CONTACT
DE SCHAT VAN SCHARLAKEN
Elektroïon ica primeur
voor Nederland
en
DE VLAMMENDE GESEI
Radio Orkest van uitsluitend
elektronische instrumenten
f
ik
meer
in 'h aristona
Alfredo
7fle t77li£éan
I IN DE I
I GREEP VAN I
DE ANGST I
DAG PUZZLE
VS ontevreden over hulp
die BONN wil bieden
I
w
„Entführung aus dem Serail"
5
Opera op de t,
v.
luisteren naar.
Radio-V aticana
V B
Grote interesse in omroepkringen
Vanavond
Rem-Saus
Amerikaanse betalingsbalans in nood
Wij kijken naar
DONDERDAG 2 FEBRUARI 1961
PAGINA
Hé, wat hebben z^ daar
Herenziedaar alles wat overbleef- van
desloep, waarmede Ridder Nadoque
Dit is 'tbeste bewijs,aat
we niet ver van ons doel
zijn en dat de. schat van óch a r-
laken Rack ham hierop de
zeebodem rast!...Nu trek
ken we onze schoenen
aan, en voorwaarts
ERIC DE NOORMAN
door
KARL UNSELT
T
art onze radio on t.v. redactie)
HHA Ü.RSI M, 3 febr. De hekendc
leider van diverse radio-orkesten en
van de vocal groop „The Hi Five!',
heeft enige tijd geleden een nieuw or
kest aan de radioluisteraars voorge
steld, nl..,Electrofonica". dat bestaat
uit uitsluitend elektronische muziekin
strumenten. Sommige van deze instru
menten werden reeds in normale or
kesten gebruikt. Harry de Groot intro
duceerde als eerste in Nederland (en
waarschijnlijk in Europa) het elektro
nische orkest. Eens per maand treedt
„Electrofoniea" op voor de V.A.K..V-
microfoon. Aan het eind van deze
maand, of in het begin van de vol
gende maand zal de K.R.O. in een te
levisieuitzending een programma wijden
aan deze klavicrinstrumenten, die tien
tallen verschillende mogelijkheden heb
ben.
Het ensemble bestaat uit zeven mu
sici. Een zeer interessant instrument is
het elektronium, waarvan er drie deel
uitmaken van het orkest. Wat de uiter
lijke bouw betreft vertonen zij grote
gelijkenis met een normaal accordeon.
Innerlijk echter zijn zij totaal verschil
lend. De werking berust enigszins op
hetzelfde principe als van een ham
mondorgel. De mogelijkheden echter
zijn veel groter. De blaasbalg produ
ceert geen lucht, doch doet dienst als
volumeregelaar. Men kan met het elek
tronium o.a. de volgende instrumenten
zeer natuurgetrouw imiteren: de viool,
alt-viool, cello, bas (zowel gestreken
als „geplukt"), hoorn, klarinet, trom
pet, trombone, tuba, hobo, fagot enz.
Ook een complete sax-groep kan dooi
de drie elektroniums worden verkregen.
Het tweede nieuwste snufje op elektro
nisch muziekgebied is de bassoon
waarmee men de zwaardere instrumen
ten kan imiteren zo als de contrafagot
en de tuba. Ook de cembaletheeft
evenals het elektronium en de bas
soon een pianoklavier en brengt de zui
vere tonen van een harp voort, of des-
De vier „koffers" op de foto, de op
accordeons gelijkende instrumenten
daarachter en de wirwar van dra
den vormen het overgrote deel van
het instrumentarium van het elek
tronische orkest Electrofonieavan
Harry de Groot. Men kan met deze
accordeons, elektroniums genaamd,
vrijwel alle muziekinstrumenten
imiteren; van viool tot bas of van
trompet tot tuba enz.
gewenst het geluid van een spinet of
van een clavecimbel.
De vleugel en de celesta hebben
in het orkest ook een grote verandering
ondergaan. De natuurlijke vibratie van
de snaren, waarboven elementen zijn
aangebracht, wordt via een versterker
afgevlakt, doch door een andere ver
sterker worden de tonen weer elektro-
Advertentie)
voor hetzelfde geld haal ik er méér uit!
Aleer diepte in beeld en geluid Meer gemak door auto
matische afstemming Meer zekerheid door perfecte service
JJaarom ziet iedereen meer in een ARISTONA!
2
2
O
O
mtoua
IN ÉÉN WOORD: FANTASTISCH!
radio - televisie - grammofoons
ra
msch gevibreerd, hetgeen een totaal
ander effect geeft. Het ensemble wordt
verder gecompleteerd door een elektro
nische bas, een elektrische guitaar,
een elektronisch accordeon en „gewoon"
slagwerk.
Technisch vernuft
Voordat een bepaald liedje de luis
teraar bereikt is aan de presentatie er
van reeds enige tijd technisch „gedok
terd". Elk nummer wordt soms wel
vier keer op de geluidsband opgenomen.
De eerste keer spelen de ritmegroep
en de melodie-voerende instrumenten.
De twee op deze manier verkregen op
namen worden tegelijkertijd nogmaals
opgenomen, enzovoort. Op deze wijze
kan men de indruk van een groot or
kest wekken, met een kleine bezetting.
De vaste technicus bij het ensemble
is Ed Bosch van de N.R.U. De klank
controleur André de Raaff heeft even
als alle medewerkers veel plezier in
het orkest, dat bestaat uit Harry de
Groot, Pierre Biersma, Rinus van Ga
len, Koen van Orsouw, Nico Prins, Jan
Keulemans en Ger Daalhuyzen.
Harry de Groot, die als eerste in
Europa een orkest formeerde van
uitsluitend elektronische instrumen
ten, heeft geen spijt van zijn probeer
sel, want er bestaat thans grote be
langstelling in omroepkringen voor
„Electrofoniea".
8. „Kalm aan, mannen," roept Eric, terwijl hij de hand opheft.
»We dachten, dat jullie nomaden waren; daarom verborgen wij
ons. „O, is dat zo?" gromt een der ruiters, na een korte aarzeling
naderbij komend. „Wat voeren jullie uit zo dicht bij het nomaden
kamp?" „Ze houden onze mannen daar gevangen en die willen we
helpen." „Met zijn tweeën?" zegt de ruiter verbaasd. Hij schudt
het hoofd en vervolgt: „Dan staan jullie er in ieder geval net zo
voor als wij. Mijn meester en nog een paar hoofdmannen zijn in hun
handen gevallen. Drie hofsteden hebben die duivels verwoest. We
zijn de bossen in gevlucht om hulp te halen bij Heer Boron, die
vele krijgers heeft, maar„Maar Heer Boron blijft liever thuis,"
vult Eric aan tot verbazing van de krijgers. „We weten het, want
we waren enige tijd geleden bij hem." „Maar dan," stoot de ruit61"
uit, terwijl hij bedachtzaam van Eric naar Svein kijkt, „maar dan
moet ge de Koning der Noren zijn, want het is bekend, dat die Heer
Boron bezocht heeft. En dan is die lange kerel Svein Langtand, die
hem overal vergezelt." De lange Sakser kijkt zeer ingenomen en
Eric knikt glimlachend. „Goed geraden," zegt hij. „Als wij nu de
koppen bij elkaar steken, zullen we die nomaden er eens van lang3
geven."
11 a 11
fc W 24?5
iCjPIB
COMNHA6'
MOCO
In een ietwat overdadig en dus
ietwat verwarrend décor speelde
zich gisterenavond op het beeldscherm
een aardige opvoering af van Mozarts
„Die Entführung aus dem Serail".
Zoals U elders kunt lezen, had men
het naar analogie van voorbeelden
in het buitenland zó beschikt, dat
orkest en „Bühne" van elkander ge
scheiden waren en dat dirigent Paui
Pella de zaak via een monitor leidde.
Dat systeem voldoet wel, dunkt ons;
in ieder geval geven wij er de voor-
keur aan boven het zg. „playback"-
systeem, dat monden open doet gaan
zonder dat er geluid uit komt.
Wat de opvoering zelf betreft, zij
voldeed over het algemeen aan aan
vaardbare eisen. De regie trachtte niet
zonder succes vaart in het geheel te
brengen, maar struikelde nogal eens
zoals reeds aangeduid over de ge
compliceerdheid van het décor. Be
paald verwarmd hebben wij ons aan
de Osmin van Jan Duiveman, die
vocaal en toneelkunstig gezien overal
meekan. Harry France zong een wat
geforceerde Belmonte en slechts in
geval van samenzang met anderen
kwam hij enigszins los. Dini Tadema
f.9. Joke Knaap brachten respectieve
lijk Konstanze en Blondchen naar be
horen, maar vooral tijdens de parlan-
do's bleek, dat zij nogal moeite hebben
met de uitspraak van de Duitse taal.
Echter: Als men dit soort opera-
opvoeringen nog wat kan perfectio
neren ziet men met belangstelling
naar een herhaling van experiment
uit.
H. Hn.
Turnhout De Belgische douane heeft
in Weelde-statie een auto met zeshon
derd kg smokkelboter in beslag geno
men. Enige uren later achterhaalde de
douane 960 kg smokkelboter na een
achtervolging. In beide gevallen wisten
de smokkelaars te ontsnappen.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 3 febr. De uitvoering
van Wolfgang Amadeus Mozart's opera
„Die Entführung aus dem Serail" voor
de NCRV-televisie betekende gister
avond technisch gezien een primeur
voor de Nederlandse kijkers. Het ging
er vreemd toe, zowel in Bussum als in
Hilversum. In de t.v.-studio Vitus di
rigeerde Antoine Prevost solisten en ko
risten, daarbij goed lettend op de be
wegingen van dirigent Paul Pella, die
in de Hilversumse Expohal de Neder
landse Orkestvereniging leidde. Dit
was mogelijk door een enorme appa
ratuur, die in de Expohal stond opge
steld. Paul Pella zag in Hilversum de
solisten in Bussum op de monitor en
Antoine Prevost kon Paul Pella weer
op een zelfde toestel gadeslaan, daar
bij diens aanwijzingen aan de solisten
doorgevend. De zang in Bussum hoor
de Paul Pella door de koptelefoon. De
uitvoering van de opera door het ope
ragezelschap „Forum" uit Enschede,
was een dermate omvangrijke zaak, dat
in de Expohal de pianist Isja Rossi-
can als muziekregisseur de handen vol
had. Voor de leek was het een warboel
van camera's, monitors, microfoons,
draden en koptelefoons. Voor de tech
nici en de artistieke leider Pella bleek
het kennelijk de gewoonste zaak van de
wereld te zijn. Paul Pella had zich te
voren dan ook terdege door de Engelse
televisie laten inlichten. Het systeem
werd namelijk reeds enige tijd in Enge
land met succes toegepast. Bij de te
rugkomst van zijn Britse reis bleek
hij zeer enthousiast te zijn.
Men prefereert dit systeem boven
de play back opera's van de Duitse te
levisie, omdat de opvoering ervan „eer
lijker" is.
Ongetwijfeld rijst de vraag, waarom
de opera niet in zijn geheel met
solisten, koristen en orkest vanuit de
Expohal werd uitgezonden. Dit bleek
technisch te grote bezwaren op te le
veren. Men had dan namelijk de volle
dige t.v.-apparatuur, die in Bussum ge
bruiksklaar stond, naar Hilversum over
moeten brengen. Daarbij komt nog, dat
de Expohal voor de zang niet zo'n bij
ster goede akoestiek schijnt te hebben.
Het geheel in Bussum onder te bren
gen was eveneens niet mogelijk door
het ruimte gebrek in de studio's. Al
met al is het voor d NCRV een kost
bare geschiedenis geweest. Alleen de ar
tistieke kosten (dus de technische kos
ten niet meegerekend) bedroegen reeds
meer dan 15000 gulden.
Het ligt in de bedoeling dit systeem
van opvoering in de toekomst" vaker
toe te passen.
(Advertentie)
is lichter en in vele gevallen
nóg fijner dan mayonaise.
Slechts f 1.20 per grote pot.
Verse, fijne Remouladesaus?
illIrllllllllllllllllllllllllllllllllJllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUL
(Vertaling van Jean H. P. Jacobs) 1
68
Zijn hand verdween in zyn jaszak en schoof daarna
iets in zijn mond, dat 'hij vlug inslikte. Misschien
was het een pil of een tabletje, want men zei, dat
hij erg ziek was, alhoewel het gevaarlijk was daar
over te spreken.
Ik zal mij alleen bereid kunnen verklaren tot
dingen, die de vooruitgang van onze vrije demo
cratische republiekdeinen.
Dat' is voortreffelijk, antwoordde Hager met
een superieur glimlachje. Maar vergeet daarbij niet,
dat de mensheid tot haar vooruiggang gedwongen
moet worden. Vrijwillig doet zij daarvoor niets, om
dat de mensen te traag en te dom zijn. Het streven
is er altijd enkel en alleen maar op gericht beter
te leven en minder te werken en nog minder plich
ten op zicli te nemen. Dat noemen zij dan vrijheid
en democratie.
Dat is volkomen begrijpelijk, zei Lüdecke mat.
Tenslotte heeft men de mensen immers vaak genoeg
vrijheid en een rechtvaardige vrede beloofd, doctor
Hager. Onder vrpheid versta ik
Hager maakte een afwerend handgebaar.
Wat u daaronder verstaat, laat mij tamelijk
onverschillig. Bovendien behoorde u als minister te
weten, dat wfj het woord vrijheid door eenheid ver
vangen hebben. Dat is minder gevaarlijk. Kijkt u
toch eens naar de verwarring, die er aan de an
dere kant heerst over de vrijheid van de staats
burger m de democratie. Ga er maar eens naar
toe en zoekt u maar eens naar die zo geprezen
vrijheid. Wij zijn zeer goed op de hoogte van het
doen en laten van uw burgerlijke vrienden in het
westen en ook van de ergernis van de kleine man
die zich niets kan permitteren!
Daar bekommer ik me niet om, zei Lüdecke
scherp. Ik ben hier en niet aan de overkant en ik
blijf ook hier.
Dat is aardig van u, antwoordde Hager en
glimlachte ironisch. Hopenlijk verwacht u niet te
veel van wat u onder vrijheid verstaat. Zijn spotten
de uitdrukking veranderde ineens en maakte plaats
voor een dreigende blik. Als u hier blijft, weet u,
wat uw plicht is. Ik verwacht van u voorstellen in
de aangelegenheid van doctor Ramdohr. Het pro
ces tegen zijn broer zal ik verdagen. Ik geloof, dat
wij elkaar begrijpen, excellentie.
Volkomen, doctor Hager, zei Lüdecke en stond
op. Zij stonden tegenover elkaar het bureau tus
sen hen in en namen elkander met vijandige blik
ken op. Lüdecke had het gevoel, in de lopen van
twee pistolen te kijken, maar hij sloeg zijn ogen
niet neer.
Ik waarschuw u, siste Hager tussen zijn lippen
door, die zich ontevreden over de moed van zijn
tegenstander dreigend krulden. Toen keerde hij zich
om en verliet zonder een groet het vertrek.
Een poosje bleef Lüdecke naar de deur staan sta
ren en luisterde naar de stappen, die zich lang
zaam verwijderden. Een rilling ging door hem heen
en uitgeput liet hij zich in zijn stoel vallen. Zwakte
en angst deden het zweet op zijn voorhoofd uitbre
ken. Hu dacht aan zijn referendaris en aan diens
vrouw, aan Ramdohr en zijn broer, aan zijn neef
aan de overkant en aan Eva. Hun aller lot hing
nu van hem af, van de gemeenheid van een ver
raad, waartoe een afperser met een geweldige brute
macht achter zich, hem kon dwingen.
Dwingen? Waardoor eigenlijk, vroeg hij zich plot
seling af, maar schrok terstond van die vraag.
Duistere vrees daalde als een zwarte wolk over'
hem neer. Zij sneed hem de adem af, vertroebelde
zijn ogen en lokte hem tot een slaafse, gemakkelijke
overgave aan het noodlot, waaraan miljoenen men
sen zich iedere dag opnieuw onderwierpen, al
hoewel zij er inwendig tegen in opstand kwamen.
Een drukkende pjjn in de leverstreek deed hem
zich uitrekken. Het was de gewoontebeweging van
iemand die aan een chronische kwaal lijdt. Zij ver
schafte hem tijdelijk verlichting. Hoe langer hij in
die stijve houding bleef, des te meer deelde zij
zich ook aan zijn innerlijke toestand mee. Het was,
alsof deze beweging de dunne korst van de vrees
doorbroken had, die nu stukje voor stukje afbrokkel
de. Scnaamte deed zich gelden, en het plichtsgevoel
van de oude ambtenaar kwam boven.
Nog altijd ben ik minister, zei hij hardop voor
zicli heen, en het klonk als een trotse krijgskreet.
Daar hij door zijn rechte houding ook een ruimere
blik op alles kreeg, kwam hij zich zelve groter
voor en van af dat hogere standpunt keek hij neer
op de dingen van zijn omgeving. Het bureau van
de chirurg en de zetel van de landeigenaar her
innerden hem zwijgend aan de betrekkelijkheid van
ieder menselijk bestaan dat onder het bereik viel
der demonische macht, waar deze doctor Hager
zich met huid en haar aan had toegewijd. Het was
de moeite niet meer waard, voor een dergelijke
betrekkelijkheid verraad te plegen. Het onbereken
bare van de macht gaf nu eenmaal geen enkele
zekerheid meer, des te minder, naarmate een mens
ai door haar tot aan de uiterste rand van zijn be
staan was gedrongen. Het enige wat overbleef was,
er voor te vluchten of ten onder te gaan. Een
andere keus was er niet. Het verraad was geen
uitweg, doch alleen maar een omweg. Misschien
stelde het 't einde een beetje uit.
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM, 3 febr. Onder het
motto „Nou spreek ik van '27" zendt
de N.C.R.V.-televisie vanavond een
programma uit, waarin „The OK.
Wobblers", een opnieuw in het leven
geroepen orkest uit de jaren twintig,
de voornaamste schlagers uit 1927 spe
len. Aan dit programma onder regie
van Dick van Bommel werken verder
mee Henk Elsink en „The charming
mesdemoiselles" onder leiding van Lex
Karsemeyer.
Aan Café Chantant „De Bonte Zebra"
in het radioprogramma van de K.R.O
werken vanavond mee Maya Bouma
Alice Kellenbach, Steye van Brandem
berg, Rijk de Gooyer en Leo Nelissen.
Later op de avond zingt Erna Spooren-
berg, aan de vleugel begeleid door Ge-
za Frid, liederen van Schubert en Ri
chard Strauss.
In de grammofoonplatenrubriek „De
gouden stemmen van deze eeuw" van
de V.A.R.A. hoort men vanavond de
sopranen Margherita Perras, Adèle
Kern, Miliza Korjus, Tiana Lemnitz en
Luise Szabo, de tenoren Helge Ros-
waenge, Peter Anders en Julius Pat-
zak. de bariton Gerhard Hüsch en de
bassen Emmanuel List en Alexander
Kipnis.
MAGISCHE VIERKANTEN.
6
10
10
17
12
13
U
15
16
15
12
16
Horizontaal en verticaal dezelfde woor
den invullen.
1. drank; 2. eskimohut; 3- rivier in
Duitsland; 4. walm; 5. veer; 6. vette
vloeistof; 7. inwendig orgaan; 8. uitdruk
king; 9. borg; 10. god van de liefde; 11.
rekening; 12. moerassig; 13. lekkernij; 14.
meisjesnaam; 15. zoogdier; 16. rustig.
Oplossing van 2 februari
Horizontaal: 1. vlot; akte; 2. verwar
rend; 3. veger, orde; 4. fantoom; 5. sta
tion, ze; 6. tonelisten; 7. r c.» verlet, test;
8. aha, eden; 9- tt, broeder; 10. grienen;
11. Strijen, ren.
Verticaal' 1. V.V.V., stratus; 2. leef
tocht; 3. orgaan, gr.; 4. twenter, brij; 5.
artillerie; 6- ar, ooi, doen; 7. kroonsteen;
8 term, tender; 9. end, zes, ene; 10.
Deventer.
(Van onze correspondent in Bonn)
BONN, 3 febr. Hoewel Dowling,
de Amerikaanse ambassadeur in de
Westduitse hoofdstad, gistermorgen
eerst het definitieve aanbod ter schra
ging van de Amerikaanse betalingsba
lans van de regering van de Bondsre
publiek ontvangen heelt, is het wel dui
delijk, dat de Verenigde Staten niet te
vreden zullen zijn met het aanbod van
Bonn van in totaal 3,6 miljard mark.
Dit hulpaanbod werd Dowling overhan
digd door de Westduitse vice-kanselier
en minister van economische zaken,
prof. Erhard.
Het bedrag van 3,6 miljard mark is
ook aanmerkelijk lager dan hetgeen de
laatste dagen in gewoonlijk goedinge-
'ichte politieke kringen genoemd werd.
Weggevallen uit het aanbod is onder
meer de overname door West-Duitsland
van de Amerikaanse hulp-prograrnn1?/
voor Turkije, Griekenland en Jordan}6;
Van de 3,6 miljard mark komen
miljard voor rekening van de vervroeg,
de aflossing van de Westduitse naoori0®
se schulden aan de Verenigde State'
Hia fhonc in tntnnl mam, rrorrl flO'
die thans in totaal nog 787 miljoen
lar bedragen. Bonn knoopt aan dit aftU
bod echter een restitutie-regeling
voor tijdens de laatste oorlog in
rika in beslag genomen Duitse verm 0
gens, die een waarde hebben van 1Dn
miljoen dollar. Al met al heeft Bon
voorgesteld eerst eens „met geslow
beurzen" te betalen.
De resterende 1 miljard mark uit hef
Westduitse hulpaanbod betreffen v'°"n.
uitbetaling van Westduitse wapenaa
kopen in Amerika (gepaard met J?
toezegging in de toekomst nog meer n
litaire aanschaffingen in Amerika
verrichten) en een verhoging van
Westduitse aandeel in de ..infrastr"
tuur" der N.A.V.O. van 13 tot 20 P
cent. (De Amerikanen hadden 24 P
cent gevraagd).
ZATERDAG.
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 8.50 V.d. vrouw. 9.00 Gym.
v.d. vrouw. 9.10 Gram. (Om 9.35-940 'wa-
terst.) VPRO: 10.00 lezing. 10.05 Mor
genwijding, VARA: 10.20 Gevar. progr.
12.00 Orgei en zang. 12.30 Land; en tuinb.
meded. 12.33 Nwe gram. 13.00 Nws. 13.15
VARA-varia. 13.20 Sportuitz. 13.34 Lich
te muz. 14.05 V.d. jeugd. 14.40 Promena
de ork., omr. koor en sol. 15.30 Boekbe
spreking. 15.50 Omr. ork. en soliste. 16.40
lezing. 16.55 Jazzmuz. 17.25 Eur. kam
pioenschap. schaatsen Helsinki. 17.35
Weekjourn. 18.00 Nws. en comm 18.20
Jazzmuz. .18.35 Zigeunerork. 19.00 Kunst-
act. VPRO; 19.30 lezing. 19.40 lezing.
19.55 lezing. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Ge
varieerd progr. 21.15 Soc. comm. 21.30
Lichte muz. 22.00 hoorsp. 22.20 Eur.
kampioensch. schaatsen Helsinki 22 30
Nws. 22.40 Licht progr. 23.05 Oude gram.
23.25 Gram. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. - KRO: 7.00
Nws. 7 15 Gewijde muz. 7.30 V. d jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed eii over
weging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d.
vrouw. 10.15 Gram. 11.00 V.d.zieken. 11.45
Gram. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04
Gram. 12.30 Land- en tuinb meded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonne
wijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte
muz. 14.00 Amateursprogr. 14.20 Lichte
muz. 14.50 Orgelspel. 15.10 Franse les.
15.30 Gram. 16.00 Gregoriaansezang. 16.30
Instr. octet. 16.50 Sportcomm. 18.00 Kunst-
kron. 18.30 Gram. 18.45 Vragenbeantw.
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.20 lezing. 19.30
Amateursprogr. 19.50 Europ. Kampioen
schap. hardrijden op de schaats in Hel
sinki 2C.00 Omr. ork. en solist. 21.00 le
zing. 2r.l0 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr.
22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zondag in.
23.00 Muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws.
NTS: 13.55-15.00 Eurovisie Bad-Gastein:
Intern. Hahnenkamrennen voor dames
VARA: 17.00-17.30 V.d. kind NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. VARA- 20 20 Act
20.50 TV-Tolo.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m.: 12.00 Gram. 13.30 Lichte mux. 14.40
Gram. 19.45 Pari. overz. 20.00 Gevar
muz. 20.30 Gevar. progr. 23.45 Gezongen
Litanie. 0.06-0.36 Kamermuz.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en
247 m.11.00 Gevar progr. 14.00 ï.luzlk
kaleidoscoop. 15.30 Lattin-Amerikaanse
muz 16.15 Lichte muz. 17.45 Pianoreci
tal. 19.0!) Samenzang. 19.30 Gevar. progr.
21.00 Gram. 22.00 Ork. conc. 23.00 Jazz
muziek. 23.40 Popul. muz.
NDR-WDR 309 m.12.00 Lichte muz.
13.15 Arnus. muz, 15.30 Volksliederen.
16.30 Carnavalsmuz. 19.30 Koorzang 20 00
uitwisselingsconc.Hamburg-Hilversum.
22.10 Ork conc. 22.35 Dansmuz 0.U5
Dansmuz. 1.00 Dansmuz. 2.00 Weerber
en gevar. muz.
Golflengten: 31.10 m; 41,38 m;
48,47 in; 196 m.
Uitzending; 22.15 uur.
VRIJDAG 3 FEBRUARI
Leeronderricht van Pius XII over
echtscheiding.
DAGELIJKS
21.00 uur Gezinsrozenkrans in
het Latijn o.a. op '96 m.
(N.B.: Programma-wijziging voor
behouden vanwege actualiteiten)
FRANKRIJK, progr. III, 280 en 233
m.: 12.10 Ork. conc. 13.05 Gram. U'
Kamermuz. 23.05 Gram.
BRUSSEL, 324 m.12.03 Omr. ork.
Gram. 13.15 Muzik. kaleidoskoop.
Gevar. progr. 16.00 Zang en piano. 1®;''
Gram. 16.20 Zang en piano. 16.30 Omj,
ork. 17.20 Gram. 18.00 Orgelrecital. 4S'it
V.d. sold. 19.40 Lichte muz. 20.00 CabaRs
21.00 Vlaamse trekkersliederen. -
Amus. ork. 22.15 Verz. progr. 23.05
pulaire muz.
484 m.: 12.52 Gram. 13.15 Bel Canto-
18.02 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.10 1&1'
23.00 Gevar. muz.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
14.00-15.00 Eurovisie: Int. skiwedstr.
Bad Gastein. 15.20 Voetbalrep.
17.55 Amateursprogr. 18.00-18.30
testantse vesperdienst. (Regionaal P1'"®?!
13.00 WDR: Weekjourn. 18.35 NDR:
gramma-overz. 18.45 NDR: Die Nor",
sohau. WDRHier und Heute. 19.25 ND«r
Modesalon Musiea. WDR: Film).,2"",
Journ. 20.20 Gevar. progr. 20.50 TV-sPVj
21.45 Het woord voor de zondag. 2
Rep. en laatste nws.
VLAAMS-BELG, TELEVISIEPROGR-
14.00-15.00 Skiwedstr te Bad Gaste"}
(Eurovisie). 17.00-18.30 V. d. jeugd. 19-""
Documentaire film. 19.30 De week
beeld. 20.00 Nws. 20.30 Toneelstuk. I-"-
pauze. (21.50)Quizprogr. Na a*10 v
(plm. 22.40)Feuill. plm. 23.05 Nws.
fFRANS-BELG. TELEVISIEPROGR-
15.00 Amateursprogr. 16.00 Avonturen
film 17.00 V.d jeugd. .8.00-18.20 Engels6
les. 19.30 Feuill. 20.00 Nws. 20.30 Film-
20.45 Wedstr.
23.00 Nws.
te
II. ZU.UU NWS. UU.dU
progr. 21.45 TV-portrei-