;n twijfel aan zijn orthodoxie en oprechtheid Padre Pio wordt tegen kwalijke aanhang in bescherming genomen ui p*1 M Populaire verhalen over paranormale begaafdheid w Interessante studie over: BIJBEL EN KORAN Basis voor een gesprek E Ruimtevaarder wi naar de maan T O de Columbus van de ruimte Fabrikant biedt een leger aan ZATERDAG MEI 1961 (^an onze Romeinse correspondent) adre Pio da Pietrelcina O.F.M Cap. wordt volgende maand 75 jaar. Hij heeft de naam een Wonderdoener te zijn en het volk r>°omt hem een „santone", een grote oeilige. Niemand twijfelt aan de or thodoxie van Padre Pio, aan zijn op- rechtheid en aan zijn apostolaat, dat van de biechtsfoël, acht en meer Jhir per (]ag- Zelfs niet het Heilig officie. Maar over zijn gave van v°or.spellingen, helderziendheid, bi- °catie, over zijh wonderen en zijn si'8mata gaat het officiële oordeel Eet verder dan „paranormaal". Óf-. Schoon (naar ons beste weten) nopit priester gestigmatiseerd werd, Raakte dit op een zijner onderzoe- *®rs> de beroemde medicus en psy choloog prof. Agostino Gemelli ■E.m., wetenschappelijk weinig in- ,ruk. Stigmatisering kan een hyste- rieverschijnsel zijn. Rome heeft een Jid lang de vreemde dingen van adre Pio en meer nog de belang- '^riling van buiten daarvoor gewan- rouwd. Dat duurde van 1924 tot ^3. „De Kerk wil zeker niet in de T^aduw stellen wat God met het onderbare uitwerkt, maar zij wil echts de gelovigen een open oog °en houden voor wat van God f°mt £°mt. MARISTEN VIJFTIG JAAR IN HULST (Van een medewerker) ijdens de rumoerige dagen van januari 1945 meldde zich bij de in Beieren gelegerde Amerikanen een vriendelijke, welbe spraakte jongeman, die beweerde Wernher von Braun te zijn. Aanvankelijk wilde men hem niet geloven, maar weldra bleek, dat hij de waarheid sprak. Hij was de man waarvan een Amerikaans gene raal had beweerd: „Arresteer tegen elke prijs Von Braun; hij is de gevaarlijkste man ter wereld!" T °°r het hezoek van de apostolisch visitator werden allerlei intriges geweven °ndovi de samenstelling van de lijsten met biechtelingen voor Padre Pio. Er "■ren aparte lijsten voor mannen en voor vrouwen. Een groepje vrouwen, die haar kans afwachten om te worden ingeschreven. Padre Pio voor het altaar in San Giovanni Rotondo. valse wonder" (Kardinaal Otta- 'ani, II Baluardo). van en voor wat niet van God De Kerk is de vijandin van geen omstandigheden gestoord wilde worden, riep woedend de schildwacht op het matje, maar de man had nie- man doorgelaten. Intussen was de spanning gebroken. Iets in de hele ge schiedenis bleef de generaal duister. Toen hij na de oorlog over Padre Pio hoorde spreken is hij poolshoogte gaan nemen in San Giovanni Rotondo. Hij was in burger, maar zelfs een ge neraal in civiel werd toen niet bij de pater.toegelaten -op-,medisch bevel. De gardiaan stond hem echter fob "zich in een hoek van de gang op te stellen, RHfMiiiiifiiiiniiititinfliii/tiiiiHiiiiiiiiiimniiiiiiiiHiiiiiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIllllllll waar het convent langs zou komen na de refter. Onder de barrevoeters her kende de generaal zijn nachtelijke be zoeker. Padre Pio keek hem aan, lach te en stak de vinger naar hem uit met een gebaar: „Dat was maar op het nippertje". gr. Damiani, vicaris-generaal van Salto (Uruguay) bezocht Padre Pio en wilde voor de rest van zijn leven in San Gio vanni Rotondo blijven. Maar Padre Pio zei: „Neen, uw plaats is in uw dio cees". Toen vroeg mgr. Damiani: „Be loof me dan me. bij te staan in het uur van mijn dood." Na een ogenblik ant woordde Padre Pio: „Goed, ik beloof het." In 1941 vierde de aartsbisschop van Salto een feest en er waren veel bis schoppen gekomen, onder wie de Ka pucijner aartsbisschop van Montevideo, Va, bic E ZM gebed ^uten wij in het voetspoor van de in bet midden. van Padre Pio anaf 1931 moelit Padre Pio niet k biecht horen en niet meer in het 'ie ïbaar <le H. Mis lezen. Toen keer- h'aK Setij, nadat het Rome duidelijk Web, geworden, dat er geen bedrog in die, Vorn> ook in het spel was. Sinds- verspreidde Padre Pio's naam W snel, ook buiten Italie's grenzen, hert e" £oto's van de Kapucijn zijn li,, ''(i honderdduizenden in omloop. Ure T?"'g hand schreef eronder „Pa- 'o, bidt voor ons". Som?,1 klinkt vreemd, het lijkt een t'enn Pre-canonisatie. Maar ais een Seh, waar is van wat over hem ge- kein Ven 's en niet, wat vrij gere- gek gst,eurt, op de Index is terecht- W,i'Wien, dan stellen zijn „paranor- Seao,e'genschapnen hem in staat on- Wt t de afstand met mensen in con- V6r e komen om hen te helpen. In hoe- riin gebed wonderen kan afroe- tef.'1 biografie van Padre Pio ver eg,; A'berto del Fante, dat in de oorlog .Jachtvliegtuig in brand geschoten sDrp„' T°en de situatie hopeloos werd, hip. de vlieger. Zijn parachute ging h a a „«Pen en hij viel als een potlood hein noden. Toen pakte een monnik tip „'"'et en droeg hem naar de a?1"" 'hi'np !s vertelde hij deze wonderlijke til-,, ^s-sic. Zijn moeder zei: Dat is Pa- krti,,'Y° geweest. Ik heb zoveel voor je E Tnpn zij hem een loto van de Uit' ivln i'et ziGn riep de jonge vlieger het i', is de zelfde man. Hij is naar gpr,.? °ster in San Giovanni Rotondo ,,Ifp.a|t om Padre Pio te bedanken. ilcH„ "as 'tiet de eerste keer, zei deze, Vlie„, er je je, dat boven Monastir je Veijmf'g werd getroffen. Ik liet het 'anden." Het was waar. Jtai -a Winowska schrijft in haar ,,Le Uaail^1Sage du Padre Pio", dat de Ita- Egeèi 8eneraal Cadoma na een grote raakt g te velde in een zenuwcrisis biakp en eel* eir,d aan zijn leven wilde *chpp' zonder aangemeld te zijn ver hei- 11 een monnik in zijn kwartier en Zitl'>,"h.°m, generaal, niet van die on- waarna hij verdween. Cadorna, lders gegeven had, dat hij onder mgr. Barbicri, de tegenwoordige Cu riekardinaal. 's Nachts werd mgr. Barbleri uit bed geklopt. Een hem on bekende ordebroeder stond voor zijn deur en vroeg liem terstond bij mgr. Damiani te komen, die stervend was. De aartsbisschop vond mgr. Damiani in een hevige aanval van angina pec.- toris. Nadat hij bediend was, stierf hij sereen. Op het nachtkastje? vond men een papiertje, waarop in potlood met bevende hand geschreven stond „Pa dre Pio is gekomen". Verhalen van deze aard zijn legio, al zijn zjj in wezen bijkomstig. Want het apostolaat van Padre Pio lijkt op dat van de Pastoor van Ars: in en bui ten de biechtstoel, maar vooral in de biechtstoel, de mensen tot God bren gen. San Giovanni Rotondo, een bergdorp je in een der armste gebieden van Zuid-Oost Italië, is sinds lang een be devaartsoord. Personen uit alle maat schappelijke groeperingen en uit vele landen treft men er dagelijks aan. Zij komen biechten en om raad vragen. Van heinde en ver stromen giften bin nen, als „intenties" voor Padre Pio. In 1940 is deze begonnen met de bouw van een ziekenhuis, dat hij „Huis tot verlichting van het lijden" noemde. Thans heeft San Giovanni Rotondo een der best ingerichte hospitalen van Ita lië en Europa. Paus Pius XII hief for meel de gelofte van armoede voor Pa dre Pio op en wel in zoverre, dat hij zelf de beheerder van zjjn ziekenhuis en andere stichtingen kon zijn. at grote opschudding in Italië veroorzaakte, was het feit, dat onlangs het Vatikaan een apos tolisch visitator, in de persoon van mgr. Maccari, naar S. Giovanni Rotondo gezonden heeft. Al eerder was uitgelekt en had men van bedevaart gangers vernomen, dat op de goede grond aldaar ook het onkruid welig groeide. Nu is het ieders ervaring, dat een religieus centrum een drukke markt uitlokt van allerhande snuiste rijen en tegen de kultus aanhangende dingen, waarover het oordeel kan lui den van „simpel" en „lachwekkend" tot „ergernisgevend". Ook voor de (nieuwe) kerk van S. Maria delle Gra- zie bloeide de handel. Maar als met kippenbloed bestre ken lappen voor duur geld worden verkocht als „relikwieën" van Pa dre Pio's stigmata en als „wonder doende" stukjes stof in de handel ko men, die afkomstig zouden zijn van zijn pij, van het kussen waarop hij geknield heeft of wat dan ook, dan duidt dat "op hysterie; het is bedrog en virtueel simonie. In S. Giovanni staan thans zeven luxe hotels, een kolonie weekendhuisjes en kleine vil la's en er is een levendig pension- bedrijf. Bericht wordt, dat een dier hotels is gebouwd met het geld, dat iemand bestemd had voor het oprich ten van een huis voor ongelukkige kinderen. Naar verluidt zou ook het geldelijk beheer van het hospitaal te wensen overlaten en men zou voor het opnemen van zieken meer naar de verzekeringspolis of de vooruit te betalen sommen kijken, dan Padre Pio's caritatieve bedoeling was. Het is verder bekend, dat de laatste tijd vele mensen van S. Giovanni te rugkwamen met ernstige klachten, zo niet met een afkeer van het „hele ge doe" daar. Padre Pio wordt oud en zijn gezond heid is wankel. Daarvan heeft een kliek bigotte vrouwen, die zich „be voorrechte dochters" noemen, gebruik gemaakt om Padre Pio in te spinnen. Zij vechten als duivelinnen om in het gedrang, dat 's morgens om twee uur begint, het eerst de kerk binnen te kunnen komen, als die om vijf minuten voor vijf open gaat voor Padre Pio's Mis. Z(j hebben „rechtens" de eerste plaatsen in de kerk op met ijzeren ket tingen vastgelegde kussens. Zij schij nen relikwieën te produceren en hou den de wachtlijsten bij der biechtelin gen. Mgr. Maccari heeft ontdekt, dat er zeer vreemde zaken in S. Giovanni ge beuren, een mengsel van middeleeuws fanatisme en geslepen handelsgeest. Het komt geregeld voor, dat biechte lingen weken moeten wachten, voor zij aan de beurt komen. En omdat, zoals overal in Italië „opstaan, plaats ver gaan" is, vaart het hotel- en pension wezen er goed bij. Maar als men de „bevoorrechte dochters" een fraaie som in de hand frommelt, dan schiet de naam van de milde gever als een raket omhoog op de wachtlijst. Aan het station in Foggia liggen al handige jongens op de loer. Voor goed geld, garanderen zij u een comfortabe le plaats op de biechtlijst. Geld ver dienen aan pelgrims is een oeroude zaak in S. Giovanni: in de verre Oud heid was op de Monte Gargano een orakel van Apollo. Later, gekerstend, kwam er een bedevaartsoord ter ere van de aartsengel Michaël, dat eeuwen lang befaamd was. Nu deze devotie te ruggelopen is, biedt de „Burcht van het gebed" van Padre Pio nieuwe mo gelijkheden. Thans heeft Rome paal en perk gesteld. Er zijn maatregelen genomen voor een ander financieel beheer en Padre Pip werd van zijn desbetreffende ver plichtingen ontslagen. Het generalaat der Kapucijnen heeft, naar gezegd wordt enkele provinciale bestuurders vin de Orde overgeplaatst, de prij zen der hotels worden onder contro le gehouden, de marskramerij op de piazza voor de S. Maria delle Grazie is weggevaagd. Zelfs de kussens der „bevoorrechte dochters' zijn mèt de voorrechten verdwenen. Voor het al taar is een hek aangebracht. Dc Kerk moet voorzichtig zijn met haar maatregelen. Een al te rigoreus ingrijpen, op zich zelf gewettigd, kan hier een formele volksopstand veroor zaken. Als anecdotische kanttekening ver melden wij, dat een heetgebakerde in dustrieel uit het Noorden, een groot vereerder van Padre Pio, de bevolkmg van S. Giovanni Rotondo een formeel bewapend leger van duizend man heeft aangeboden, voor het geval „ze" Pa dre Pio zouden overplaatsen. Rome is verstandig geweest. Het heeft Padre Pio gevraagd zich meer terug te trekken. Met Pasen droeg niet hij, maar de gardiaan de plechtige Mis op. Men heeft de oude man niets ver weten, h\j staat boven elke verdenking. Het gaat om de fanatieken onder zijn volgelingen en om de „sjacheraars in do tempelhof". r valt in onze tijd een toenemende belangstelling voor de grote we reldreligies te constateren. Het aantal boeken, dat daaraan gewijd is, mag reeds vrij aanzienlijk heten. De reden van dit opvallend verschijnsel ligt ongetwijfeld in de groeiende openheid van het menselijk denken, wat niet wei nig in de hand wordt gewerkt door de moderne communicatiemiddelen. Ander zijds moet ook rekening worden gehou den met het feit, dat sommige van deze wereldgodsdiensten een nieuwe missio naire activiteit aan de dag leggen. Dat geldt in het bijzonder voor het Moham medanisme. De laatste jaren zijn er in Europa verschillende missiecentra gesticht, die zich (en doel stellen de Islam bekend te maken door woord en geschrift en, zo mogelijk, nieuwe aanhangers te win nen. Nog niet lang geleden is er in ons land een volledige Nederlandse verta ling van de Koran uitgekomen, waar aan grote zorg is besteed. Voor het stren ge monotheïsme van de volgelingen van Mohammed hebben de theologen grote belangstelling. En dit te meer, daar er opvailende aanknopingspunten bestaan tussen Bijbel en Koran. De Franse Dominicaan Jacques Jo- mier heeft deze punten van overeen komst tot uitgangspunt gekozen voor een interessante studie, die, hoewel z(j voor alsnog niet tot definitieve resultaten leidt, toch zeer waardevol is als pionierswerk, dat een duidelijk inzicht geeft in de moeilijkheden, waarmee een vergelijking tussen Christendom en Islam ons con fronteert. Zijn boek, dat een bescheiden omvang heeft (125 blz.l. is vrij behoor lijk vertaald, al verraadt de Nederland se tekst herhaaldelijk zijn Franse oor sprong. Jomier verklaart eerst wat de Koran eigenlijk is, waarbij hij de nadruk legt op het feit, dat de prediking van de Koran maar twintig jaar heeft geduurd en in één enkel boekwerk verzameld is. Met de dood van Mohammed is de lange reeks van profeten definitief afge sloten. De Koran (is prediking) is het geheel van Gods tussenkomst in de da den en ondernemingen van de nieuwe ge meenschap, die Mohammed stichtte; bovendien is hij een dispuut met de hei denen, Joden en Christenen, terwijl hij de eenheid en de transcendentie van God en het geloof aan het laatste oordeel predikt. Volgens de Islam heeft Mohammed van God een wereldzending gekregen; als laatste der profeten wordt hij tot de hele mensheid gezonden. De Moham medaanse traditie leert, dat de Islam een godsdienstige houding is, door God in de harten der mensen gegrift vanaf de eerste dag der schepping. Adam, Noë, Abraham, Mozes, Jesus en Mo hammed beleden hetzelfde geloof. Al leen de wetgevingen verschilden, al naar gelang'van de tijdsbehoeften; de éne. ware godsdienst was steeds dezelfde. De Islam vervangt alle voorafgaande wetgevingen: de Joodse en Christelijke wetgeving worden derhalve als afge daan beschouwd. De Koran bedoelt dar. ook, minstens impliciet, de verovering van de wereld: hij ziet de wereldgeschie denis onder de beheersing van één gods dienst. Mohammed is de enige, die met een universele opdracht beiast werd. Hel wachten is nu niet meer op een nieuwe profeet, maar op het laatste oordeel. Herhaaldelijk beroept de Koran zich op de Bijbel: veel onderwerpen, gedach ten en verhalen uit de H. Schrift komen erin voor. Bii'ia altiid echter hebben deze een andere betekenis dan in de Bijbel. Aan de vergelijking van die overeen komsten is het grootste deel van Jo- mier's boek gewijd. Hoe lovend de Ko ran ook over de Bijbel spreekt, dat sluit nog niet in. dat de Mohammedaan hem ook leest. Hij gelooft eerder, dat de Jo den de Bijbel hebben vervalst. Het voornaamste kenmerk v an de Ko ran is zijn volstrekte monotheïsme. Van een drieëne God echter wil hij niet we ten. De wederopstanding der lichamen is een dogma van de Islam evenals de beloning naar de werken, maar hij blijft binnen de grenzen van een essentieel na tuurlijke godsdienst, die elke deelne ming, door de genade, aan het leven van God verwerpt. Bijzondere aandacht heeft de Koran voor Maria, de Moeder van Jesus. de enige vrouw, die met name wordt ge noemd. Zij is maagd gebleven. „Goj heeft U uitverkoren en gezuiverd", wordt van haar gezegd (III, 37. 42) „Hij heeft U uitverkoren boven (alle) vrouwen van deze aarde." Alleen Jesus en Maria zijn niet door ,.de Satan geraakt", maar men dient hierbij te bedenken, dat Is lam geen dogma van de erfzonde kent en dat de Koran op het stuk van Ma ria's zuiverheid niet de conceptie, maar de geboorte op het oog heeft. Alleen van Jesus wordt over een We derkeer gesproken,maar dan ais teken voor een tijdperk van totale vrede. Hij is echter „louter schepsel". Van een mysterie van de Menswording wil men niet horen. De ondubbelzinnige eenheid van God en Diens transcendentie is zeer scherp gescheiden van de schepselen. Waar de Koran van een ..Drietal" spreekt zijn Allah, Jesus en Maria be doeld, niet de H. Drieëenheid van de Orthodoxe Christenen. Het kruis speelt geen enkele rol in de Islam, daar dit niet past in de lijn van het heil, zoals de Koran het ziet. Behalve dat de Koran een sterk apolo getische inslag heeft, bevat hij ook tal rijke polemische passages tegen heide nen, Joden en Christenen. Hij discus sieert en argumenteert over dé eenheid van God. Als wetgevend boek telt hij talloze voorschriften, die het sociale ie- ven van de oorspronkelijke Mohamme daanse gemeenschap regelen. In de Openbaring van Gods Mysterie, waar in de Islam geen evolutie erkent, spreekt de Koran het laatste woord. Opvallend is de hoge waardering voor zijn literaire vorm. De Koran zelf wordt de Mohammedanen in zijn onnavolg baar artistieke vorm voor ogen gehou den als „het" grote wonder, dat de waarachtigheid van de Mohammedaan se profetie bevestigt. Jomier legt in zijn beschouwing over de Koran veel nadruk op de zeer uiteen lopende verklaringen der verschillende commentatoren. Waaruit volgt, dat het zeer moeilijk is vast te stellen, wat be paalde cn niet weinige teksten nu precies bedoelen. Het schijnt wel vast te staan, dat nóg zo christelijk klinken de passages zeker niet die zin hebben, welke de Christenen daaraan geven. Werkelijke overeenkomst tussen Chris tenen en Mohammedanen is er eigenlijk alleen maar in beider eerbied voor de ene en ware God, ofschoon er groot verschil is in het eigenlijke Godsbegrip. Zo het ooit tot een gesprek tussen bei de godsdiensten mocht komen, zal de kwestie van de authenticiteit van de Bijbel een van de belangrijkste dis cussiepunten uitmaken. Jomier heeft zijn boekje zeer irenisch geschreven, zonder onverantwoorde verwachtingen te wekken. Wie het aandachtig bestudeert zal een goed in zicht verwerven in de waarlijk niet ge ringe moeilijkheden, die een godsdienst gesprek tussen Christenen en Moham medanen meebrengt. Dat zal voorlopig echter wel beperkt moeten blijven tot werkelijk deskundigen. Intussen is het zeker van belang, dat anderen zich op de hoogte stellen van de eigenlijke stand ran zaken. De studie "an P. Jomier is daarvoor zeer geschikt. Het boekje is uitgekomen bij de firma J. J. Romen en Zonen te Roermond. L. AMSTERDAM. mei In ons blad van 2 dezer maakten wij er melding van dat in Hulst het gouden jubileum is ge vierd van de vestiging der paters Ma- risten (congregatie van Maria). De overhandiging aan de provinciaal, pater Pirenne. van de opbrengst der landelijke inzamelingsactie, geschiedde door drs. W. L. A. Lockefeer, voorzit ter van het centrale actiecomité te Hulst. Wij vermelden dit als rechtzetting. In ons blad van 2 dezer werd ten onrechte de burgemeester genoemd. WERNHER VON BRAUN, P dat historisch moment was Wernher von Braun 32 jaar oud. .Hij werd geboren op 23 maart 1912 in de Oostpruisische provincie Posen als zoon van de welgestelde Freiherr Magnus von Braun. Wernher's moeder was een enthou siast amateursfcerrenkundige en zij werd hierin al spoedig door haar zoon nagevolgd. De jonge Von Braun werd echter bij zijn studie al gauw gehandi capt door zijn gebrek aan wiskundige kennis. Hij ging inzien, dat hij het met zijn povere mathematische onderlegd heid niet ver zou kunnen brengen. Voor al zijn eerste kennismaking met Oberth's boek „Die Rakete zu den Pla- netenraumen" bracht hem tot dit be sef. Van toen af wierp hij zich met on gekende ijver op alles wat met wiskun de te maken had. Weldra had hij zich in _dit opzicht zo bekwaamd, dat hij zelfs mocht invallen als er op school een wiskundc-leraar afwezig was. In 1930, 18 jaar oud, deed hij eind examen middelbare school en verhuis de naar de Technische Hochschule in Charlottenburg. Tegelijkertijd ging hij praktijk opdoen bij bet Borsig-concern in Berlijn. In deze tijd hield hij zich al ernstig bezig met bet bestuderen van r9.lmt'ovaartproblemen. Al gauw sloot hij zich aan bij een groepje raketen thousiasten, dat een proefterrein had te Reinickendorf. Hier kwam hij in contact met prof. dr. Becker en ir. W. Dornberger, die beiden werkzaam wa ren op het Bewapeningsbureau, Op hun advies ging Von Braun studéren aan de Berlijnse universiteit en tegelijker tijd werken te Kummersdorf, waar het leger raketproefterreinen had. Enkele jaren later promoveerde hij op een proefschrift getiteld „Problemen rond vloeistof raketten". Von Braun en de V-2 In 1933 startten Von Braun en zijn medewerkers te Kummersdorf op be vel van de legerleiding <je ontwikke ling van de A-serie, waarvan het vierde type (de A-4) later bekend en berucht zou worden als de V-2. in december bereikten de eerste raketten een hoog te van twee kilometer. Tezelfdertijd kreeg Von Braun de leiding over de afdeling West van het raketproefsta tion. AI spoedig bleek, dat het terrein te klein werd. Men vond een zeer ge schikte plaats op bet nabij do Oder- monding gelegen eiland Usedom. De basis werd later bekend onder dc naam van het nabij Usedom gelegen plaatsje Peenemünde. In november 1936 kwa men de nieuwe lanceerplaatsen gereed. Op 3 oktober 1942 had hier de eerste geslaagde A-4 start plaats. Bijzonder snel waren de vorderingen niet, want Peenemünde ondervond van regerings zijde maar weinig steun. In deze toestand kwam verande ring toen in juli 1943 Von Braun en Dornberger bij Hitier werden ontbo den. Hij informeerde naar de vorde ringen met de A-4 en liet daarop zijn „Vergeltungswaffe" weer plaatsen op de lijst van dringende objecten. Er werden nu per dag ruim dertig A-4 raketten afgevuurd, wat nog sterk achterbleef bij de eis, zeventig V-2's per dag te lanceren. Vooral na een zwaar, door de Engelsen op 17 augus- dan ook als ge- Wernlier von Braun en echtgenote. tus uitgevoerd, bombardement werd de afvuurcapaciteit van de basis ern stig verkleind. 735 technici en aan verwanten vonden hierbij de dood. Von Braun ontkwam echter. Zijn le ven hing echter opnieuw aan een zij den draad in maart 1944. ditmaal door zijn eigen schuld. H(j had er zich wel eens over uitge laten, dat al dat gedoe met die mili taire raketten hem niet beviel. Wat hij wilde was een raket rond de maan te sturen. Over zoiets kon men in Hitler's Duitsland beter zijn mond houden. Von Braun werd door de S.S. gearresteerd wegens vermrtëde sabotage van het A-4 program. Gelukkig slaagde de handige Dornberger er nog op het nip pertje in zijn beschermeling vrij te plei ten. lil de vroege avond van de achtste september 1944 viel de eerste, in Was senaar gelanceerde V-2 op Londen. En geland zou nog een bombardement van drieënveertighonderd van deze raketten tc doorstaan krijgen. Een gelukkige omstandigheid was, dat dc Duitsers nog niet de beschikking hadden over atoombommen, want dan zou de ramp niet te overzien zijn geweest. Maar nu waren de V-2'S»leehts de laatste stuip trekkingen van een land, dat de oorlog verliezen ging. Weldra ging Duitsland dan ook door de knieën. Nog juist op tijd wisten Von Braun en een aantal leden van zijn staf de Russen te ontvluchten, die ijverig bezig waren grote hoeveelheden technici en materiaal goedschiks dan wel kwaad schiks naar hun land te transporteren. Zij namen de wijk naar het Westen en meldden zich bij de Amerikanen. Een maand later waren Von Braun en de zij nen te werk gesteld te White Sands Proving Grounds in New Mexico Men begon daar met de montage en de ver betering van een honderdtal mp^e- brachte A-4 raketten. Tachtig procent van alle materiaal en technici was de Russen in handen gevallen Respekt en wantrouwen In 1947 trad Von Braun in he' huwe lijk met zijn achternicht Maria von Quistorp. Het huwelijk werd gesloten to Landshut in Beieren. Het huis waar het jonge paar gedurende de enkele da gen van Von Braun's verblijf vertoef de stond onder zware bewaking van met mitrailleurs bewapende soldaten en leden van de Amerikaanse veilig heidsdienst. Zo gauw de feestelijkhe den achter de rug waren, werden Von Braun en zijn vrouw veilig beschermd op transport gesteld naar de V.S. Dc Amerikanen wilden hun rivalen aan de andere kant van het IJzeren Gordijn liever niet de gelegenheid geven hun vakbekwaamheid in het geruisloos ont voeren van wetenschapsmensen te de monstreren. Von Braun slaagde er op 24 februari 1949 in een combinatie van een WAC- Corporal en een V-2 (in feite de eerste tweetrapsraket) een hoogte te doen be reiken van 400 km. Hiermee werd de eerste stap in de ruimte gezet, maar dat bleef voorlopig het maximum. Lan ge tijd maakten de Amerikanen zich niet erg druk om geleide raketten, deels uit gebrek aan belangstelling voor deze wapens, deels door een zeker superio riteitsgevoel en een onwankelbaar ver trouwen in de eigen militaire macht. In 1950 werd dc taak van Von Braun en zijn medewerkers eindigd beschouwd. Na enige tijd kwamen er echter in lichtingen binnen die er op wezen dat de Russen zich zeer serieus bezig hielden met geleide project ieieif; Daarop nam de activiteit weer enigs zins toe. In 1955 werd Von Braun di recteur van Redstone Arsenal van he! leger in Alabama, en tegelijkertijd werd hij genaturaliseerd. Van dat jaar dateert het feitelijke begin van de ruimtevaartontwikkeiing in de V.S. Von Braun heeft zich gedurende de daaropvolgende jaren doen ken nen als een onverbiddelijke doorzet! ter. die vele moeilijkheden voorzag, waarvoor anderen blind waren, zon s de opmars van de Russische ruimte- techniek. Al betrof zijn werk dan 'n de eerste plaats de defensie, steeds hield hij het grote doel voor ogen: De bemande ruimtevaart. Op het ruimtevaartcongres 1958 in Amster dam gaf hij te kennen: „Het meest tragisch moment van mijn leven was toen de eerste V-2 werd afgeschoten Ze had op de maan gericht moeten zijn. Nationaliteiten zijn belachelijk In de ruimte zijn geen nationalitei ten." De Amerikanen hebben Von Braun gedurende lange tijd met een menge ling van respect en wantrouwen beke ken. Dat is wel begrijpelijk. Minder be grijpelijk is echter, dat ze hem zolang belet hebben een behoorlijke rol in de ontwikkeling van de ruimtevaart te spelen, wat toch alleen maar in hun eigen voordeel kon zijn. Zo werd bij voorbeeld het officiële Amerikaanse sa- teliietprogram aan de marine toegeve- zen, en niet aan Von Braun. die voor het leger werkte. Het is o.m. aan de/«' omstandigheid te wijten, dat de Ame rikanen pas na de Russen met een kunstmaan konden komen. Von Braun moest machteloos toezien, hoe de ma rine enorme bedragen spendeerde aan de Vanguards, raketten die vol zaten met kinderziekten. Tenslotte kreeg Von Braun direct na de vierde oktober 1957 toen nog opdracht met de hem ter be schikking slaande middelen een satel liet te lanceren. Daarin slaagde hij met zijn betrouwbare Jupiter-raketten al op 3i januari van het volgende jaar. Von Braun naar de maan Inmiddels heeft Von Braun een nieu we troef in handen om de achterstand np de Kussen in te halen: Zijn machtige Satiirnusraket. die op het ogenblik in aanbouw is. zal 69 m hoog worden. Zr wordt uitgerust met acht (zeer be trouwbare) Jupiter-motoren, die teza men een stuwkracht van bijna 709 ton zullen hebben. Von Braun is astbeslo ten met 'eze „Saturnus" zelf een reis naar de maan te maken. Dit bewijst dat hu niettegenstaande zijn bijna vijf tig jaren aan enthousiasme en durf al lerminst heeft ingeboet. Zijn oude ide aal is hem nog steeds bijgebleven, on danks het feit dat hij heel wat heeft moeten verduren en om zijn plannen ook ontelbare malen is uitgelachen. Tegenwoordig gaan wij hoe langer hoe meer inzien dat hij, wat zijn voor spellingen betreft, waarschijnlijk in het gelijk gesteld zal worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 21