse Heilige Katho lieke Kerk) en de kerkprovincies van Centraal- en West-Afrika, waarbij in augustus van dit jaar nog de Kerkpro vincie van Oost-Afiika werd gevoegd. Andere onafhankelijke Kerken zijn ge sticht door de emigranten van Enge land in de landen van hun nederzet ting, zoals de Anglicaanse Kerk in Ca nada, de Church of England in de dio cesen van Australië en Tasmanië en de Protestant Episcopal Church of Ame rica de laatstgenoemde niet te ver warren met de Methodistische Epis copal Church of America." Ook in Groot-Brittann.ë zelf staan naast de Engelse Kerk de „Episco pal Church of Scotland", die sinds de burgeroorlog onafhankelijk is, en de „Church of Wales", die zich in 1920 losmaakte van de Engelse Kerk provincie en als een nieuwe onafhan kelijke provincie werd opgericht. Ook Ierland heeft zijn eigen .Church of Ireland". Dit betekent dus ook, dat deze kerken geen band hebben met de Staat zoals de Kerk van Enge land, die in dit opzicht nu een unieke positie inneemt onder de andere Ang licaanse Kerken. Deze verschillen ko men vooral tot uiting op het terrein van de bisschopsbenoemingen en de kerkordening. In Engeland worden de bisschoppen benoemd door de Koning op voordracht van de Eerste Minister. De procedure is als volgt: Wanneer een bisschopsze tel vacant is, raadpleegt de Eerste Mi nister de Aartsbisschop van Canter bury of van York naar gelang de Kerk provincie waarin de vacature is geko men. De Aartsbisschop onderzoekt de mogelijkheden en geeft aan de Eerste Minister drie of meer namen op, waar aan de Premier ook zelf namen kan toevoegen. Voor dat. doel beschikt de Eerste Minister over een uitgebreide documentatie, die door een speciaal secretariaat bijeengebracht wordt, be treffende het karakter en de noden van de verschillende diocesen, de kwalifi caties van mogelijke candidaten etc. Hierna neemt de Eerste Minister zijn beslissing en wordt het benoemingsbe sluit getekend door de Koning, die ech ter bü deze benoemingen niet altijd ge heel passief optreedt. Het is te begrij- nemen en zijn team, politiek de maat Voor Adenauer, die in Bonn een bondsdaglid vond als spion, een spiegeltje om aan zijn raam te zetten dan kan hij beter op de bondsdag letten. pen dat een dergelijke sterke staatsin menging bij de benoeming van bisschop pen ook in de Engelse Kerk zelf veel kritiek ondervindt. Bij de laatste as semblee van de Kerk van Engeland in november van dit jaar is opnieuw besloten ecu commissie op te richten voor herziening van deze methode. Toch zal de staatsinvloed altijd aan wezig blijven omdat deze nu eenmaal inherent is aan de verbondenheid van de Engelse Kerk met de Staat. In Wa les, b.v. daarentegen geschiedt de be noeming door een kiescollege bestaande uit alle diocesane bisschoppen, zes gees telijken en zes leken uit het dio cees waar de zetel vacant is, en drie geestelijken en leken van de andere diocesen. Een soortgelijke procedure wordt gevolgd in alle andere Kerken van de Anglicaanse gemeenschap. e niet-Engelse Kerken hebben ook geen conflicten te vrezen met de Staat over kwesties van kerkor dening en op het terrein van de ere dienst in het bijzonder, zoals in de Kerk van Engeland, waar verschillen de geestelijken voor de rechtbank ge bracht zouden kunnen worden als over treders van de door de staat vastge stelde liturgische wetgeving. De teksten van het Book of Common Prayer in de Kerken van de Anglicaan se gemeenschap lopen ook nogal uit een. De Lambeth Conference van 1958 heeft dan ook in zijn 73ste e.v. reso luties de tendens geprezen naar gro tere uniformiteit als gevolg van de nieuwere studies op liturgisch en scrip- turisch terrein. Hierbij wordt ook aan gedrongen op een nauwe aansluiting vau de liturgie bij de eredienst van de Kerk in de eerste eeuwen. Tot nu toe zijn er in de ontwikke ling van het. Book of Common Prayer twee ontwikkelingstendensen te on derscheiden. De eerste gaat histo risch terug op het Book of Common Prayer van 1549, de tweede op het herzic.ie Prayerbook van 1662. Tot de groep die teruggaat op het Prayer book van 1549 behoren b.v. de Kerken van de Verenigde Staten, Zuid Afrika en de Kerken in het Ver re Oosten, waar echter ook invloe den van de Oosterse liturgie aanwe zig 'Zijn. De Kerken van Canada, Ier land. Tasmanië en Australië gaan eerder terug op de eredienst, zoals die in 1662 is vastgesteld. Bovendien wordt in de Kerk van Engeland zelf en ook wel in andere Kerken van de Anglicaanse gemeenschap door ver schillende geestelijken de in 1927 verworpen versie gebruikt, terwijl sommigen nog verder gaan en het Romeins Missaal weer hebben in gevoerd. Dit laatste is op zich, zo als gezegd, een strafbaar feit in En geland, omdat dit door de wet is ver boden. De Staat grijpt echter geluk kig niet meer in. zoals in vroeger jaren wel is gebeurd. Bij het bezoek van de Aartsbisschop van Canterbury dat. afgezien van de perspectieven die dit kan bieden op een meer geregeld gesprek tussen Ro me en Canterbury' een einde maakt aan de zeer kille verhouding tussen bei de Kerken, is het van belang te be seften, dat in de huidige situatie wij niet alleen maar te maken hebben met de insulaire Kerk van de Tudor-tijd, maar met een grote Anglicaanse ge meenschap, die een zeer rijk gescha keerd beeld biedt en waarin de Kerk van Engeland een aparte plaats in neemt. TH. ZWARTKRUIS. SSSsi; De poort van Lambeth Palace in Londen aan de mentsgebouwen. Theems tegenover de parle- Het zal niet velen van onze lezers bekend zijn dat er in Nederland een elftal van Sin ten bestaat. We willen daarmee niets denigrerends zeggen van de veel vuldige activiteit die De Sint in deze dagen tentoonspreidt maar bedoelea er de elf gemeenten in ons land mee, wier naam met een heilige in ver band staat en daarom met Sint of kortweg 'St. beginnen. Er zijn nog veel meer kerkdorpen en gehuchten met een dergelijke naam, maar de zelf standige Sint-gemeenten brengen het in ons land precies tot een elftal. Een van de burgemeesters van'die Sint-gemeenten, burgemeester Baas van St.LaUrens, komt de eer toe dat hjj wel niet een organisatie van Sint burgemeesters heeft opgericht maar toch een herhaald en vooral bijzonder gezellig contact tot stand heeft ge bracht. Hij was dezelfde die vroeger als burgemeester van Kerkwerve (Church-hill) al eens contact had op genomen met de grote Winston om uit te kienen of diens voorvaderen wellicht nog in Kerkwerve gewoond hadden, een contact waaruit een uit voerige briefwisseling is ontstaan. Het. eerste contact van de Sint burgemeesters, is ontstaan uit een ontmoeting 'tussen burgemeester Baas en de burgemeester van Sint Niklaas in België. Toen die van dit merkwaardige elftal hoorde, zei hij spontaan: „Kom eens aan". Ze heb ben dat gedaan en hebben er een dag beleefd om niet licht te ver geten. Het smaakte naar meer en zo groeide dit samentreffen uit tot een min of meer periodiek gebeuren waarbij de bisschopsstad Utrecht werd bezocht en vorig jaar Leiden, waar men ontdekt had, dat 275 jaar geleden een voorzaat van de echt genote van burgemeester Baas reeds lid van de SSR geweest was. Hetgeen natuurlijk gevierd moest worden. Dit jaar had het Sint-elftal de organisatie van zijn dag in handen gegeven van de Bredase journalist Jan Krijn, die voor het gezelschap een bezoek had gearrangeerd aan de Heineken's Brouwerij te Den Bosch. Daar arriveerden in de loop van vrijdagmorgen de burgemees ters van St. Maartensdijk. St. Michiels gestel, St. Odilidnberg, St. Oedenrode, St.Jansteen en St.Laurens. Ze konden niet allen komen. De burgemeester van St.Niklaas had zijn loco-burge meester afgevaardigd. Verscheidene van de edelachtbaren werden door hun echtgenoten vergezeld. Er wachtte hun bij Heineken de bekende gastvrije ontvangst, die de excursies in deze brouwerij ken merkt. De gasten werden verwel komd door de directeur, de heer Kloppenburg, en na een uiteenzetting over het brouw-procédé hebben r.e het enorme complex bezichtigd. Na proefondervindelijk de kwaliteit van het brouwsel te hebben vastgesteld, werd koers gezet naar het kasteel Maurick in Vught waar Heineken een lunch aanbood. Daar kwam het grote moment waarop de burge meesters naar goede traditie al had den zitten wachten: de komst van Sint Nicolaas, in wie we eigenlijk nog eerder Sinte Mata)rten(s) meen den te herkennen. Hij toonde zich een uitstekend aanvoerder van het elftal en wist de Sint-burgemeesters meni ge wijze raad aan de hand te doen. Het enige waarvoor hij ook geen oplossing wist, was het feit dat binnen enkele jaren de meeste van deze doorgaans zeer kleine gemeen ten met andere zullen zijn samen gevoegd en het dan dus ook met het burgemeesters-elftal is afgelopen. Maar voor het zover is hopen ze -volgend jaar in Rotterdam nog eens een grootscheepse reünie te hebben. ■■Wyph-.y j.- .Sint met de Sinten. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiifiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiuiiiitiiiiiMi» het leven geroepen, waaruit men zich je bü de Tsjerk Hiddessluizen. Bur gemeester B. Nauta van Harlingen voelt er wel voor. Ook in de gemeente^ raad is er reeds over gesproken, maar het probleem van de kosten (Van onze correspondent in Bonn) BONN, 3 dec. De tweedaagse con ferentie van de „Europese Organisatie van het Internationaal Christelijk Vak verbond", waaraan werd deelgenomen door ongeveer tweehonderd vakbond- leiders uit de zes landen van de E.E.G. en uit Zwitserland en Oostenrijk is ge- eindingd met de aanneming van een re solutie, die enieg harde kritiek uitoefent op de gang van zaken bij de Europe se integratie. Ook wordt het standpunt van de christelyke werknemers ten aan zien van de opoouw van Europa nader gepreciseerd. De organisatie legt er de nadruk op, dat de opbouw van Europa niet mag worden gezien buiten het Internationale verband. „Tegenover een uitdagend com munisme", aldus de resolutie, „staat een westelijke wereld, die is verdeeld en welker economische systemen niet in staat zjjn het economische leven die harmonieuze en sterke groei te geven, die noodzakelijk is voor de vernoging van het levenspeil en de opbloei van de niei-gemdusi'aliseerde ianaen". De conferentie (die voor de K.A.B. werd bijgewoond door de heren Le- lyveld, Coppes, Mertens en Alders) stel de nadrukkelijk vast, dat de huidige toe stand bij de Europese gemeenschappen wordt gekenmerkt door een zekere aar zeling ntj de verwezenlijking van de in tegratie. Politieke eenmaking is niet het logische slot van economiscne integra tie, maar is daarvan in grote mate af hankelijk. Om door politieke impulsen de economische integratie nieuwe stoot kracht te geVen, acht de Europese Or ganisatie van het I.C.V. het houden van regelmatige bijeenkomsten v. d. staats hoofden voorbereid door een politiek se cretariaat, zoals de Franse president De Gaulle zich dit voorstelt, noodzake lijk. Voor de demokratische controle op de gemeenschappelijke instellingen is versterking van het Europese parle ment nodig. De Europese economie moet „beslist gemeenschappelijk" worden, zo menen de christ. vakbondleidei's in hun een stemmig aangenomen resolutie. Zij ver werpen de „oneerlijkheid en 't anachro nisme van de neoliberale politiek", die het westen inspireert en die „zo snel mogelijk moet worden herzien". Concreet eist de organisatie in dit verband: een gemeenschappelijke con- junctuurpolitiek, coördinatie van de in vesteringspolitiek; creatie van een Europees monetair fonds; compense rende machtsmiddelen tegen kartelvor ming en concentraties; een harmonieu ze ontwikkeling van de verschillende ge bieden in Europa (b.v. Noord-Italië in vergelijking met Zuid-Italië)een ge meenschappelijke politiek ten opzichte van de ontwikkelingslanden. Wat de twee economische groepen in Europa betreft, weigert de organi satie vooralsnog te spreken over een „verdeling van Europa". Zij acht het onontbeerlijk, dat de beide groepen el- kaar wederzijds accepteren en samen werken, niet alleen op het gebied van de handelsbetrekkingen, maar ook in de gemeenschappelijke defensie van de vrije wereld en hulp aan de „derde wereld" (de ontwikkelingslanden). Tenslotte eiste de resolutie de opstel ling van een sociaal plan, dat de ga rantie moet scheppen van een gestadi ge verhoging van de levensstandaard en een volledige werkgelegenheid. In con crete moet worden gestreefd naar har monisatie van de lonen, de sociale stel sels, de arbeidsduur, de arbeidsvoor waarden en de vakopleiding. Het Nederlandse beeldje uit de film „De zaak M.P.", voorstel lende Hansje Brinker, het jon getje, dat volgens de legende zijn vinger in een van onze vaderlandse zeedijken stak om het land voor over stroming te behoeden, zal misschien een plaats krijgen in Harlingen. De maker, de Amsterdamse beeldhou wer J. Jorna, die uit Harlingen af komstig is, heeft het beeldje aangebo den aan zijn geboortestad, waar het als de plannen doorgaan waar schijnlijk zal worden geplaatst op de zeedijk, bijvoorbeeld bij liet reeds internationaal bekende parkeerplaats- Albert Mol en Ingrid Valerius, die de hoofdrollen spelen in „De Zaak M.P." met het beeld van Hans Brinkers. moet nog worden opgelost. Het in de film gebruikte beeldje was namelijk van gips en het zal dus nog in brons moeten worden gegoten. Met het ma ken van een sokkel mee z.ulien do kosten op ongeveer tweeduizend gul den komen, Bert Haanstra, die het beeldje bij zonder goed geslaagd noemt en ook van mening is, dat het op de zeedijk te Harlingen zeer goed tot zijn recht zou komen, deed de suggestie, dat misschien de Harlingse burgerij het bedrag bijeen wil brengen. B. én IV. willen hieraan hun medewerking wel verlenen, maar z.e moeten dan toch eerst het beeldje, dat tachtig centi meter hoog is, even zien. Overjjssel wil 115 bandrecorders ter beschikking van zjjn blinden stellen. Ongeveer anderhalf jaar geleden werd op instigatie van een aantal journalisten een fonds in voorstelde technische hulpmiddelen aan de blinden van Overijssel ter beschikking te stellen. Het fonds kreeg de naam van de direkteur van de n.v. Thomassen en Drijver Blik- emballage fabrieken, de heer F. A. Drijver, die er voor zorgde dat het met een flink bedrag kon starten. Instellingen, bedrijven, organisaties en particulieren hebben zich daarna beijverd gelden voor dit fonds bijeen te brengen en van tijd tot tijd werden in diverse rayons acties gevoerd. Met het resultaat dat dezer dagen ir. J. B. G. M. ridder de van der Schueren, commissaris van de koningin van de provincie, het vijftigste exemplaar, bijeengebracht door de Deventer medici en tandartsen, aan een blinde inwoner van Deventer kon overhandi gen. In dezelfde bijeenkomst werden aan 21 blinden, afkomstig uit Borne, Delden, Deventer, Enschede, Grams- bergen, 's Herenbroek, Hengelo, Kam pen, Losser, Urk, Wijhe en Zwolle bandrecorders uitgereikt. De commis saris merkte op dat men binnen twee jaar de 115 benodigde instrumenten zal kunnen uitreiken. Op het moment zijn de gelden voor 65 exemplaren bijeen.» Mr. B. H. Frieman uit Enschede, die zelf aan bandrecorder en braille schrift dankt dat hij zijn studie in de rechten kon voltooien, sprak namens de drie landelijke organisa ties van blinden een dankwoord en schetste de waarde van een band recorder voor een blinde. In Neder land zijn reeds twee gesproken week bladen waarin het nieuws van de week is samengevat en waarop de blinden zich tegen redelijke prijs kunnen abonneren. Maar vooral ook bij studie kan de bandrecorder grote diensten bewijzen. The Blue Diamonds - de muzikale teenager-favorieten - hebben in recordtijd hun gouden plaat ver diend, wat betekent dat er 100.000 grammofoonplaten van één nummer verkocht zijn. Hun succes „Ramona" kwam 5 september uit. Dezer dagen ging het 100.000ste exemplaar de deur uit. Zoveel platen binnen drie maan den houdt in een gemiddelde van dui zend platen per dag. Voor Riem en Ru dy de Wolff een gunstige gelegenheid om eens de kas op te maken, die er voor jongelui van hun leeftijd er wel uitzonderlijk glinsterend uitziet. iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiii Chili De Noord-Chileense haven-* stad Antofagasta werd gistermorgen op geschrikt door een aardbeving, die de mensen de straat deed opvluchten, uit vrees dat de ramp van mei j.l. zich zou herhalen. Er deden zich echter geen' persoonlijke ongelukken voor en ook werd geen grote schade aangericht. Wel sloegen de seismografen uit van de uni versiteiten in New York en Californië. (U.P.I.) Gisteren heb ik even met een aankomend experimen teel dichter zitten praten. U weet wel, zo'n knaap die lantaarnpalen laat loeien en die likt aan de rails van zijn (of ander mans) gedachten. Ik heb daar niets tegen, voorop gezet natuurlijk dat,Publieke Werken ook akkoord gaan. Maar in ernst, misschien hebben de experimentelen wel helemaal ge- ljjk. Misschien hebben zij inderdaad de kunst gered door haar een nieuw en nooit eerder opgemerkt gezicht te ge ven. Misschien zijn zij over honderd jaar klassiek. Want niets is bedrieg lijker dan het heden. Met het ver leden is reden te schieten en een toe komst kan eenieder naar eigen belie ven en op grond van eigen ervaring met een vrijblijvende zekerheid opbou wen. Het heden echter ontglipt een mens. Het heden is een experiment. Dat zei ik gisteren tegen mjjn mak ker; en ik dacht dat ik hem er blij mee zou maken. Maar hij keek mij bars aan en zei.' „Niks experiment; het heden is dui delijk; het heden is het heden." „Natuurlijk, antwoordde ik ,daar heb je gelijk in". „Jawel", zei hij .maar als jij zegt het heden is het heden, dan bedoel je niet hetzelfde als ik." „Hoe weet je dat?" vroeg ik. „Wat ik zeg, zeg ik, wat jij zegt, zeg jij," zei hij. „Ik zeg, ik zeg wat jij niet zegt, bedoel je", suggereerde ik. „Ik zeg, wat hij niet zegt", zei hij. „Hij zegt, wat .jij niet zegt", zei ik. „Als je het met alle geweld in het hoffelijke wil zien", riep hij schamper. Maar hij wilde met geen geweld experimenteel wezen; en dat ver droot mij een beetje. „Het experiment is niks bijzonders", zei hij „het experiment is onvermij delijk". „Het experiment is onvermijde lijk", zei ik, „daarom is het experi ment iets bijzonders." „Ik experimenteer niet, ik doe", zei hij. „Ik doe, düs ik experimenteer" ,zei ik. „Wie van ons is experimenteel?" vroeg hij. ..Ik", antwoordde ik. Trouwens toen ik buiten kwam zag en hoorde ik ook duidelijk een lan taarnpaal loeien. In dit jaar van Afrika vindt volgende week opnieuw een belangrijke ge beurtenis plaats. In Londen begint namelijk de volgende week de confe rentie over de staatkundige toekomst van de Federatie van Centraal-Atrika, bestaande ui'. Zuid-Rhodesië. Noord-Rho- desië en Nyasaland. De federatie in haar huidige vorm is een schepping van typisch Engelse makelij. Noord-Rhode- sië en Nyasaland zijn protectoraten en staan onder Brits koloniaal beheer. Zuid- Rhodesië is evenwel in feite onafhanke lijk. De Britse regering heeft zich in laatstgenoemd land alleen het veto recht voorbehouden voor wetgevende maatregelen welke discrimineren tegen de inheemse negerbevolking. In werke lijkheid is dit vetorecht praktisch ver vallen, en dank zij de sluwe formulering van discriminerende wetten gericht te gen de negers heeft Zuid-Rhodesië alle moeilijkheden kunnen omzeilen. De federatie is zeven jaar oud en is niet een succes gebleken. Vooral in Nyasaland en Noord-Rhodesië is het woord „federatie" geworden tot een term van minachting. En sedert de com- missie-Monckton haar rapport over de federatie heeft uitgebracht en buiten haar boekje is gegaan door te advise ren dat aan de afzonderlijke gebieden van de federatie het recht behoort te worden gegeven om zich af te scheiden na een bepaalde periode, hebben de na tionalistische negerpartijen van deze beide koloniën maar één verlangen, na melijk zich zo spoedig mogelijk af te scheiden van Zuid-Rhodesië en zich al dus veilig te stellen tegen het gevaar van een rassendiscriminatie van het soort voorgestaan door Verwoerd en de zij nen in Zuid-Afrika. De conferentie welke de volgende week begint beperkt zich evenwel niet tot de Staatkundige toekomst van de gezamen lijke federatie. Op aandringen van de negers heeft de regering van Groot- Brittannië zich genoopt gezien toe te stemmen in besprekingen over de staat kundige toekomst van de afzonderlijke gebieden. De negers willen veel meer zeggingschap en veel meer politieke macht. Eerder is een conferentie gehou den over de staatkundige toekomst van Nyasaland welke een belangrijke eman cipatie van de negerbevolking in het vooruitzicht heeft gesteld. Nu zullen er, naast de algemene conferentie over de federatie, ook conferenties plaats vinden over de staatkundige toekomst van Zuid- Rhodesië en Noord-Rhodesië. Dit is een van de belangrijkste con ferenties welke sedert lange tijd te Londen hebben plaats gevon den. En de meningsverschillen zijn zo groot, en de betrokken partijen hebben bjj voorbaat zo halsstarrige houdingen ^-lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllHlllllllllllimillllllllllllltlllllMlllllllllMIIIIIIIIIIIIU^ ingenomen dat het een waar wonder mag heten dat de conferentie begint (en zelfs nu kan het nog mislopen). De Afrikaanse leiders der conferentie, dr. Banda voor Nyasaland, Kaunda voor Noord-Rhodesië en Nkomo voor Zuid- Rhodesië. besloten de vorige week de conferentie te boycotten, indien Nkomo en zijn partij niet vertegenwoordigd werden ter conferentie. De eerste minister van Zuid-Rhode sië, sir Edgar Whitehead, weigerde aan. vankelijk Nkomo toe te laten tot de dele gatie, en had zelf een paar gedweëe ne ger-stromannen opgenomen die geacht werden de belangen van de negermeer derheid van Zuid-Rhodesië te vertegen woordigen. Whitehead heeft evenwel moeten zwichten. De minister van ge menebestbetrekkingen, Duncan Sandys, heeft Whitehead overgehaald zich te schikken, en Nkomo en een van zijn me departijleiders zijn uitgenodigd deel te nemen aan de conferentie als leden van de Zuid-Rhodesiaanse delegatie, klaar ofschoon het nu waarschjjnljjk is dat de conferenties de volgende week zullen beginnen, wacht men nog op de komst van Kaunda uit Noord-Rhodesië Dr Banda en Nkomo, die zich reeds enige dagen in Londen bevinden, hebben doen weten dat zij geen definitief besluit zul len nemen om al of niet met hun dele gaties deel te nemen aan de conferen- ties, voordat zij beraad hebben gepleegd met Kaunda. Er is, gezien de bjjna onmetelijke af stand welke de blanken van de Centraal- Alrikaanse federatie en de negers van elkaar gescheiden houdt, met geen be- nadermg te zeggen wat het resultaat zal zqn van deze conferentie. De blan- ken op de vergadering, onder leiding van de federale premier sir Roy Welens ky en de premier van Zuid-Rhodesië sir Edgar Whitehead, stellen zich op het standpunt, dat men weliswaar uit kan gaan van het verrassend royale en li berale rapport van de commissie-Monck- ton, doch dat concessies behoren te wor. den gedaan aan de blanke minderheden van de drie gebieden. De negers even wel stellen zich op het standpunt dat men, uitgaande van hetzelfde rapport, verdere aanzienlijke concessies zal moe ten doen aan de inheemse negerbevol king. De negers zullen sterk de nadruk leggen op het verlangen naar het recht van secessie. De commissie-Monckton ontving bij het begin van haar studies geen opdracht dit onderwerp in overwe ging te nemen. Maar na onderzoek ter plaatse kwam de commissie tot de con clusie, dat het verlangen naar afschei ding zo groot was onder de negers dat men het moeilijk als irrelevant ter zijde kon laten. Sir Roy Welensky was hierover zeer verbitterd en heeft herhaaldelijk verklaard dat, ondanks het rapport van de commissie en de aanbevelingen betreffende secessie-rechten voor de af zonderlijke gebieden van de federatie, afscheiding geen onderwerp van bespre king behoort te vormen op de komende conferentie. Maar het hek is van de dam in Afrika en het proces is niet te keren. Reeds denken vooraanstaande leiders onder de inheemse bevolking van Afrika over een monumentale fede ratie van Tanganyika, Kenia, Ooeganda, Zanzibar, Nyasaland en Noord-Rhode sië. En ondanks het verzet van Welens ky en Whitehead, lijkt het ondenkbaar dat Banda en Kaunda en Nkomo niet hun zin zullen krijgen met betrekking tot het recht van afscheiding van de be staande en door hen als mislukt be schouwde federatie. Twee Britse ministers hebben de zwa re taak om de conferentie, welke lang zal duren en welke aanleiding zal geven tot verbitterde debatten, door de agen da te loodsen. De ene is Duncan Sandvs die als minister van Gemenebestbetrék- kingen deelneemt aan de besprekingen omdat Zuid-Rhodesië een onafhankelijk lid is van het Gemenebest. De andere is de minister van Koloniën, Macleod onder wiens departement de protectoraten Noord-Rhodesie en Nyasaland lessor- teren. Beide ministers zijn krachtige en onvervaarde persoonlijkheden en hebben de steun van de premier Macmillan. De eveneens zeer krachtige figuur van sir Roy Welensky, ex-bokser en ex-ma- leninist, zal geen gemakkelijk spel heb ben tegen de beide Britse ministers en de de ongeduldige vertegenwoordigers van negers op de conferentie. DAAN VAN DER VAT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1960 | | pagina 7