m MORELE HERBEWAPENING „Kom gauw naar Birma" !n Sierra Leone en Liberia Geen neutralisme lil „Grootste ideologische offensief in Zuid-Amerika" Morele Herbewapening of communisme Uitnodiging kloosterschool Brazilië verwelkomt „De Tijger" Oe Noe ziet „De Bekroning" Van Caux naar Kongo Cuba MRA, modern ridderschap Caux geeft hoop VANAF 12 MEI OD EON THEATER DEN HAAG Rede van dr. Frank N. D. Buchman te Caux in Zwitserland R ADVERTENTIE V K T7EN MAAND geleden zond ik een Paasboodschap iaan de T wereldgetiteld „Alle morele grenzen zijn verdwenen Zij vond onmiddellijk instemming. De staatslieden en de gewone man in het ene land na het andere zeiden: Dit is het probleem. Help ons in ons land en in de wereld die morele grenzen opnieuw te trekken.'''' Dat is nu juist wat generaal Bethlem uit Brazilië doet. Te Miami, in Floridaonderbrak hij zijn reis om een aantal ■vooraanstaande persoonlijkheden van het westelijk halfrond te ontmoeten. Hij trof er de opperbevelhebber van het Peruviaanse leger aan, de voorzitter van het parlement van Uruguay, de vertegenwoordiger van de minister van defensie van Argentinië, de vrouw van de minister van wederopbouw van Chili. Hij trof er havenarbeidersleiders en industriëlen uit Brazilië aan. Hij ontmoette er ook de man, die de communistische partij in Peru heeft opgericht en in Chili de eerste volksfrontregering in het zadel heeft geholpen. t Daar ontmoette generaal Bethlem ook generaal Inoue van Japan en een groep Japanse jongeren met hun toneelstuk De Tijger, dat het antwoord geeft op de onlusten in Tokio. Hij ontmoette het Sioux-opperhoofd Wandelende Buffel uit Canada, vergezeld van enige dappere krijgers en wijze raads lieden. Hij sprak met zakenlieden uit Zwitserland en vakbonds leiders uit Frankrijk en Duitslandmet Philip Vundla, de gekozen voorman van 600.000 Afrikanen, die de politie eens beschreef als de gevaarlijkste man in Zuid-Afrika; met R. Vaitheswaran, die zes jaar lang een overtuigde communist was in het zuiden van India en door wiens verandering de staat Kerala het rotsvaste antwoord op het communisme begon te vinden en met William Pawley, de zoon van een oud-ambassa deur van Amerika in Peru en Brazilië. Deze pagina wordt evenals de hele actie van Morele Herbewapening gefinancierd door de offers van mensen uit alle lagen van de maatschappij, die vastbesloten zijn om dit antwoord aan hun land en de wereld te brengen. Giften en verzoeken om inlichtingen kunnen gezonden worden aan: Amaliastraat 10, Den Haag, gironummer 974 een muzikale film in Technicolor MURIEL SMITH The Crowning Experience ANN BUCKLES de oorspronkelijke „Carmen Jones" van Broadway en Televisie ml EEN VASTE ROTS OF DRIJFZAND I [ff; ii" Generaal Bethlem in gesprek met de opperbevelhebber van het Peruviaanse leger en mevrouw Lindley UIT Engeland waren overgekomen Peter Howard, de schrijver en sir Edward Cochrane, die behoort tot het geslacht van de beroemde Lord Coch rane, die Chili en Brazilië hielp be vrijden. Tenslotte sprak hij met een vooraanstaande persoon uit Jamaica, die hem vertelde: Mensen als u zijn de enige hoop voor het Caribische gebied. Als wij nu niet in het geweer komen om dit antwoord te verbreiden, dan gaan wij spoedig de weg van Cuba op." GENERAAL BETHLEM heeft twee maal een diplomatieke post bekleed als ambassadeur van Brazilië, in Bolivia en Pakistan, maar nu was hij met zijn vrouw op weg naar New York om vakantie te nemen. Toen hij deze mensen hoorde spreken, kwam hij diep onder de indruk van hun eenheid, die vast is als een rots omdat zij Gods bevelen in hun leven opvolgen. Dit zag hij als de oplossing voor het westelijk halfrond. Binnen een week had hij zijn plannen gewijzigd en nam hij de leiding op zich van de voorhoede van een strijdgroep van 129 mensen uit 25 landen om hen naar Brazilië te brengen. Daarmede begon hij een actie, die het dagblad El Pais van Montevideo kenschetste als „het grootste ideolo gische offensief ooit in Zuid-Amerika ondernomen". De generaal ging terug met het vurig verlangen Brazilië zo'n stevig fundament te geven dat het op zijn beurt leiding zou kunnen geven in de wereld. In zijn voorhoede nam hij mee Rajmohan Gandhi, de kleinzoon van Mahatma Gandhi, schout-bij-nacht Cochrane, R. Vaitheswaran en Taka- surni Mitsui van de bekende Japanse industriële familie. Zij troffen de voorbereidingen. r ,*.x .t Radio, pers en televisie ontvingen de internationale hoofdmacht bij hun aankomst. Ja, een enthousiaste televisie- cameraman klom zelfs aan boord van het vliegtuig voor de passagiers konden uitstappen. Het was nieuws van natio naal belang. DIRECT spraken zij voor vierhon derd bekende industriëlen en zaken lieden, onder wie zich de vertegen woordigers bevonden van Ford, General Electric, Goodyear Rubber en Swift's vleesindustrie. Generaal Bethlem zei: „Zowel Noord- als Zuid-Amerika maakt thans de meest kritieke ogen blikken van zijn geschiedenis door. De gebeurtenissen in Cuba, Venezuela en Bolivia waar ik ambassadeur ben geweest en het nieuwe Russische offensief in Zuid-Amerika, dat op 1 mei in'Mexico zal beginnen, stellen ons werelddeel voor de onontkoombare keuze tussen Morele Herbewapening en communisme."' „Ik ken u," besloot de generaal, „want ik was precies zoals u. Wij vragen onze vrouwen om rein te leven, maar zelf doen wij het niet. Wij vragen onze arbeiders om eerlijk te zijn, maar zelf zijn wij oneerlijk. Ik ben veranderd en geef mij geheel voor dit gevecht." Tot grote verbazing van de generaal werd zijn voordracht tijdens die lunch driemaal met een staand applaus onderbroken. Sommigen zeggen mis schien dat zo'n gunstige reactie on geloofwaardig is, maar het is een feit. Direct daarna werd de generaal en zijn groep gevraagd voor een ver gadering van zeshonderd persoonlijk heden uit de industrie en het zakenleven van Brazilië te spreken en in een programma van anderhalf uur voor de televisie te verschijnen. OPPERHOOFD „Wandelende Buf fel" van de Sioux-Indianen en zijn gevolg trokken zozeer de aandacht op hun weg naar deze lunch dat honderden schoolkinderen zich in het gebouw verdrongen om hem de hand te geven. Hij nam een half uur om hun te ver tellen hoe honderd miljoen mensen hem het jaar tevoren op het oorlogspad hadden gezien en gehoord, toen hij, in zijn 90e levensjaar, 90.000 km met Morele Herbewapening had gereisd. Hij vertelde van de tijd dat hij mij een bloedbroeder had gemaakt, 28 jaar geleden, en mij de naam 'A-Wo-Zan- Zan-Tonga' (Groot Licht in de Duister nis) gaf. Terwijl het opperhoofd nog sprak kwam een boodschap van de overkant van de straat van de moeder overste van Sao Paulo's meest beroemde kloosterschool met 700 kinderen van vooraanstaande families, met het ver zoek onmiddellijk met zijn vrienden over te komen en voor de inderhaast bijeengeroepen leerlingen te spreken., Zij kregen enorme bijval. De moeder overste zei: „Dit is een heel bijzondere dag in de geschiedenis van de school." „Dit is de Heilige Geest aan het werk," zei een van de nonnen. En nadat zij op een televisieprogramma waren ver schenen, dat vier miljoen mensen be reikt en het belangrijkste programma van de week is, zei een andere naoeder- overste: „Deze boodschap gaat zeer diep. Wij moeten samenwerken. U moet alle Katholieke scholen bezoeken. U zult een gunstig onthaal vinden." Dit kan de normaje gang van zaken worden in deze landen, waarvan vele mensen zeggen dat er geen hoop meer voor is. Anders zullen deze zakenlieden en hun families ondanks al hun geld en sociale positie er tenslotte toe komen zonder God te gaan leven. Dit zou betekenen dat de morele grenzen van de democratie volledig verdwijnen en leidt uiteindelijk tot communisme. OP 1 mei wierpen de Japanners hun ideologisch wapen De Tijger voor de eerste maal in Zuid-Amerika in de strijd. De menigte buiten de ge meentelijke schouwburg in Sao Paulo was zo groot dat het verkeer gestremd werd. Generaal Bethlem stelde vanaf het toneel een groep van 150 persoon lijkheden uit 25 landen voor. Hij las telegrammen voor van vooraanstaande Italiaanse en Franse socialisten, van 17 mijnwerkers uit Engeland, van haven arbeiders en metaalbewerkers uit Nederland, India, de Verenigde Staten en Brazilië en van filmsterren uit Hollywood. Oud-premier Kisji van Japan telegrafeerde: „De aandacht van miljoenen Japanners, die deelnemen aan deze strijd om een eind te maken aan communisme, uitbuiting en slavernij in alle delen van de wereld, is op deze avond gevestigd. Uw vuur en brandende overtuiging voor een weg, die niet naar links en niet naar rechts gaat, maar rechtuit, zullen de Zuidamerikaanse republieken hun ware bestemming doen vinden." Mevrouw Dorothea Buck uit Vir- ginië, oud-presidente van het algemeen verbond van. damesclubs met elf miljoen leden, oogstte een overweldi gend applaus, toen zij de vrouwen van Noord- en Zuid-Amerika uitdaagde om „af te rekenen met hun gemakzucht en zelfgenoegzaamheid en met vereende krachten voor deze ideologie te gaan strijden. Zonder deze ideologie zullen onze kinderen en kleinkinderen achter het IJzeren Gordijn opgroeien," besloot zij. Dr. Raul Migone, oud-minister van arbeid van Argentinië en tot voor kort ambassadeur in Den Haag, vatte het belang van de avond samen met de woorden: „Morele Herbewapening is een uiterst geschikt wapen voor ons allen, niet alleen om het communisme te overwinnen - en ik vertrouw er volkomen op dat het dit zal doen - maar ook om aan de gehele mensheid de weg te wijzen." Deze mannen van de daad, zoals generaal Bethlem, gewend om ver antwoordelijkheid te dragen, nemen de verspreiding van deze boodschap ter hand. Zij zetten er vaart achter. Denkt u bijvoorbeeld eens aan die opmerke lijke man, minister-president Oe Noe van Birma. Hij bracht een bezoek aan Moskou en getroffen door de belang stelling van zijn gastheren voor Azië, zei hij dat zij voor de eerstvolgende Afro-Aziatische conferentie moesten worden uitgenodigd. Maar daarna ging hij naar Finland. Daar trof hij de ideologische toneelstukken van Morele Herbewapening aan. Hij wist dat deze in zijn eigen land van grote invloed waren geweest. Om negen uur 's och tends kwam hij met de minister van buitenlandse zaken van Finland naar de schouwburg. Wat hij daar zag, deed hem zijn politiek veranderen. In Stock holm, de volgende stad die hij bezocht, riep hij de pers bijeen en betuigde hij zijn leedwezen voor zijn vroegtijdige verklaring, die gewaagd had van een Russische deelname aan de conferentie. Dr. R. Migone, oud-ambassadeur van Argentinië in Den Haag Minister-president Oe Noe van Birma pvE NOE wist dat zijn land Birma sterk door Morele Herbewapening is beïnvloed. Oe Tin Toet, de vroegere minister van buitenlandse zaken, die Caux bezocht, sprak erover als het „enige nimmer verflauwende licht"; en Aung San, de minister-president, wiens weduwe als ambassadrice in India nauwlettend Morele Herbewapening volgt, zei: „Dit wil ik voor het hele land." De abt Oe Narada, secretaris van het verbond van abten dat 75.840 boeddhistische monniken onder zich heeft, mobiliseerde overal in het land de monniken die geloven dat deze boodschap ook in Birma nodig is. Hij zegt: „Mijn collega's in het nationale Birmese verbond van abten en ikzelf hebben de verantwoordelijkheid op ons genomen om opnieuw de morele grenzen in ons land te trekken. Zo zullen wij nieuwe mensen, nieuwe volken en een nieuwe wereld krijgen." Deze monniken zijn met geestdrift aan het werk gegaan. Op het nationale feest van de vredespagode hebben zij de film van Morele Herbewapening De Bekroning in aanwezigheid van -de minister-president in de open lucht vertoond. De menigte was zo groot dat een aantal toeschouwers achter het filmdoek moest zitten. De voorzitter van het parlement zei: „Deze film lijkt wel voor Birma gemaakt. Precies wat het land nodig heeft." DE laatste keer dat Oe Noe Amerika bezocht deelde hij de verslaggevers in New York mee dat hij speciaal naar Arizona zou gaan om mij te bezoeken, omdat er in zijn land een dringende behoefte aan deze boodschap bestaat. Al eerder had hij zijn dochter gezonden om aan onze conferentie deel te nemen. Toen hij afscheid van mij nam, zei hij: „Kom gauw naar Birma, kom gauw!" Binnenkort komen Oe Narada en vijf andere abten naar Europa voor de conferentie te Caux in Zwitserland, waar zij samen met mij in juni mijn 83e verjaardag zullen vieren. Deze eerwaarde personen zijn hier welkom evenals de hoogsten in den lande die gaarne komen om in de stilte van deze bergen de sleutel tc vinden voor de bestemming van hun land. In Japan nemen oud-preniier Kisji en zijn belangrijkste adviseur Saboero Tsjiba samen met senator Ohtani, een directeur van de boeddhistische wereldbond en adviseur van een groep van vijf miljoen boeddhisten in Japan, het initiatief tot een delegatie naar deze conferentie. Senator Ohtani zegt: „Het Aziatische boeddhisme heeft nu Morele Herbewapening nodig. Wij in Japan hebben het licht van Morele Her bewapening ontvangen. Nu moeten wij de hele wereld met dit licht bestrijken." PRECIES een jaar geleden vertrok een strijdgroep van Morele Her bewapening uit Caux om in Kongo te werken. Wat voor een strijd strijden zij Het is een moeilijke taak. Maar de weerklank 'is van dien aard dat de minister van voorlichting en defensie in Leopoldstad zegt dat „Morele Herbewapening Kongo voor een veel ernstiger catastrofe bewaard heeft." Kortgeleden werden zij uitgenodigd naar het onder militair bestuur staande gebied van de Beneden-Kongo, waarin de havens van Matadi, Boma en Banana zijn gelegen. Onderweg pas seerden zij verscheidene wegversper ringen van het Kongolese leger. Bij een hiervan zei de sergeant: „Morele Herbewapening! Wij luisteren altijd naar uw radio-uitzendingen." Hij begon een van de songs te zingen. Hij was zeer verheugd kennis te maken met de Colwell Brothers uit Hollywood, die deze liedjes tweemaal per dag in de talen van zijn volk voor de radio hebben gezongen. Bij elke weg versperring dromden de soldaten geest driftig om de auto, zodra zij beseften dat het de mensen van Morele Her bewapening waren en bij de laatste versperring voor Matadi juichten de soldaten hen toe, omdat zij het ant woord op het communisme brachten. Aan het einde van de weg was het op het plein in Boma een zee van gezichten, toen tienduizend mensen samenstroom den om de MR A-films te zien en deze mensen te horen spreken. Zij bleven vier uur lang staan kijken en toen men hun vroeg of zij meer wilden horen, schreeuwden zij ja en er werd ge roepen: „Wij willen de hele nacht wel blijven om nog meer hiervan te horen!" Een van hen zei: „Wij willen dat de strijdgroep van Morele Herbewapening hier een hele maand blijft om deze idee te verspreiden." De bisschop van Matadi zei na afloop van de film: „U gaat recht door zee en wat u zegt is juist. Dit is de goede en de enige weg, de weg van Morele Her bewapening, die wij allen moeten gaan. Ik wens u geluk en dank u. Ik zal u mijn volledige steun geven zodat de grote massa deze idee zal volgen." Eudocio Ravines rechtsuit Peru met dr. de San Martin, voorzitter van het parlement van Uruguay AFRIKA kan verloren gaan in het drijfzand van het materialisme van Oost en West. Leiders van Afrika ver welkomen Morele Herbewapening, om dat het een hechte grondslag is, waarop een continent vrij van haat, angst en hebzucht opgebouwd kan worden. In het kader van de viering van de onafhankelijkheid vanhaarlandnodigde de regering van Sierra Leone de ver tegenwoordigers van 56 landen uit om De Bekroning te komen zien. De vice-premier zei ter inleiding van de film: „Ik heb besloten al mijn krachten te geven voor het werk van Morele Herbewapening." Humphrey Wood, de officiële vertegenwoordiger van Morele Herbewapening op de on afhankelijkheidsviering, las mijn bood schap voor: „De bestemming van Sierra Leone is een volk te zijn, dat niet door de wil van anderen geleid wordt, maar door de wil van God, teneinde te doen wat juist is. Sterk als een leeuw zal het tussen de volken staan. De hele wereld wacht met spanning om te zien wat God kan doen door een volk dat geheel aan Hem is toegewijd. Sierra Leone kan dat land zijn. Mijn zeer hartelijke gelukwensen." VOOR De Bekroning, die herhaalde lijk applaus oogstte, zei Manasseh Moerane, vice-voorzitter van de duizen den Afrikaanse onderwijzers van Zuid- Afrika: „Politieke onafhankelijkheid is belangrijkeconomische stabiliteit is be langrijk, maar een nieuw land heeft in de allereerste plaats een ideologie nodig. Wij in Afrika kunnen ons geen neutra lisme veroorloven. Wij moeten pal staan voor wat juist is." Bremer Hofmcyr, wiens bloed verwanten zes maal zitting in de regering van Zuid-Afrika hebben ge had, zei: „Morele Herbewapening is de ideologie, die mensen en volken vrij maakt; die mensen en volken vrij houdt en vrije mensen verenigt om de wereld te winnen." Ook President Tubman van Liberia heeft Morele Herbewapening verzocht De Bekroning te vertonen en wel op de Panafrikaanse conferentie die in Mon rovia wordt gehouden. Hij zegt: „Ik nodig de leiders en het volk van Afrika uit om samen deze uiterst belangrijke taak op zich te nemen en de morele herbewapening van onze volken op de eerste plaats te stellen." DEZE Afrikaanse staatsman heeft dezelfde overtuiging als Eudocio Ravines uit Peru, voormalig Zuid- amcrikaans gedelegeerde bij de Komin tern. Ravines sprak in Miami op de conferentie van Morele Herbewapening voor het westelijk halfrond en zei: „Het fundamentele antwoord op het communisme in Zuid-Amerika ligt op moreel en geestelijk terrein. De ge beurtenissen in Cuba vinden plaats omdat de landen van Amerika niet een ideologie in praktijk hebben gebracht die beter is dan het communisme. Hiervoor zijn wij Zuidamerikanen aansprakelijk. Maar de Verenigde Sta ten hebben evenmin morele waarden naar Cuba gebracht. Zij hebben er dollars en touristen heengezonden en datgene wat de Zuidamerikanen ertoe brengt Havana cynisch de nachtclub van Noord-Amerika te noemen. Moreel verval opent de deur voor communis tische invloed. Velen zeggen dat het communisme voorkomt uit armoede, honger en gebrek aan ontwikkeling. Ik zeg echter, met de autoriteit van iemand die met succes een van de grootste communistische bewegingen ge leid heeft, n.l. het volksfront in Chili, dat de oorzaak van het doordringen van het communisme corruptie en moreel verval is. Nu biedt de regering van de Verenigde Staten miljoenen dollars aan om de economische problemen van Zuid-Amerika op te lossen. Maar militaire bijstand en dollars zijn op zichzelf niet genoeg. Dit is het tijdstip, waarop Amerika een morele ideologie moet exporteren naar Zuid-Amerika. Daarom is de opgave van Morele Herbewapening van fundamentele en bijzondere betekenis." Van deze conferentie in Miami keer den twee Zwitserse zakenlieden terug, die daar verslag hadden uitgebracht over de opmerkelijke ontvangst die dit antwoord van de zijde van de industrie, politici en pers te beurt is gevallen in Katholiek Midden-Zwitserland. Een hunner zei: „Ik ben uit Amerika teruggekomen met de diepe over tuiging dat ik klaar moet staan met mijn koffers gepakt om dit antwoord door te geven. In een wereldcrisis zoals de huidige krijgt het ouderwetse type zakenman gewoonweg geen voet aan de grond. Zakenlieden zonder een betere ideologie helpen alleen maar het communisme. Ik moet denken aan de industriëlen die Castro dertig miljoen dollar hebben gegeven en het allemaal zijn kwijtgeraakt en aan de corruptie die schering en inslag is geworden voor zakenlieden in vele Westerse landen en die ons op de rand van de afgrond heeft gebracht. Wij hebben in onze landen mannen en vrouwen nodig die de volle prijs van verandering, van eerlijkheid en van onbevreesd leiding geven willen betalen. Alleen dan kunnen wij de wereld redden," DE conferentie van Morele Her bewapening te Caux in juni zal het punt van samenkomst zijn voor leidinggevende figuren uit elk wereld deel, die een hechte grondslag voor hun beleid zoeken. Bernard Hardion, diplo matiek adviseur van het Franse ministe rie van buitenlandse zaken en oud ambassadeur in Brazilië, zei: „Morele Herbewapening is het ridderschap van - de moderne tijd. De ridders werden bezield door vertrouwen en geloof in God. Dit was geen surrogaat voor de j godsdienst." Hij vervolgde: „Eens en. vooral moeten wij ophouden een ver- i leden te verdedigen dat onherroepelijk voorbij is. Wij moeten tot het offensief overgaan in de strijd voor een toekomst waarin mensen zich aan Gods stemj onderwerpen." Dr. Azikiwe, de eerste Gouverneur- Generaal van onafhankelijk Nigeria, die de grondslag legde voor de vrijheid van zijn land, heeft gezegd dat hij in. Caux de idee van „niet wie gelijk heeft, i maar wat juist is" heeft ontdekt en dat dit „een parel van grote waarde bleek te zijn in een tijd, waarin wij op de drempel stonden van een enorm politiek ontwaken". De Katholieke filosoof Gabriel Mat- i cel heeft de buitenlandse pers in Genève toegesproken. Hij zei dat hij in Caux een kracht aan het werk had gezien, die „een radicale en duurzame ommekeer in mensen teweegbrengt. Dit is prachtig en kan niet ontkend worden." OBERT SCHUMAN zei over zijn ervaringen in Caux: „Ik ben gewoon conferenties bij te wonen, maar zij zijn heel anders dan deze hier. Gewoonlijk leiden zij tot grote teleur stelling. Hier vinden wij slechts vol doening en hoop." Generaal Marcel Carpentier, die het bevel voerde over de landstrijdkrachten van de NAVO, liet op de jongste conferentie te Caux een oproep horen: „Wij hebben een vloedgolf van Morele Herbewapening nodig die de gehele wereld zal overspoelen. Dan zullen de mensen, verantwoordelijk voor het landsbestuur, zich genoopt zien om de juiste besluiten te nemen die niet alleen aan het verstand ontspruiten, maar ook aan het hart en het geloof." Als een machtig leger trekt deze strijdmacht over de gehele wereld: mannen en vrouwen van alle rassen en. landen eensgezind door toewijding aan een gemeenschappelijke taak. De wereld staat voor een onontkoombare beslissing. Wij moeten alles geven oni onze landen te redden. Als mensen veranderen en gegrepen worden door het vuur en de brandende overtuiging, de reinheid en eerlijkheid van een morele ideologie, gebeuren er wonderen. De fundamenten voor een nieuwe wereld worden gelegd, niet op het drijfzand van corruptie en compromis, maar op het rotsvaste karakter van door God geleide mensen en volken. W - n Gabriel Marcel ontvangt dc Japanse Zengakoerenstildcnten Produktie Morele Herbewapening, uitgebracht door N.V. City Film

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 24