DRAADLOOS CONTACT Hans Kaart heeft overal in geavonturierd m 1 Toto, „School" en Meditatie mVMan DE SCHAT VAN SCHARLAKEN RACKHAt/l DE VLAMMENDE GESEL V Alfredo Culturele Adviesraad voor liet Koninkrijk aan het werk IN DE 1 1 GREEP VAN I DE ANGST I DAGPUZZli De monumentaalste uit het ras der Amsterdamse lieverdjes igfpisj Wij luisteren naar Ambitieus programma bekend gemaakt Vaticaoai BAj V B MAANDAG 6 FEBRUARI 1961 fAGlNA 2 „Ik zou dolgraag in Neder land zingen," zegt Hans Kaart. Als een razende reist hij tegenwoordig door Europa van het ene operatheater naar het andere. Vanavond moet hij op het televisiescherm iets vertonen uit het domein van de kleine k. Wij kijken naar VERF GEEFT FLEUR! tVddr heb je dat been gevon- den^, babbie ..Vlug! toon on6 wddr je 't ontdekt hebt WOEHAI Ddt is Bobbie '....Hij wds ons vooruit gegaan. ERIC DE NOORMAN 10. De Noorman wijst de nieuwe strijdmakkers een boomgroepje op de vlakte, dat niet ver verwijderd is van het nomadenkamp. „Zodra de avond valt, verbergen jullie je daar; de paarden moeten hier achterblijven, Svein Langtand zal jullie aanvoeren. Ik zal van nacht proberen de nomaden hun paarden afhandig te maken. Als me dat lukt," wendt Eric zich tot de Sakser, „zullen die kerels zonder twijfel beginnen achter hun paarden aan te rennen. Dan kom jij met je mannen te voorschijnSvein knikt opgetogen. „En we houden niet op met om ons heen te slaan, voor we de gevangenen bevrijd hebben," vult hij grijnzend aan. „Laat dat maar aan Sveintje over, Noorman." En in het holst van de nacht, als de krijgers onder leiding van Svein hun plaats in de beschutting van het bosje hebben ingenomen, zoekt de Noorman zich met zorg een paardje uit. Hij verandert wat aan het tuig en springt in het zadel. Laag over de hals van het paard liggend, rijdt hij, bescherming zoekend van struik tot struik, behoedzaam de vlakte op. Dan geef' hij het dier de sporen voor zijn roekeloze bestorming van het n"" madenkamp. Vanavond door KARL UNSELT j Na val van hooizol<JeJ overleden (Van een verslaggever) AMSTELVEEN. 6 febr. De 40-jarl- ge Hans Kaart is tegenwoordig hele maal operazanger. Maar als hij van avond voor de televisie iets buiten zijn stiel moet vertonen, kan h(j zich onmo gelijk een vreemde voelen. Want hij heeft tussen grote en kleine k ongeveer alles gedaan, met meer of minder suc ces. „Toch is het gek," zegt hij, „voor het toneel heb ik nooit op school geze ten. en voor mijn zang heb ik zes jaar gestudeerd." Men kan Hans Kaart zien als de monumentaalste uit het ras der Amsterdamse lieverdjes; de .jon gen met de onbedaarlijkste lef, met do verrassendste talenten en het weekste f;emoed. Als men hem een rol op het jjf zou willen schrijven dan moet die ergens tussen Mackie Messer en Fal- staff liggen. Hij verlaat zijn wagen van het type dat hem nog enige ruimtelijke entou rage geeft, gebruikt één cafétafel voor zijn zwarte hoed en zijn shawl en een tweede voor zichzelf en grijpt tegelijk naar sigaretten en naar een zakdoek waarmee hij voorlopig zijn voorhoofd blijft wissen. Het is mooi om te zien. Zonder veel tijd te verspillen, plonst hp onmiddellijk in de sterke verhalen. Zijn gezicht biedt een televisieshow die boeiend zou blijven ook als men het geluid zou afzetten. Hij heeft het over zijn bruiloft in Schotland, met de zangeres Caroline Raitt. Do heldente nor zingt op het stormachtige feest naar het hoogtepunt toe. Maar tijdens het diner gluurt vanuit een andere zaal een fanatiek Schots mannetje met wraakzuchtige ogen naar Kaart. Kaart herkent hem. Het is een legerofficier, met wie hij eens op forellen heeft ge vist en die toen in het uitvoerige whis kypartijtje achteraf tegen de Hollan der het onderspit moest delven. Deze nederlaag op eigen terrein en met eigen wapens zat de Schot hoog. Tegen het eind van de bruiloftsmaaltijd stapt hij met zijn knokige benen naar de zanger. Hij eist een revanche; nu, op het grote ogenblik in het leven van de Hollander, zal hij Schotlands roem te rugwinnen. Kaart protesteert, maar voor hij het weet staan de ..doubles" en de „piles" met het spoelbier voor hem. En zijn schoonvader zat al te tur ven. Whisky echter bleek tenorolie: de heldentenor bleef overeind tot het doek viel. Hans Kaart is een oomzegger van Johan. Het toneelspelen gaat hem bijna even gemakkelijk af. In alles wat er zo omheen ligt van goochelen tot ca baret heeft hij geavonturierd. Twaalf jaar geleden stapte hij in een jeep, zwaaide het Residentie-toneel goeiedag, en reed met een kraai en drie jonge collega's naar het zuiden, dwars door Afrika. Ze verdienden van niks tot heel veel. En toen ontdekte hij ook eens dat als hij zijn keel wagen wijd openzette, er een explosie van ge luld losbrak. Trouwens, waar Kaart verscheen, klonken er vaak explosies, vooral in Indonesië, waar hij kort na de politio nele acties een toernee voor de mili tairen ging maken. Men kon zich er wel mee vermaken, maar op een gege ven moment verzuchtte een generaal: „Kaart, wat heb jij een rotzooi ge maakt." De show van Hans Kaart, po pulair en vervloekt tegelijk, ging in ar rest. Met de eerste gelegenheid na het DINSDAG HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst.. 9.40 Mor genwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 11.00 Pianospel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.V. d. (andb. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nws. en beursber. 13.30 Gram. 14.00 Gram. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Cello én piano. 16.00 Lezing. 16.15 Gram. 17.20 Praatje. 17.30 Amateurspro gramma. 18.00 Nws. 18.15 Dansmuz. 18.30 R.V.U.Toneel, de opbouw van een rol. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Amus. progr. 21.05 Litteraire quiz. 22.00 Kamermuz. 22.30 Nws., beurs ber. v. New York en meded. 22.45 Journ. 23.00 Gram. 23-55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. KRO:-7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. liuisvr. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Lichtbaken. 10.25 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.40 Praatje. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen- nws. 13.40 Dansmuz. 14.35 V. d. platte landsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitz.Literatuur over de Nederlandse Antillen. 18.00 Lich te muz 18.20 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Gram. 20.30 Avond college. 21.00 Vioolduo. 21.25 Koorzang. 21.50 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Lezing. 22.55 Cabaret. 23.25 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Ork. conc. 16.30 Gevar. muz. 17.30 Pianorecital. 20,00 Gram. 21.30 Ork. conc. 23.45 Ptrl. overz. 0.06-0.36 Kamer muziek. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m.12.31 Filmprogr. 13.00 Gram. 14.00 Gevar. muz. 16.00 Gevar. muz. 16.45 Lichte muz. 17.45 Gevar. muz. 18.31 Lich te muz. en ber. 20 31 Gevar. progr. 21.31 Lichte muz. 22.31 Gram. 23.40 Lichte mu ziek. NDR-WDR. 309 m.12.00 Volksmuz. 13.15 Operettemuz. 16.00 Kamermuz. 17.20 Pianorecital. 17.45 Lichte muz. 19.15 Jazz- muz. 19.4.1 Lichte muz. 0.10 Dansmuz. l.OO Wéerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.12.10 Ork. conc. 13.35 Operamuz 14 10 Sol. conc. 14.40 Meesterwerken v.' d vokale muz. 17.00 Kamermuz. 13.30 Nwe opera- artisten. 20.15 Kamermuziek. Golflengten: 31,10 m; 41,38 m; 48,47 m; 19l m. Uitzending: 22.15 uur. woensdag 8 februari Christenen in Israël. vrydag 10 februari 30 jaren Vatikaanse Radio: 12 februari 103112 februari 1961. (I). dagelijks 21.00 uur Gezinsrozenkrans in het Latijn. (196 m). (N.B.: Programma-wijziging voorbehouden in verband met ac tualiteiten) BRUSSEL 324 m: 12.02 Gram. 12.15 Pianospel. 12.40 Pianospel (Verv.). 13.15 Gram. 15.45 Gram. 16.21 Gram. 16.30 Or- xest. conc. 17.15 Kamermuz. 18.20 V. d. sold. 19.40 Koorzang. 21.15 Gram. 21.30 Jazzmuz. 22.15 Zangrecital. 484 m: 12.32 Gevar. muz. 14.45 en 15.30 Gram. 17.10 Gram. 18.30 Discografie. 20.00 Ork. concert. NTS: 19.30 Int. agrarisch nws. 20.00 Journ. 20.20 Documentaire film. 20.30 Idem. 21.00-22.20 Speelfilm. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 V d. jeugd. 17.30-18.00 Idem. (Re gionaal progr.; 18.25 NDR: Progr.-overz. 18.30 NDR: Die Nordschau. 18.45 WDK; Hier und Heute. 19.25 NDR: Leven van de zee. WDR: Funkstreile). 20.00 Nws. 20.2(1 TV-film. 21.05 Documentair progr. 21.50 Balletprogr. 22.00 IJshockeywedstr. en laatste nieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. U.OO Int. jeugdkron. 19.30 Tekenfilms. 19.45 Filmklucht. 20.00 Nws. 20.30 Film progr. 20.55 Speelfilm. 22.00 Licht progr. 22.20 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Ruimtevaartprogr. 20.00 Nws. 20.30 Toneelstuk. 22.30 Balletprogr. en nieuws. (Advertentie) BUSSUM, 6 februari Het VARA- programma opende zaterdagavond met een bepaald pittige „Espresso", waar in tussen de bedrijven door op een vro lijke manier de draak werd gestoken met een bepaalde soort reclame-TV. De „bedrijven" zelf boden genoeg afwisse ling en Arie Kleiwegt en Jan Leyen- dekkers hebben er ongetwijfeld slag van om zo'n actualiteits-programma met vaart en vooral met een weldadig aandoende nuchtere zakelijkheid in el kaar te zetten. Het geval rond de koe- an-und-für-sioh duurde overigens een tikje te lang, dachten wij. In de TV-toto bofte Theo Ëerdmans ditmaal ongetwij feld met de deelname van Jan Goderie, die zich daarin deed kennen als een bijzonder televisie-geniek conferencier in het aanstekelijk-oubollige genre. Hij had terecht de lachers op zijn hand en onde zich tenslotte nog een bekwaam schutter ook. Mevrouw Nini Boesman toonde in dit programma op een heel charmante manier dat miniatuurgolf toch lastiger is dan men denkt en de heer H. Hugenholtz, directeur van de VVV en van het circuit in Zandvoort, dat h\j ongekende coureurskwaliteiten bezit. Do „School voor volwassenen", die de KRO gisteren weer presenteerde, blijft als deze beeldspraak in dit ver band geoorloofd is toch wel een zor genkindje. Martie Verdenius moet het al te zeer hebben van nogal geforceerde situaties; zulks als gevolg van het feit, dunkt ons, dat zij in haar poging om wijd en zijd verspreide menselijke (on) hebbelijkheden te ironiseren al te zeer in het „echte leven" blijft steken. Dat echte leven op zich is niet zo grappig. Daar moet in een dusdanig spelletje toch iets van een persoonlijke visie blij ken. Misschien gebeurt het bij een vol gende gelegenheid. In ieder geval heb ben wij nu al plezier gehad om een kostelijk getypeerde bediende in een broodjeswinkel van Jan Blaazer. Er was deze zondag ook weer een „Fiimmeditatie" van Manus van der Kamp. Een sympathieke poging onge twijfeld, maar hij vervalt naar onze smaak nogal eens in een al te doortas tende symboliek. Bijvoor" ecld als hij, zoals hij gisteravond deed, de parabel van de verloren zoon gaat uitbeelden. H. Hn. (Advertentie) 3esül z .1. vertrek van die ook al zanglustige Westerling, stormde de show van Kaart per jeep het land uit, achterna geze ten door de TNI-troepen. Van het avon tuur hadden ze echter niet genoeg. Met floorshows in dure nachtclubs, zanguit voeringen op inheemse markten en ca- baretjes voor Nederlandse kolonies trokken ze weer de halve wereld door. De nietsontziende vaart waarmee Hans Kaart zich gewoonlijk in de gebeurte nissen stort, was voldoende om na een tweede Afrikaanse rit Nederland te halen. De kraai was dood, de avontu riers waren verzadigd: de mogelijkhe den lagen weer voor het grijpen. Na nog even klemmend zijn kandidatuur voor een grootse acteurscarrière te hebben gesteld, verdween hii naar het Milaan van het bel canto. Hij zegt dat die lawaaierige grammofoonplaat die na een jaar of wat van zijn keelgeluid werd gemaakt, hem door de industrie was afgedwongen. Maar intussen ver scheen hij ook in de opera van Covent. Garden en vanaf dat moment stond het gros van de Europese opera-theaters, die del Monaco, Bergonzi, Di Stefano ook niet altijd konden charteren, voor hem open. Als een razende reist Hans Kaart nu heen en weer, vooral ook door Duits land met zijn tientallen opera-theaters. Hij vindt het soms een gekke indus trie. „Het gebeurt wel dat ik pas na afloop van de voorstelling kennis maak met mede-solisten. Dan merk je dat je een Russin of een Joegoslaaf hebt toe gezongen, omhelsd of pak-weg neerge stoken, met wie je niet eens een woord kunt wisselen." Maar de repertoire opera's zitten er gewoonlijk wel geheid in en bel canto blijkt wel eens een zaak van alleen een gouden strot, en daar hebben de solisten stuk voor stuk voor te zorgen. Hij heeft nu een serietje opera's op zijn repertoire en zou dolgraag in Ne derland blijven zingen. „Eigen pu bliek", zucht hij, „mooie dingen instu deren." Als hij aan de Nederlandse Opera denkt, staat in het grimas- senarsenaal van zijn gezicht een we reld van afgrijzen te lezen. „Dan heb ben ze het over een nieuw operage bouw. Ze zijn mesjokke. Bouw jij een garage aan je huis als je geen auto hebt?" l£)PtB corm«wtw HO CO HILVERSUM, 6 feb, In het klein- kunstprogramma „Van grote naar klei ne k" van de N.C.R.V.-televisic komt vanavond Hans Kaart als gast op het scherm. Tevoren plaatst Peter van Campen in zijn rubriek „Memo" kant tekeningen bij actuele feiten en gebeur tenissen. Het programma wordt gecom pleteerd met een aflevering in de serie „Vader weet het beter" en het Interna tionaal journalistenforum onder lei ding van prof. mr. I. A. Diepenhorst. In haar radiorubriek „De grote vier van het klavier" zendt de N.C.R.V. van avond opnamen uit van het concert, dat Nikita Magaloff op 13 december van verleden jaar heeft gegeven in het Con certgebouw te Amsterdam. Gespeeld worden de Sonate in C van Haydn en de Sonate, opus 109, van Beethoven. Tevo ren kan men luisteren naar „Twee oude dames openen het vuur", een hoorspel van Christian Bock vertaald door Louise Kooiman. In een gezamenlijk programma, ver zorgd door de V.A.R.A., komt vanavond het Concertgebouworkest, geleid door twee verschillende dirigenten, voor de microfoon. Onder leiding van de nog jonge Duitse dirigent Wolfgang Sawai- lisch speelt het orkest de Symfonie no. 6 in F (Pastorale) van Beethoven. Daar na hoort men de in 1926 gecomponeer de Symfonie no. 3 van de Nederlandse componist Willem Pijper, gedirigeerd door de bejaarde Franse dirigent Pierre Monteux, aan wie deze symfonie is opgedragen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 5 febr. Na dc eerste bijeenkomst van de Culturele Advies raad voor het Koninkrijk, die zaterdag is beëindigd, was de stemming inzake de toekomst voor het Koninkrijk, niet alleen wat de cultuur betreft, maar in het algemeen, optimistisch. De drie mi nisters hebben de pers de verzekering gegeven dat nu meteen een begin zal v/ordon gemaakt met de werk zaamheden. Niet de Sticusa zal nu voortaan nog uitmaken wat er op cul tureel gebied zal gebeuren. Het overleg hierover zal voortaan op regeringsni veau worden gevoerd. Na de eerste be spreking is de raad meer dan ooit overtuigd, dat deze nieuwe opzet in een behoefte voorziet, aldus minister Cals, die deze driedaagse bespreking had voorgezeten. De Suriaamse minister van Onderwijs, de heer Morpurgo, zei dat de zelfstandigheid van de drie rijks delen verzekerd is. Minister Cals heeft de pers boven dien verzekerd, dat juist in deze advies raad duidelijk de structuur van het Ko ninkrijk naar voren komt. De twee pij lers waarop de nieuwe rechtsorde be rust zijn altijd geweest erkenning van het eigen aandeel en de zelfstandigheid van ieder land en tevens de wil om samen te gaan. De Adviesraad vormt daarvan een afspiegeling. Besloten is dat de drie landen de beoogde coördinatie zullen bereiken door ook technisch meer samen te werken met de bestaande organisaties op cultureel gebied in het koninkrijk, terwijl er op wetenschappelijk gebied een veel verder gaande uitwisseling zal zijn. De plannen hieromtrent om vatten de samenwerking op het gebied van het onderwijs, harmonisatie van opleidingen, van subsidies, diploma's en studiebeurzen, de bevordering we tenschappelijk onderzoek van kunst zinnige vrijetijdsbesteding en uitwis seling van de „massa-communicatie middelen", bevordering van het biblio theekwezen en de volkslectuur, be vordering van de volkskunst, de mu ziek, het toneel, dc dans, dc beelden de en toegepaste kunsten, filmkunst, literatuur, bouwkunst, de monumenten zorg, het museumwezen en de oud heidkunde. |llllllllllllllllllllllllllj|llllllll]!lllilllllllllllllllllllllllllillllillllllillllllllllllllll| S (Vertaling van Jean H. P. Jacobs) §j 70 Voor de ingang van een winkel stond een rij vrouwen en oudere mannen. De vrouwen droegen verschoten hoofddoeken. Sommige waren bloots hoofds en de wind speelde met hun onverzorgde haren. Bijna allemaal staarden zij dof voor zich uit. Een gesprek werd er niet gevoerd. Om de proef op de som te nemen, ging minister Lüdecke een stille zijstraat in. Om de hoek gooide hij een tweede propje papier weg. Toen verdween hij in de brede ingang van een huis, waarvan het glazen paneel met planken was dichtgetimmerd. Een reeks bordjes naast de deur verried, dat in dit huis een plaatselijke bestuursdienst zetelde. Het was dus niet verdacht, als een minister daar binnenging. In de planken was een klein ruitje vrijgelaten, dat door het vuil bijna helemaal ondoorzichtig geworden was cn zodoende bijdroeg tot het vormen van een uitstekende uitkijkpost. Lüdecke spiedde door het ruitje in de richting waar hij vandaan gekomen was. Een auto joeg door de straat. Verschillende jongens in blauwe hemden van de FDJ, kwamen uit de school en onderhielden zich luid en zorgeloos. Toen verscheen er een man. Hij slenterde aan de andere kant van de straat en scheen een huisnummer te zoeken. Maar Lüdecke, die door langdurige ervaring een oog voor zulke dingen gekregen had, proefde niettemin in die onschuldig slenterende man de bedreven jager, die nu onrustig werd, omdat hij het spoor bijster was. Terwijl hj zijn blikken over de huizen liet dwalen, scheen hij te overleggen, in welk huis het wild gevlucht kon zijn. Toen bleef bij staan en keek naar het dienstgebouw, waar Lüdecke zich schuilhield. Nu wordt het tijd, dacht Lüdecke, haastte zich door de duistere gang cn maakte de deur open, die op een binnenplaats uitkwam, welke nog vol puin lag. In de muur, die de piaats omringde, was een scheur. Daar geeld Lüdecke doorheen, door het dak van een ingestorte loods onttrokken aan nieuwsgierige en wantrouwige blikken en kwam uit in een nauw straatje. Het was niet de eerste keer, dat hij deze weg koos, om zich van een achtervolger te ontdoen. Maar telkens overviel hem een gevoel van schaamte en vernedering, omdat een minister gedwongen werd zich tot zoiets te lenen, zelfs als zijn ambt hem verplichtte naar eên ander kantoor of een andere autoriteit te gaan. Een dergelijk bezoek kon soms argwaan en verdenking wekken en in de dossiers van de veiligheidsdienst genoteerd worden. Hij wierp weer een propje papier in de goot, waar langzaam bruin afvalwater door stroomde. Om zijn achtervolger in alle geval op een dwaal spoor te brengen, sloeg hij nog verschillende malen een dwarsstraat in en bereikte eindelijk zijn doel. De wachtpost kende hem en toen hij zijn „papieren" voor de vorm liet zien, weerde deze dit goedmoedig af. Even later stond hij voor generaal Koslov, die een vermoeide indruk maakte en blijkbaar daardoor in een slecht humeur was. Bij de Russen had de morgenstond doorgaans geen goud in de mond, en Lüdecke vermeed zoveel mogcüik hen voor de late namiddag op te zoeken Wat is er? vroeg de generaal en wier)) hem van onder zjjn dichte wenkbrauwen een onvriende lijke blik toe. Waar is neef? Daarom ben ik juist hier, generaal, antwoordde Lüdecke en kwam tot vlak voor het bureau. Zonder neef niet terugkomen, viel Koslov bars tegen hem uit en haalde een sigaret uit een grote doos. Mtjn neeft moet niet komen, zei Lüdecke op besliste toon, welke zijn uitwerking niet miste. De generaal keek hem verbaasd aan. Wat betekent dat moet niet? Wie zegt dat' Doctor Hager. De weknbrauwen werden samengetrokken. Lang zaam stak de generaal zijn hand uit naar een geweldige, vernikkelde aansteker, die de vorm van een bol had en bracht hem even langzaam bU de sigaret, die onverschillig in zijn rechter mondhoek hing. Lüdecke zag in de gladde Wol het gezicht van zijn beschermer op een komische manier ver tekend. Het was in de breedte uiteen gelopen als koekdeeg; het maakte echter helemaal geen komische indruk op Lüdecke, maar het deed hem schrikken, zoals het demonische masker van een medicijnman een primitieve wilde beangstigt. Met een scherpe knal sprong de vlam tevoorschijn. Het leek wel een schot. Waarom niet? vroeg Koslov, nadat hij de vlam gedoofd had en de bol in zijn hand 'hield zo als een handgranaat vóór men die gooit. Zijn gezicht was gesloten. Alstublieft, zitten, zei hij toen en wees naar een leren fauteuil. Lüdecke nam plaats en begon over het bezoek van Hager verslag uit te brengen. Hij deed het zakelijk en vermeed het voorzichtigheidshalve een oordeel over zijn tegenstander uit te spreken. De generaal zat breed en onbewegelijk als een boeddha op zijn stoel, de armen op het bureaublad geleund. Alleen zijn hand tipte nu en dan de as van zijn sigaret. Lüdecke besloot zijn verslag met het verzoek Ramdohr vrij te Jaten. Wij hebben hem nodig, generaal, hij is niet te vervangen. U hebt de macht, hem weer de Vrijbe;d te Schenken. Koslov wierp de sigaret in het asbakje cn keek Lüdecke peinzend aan. jij niets doen voor Ramdohr, zei hij toen op een strenge bevelende toon. Neef moet nog blijven, totdat ik zeg: komen. En hst proces? O, proces doet er niet toe, zei Koslov en schooi dat bezwaar met een lichte handbeweg ng van zich. (Wordt vervolgd) De drie landen zullen interna tion^p gezamenlijk activiteiten ontplooien n cultureel gebied, waarbij zij zich zullen richten op West-Europa, N°°J y Amerika, het Caraïbisch gebied en tijns-Amerika. ti®' Ook de vertegenwoordiging van ,e Koninkrijk in internationale cultm organisaties is een van de program11 e. punten. Er is een werkgroep samen|]K steld, waarin drie raadsleden vah fi- land een zitting hebben. De vole ,e. de vergadering wordt in het najaar ?e,i houden in een van de beide lan overzee. e Minister Morpurgo gaf de pers verzekering, dat het verzet tegen. raad, dat enige tijd geleden in Sur1',5 me is ontstaan, naar iedereen tn» inziet, op een „vergissing" heeft rust. Men had geen juiste voorste11 j- omtrent positie en taak van de te- raad. „De raad betekent zeker geen jg ruggang, aldus de heer Morpurg°; ben ervan overtuigd, dat de gelijk^» digheid blijft bestaan." EMMEN, 6 febr. In het zieken^- alhier is zaterdag de 78-jarige P. v hof uit Exlo overleden. De man pij vrijdag van een hooizolder, waar enige werkzaamheden verrichtte. KRUISWOORDRAADSEL j) t Horizontaal: 1. familielid; 4. doods ;(fi 6 flink; 8- lage rivierstand (afk.); 9- (afk.); 10. kunstvoorwerp; 11. Eng.els woord; 12. vogelproduct; 14. wate' jj. Friesland' 15. hij die ontbeert bekoorlijk gelegen; 19. zangstem. Verticaal: 1. dee] van het hoofd' gebruik in kleding; 3. vogel; 4. vval> 5 zoogdier; 6. tapijt; 7 meisjesnaam handelsterm; 16. meisjesnaam; 17- Oplossing 3 februari 1. hier: ,2. iglo: 3. eibe: 4- roet; 5 6 olie; 7 nier; r term; 9. pand; 10- '3 jj. 11 nota; 12- dras; 13 koek; 14. olga egel; 16- kalm.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 2