Bandrecorder biedt ongekende mogelijkheden aan blinden San Bias Eilanden: 's nachts verboden voor blanken Vrouwen met lan ge neuzen vindt men er het mooist Vorming van arbeiders in onderontwikkelde landen K D Liefde voor de natuur commentaar Pinksteren ..altijd mee op reis Dr. M.J. Prinsen overhandigt de eerste van een aantal van dertig CURIEUSE EILANDJES BIJ PANAMA Geen geldmaar wel kokosnoten m Opheffing van geestelijk pauperisme dringend noodzakelijk BEZINNING OP WERELDCONGRES Intellectuelen teleurgesteld Moeder zet haar dochter in bruidshemd SCHAERMAN'S lakken V B ZATERDAG 20 MEI 1961 PAGINA 5 Technische hulpmiddelen YANTUPU, Panama, 20 mei (U.P.I.) Onder de kust van Panama ligt een vrij onbekende eilandengroep, de San Bias Eilan den, waarvan er niet minder dan 365 zijn. Sommige van die eiland jes zijn niet groter dan een paar tennisbanen bij elkaar en een daarvan is Yantupu: 200 meter lang en honderd meter breed. De Indianen op dit eilandje (er zijn er ongeveer honderd) hebben veelal namen van Amerikaanse filmsterren. Dat is een overblijf sel uit de oorlog, toen vele van die inboorlingen naar het vaste land gingen om er voor het Amerikaanse leger te werken. Hun eigen namen waren zo onuit spreekbaar (zoals bij voorbeeld Equainyhgueynah)'dat zij al spoedig werden omgedoopt. mm de Vrouw brengt haar baby om het leven Tien maanden geëist Uitstel belastingverlaging Kamerfractie K.V.P. om interventie verzocht Bij botsing gedood Liturgische weekkalender Beschermen verfraaien Rinke Tolman r' Sla In Kerk en Christendom leeft in °nze dagen een diep besef van verantwoordelijkheid voor de we- het re^' ^ie, zoals Paus Plus XII itvo uitdrukte, weer van de grond af (j. worden opgebouwd. De waar- Wa v°or menselijke en goddelijke .„«Men heeft een dusdanig diepte- dip ^erei^t, dat nog slechts een ra gliiri vernieuwing hl staat is het af hio ï1 naar volledige geestelijke en de e decadentie te voorkomen en rner)sheid het verloren begrip voor Gna11 Waai-digheid terug te schenken tela tyaakt echter over „Zijn" we- hie h om heeft Zijn Geest langza me *n de Christenen het on- stefrstaanbaar verlangen naar her- te rrf11 eenheid gewekt om hen zo rijp ver en met nieuwe overtuiging en gei.?®nde krachten de enige heilsmo- k6riheid, die ons in Christus geschon- gen aan de wereld te verkondi- danv11 C^eze werhing van Gods Geest hun de reformatorische Christenen Ven st^eeds krachtiger wordend stre- thorinaar onderlinge eenheid, de Or- hen Xen 'let groeiend heimwee naar ^e AVan wie zij gescheiden zijn, en be Kerk van Christus het toenemend len a^es 'n het werk te moeten stel de °m het einde te bespoedigen van hel n2,0dlottige verdeeldheid der ge- pae Christenheid. Om die reden heeft Con V0anneu XXIII een Algemeen teJ --e uitgeschreven, dat zich ech- het V°Ór a'les za* hezig houden met Va gehoorzaam toetsen, volgen en du .ggen van de nieuwe inzichten, Zij de Kerk onmiskenbaar gewekt u door de leiding van de H. Geest, hel at deze machtige beweging, die de is v Christenheid beroert, het werk ste tn.?e Geest, lijdt niet de min- °ok jtel. Daarom spoort de Paus d0o alle gelovigen met aandrang aan aa r vurig en volhardend gebed er een 1?ec'e te werken het Concilie tot deVleuw Pinksteren te maken, dat repffk in staat stelt de huidige we- de gemoet te treden met eenzelf- ap ^Ver -n eenzelfde vuur als de toen -?n bezielde op de morgen, ren zii voor het eerst gesterkt wa- jj met „kracht uit den hoge". Vp ®ze oproep van Paus Joannes fe- uderstelt echter, dat wij besef- zij hoezeer wij in alles afhankelijk da? Van hegenade van de H. Geest, ^iin tenminste iets vermoeden van ai a als wij het zo mogen zeggen - iH^vattende „functie" in de godde- ftiei heilseconomie. Tussen de He- his i aart en Wederkomst van Chris- G0 s Hij „de vertegenwoordiger van *Us'» eS de Plaatsvervanger van Chris- W Zeer ten nadele van ons geeste- tje Ieven schenken wij in onze devo- aaneY?nwel veel te weinig aandacht hip. Hem. Niet ten onrechte heeft ot1kp,tJaarom de H. Geest de „grote nde" geuoemd. Hijzelf schijnt g0(jheze onwetendheid aangaande Zijn Ie- uehjke persoon een einde te wil- Zijnrriaken. Daartoe gedwongen door 'h k 0nmiskenbaar duidelijk werken gie I rk en wereld tracht de theolo- v,JOr ti vroegere tekort aan aandacht i'ipi'Hem, Die ons „alles in herinne- hee?, hfengt, wat Christus ons geleerd \VervDie onze heiligmaking be te vKl en de „ziel" van de Kerk is, in ]w n- Ziin betekenis in de Oude vee]heuwe heilsorde wordt zodoende toj lnzichtelijker voor ons en stemt flg^ederige bescheidenheid bij het h *baar overwegen van Zijn onop- Pfet- i Hjke, nooit vermoede werken. .hgt voor de hand, dat de H. br0?'P onze voornaamste informatie- in ols voor de plaats van de H. Geest God- V0i s heilsbestel. Wanneer men, ewgeheht door de moderne Bijbel- v0ofse gaat begrijpen, hoe God stap Oijr, s*aP hèt uitverkoren volk in het tielj.® Verbond leidde tot een uitein de if zuiver geestelijk verstaan van Jg[1/ieeds werkzame „geest" van 6e'ha Wanneer men zich reken- «te p, gpeft van het feit, dat de eer- leep(] 'stenen de H. Geest daarna die beschouwen als een Persoon, Zb0n e.H één met de vader en de Cd E m hen werkte, hen heiligend bed„ph'makend en men vervolgens ö0e, nkt dat, tot nu toe, de Heilige tichtp ons' m bijzonderheden onder- de h' hoe heel de Nieuwe Heilsor- U, p Clt uit de kracht van de aatihiaest' dan kan men zich slechts Von mdend buigen voor Gods liefde- Gejp. z°rg voor wereld en mensheid. berj'uelijk heeft de goddelijke Open- hikdo de mens binnengevoerd in de H -Pmmen van Zijn genade en de bieere.est, zet in de Kerk dit steeds '°t ff lazicht schenkende werk voort Oen JOngste dag. Sf>reoifr talloze namen en beelden Hij j at de H. Schrift over de Geest, dp q de adem of de vinger van God, van heiligheid en heiligma- ^at-de Raadsman, Die ons terzijde Hij is vuur, levend water en ?®ge1 f' de Godsgave bij uitstek, het ehni eenheidHij schenkt ons de 1(1 on Van Gods geheimen en woont v4p ~}s: Onze lichamen zijn tempels Vah n GeestHij is het onderpand 'Hijj, n.s erfdeel en deelt ons het god- kindschap mede: Hij verenigt Ogjj/Uet de Zoon en verschaft ons °Hiiei tot de Vader; Hij doet ons rfs h geboren worden en schenkt k^tist vermogen te getuigen voor "Pgjj Us- Dit zijn maar enkele voor- Vej en hoe de Evangeliën en de brie- i.,lrok Apostelen over de H. Geest p.eri- Maar wat er ook over Hem ri? di 6z?gd worden, alles komt neer e St ^ne' Oomvattende waarheid, v°oprt' Augustinus als eerste onder MefflpU bracht: De H. Geest is de >elljke H de kern van de chris- Advertentie) NATUURZUIVER OPWEKKEND VERKWIKKEND HAARLEM, 20 mei De commissaris der koningin in de provincie Noord- Holland, dr. M. J. Prinsen, heeft gister avond in zijn kwaliteit van voorzitter van de Stichting voor de beschikbaar stelling van technische hulpmiddelen aan blinden in Noord-Holland de eerste van de dertig bandrecorders overhan digd aan de heer W. Kramer uit Pur- merend. Daar het de heer Prinsen on mogelijk was alle bandrecorders met een persoonlijk woord uit te reiken op de bijeenkomst in Restaurant Brink- mann, sprak hij in de persoon van de heer Kramer alle dertig gelukkigen toe. In zijn openingsrede had dr. Prinsen reeds gewezen op het grote belang van de bandrecorder naast het brailleschrift. Dr. Prinsen haalde enkele regels uit het werk „Het persoonlijke en sociale leven van de blinde" van prof. dr. Rêvesz aan, waarin de schrijver wijst op de gunstige wending, die de houding van onze moderne maatschappij ten op zichte van de blinden vertoont. Als be langrijke factoren, die tot deze wending hebben meegewerkt, noemt prof. Rêvesz de buitengewone prestaties van blinden, die bewezen dat ook zij uitzonderlijk begaafd en geestkrachtig kunnen zijn en de ontdekking en invoering van het brailleschrift. „Hoeveel levensverrijking heeft het brailleschrift niet gebracht. Wie de uitvinder van de bandrecorder is, weet ik niet, maar hij heeft door zijn uitvindingen het gehoor in plaats van de ogen gesteld. Welke ongekende mogelijkheden dit biedt voor studie doeleinden, voor een breder deelnemen aan onze zo dynamische samenleving, behoef ik u niet te zeggen", aldus dr. Prinsen. Spreker stipte voorts aan, dat er natuurlijk een selectie was toegepast bij de blinden die voor een bandrecorl der in aanmerking kwamen. De drie blindenbonden. de Nederlandse Blinden- bond, de R.-K. Blindenbond St.-Odilia en de Ned. Christen Blindenbond, die het initiatief tot de oprichting van de stichting hebben genomen, hebben een nauwkeurige enquête gehouden. „De dertig bandrecorders worden uitgereikt op de eerste plaats aan blinde echt paren, aan dubbel gehandicapten: jon geren voor wie het bezit van een band recorder versnelling en verruiming van hun studiemogelijkheden betekent en verder aan alleenwonende en alleen staande blinden en aan hén die blind geworden zijn op oudere leeftijd en geen braillelezen hebben kunnen leren", zo deelde dr. Prinsen mee. De heer W. Tingen, directeur van de Vereniging Het Nederlands Blinden wezen, releveerde de grote behoefte, waarin de bandrecorder voorziet. „Het uitgangspunt voor de aanschaf van de bandrecorders was het zuivere cultu rele en economische nut. Het luisteren naar gesproken literatuur is meer dan ontspanning voor de blinde, omdat hij wordt opgenomen in het culturele le ven", meende de heer Tingen. Ook wees hij op het belang van de correcties op uitspraak en spreekfouten bij het op nemen van de eigen stem op de band. Hierna zong Jules de Corte onder veel bijval van de aanwezigen enkele van zijn simpele, levenswijze liedjes. Na de ontvangst van de bandrecorder sprak de heer Kramer uit naam van de dertig blinden een hartelijk dank woord tot de stichting voor de vorste lijke gift. De heer Kramer is buiten lands correspondent bij een groot be drijf en is o.m. bekend door zijn roman „Roelie" en vele artikelen in tijdschrif ten. Hierna sprak nog de heer J. van Vliet, die de stichting herinnerde aan de tijd toen de aanschaf van de band recorders nog een sympathiek voorstel was en aan het vele werk dat daarna verzet is. Zo wonen er op Yantupu thans ver scheidene John Wayne's, Marilyn Mon roe's, Esther Williams', Doris Days cnz. De „burgemeester" van Yantupu heet Tsu-Tsu, hetgeen voor die contreien een ongewoon korte naam is, maar ook hij heeft zich een Amerikaanse bijnaam aangemeten en nu staat hij algemeen hekend als C harlie Foster. Hij is overi gens de enige, die zich een paar woor den Engels heeft eigen gemaakt, waar zijn waardigheid te aan hij dan ook danken heeft. De andere inboorlingen hebben aan Engels bitter weinig en evenmin in teresseren zij zich voor geld. Op de San Bias Eilanden is geld onbekend. Men betaalt elkaar in kokosnoten, zo als vanouds. De bevolking, die thans naar schatting 35.000 koppen telt, leeft nog altijd op de wijze der voorvade ren. Metaal wordt er niet gebruikt en men houdt zich nog strikt aan de oude wet, dat geen blanke op een van de eilanden mag overnachten. Overdag zijn deze Indianen de aardig ste mensen die men zich maar wensen kan, maar tegen het vallen van de avond moet elke blanke bezoeker zorgen, dat hij van de eilanden afkomt. Deze In dianen. of „Cuna's" zoals de anthropo- logen hen noemen, menen, dat in hun bloed magische krachten schuilen. Soms leiden deze mysterieuze krachten er toe, dat er een albino geboren wordt, ofte wel „maankind". Zo'n „maankind" kan in het donker zien, hetgeen blijkbaar zeer grote voordelen heeft. In 1951 zijn de bewoners voor het eerst in hun geschiedenis afgeweken van hun ijzeren wet geen blanken op hun grondgebied te laten overnachten. Dat was ten gunste van een zekere heer Smith, die luxe-cruises organiseerde voor de Holland-Amerika Lijn. Hij kwam met de plaatselijke autoriteiten onderhandelen over de mogelijkheid om de weinig bekende San Bias eilanden op te nemen in het reisschema. Toen de zon onderging besloot men, dat deze bezoeker belangrijk genoeg was om op de eilanden te mogen blijven. Hij kreeg dus toestemming te overnachten. De onderhandelingen slaagden en sindsdien hebben de Holland-Amerika Lijn en andere maatschappijen al 27.000 nieuws gierige Amerikanen een kijkje laten nemen op deze merkwaardige eilanden groep. Natuurlijk alleen overdag. Een jong gezinnetje van een van de San Bias Eilanden trots op hun „maankind" een albino-kleuter, die er onmiskenbaar Noordeuropees uitziet, maar een Cuna- Indiaantje pur sang is. v VeHossingsboodschap, het we- Wjs u11 ^et Christendom, God zelf. i 1 in ons n'et genoeg verdie- voortdurende aanwezigheid vuui luuicimc aauwcii jj.e Geest onder ons. Hij is tot onesT,ezonden om Christus' Verlos- JTerk te voltooien. En al is Hij, u - de, met de Vader en de Zoon, h 6est de schepping werkzaam ge- v t toch betekent Zijn zending op teni Ste Pinksterfeest een nieuwe, v h,. Sende verhouding dóór Hem Sen God en mens. en breed de theologische e ?reliri& ook moge zijn, zegt p. ,ver Wenry O.P. in zijn mooie boek j?h jn H. Geest, er ligt meer beslo- de Menswording, in de hande- Shi t .®n woorden van Christus, in {''CM-i'den en Verrijzenis, in de uit- '^da? Van de H. Geest, op de Pink- v6Sft p Ken God is gekomen, God We°e"Jiroken en gehandeld in de- eato it J|i ®nder ons, God heeft ons Qtv v,er h(?0's.t geschonken, opdat wij zou- ..Rpi J.Hjpen en leven, jv mksterfeest moge ons tot ern- vat ajj ez'nning brengen op ons geloof, dof1 het heilschenkende verstaan °'t, rj Geest mogelijk maakt. Zo ah is dat verstaan een levens- UTRECHT, 20 mei Een gevange nisstraf van tien maanden met aftrek van voorarrest en terbeschikkingstel ling van de regering eiste de officier van justitie bij de rechtbank, mr. P. van Dijke, gistermiddag tegen een 29- jarige vrouw uit Eemnes. Deze werd ten laste gelegd het met voorbedachten rade beroven van het leven van haar kind, kort nadat dit was geboren op de negentiende augustus van het vorige jaar. De zaak werd voor een groot deel met gesloten deuren behandeld. Mr. van Dijke zei, dat uit de psychia trische rapporten blijkt, dat verdachte in sterk verminderde mate toerekenings vatbaar moet worden geacht. Volgens hem dient de vrouw echter, met het oog op vroeger gepleegde misdrijven, geruime tijd uit de maatschappij te wor den verwijderd. Uitspraak 2 juni. (Advertentie) noodzaak in onze tijd, die nog slechts door de kracht en de stuwing van de H. Geest kan teruggevoerd worden tot God. Wanneer wij, als Katholie ken, onze verantwoordelijkheid be grijpen, zullen wij gehoor geven aan de dringende oproep van Paus Joan nes en vooral in deze dagen de H. Geest bidden het komende Concilie te leiden naar het doel, waarvoor het bijeengeroepen werdde Kerk in haar volle goddelijke schoonheid aan de wereld te tonen en zodoende de we reld tot heil te zijn. (Van een medewerker) ROME, 18 mei Een groep van meer dan 400 arbeiders en arbeidsters uit 42 landen, uit alle werelddelen, waren deze week in Rome bijeen voor hun periodieke bezinning op een taak, die terecht mondiaal, wereldwijd mag worden genoemd. Ook schrijver dezes mocht tot die groep behoren. Men kan dat op zijn best ervaren, wanneer men in persoonlijk contact kan treden met arbeiders uit onderontwikkelde landen. Het is ons aller menselijke en christe lijke opdracht eraan mee te werken, dat de aarde bewoonbaar zal zijn voor alle mensen. Dat zij bewoond zal zijn door individuen die bewust eer bréngen aan God. Och, we kennen de feiten uit de statistieken. Dikke boeken verschijnen er elk jaar, die ons in cijfers aan tonen hoe erg het overgrote deel van de wereldbevolking er nog steeds aan toe is. We offeren dan weer eens wat extra's voor de missie, we doen mee aan een „Wij en Zij" actie van de K.A.B., we steunen ijverige Kajotters, die in Centraal Afrika gaan mee helpen 'n school, 'n ziekenhuis te bouwen. En we hebben dan soms ook nog het gevoel, dat we echt gedaan hebben, wat mogelijk was. Ja, zegt ons een Nederlands priester, die al jaren in Ceylon werkt, als 't alleen 'n kwestie van geld was, dan was tenminste het einde van de nood in zicht. De Paus had in zijn prachtige rede, zondag 14 mei tot 100.000 arbei ders gehouden, groot gelijk toen hij stelde, dat de materiële wereldnood nu tot de oplosbare vraagstukken be hoort. Daarom heeft het meer dan ooit zin, ook via persoonlijke offers aan die oplossing mee te werken. Maar het wereldproletariaat ver keert tegelijkertijd in een toestand van geestelijk pauperisme, waarvan we ons beslist geen voorstelling kun nen maken. Ter voorbereiding op dit congres van de Internationale Federatie van Katholieke Arbeiders Bewegingen (I.F.K.A.B.) was in alle bij deze organisatie aangesloten landen een onderzoek ingesteld naar de situ atie in verband met de verstandelijke vorming van de arbeiders. Gesteld dient immers te worden dat de af wezigheid van inzicht in de eigen ellendige toestand, wel de ergste rem is op de weg naar het gestelde doel. Mej. Mercedes Delmas, nationaal leidster van de Kath.-Actie voor de Vrouw in Spanje, had getracht een samenvatting van de resultaten te geven. We kunnen in een commentaar als dit natuurlijk geen congresverslag geven, maar een paar gegevens als illustratie, mogen de strekking van ons betoog verduidelijken. ennen we in West-Europa prac- tisch geên analfabetisme meer, in India kan 85 pet van de bevolking lezen noch schrijven. In Viëtnam is dit cijfer 71 pet, op de Philippijnen 35 pet., Columbia 44 pet., Ceylon 43 pet enz. De boven reeds eerder geciteerde Nederlandse priester voegde hier nog aan toe, dat op een bevolking van 11.000.000 inwoners van Ceylon 500.000 kinderen niet naar school gaan. Op de vraag of er wette lijk verplicht onderwijs is, antwoordden alleen India, Kameroen en Columbia ontkennend. In alle ander landen dus leerplicht. In Ceylon zelfs vanaf de leeftijd van 4 jaar en 9 maanden. Maar toch gaan er 500.000 kinderen niet naar school. Er zijn nl. onvoldoen de scholen, er zijn geen leerkrachten. En als laatstgenoemden uit de bevol king zelf gevormd zijn, worden ze direct weggekocht door de opkomende industrie of... door het communisme. Werkelijk, het vraagstuk van de onder ontwikkelde gebieden is bepaald niet alleen een vraagstuk van materiële aard. Daarom was dit congres vooral gewijd aan de voormingsarbeid onder de arbeiders. Alhoewel dit op het congres zelf niet zo duidelijk uit feiten bleek, kwam in de groepsdiscussies en onderlinge ge sprekken meer dan eens naar voren, dat, met alle eerbied en bewondering voor het werk van missionarissen, de verstandelijke vorming van de inheem se bevolking vaak te eenzijdig religieus en te weinig sociaal is gericht. Het ge vaar is daarbij zeer aanwijsbaar, dat de man die op een missieschool wel heelt leren lezen, zijn maatschappelijke vorming van het leven zelf en dat wil in feite vaak zeggen van de com munisten ontvangt. En dat „vor ming" dan „misvorming" wordt, behoeft geen nader betoog. De I.F.K.A.B. nu heeft zich zelf voor de opgave gesteld, in Christelijke zin solidair te zijn, heel in het bijzonder met de armsten onder ons. Aanvanke lijk waren de samenstellende delen praktisch uitsluitend de landen van Europa. En zelfs daar bleek reeds een enorme taak te liggen. Ook nu nog kent b.v. Spanje 57 pet. analfabeten, Portugal 20 pet., Italië in het alge meen 13 pet, maar daar zijn nog stre ken, waar dit percentage zich rond de 50 beweegt! Het is echt niet merkwaar dig dat waar geestelijke armoede be staat ook de materiële ellende groot is. Een min of meer gevormd mens kan toch eenvoudig geen genoegen nemen met onrechtvaardige armoe-situaties. ank zij de zich steeds uitbreiding activiteit van het Internationaal Christelijk Vakverbond (I.C.V.) zijn ook steeds meer nieuwe re laties ontstaan rond de Internationale Federatie van Katholieke Arbeiders Be wegingen. En zo ontstond de, ook al weer helemaal "iet merkwaardige si tuatie, dat van de 42 deelnemende lan den, er 23 moeten worden gerekend tot de onderontwikkelde landen. (En daar zijn dan natuurlijk? Spanje, Por tugal «i Italië, niet eens bij). Dit is daarom niet merkwaardig, omdat nu eenmaal 75 pet. van de wereld zowel materieel als geestelijk, armoede-ge- bied is. Nu heeft de Paus in zijn zondag uit gesproken rede gezegd dat hij de hoofd punten uit de nieuwe, binnenkort te verschijnen sociale encycliek gaf. Dat betekent dat hij, alhoewel het woord voerende tot arbeiders, zich tot geheel de wereld, in het bijzonder tot de ka tholieken van geheel de wereld richtte. Maar als de Paus dan zegt, dat de hulp aan de onderontwikkelde gebie den „het probleem van dit moderne tijdperk" is. dat oplosbaar is, „niet met noodhulp, doch met het beschikbaar stellen van grote kapitalen, deskundigen en technische krachten", dan legt hij een taak, niet' alleen op de schouders van missie en arbeidersbeweging, maar op ons allen. De vorming van arbeiders en vooral van arbeidersleiders in geestelijk (ver standelijk) opzicht is een wezenlijk on derdeel van de in te zetten wereldwij de hulpactie. Toen Ariëns in Nederland zijn emanciperende arbeid begon, zag hij zich ook genoodzaakt, zijn eerste kernleden te leren lezen en schrijven. Hij stond vrijwel alleen. De katholieke intellectuelen van die tijd lieten om achteraf gezien vaak verklaarbare re denen vrij algemeen verstek gaan. De ontwikkelingen in West-Europa hebben ons doen inzien, dat de bijdrage van intellectuelen aan de vorming van arbeiders geen weggegooid kapitaal is, geen steun aan „rooie rakkers". Nu het gaat om een zo wereldom vattende opdracht als waarvoor de Paus zelf de katholieke wereldbevol king stelt, zullen we moeten bedenken dat ook heel de katholieke wereld zal moeten mee-offeren, ook wanneer het gaat om de vorming van katholieke ar beiders en hun leiders in de onderont wikkelde gebieden. Het is wel zeker, dat hierover het laatste voord nog niet is gesproken. We hopen o.m. door publicaties als de ze onze bijdrage hieraan te mogen le veren. Men heeft op deze miniatuur archi pel nog wel meer vreemde gewoonten. Zo wordt bijvoorbeeld de schoonheid van de vrouwen afgemeten naar de om vang en lengte van de neus. Vandaar dat vrouwen van kinds af aan ringen door de neus dragen. Deze gouden, zil veren of koperen ringen zijn een dei- weinige voorbeelden van het gebruik van metaal. Door het dragen van die ringen wordt de neus breed en lang, hetgeen aan de mannelijke bevolking kreten van bewondering ontlokt. Wanneer er toeristen op de eilanden komen, verkoopt men produkten van de eigen kunstnijverheid, waarvoor dan geld wordt aangenomen, doch alleen munten. Die worden dan elk van een gat in het midden voorzien en tot snoe ren aaneengeregen. Dergelijke kettin gen worden door de huwbare meisjes gedragen en beschouwd als de bruids schat. Omdat iedereen op die manier de munten kan tellen, zijn geschillen over de financiën onbekend. Voor alle dage lijkse transacties wordt evenwel de kokosnoot gebruikt. Die kan men im mers eten en munten niet. Natuurlijk zijn de San Bias Indianen met een kokospalm in hun achtertuintje mil jonairs. DEN HAAG, 20 mei De „Beroeps centrale Katholieke Intellectuelen" heeft aan de fractie van de KVP in de Twee de Kamer een telegram gezonden, waar in zij haar teleurstelling uitspreekt over het uitstel van de belastingverla ging. De centrale meent, dat vooral leiding gevende werknemers en vrije beoefe naars, die reeds jarenlang gebuk gaan onder een te sterk progressief belasting stelsel, daardoor langer benadeeld blij ven dan voorzien was. Zij verzoekt de fractie daarom om interventie terzake. Bij de Beroepscentrale Katholieke In tellectuelen z\jn aangesloten de „St. Adelbert vereniging", de Algemene Ka tholieke Kunstenaarsvereniging, de Al gemene Rooms-Katholieke Ambtena- renvereniging. de Algemene Rooms-Ka tholieke Officierenvereniging, de Katho lieke Artsenvereniging, de Katholieke Katholieke Journalisten Kring, de Ka tholieke Lerarenvereniging „St. Bo- naventura", de Katholieke Lectoren- vereniging en de Katholieke Vereniging van Hoger Personeel. (Van onze correspondent) LEEUWARDEN, 19 mei. In het stadhuis deed zich vanmorgen het on gewone feit voor, dat er een huwelijks sluiting strandde, omdat de moeder van de oruid geen toestemming wilde geven. Het jonge bruidje en de bruidegom wa ren in de trouwzaal aanwezig plus een aantal belangstellenden en niets leek het feest in de weg te staan. Maar het bleek dat de moeder van de bruid er niet was om haar fiat tot het huwelijk te geven. Bruid en bruidegom vertel den aan de ambtenaardat moeder een schriftelijke toestemming had gestuurd, maar dit bleek niet het geval te zijn. Dan moeder maar even ophalen, zo werd besloten en enkele functionaris sen van het stadhuis gingen op zoek. Ver behoefden ze niet te lopen, want moeder stond enkele tientallen meters van het stadhuis op een hoekje zich te verkneukelen dat de boel zo mooi in de war liep. Ze was niet te bewegen om mee te gaan voor het geven van een toestemming. Toen men haar vroeg waarom zij de jongelui hadwijsge maakt dat zij een schriftelijke toestem ming had gestuurd, verklaarde zij dit met opzet te hebben gedaan „om ze voor niets te laten loven". Dit resultaat had zij dan ook inderdaad bereikt.Bruid en bruidegom verlieten onverrichter- zake, althans niet getrouwd, weer het stadhuis. ZEIST, 20 mei Op de Driebergse- weg ter hoogte van het landgoed „Schoonoord" is gistermiddag een ern stig ongeluk gebeurd, dat het leven heeft gekost aan de 34-jarige gehuwde heer C. Scholten uit Nijkerk, hoofd vertegenwoordiger van een vleeswa- renfabriek in Wijhe. Door tot nu toe onverklaarbare oorzaak is de heer Scholten, die in een auto met grote snelheid over de Driebergseweg reed, aan de linkerzijde van de weg tegen een boom gebotst, waarbij hij op slag werd gedood. Zondag 21 mei: Hoogfeest van Pink steren; eigen Mis; credo; pref. eigen; com- municantes en Hanc tgitur; —rood Maandag: 2e Pinksterdag; ci.gen Mis; verder als -zondag. Dinsdag: 3e Piinksterdag; eigen Mis; verder als zondag. Woensdag: Quatertemperdag; eigen Mis; verder als zondag. Donderdag: Octaafdag; eigen Mis; ver der als zondag. Vrijdag: Quatertemperdag; eigen Mis; verder als zondag. Zaterdag: Quatertemperdag; eigen Mis; verder als zondag. Zondag 28 mei: Feest van Drieëenheid; eigen Mis; credo; pref. v. H Drieëenheid; wit Advertentie Als Rinke Tolman op 25 mei deze leeftijd zal hebben bereikt, kent ons land een driemanschap van 70-ja- rige biologen, die aan velen de schoonheid van de natuur heb ben geopenbaard. Jan P. Strij- bos en A. B. Wigman waren reeds in maart bij deze mijlpaal aangeland. Zij hebben ook ge meen, dat hetgeen bij hen be gon als een liefhebberij is uit gegroeid tot een levenstaak en zij hun grote kennis omtrent het leven van dier en plant niet ver kregen door een systematische opleiding, maar door eigen ont dekkingen en een gedegen zelf studie. Deze wetenschap hebben zij niet voor zich alleen willen houden, maar in woord en ge schrift meegedeeld aan anderen. „Ik had er eenvoudig behoef te aan. anderen deelgenoot te maken van mijn gelukservarin gen, als ik door bossen en pol ders zwierf en daar de verrich tingen van vogels, vlinders en vissen gadesloeg. Vanzelf kwam ik ook onder de bekoring van het wonderlijke leven van plan ten en bloemen. Kortom, alles wat leeft en groeit, had al vroeg mijn bijzondere interesse en om een en ander te leren onder scheiden, snuffelde ik in boeken over natuurkundige historie, die ik als jongen van mijn zakcenten kocht." Dit vertelt ons de heer Tolman, toen wij hem bezochten in zijn woning te Soest, waar hij zich vestigde, toen hij als jongeman op de redactie van een dagblad in Utrecht kwam werken. Zijn vader had liever gezien, dat hij op zijn boerderij in Wijtgaard kwam, waarheen het gezin verhuisde, toen Rinke. die in Oosterzee is geboren, een half jaar oud was. De jongen was het grootste deel van de dag te vinden in de weilanden achter het huis om de bewegingen van allerlei vogels gade te slaan. Hij maakte daarvan aantekeningen en schreef zijn eerste artikelen over het leven der vogels, die hij echter niet heeft gepubliceerd. Wel bewezen ze hem goede diensten, toen hij bij dr. P. H. Ritter jr. kwam solliciteren om bij de krant te komen. Stijlvorming had hij geleerd bij de letterkundige L. Leopold op de kweekschool in Leeuwarden, want vader had beslist, dat zoonlief dan maar onderwijzer moest worden. Hij heeft daar de studie niet afgemaakt en midden in een nacht stond hij plotseling voor zijn vader, na een urenlange wandeling uit de Friese hoofdstad. Omdat hij vond, dat de directeur van de school hem onrechtvaardig behandeld had, nam hij toen maar de benen. „Ik was een echte Friese stiefkop," bekent de heer Tolman. Vader stelde hem voor de keus naar familie in Amerika te gaan om daar zijn fortuin te zoeken of elders de studie te voltooien. Rinke koos het laatste en vond in Amsterdam een vriend, die hem wel voor het onderwijzersexamen zou klaar stomen. „Ik kwam voor het diploma echter een paar punten te kort, omdat ik voor mijn lievelingsvak natuurkunde een onvoldoende had." Hij besloot daarop de journalistiek in te gaan, omdat hij goed met de pen over weg kon. Inmiddels had hij gepubliceerd in „De Gulden Winckel", terwijl ook enige verzen van hem verschenen waren in „Van onze tijd", het blad van Maria Viola. „Ik heb ook nog eens gesolliciteerd bij „De Groene Amsterdammer", zo vervolgde onze gastheer zijn levensverhaal. „Als proef- werk kreeg ik een zonderlinge opdracht, die ik maar niet uitgevoerd heb. Ik moest boven in de Westertoren klimmen en dan later in een artikel vertellen, hoeveel mensen ik beneden me zonder lintje had zien rondlopen." „Nu draag ik zelf een lintje," verontschuldigt de heer Tolman zich. Vorig jaar werd hij benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau, vanwege zijn verdienstelijk werk als bioloog en publicist, maar ook op grond van zijn moedig gedrag tijdens de bezetting. Het was de Duitsers niet onbekend, dat de journalist Tolman het voor de Joden had opgenomen en hij behoorde tot de eerste groep gijzelaars, die naar St. Michiels-Gestel werden gestuurd. Toen zijn dagtaak bestond in de verzorging van de buitenlandse rubriek in de krant, waaraan hij verbonden was, schreef hij reeds in verschillende tijdschriften artikelen over het leven in de natuur, maar de grootste activiteit op dit terrein ontplooide hij toch pas na de laatste wereldoorlog. „Ik hoop ermee door te gaan, zo lang mij een goede gezondheid blijft gegeven" Zijn meeste artikelen en ook boeken, waarvan hij er een veertig op zijn naam heeft staan, werden geïllustreerd met prachtige foto's, gemaakt door zijn vrouw. Om enige Scandinavische ooeken te kunnen vertalen, leerde hij Zweeds, Noors en Deens. Hij stichtte de tijdschriften „De Wan delaar" en „In weer en wind", bezorgde met Jan Vriends een serie popu laire boekjes over het dierenleven onder de titel Wat leeft en groeit" en was voor talrijke gezelschappen bij excursies een deskundige gids. De meeste speurtochten maakte hij te voet en bij elkaar legde hij „per pedes apostolorum" een afstand van enkele mAen de omtrek van de aarde af. Rif!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 5