DRAADLOOS
CONTACT 1
Plaatselijke zenders spelen
de belangrijkste rol
DE SCHAT VAN SCHARLAKEN RACKHAM
r~.
DE VLAMMENDE GESEL
Y
Alfredo
Bankbiljettencirculatie met
ruim f 18 min toegenomen
IN DE I
1 GREEP VAN I
i DE ANGST 1
dagpuzzle
DAM PO
Persoonlijkheid van dirigent en
solisten geven de doorslag
BENDER W. de Withsfr. 32, Rotterdam -tel. 138113
.Wij luisteren naar.
Muziek in Amerikaanse T.V.
Volksvoorlichting
De grote verliezer
Wij kijken naar
Uitzending éénacter
nog niet zeker
TV-les in Russisch
Vanavond
fciV
WEEKSTAAT NEDERLANDSCHE BANK
Gouverneur Antill#1
vraagt ontslag
Ambtstermijn verstrij
V B
WOENSDAG 22 FEBRUARI 1961
PAGINA
verkouden
TOON HERMANS VOOR
DUITSE T.V.
WIJZIGING T.V..
PROGRAMMA
Ziezo, hij is ondergedoken.j-
Pleizieriqvind
je niet Bobbie?
Wdt 77 water!"
Wat 'n water!.
Als hem maar
overkomt
O neen nog geen uur!
Het is ten hoogste tien
minuten geleden, dat hij
onderdook
ERIC DE NOORMAN
door KARL UNSELT
POTTER SMH|
„LI NI A 'Ü».i
ikt
(Advertentie)
NEW VORK, 11 febr. Heeft de
Amerikaanse televisie er toe bijgedra
gen het publiek in contact te brengen
met het grote toneel, op het gebied
van de muziek is haar rol niet minder
belangrijk geweest.
Reeds in de eerste jaren na de
oorlog, toen het nieuwe medium nog
in haar prille jeugd was, kon men
niemand minder dan Arturo Toscanini
geregeld op het scherm het National
Broadcasting Company (NBC) Symfo
nie orkest zien dirigeren.
■De verschijning van 's werelds meest
vermaarde dirigent in de huiskamer
heeft een enorme stoot gegeven aan de
uitzending van serieuze muziek via de
televisie, hoewel dit, zoals is gebleken,
nog niet betekende, dat de drie grote
maatschappijen: NBC, CBS (Columbia
Broadcasting System) en ABC (Ame
rican Broadcasting Company) geregeld
klassieke muziek zouden gaan uitzen
den. Plaatselijke zenders hebben ech
ter sindsdien een belangrijk deel van
de duurste zendtijd de avonduren
aan concerten en recitals gewjjd.
Muziek, met name serieuze muziek,
krijgt in hoofdzaak een kans bij de te
levisie, wanneer zij wordt uitgevoerd
door populaire solisten of ensembles.
Dit geldt met name voor Leonard
Bernstein, die in januari 1958 voor
het eerst het New York Philharmonic
op het beeldscherm dirigeerde. Zijn op
treden, dat onmiddellijk een groot suc
ces bleek, bevestigde nog eens nadruk
kelijk de grote waarde van een bijzon
dere persoonlijkheid voor de overigens
niet-fotogenieke toonkunst.
Tussen de laatste jaren van Toscani
ni en de komst van Bernstein heeft
vooral de NBC Opera Company, die
reeds in 1949 met proefuitzendingen be
gon, arbeid verricht, die zonder over
drijving baanbrekend mag worden ge
noemd. Dit gezelschap heeft een 25-tal
opera's pasklaar gemaakt voor de be
trekkelijk kleine ensceneringen, die de
beeldbuis toelaat. Bovendien werd bij
deze uitzendingen de Engelse taal ge
bruikt, zodat de opera's voor een1 gro
ter publiek begrijpelijk werden
klassieke concerten onder leiding van
Fritz Reiner. Kort geleden nog diri
geerde Eugène Ormandy het Philadel
phia Orchestra tijdens een concert,
waarbij de Ouverture „Egmont" van
Beethoven en Classical Symphony"
van Prokofieff werden uitgevoerd.
Voor tv-uit.zendingen van kust tot
kust vermijdt men echter liever wer
ken, die minder bekend zijn, of die
voor de kijkers te lang worden ge
acht. Visueel, aldus redeneert men,
is er niets opmerkelijks aan een sym
fonie-orkest. waarvan de leden tij
dens de hele duur van het werk, op
dezelfde stoelen gezeten, louter hun
instrument bespelen. Anderen bewe
ren echter dat, w-' concertbezoe
De NBC Opera Company heeft zich
chter geenszins bepaald tot de oude,
populaire opera's. Het gezelschap heeft
ook Billy Bud" van Benjamin Britten
en verscheidene andere werken van he
dendaagse componisten voor de co-
mera's gebracht, waarvan enkele op
deze wijze hun première beleefden zo
als Gian-Carlo Menotti's ,,Amahl and
the Night Visitors" ook door de
KRO-televisie herhaaldelijk met Kerst
mis uitgezonden die in de Kerst
week ,,A Christmas Carol" van Dic
kens vrijwel heeft verdrongen. Sedert
1949 zijn 54 opera's van een groot aan
tal componisten, uitgevoerd door be
kende zangers en zangeressen, op de
televisie te zien en te beluisteren ge
weest.
Dat volledige symfonische concer
ten betrekkelijk weinig via de televisie
worden uitgezonden wordt enigszins ge
compenseerd door de merkwaardige
gewoonte om serieuze muziek, zij het
„anoniem", te spelen als „achtergrond"
bij de meeste populaire shows en toneel
voorstellingen.
Originele muziek van hedendaagse
componisten wordt ook vaak gebruikt
als achtergrond bij documentaires. Zo
wordt in het programma „Twentieth
Century" geregeld gebruik gemaakt van
muziek van jonge componisten, wier
werken bekendheid hebben verworven
in de grote en kleine concertzalen. In
Hollywood bezigt men al jaren achter
grondmuziek bij documentaires en speel
films, die via de televisie in de huis
kamer komen.
Hoewel symfonieconcerten dus slechts
weinig door de „networks" worden uit
gezonden, kan men van tijd tot tijd be
kende orkesten horen, wanneer ze voor
de plaatselijke zenders optreden. Al ve
le jaren geeft op deze wjjze het Chi
cago Symphony Orchestra een aantal
ker in de zaal 7
ker gezien mag
fantasie en -'
de camera,"
ten goede
ook door de kij-
den en dat de
dingrijkheid van
het effect slechts
men.
NEW YORK. 21 febr. (Reuter).
De Unesco heeft aan de VN-commissie
voor de rechten van de mens gerappor
teerd. dat 66 procent van de wereld
bevolking niet voldoende middelen ter
beschikking heeft om te worden inge
licht omtrent wat er in de wereld ge
beurt.
Als maatstaf bij het onderzoek is
gesteld, dat elke honder mensen mini
maal moeten beschikken over tien dag
bladen. vijf radio-ontvangtoestellen,
twee bioscoopplaatsen en twee televi
sieontvangers.
Een honderdtal staten en gebieden
in Afrika, Azië en Latijns Amerika
liaalt dit minimum niet. In deze landen
woont 66 percent van de wereldbevol
king.
Volgens het rapport, dat is opgesteld
op verzoek van de assemblee der VN,
zijn in Europa Albanië en Turkije on
derontwikkeld wat pers radio en film
betreft en Portugal, Spanje en Zuidsla-
vië op het gebied van de pers.
?5
AMSTERDAM, 21 febr. De ver
nieuwing, die zich steeds meer merk
baar in de Kerk aan het voltrekken
is, heeft ïaar invloed ook doen gelden
op de Vastenmeditaties, die de K.R.O.
jaarljjks pleegt uit te zenden.
In plaats van de gebruikelijke
Lijdensmeditaties, die door een enkele
predikant worden gehouden, verzorgt
de K.R.O. dit jaar uit telkens ver
schillende plaatsen in het land een
zestal uitzendingen van conferenties,
waarin vooral de jonge mensen onder
het motto „Op het kruispunt" door
verschillende sprekers worden gecon
fronteerd met de kernpunten van het
geloofsleven in het licht van de Vasten
tijd.
In de Haagse parochiekerk van de
H.Theresia van het Kind .Tezus heeft
pater P. Wesseling CssR, voor de
microfoon ingeleid door rector J.Keet,
vanavond onder de titel „De grote
verliezer" de eerste van deze medita
ties gehouden. Aanhakend op de ge
voelens van onzekerheid, onveiligheid
en eenzaamheid, die de moderne
jeugd bezielen en op haar verlangen
naar meer zekerheid en geluk zonder
bedreiging, wees hij in een voor jonge
mensen verstaanbare taal en in
moderne beelden op de relatie tussen
de vertwijfelde mensheid en Christus
en Zijn Kerk, zich over hun hoofden
heen richtend tot de oüderen, die
worstelen met dezelfde problemen.
Een wijze van mediteren, die zich
met vrucht heeft losgemaakt van de
traditie en die is aangepast aan een
tijd, waarin de katholiek zich in toe
nemende mate bezint op het christen
zijn in een wereld, die de beschikking
krijgt over middelen om zichzelf te
vernietigen.
Ftn.
(Advertentie)
Bewondering van anderen - voldoening
bij U zelf... dat verwerft U met een
van onze kleine, klankrijke piano's,
En de prijs is nu geen hindernis meer
Bel of tchrijf om onze foto-brochure nréOA
Amsterdam tel. 30853-33853-Arnhem tel. 25408
Breda tel. 30164 Leiden tel. 20097
DONDERDAG
HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
3.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente
man 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kookpraatje.
en hobo 1230 Land- en tuinb.. mede..
11.15 Gram. 11.45 Gesprek. 12.00 Orgel
12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. meded. en
beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Zang
recital. 14.30 V. d. vrouw. 15.05 Act. 15.35
Gram. 16.15 Zang. 16.30 Metropole-ork.
17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.30 Dansmuz
18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief.
19.05 Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Ra
dio filmharm. ork. en sol. (I. d. pauze:
21.00-21.15: Goochelen en goochelaars,
gesprek). 22.00 Lichte muz. 22.30 Nws.
beursber. v. New York en meded. 22.45
Joum. 23.00 Sportact. 23.10 Discotaria.
23.35-34.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. 7.40 Gram. 7.45 Morgen
gebed en overw. 8.00 Nws. 8.18 Gram.
8.50 V. d. vrouw. NCRV: 10.00 Gram.
10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. KRO:
11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde muz.
12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Gram.
12.25 Wij van het land. 12.3-5 Land- en
tuinb. meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00
Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennws.
13.25 Pianospel. 13.40 Instr. kwint. NCRV:
14.00 Blaasork. 14.30 Omr. ork. en solist.
15.30 Oude muz. 16.00 Verkenningen in
de Bijbel. 16.20 Kamerntuz. 16.50 Gram.
17-00 V. d. jeugd. 17.30Gram. 17.40Beurs
berichten. 17.45 Muziekkorps. 18.15 Sport-
™briek. 18.30 Kamermuz. 18.50 Lezing.
vlws' weerpraatje. 19.10 Praatje.
19.1a Gram 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol.
-000 Gevar. progr. 21.30 Gram.
-ito Periodieken parade. 21.55 Orgel
concert. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden-
oowi ,7 _,Boekbespr. 23.00 Concoursmuz.
23.30 Voordracht. 23.55-24.00 Nieuws.
pBC Home Service. 33Ö
S'ho „P0nn- 16.00 Lichte muz.
ó'-'ï- Gram. -1.30 Gram. 22.30 Cabaret.
23.4o Pari. overz. 0.06-0.36 Kamermuziek.
e„tA7'^iLAIt?9i Tu£«L1*hf Pr°sr.. 1300
en -PU" i2,31 Lichte muz. 13.00 Popul.
muJ H'nn ?regT" v- a- 14-00 Gevar.
muz 16 00 Gevar. muz. 17.4? Gram 18.31
Lichte muz en ber. 20.31 Quiz. 21.00 Sa
menzang. 22.00 Gevar. progr. 22.31 Lichte
muz. 23.40 Jazzmuz. 0.31 Lichte muziek.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Muz. voor
blaasinstrum. 13.15 Gevar. muz. 16.00 Ork
conc. 16.30 Kamermuz. 17.50 Amus. muz.
20.30 Ork. conc. 22.15 Gevar. muz. 23.15
Elektronische muz. 0.10 Dansmuziek. 1.00
Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.12.10
Operaconc. 14.05 Kamermuz. 16.40 Ka
mermuziek. 17.10 Gram. 17.15 Orgelreci-
tal. 18.30 Gram. 20.00 Ork. conc. 22.25
Gram. 23.10 Gram.
BRUSSEL, 324 m.12.02 Amus. muz.
12.35 Gram. 13.15 Gram. 16.21 Ork. conc.
18.20 V. d. sold. 19.40 Grant. 1950 Lite
rair progr. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Ork.
conc. 22.15 Radio-Universiteit.
484 m.12.02 Gevar. muz. 12.30 Ham
mondorgelspel. 13.15 Gram. 14.13 Werken
van Belgische componisten. 15.15 Koor
zang. 15.30 Gram. 16.30 Lichte muz. 17.30
Planorecital. 18.30 Jazzmuziek. 20.30
Feuill. 21.00 Discoparade.
NTS: 20>00 Journ. KRO: 20.20 De vro
lijke vrouwtjes van Windsor, blijspel. I.d.
pauzeKunstprogramma.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 V. d. kind. 17.20 V. d. kind. 17:35-
18.05 V. d. kind. (Regionaal progr.: NDR
18.25 Progr, overz. 18.30 Die Nordschau
19.25 Aan het meer v. Lugano. WDR:
18.45 Hier und Heute. 19.25 Parkstraat
13 (III).). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20
Balans in bewegende beelden. 20.35 TV-
spel. Daarna: Laatste nieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPBOGR.
19.00 V. de jeugd. 19.30 Filmrep. 20.00
Nws. en weeroverz. 20.30 Speelfilm. 22.00
Hockeyvvedstr. 22.45 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 Film. 20.00 Journ. 20.30 Quizpro
gramma. 21.30 Film. Daarna: Journaal
HAMBURG, 21 febr. Toon Her
mans heeft te Hamburg, «aar hij op
het ogenblik niet zijn „One-man-show"
optreedt, gezegd de komende herfst
een aantal televisie-uitzendingen in
Duitsland te zullen verzorgen na zijn
terugkeer uit Nederland, waar hij deze
zomer 150 voorstellingen zal geven in
Rotterdam, Den Haag en Schevenin-
gen.
Hermans die op het ogenblik iedere
avond volle zalen trekt in liet exclusie
ve Besenbinderhof Theater in Ham
burg, onthulde ook een 'ilm in Duits
land aan het voorbereiden te zjjn.
Evenals bjj zijn televisieshows had hij
nog geen bijzonderheden uitgewerkt.
De Beierse televisie in München
zal binnenkort opnamen uitzenden die
enige weken geleden in het „Deutsches
Theater" te München, tijdens zijn op
treden aldaar zijn gemaakt. Hermans
vertelde dat zijn optreden in Duitsland
en Oostenrijk een groot succes was
geworden. Voor zijn nieuwe shows,
waarvoor hij al hard aan het werk
was, wilde hij echter een Duitse tekst
schrijver aantrekken om hem te hel
pen.
„Mijn Duits is niet goed genoeg om
mijn eigen shows te schrijven. Ik heb
alle ideeën en ik zal die man wel eens
flink aan het werk zetten", aldus Her
mans.
HILVERSUM, 22 febr. In de pro
grammabladen staat voor 1 maart de
t.v.-opvoering van de één-acter „De
Ring" van Ed. Hoornik vermeld. Het is
echter niet zeker, dat deze uitzending
op die datum doorgaat, omdat de
K.R.O.-t.v. en de auteur geen overeen
stemming hebben bereikt over de voor
waarden voor de opvoering. Aangezien
beide partijen alsnog tot een oplossing
hopen te komen, gaan de voorbereidin
gen normaal door. Mocht evenwel de
uitzending op 1 maart niet doorgaan,
dan zal deze produktie op tclerecording
worden vastgelegd en later worden uit
gezonden.
LONDEN, 21 febr. (UPI) Vertegen
woordigers van de Russische televisie
zullen volgende maand in Londen ko
men om de laatste hand te leggen aan
een regeling voor een televisieverbin
ding tussen Engeland en Rusland ten
behoeve van het taalonderwijs.
Als de regeling in werking treedt, zul
len de Britten Russisch kunnen leren
van de Russische t.v.-lessen en omge
keerd.
BUSSUM, 22 febr. Door het ver
vallen van de reportage van de we
reldkampioenschappen kunstrijden op
de schaats te Praag zal het televisie
programma van de AVRO vrijdag in
grijpend worden gewijzigd.
Van ,20.30 tot 20.45 bespreekt mr. G.
B. J. Hiltermann de toestand in de
wereld, waarna de actualiteitenrubriek
„Flits" zal volgen. De avond wordt ver
der besloten door de Perry Como-show.
HILVERSUM, 22 febr. Oostelijk;
Brabant en Noordelijk Limburg komen
vanavond in behandeling in „Kent gij
het land?", de toeristische televisieuit
zending van de VARA, waarin dr. L.
van Egeraat door Nederland reist. Voor
dit door Pier Tania geregisseerde pro
gramma maakte de jonge Amsterdam
se fotograaf Wim van der Linden de
illustraties- „Achter het nieuws", een
optreden van de Ramblers en het fo
rum „Welbeschouwd" completeren het
tv-programma van de VARA.
Voor de NCRV-microfoon zingt van
avond het NCRV-Voeaal Ensemble on
der leiding van Marinus Voorberg het
Ave Christe, immolate in crueis ara
van des Prez, Nolo mortem peccatoris
van Morley en O Lamm Gottes, un-
schuldig van Pepping, waarna de di
rigenten Eduard Flipse, Roelof Krol en
Hen Spruit onder leiding van A. Her-
ckenrath de Mozartvariaties van Reger
bespreken. Later op de avond spelen
Poul Birkelund, fluit, Arne Kareci, vi
ool en Alf Petersen, cello, het op gram
mofoonplaten opgenomen Divertimento,
opus 38 no. 3 in G van Haydn, terwijl
het Residentie Orkest onder leiding van
Willem van Otterloo de eerder in het
programma besproken Variaties en fu
ga over een thema van Mozart, opus
132, van Reger uitvoert.
Fragmenten uit opera's van Verdi,
die bij uitvoeringen gewoonlijk worden
weggelaten, worden vanavond in het ra
dioprogramma van de VARA uitgezon
den. Onder leiding van de Italiaanse
dirigent Alfredo Simonetto worden deze
fragmenten uitgevoerd door het Om
roepkoor, liet Omroeporkest en de so
listen Marijke van der Lugt, sopraan,
Ettore Babini, tenor en Renaat Ver-
bruggen, bariton. Vervolgens kan men
luisteren naar „Schaduwen", een hoor
spel van de Nederlandse schrijfster
Nick Funke. Een merkwaardigheid van
deze schrijfster, een dochter van de
romanschrijver en novellist F. Borde-
wijk is, dat zij haar stukken eerst in het
Engels schrijft, omdat ze zich door haar
langdurige verblijf in Brits-Borneo ge
makkelijker in deze taal uitdrukt, waar
na zij ze zelf In het Nederlands vertaalt.
TEKST EN
TEKENINGEN
VAN HERGÉ
bij Uitg
Casterman
24. De nomaden kijken verbaasd op, als ze de dwerg luid kwette
rend uit de struiken zien komen en op hen zien toerennen. „Wat
goed, gij zijn er," hijgt het mannetje. „Deze man, hij lopen spio
neren. Mij volgen hem hele tijd, maar mij zijn klein, niets durven..."
Eric, die in een boog achter de dwerg aan gegaan is, volgt met
spanning het gesprek. De lange Sakser moet volgens de afspraak
ergens aan de andere zijde zitten. In een der nomaden herkent
Eric de man, die met Khan aangesproken werd. „Was deze man
alleen, Prit?" vraagt deze aan de dwerg met duidelijke argwaan.
„Mij geloven dat. Mij niet meer zien mannen." De nomaden wis
selen een snelle blik en de Khan gromt wantrouwig: „Toch hebben
we meer sporen geteld." „Mij niet helpen dat, mij niet maken die
sporen," antwoordt de dwerg met een onschuldig gezicht. Maar
het volgend ogenblik springt hij bijna een meter van de grond, want
er snort iets door de lucht en een pijl wipt de muts van de Khan
van zijn hoofd. Bliksemsnel springt de Noorman, een tweede pij}
al op de pees, te voorschijn. „Die sporen heb je goed geteld,
schreeuwt hij de totaal verblufte nomaden toe. „En wij hebben
jullie omsingeld. Geef je over."
MOCO
in 11000
Activa:
13/2
20/2
's-GRAVENHAGE, 22 febr. De op
merkelijkste post van de weekstaat
van de Nederlandsche Bank is die der
in omloop zijnde bankbiljetten. Het
blijkt dat reeds nu, acht dagen vóór
de ultimo, de circulatie is uitgezet en
wel met ruim 18 min, waardoor zij
tot 4.589 min is gestegen.
Een aanwijsbare oorzaak is hiervan
niet te noemen, al acht men het in
kringen van de geldmarkt niet uitge
sloten, dat de kwartaalsbetaling der
Rijkspensioenen, die omstreeks medio
februari pleegt te geschieden, en waar
bij een bedrag van 70 a J 80 min is
betrokken, hieraan debet is.
De centrale bank is kennelijk deze
week verkoper geweest van dollars,
hetgeen regelmatig voorkomt. Bedoe
ling daarvan is de ruime geldmarkt
af te romen. De netto deviezenreserve
is althans met 37 miljoen gedaald,
Goud
Buitenl. vord goud
en deviezen
Biut betaalmldü
Void buit, guid (1)
Wiss in disc
Wiss gekocht
Voorsoh rekcrt(bel)
Voorsch Rijk
Nederi munten
Diverse rek
terwyl de goudvooraad geen wijziging
heeft ondergaan. Men verwacht dat de Passiva:
geldmarkt tot 1 maart ruim zal blijven,
en dan iets minder ruim zal worden,
hoewel toch nog gemakkelijk. In dat bank ïn Ned
geval zal de thans nominale daggeld- saldi andere mgeze
rente van procent weer reëel kunnen saldi buit circ. bk
worden. Saldi and met-ing
De schatkist zag_ haar saldo met otverse'rek gelds
5.487.083 5.487.083
58 min inzakken. Zij heeft nogal wat
rente moeten voldoen deze week. Het Muntbilj door de
saldo van de banken blijkt sterk in staat in circulate
evenwicht te liggen. Het is nu juist gebracht
iets boven de 800 min gekomen. Men 8oud en dev
verwacht dat aan de storting van 350 -V" conv dev neMo
min op de staatslening per 1 maart Percentage goud en
gemakkelijk zal kunnen worden voldaan,
vooral nu de Nederlandsche Bank het Toelichting
kasreservepercentage voor de nieuwe
periode op 9 procent heeft gehandhaafd. (1) waarvan uh
In de voorschotten kwam slechts een noofde liq. bilat ak-
onbeduidende stijging. koorden
823.067
311
43.299
19.800
8.541
44.030
7.358
4.570.753
681.565
799.171
163.711
38.410
8.496
106.870
64.561
95.615
6.199.984
716.508
99.06
786.042
1.067
44.990
19.800
9.011
44.174
7.188
4.589.106
623.892
801.957
161.906
35.908
8.331
111.852
65.647
93.140
6.163.091
675.257
99.04
pilllllllllllllllllllllllilIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllH
(Vertaling van Jean H. P. Jacobs)
84
Gaat wel weer over, moeder. Ik kreeg dat zo
ineens.
Goeden avond, mevrouw Braun, begroette Gra-
bert haar een beetje verlegen en was erg onder
de indruk van de boze uitdrukking op haar goedig
oud gezicht.
'n Avond, zei zij, zonder zich te verroeren en
keek hem ook niet aan.
Trude was intussen weer op de sofa gaan zitten
en trok haar uniformjas uit.
Komt u als Busehmann. vroeg mevrouw Braun
grof,, of bent u Grabert? Ik wil u maar meteen
zeggen, dat ik met zulke mensen als Busehmann
niets te maken wil hebben.
Nu maar kalm aan, moeder. Niet altijd direct
met de deur in huis vallen. Ga eerst eens zitten,
meneer Grabert. Zo en nu drinken we samen
een borrel, zoals dat onder mannen behoort. Die
vrouwen lopen altijd zo hard van stapel.
Hij zette twee glaasjes op tafel en schonk ze tot
de rand toe vol.
Gezondheid, meneer Grabert. Fijn, dat u er
weer bent.
Gezondheid, meneer Braun. Hij hief zijn glas
ook in de richting van mevrouw Braun en Trude,
maar die namen daar niet de minste notitie van.
Toen dronken de twee mannen de glaasjes in een
teug uit.
Trude keek op haar handen neer, die automatisch
f ,y„ v3n ]le>t tafelkleed speelden.
Ik kan u best begrijpen, mevrouw Braun, be
gon Grabert na een poosje ietwat haperend, dat
u met een Busehmann niets te maken wilt hebben.
Hopelijk gelooft u mij, als ik u zeg, dat ik die naam
niet vrijwillig heb aangenomen. Hij is mij om zo te
zeggen verleend geworden.
Begrijp ik niet, mopperde zij. Titels en on
derscheidingen worden verleend, of een kruis van
verdienste, maar namen.... nooit van gehoord. Waar
om ook?
Als camouflage, mevrouw Braun.
Och nee! En wat moet er dan gecamoufleerd
worden?
Nu keek zij hem aan, uitdagend en spottend.
Mijn bezigheden.
Als agent en provocateur?
Ja. De oude naam zou misschien verraderlijk
kunnen zijn.
Braun begon ineens te hoesten schoof met zijn
rieten leunstoel een eindje van Grabert weg.
Ik moet zeggen, u bent tamelijk openhartig,
zei mevrouw Braun met een medelijdende blik op
Trude. Moet u me eens zeggen: schaamt u zich
eigenlijk helemaal niet?
Waarvoor, mevrouw Braun?
Waarvoor waarvoor? bauwde zij hem woe
dend na. Voor uw eerlijke, oude naam, die u van
uw vader en moeder gekregen hebt, die fatsoen
lijke en achtenswaardige mensen waren.
Zelfs daarom is het immers beter, een andere
naam te dragen, zodat ik mij niet behoef te scha
men, omdat ik nu iets doen moet, wat niet in over
eenstemming valt te brengen met de opgerepte
naam van mijn ouders. Ik ben er eigenlijk erg
dankbaar voor, dat ik op het ogenblik Busehmann
heet.
Als dat zo is, dan is het werkelijk beter, niet
meer Grabert te heten, meende zij bitter. En om zo
iets heeft mijn dochter zich nu bezorgd gemaakt.
Nee, Trude, zet dat maar uit je hoofd, dat is de
moeite niet waard.
Trude liet het hoofd zakken, zodat niemand haar
troosteloos gezicht kon zien. De blik van Grabert
bleef evenwel lang op haar rusten en in zijn peinzen
de ogen lag een uitdrukking van verwondering, ter
wijl er tal van vragen in leefden.
Ja, ging mevrouw Braun onverbiddelijk ver
der, die heeft zich zorgen om u gemaakf en alles
wat zij vroeger heeft geloofd, heeft zij overboord
geworpen ter wille van u. Omdat u gearresteerd
was, omdat zij de onrechtvaardigheid en onmenselijk
heid van het systeem hier heeft ingezien. Want
u had immers niets misdreven en geen mens iets
aangedaan. En nu zit u hier, brutaal en opgewekt,
alsof u de hemel weet wat voor een held bent en
u bent nog iets veel ergers dan Trude en Hilde ge
weest zijn. Nee, meneer Grabert of meneer Buseh
mann, neemt u die zak gerust maar weer mee te
rug en laat u hier alstublieft niet meer zien. Over
die teleurstelling zal ik nooit heenkomen. Uw ouders
zouden zich in hun graf omkeren, als zij konden
zien, wat er van hun zoon geworden is. En, zij liet
haar stem dalen tot een gefluister, die zien het
van daarboven, daar kunt u zich op verlaten, en
God ziet het ook, wat u allemaal uitspookt en eens
zult u daar ook rekenschap van moeten geven.
Grabert stond moeizaam op. Zijn gezicht was
krijtwit geworden. Hij keerde zich tot Trude en
zij keek naar hem op. Zo bleven hun blikken vra
gend in elkander rusten. En toen bewogen zich Tru-
de's bloedeloze lippen en smeekten:
Zegt u toch iets tot uw verontschuldiging. Ik
kan niet geloven, dat het allemaal zo is, zoals
moeder denkt.
Ik vind ook, liet haar vader zich nu horen,
dat u eens wat moest zeggen, meneer Grabert.
Ik geloof niet, dat u mij zoudt begrijpen, ant
woordde hij vermoeid. Het is moeilijk, u allen dui-
Jelijk te maken, waarom ik Busehmann geworden ben
en het is ook niet zonder gevaar, het te weten,
want wie het weet, is een deelgenoot, en dat kan
hem misschien de vrijheid kosten.
Zij zullen niets zeggen, stelde Trude hem ge
rust, die voelde, dat hij zich vooral tot haar richt
te. Bang ben ik ook niet. U had het daarstraks over
de leugen, waarmee u zich de vrijheid gekocht hebt.
Is dat de sleutel?
Hij knikte en keek peinzend voor zicht uit.
Zo is het. Ik heb besloten een leugenaar te
worden, omdat het volkomen dwaas is een marte
laar te zijn voor de waarheid. De martelaar wordt
het zwijgen opgelegd en verliest daardoor de mo
gelijkheid, aanklager en voorbeeld te zijn.
Trude knikte hem aanmoedigend toe, stond op
Advertentie
.MENTHOl.PEi.LET:>
Tegicri hoest en Keelpijn
Uitwerking frappant
DEN HAAG, 22 febr. (ANP)
fP
i ó1
verband met het verstrijken van d® -m
hem overeengekomen ambtster
heeft drs. A. B. Speekenbrink,
neur van de Nederlandse Antillen
verzoek ingediend per 1 juni uit
functie te mogen worden ontheve";
Dezer dagen kan het K.B., waarbiJ r,
ontslagaanvrage wordt ingewilligd. N
wacht worden.
LETTERGREEPRAADSEL
en ging naast hem staan.
(Wnrdt m'volpni
Horizontaal en verticaal de? ja
woorden invullen. 1 land in Aziè,_fye0l
kernij; 3 sinterklaaspoppen ver „„gel'
4 een ommekeer nemen; 5 opbr®
6 opbrengst.
Oplossing van 21 februari. at;
Horizontaal: 1. Vastigheid; 2. adv® j,,-
3. dopper, ami; 4. en, asgat; 5. ui' uri'
nen; 6. estrade, d.d.; 7. aa, elger; Z'perd<
fair, Ems; 9. M.O., freule; 10 tij, ipc
11. pakiis, dito. po-
Verticaal: 1. vademecum; 2. adonis' jCe,
i ta; 3, s.v.p., staf, ijk; 4. topograaf; AgdJ
U.A., iris; 6. garanderen; T. ba. so®'- ^jt,
S. etage, gelei; 9. mandement;