Morrison had in 1945 aan het hoofd van partij en regering willen staan ■■BI in de orthodoxe kathedraal van MOSKOU Doodwaar is uw Hadeswaar is uw prooi? m 1 HERINNERINGEN VAN EEN OUD-PREMIER Bevin voortreffelijke keus voor het Foreign Office H Een volle kerk HET IS Al.EES LICHT EN VREUGDE Ooggetuige* verslag van Nederlander S" SC viet Vt $22 ZATERDAG 15 APRIL 1961 S deze dagen de kerken overvol. En ge wordt opgenomen en meege voerd in de mysterieuze stroom van de lange, lange Liturgie. Wat een volk, wat een zang, wat een kerk! Celebreert de patriarch niet zelf? Laten wij het aan een non netje vragen: neen, hij zal maar enkele van de allerplechtigste Diensten in de week der grote mysteriën vieren. Alle Diensten te' celebreren zou te vermoeiend voor hem zijn. Jlatoeshka (moe dertje zo spreekt men een non netje aan), kunnen wij ervan ver zekerd zijn op de grote dagen een plaatsje te vinden vóór in de kerk, dicht bij de ikonostase?" Het zal vreselijk vol worden. „Ge zijt een gedoopte christen: kom maar door de zijdeur naar binnen, ge krijgt een goede plaats". MOSKOU, Pascha. oskou in de prille lente: in de Alexandertuin aan de voet van de Kremlmuren zwellen de knoppen na een lange winter, de bctboeshku's, de groot moeders, koesteren zich met de nog winters ingepakte kleinkin deren in de warme voorjaarszon. De lucht is ijl en doorzichtig. In de Gorkystraat verkopen bloemen- vrouwtjes de eerste sneeuwklok jes. Het wordt lente in de natuur, het wordt Pascha in de kerk. Waar zullen wij de grote en hui veringwekkende mysteriën van het feest der feesten gaan vieren? Ga mee naar de kathedraal op het Jelochowskajaplein, waar allicht de oude patriarch (hij is nu 86 jaar) nog wel op één der grote dagen zal celebreven. En op zondag 2 april, de Palmzondag, de intocht des Heren in de Hei lige Stad, gaan wij tegen 10 uur naar de kathedraal. Spoed u, want meer nog dan ooit zijn in Nt, k he Nts ATTLEE's regel om fit te blijven: Nooit piekeren H: m x dat de Conservatieven zouden win nen. Nu moest hij vaststellen, dat zijn partij een grote nederlaag had ge leden. Nog geen half uur nadat Churchill Buckingham Palace had verlaten, betrad Attlee, die intussen telefonisch was ontboden, het konink lijk paleis. George de Zesde verzocht de Labour-leider een nieuwe regering te vormen. Maar enkele uren tevoren had de nieuwe premier een brief van Laski gekregen, waarin betoogd werd. dat Attlee geen opdracht tot kabinets formatie kon aanvaarden vóór er nieuwe verkiezingen waren gehouden voor het leiderschap van de partij. De nieuwe socialistische M.Ps zou den ook mee moeten stemmen. Laski wilde Attlee door Herbert Morrison vervangen zien, en hij hoopte een groot aantal pas gekozen Lagerhuis leden voor dit plan te kunnen winnen. Attlee trok zich echter niets van Laski's brief aan. Hij was van me ning, dat hij de koning geen dagen kon laten wachten, en dat het een rare indruk op de kiezers zou maken als Labour nu eerst weer eens over de partijleiding ging stemmen. Bo vendien was de driemogendheden- conferentie in Potsdam nog in volle gang, en Fruman en Stalin wachtten vol ongeduld op de nieuwe Britse premier, die Churchills rol in de be sprekingen zou overnemen. oud-vakbondsman, mede op grond van diens temperament, een meer geschik te figuur achtte om Molotov van re pliek te dienen dan Da'.ton. Mét Bevin heeft Attlee een uitste kende keuze gedaan. De samenwer king tussen de premier en zijn minis ter van Buitenlandse Zaken, die grote achting voor elkaar hadden, is tot Bevins dood, in 1950, steeds voortref felijk geweest. En Attlee die het standpunt huldigde, dat een premier niet moest steunen op een kleine kring van intieme vrienden, Hoeft la ter verklaard: „Mijn relaties met Ernest Bevin waren de innigste van mijn politieke léven." De vriend schap was geheel gebaseerd op diep respect voor Beviris grote kwalitei ten. Bevin koesterde, vooral sinds de af- Ïaire-Laski van. 1945. grote achterdocht ten aanzien van Morrison. Het. is dan ook wel merkwaardig dat juist Morri son hem als minister van Buitenlandse Zaken opvolgde. Maar zo gerespec teerd als Bevin was, zo verguisd werd Morrison. Het was moral zijn optreden in de affaire-Mossadeq waardoor zijn t en Engels-Franse ontmoeting aan de top van ruim tien jaar geleden. Van links naar rechts: Robert Schuman, minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk; Ernest Bevin, zijn Britse collega; premier Attlee en de Franse premier, Rene Pleven. De foto werd in december 1950 genomen in de ambtswoning van de Britse eerste minister, „Ten Dowmngstreet goed het socialistische tijdperk inging, is overigens niet uitgekomen. De Con servatieven zijn nu al weer tien Jaar aan het bewind, en het ziet er niet naar uit, dat zij spoedig door Labour verslagen zullen worden. HANS BRONKHORST reputatie ernstig geschaad werd. Hij heeft het ambt van Foreign Secretary overigens niet lang bekleed, want bij de parlementsverkiezingen van 1951 werden de socialisten verslagen. Toen Attlee in 1955 besloot het leiderschap van de Labour Party neer te leggen, koesterde Morrison de hoop de post te bemachtigen die hem tien jaar tevoren ontgaan was. Maar de socialisten ko zen Hugh Gaitskell, die ook nu nog aan het hoofd van Labour staat. et boek ,,A Prime Minister Re members" is op een eigenaar dige manier tot stand gekomen. Het bestaat voor het grootste deel uit interviews van de schrijver Francis Williams met Attlee. Deze vraaggesprekken werden op de band afgespeeld. Als men enkele grote eve nementen met geografische termen wil aanduiden, zou men kunnen zeggen, dat tussen Potsdam en Abadan Hiros hima. en Indië lagen, Berlijn en .Korea. Attlee's verwachting in 1945. dat met het einde van de oorlog Engeland voor- Clement Attlee, in de tijd dat hij premier van Engeland was. Op 26 juli 1945, toen bet al duide- was. lijk was, dat de Britse parle mentsverkiezingen van een dag tevoren door Labour waren gewon nen, probeerden een paar vooraan staande socialisten Attlee als partij leider te wippen. Zij wilden voor komen, dat Attlee premier werd. De samenzwering werd geleid door de legendarische hoogleraar van de Lon don School of Economics, wijlen Prof. Harold Laski, die voorzitter van bet dagelijks bestuur van de partij Het verbaal van deze mislukte putsch wordt verteld in een zojuist verschenen boek over Attlee: „A Prime Minister Remembers (Heine- rnann. London); Nog vóór de officiële verkiezings uitslag bekend was, bad premier Churchill zich naar de koning be geven om de vorst zijn ontslag aan te bieden. Het resultaat van de verkie zingen was voo» Churchill een bittere teleurstelling. Op de verkiezingsdag zelf had hij de koning nog voorspeld. Een week nadat Laski zijn complot had zien mislukken, schreef hij een tweede brief aan Attlee. In dit schrij ven sloeg hij plotseling een heel an dere toon aan. Hy betuigde nu zijn trouw aan de nieuwe premier, en hij bood zich zelf aan voor de post van ambassadeur in Washington. Hy ver telde welke kwaliteiten hij bezat voor deze functie, en hij sprak de ver wachting uit. dat Attlee zyn werk voor de party met een benoeming in Amerika zou belonen. Op deze brutale brief antwoordde Attlee met de volgende koele woorden: .Waarde Laski, mijn dank voor je brief. Ik he'o van dc inhoud kennis genomen." Uiteraard ging hy niet op het onbe schaamde voorstel in. Hij handhaaf de Lord Halifax als' ambassadeur in Washington. Er waren in die dagen ook nogal wat moeilijkheden over de keuze van een nieuwe minister van Buitenland se Zaken. De koning had in zijn onder houd met Attlee de hoop uitgesproken, dat Ernest Bevin benoemd zou worden tot Foreign Secretary. Maar Hugh Dal ton ambieerde deze post, en Bevin wil de graag minister van Financiën wor den. Toch kwam Bevin inderdaad op het Foreign Office. Maar niet omdat dit een wens van de koning was, maar omdat Attlee moeilijkheden met de Russen verwachtte en omdat hy de Prof. Harold Laski, die in 1945 probeerde .te verhinderen dat Attlee premier werd. opgenomen. Dc bandopnamen zijn door Williams van een verbindende tekst voorzien. Het boek bevat verder nog niet eerder gepubliceerde correspon dentie van Atllee met Britse politici, Truman en andere buitenlandse staats lieden. Het resultaat is enigszins rom melig. Het is geen goed leesbare bio grafie geworden, vooral ook omdat Williams bij zijn lezers te veel bekend veronderstelt. De mensen die, meestal zonder enige introductie, ten tonele ge voerd worden, zullen voor jongere le zers vaak nipt veel meer dan namen zijn. Stafford Cripps was in zijn tijd een beroemd minister van Financiën, maar het is al weer tien jaar geleden dat hij stierf, en wat weet de na-oorlogse ge neratie nog van hem? Williams had in zijn boek van figuren als Cripps, Alan- brooke, Alexander, Shinwell en Stokes om slechts enkele namen tc noe men veel meer historische bijzon derheden moeten geven; al had hij het maar in voetnoten gedaan. Uit dc letterlijke weergave van dc gesprekken met Attlee blijkt weer eens. dat de Britse oud-premier zich in de verste verte niet zo boeiend weet uit te drukken als zijn voorgan ger en opvolger Churchill. In tegen stelling met Sir Winston is Lord Att lee een vrij kleurloze figuur. Achter het beeld van de leider van de La bour Party ziet men maai' zelden de mens Attlee. Do socialistische staats man heeft de typisch Britse neiging ons zo min mogelijk over zyn strikt persoonlijk leven te vertellen. Slechts nu en dan wordt een tipje van de sluier opgelicht, zoals op het ogen blik, dal Attlee de vraag moet be antwoorden hoe hij zo enorm veel werk kon verzetten. ,,Ik voel my ge woonlijk heel fit," zegt hij dan, „en dat komt, omdat ik nooit piékeiIk werk iedere dag de taak af, die ik my voor die dag gesteld heb. Ik neem een beslissing, en daarmee uit. Het heeft geen zin je af te vragen, of je wel de juiste beslissing geno- .men hebt. Daar bereik je niets mee." In de zes jaar dat Attlee premier van Engeland is geweest, heeft zich een be langrijk stuk na-oorlogse geschiedenis Een glasfabriek, in Maivz heeft een stuk glas van 940 kilo gegoten, waaruit voor het nieuwste sterrekundige observatorium ter wereld, dat te Caracas in Venezuela in aanbouw is, een spiegel van anderhalve meter doorsnee en met een dikte van 24,4 cm zal worden geslepen. Dc glasklomp heeft niet minder dan tien weken nodig gehad om geheel af le koelen. Men hoopt dat de nieuwe spiegel lot nog toe onvermoede geheimen van het heelal zal ontsluieren. Het HEILIG PASCHA r: Russische vrouwen brengen hun paasgave naar de orthodoxe kerk van Christus' Opstanding in Moskou. Op de drie eerste dagen in de Heilige Week wordt de Liturgie, de Dienst der Eucharistie, niet gevierd; maar de „Li turgie der voorafgewijde Gaven", een communiedienst. Zullen wij die elders gaan meevieren? Bijvoorbeeld in de gro te kerk van Christus' Opstanding by het Snkolnikipark, waar een koor van blin den zingt, ot in het hart der stad in de apno agijqaeud jaq ';eBuVsXqA\ossaoC,ia gerestaureerde kerkje uit de ITe eeuw, vol met heerlijke ikoneru En overal die wonderbare stemming: de Heer is de Heilige Stad binnengegaan om zijn hui veringwekkend Pascha te voltrekken. Op de Witte Donderdag celebree; t de gryze patriarch zelf de mystieke Dienst. Wat een mensen in deze ge weldige kerk! Er kan welhaast nie mand meer by. Zie, allen rekken zich, wanneer de patriarch door de ingang binnentreedt. Het koor (twee koren, elk van een 60 zangers en zangeres sen) juicht in verrukkelijke melo dieën. Hoe ontroerend: ondersteund door twee jonge dienaren wordt de oude hogepriester naar de troon midden ir het kerkeschip geleid en daar bekleed met de kostbare gewaden. Rek u uit om niets van dit indrukwekkende schouwspel te missen. Ja, hij is het zelf, deze eerbiedwaardige gestalte, herder van die wonderlijke 'kerk, Zijne Heiligheid, Alexej, patriarch van Mos kou en gans Rusland. In de Heilige Dienst is ingesloten de wijding van het Myron, de zalfolie voor dopelin gen en zieken. Rondom het altaar staan rijen blinkende bussen met dc kostelijke olie en de geur verspreidt zich over de opgepropte menigte. En het blijft in ons naklinken: „Aan Uw mystiek Avondmaal, neem mij vandaag aan als communikant. Zone Gods...'' Op de avond van de Witte Dondci dag lopen wij binnen in de oud' kerk van de profeet Elia dichi by het grote moderne /.wembas sin in liet hart der stad. Vele kerkei zijn in deze dagen dag en nacht ge opend. Het is nu de by het Russisch' kerkvolk zo geliefde „Dienst der twaa!' Evangeliën". In de Vesperdienst van deze dag zijn twaalf evangelieperikopen ingelast, die verhalen van de Passie der Heren. In de warme nachtelijke kerk staai dicht opeengedrongen de honderder gelovigen met kaarsen in de hand Wat hier uit de Schrilt wordt gelezen zijn geen verhalen, het is geen histo rie, maar mystieke werkelijkheid. Dr ingewijden vieren en beleven met hun Heer Zijn Passie. Geen herinnering of gedachtenis, maar verhaalde werke lijkheid in het heden van cultus en li turgische riten. „Meden zingt het koor hangt aan het hout Ilij. die de aarde boven de waieren heeft opge hangen..." De Goede Vrijdag brengt dit jaar een wonderlijke, slechts heel zelden voorko mende coïncidentie. Goede Vrijdag valt dit jaar volgens de oude kalender op 25 maart. De feestdag der Annuntiatic wordt niet verplaatst, maar het oude feest wordt nu ingevlochten in de ge- bedsuren van de Heilige en Goede Vrij dag. Op deze dag .wordt nimmer de Eucharistie gevierd, behalve wanneer, zoals dit jaar, deze dag valt op 25 maart. In de kathedraal wordt de ont zettend lange dienst gecelebreerd door bisschop Nikodim, de naaste medewer ker van de patriarch. Wonderlijke bele venis: de treurgewaden van 's Heren do- dendienst worden verwisseld met de wit te gewaden voor de Liturgie van het oude Mariafeest, eigenlijk het begin der Incarnatie. Dan keren op het einde van de Vesperdienst de riten van de Goede Vrijdag weer terug. De Pluschtschanit- sa, de ikoon van 's Heren Lijkwade wordt op de hoofden der celebranten uitgediagen naar liet midden der keil' De Patriarch van Moskou, Alexej en daar zorgzaam neergelegd op een lied van geurende voorjaarsbloemen. En het koor zingt in onnavolgbare ontroerende melodieën het trage gezang der Begra fenis: „De vrome Jozef, van liet hout afnemende uw zeer zuiver Lichaam..." Zorgen wij op de Stille Zaterdag tij dig in de kathedraal aanwezig te zyn. De dienst begint reeds om 10 uur in de morgen. Het is eigenlijk de naar de morgenuren vervroegde eer ste Vesperdienst van Pasen, gevolgd dooi de oorspronkelijke Paasnachtdienst. Nu wordt deze lange Liturgie tot in de mid daguren gerekt. Het is de meest geheim zinnige Dienst van het ganse jaar dei- kerk. Men zou vaak denken: deze dienst is de vrome Rus nog dierbaarder dan de Paasnachtdienst. In gespannen aan dacht volgen de weer tot in alle hoeken opgepropte gelovigen dc mysterieuze ri ten van deze geheimzinnige dag. Midden in de kerk staat, nog steeds de geurende Lijkwade. Rondom deze concentreert óch het eerste gedeelte van de aan grijpende dienst,. Een jonge dienaar reedt naar voren on leest met doordrin gende stem de vijftien grote Profetieën, prototypen van de Opgestane Heer en an dc nieuwe schepping. Dit zijn alle ;een verhalen of historische herinnenn en. doch mystieke realiteiten. Onmerkbaar gaat de Vesperdienst over in de viering der Liturgie. Reeds straalt de vreugde van de nabije Op standing door. 'De zwarte gewaden der rouw worden verwisseld met de witte paramenten der vreugde. Het blyde dooplied uit de Romeinenbrief weerklinkt telkens weer: „Zovelen gij in Christus gedoopt zijl, hebt gij Chris tus aangedaan AUiloeïa". En de aarts diaken zingt met doordringende bas stem het evangelie van de vrouwen, die „met grote vreze en vreugde" van hei ledige graf zijn heengegaan. Is de Heer reeds opgestaan? Telkens weer in deze lange en (zo zou men soms zeggen) tweeslachtige dienst de beide facetten van dood en leven. En dan dat wondervolle moment van het indragen van het Brood en de Wijn in zwijgende processie. Het is Stille zaterdag en het koor zingt in gedragen melodie het oude lied uit dc Jacobsliturgie: „Laat zwijgen al le sterfelijke vlees en staan met angst en vreze en niets aards in zich den ken..." Welke kerk heeft deze onverge lijkelijke sfeei van de Russische Welikaja Socbbota, de Grote Sabbat? En bij het einde van de lange aangrijpende dienst worden wij ermaand door één der cele branten in een preek tot de intens alles belevende vromen om stil te zijn en om in stilte huiswaarts te gaan als de vrouwen van het graf en in grote vreze en vreugd de heilige stonde der Opstanding te verwachten. En wy lopen weer bulten In de late namiddag en in het plantsoen vóór de kathedraal botten de struiken en spelen de kinderen in de zoete lentezon en liet is stil in de natuur en het is nu slil in de kerk. O wonderbare stonde in dc middag en de avond van de Welikaja Soebbota... Hel wordt donker in de zaterdag avond Komt, spoeden wij ons ter kerke voor de Paschalnaja Notsch, de Paasnacht. Het is nu negen uur én pas tegen half twaalf zal de vigiliedienst beginnen. „Maar daar is nu al geen doorkomen aan zegt mijn vrouw Daar komen wij nooit in." Maar het toverwoord: „Goede mensen, wij zijn gedoopte christenen uit het westen, laat ons door." En het wordt tien uur en elf uur en mijn vrouw vindt het angstig: zóveel opeengedron gen mensen in een kerk zagen wij nim mer. Hoort de klokken! De Patriarch! Ja, de Patriarch, welk een belevenis- de Patriarch in de Paasnacht te Mos kou! Speelt dit alles zich nog af op aarde of is de liturgerende Kerk hier in de hemelen? „Uwe Opstanding, Christus, onze God, bezingen de en gelen in de hemel Christus is opge staan uit de doden". En de Patriarch tot de duizenden: „Christus is opge staan" en het schreeuwt in de gewel dige kerk: ,,H(j is waarlijk opgestaan". En tot ons, de vreemdelingen, daar vóór bij de ikonostase: „Le Christ est ressuscité Christus ist auferstanden."' En de Russen komen ons begroete11 en kussen: „Christus is opgestaan." En allen kussen elkander: „Christus is op* gestaan". Dan leest een der celebran ten, ol liever: hij schreeuwt het als een triomfkreet over de duizenden: de preek van Johannes Chrysostomus: „Dood. waar is uw prikkel, Hades, waar i* uw prooi?" Dan: de Paasnachtliturgic: één ju bel en vreugde. De deuren van de ikonostase blijven open. Alles is licht en vreugde. Is het nog nacht of is dit hot aanbreken van de eeuwige Goddelijke Dag? Dit is de opheffing van de tijd, dit is reeds hier en nU de eeuwigheid. Dit is de Avond en de Morgen van „Dag één", de nieuw® Dag uit Genesis 1:5. En het evange lie (Johannes I) klinkt in vele talent in het Slavisch en het Grieks, in het Latijn en het Russisch en voor ons (de vreemdelingen) in het Frans eb het Duits. En de duizenden jubelen de geloofsbelijdenis als een hymne: I" geloof in God, den Vader, den al- machtigen... En de oude, grijze Pa triarch bidt handenheffend het ge- heimzinnige gebed, dat de Heiligt Geest moge komen om het wonder der Euchanstie te voltrekken. „Onz® Vader, die In de hemelen zijl," jube len wee; de duizenden. „Neemt het Lichaam van Christus, drinkt d* Beker der onsterfelijkheid", zingen d® koren bij de communie. En op het sift van de van licht doorstraalde Dienst de zegenwens van de celebranten1 „Christus is opgestaan uit de dodcf en aan hen die in de graven waren, gaf Hij het leven." Hop laat is het, drie uur, vier uur- Of is alles tijdloos geworden? En wu slaan weer buiten, op het Jelochowska japlein in de zoele lentenacht in Mos kou. En wij denken: wat een stad, \va' "en kerk, wat een volk! En het zing1 In ons na: Christus is opgestaan va" de doden. En wij zeggen met het vei' van de dichter Tjoettsjew: „In Rus land kan men slechts geloven..." P. HENDRI# Het Russisch Paasfeest viel dj' jaar (naar de oude kalender) ePii wee» na ons Paasfeest, der op 2ondag april. Vandaar op 2 april Palmaondag- >|-OUv N'ee I O >«en 'n *11, «5 Wal <Veri 'ijk 01 *Ar rij: klip °p d °Vere

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 4