TUSSEN KUNSTENAAR EN UITVOERDER Ambacht en fantasie in een .glazen' tijdperk Einde van huisvestingsmoeilijkheden in zicht weldra eigen gebouw in Meerssen Bouworde pakt restauratie van huize „De Gapert"' krachtig aao •ft SPANJAARDEN graven een oude stad op h 8^4* Aantal studenten bijna verdubbeld V, IV lit? WERK VOOR EEN EEUW HlI V B r 1 Glas wordt gemaakt uit een mengsel van zand, soda en kalk. Dit is een wetenschap, die al eeuwen geleden bekend moet zijn geweest; op de reliëfs van de kunstzinnige Egyptenaren uit de achttiende eeuw voor onze jaartelling komen reeds afbeel dingen voor van glasblazers. De sensatie, die van dit materiaal moet zijn uitgegaan, is in de loop van de tijd geworden tot een van zelfsprekendheid. Wat zou de samenleving zijn zonder glas? Op de toepassing van het materiaal heeft men echter steeds weer de ogen uit gekeken, ofschoon het aantal methodes om glas te ver werken tot in de helft van de vorige eeuw beperkt is gebleven. Toen men eenmaal het maken van glasplaten onder de knie had gekregen, stond men voor een reeks nieuwe mogelijkheden: gla zen muren, etalage-ruiten, vitri nes, wanden, platen en toonban ken kunstig en minder kunstig, al of niet modieus, konden nu ver vaardigd worden. Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Waar het vandaag op aan komt is de vorm, de industriële toepassing en de verwerking van het mate riaal. Kunstzin en kunstvaardig heid zijn daarbij onontbeerlijk, kijk op architectuur noodzake- Deze stalen blikvanger, die al in grote trekken op het ontwerp begint te lijken, liilr no rmtrielrlrino' uan hot crp. zal Ia£er van 9las worden voorzien. De heer F. van Tetterode bespreekt met de iijix. ut: uuuucts.rung vein nu ge ontwerper Johan van den Broek (links) en de chef uitvoerig enkele technische -i - - ut. kwesties. De beeldende kunstenaars, die naar dit materiaal grijpen, wensen werk te maken, dat in materiaal en volume een wezenlijke binding heeft met de opvattingen van de moderne architectuur. Uit tal rijke voorbeelden in ons land blijkt, dat het „decoratieve glas" daarbij een zeer belangrijke rol speelt. FRANS DUISTER kleurde glas in de Middeleeuwen en de bloei van de glazeniers kunst in een tijd dat de mens sterk visueel was ingesteld bij het gelovend aanvaarden van de openbaring, hebben een schat van fonkelende ramen voor ons be waard, een bron, die tot op de dag van vandaag de mens blijft trekken. Dë ambachtelijkheid van deze kunst komt voort uit het sterke contact tussen kunstenaar en materiaal. Wie de kathedra len van Amiens, Straatsburg en Chartres heeft bezocht, zal zich voor altijd de gloed herinneren en de kracht van een eigen vorm en uitdrukkingswijze. En met wat voor eenvoudige middelen kwam dit alles tot stand! mm* Het nog maar kort bestaande Europa-Seminarie te Maas tricht mag zich over een groeiende belangstelling verheu gen. In tegenstelling tot diverse andere seminaries neemt het aan tal studenten van dit instituut met het jaar toe. De eerste stu denten waren er al voordat de directeur van het Europa-Semi narie, dr. J. J. Dellepoort, goed en wel de beschikking had over een gebouw. Toen dit er eenmaal was, bleek het gevonden pand (een voormalige kapelanie aan de Grote Stokstraat te Maastricht) al meteen te klein om de tweede lichting seminaristen behoorlijk te huisvesten. Voor de vijfen twintig studenten bijna het dubbele aantal van thans die komend schooljaar het Europa- Seminarie zullen bevolken, diende een groter pand te worden ge zocht. In september zullen zij worden ondergebracht in een ge bouw aan de Van Hasseltkade 13 te Maastricht, dat slechts tijdelijk ter beschikking van het Europa- Seminarie kan worden gesteld. Buitenland betaalt Slopen en bouwen de ^ee iet- Ven IA*" Net Ontmoeting in een gastvrije werkplaats Het ie verheugend, dat in d« laatste decennia een opmerkelijke vooruitrang valt te bespeuren in het vervaardigen van glazen voorstellingen die van deze ttjd zijn en geen krachteloos aftreksel van Middeleeuwse pracht. In Frankrijk ging de kunstenaar Decorchemont over lot net persen van grote glazen blok ken in reliëf met ingesmolten kleurmotie- ven. Max Ingrand, een andere glaze nier, ontwierp geëtste en gehakte ra men met metaal-Oxyde verspiegeld, in Zweden wordt kleurloos glas met de zandstraal, de slijpsteen, de etsnaald en de beitel bewerkt. Het resultaat is een fascinerende vormgeving en een nieuwe expressie. Vooral na de tweede wereld oorlog is er veel geëxperimenteerd in deze hoek. W.TvMr?:AG De meest gewaardeerde kracht van werkkamp is waarschijnlijk de da van-de-huishouding, die eten kookt weldoende rondgaat met de koffie EUROPA-SEMINARIE heelt Het zal niemand verwonderen, dat in de moderne glazenierskunst en bü de bewerking van glas voor gebouwen de simpele methoden van de Middel eeuwers niet zijn overgenomen. Men kan echter thans met behulp van aller lei technische middelen bijvoorbeeld glasplaten vervaardigen van elke ge wenste dikte en in afmetingen van zelfs tien meter en meer in vele variaties van kleuren en zó sterk, dat zelfs de heftigste stormen ze niet kunnen bre ken. Maar techniek alleen is geen waar borg voor werkelijke kunstzinnigheid; om eigentijdse resultaten te bereiken, die werkelijk van artistieke waarde kunnen worden en die desnoods een modern vervolg betekenen op wat ons aan kostbare traditie is overgeleverd, zonder dat men in „namaak" vervalt, zijn een grote kennis van het materiaal en een vertrouwd raken met de moge lijkheden absoluut noodzakelijk. Tegenwoordig zijn de technische mo gelijkheden echter veel groter, maar het zal weer de geest moeten zijn die levend blijft maken. Over deze onder werpen hebben wü gesproken met de heer F. van Tetterode, een van de di recteuren van de Glasindustrie F. van Tetterode te Amsterdam. In zijn fabriek aan de Ant. Heinsiusstraat hebben kunst en bedrijf een huwelijk gesloten. Het gebouwencomplex aan de Ant. Heinsiusstraat lijkt op een doolhof; men verdwaalt er gemakkelijk in het labyrinth van ateliers, kamers, werk plaatsen, studio's, hokken en gangen en als je niet uitkijkt heb je zo een snee in je vingers, want je loopt door een huis vol met glas. Maar op de duur begin je enige orde in de chaos te ontdekken en krijg je in de gaten, dat elke arbeider daar een glas-vak man van de eerste orde is. Deze in dustrie werd in 1925 opgericht en be gon haar produktie in een kleine ruim te aan de Van Hallstraat. Nu ruim 35 jaar later is het een firma met een wereldnaam op het gebied van glasfabricage. Het is interessant te weten, dat de scheepvaart de grond slag legde voor deze specifieke Am sterdamse glasindustrie Aanvankelijk maakte de heer Van Tetterode, die ingenieur is, in zijn jong bedrijf glas- in-lood ramen van het oude soort, spiegels, onderleggers en meer van dat glazen spul; kortom zün fabriek was nog een echte ouderwetse glas slijperij. Tot liet ogenblik, dat cie Stoomvaart Mij Nederland nieuwe paden ging bewandelen met betrek king tot het inrichten van scheeps interieurs. De grote mar. hierbij was de sierkunstenaar Lion Cachet; op de schepen, dTe hü moest inrichten, wilde hij zijn eigen ontwerpen gerea liseerd zien. Hij stimuleerde Van Tet terode deze ontwerpen te gaan uit voeren: lampen, mozaïekwerk, ven sters en kunstglasversieringen. Am sterdam en Van Tetterode werden door deze in die dagen internationaal be kende ontwerper uitgekozen omdat een mondeling overleg tussen alle betrokkenen bij dit soort werk nu een maal onontbeerlijk was. De eerste op dracht was het stoomschip „Oranje". Weldra volgden er een groot aantal schepen van de KNSM, de Holland- Amerika-Lijn, de Koninklijke Rotter damse Lloyd en van buitenlandse maatschappijen. De grondslag was gelegd van een industrie, waarin kun stenaars en „artisans" eendrachtig sa men werken. In 1922 begon van Tet terode met 8 medewerkers; nu heeft hij er tienmaal zoveel. Samen geven zij aan Amsterdam als centrum van h -Mm T (A\- 'I V SM $.3 De nieuwe expositieruimte in het hartje van de glasfabriek. Hier zullen kunste naars die zich bezighouden met toegepaste of monumentale kunst, tentoonstel lingen van hun werk kunnen houden Rechts een ontwerp voor een kerkraam van Berend Hendriks. De wenteltrap voert naar de logeervertrekken voor de kunstenaars, wier werk in de ateliers in uitvoering is. Op de achtergrond een glasraam van moderne constructie. industrie, cultuur en techniek een apart aspect. Van Tetterode heeft in zijn bedrijf een expositieruimte laten ontwerpen, waaraan ten behoeve van de kunste naars wier werk op (1e fabriek In uit voering is ruime ateliers en een be scheiden maar aantrekkelijke logies- ruimte zijn verbonden. Het tentoonstel lingszaaltje is in gebruik genomen met een expositie onder de titel: „Monu mentale toepassing in de architectuur" naar ontwerpen van Johan van den Broek, Berend Hendriks en Harry Op de Laak. Het zaaltje ligt in het cen trum van het gebouwencomplex; men is daar omgeven van ateliers en werk plaatsen. Ergens in een vertrek is een graveur bezig zijn speelse lijnen uit te zetten, later zai fluorwaterstofzuur de voorstel ling in het harde glas bijten; verderop slaat de hitte ons tegen bij de brand- ovens, gasvlammen verwarmen de lucht onder met. asbest gevoerde koepels. Op een mal liggen stukjes glas, de koepel, waaronder een intense warmte zich verzamelt, zakt er langzaam over heen en het glas krijgt de gewenste vorm of kleur. Aan slijpstenen van ver schillende afmetingen zitten de slijpers, met vaste hand wordt het spel van de lijn en het vlak op het glas gespeeld, het ontwerp bij de hand om de bedoe lingen van de kunstenaar centimeter voor centimeter te volgen. Met een reuzeschaar knipt iemand stukken glas uit een plaat, alsof het peperkoek is, de motor voor het zandstralen krijgt een driftige hoestbui en buiten op het fabrieksterrein aan de Kostverloren- vaart klinkt het scherpe gesis van snij branders. Daar wordt op ware grootte naar een ontwerp van Johan van den Broek een enorme blikvanger van staal in de juiste proporties gedwongen. La ter zullen brokken gekleurd glas dit monumentale teken omvatten. Het is een gevaarte van 9 bij zes meter en het weegt 15.000 kilo. Het zal over het water naar Dordrecht worden vervoerd, waar het aan de gevel van een nieuwe fabriek komt te hangen. Het is een gevecht met het weerbarstige materiaal en de kunstenaar wijkt geen moment van de zijde der uitvoerders. Zo is het ook elders in deze fabriek. Het monde ling contact bij het uitvoeren van der gelijke ingewikkelde kunstwerken is noodzaak. Er wordt gegraveerd en ge- etst, mozaïeken rygen zich door elkaar, figuraties worden tussen glasplaten ge- klemd, op grote lichtbakken worden de juiste kleuren bekeken, brokken glas van een prachtige kleur en met een ruw gebakte huid worden in beton gezet, er wordt glas opgesmoltcn en tussen andere glasplaten geplakt, s°ms driedimensionale effecten dooi dat het licht in allerlei variaties rond de figu ratie heen breekt. Het is een machtig interessant bedrijf en wy kunnen ons voorstellen, dat in dit alchimistenhol de kunstenaar door zijn kennismaking met vele mogelijkheden wordt geprikkeld en gestimuleerd. Hjj wordt ei met z(jn neus boven op gedrukt. Hu ziet zijn ont werp werkelijkheid worden, en de vondst van het ogenblik speelt daarbij een met onbelangrijke rol. Het is een wissel werking tussen idee en techniek, tus sen materiaal en beeldend vermogen. Maar er is geen sprake van zo maar iets doen; alles wordt van te voren bestudeerd totdat het glashelder is. Tot de kunstenaars, die regelmatig ontwerpen voor Van Tetterode be horen o.a. Karei Appel, Henk de Vos, Joop Sjollema, Pieter Starreveld, Ep- po Doeve, V. Elenbaas, Berend Hen driks, Lata ster, Lex Horn en Harry Op de Laak en vele anderen. Als men een voorbeeld wil van een glas raam volgens een nieuw procédé, dan moet men het grote raam boven de toegang tot de brede- tunnels naar de perrons van het Eindhovense Station eens goed bekijken. Het is van Lex I-Iorn. Het zijn voorstellingen van ge kleurd glas, ingeklemd tussen twee isotherm gemaakte spiegelruiten. Het is een prachtig produkt van Neder landse glazenierskunst uit deze tijd, Een definitief seminarie-gebouw bleek in Maastricht niet te vinden, wel vlak in de buurt, t.w. in het tot de gemeen- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIM li"""imimmiiiiiu te Meerssen behorende kerkdorp Ro- them. Van het kerkbestuur aldaar kon een oude boerderij, „De Gapert" genaamd en eertijds gebruikt als steenbakkerij en brouwerij, worden aangekocht. Voor zijn nieuwe bestemming is dit carre- vormige gebouwencomplex met bijbeho rende terreinen en boomgaarden, ter grootte van bijna drie hectare, uiter mate geschikt, althans wanneer de door architect J. van Ginneken opge stelde restauratieplannen eenmaal vol tooid zullen zijn. Van de vroegere Ga pert" is dan weinig meer over dan de oude buitenmuren en het dak. Het woongedeelte met de erachter gelegen schuren en stallen wordt ver bouwd tot leslokalen, eetzaal, slaapka mers, recreatiezaal, directiekantoren, keukens en woonhuis voor de aan het instituut verbonden tutor en diens gezin, terwyl op de binnenplaats een kapel zal verrijzen. De buitenlandse bisdommen, waar heen regelmatig Nederlandse, Belgi sche en binnenkort ook Spaanse en Zwitserse priesterstudenten worden uit gezonden, zorgen voor de benodigde gelden. De internationale bouworde, in dertijd door pater Werenfried van Straaten gesticht, stelt een groot con tingent goedkope bouwgezellen ter be schikking, hetgeen een aanzienlijke be- sparing op de bouwkosten zal opleve ren. De leiding van deze organisatie heeft de restauratie van „De Gapert tot ur gent project verklaard, gezien de grote betekenis van het Europa-Seminarie voor vele landen, waa. priesternood heerst. Momenteel levert het Europa- Seminarie uitsluitend aan Duitse én Oostenrijkse bisdommen priesterstuden ten af, maar binnenkort ook aan Frankrijk. Verschillende bisschoppen uit dit land hebben kortgeleden een drin gend beroep gedaan op dl. Dellepoort om priesterstudenten naai Frankrijk te sturen, met name naar de bis dommen Versailles, Bordeaux en Bourges, waar de nood aan priesters bijzonder groot schijnt te zijn. In het diocees Bordeaux, zo schrijft kardi naal Richaud, moeten verschillende pastoors niet minder dan acht paro chies bedienen. De bisschop van Versailles is bij ge brek aan priesters niet in tsaat, in dichtbevolkte woonwijken rond_ Parijs nieuwe parochies te stichten. Om de zelfde reden heeft kardinaal Lefebre zich genoodzaakt gezien, het groot seminarie van Bourges te sluiten. Het is niet onmogelijk, dat de toegenomen belangstelling van Spaanse zijde voor Huize „De Gapert" te Meerssen, eertijds boerderij, steenbakkerij en brouwerij, wordt grondig uerbouied tot Europa-seminarie. zicb tie-bouwgézellen verplichten z'i lCel om voor langere tijd en ev' ,vor' voor altijd in dienst van dc b01iggn' de te arbeiden. Zes van de tw ,ejt, twintig leden, die de Sibo thans t zijn enkele maanden in Meerssen» j stationeerd. Een echt internatioj1 ,Si groepje, dat uit twee Nederland twee Duitsers en twee Belgen rt staat. Hun vroegere beroep van van electriciën tot tuinier en zeil» universiteitsstudent toe. De moeilijkste karweitjes bjj de h° zjj van het Europa-Seminarie knappe" op. De Sibogezellen beschouwen "\Lan- een pracht training voor hui. aanst» de uitzending naar Togo en Tang® kSL' 'ere De leider van het team, de 33-jall®jt oud-landbouwer Karei Kindermans België, is erg te spreken over de P'er taties van zijn mannen, maar ook 0 j. de verrichtingen, van zijn tijdelijke j. pers: de kajotters en de kweekscn studenten uit St.-Niklaas. „Stuk voor stuk echte bouwgeze zo luidt het oordeel van „opzien Kindermans. „Zij weten van aarJ.Ur' ken. Hun aalmoezenier, de z?e luiS- waarde heer Emile van Hecke, "lC je Aan deze"leraar Nederlands van normaalschool van St.-Niklaas is lie" MA. be- het Europa-Seminarie gunstige per spectieven inhoudt vooi' priesterarme gebieden in Frankrijk. Telde het Euro pa-Seminarie verleden jaar. nog maar één Spanjaard, komend schooljaar zijn er minstens vijf. Een verdere stijging van dit aantal valt te verwachten, aan gezien speciaal Noord-Spanje een van de weinige streken van Europa is, waar de seminaries eerder over- dan onder bezet zijn. Deze situatie kan te zijner tijd lei den tot de oprichting van een tweede Europa-Seminarie voor de Romaanse landen. Het eerste zal zijn werk zaamheden dan kunnen concentreren op de priesternood in de Germaanse landen. Voorlopig zijn dit nog toekomstplan nen. te zeer in beslag genoipen als de leiding van het secretariaat voor het Europese Priestervraagstuk, waaronder ook het eerste pas opgerichte semina rie ressorteert, thans wordt door ander werk. Allereerst door de inrichting van een permanent bureau in het huidige seminariegebouw aan de Grote Stok straat 53 to Maastricht; vervolgens door de tijdelijke huisvesting van de nieuwe studenten in het pand aan de van Hasseltkade 13 en tenslotte ook door de bouw van het definitieve Euro pa-Seminarie te Rothem. Inmiddels zijn de werkzaamheden al daar in volle gang. In en om „De Ga pert" heerst grote bedrijvigheid. Een twintigtal jeugdige bouwgezellen is aan de realisatie vnn dit specifieke bouw ordeproject begonnen. Vlaamse kajot ters uit St.-Niklaas hebben de spits af gebeten. Als volleerde slopers hebben zij veertien dagen lang flink de handen uit de mouwen gestoken en daarna het werk overgedragen aan een groep 'kweekschooileerlingen uit dezelfde stad. Bij wijze van zinvolle vakantiebeste ding hanteren thans deze Belgische studenten er volijverig schop en kruiwagen. Het werk is beslist niet gemakkelijk, maar wel gezellig, temeer omdat hun „voorman", kampaalmoezenier E. van Hecke, alle begrip voor zijn jeugdige en daardoor wei eens speelse arbeiders kan opbrengen. Hij gunt zijn jongens graag een ver zetje in de vorm van een vakantie tripje naar Maastricht of Valkenburg: de enige beloning, welke de tijdelijke bouwgezellen voor hun arbeid ontvan gen. De technische leiding van het pro ject berust bij de leden van het Se culier Instituut van de Bouworde (Sibo) In tegenstelling tot de vakan- AO' slist een goed bouwvakarbeider Velv0l ren gegaan!" Ook dr. Dellepoort is12en lof over het werk, dat door de BeJb reeds is verzet. rj Wanneer hun opvolgers binnen^j arriveren bouwgezellen uit Zwitsel-i en daarna een groep Berlijnse stuo t ten even hard werken, dan za Europa-Seminarie binnen het J klaar zijn. De directeur -van het instituut '?'A- het van harte. Zodra de huisvesting perikelen geheel overwonnen zijn. je het werk tot leniging van dc J^jo- priesternood in Europa pas goed bei> nen. - COR BERTRAM sloophamer, Vlaamse kweekschoolstudenten uit Sint Niklaas offeren twee weken van vakantie voor de bouw van het toekomstige semin-arie op. MADRID, aug. (UPI) Spaanse archeologen zijn bezig aan opgravingen in Noordoost-Spanje, die naar zij zeg gen tot de belangrijkste behoren, die ooit in Spanje zijn verricht. Zij zijn be zig een hele stad bloot te leggen, die op zijn minst 2500 jaar geleden moet hebben bestaan en gebouwd werd voor de Romeinen tot het Iberisehe schier eiland doordrongen. De opgravingen worden verricht op een afstand van on geveer 45 kilometer van (1e plaats Ge- rona, niet ver dus van het beroemde toeristengebied Costa Brava. Het dichtstbijzijnde dorpje heet Ulla- tret. De vergeten stad heeft gestaan bij een berg, waaraan de Spanjaarden de naam „Cerro de San Andress" hebben gegeven (heuvel van St. Andreas). Men heeft al ..arenlang geweten, dat er in deze streek een oude nederzetting moet zijn geweest, vanwege talrijke aar dewerkvondsten maar kort na de twee de wereldoorlog is men pas in ernst gaan graven. Men vordert daar lang zaam maar zeker mee en thans staat er op die plek een klein museum, waar bezoekers kunnen bezichtigen, wat men tot dusver heeft gevonden. Het werd gebouwd door de gemeente Gerona. Het archeologische team wordt ge leid door prof. Luis Pericot van de universiteit van Barcelona en elk jaar wordt er vier maanden gewerkt. De boeren in de buurt hebben zo veel be- da' langstelling voor de opgravingeP;iKaJi velen hun vrije avonduren gebri" om te komen helpen. [)C. De oude stad blijkt van een schaving te zijn geweest, nauw \erj.Ije. aan (lie van Griekenland en Klein-3 indien men althans mag afgaan °P \y aardewerk, dat reeds uit zeer dipI,',,(.f< gen te voorschijn is gekomen. Men a j,r reeds een tempeltje in Hellenist** gil stijl blootgelegd. De stad moet orgAf1' zijn geweest met torens en had K ,,j- ontworpen straten en pleinen. l>a' jel1 zen voor graan, of althans de ,va' daarvan, zijn er ook gevonden. 'jl! d" ren te identificeren, omdat men 'JVje. bodem verkoolde graankorrels O"' te' De stad heeft tevens stromend y1 ffe- gekend, want er waren grote vva,.,|sr'' servoirs gebouwd en een buizenstc eii Naar schatting van de archeow&je heeft men nog slechts een twiny®pS deel van de stad blootgelegd en vC>1JLrK Pericot zal men voor het gehele nnc flflP'PVPPr oon oonui ncxrJ l fT YlG® nt nog ongeveer een eeuw nodig jjetj moet omstreeks 200 jaar voor Ch^lS - Men weet overigens nog steeds '"^ij hoe de stad gehelen heeft, ma^uS di» ;ie v opgehouden hebben te bestaan- ei- periode hebben de Romeinse °ve'L-g®' sers een opstand in dat gebied n®K slagen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 4