Opzet van programma traditioneel
Enkele belangrijke manifestaties
Piraikon Theatron
speelt „Electra"
OPERA
Wuppertaler Bühnen
met Card iliac
Balletten van Au rel
von Millos
Poolse
dansen
Slot van de
Krijtkring
Religie en mysterie
Continentale première
van Osborne's Luther"
Muziek op festival
Orkesten, solisten en koren Voor het eerst sinds 1912
„Benvenuto Cellini"
VOOR HET EERST IN NEDERLAND
„FILMFESTIVAL
Enkele belangrijke recitals
.MAZOWSZE" NAAR ONS LAND
ZATERDAG 10 JUNI 1961
Aanstaande donderdag begint het Holland Festival 1961. Al op
de eerste dag van dit jaarlijks terugkerende muzefeest zal in
rj de stadsschouwburg van Arnhem de eerste Nederlandse opvoe-
ag worden gegeven van Bertold Brechts toneelstuk: „De Kauka-
re~'le Krijtkring" door de Nederlandse Toneelmanifestatie, onder
de an Richard Flink. Dit jaar heeft men zoals verleden jaar
t &fspraak gemaakt was na het uitblijven van een vaderlandse
to 'TG^rnanifestatie dit reusachtige en veelomvattende spel dan
Ho rt ^unnen opnemen; er moest daarvoor een organisatie in leven
2o en geroepen, die vol haken en ogen zat. Dit toneelstuk is immers
e 'ogewikkeld van structuur het heeft zes delen en 24 taferelen
er moeten niet minder dan 36 actrices en acteurs in optreden bui-
,e de figuratiedat het regisseur Richard Flink wel eens eng
l' ^oede moet zijn geweest. De medespelenden komen uit verschil-
h hk gezelschappen, die ook weer allemaal hun verschillend speelplan
et)ben. Het is een passen en meten geweest om iedereen op de
juiste plaats en tijd ter repetitie te krijgen. Het blijkt allemaal gelukt
te zijn. Voor deze grote groep toneelspelers én voor de liefhebbers
van het theater is nu het wachten op de galavoorstelling van don
derdag.
Wij wilien hier vandaag enkele vluchtige impressies geven van
sommige programma-onderdelen. In de loop van het festival zullen
wij vanzelfsprekend op de details terugkomen. Dus nu in grote trek
ken een keuze uit wat ons zal worden voorgezet; men neme een
zekere subjectiviteit ons hierbij niet kwalijk. Misschien zal blijken,
dat niet nader onder de loep genomen programma-onderdelen juist
een bespreking van tevoren waard waren geweest en dat sommige
aankondigingen van vandaag beter achterwege hadden kunnen blij
ven omdat de realisatie tijdens het festival tegenviel. Wie over' alles
wat het Holland Festival dit jaar presenteert nog meer ingelicht
wil worden raadplege het officiële programma en de festivalgids.
Paul Hindemith's opera „Cardülac" wordt zeer zelden opgevoerd; in Nederland is men daar
nog nooit toe gekomen. Daarom kan het een daad van betekenis worden als op het
Holland Festival de nog jonge Wuppertaler Bühnen twee opvoeringen van de eerste
versie van Cardülackomt geven; op 28 juni in Amsterdam en 30 juni in Den Haag.
De dirigent is Hans Georg Rat jen; de regisseur is Georg Reinhardt. Ondanks het feit
dat de Wuppertaler Opera zich pas sinds 1956/57, ter gelegenheid van de ingebruikneming van
de nieuwe opera in Wuppertal, goed heeft toegelegd op werken van Paul Hindemith
zij bracht toen Mathis dei' Maler"), is van dit gezélschap toch een zékere roep uitge
gaan naar aanleiding van dit soort opvoeringen. Het wordt een volledig optreden van de
Wuppertaler Bühnen, met eigen koor en orkest en in de decors, die zij' ook in hun eigen
operahuis gébruikt.
In „Cardülac" wordt het verhaal vertéld van een goudsmid, die niet van zijn werkstukken
kan scheiden en moöfden pleegt om ze weer terug te krijgen. Hindemith heeft over dit onder-
vierp twee opera's van dezelfde naam gemaakt; een in 1927 en een in 1952, die in Zürich
een eerste opvoering beleefde. Beide versies zijn psychologische werken met fascinerende
muziek. Op de foto: een scène uit „Cardillac" met in het midden van het toneel de zanger
Erich Weckbrodt.
HOLLAND FESTIVAL «T*
men aan bod bil het Omroep a Cappella
Koor onder Anton Krelage en tijdens
het traditionele Begijnhofconcert van
het Collegium Musicum Amstelodamen-
se o.l.v. Toon Vranken.
Traditioneel wordt ook de binding
tussen Holland Festival en Internatio
nale Harpweek (Laren)Orgelconcours
(Haarlem) en Carillonconcours (Hilver
sum), terwijl dit adjectief geenszins van
toepassing is op de opwindende program
ma's van het Concertgebouw Blaaskwin-
tet, het Danzikwmtet en de Vereniging
van hedendaagse muziek, waar de meest
actuele en interessante eigentijdse wer
ken tot klinken zullen komen in tegen
stelling tot de bezadigde barokconeer-
ten van Les solistes de Zagreb, het
Saarlands Kamerorkest en Benedetto
Marcello.
„Over Cannes wo.dt ontstellend
veel onzin geschreven als de hele ker
mis er op volle toeren is, maar die on
zin wordt meer bepaald door degeen.
die schrijft dan door hetgeen wordt be
schreven". Dh schrijft de filmjournalist
B. Bertina in het plaatjesboek „Film
festival" °Y.er de filmkermis aan
de Rivièra. Hi) ontslaat ons daarmee
van de plicht de bijdragen van zijn col
lega's te lezen, zodat de nadruk kan
vallen op de foto's, die Kees Scherer
van de zelfkant van deze opwindende
voorjaarsgebeurtenis heeft gemaakt.
Kees Scherer kent zijn vak en de uit
gever weet, wat „het grote publiek"
van dit soort plaatjesboeken verwacht.
Om in de termen van de filmcritici te
blijven: strikt volwasenen.
B. Kr.
„Filmfestival", Foto's: Kees
Scherer. Teksten van Bob Bertina, Jan
Blokker, Paul de Casparis en H. J.
Oolbekkink, Uitgever A. W. Bruna en
Zoon, Utrecht.
Het koor van Myceense vrouwen in de opvoering van Sophocles' „Electra" door het Piraikon Theatron.
L6n bijzondere gebeurtenis op het
TL toneelgebied tijdens het Holland
Festival zal de opvoering zijn van
fajt »Electra" door het Griekse Pi-
jh h Theatron uit Athene: op 4 juli
ju «en Haag, 5 juli in Rotterdam, 6 juli
bli jUterdam, 7 juli in Utrecht en 8
Deventer.
0
tekst bij deze Griekse to-
hetq 1 v k s 1 dij aeze vxriejKse to-
bj^Jhanifestatie wordt gezegd in het
eve-A Grieks, wat voor iedereen wel
OaT onverstaanbaar zal zijn als het
5chipLrielts- Maar iedereen kent de ge-
vro^enis rondom Agamemnon en zijn
to Sft Klytaimnestra, de „Oresteia",
"ïllp 1}0em<t naar hun zoon Orestes). In
k°bfr a" van Sophocles worden wij ge-
'!aar "teerd met de onverzoenlijke, aan
vermoorde vader Agamemnon
j4ar Verknochte Electra, die sterk is in
tn aat tot het uiterste en dus bijna
w'e s«genbeeld van Sophocles' Antigone,
aar k in de liefde is. (terwijl Orestes,
h"oer, Klytaimnestra dc~J~
„sla nogmaals toe!")
1 tn—1AC1, wtciöie en uus uyim
Ne &?&enbeeld van Sophocles' Antigone,
aar h de liefde is. (terwijl Orestes,
„broer, Klytaimnestra doodt roept
t: „sla nogmaals toe!")
Lnrestes keert terug naar het paleis
L' u,'Jn vader Agamemnon om hem
ljsn preken, zoals de goden heb-
vNei->ev°'en- Electra, trouw aan haar
Otltroi 8ebleven, is vernederd door haar
§'stos e moeder en haar minnaar Ai-
De protagoniste Electra wordt
ih ft^°Phocles in haar onwrikbare moed
?1tlftft®cht met diep menselijk inzicht
AuWanneer Órestes zo plotseling
N j^ert wordt Electra ontheven van
van .hcrlijk conflict om zelf de schande
uOelf geslacht af fe keren en de
S4 ^bezweren door haar moeder te
hna'j
hj,jgan Electra, zingt de exodos.
JJiirinl" testes doodt de moeder en de
gnneaar- Het koor van vrouwen, vrien-
us van Agamemnon is gezuiverd.
L'ot]6 Stichter van het Paraikon Thea-
«tUi' urmitrios Rondiris, heeft, bij de
m het g van het ensemble in 1957,
h .gebied van de Griekse tragedie
I^taaL rP. iinlünd doel voor ogen
«■Hij wilde niet alleen Frans of
Aral "lassiek toneel brengen, maar
Aspri- een herleving van de Griekse
lche e' in het bijzonder van de Attn
k-Mtua Aischylos, Sophocles en
legjjr des. Rondiris is zelf acteur en
k gestudeerd in Bei-lijn en Wenen.
t +L.
meater Herodos Attikos, aan de
V0or an de Akropolis te Athene, kreeg
N0 ZlJn werk weer sinds eeuwen een
f6 ba!?de naam- Men zou dat theater
■vinL rmat kunnen noemen van de op-
b'gen k.Van de Griekse klassieken op
ïailr dem- Met de stichting van het
'A m°n theatron wil hij bewijzen, dat
Oof dden" nog even veel levenskracht
de mens hebben als vroeger.
vUlK 0Pvattir>g is dan ook, dat de voor-
ujog.dgen geen bloedloze reconstructie
pht;,et0 zÜn uit de vijfde eeuw voor
Neri Een vermoedelijke gang van
op het oude Griekse toneel zou
ti?h a ns interessant zijn voor kenners
klassieken, maar niet voor de
j-iejdfbezoekers van onze eeuw. Zijn
^ijze is daarom levensecht, het to-
dat hij brengt gespannen als een
L en boeiend. Heel speciaal zal men
Al i'dende invloed kunnen ondergaan
N J'et koor van Myceense vrouwen,
et zijn bet toneel wezenlijk vullen-
'dak en zijn tekst van indringend
De orches-
dansplaats
Het Nederlands Ballet is op dit fes
tival nog als zelfstandige groep
van de partij. Het geeft vier
voostellingen; op 16 juni in
Utrecht, 21 juni in Amsterdam, 6
juli in Den Haag en 12 juli in Rotter
dam. De artistieke leiding berust bij
Sonia Gaskell en het Utrechtse Stede
lijke Orkest onder leiding van Anton
Kersjes verzorgt het muzikale deel
van de uitvoeringen.
Het ensemble zal „Les Mirages" van
Sauguet-Lifar, „Francesca da Rimini"
van Tchaikovsky-Tchichinadze en „Etu
des" van Riisager-Lander laten "zien
met Sonja van Beers, Marianne Hila-
rides, Joan Cadzow, Conrad van de
Wetering, Sylvester Campell en Peter
Appel e.a.
Het Ballet van de Biihnen der Stadt
Köln is het enige buitenlandse ballet
gezelschap, dat naar het HoHand Fes
tival komt. Het geeft ook vier voorstel
lingen; van een tot en met 4 juli, jn
Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en
Den Haag.
Het programma bestaat uit balletten
van de Hongaarse choreograaf Aurel
von Millos op muziek van Strawinski,
Petrasi, Schönberg en Mozart. Het
ritrechts Stedelijk Orkest biedt ook hier
de muzikale helpende hand. De dirigent
is de grote Miltiades Caridis. De varia
ties voor orkest op. 31 „Wandlungen"
genaamd van Schönberg vormen een
belangrijk en interessant programma
punt. Von Millos' opvattingen over bal
let zijn streng klassiek voor wat de
basis betreft. Hij verdeelt de dansen
den in groepjes van drie of vier. Elk
groepje heelt zijn eigen stem, ieder
bouwt op zichzelf en samen vormen zij
een nieuw bouwwerk. Hij is een man
van stylering, van zwart-wit tegenstel
lingen, precies aan de hand van een
minutieus uitgewerkt grondplan opgezet,
AUREL VON MILLOS
zodat er geen plaats is voor deze ei-
ge:izinnige wijze van Schönbergs mu
ziek. Hij is in de eerste plaats een
man, die een groot gevoel heeft voor
een evenwichtige compositie. Een an-
der programmapunt is „II Ritratto di
TTLi l\ls? e" fblet portret van Don
Quichotte), dat bij hem in 1942 als
fan maar dat pas drie jaar
o„T'n--de choreograaf in Goffredo
Petrassi zijn toonzetter had gevonden
werkelijkheid werd. Het van een pro-
loog en epiloog voorziene werk is in
vier dansen en drie tussenspelen ver
deeld. De scenische opzet heeft iets
van een mysteriespel
TT e! Poolse
t—i Danstheater
L A „Mazowsze"
uit Karolin
hij Warschau komt
op het Holland Fes
tival zeven voor
stellingen geven; op
22 juni in Den Haag,
24 juni en 27 juni
ir, Amsterdam, 25
juni in Rotterdam,
28 juni in Tilburg,
29 juni in Utrecht
en 30 juni in Arn
hem.
Het zal een pret
tige afwisseling zijn
jij de verschillende
zwaarwichtige voor
stellingen op dit
festival de lichtvoe
tige levensvreugde
van de nationale en
authentieke Poolse
volksdansen te on
dergaan. Gelukkig
reven zij een aan
tal voorstellingen
ovei het gehele
land verspreid, zo
dat degenen, die er
interesse voor heb
ben, kansen genoeg
krijgen dit Poolse
dansfeest mee te
maken.
„Mazowsze" werd
in 1948 opgericht en ontleent zijn naam aan de laagvlakte in het centrum van
Polen, ook wel Groot Polen geheten. Dit gezelschap heeft ten doel gesteld de
nationale dansen van Polen met de bijbehorende muziek op het toneel te brengen.
Authenticiteit in de dans en gevoel voor toneel gaan bij dit gezelschap hand in
hand. Men heeft een repertoire opgebouwd van karakteristieke dansen en melo-
dieen uit alle delen van Polen, uit Groot Polen, uit Lublin, uit Silezië en uit de
streken van het Tatragebergte. De eenvoud is daarbij bewaard, geen bijzondere
muzikale effecten en de gezangen zijn grotendeels eenstemmig. Noch in de dans
noch, 111 de kostumering is enige stylering gebracht. Vele Poolse componisten
hebben volksmuziekarrangementen voor dit ensemble geleverd. Sinds 1951 maakt
de grote groep wereldtoernees; het is de eerste keer dat „Mazowsze" in Nederland
optreedt.
„Gij echter, toehoorders van dit ver
haal van de Krijtkring,
Prent in uw geheugen deze wijsheid
der Ouden:
Dat alles wat is, van hen is, die met
hun hart schenken,
dat dus de kinderen zijn van de
moederlijken, opdat zij gedijen,
Dat de wagen zij van de goede men
ner,
opdat goed gemend wordt,
en het dal van de bevloeiers, opdat
het vrucht draagt."
Slotwoorden uit
„De Kaukasische Krijtkring"
van Bertold Brecht.
JOHN OSBORNE
ten:
Op 22 juni wordt in Londen in het
Royal Court Theatre de eerste
opvoering gegeven van „Luther",
een toneelstuk van de Engelse
schrijver John Osborne. De uitvoeren
den zijn leden van The English Stage
Company (opgericht in 1955), de regie
is in handen van George Devine. Het
Holland Fest val krijgt de eer van de
continentale première, op 11 en 12 ju-
ti in Den Haag, 13 juli in Rotterdam,
14 juli in Amsterdam en 15 juli tenslot
te in Utrecht.
Of de John Osborne van nu, 31 jaar
oud, nog steeds de intrigerende toneel
schrijver is van het in 1955 geschre
ven „Look back in Anger" en van „The
Entertainer" (1957) zal des te meer
de nieuwsgierigheid opwekken, omdat
het onderwerp van Osborne's nieuwe
toneelstuk een materie bevat, die voor
deze angry young man" vol voetan
gels en klemmen moet zitten. De his
torische Maarten Luther is reeds
door honderden geschiedschrijvers ge-
utiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii,
it de enorme keuze van symfo
nische kamer- en koormuziek be
lichten wjj in een korte flits de
meest vermeldenswaardige fei-
h-(Q. - MJJl IrUnOL - a
'4 is voor de handeling. De orches-
S'hr 0ei?er een zelfstandige dansplaats
"ie de scène, wordt vpor de trage-
z°als deze Grieken haar spelen,
bp een essenhieel belangrijke plaats.
van deze „Electra" is uiter-
gericht op de architectuur van de
Lr, e theaters. De kleine proscenia
kj; ,°nze schouwburgen zullen naar
a°pen niet al te veel afbreuk aan
V0~ Riet spanning tegemoet geziene
kt, stehingen doen. Ret zal een be-
tq. ll)ke gebeurtenis worden, juist om-
het stuk van de koren hier een
aanvaardbare en voor ons aan-
4]e bie oplossing gevonden moet zijn,
b-N beleefbaarheid van een Griekse
v6NNie voor ons aanmerkelijk zal
°§en.
De bewonderaars van Otto Klempe-
rer zullen deze dirigent thans ook als
componist kunnen leren kennen, wan
neer hij het Concertgebouworkest zal
leiden in de uitvoering van zijn sym-
phome; dit ensemble zal voorts concer-
onder Pierre Boulez, Antal Dora
(Hertog Blauwbaards Burcht mei
Heiga Pilarczyk en Mihaly Zzékely) en
Bernard Haitink (feestconcert t.g.v
het vijftigjarig bestaan van het Genoot
schap van Nederlandse Componisten)
Boulez brengt o.a. de Kammersympho-
me van Arnold Schönberg, die tien jaai
geleden gestorven is en daarom in het
programma bijzondere aandacht krijgt:
Het Rotterdams Philh. Orkest o 1 v
Eduard Flipse zal Theo Bruins bege
leiden in zijn Pianoconcert (dezelfdr
avond gaat Furchtlosigkeit und Wohlwol-
len van de Duitse nieuwlichter Werner
Egk); Simon Goldberg brengt zijn kwar
tet no. 2 opus 10 met sopraansolo (Er
na Spoorenberg), dat door de componist
zelf voor strijkorkest bewerkt is en
het Danzikwintet speelt zijn beide blaas-
kwintetten opus 26 en 42.
Met de geruchtmakende Zweedse com
ponist Karl Birger Blomdahl, vooral
bekend door zijn electronische ruimte-
opera Aniara, zal men kennis kunnen
maken middels zijn symphonie no. 3
(Facetten) tijdens een uitvoering door
het Residentieorkest o.l.v. de Zweed
Sixten Ehrling.
Bijzonder groot is het aantal Mis-
utvoeringen: Beethovens Missa Solem
us zal men'kunnen beluisteren te Am
sterdam door Groot Omroepkoor, Ra-
lio Philh. Orkest o.l.v. Eugen Jochum.
Bachs Hohe Messe gaat in twee ver
sies: .in Naarden door de Ned. Bach-
vereniging onder Anthon van der Horst
in Leiden door het plaatselijke Toon
kunstkoor onder Iskar Aribo; Rossini's
Petite Messe Solennelle zingt het Neder
lands Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobei,
tevens een eerste uitvoering van Benja
min Brittens Missa Brevis. Henk Spruit
maakt Honeggers Oratorium Judith in
Haarlem met Groot Omroepkoor en
Radio Philharmonisch Orkest. Bertus v.
Lier zaj zijn Hooglied uitvoeren met
het koor van de Nederlandse Radio
Ume; oude en moderne polyfonie ko-
Er staan ook enkele interessante
opera-uitvoeringen op het festi-
valprogramma, die ingestudeerd
zijn op eigen bodem. Allereerst
gaan de verwachtingen uit naar „Ben
venuto Cellini" van Hector Berlioz,
waarmee De Nederlandse Opera de
rïl n' °P 1® iun' Amsterdam.
(Verdere opvoeringen: 18 juni en 27
juni iii^ Den Haag, 23 juni in Rotter
dam, 25 juni en 15 juli in Amsterdam).
Deze opera is in 1912 te Parijs voor
het laatst voor het voetlicht gekomen.
In de vorige eeuw haalde „Benvenuto
Cellini" maar drie opvoeringen. Oor
spronkelijk zou Alexander Krannhals
dit werk komen dirigeren, maar hij is
plotseling door de dood overvallen. Nu
heeft de veelbelovende dirigent Geor
ge Prêtre uit Parijs zijn taak overge
nomen. De in Frankrijk wonende Zweed
se opera-zanger van grote naam Nico-
lai Gedda zingt de titelrol. De Neder
landse Opera levert de overige zan
gers o.a. Gerry de Groot, Antoinette
Thiemtssen .Guus Hoekman en Jess Wal
ters) evenals het koor en het orkest.
Iets aparts worden de décors en cos
tumes. Zij zijn ontworpen door Fran-
gois Ganeau.
Verder geeft De Nederlandse Opera
opvoeringen van Simon Bcccanegra"
van Verdi op 1 en 12 juli in Amster
dam en op 3 juli in Den Haag; regie
en directie berusten bij Antal Dorati
en Tonina Dorati ontwierp décor en
costumes: tenslotte geeft hetzelfde ge
zelschap drie opvoeringen van „Turan-
dot" van Puccini (7 juli in Amster
dam, 9 juli in Den Haag en 11 juli in
Rotterdam). Dit werk wordt, gediri
geerd door Francesco Molinari Pradel-
li, de regisseur is Wolf-Dieter Ludwig.
De Holland Festival Opera geeft mei
een geheel nieuwe bezetting onder lei
ding van Carlo Maria Giulini een acht
tal opvoeringen van Mozarts „Le Noz-
ze di Figaro" (19 en 29 juni in Den
Haag, 23 juni en 3 en 13 juli in Am
sterdam, 26 juni in Utrecht en 6 juf
in Rotterdam). Décors en costumes
zijn voor deze gelegenheid ter beschik
king gesteld door het Festival te Aix
en-Prpvence. Het Residentie-Orkest én
Het Nederlands Kamerkoor verlenen
hun medewerking. Solisten: Antoni
Clavé. Mimi Aarden, Teresa Berganza
(1) Stefania Malagu (2), Wilma Dries-
sen, Graziella Sciutti, Elisabeth
Schwarzkopf (2) Claire Waatson (1)
Hermann Prey, Joseph Rouleau, Gé
Smith, Guiseppe Taddei, Chris Taverne
Frans Vroons.
NICOLAÏ GEDDA
interpreteerd met als gevolg dat wij
een menigte Maartens bezitten. Os
borne zelf meent, dat men van Luther
geen diagnose kan stellen, wat hem
echter niet heeft tegengehouden over
deze boeiende figuur een concreet to
neelstuk te schrijven.
„Luther" van Osborne teit drie be
drijven. In korte scènes laat de schrij
ver, vanaf de intrede van Luther in
de Augustijner orde tot aan de een
zaamheid van zjjn bestaan aan het
einde van zijn strijd met niemand bij
zich dan zijn zoontje, de figuur van
de reformator zien, als een mens, die
door het mysterie van de religie zijn
leven niet steeds in eigen handen
heeft kunnen houden.
Osborne kennende, zullen er on
getwijfeld dingen op het toneel ge
zegd worden, die, hoewel modem ge
ïnterpreteerd, minder aangenaam in
de oren klinken. De figuur van Tet-
zel, de aflatenprediker, komt uiter
aard in dit stuk ook voor. De eer
ste scène van het tweede bedrijf
heeft Osborne voor hem gereserveerd.
Over de uitvoerenden het volgende:
The English Stage Company streeft er
sinds 1956 naar nieuwe Engelse stuk
ken en eigentijdse klassieken op te voe
ren: zij heeft tot voornaamste doel de
moderne schrijvers en het toneel dich
ter bij elkaar te brengen. In de paar
jaar dat zij bestaatheeft zij 80 stuk
ken opgevoerd, een deel daarvan in de
bekende zondagavondserie, die in Lon
den veel ingang vond, „Production With
out Decor": in ons land is deze ver
gelijkbaar met de verleden jaar opge
richte werkgroepen van Rotterdams To
neel en De Haagsche Comedie. Dit Lon-
dense gezelschap heeft een aantal jon
ge toneelschrijvers ontdekt en aange
moedigd, o.a. John Osborne zelf en Ha
rold Pinter The Varetaker"). Osborne
trad m 1956 als acteur tot dit gezel
schap toe. In datzelfde iaar
creeg hij de toneelprijs van „Evenin*
star als de meest veelbelovende
3ritse toneelschrijver. Hjj werkte mee
aan de opvoeringen van „Epitafh for
?,TL!TDT0n rei1, "The w°rld of Paul
Shckey Hij hielp mee aan de tot
standkoming van de film „Saturday
Night and Sunday Morning", een roi-
van ri<Tie °'\.het Arnhemse fitafeest
™?Sp^hS, kS,h^SevDeeehntnd: