DRAADLOOS
CONTACT
VERSCHENEN:
DE SCHAT VAN SCHARLAKEN
ft
Bobbie
DE SCHADUW DER
Alfredo
IN
DE 1
1 GREEP VAN I
I DE ANGST 1
#5
«f
Bijna twintig
Uit de pers
Arbeidstijd voor
jeugdigen
LJ
1st eren naar.
V B
Vanavond
Zondagavond
Waterdorpen Over
ijssel uit isolement
Advies van commissie
van de S.E.R.
Wij kijken naar
Wij kijken naar
ZATERDAG 14 JANUARI 1961
PAGINA
mg,.**
RATH DOQDEHEEFVER
Enige conclusie
Kinderbijslag
Hemel
£°tch
33
TEKST EN
TEKENINGEN
VAN HERCÉ
bij Uitg.
Casterman
Vlug,Kuifje..Kom
vlug Er is geen
seconde te ver -
liezen!
N
Het schip stddt op springenEr
een he/se machine in het ruimu
ERIC DE NOORMAN
gerust, wij zien elkaar weer. Met hém wijzende op de roer
gestalte van Khuldar Khan als gijzelaar, kan ik de krijgers bele'
u te volgen. 2org dat ge een flinke voorsprong krijgt." TriS jé
aarzelt even, dan klemt hij de tanden opeen, neemt het meisje bi)
hand en verlaat na een voorzichtige blik in het rond de te"
Yegusai staart hen na. Dan vestigt zijn blik zich op het gelaat v
de nog steeds bewegingloze Khuldar Khan. Tristans slag moet b»
aangekomen zijn, dat de bewusteloosheid zo lang duurt. FroB8®1^
buigt Yegusai zich wat voorover en deinst dan doodsbleek terug-
trillende hand legt hij het dolkmes naast zich neer en belast Khuld3^
Khan voorzichtig. Hrj vergist zich niet. Tristans slag is te
aangekomen. Khuldar Khan is dood. Op hetzelfde moment Kli
buiten de tent zachte voetstappen.
Lr^uifU
door KARL UNSELT j
opr
Drie nationaliteiten bijeen voor het K.R.O.-tv.'programma Zaterdagavond.
akkoorden". Van links naar rechts de Duitse Ga by King, de Engelsman Frankie
Vaughan en Teddy Scholten.
De VARA-televisie startte gisteren
avond met de eerste van een in op
dracht geschreven série éénakters on
der de samenvattende titel van „Bij
na twintig". De eerste was van Ed.
Hoornik. En hij behandelde het the
ma van de oudere man, die verliefd
wordt op het prille meisje van bijna
twintig; als het stuk begint scheelt dat
overigens nog maar één dag. Er ble
ken trouwens ook nog enkele neven
thema's. al was het maar dat van de
zoon, die ook min of meer verliefd
is op het meisje-in-het-hotel.
Ed. Hoornik is een poëtisch man
En dat bleek dan ook in dit t.v.-speJ
overtuigend. Hij weet van sfeer en hij
schrijft natuurlijk een goede dialoog.
Maar hij had met dit alles toch niet
kunnen verhinderen dat het accent in
het stuk toch iets méér viel op de fi
guur van de vader-op-leeftijd dan op
die van het meisje. Wat weer niet weg
neemt dat hij in de vader-figuur een
tragiek suggereerde die hij aan het
slot al te vlot „ontmantelde" tot een min
of meer ironisch inzicht in de situatie.
Dat slot-op-zich met het wijnglas was
overigens een mooie vondst. Men heeft
alles bij elkaar in ieder geval geamu
seerd toegezien hoe Joan Remmelts,
Rie Gilhuijs, Simone Kooke en Man
fred de Graaf onder leiding van Willy
van Hemert het gevalletje vlot voor
de vuist weg brachten. Op een slechte
telerecording overigens.
H. Hn.
HILVERSUM, 14 jan. De Britse
zanger Frankie Vaughan demonstreert
vanavond in het amusementsprogram
ma „Zaterdagavondakkoorden" van
de KRO-televisie iets van het typische
Engelse „entertainment", waarmee hij
bekend is geworden. Velen zullen hem
kennen uit de film „Let's make love'',
waarin hij met Yves Montand en Ma
rilyn Monroe de hoofdrollen speelde.
Tevoren kan men kijken naar de ac
tualiteitenrubriek „Brandpunt", terwijl
de avond wordt besloten met de nieu
we aflevering „Acteur gezocht" in de
serie „Alfred Hitchcock presenteert".
Voor de KRO-microfoon speelt van
avond in de rubriek „Populaire klas
sieken" het Radio Filharmonisch Or
kest onder leiding van Hugo Rignold
met medewerking van pianist Jean
Antonietti de Ouverture „Benvenuto
Cellini" van Hector Berlioz, het Con
cert no. 1 in Es gr. t. voor piano en
orkest van Franz Liszt en de Symfo
nie no 4 in d. kl. t. opus 120 van
Robert Schumann. In het amusements-
(Advertentie)
de stalenboeken van
de unieke nieuwe
R D-collectie behang
jaargang 1961.
Onbegrensde mogelijk
heden voor een prach
tige begrenzing van
„Uw kamer van Ik".
Vraag de boeken (ge
heel vrijblijvend) ter
inzage aan Uw behang-
leverancier.
'programma „Tierelantijnen" treden
o.a. op The Valentina's, John de Mol,
Jaap Molenaar, Jacques van Kollen
burg en de zanggroep „De KRO-lets".
Aan het radioprogramma „Week uit
week in" van de VARA werken mee
Christel Adelaar en Tonny Huurdeman,
■de gebroeders Luc en Pieter Lutz,
André Carrell, Sonja Oosterman, Wil
ly Alberti en het Metropols Orkest on
der leiding van Dolf van der Linden.
In een reeks aan het gezin gewijde
tv-programma's van de AVRO verzorgt
de Amsterdamse arts dr. J. Kater zon
dagavond de tweede uitzending. In dit
vooral voor ouders en aanstaande
ouders belangwekkende programma zal
de Amerikaanse film „Preface to a
life" worden vertoond, waarin de pro
blemen van opvoeding van de wieg
tot de volwassenheid worden behan
deld. De avond opent met „Wie wat be
waart", de eerste van vijf films over
openbare en particuliere verzamelin
gen kunst, historie en curiosa, samen
gesteld door Pierre Janssen en Leen
Timp. Tot slot komt Lou van Burg op
het scherm met ziin spel-show „Een
kwartje per seconde".
Des middags (12.00 uur) zendt de
NTS een Eurovisiereportage uit van
de Internationale Lauberhorn-skiwed-
strijden in Wengen, terwijl later (16.09
uur) een rechtstreekse reportage volgt
van de slotpartijen om het Nederlands
kampioenschap ereklasse bandstoten in
Rotterdam. Commentator is Ben de
Graaf, sportredacteur van ons blad.
AVRO en KRO verzorgen zondag
middag (14.15 uur) gezamenlijk een ste-
reofonische uitzending van het concert,
dat het Concertgebouworkest onder lei
ding van Jean Fournet met medewer
king van de violiste Elise Cserfalvi
geeft in het Amsterdamse Concertge
bouw. Uitgevoerd worden het Concert
no. 3 in G gr. t. KV 216 voor viool
en orkest van Mozart, „Caleidoscopio",
symfonische variaties voor orkest van
G. Landré en de Rhapsodie no. 1 voor
viool en orkest van B. Bartok.
In het radioprogramma van de KRO
kan men zondagavond luisteren naar
het tweede deel van het hoorspel „Het
glazen dorp". Tot slot van het program
ma speelt het Brabants Orkest onder
leiding van Hein Jordans de Metamor-
phosen van Richard Strauss en Fête
galante van Willem Pijper.
De AVRO zendt vanavond het eerste
deel uit van ,,'n Odyssee met z'n twee",
een hoorspel in 5 delen van 'Wolfgang
Altendorf. In de grammofoonplatenru-
briek „Rijkdom der welluidendheid"
worden later op de avond werken van
Scarlatti, Cassado, Mozart, Smetana.
Salzedo, Rimsky-Korsakoff en Fauré
uitgevoerd.
GIETHOORN, 14 jan. Het isole
ment van de waterdorpen in noord
west-Overijssel, die tot voor enkele
jaren niet per auto konden worden
bereikt, is nu vrijwel opgeheven. Al
leen de dorpen Belt-Schutsloot en
Kalenberg zijn nog niet in het door
gaande verkeer opgenomen, hoewel
ook naar deze plaatsen ontsluitings
wegen zijn aangelegd, zodat men er
al per auto kan komen.
Thans zijn plannen ontworpen om
met overheidssubsidie ook deze dorpen
in het doorgaande verkeer op te
nemen. Belt-Schutsloot zal dan door een
rijweg met Zwartsluis worden verbon
den en Kalenberg met Ossenziji aan
de Friese grens. Over de aanleg van
deze wegen is een geregeld contact
tussen de diverse gemeentebesturen.
Ook de cultuurtechnische dienst voor
Overijssel is bij het overleg betrokken.
In diverse gemeenteraden moet nog
over deze plannen beschikt worden.
Opneming n» deze rubriek sstei
noodzakelijk een bewijs van
stemming.
LONDEN, 13 jan. (DPI) De in
Londen verschijnende „Economist'
heeft vandaag geschreven dat „de nieu
we Russisch-Indonesische wapenover
eenkomst verontrustend nieuws vormt"
Het weekblad trekt in twijfel of het
wel van wijsheid getuigt op zo grote
schaal wapens aan te kopen, „door
een land met chronische economische
moeilijkheden", en ook of het van „po
litieke wijsheid" getuigt om deze
orders te paatsen in een communis
tisch land. „Nog veel zorgwekkender
dan de financiële en huishoudelijke as
pecten van de overeenkomst evenwel,
zijn de internationale gevolgen die er
aan vastzitten", aldus de Economist
„Het lijkt duidelijk uit officiële ver
klaringen van Indonesische zijde, dat
Soekarno's regering de wapens wil
om kracht bü te zetten aan haar eisen
op souvereiniteit over Nederlands
Nieuw-Guinea (West-Irian)...
„De enige conclusie die men uit de
nieuwe wapenovereenkomst met Rus
land kan trekken, is dat in Djakarta
een militaire aanval wordt voorbereid"
aldus de „Economist".
Wij lezen in De Gelderlander: Het
is nuttig op een aspect te wijzen, dat
t-lkens weer tegen de kinderbijslag
wordt aangevoerd, laatstelijk in het
Handelsblad, waarin de medische me
dewerker van dit liberaal georiënteerd
dagblad, schrijvend over de moderne
opvattingen inzake reanimatie, enige
opmerkingen maakte in verband met
de miljoenen gevallen van abortus in
Japan.
In landen als Japan waar men
zoals de schrijver in het Handelsblad,
een ander citerend, opmerkt het
gevoel heeft voortdurend door een
gevoel heeft voortdurend door een
mensenzee te waden, bevordert de ge
meenschap het opwekken van abortus
om de bevolkingsaanwas in te tomen.
En laten we niet te snel zijn zo
schrijft hij voorts met al te mee
warig en al te afkeurend het hoofd
te schudden, want nog vijftig jaren
progressieve kinderbijslagregelingen en
obstinaat negeren van het probleem
der bevolkingsaanwas door wereldlijke
en kerkelijke overheden in ons land,
en wij zullen wel gedwongen zijn tot
soortgelijke maatregelen, met of zon
der medewerking van de nazaten van
de heren Romme en Bruins Slot.
Dergelijke opmerkingen doen het wel
in bepaalde kringen. Nochtans zijn ze
zeer goedkoop en bewijzen niets.
Het is een feit, dat beduidend meer
dan de helft van de uitgekeerde kin
derbijslag terecht komt bij de gezin
nen met een of twee kinderen, hoewel
aangenomen wordt dat het loon net vol
doende moet zijn voor het standaard
gezin van man, vrouw en twee kin
deren. Vervolgens, dat men voor het
beschikbaar gestelde bedrag per kind
niet in staat geacht kan worden een
kind volledig te onderhouden.
Het is trouwens een volslagen mis
vatting, dat de kinderbijslag de huwe
lijksvruchtbaarheid zou bevorderen.
In Frankrijk, waar men inderdaad
met dit oogmerk enorme kinderbijsla
gen invoerde, omdat dit land meer
doodkisten dan wiegen kende, heeft de
kinderbijslag in wezen gefaald om de
bevolkingstoename veel te bevorderen.
Het zou overigens aanbevelenswaar
dig zijn, wanneer de exacte gegevens,
welke de slogans, gelijk die laatste
lijk door de medische medewerker van
net Handelsblad werden gehanteerd,
ontzenuwd, wat meer bekendheid kre
gen. Met name if) die kringen.
DEN HAAG, 13 jan. De commis
sie arbeidwetgeving van de Sociaal-
Economische Raad 'heeft, met het oog
op de vijfdaagse werkweek, in haar ad
vies aan de staatssecretaris van Socia
le Zaken en Volksgezondheid over de
dagelijkse arbeidstijd van jeugdigen
een aantal maatregelen aanbevolen
voor een overgangstermijn van de ko
mende twee a drie jaar.
B'' een vijfdaagse werkweek zal de
dagelijkse werktijd tot maximaal negen
uur kunnen worden verlengd. Hoewel
uit medisch oogpunt niet do zekerheid
bestaat, dat een werkdag van negen
uur voor jeugdigen bezwaarlijk is, acht
de commissie het voor jeugdigen in het
algemeen toch bezwaarlijk dat een zo
lange arbeidstijd zou gelden, vooral om
dat zeer velen onder de jeugdigen nog
één of meer avonden per week onder
wijs volgen. De vrije zaterdag is dan,
naar het oordeel der commissie, onvol
doende compensatie.
De commissie merkt op, dat er een
streven merkbaar is het avondonder
wijs, bestaande uit algemeen vormend
en-of vakonderwijs, te vervangen door
dagonderwijs, dat geheel of voor een
deel tijdens de normale werktijd kan
worden gevolgd. De commissie meent,
dat dit soort opleidingen zoveel moge
lijk moet worden gestimuleerd, waar-
WftBOOE
m
46. Een ogenblik staren de mannen elkaar in geladen stilte aan;
Khuldar Khan met een triomfantelijke grijns op het gele gezicht,
Yegusai als versteend van ontzetting. Maar bijna gelijktijdig,, dat
Khuldars hand naar het mes in zijn gordel vliegt, valt de verstarring
van Yegusai af en met een nijdige grauw springt hij naar voren.
Sneller dan zij beiden echter, is Tristan. Met een bliksemsnelle
beweging flitst zijn vuist naar voren en treft de oude nomadenhoofdman
mokerhard tegen de slaap. Als een blok slaat Khuldar voorover en
het volgend ogenblik hurkt Yegusai naast hem, het mes gereed. „Snel
nu sist hij Tristan en het meisje toe. „Als het buiten veilig is,
verdwijn dan." „Gaat ge dan niet mee?" stoot Tristan verbijsterd
uit, „Kpin, ge kunt hier niet blijven." Yegusai schudt het hoofd.
„Yegusai gaat niet zonder zijn broeders", fluistert hij. „Wees maar
C PI B
line: xh uur.
bij zij het wel geboden acht, dat het
avondonderwijs zo spoedig mogelijk
naar de dag wordt verschoven.
De commissie meent, dat wanneer
één dag onderwijs wordt genoten bij
een arbeidstijdverkorting (met een vrije
zaterdag) voor veertien- en vijftienjari
gen een werkweek van vier maal negen
uur aanvaardbaar is. Indien nog geen
dagonderwijs kan worden gevolgd en
avondonderwijs de enige mogelijkheid
is, moet, zolang de arbeidswet niet is
gewijzigd, de wekelijkse werktijd van
veertienjarige jongens en in het alge
meen van vijftienjarige jongens en
meisjes bestaan uit vijf werkdagen van
ten hoogste achteneenhalf uur. De com
missie acht voor de zestien- en zeventien
jarigen, die geen op hun beroep ge
richt of algemeen vormend onderwijs
volgen een werkweek van vijf keer negen
uur in het algemeen aanvaardbaar.
HiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiuiuiiiiiiiiiiiiMiiiiiHtuiiH^
(Vertaling van Jean H. P. Jacobs) s
51
Nou, het interesseert mij, dat zo'n actie voor
een uitwerking heeft.
Buschmann liep van de deurpost waar hij tegen
geleund had naar de tafel toe en drukte zijn sigaret
uit.
Als dat u gerust kan stellen, zei hij en keek
glimlachend op Ramdohr neer, ik ben overal op
tamelijk duidelijke afwijzing gestuit.
Vindt u dat erg, vroeg Ilse haastig.
Dat, juffrouw, is een gewetensvraag, antwoord
de hij zich tot haar richtend, waar ik u helaaas geen
antwoord op kan geven, zonder mijzelf in gevaar
te brengen, want ik mag immers wel aannemen,
dat de beide heren hier mijn vijanden zijn.
Ongetwijfeld, zei Ramdohr. Maar van de be
antwoording van die vraag zou het kunnen afhan
gen, of wij ons standpunt zouden moeten wijzigen.
Waarom, doctor? Wat kan het mij schelen, of
u en meneer Barenbrook mijn tegenstanders zijn
of niet? Voor mij maakt dat geen verschil uit.
Ramdohr stond langzaam op.
Misschien toch wel, meneer Buschmann. Zo
eenvoudig, als u ons de dingen geschetst hebt, zijn
zij, vrees ik, toch niet. U weet meer dan u hier hebt
uiteengezet, dat bewijst mij uw ontwijken van be
paalde vragen, die wij u gesteld hebben. U geeft
er de voorkeur aan in de schaduw te blijven en vindt
het wel aardig dé rol van de ondoorgrondelijke te
speien.
Aardig, is misschien overdreven, wees Busch
mann hem terecht en krabde aan een van de
schrammen op zijn gezicht. Ik heb geenszins de
indruk, hier op een argeloos amateurtoneel te staan.
Die indruk is volkomen gerechtvaardigd, zei
Ramdohr en sloeg plotseling een scherpe toon aan.
Er speelt zich hier in Berlijn rond een persoon die
mij zeer nastaat een en ander af, dat mij aanleiding
geeft, uiterst, waakzaam en wantrouwig te zijn ook
tegenover u, meneer Buschmann.
Dat is uw goed recht, doctor, antwoordde deze
onbevreesd.
U schrok even, toen u de naam Ramdohr hoor
de, vervolgde de advocaat. In een gesprek met me
neer Barenbrook of met zijn zuster, noemde u de
naam Ruth Bittrich, die u beweert te kennen, even
als haar ouders.
Sta me toe, onderbrak Buschmann hem een
beetje opgewonden. Wat heeft dat te maken met
miji zogenaamde ondoorgrondelijkheid of mijn voor
liefde voor de schaduw? Ik zou toch wel gek zijn
als ik mij door zo iets zou verraden. Het is gewoon
weg beledigend mij van een dergelijke stommiteit
te verdenken, doctor, werkelijk.
Hij was inderdaad beledigd en Ilse glimlachte hem
aanmoedigend toe. Zij scheen aan zijn kant te staan.
Ramdohr zag in, dat hij op die manier niet verder
kwam. Maar zijn instinct en zijn ervaring deden
hem een samenhang tussen de openlijke activiteit
van deze man en de gebeurtenissen rond Georg
Lüdecke vermoeden. Hij#. wenste niet te geloven
aan het toeval, dat hier een willekeurige agent, die
tot opdracht had, voormalige officieren naar de
overkant te lokken, de namen van zijn assistente en
blijkbaar die van zijn gearresteerde broer kende. Er
was ongetwijfeld een zeker verband aanwezig, en
hij was niet van plan, deze unieke gelegenheid, om
dat verband bloot te leggen, zonder meer op te ge-
veh.
Zouden we niet gaan zitten, meneer Busch
mann? nodigde hij hem met een handbeweging uit.
Dat kunnen we doen. De fronten zijn nu im
mers duidelijk afgetekend. U wilt nu proberen, mij
op een gemoedelijke manier in te palmen, omdat
het anders niet gaat.
Ilse lachte, trok een vergenoegd gezicht en ging
zo gemakkelijk mogelijk zitten, wat er op wees,
dat zij zich van het kat- en muisspel heel wat voor-
s Luide.
Bruno geeuwde, stond op en zei, dat hij direct
terugkwam; hij moest zijn vader iets zeggen van
een patiënt; dat had hij vergeten.
Toen hij was weggegaan, merkte Buschmann op
nadat hij op zijn horloge had gekeken:
Veel tijd heb ik ook niet meer. Ik weet immers
niet, wat u met mij van plan bent, Misschien wilt
u mij wel laten arresteren.
Daar komt niets van in, zei Ilse zeer beslist.
Tenminste hier niet. Als mijn gast staat u onder
mijn bescherming.
Dank u, juffrouw. Dat is ongetwijfeld een be
scherming die de moeite waard is.
Dat schijnt iets te worden tussen die twee, dacht
Ramdohr bezorgd. Ongelooflijk, die jonge meisjes
van tegenwoordig.
Zouden we niet eens verstandig met elkaar
praten? begon hij toen welwillend. U bent immers
een bijzonder intelligent mens, meneer Buschmann.
Dat heb ik wel gemerkt.
Captatio benevoientiae, onderbrak Buschmann
hem met lichte spot.
Bravo! riep Ilse uit en nam een sigaret. Busch
mann gaf haar vuur waarbij hun vingers elkaar
aanraakten. Zjj keken elkaar vluchtig even aan en
Buschmann glimlachte fijntjes.
Cicero hebt u dus ook gelézen, zei Ramdohr
zuurzoet.
Maar op die twee woorden na alles ook weer
vergeten. U ziet, doctor, dat de juiste toepassing
van 'en enkel citaat volkomen voldoende is om voor
een belezen en intelligent mens te kunnen doorgaan.
Ramdohr lachte en zijn lach was oprecht.
U bevalt mij hoe langer hoe meer. Het spijt
mij eerlijk, dat wij elkaar onder zulke verdachte
omstandigheden hebben moeten leren kennen. Toe,
draagt u toch ook iets bti om de lucht te klaren.
Daarmee zoudt u ongetwijfeld ook uw gastvrouw
een groot plezier doen.
Een gevaarlijke verleider, vindt u niet? zei
Buschmann tegen Ilse. Nu zeg het alstublieft niet,
dat hi) geltj heeft.
Inderdaad zou het m(j erg veel plezier doen,
zei Ilse met nadrukkelijke ernst, als er tussen u en
ons geen geheimen meer bestonden, waardoor een
weerzien onmogelijk zou worden.
(Wordt vervolgd)
ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 8.00
Nws. 8.18 Gevar. progr. 9.45 Toespraak.
VPRO: 10.00 V. cl. Jeugd. IKOR: 10.80
Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. VPRO:
11.45 Lezing. AVRO: 12.00 Lichte muz.
12.30 Sportspiegel. 12.35 Lichte muziek.
13.00 Nws. 13.07 Lezing. 13.17 Meded. oi
gram. 12.20 V. d. milit. 14.00 Boekbespr
14.15 Stereofoniseh cone. (I. d. pauze:
15.15-15.40 Toneelbeschouwing). 16.3C
Sportrevue. VPRO: 17.00 Lezing. 17.15
Gesprek. VARA: 17.30 V. d. jeugd. 17.50
Nws., sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Lich
te muz. 18.55 JournaUstenforum. 19.30 Ca-
baretprogr. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lich
te muz 20.35 Hoorspel. 21.15 Promenade-
ork. en soliste. 22.00 Gram. 22.30 Nws.
en meued. 22.45 Journ. 23.00 Volksliede
ren. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York cal
ling. 23.25 Nieuwe gram. 23.55-24.00 Nws
HILVERSUM II, 298 m. NCRV:
8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. IKOR:
8.30 V. d. jeugd. 9.00 Vroegdienst. KRO:
9.30 Nws. 9.48 Gram. 9.55 Inleiding
Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30
Gram. 11.50 Blokfluit en piano. 12.15 Bui
tenlands comm. 12.25 Kamermuz. 12.50
Gram. 13.00 Nws. 13.05 Lezing. 13.10 Hoor
spel. 13.30 Gitaarspel. 13.45 V. d. jeugd.
14.15 Stereofoniseh conc. (I. d. pauze:
Lezing en gram.) 16.25 Sport. 16.30 Ves
pers. 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30
Vocaal ens. en orgel. 19.00 Nws. u. d.
kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Lezing.
KRO: 19.45 Nws. 20.00 Cabaretprogr.
20.30 Act. 20.35 Lichte muz. 21.1 Gram.
21.35 Hoorspel. 22.25 Boekbespr. 22.3C
Nws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avondge
bed. 23.15 Brabants-ork. 23.55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m.12.20 Verz. progr. 15.00 Ork. conc.
19.45 Lichte muz. 20.45 Godsd. progr.
23.10 Viool en plano. 0.06-0.36 Kamer
muziek.
ENGELAND, BBC Light progr., 1500
en 247 m.12,55 Progr. overz. 13.00 Verz.
progr. 14.15 Gevar, progr. 15.15 Gevar.
progr. 16.15 Filmprogr. 17.00 Lichte muz.
18 00 Gevar. progr. 19.00 Lichte muziek.
19.30 Gevar, progr. 20,35 Popul. muziek,
21.30 Samenzang. 22.00 Gevar. progr. 23.00
Zangrecital 23.40 Gram. 0.50 Meditatie.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Gevar. muz
13.10 Gevai. muz. 14.30 Barokmuz. 15.00
Verz. progr. 16.45 Lichte muz. 18.15 Ork.
conc. 22.55 Dansmuz. 0.05 Jazzmuziek.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.12.10
Ork. conc. 17.45 Ork. conc. 19.35 Lichte
muz. 20.00 Hedendaagse Franse musici.
22.45 Grammofoonplaten.
BRUSSEL, 324 m.12.03 Gram. 12.1E
Amus. muz. 12.35 Amus. muz. (verv.)
13.15 V. d. sold. 14.00 Gram. 17.10 Gram
17.60 Gram. 18.00 Vioolrecital. 19.30 Gram.
21.15 Ork. conc. 22.15 Gram. 23.05 Gram.
NTS: 12.00-13.30 Eurovisie Wengen: In
ternationale Lauberhorn Skiwedstr. 16.00-
17.30 Rep. Rotterdam Nederl, kampioen
schap ereklasse bandstoten. AVRO: 20.00
Kunstprogr. 20.15 Het gezin, pedagogi
sche lozing. 20.45 Amusementsprogr. NTS:
22.00-22.30 Sport.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
12.Uü Intern, borreluurtje. 13.00 Reg.
weekjourn. 14.30 V. d. kind. 15.00 Euro
visie: skiwedstr. 16.50 Gevar. progr. 18.00
•18.55 De jaren v. Eisenhower. (Reg.
progr.: NDR: 19.00-19.25 Die Nordschau.
WDR: 19.00-19.25 Hier und Heute). 19.30
Weekjourn, 20.00 Nws. 20.05 Gianni Sclüc-
chi (komische opera). 21.05 Souvenirs -
souvenirs. 21,10 Russisch ballet.
VLAAMS BELG, TELEVISIEPROGR.
11.00 H. Mis, 11.40-13.30 Eurovisie: ski
wedstr. 14 30 Filmrep. 15.00 Weekoverz.
15.30 Folkloristisch progr. 16.00 Nederl.
biljartkamp. 17.30-17.55 V. d. kleuters.
18.30 V. d. jeugd. 19.00 Filmreportages.
19.30 Nws. 20.00 Gianni Schicchi, komi-
sche opera, (overn. v. Duitsl.) 21.05 Blij
spel. 22.25 Sportact. 22.45 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
10.45-13.30 Eurovisieskiwedstr 15 00
V. d. jeugd. 15.30 Sportuitz. 16.10 Holly
wood digest. 17.15 Sportuitsl. 17.30-18 00
Natuurwetenschappen 19.30 Film. 20 00
Journ. 20.30 Koorzang. 20.45 Film 21 15
Reizen door de wereld. 22.00 Jazzmuz
22.45 Journaal.
MAANDAG
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.15
Gram, 9.00 Gym voor oudere iuisteraars.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa-
terst. 9.4 Morgenwijding. 10.00 Gram.
11.00 Kamerork. en solist. 11.45 Voordr.
12.00 Zang en piano. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Voor ons platteland, praatje.
12.43 Orgelspel. 13.00 Nws, 13.15 Meded.
en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte mu
ziek. 14.00 Klavecimbel-recital. 14.30 Gram
14.50 Lezing. 15.15 Gram. 16.30 Gram. 16.40
Lichte muz. 17.00 V. d. padvinders. 17.15
Gram. 17.50 Mil it. comm. 18.00 Nws.
18.15 Pollt. lezing. 18.25 Lichte muz. 19.00
Gitaarmuz. 19.03 Muzik. lezing. 20.00 Nws.
2.05 Gevar. progr. 22.30 Nws., beursber.
v. New York en meded. 22.45 Journ.
23.00 Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11, 209 m. NCRV: 7.00
Nws, en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Rartiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V. d. zie
ken. 9.35 Gram. 9.40 V. d. vrouw. 10.10
Gram. 10.15 Theologische etherleergang.
11.00 Fluit en piano. 11.30 Quizprogr. 12.10
Gram 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en t.ulnb. meded. 12.33 Gram. 12.53
Gram en act. 13.00 Nws, 13.15 Lichte mu
ziek. 13.45 Gram. 14.35 Gevar. progr. 15.35
Gram. 16.30 Zangrecital. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Hei °°e\
Nederlands Nw.-Guinea. 18.00 Orgeat.
18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstb"
19.00 Nws. en weerber. 19.10 Praatje- '3
Gram. 19.10 Radiokranl. 19.50 Lichte
20.20 Hoorsp. 21.05 Zangrecital. 21-36 „j5
dio-filharm. ork. 22.00 Pari. comm-
Gram. 22.30 Nws. 22.40 AvondoverdemVj 35
22.5o Boekbespr. 23.05 Jazzmuz.
Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
33°
ENGELAND, BBC Home Service. „oO
m.13.00 Ork. conc. 14.10 Gram-
Gram. 20.30 Gevar. progr. 23.30 SoPr'
piano. 0.06-0.36 Pianorecital.
lS<J
ENGELAND. BBC Light Progr„
en 247 m.12.31 Lichte muz 13.00
13.31 Gevar. muz. 14.00 Gevar. P,B w
14.45 V. d. kind. 15.00 V d vrouw. ioiS
Lichte muz. 16.45 Muz. bij het werk. a-
Gram. 18.31 Lichte muz. en ber. 20.31 ,ar.
genbeantw. v. teenagers 21.00 „ff
Progr 21.31 Lichte muz. 22.00 Gevar^Rjs
gramma. 22.31 Gevar. muz. 23.40 L""
muziek.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Gevar. $46
13.15 Gevar. muz, 16.00 MiddagconC- 7jr
Lichte muz. 19.30 S.vmf. conc. 22.1" qP
muz. 23 00 Gram. 23.30 Lichte muZ'
Operette- en conc. muziek.
i2
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.
Ork. conc. 13.30, 13.50, 14.25, 16.00 e"r0flC'
Gram. 18.05 Kamermuz. 20.00 Ork-
23.10 Sol. conc. 23.35 Gram.
BRUSSEL 324 m.12.02 Gram.
12-35,0
d. landb. 12.42 Gram. 13.15 Grarn- d-
Noorse liederen. 17.15 Gram. 18.20 „g0s
sold. 19.40 Gram. 20.00 Kamermuz. „-U'
Kunstkaleidoskoop. ).50 Kamermuz- 5tei"
volg). 21.30 Amus. muz. 22.15 Me,f0t>,e'
werken v. d. Italiaanse vokale P°"
23.U0 V. d. zeelieden.
484 m.Geen opgave ontvangen.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. -tiT'
20.20 Actueel progr. 20.30 Fiimv'e'ijitP'
21.00 On the Bowery, documentaire
DUITSE TELEVISIEPROGR- K-
17.00 Tien minuten met Adalbert „„al
hut. 17.10-18.00 V. d. kind. (Re®óoP'e
progr. NDR: 18.25 Progr. overz. RUvpR;
Nordschau. 19,25 Vader is de beste. v;keP«
18.45 Hier und Heute. 19.25 Onb%,}0
Europa). 20.00 Journ. en weeroverz-„jjni-
Documentaire. 21.05 Speelfilm. 23-0"
rep. Daarna: Journaal.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPK0^'tti-
19.00 Automobilistenkron. 19-45-, „erP-
reel progr. 20.00 Nws. 20.25 T.V.-Wf5^
21.10 Stralend Mol! 21.55 Toneelkro»-
Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPR^^C
19 30 Sport. 20.00 Journ. 20.30 \Lpfe'
des vedettes. 21.30 Cult, of wetensc'
tljke uitz. 22.30 Journaal.