LUYGKS foor gebruik in huis Cumanieuw vak op kweekscholen Kinderen De sfeer van het bos in de tinten der tapijten Négligé in het openbaar Mode als therapie voor psychisch vrouwen die anders zijn ontharing depilan AMERIKAANSE METHODE gestoorde In Parijs geïntroduceerd L^AL. frites DYSMALGIN ibi ill am sa» in SPECIAAL tegen menstruatie-pijnen 1EI 1ST FINSE VORMGEVING IN HET STEDELIJK MUSEUM— Dc modefotografen laten hun fotomodellen steeds moeilijker stunts uiHiaJe,L°hrunLnC''onder^ZiVi^^kiol- grond te komen. Ze poseren niet alleen meer op alle punten van de stad, op bruggen, onder ooge oy klos ken en kraampjes, zc zoeken ook dc meest vervallen straten en huisjes op. tvaar ze dan wat languissant tussen de bouwvalligheid staan in hun smetteloos toüet als een vlag op eenmodderschuit. Voor «port- en vakantie kleren omarmen ze bomen in hel bos, klauteren en balanceren i n sportk!edtngop de'neest moeilijke rotspartijen ofwel ze wagen er enige schrammen aan op een richel btj een oud muurtje naast een ouae aan -oais mCnDe'\noiïneQHin*'draagt een pakje van Tiktiner, die speciaal ontwerpt voor vakanties aan Cote \n witte tergal, bestaande uit slacks en een los jak, geborduurd met initialen in gouddraad. Wat een merkwaardig verschijnsel van deze tijd, dat de vrijetijds-kledmg steeds meer het neglige, de slaapkamer-kleding benade>rt. In snit. in kleur, in stof, in allure zijn ze haast met meer te onderscheiden. Vooral als er op straat de hielloze sandaaltjes bij worden gedragen, zonder enige bekommernis om het weinig esthetische effect van een onverzorgde ongetrainde blote voet'op het stads-trottoir. De psycholo gische achtergrond van dit openbare négligé wortelt veel dieper dan allee n in de „mode". I; zoiets nu typerend voor het ka tholieke leven?" vroeg de leer ling van de derde leerkring. JJ Het was in ieder geval wel ty perend voor een jong mens, die be hoefte heeft aan stelregels, en het was even typerend voor zjjn leraar, dat hij daar niet ja of nee op wilde ant woorden. De naam van het vak, waarin deze vraag aan de orde kwam, is „Cuma". We verbeelden ons nu eenmaal, dat ons de tijd ontbreekt om lange woor den uit te spreken en dit is de af korting van kennis van het culture le en maatschappelijke leven," het vak, dat nu sinds 1955 op de kweek scholen in de tweede en derde leer kring wordt gedoceerd en waarvan minister Cals zich voorstelt het op de duur ook op de gymnasia en athenea in te voeren. Het heeft eigenlijk nog geen eigen gezicht en dat is zeker niet depre- cieiend bedoeld. Van ingeburgerde vakken weet men, wat men ervan iTF eerwachten. De 'eermethode kan velschillen, maar hetgeen geleerd £?p?iik "ïïV5"' h'ij'l in grote trekken rwT 'iS eciltel' 'e wensen, dat /S Hm1°,g J,3?®, hct ^bekende vak rinm iG d°°r 1Gd0re leraai" en dooi iedere generatie van kweek- schoolleerlingen anders opgevat en anders beleefd zal worden Dat i" namelijk de essentie van dit soort kennis en waarschijnlijk ook de Le- vak Van invoering ais sci100i. Alles wat hier vastgelegd en voor geschreven zou worden, is een ver starring, waarin de werkelijke cul tuur en de werkelijke maatschappij zich niet laten vangen. We zouden dan toch weer reden hebben om met een zekere minachting over schoolse wijsheid te spreken en Cuma wil juist de brug zijn naar de realiteit, waar in wij leven. Men kan dat op allerlei manier pro beren te bereiken. De kwekelingen, die wij gesproken hebben, hadden tijdens de Cuma-lessen niet alleen lezingen ge hoord over alle mogelijke onderwerpen, excursies gemaakt en musea bezocht, maar ze hadden ook zelf contacten ge legd, waaronder vooral de ontmoetin gen met anders-denkende jongeren die pe indruk hadden gemaakt. Ze hadden kleine voettochten georganiseerd in de trant van de Pax Christi-tochten met discussies over een bepaald onder werp, ze hadden toneel gespeeld, een filmcursus gevolgd en fabrieken be zocht. Mogelijk was het naar hun eigen idee wat te fragmentarisch gebleven. Jonge mensen vragen graag naar grote lij nen, naar formules, waaronder het le ven te vangen zou zijn en die formules wilde hun leraar nu juist niet geven. Het is soms zo verleidelijk voor vol wassenen om vragende, jonge mensen met stelregels af te schepen, maar met stelregels zou dit Cuma-vak nu juist in de rug worden aangevallen. Het moet levend blijven en daarom steeds kun nen veranderen. Het moet ogen en oren openen en wat er van die opening in het latere leven terecht zal komen, is nog niet te voorspellen. Een kwekeling die zonder aarzelen het voordeel, dat hij van deze lessen had gehad, zou'kun nen formuleren, zou ons met een zeker wantrouwen vervullen. Als een blinde plotseling ziende wordt, vraagt men hem ook met na een uur of desnoods na een week: „Wat heb je nu gewon nen?" N adat wijzelf de eerste tien jaar na ons eindexamen steeds meer vergeten waren, en gin gen neigen tot de onderstel- ling, dat we veel overbodigs geleerd hadden, kwamen we in de daarop volgende jaren tot de ontdekking, dat we met behulp van deze voor een deel vergeten leerstof hadden leren denken. Als Cuma zo leert kijken en obser veren en op de duur een eigen kijk leert opbouwen op de verschijnselen om ons heen, heeft het zijn taak vervuld. Natuurlijk zou men van zo'n vak kunnen verwachten, dat er dan geen examen in afgenomen wordt, maar wij hebben nu eenmaal altijd mate riaal nodig om de ontwikkeling te schatten. Een examinator kan zich nog zo bewust zijn van de betrekke lijke waarde van zijn vragen, toch kan hij niet volstaan met de leer ling in de ogen te kijken. Zelfs wan neer hij zich een denkbeeld niet over de kennis, maar over de levenshou ding en de ontwikkeling wil vor men, moet de leerling zich toch op de een of andere manier uiten. Het zal wel niet altijd gemakkelijk zijn om gecommitteerden te vinden, die van de noodzakelijkheid van zo'n exa men overtuigd zijn zonder er noch tans te dogmatisch over tc denken. Mejuffrouw Agnes Noltc, lid van de Tweede Kamer, die gecommitteerde was bij dc enkele examens, die wij mochten bijwonen, bleef in ieder ge val niet steken in deze problematiek. Dc vragen, die zij stelde, waren niet bedoeld om de examinandus te doen struikelen, maar eerder om zjjn in zicht te vergroten. Mensen uit de praktijk kunnen zo'n examen natuurlijk in het belachelijke trekken door te vragen, wat zo'n jonge man of vrouw met een scriptie over een ingewikkeld cultureel of maat schappelijk onderwerp nu vóór heeft op de kwekeling van vroeger, die het zonder Cuma moest stellen; Ook voor de onderwijzer of onderwijzeres van nu zjjn cultuur en maatschappij nog geen gesneden koek, maar wie veel met jon ge mensen omgaat, weet, dat hun on wetendheid op punten, die niet hun spe ciale belangstelling hebben, aan het angstwekkende kan grenzen. Er is genoeg gepraat over de Fran se eindexamenvertaling van de H.B.S. van vorig jaar, waarbij hele legers van examinandi niet alleen niet wisten, wie Jean Jacques was, maar ook toen de aanvullende achternaam Rousseau ge noemd was, nog met het hoofd bleven schudden. Dat is niet het enige voor beeld. Nog deze week vroeg een meis je. dat haar laatste examens gymnas tiek M.O. moest doen, in alle ernst, of de doodstraf in Amerika nog bestond. aaruit kunnen we wel opma ken, dat zelfs kranten lezen een vak op zichzelf schijnt te zjjn en dat een middelbare op leiding geen enkele waarborg voor een zekere „buitenschoolse" ontwik keling is. Men is te zeer geneigd om te denken, dat dit wel vanzelf komt, maar de middelbare scholier wordt uit bredere kringen dan vroeger ge- requireerd en vaak heeft 'zijn kinder kamer ver buiten de sfeer van cul turele en maatschappelijke belang stelling gestaan. De school moet dus aanvullen, wat hjj thuis mist. Mis schien was dc gezonde kritiek op he. vak, die we tijdens het bijwonen van zo'n les in de derde leerkring te ho ren kregen, wel het beste bewijs, dat dit bereikt was. Het was een klas van jonge mensen, die op vele vra gen iiet antwoord niet wisten, niaa l' ze hadden vragen leren stellen en dat is de basis voor iedere verdere ont wikkeling. H. SMfc Onder deze titel is een klein boekje verschenen met een viechtenkind op de omslag dat staart naar een groot gebouw. Het gebouw is symbool voor het internaat, de grote gemeenschap, waar het kind anders woont dan kinderen die gewoon thuis zijn bij hun eigen ouders. In dit uit gaafje van de Nationale Federatie voor -ivinaerbescherming staan drie verhaal tjes, die alle drie een speciaal geval vertellen van een kind dat opvalt om dat het in de klas iets doet wat andere Kinderen met doen. Waarom krijgt een jongen een explosie van woede tegen ue meester, waarom blijft een meisje suekem twee nachten slapen op ae schoolzolder en wat gebeurt er met de jongen die in de klas het melkgeld wegneemt? Mevrouw mr. M. Rood-de Boer weet het strak en toch gevoelig zó voor te stellen, dat de onder- wijzer(es) voor wie dit brochu- retje bedoeld is, vanzelfsprekend wordt meegetrokken in die -belangstellings sfeer, die open oog geeft voor wat de kinderbescherming nu eigenlijk precies doet. Er staan misschien meer jonge leerkrachten voor de klas, die, evenals de jonge onderwijzer uit dit boekje, nauwelijks weten, ais ze onder hun leerlingen een voogdijkind hebben, dat er in Nederland 19.U0Ü voogdijkinderen zijn, waarbij een heel grote categorie jongens en meisjes, die in het leven alleen maar „pech" gehad hebben, zoals het doodgewoon en onomwonden, voor iedereen begrijpelijk, wordt uitgedrukt door een leidster in een tehuis. Pech, omdat hun eigen vader en moeder of alleen maar de moeder, niet voor hen kunnen zorgen. Tot beter begrip voor alles wat een kind, dat gehandicapt is, ofwel in zijn omstandigheden of in zijn lichamelijke of geestelijke condi tie, nodig heeft, zijn er nog vier soort gelijke eenvoudige geschrjftjes versche nen. respectievelijk getiteld: „Er is iets mis". „Gezondheidszorg voor het school kind". „School en M.O.B.", „Het ge handicapte kind en de school". Het zijn gezamenlijke uitgaven van de Nat. Fed. voor Kinderbescherming, de Ned. Bond voor Moederschapszorg en Kinder- hygiëne en de Stichting voor het Kind. Bij dit laatstgenoemde instituut, Emma- straat 38, Amsterdam, zijn de brochu- retjes te bestellen voor een bedrag van ƒ2,50. I r at u nu leest, staat misschien gedrukt - op wat eens een Finse boom was 11/ uit een bos, stil en donker als een kathedraal, aan een van de duizend y\ meren van „Suomi". Wat weten wij hier eigenlijk van Finland? Toen onze vrouwelijke vrijwillige hulpverlening werd opgericht in 1938terwijl de dreiging in de lucht hing, richtte die haar aandacht op de Finse „Lotta's'\ de vrouwelijke vrijwilligsters voor de hulpdiensten in het Finse leger, toen' als vrouwelijke bijdrage in Europa iets heel nieuws. Sindsdien hebben wij onze Marva's. Kort daarna werd de Finse jonge schrijfster Sally Salminen beroemd. Als dienstmeisje werkzaam in Amerika, schreef ze er haar eerste roman „Katrina", die een groot succes werd. Wij hebben nog altijd een bladzijde van twintig jaar geleden uit het Noorse vrouwentijdschrift „Alle Kvinner", met een foto van de stralende jonge Finse Sally, keurig in het zwart met wit schortje, poserend bij een berkeboom van het Amerikaanse landgoed, en daarnaast een foto van haar ouderlijk huis in Finlandomgeven door appelbomen, door haar moeder zelf geplant. Finland heeft heerlijke zomers! Het weinig gekende Finland, dat niet zó ver weg ligt wat is er nog ver met het straalvliegtuigverkeer? maar wel uit de route, is wat dichterbij geko men met de tentoonstelling in het Am sterdamse Stedelijk Museum van Finse vormgeving. Met die gloedvolle, hand gemaakte tapijten, de rustieke kookpot ten, het wonderlijke en sierlijk gevorm de glas, het zware ceramiek in roesti ge tinten en de uitnodigende zitmeu bels, zetten de Finnen een stap dichter naar ons toe. Finland heeft ai zeer lang een ver eniging voor kunstnijverheid, enigszins te vergelijken met ons „Scheppend Am bacht' De tentoonstelling in het Ste delijk Museum die tot half juli duurt, is georganiseerd door de Finse vereniging voor Vormgeving en, waar het bijna uitsluitend gebruiksvoorwerpen betreft, is het niet zo vreemd, dat de vader landse handel er meteen van profiteert met vermelding in de catalogus van de Nederlandse adressen, die de ver tegenwoordiging hebben. Wie getroffen wordt door een boeiende Finse lamp als een vergrote zaklantaarn of een houten stoeltje, dat een bijzonder gea cheveerd stukje schrijnwerk is, die kan er meteen werk van maken om het in zijn bezit te krijgen. Het hier bijeengebrachte vormt een kleine exclusieve tentoonstelling, die iets uitdrukt van de rust van die noor delijke landen, waar de bewoners nog veel dichter bij het hart van de natuur lijke aarde staan en waar de onnatuur van de gigantische metropolen ver is gebleven. De gebruikskunst heeft daar mee te maken, want die groeit, die wordt niet in snel tempo te voorschijn gestampt. Gebruikskunst, versiert, god dank nog altijd, het daags- leven. Zo wel bij het ontstaan als (le maker er zijn vreugde aan heeft als later bij het gebruiken omdat het nooit dode dingen worden. van het daagse produkt, men zou zeg gen, onuitputtelijk heeft voorzien van alles, nog weer verrassende en heel nieuwe zaken voor te zetten, die toch niet gewild of geforceerd aandoen. Zo n gordijn bijvoorbeeld, „voorhang" is eigenlijk een betere benaming, van doorzichtig vitrage-fijn metaaldraad- weefsel, lijkt ons als verdeling van een grote ruimte veel mooier en rus tiger dan het visnet-vitrage, dat men er wel voor gebruikt. Weven is van ouds de huisvijjt van het noorden. De winters zijn er lang en hard, kleren en bekleding van de houten huizen zijn altijd noodzaak geweest en de sneeuw, die het onderling verkeer be moeilijkt, bindt de mensen aan huis. Knap weefwerk is vertegenwoordigd in de lange smalle banen, die hier in de expositie-ruimte hangen, onder an dere in fraai gecombineerd lila met zwart. Het mooie genuanceerde, leven de zwart van het niet-geverfde zwarte schaap. De tapijten die imponeren heeft men nog nooit ergens anders ge zien. Er groeien kleuren in, die de indruk wekken, dat de zon er op schijnt, maar ze zjjn tegelijkertijd somber en mysterieus en ze roepen bijna dwin gend de sfeer op van het 'oesioten Scan dinavische bos. Er zijn ook een paar proeven van bedrukte gordijnstof, wondermooi van zachte, ingehouden tinten. Men herkent er de sierlijke motieven in van de door gesneden vrucht. Het zijn de motieven die men terugvindt bij alle vanouds zeeva rende volkeren, die tot ver in Oost en West hun sierpatronen uitwisselen. Het is erg plezierig en rustig dat het maar een kleine ten toonstelling is. Dat geeft in fei te een betere en sterkere in druk dan wanneer er te veel is om te verwerken. Nu kan nicn de tijd nemen om bij elk ding met volle aandacht even te blijven staan. Geen enkele huisvrouw zal voorbij lopen aan het merkwaardige kookgerei. De pan-schaal is bij ons al zo lang een voorwerp, waar de vormgevers, hoe „verantwoord" ze het ook proberen aan te pakken, nog niet helemaal be vredigend zijn uitgekomen. Hier staat een rood geëmailleerde gietijzeren pan van Timo Sarpaneva, meer een kookpot, met een even gebogen losse houten greep, die door de twee oren wordt gestoken. Men ziet het op de foto. Die greep neemt men er af en het bijgepunte uiteinde steekt men in de dekselgleuf om het deksel er mee op te lichten. Er zijn meer van die interessante pannen. Er zjjn ook donkere aardewerk soep- koppen voor het rustieke huishouden in een chalet. Een hut zegt men ge woon in het Noorden. Veel van het glaswerk is donker getint, en don ker zijn de bakken en potten en scha len van zulk hard aardewerk van Francesca Lindh, dat het op ijzer lijkt. Dat komt ook door de roestige tinten, die men precies zo vindt in de onbe treden zomerse bosmoerasjes waar wondermooie mossen naar hartelust gedijen. Het zou een sieraad zjjn in een kleine tuin om er zoiets neer te zetten als drinkbakje voor de vogels. Vorken, messen en lepels zjjn er ook in de moderne strakke vornjgeving, die, als ze consequent wordt door getrokken, over een jaar of wat wel weer zal uitkomen bij het beginpunt: de stokjes! Het glas biedt veel moois en veel wonderlijks. Gelukkig is de schoonheid van het handwerk-glas en het gekleurde glas weer ontdekt in deze tijd, en Fins is dan weer eens iets anders dan Italiaans. Louter voor versiering lijken de grillige brokken ongekleurd glas die zó uit de glet- scher gehakt konden zijn. Maar wie bij vormgeving naar de natuur kijkt, vergist zich nooit. A.Bgl. Finse kookpot met losse houten greep. (Advertentie) 10 TABLETTEN aar zuivere sierkunst is er ook op deze Finse expositie. Aan doenlijk en levendig zijn de vfjf glazen vogeltjes met ge spikkeld lijfje en lange glazen pik- snaveltjes. Je zou ze zó in een bloem bed van vergeet-me-nietjes in de tuin willen zetten. Levende vogels zijn óók op zjjn mooist tussen bloemen. En niemand zal voorbij kunnen lopen aan de zeer originele, zeer innemen de reuze vogels van Birger Kaipia- nen, doorzichtig opgebouwd uit kra len en vierkantjes spiegelend metaal of uit kralen en horlogekasten met wijzerplaat. Is dat een spelletje met tijd en ruimte? Een hoi vliegbeest op buispootjes, zelf gevuld met ruim te en gereed om de ruimte in te gaan, gemonteerd uit tijd-symboien? Hoe ook, die zeer artistieke beesten, die de expositie als het ware openen, wekken al een verwachting voor dc rest, die volledig vervuld wordt. We vinden het heel knap, om in deze tijd, die de mens op het gebied Deze Finse vogel van Birger Kaipianen noemen wij „Het Tijdbeest". Hij is hele maal van kralen gemaakt en van horlogekasten, met ivijzerplaten die op kwart over twaalf staan. Maar hij is ook een ruimtevogelijl als een vliegding klaar om op te stijgen. (Advertentie) Modern, snel en mild, veilig en reukloos: van Hamol uit Zwitserland tube 1.50-2.95 Parijs, juni Dat de invloed van de mode veel groter en diepgaander is dan oppervlakkig gemeend .vordt, hebben we door een bijzon der interessante rede van Mrs. Rou- blon, een lid van de Fashion Group uit San Francisco leren inzien. Mrs. Roublon is een jonge knappe vrouw, die een Russische van geboorte is maar al jarenlang een couturehuis in Californië leidt. Ze heeft dus uitstekend de gelegen heid om steeds weer op te merken hoe alle vrouwen zonder onderscheid zich opgewekter en vrolijker voelen als ze goed gekleed en gekapt zijn. Als alle normale vrouwen dit zo voelen, waar om zouden psychisch gestoorden dat dan ook niet doen? Een vrouw blijft altijd een vrouw, meende ze. Die ge dachte liet haar niet los en ze wist er haar medeleden van de Fashion Group voor te interesseren. Ze sprak er over met doktoren en langzamer hand rijpte bij haar een plan dat, toen ze het haar afdeling» van de Fashion Group voorlegde, algemeen bijval vond. En het duurde niet lang of enkele doktoren gaven haar de ge legenheid dit plan ten uitvoer te bren gen. Zo werd eind november 1959 in het Napo State Hospital in San Francisco de eerste proef genomen met wat men de ..modetherapie" voor psychisch gestoor den" zou noemen. Een vijftigtal zieken waarvan de meesten al jarenlang in het hospitaal verbleven en die als ongeneeslijk wer den beschouwd, werden in een zaal ge bracht waar zich een podium bevond. Gelaten en onverschillig wachtten ze de gebeurtenissen af. Noch Mrs. Rou blon, noch haar vriendinnen wisten eigenlijk precies hoe ze de belangstel ling van de patiënten zouden moeten opwekken. Maar ze gingen van de ge dachte uit, dat vrouwen zich altijd voor haar uiterlijk interesseren, zelfs als dat ogenschijnlijk niet het geval is. Maar hoe dan ook moet het mogelijk zijn daarvoor haar belangstelling, op te wek ken. En daarom begonnen ze met een modeshow. Het eerste toilet dat getoond werd, was zo gekozen dat het sterk op de ver beelding werkte; enkele patiënten ke ken, de rest staarde onverschillig voor zich uit. Maar na het tweede en derde toilet werd geapplaudisseerd, al was het heel flauwtjes; gaandeweg nam de belangstelling toe en op het einde keken alle patiënten de mannequin na. Enige ogenblikken later kwam deze weer terug, nu onopgemaakt, onge- kapt en in haar onderjurk, echt wat de Amerikanen een „basic-girl" noe men. Ze maakte zich op, kapte zich zorgvuldig en trok een toilet aan dat haar stond. Terwijl de patiënten naar die metamorfose keken, kwam Mrs. Roublon op een van haar toe en zei haar bewonderend: „wat hebt U mooie handen, wat jammer dat U ze niet beter verzorgt" en ze nam haar mee naar het podium waar een manicure de handen van dc vrouw verzorgde. Toen keek Mrs. Roublon een andere vrouw aan, die haar hele gezicht met rouge had ingesmeerd en ze zei met overtuigeng hoe jammer het was dat ze zoveel rood op haar wangen had gesmeerd, want nu kwamen haar prachtige ogen helemaal niet tot hun recht. Ogenblikkelijk wreef de patien- (Advertentie) naaisters behandelden de zieken precies zo als ze de meest lastige en veeleisende klant behandelden, wat zeggen wil dat ze een en al begrip en aandacht voor haar waren. Ze leerden de vrouwen zich gra cieus te bewegen, op een elegante ma nier te gaan zitten, kortom ze wisten de patiënten er van te overtuigen dat haar uiterlijk van belang was en dat ze het zelf in handen hadden om het te ver beteren. Dc „kuur" duurde vier weken en reeds bij de derde bijeenkomst stel den de zieken vragen of vroegen ze om raad, terwijl ze daarvoor de dag doorbrachten met* wezenloos voor zich uit te staren. De modetherapie- kuur werd gesloten met een mode show waarbij de natienten de manne quins waren en aan hun familie, ande re zieken, doktoren uit het hospitaal en verpleegsters haar nieuwe toiletten toonden. Deze waren door veel pa- tienten zelf gemaakt al «'as dat dan lllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHI,,!,,,,,,!,!,,,,!,,!,,,,,,!,,!!,,,!,!,, llllllll>llllllllllllllllllltllilllllllllllllllllllllllillllllll|l||||l|||||||||||||||||||||||||||||||||||||j|||||||||||||||||||||||||||||||||M|||||||||||||, te het rood van haar wangen. Bij een ander betreurde ze het dat deze al haar bezittingen om haar middel had gebonden, want nu kon niemand zien wat voor dun middeltje ze had, waar op de patient ogenblikkelijk rcae-eer- de door er een van haar bezittingen af te trekken. Telkens zeiden Mrs. Roublon en haar helpsters, hoe de patiënten haar uiter lijk konden verbeteren, want, zeiden ze: „iedere vrouw kan mooi zijn als ze dat maar wil." Onder de patiënten waren er ver scheidene die al in geen twaalf jaar meer dan tien woorden per dag hadden ge sproken. maar die op die ene middag meer zeiden dan in al die tien jaren. In de volgende bijeenkomsten hield Mrs. Roublon de vrouwen één voor één een lap stof voor. Een modelist drapeer de die op de patiente. In de spiegel toon den ze haar, hoe anders ze er uit zou den zien als ze een aardige, goed zit tende japon zouden dragen. „Zo ge kleed, goed gekapt en opgemaakt, bent U een mooie vrouw", zei Mrs. Roublon herhaaldelijk en hoe wonderlijk of het ook lijkt, die opmerking haalde de patiënten uit haa: lethargie. Mrs. Roublon en haar collega's, mo- delisten, schoonheidsspecialisten en met behulp van de Fashion group leden. Alle patiënten zeiden dat ze zich na de modetherapiekuur veel beter voel den en bjj 83 procent werd door de doktoren een verbetering waargeno men. Deze nieuwe therapie wordt sinds dien in tien of twaalf verschillende Amerikaanse steden toegepast en zal in september in New York gebruikt wor den. De rede van Mrs. Roublon werd door enkele doktoren bijgewoond en een van hen zei: „we trachten de belangstelling van de psychisch gestoorden op te wek ken met muziek en schilderkunst, waar om zouden wij het ook niet eens probe ren haar weer belangstelling voor het leven bij te brengen door haar er van te overtuigen dat ze als vrouw niet af gedaan hebben en er lief en bekoorlijk kunnen uitzien?" Waarschijnlijk zal in Frankrijk nog niet dadelijk met de modetherapie be gonnen worden en zal men eerst nog meer resultaten uit Amerika afwach ten. Vast staat echter dat deze be handeling* daar een steeds toenemend succes heeft. DINY K.-W.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 9