ÜR OKKEN Vedette in grote HEEFT revue HET VREEMD GENOEG COLEMAN Muziek in de ruimte i K Vijf kleine mannetjes wonen in een schoentje WOLKENKRABBER „Het is fijn om bij het theater te horen Ahtet ,pubiie.k vraag- ïi,ic fcy V^k."3e stem' dat ffPl is 4 Nnlchtp ■DE TEENTJES VAN MARTIN- Diverse uitgaven GEZEGDEN aan het zeeleven ontleend ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1961 V zegt Corry lakken over z'c^" etje tGerde je op dat 'tzeiirn ten en televisie- ',nSen. Elke avond Vveet-jb-Je er °P uit naar tl'°k p Wat voor gat. Je v1 z0n" j00ie Jurk aan 1djes ee maa' zes Je vaaw Pianist kende !vaai'0ri n*et en de piano *loht.p hij bezig was, v J'°g wel eens vals. a,lachts sukkelde je in I bek-af naar '1 hoP,.a^ een bestaan hè, t'et p ee' jaar heb ik dit ^Oet ;iaan' En hier, hoe Jk het zeggen. V, NSi'^N Er N,s rN 5? hf c"or^r de h00gste rijen %Sery Br04kP naar de revue corr y ^formnw11 Van ïe §ram" is \ir01'ïe bek-af naar Wat heeft BI voor haar in een kamerjas van ver- heeft ze een bijna '4>. ZP .fhkamer zit chtei 4?4Pi-§elsbeS aan hangertjes. ffi? eee -« &e ^eticlo achtei'grond iw !w:e robec i. .atV"'ek?"!f weerkaatsen een n en g?21cht met donkere h'L 'aaP donkerbruine ogen, asn° mink en lange, V' Wr&Plakte oogharen s theatraal in haar verschijning. het z en dat is zó-' Ijdtoe30^ '■i.!: is n.°et ik het zeggen. jj eater 4wn' bij om er bij te aw be „dat ballet, het or- S-j'^eii, de artiesten en het nowde eigen werk ï'hi' °okV„ e eif?en werk "V' Slgpf .verzorgd. En dan Np .die al)ls een schat, een L,iaeeff „lles voor iedereen teïrwr r de coulissen Sieeswijk: „Corry alle is haar werk is Ik wist dat ze Na' lVtaa.V°or had, voor dit NÜ ^en et was toch s'pan- hnL'''*' 2e°Pzichlen een grootse Ni co11p-, voor iedereen een Vb'eht^ dig, WA Voor In „zigeunerpak" vraagt zij de toekomst te mogen voorspellen. Ik word voor enige tijd uit de kleedkamer gebonjourd. Op de gang is het een voortdurend aan en af draven van ballet meisjes, met een warrig ge vederd waaien en snelle con trolerende réverences voor spiegels. Corry trekt rustig „het zigeunerpak" aan, zoals ze het noemt. Het geval is een stuk minder angstig dan die witte japon waarvan ze nacht merries heeft gehad. Dat ver haal krijg ik nog te horen. „Daar was ik het meest bang voor, want in die witte jurk moest ik de trap af op het to neel. Een revue zonder een trap voor de vedette is geen revue. Ik weet dat het ding tien treden heeft en bovendien ben ik er honderd keer vanaf gelopen om de goede houding te krijgen. Daar voor je zit dan dat publiek je aan te staren. Je moet stralend lachen en heel gracieus afdalen. Maar die jurk hè, die zwabbert om je voeten en ieder ogenblik kan je naaldhak in de zoom blijven haken, 's Nachts viel ik in mijn dromen vaak van die trap af. En wat moet je dan doen hè tegen het publiek? Opstaan en verder zingen? Ik heb 'm van onderen drie keer laten zomen, zodat ik zeker wist dat er niets l|lll,lllllllnl!,llllllll»llllllllllllllllllllllillllimij kon gebeuren. Lang na de pre mière is die angst pas een beetje gezakt, maar nog steeds niet helemaal." Hoewel een gesprek met Corry Brokken een genoegen is, kan ik het niet erg vinden af en toe naar de gang gezon den te worden. Want daar speelt zich minstens zo veel af als op het toneel. Meestal is Willy Alberti in een kledij tussen twee nummers in daar «ii!a«erPln 'k i ak e verkijkt besloot haar te )Lgauw- En van be- has meedoen op de NhN tv ,Corry nooit iets 8trtSri ah aar moest ik in sCp, Von van George j'e zelf in bed te kunnen stop pen, maar ze kan 's morgens tegelijk met haar opstaan, haar iri bad doen en de rest van de dag met haar optrekken. Zelfs voor de radio-uitzendingen met de Zaaiers is het nu zo gere geld dat dit gebeurt in de ik dan ook. Nou, '!'9atï en n?an die alleen maar middaguren dat Nancy slaapt. m Vnr,sh°w-choreografieën È^°W-de topsterren uit --Als dat er is lacht ze fcN Lesmess, moet u na- wpzend op een foto van haar de To„„ c°ach van Danny Nj 'het l d'j voor de eerste A ik G haar van wal stak. •■Is een bange jon- Nin een - 'i n N o "oekje naar te kij ij. ihijep" kalf la, Ze J ,af. Ze h. dochtertje, „is je werk als ar tiest niet het allerbelangrijkste meer. Waarom zou je dan een gevierde vedette willen worden en met een hele dure naam in de show-business de wereld afreizen? Ik wil mijn werk steeds beter doen, een fijn chanson of een Amerikaanse ballad, iets Spaans of iets En- ■N"" '"'J dat hij het mij gels zo goed mogelijk zingen. N ,z.®kt Corry Brok- Vedette zijn, wat is dat nou de str'jkt voortdurend precies? Ik heb twee keer in ,i d z°bdpWprte wimPers cn Olympia in Parijs gestaan, die Nltl skie iicts te zien> steeds keren nadat ik het songfesti- „v5. als ze even na- val gewonne uur kwam >alaf- Ze hééft het, zei eti," er iets goeds van de .strijk"t voortdurend mensen hebben flj te«en mij gezegd, eU i,.Ean wilde ik het N „"jj leerde je niet k kr,N hiaa®baart-ies cn bewe- 1." Zada» h"acht .ie bij wa' dl je het werkelijk vtS Co v'°kdle hu£ Brokken in haar y^ige^ei-, als waarzeg. h orkpftv0, over de "Spd N flkgeprt e®tbak loopt, knielt hj^ nQan e lezen, is ze. nog gewonnen had. Daar heb ben de grootste vedettes ge- knaPPC vocalistê, N i 'et nf, actrice, met mR zaal. Het. rrinel o!!.leürppCorPs de ballet in -,t)N ha= en w 'C?t i "aar heen 'ik zaal. Het rridet 2'jn haar als lead- Presenteren wilde spron- ^nou doet los ooi- de microfoon, het i, anders bena- I?kken is 28 jaar. Het de slagwerker vl fs V Wl. OtagWU Atl Vf.fige ij Hoeder van het NpNt rn6liSie Nancy. Nan- 'denp "Big en blond in ii Van nf°to's de kleed- vi66dkaSarré op. Het is «A ?.er zoals alleen !'v>' pj k^?Ie- kan opsmuk- vr licht papier '(M P0tNandplanken. een bpi?s. óp 11 Paar kleuter- ti, hNtjp, n gele wiegstrik VaiS vN611 met b'er en hetlde.r Cees op een •m p-i t,. heeft* in Loosdrecht. Van 1 mel nie h!e-r ^-Ges °P U"l Nheeftu's in Loosür N dtvl hg A öe doorslag ge- ge,, en gedaan heeft. 'e av0A|g n°g moet Oog A net een half Weg om hét meis- 0 MEIN PAP/1 i oo' i O Kjeld (CNR F 249). Dankzij de sterke vaderbinding van beide broertjes nog steeds triomfan telijk aan de spits. Let vooral eens op Kjeld. 1 MISS YOU SO, door Fats Domino (Imperial-Al 124). Drie grote kerels, de tekst- sehajve.s Hend -• ",,ic Robin hebben niet kunnen verhinderen dat er met hun tekst door de vierde grote kerel een loopje wordt geno men. Een kniesoor echter, die daar op let. „Fats" is een trouwe tienervriend. So lo-ong dus maar. BRIGITTE BARDOT SAMBA MARS, door Digno Garcia (Pallette PB 40-087). Dat Bri gitte heel wsl in haai- rnai- heeft, wisten we reeds. Nu is daar nog een samba bijgeko men. Wij houden niet van dit muzikale voetje-vrijen. On! raden! NON, JE NE REGRETTE RIEN, door Edith Piaf. (Columbia- SCMH 5071). Een nee-zegge- rige tekst wat er -ezien ons collectieve lage rapport cijfer voor Frans nauwelijks toe doet maar bovenal een kristalhard lied, een Piaf-dra- ma in twee minuten, waarvan men uren ondersteboven kan zijn. -RJ MOET HET UIT ZIJN, ik ga je leren zwemmen, riep de veertienjarige Roger Ken ny uit het Engelse ilaatsje Oldham, nadat hij voor de derde maal in twee jaar tjjds de zesjarige Bobby Hoy, zoontje van de buren, uit een Vijver had gered. 'ELINDA DENHOLM, zeven tien jaar en erfgename van 1.000 pond, zal dit bedrag investeren in haar verschij ning op een Brits debutan- tenfeest, waar ze het goed geïnvesteerd acht. Haar voogden zijn het roerend met Belinda eens. Op het feest in kwestie komen ongeveer hon derdvijftig zeer rijke of zeer adellijke en huwbare Britse jongelui. -JJMRUIKEN dreigt een nieu we tiener-rage te worden in de Verenigde Staten. Wan neer men de geur van een speciaal soort lijm voor de bouw van modelvliegtuigen inhaleert krijgt men zo'n lekker licht gevoel in zijn ïoofdje. Op tienerfeestjes gaat de lijmpot meer en meer van hand tot hand. He laas is dit gedoe nogal ge vaarlijk. Volgens artsen kan het inhaleren schade aan de hersenen veroorzaken en bij veelvuldige herhaling de dood. AZZMUSICÏ in de Verenigde Staten geraken meer en meer uit de greep van nar cotica. Dit deelde de trom pettist Benny Baily mee, die thans gasl-solist is op een jazzfestival in Oslo. Vroeger waren vele jazzmusici ver slaafd aan stimulerende, zo niet verdovende middelen thans zijn er aanmerkelijk minder. Volgens Benny Bai ly vielen velen de schellen van de ogen, toen ze kennis namen van de ellende van Charly ,,Bird" Parker, de befaamde altsaxofonist, wiens indrukwekkende rijk dom aan ideeën aantoonbaar ten onrechte toegeschreven is aan het gebruik van ver dovende middelen, maar die aan de norcotica ie gronde HENK SUÈR is gegaan. iiiiiiiHtiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiHHitiiiiiMiiiiiMiiiiiiuiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu staan, en mooi dan." Ze is beweeglijk met haar handen. Af en toe roept ze: „stil eens", en dan luistert ze of haar tijdstip van optreden weer nadert, want dan moet zij zich in een van die japonnen wringen. Ze is echter aller minst de nerveuze, kwetsbare Corry Brokken, die ons vroe ger wel eens is afgeschilderd Jarenlang heeft ze ingespannen gewerkt, twijfelend aan haar kunnen en met moeite die on handigheid aflerend, waar ze met haar, overigens niet zo heel lange gestalte last van had in het openbaar. Ze was verre van dom en ambitieus. „Vanaf mijn eerste dag in het vak wis: ik dat ik geen cliché-figuur wilde worden. Dan ga je kijken hoe je zelf bent, dan aap je tenminste niemand na. Je was natuurlijk wel zo brutaal om meteen het grote werk te gaan zingen, of je het kon of niet.'' dend kostschooikoortje; ander zijds door een punaise op de zitting van Bobbie's stoel. Vooral dat laatste maakt zijn voordracht zo echt. Hoewel, pijnlijk. BABY SITTIN' BOOGIE, door Buzz Clifford (Philips-322712 BF). Om eerlijk te zijn: de baby rock't leuker dan de sitter. Maar dat komt meer voor. "E KLEINE POSTILLON, door de Selvera's (CNR-UH 9525) Onnoemelijk lief, nog liever dan de bruine ree. „In zijn hansop, heel net, gaat de pos tillon naar bed, tatadera" We gens onverwoestbaar succes is de grote terts geprolongeerd. In Cardens handen tijdens re petitie. 'fin het donderjagen met Willy Malden of Roland Wagtér, of iet liefst eigenlijk met Aart Jrouwer, die ook verre van likerig is~ van speelsighedeh. .lij is de dankbaarste prooi voor Alberti, die al de tijd dat hij niet zingt, besteedt, aan het voorbereiden an uitvoèreii van practical jokes. Dagenlang kan •:;ij omzichtig bezig zijn en zo- nodig haalt hij het hele land er voor overhoop om dan plot seling toe te slaam „Dat is Alberti's manier om zijn zenuwachtigheid af te rea geren", zegt Corry Brokken, én dat geeft wel eens ontzet tend veel te lachen, behalve als het verkeerd valt in een gespannen atmosfeer, zoals mij vycl eens is overkomen. Maar i'at was vóór deze revue. Op voorstel van Slees hebben wij het fijn afgedronken." (Van onze jazz-medewerker) N DE JAZZ stormt het mo menteel van de nieuwighe den. Tot enige jaren terug bewoog de evolutie zich steeds over enkele figuren, die daarbij echter altijd één dui delijke lijn volgden. Thans zoeken enkele musici, totaal afzonderlijk en vaak op ver rassend uiteenlopende wegen naar een vergroting van het aantal expressie-mogelijkhe den. Het ver ontwikkelde har monische patroon van de „bop" kan hen hierbij niet verder helpen. EEN VAN DE JAZZ-MUSI- CI, die druk naar nieuwe wegen zoeken, is de altist Omette Coleman. Het voornaamste kenmerk van zijn spel is vrij heid. Daar Coleman uiteraard met andere mensen moet sa- m Ni'"" - Mi' LOVE, to menspelen, heeft hij bepaalde NIGHT, ióor Paul Anka (ABC grondpatronen nodig. Drnette Paramount AP 22 110) Op de Coleman vormt zijn soli echter DAS ENDE DER LIEBE, door Rex Gildo (His Masters Vnice- 45 EG 9127). Het éinde, Rex, en niet alleen van de liefde. Overigens typisch een plaat om tegelijk met .n andere te draaien, hetgeen voor elke slappe rock 'n rollplaat te au-, viseren is. O SOLE MIO, door Robertlno (CNR-F245). Aanhoor het mooiste stemmetje van het parochieel jongenskoor, als en e nun uste s on tegen heeft een smaak van chianti met suiker en wij water ip de mond te krijgen. N a' nmu1' Zonder S/NojJ^èh 4tl.§e produk- """iiiiiiiiMiiniHiiinin i^9zE!MS worden omslag van de plaat staat een purti.'e.je van ons aller Pam Het opschriftje boven zijn fris jongenssnuitje luidt: I'm just a fool anyway. Overbodig; de plaat spreekt voor zich. SURRENDER, door Elvis Pres ley (RCA 47-7850). Een aloude song n een 'odern nwie voorzien van het Presley-stem- pel. „Surrender" heet het nu niet op de gebruikelijke veel heid van akkoorden. Hij neemt er veel minder en dan nog de meest „orthodoxe". Maar hij doet op diezelfde akkoorden veel meer dan tot nu toe mo gelijk was. Een enkele keer laat hij de akkoorden geheel vallen- (De oiano kon hij als begeleidings instrument al gauw niet mee? gebruiken). In zijn melodievoe. i :i: '"■•"s I. Tompettist Don Cherry, een van de weinigen die met Coleman kunnen samenspelen. »ij I 'ha'a |J°®beriiSelant9'rf anter N.NSNe bg^ Radio-Mos- ?'6iNch Noüurid' dat drie NaNca hetlNze hel taSld N.i'erij N wegens R)n. 'U ®r dood ver- N NarNN Ml® anderen t? Nul, ,J$ftien N^nkkr'1 alles hoort 't direct: Elvis geeft rlnS volgt hij een willekeurige (zich) over. Waarom huil je melodische lijn, die langs veel eigenlijk boy? Alleen van de omwegen over enkele „richt- opbrengst van dit plaatje kun noten" heen loopt. Ritmisch is je al een „heen-en-weertje" er uiteraard alles te beleven 'naar Sörrento bekostigen. wat bij de huidige toonaange durend muzikaal „voorvoelen" wat de solist gaat doen. In het kwartet waarmee Coleman de meeste opnamen heeft gemaakt zitten behalve hijzelf Don Cherry, trompet; Charlie Hay- den, bas, en Biliy Higgins, drums. Een goed voorbeeld van hun muziek staat op London structuur van het stuk verdwijnt soms en wat blijft is één melo dische lijn, die nergens -begint sn nergens duidelijk ophoudt. Het is muziek van plotselinge expressies, zonder onderlinge verbinding. Dc voornaamste waarde van Coleman's werk ligt in het experiment- Andere mu- LTZ-K 15199: „Change of the sici die losser staan tegenover jaar om- 'en waren bü HAT OLD BLACK MAGIC, door Bobby Rydell (Columbia SC 5091). Geïnspireerde ver tolking, boordevol zwarte ma- vende musici te horen is- OM MET ORNETTE Coleman te kunnen spelen is geen klei nigheid. De leden van zijn com bo moeten ongelooflijk nauw- gie, enerziids veroorzaakt door keurig naar elkaar 'luisteren, de meisjes van het begelei-Zij moeten als het ware voort- Century". Vooral de blues ..Ramblin" is een uniek aan knopingspunt voor deze nieuwe muziek. DOOR HET LOS1 4 EN van allerlei beginselen in de jazz ontstaat bij dit kwartet een muziek die als het ware in de ruimte is geprojecteerd. De het experiment moeten het werk van Ornette Coleman een gerijpte vorm geven Misschien dat zo iemand ai bestaat in de persoon van de basklarinettist, fluitist en altist Eric Dolphy. Maar daarover durft niemand nog een uit spraak te doen. het gekke was, ze vonden het opeens weer echt gezellig. „Het is daarbuiten in de wereld niets gedaan voor ons," zei mannetje Kleine Teen. „Wat heb je er eigenlijk aan om de hele dag maar rond te springen?" vroeg mannetje Wijsteen. En mannetje Grote Teen zei: „als je het mij vraagt, dan hebben wij toch maar een best leventje". „Een leventje als konings teentjes," zei mannetje Teen-de-vierde. „Als de koning tenminste geen ek sterogen heeft," zei mannetje Middel teen, „want dan zijn wij nog beter af." En zo praatten de vijf teentjes van Martin nog een hele poos door. Over de tenen van de koning raakten ze ei genlijk nooit uitgepraat, want of een koning nou eksterogen heeft of niet, daar komen ze zo maar niet achter. LEA SMULDERS In het schoentje van Martin woonden vijf kleine mannetjes. Nee, eigenlijk waren het vijf teentjes natuurlijk. Maar ze deden precies alsof het vijf kleine mannetjes waren en daarom noem len ze zich maar zp. Daar was mannetje Grote Teen en mannetje Kleine Teen. Daar was man netje Middelteen, mannetje Wijsteen en mannetje Teen-de-vierde. Ze hadden het altijd samen goed kunnen vinden. Sa men hadden ze gezellig warm bij el kaar gezeten in de witte wollen sokjes van Martin. En in zijn laarsjes, waar ze zo lekker droog bleven. We hebben toch maar een herenleventje, zeiden ze tegen elkaar als ze in Martin zijn zach te pantoffeltjes mochten zitten. De te nen van de koning kunnen het niet be ter hebben dan wij. Maar toen het zomer werd mocht Martin met blote voetjes op zijn san daaltjes lopen en toen zie je, toen be gon de narigheid. In het begin hadden ze heel wat te giuren door de riempjes van het sandaaltje heen. Ze zagen gras jes en bloemen. En zand en kiezelkei tjes. En die kiezelkeitjes waren zo bru taal om zomaar op bezoek te komen bij de vijf mannetjes Teen. Twee kleine, scherpe kiezelkeitjes sprongen naar bin nen en zeiden: ,,he die tenen, hoe staat het met het lopen?" Mannetje Grote Teen kri.lde een beet je omhoog en zei: „kunnen jullie niet fatsoenlijk aanbellen, als je binnen wilt komen? En hebben jullie nooit geleerd, dat je vragen moet of het gelegen komt?" „Nee," zeiden de kiezelkeitjes, „daar Weten we niets van. Wij springen pre- Geschiedenis van Europa en de Euro pese geest; Ned. bewerking door prof. dr. J. Presser; uitg. Meulenhoff. Een uit voerig geïllustreerd royaal verzorgd boekwerk, dat beknopt maar levendig de historie van Europa vertelt; platen en tekst vormen een vernuftig gevonden geheel, zodat men van een spiritueel gecomponeerd beeldverhaal zou kun nen spreken. Het leven van Titus Brandsma door H. W. F. Aukes, Het Spectrum. Een nieuwe biografie, waarvoor o.m. gebruik gemaakt is van documenten, die de laatste jaren beschikbaar zijn gekomen, o.m. het veie materiaal dat het bisschop, pelijk procgs voor de zaligverklaring op leverde, en het protocol van de verhoren van de Siqherheitsdienst. Het geestelijk gehandicapte kind in het gezin door W. A. van Liefland jr. Uitg. Erven J. Bijleveld. „Dit boek" zegt de schrijver o.m., „is gegroeid uit de dagelijkse belevenissen van een jaren lange omgang met geestelijk-gehandi capte kinderen, uit een meer dan dertig, jarige praktijk bij het onderwijs aan debielen en imbecielen en een bijna evenlange verzorging van onze jongste zoon". flie health of the aged door R. J. Zon neveld M. D. Uitg. Van Gorcum. De voorlopige afsluiting van een onderzoek, in opdracht van de Gezondheidsorgani satie T.N.O. ondernomen, met het doel documentatiemateriaal te verwerven omtrent de algemene gezondheidstoe stand en de sociaal-psychologische mo menten in het leven van de boven-de- 65-jarige. Blinde kinderen door dr. J. van Weel den Uitg. J. B. Wolters. De schrijver, die zijn ervaring opdeed in een inrich ting voor blinde kinderen, gaat na, wel ke gevolgen het blind zijn voor een kind heeft; uit de centrale vraag: wie is de blinde mens, laat hij andere voort vloeien- in welke mate is de blinde anders 'dan de ziende?; welke ruimte laat de blindheid aan de opvoeding? Gods grote verrassing door ds. J. Overduin. Uitg. J. H. Kok. Overwe gingen over de Zaligsprekingen. Concilie en herenigiing door Hans Küng. Uitg. Paul Brand. Dit boek van de bekende Zwitserse theoloog heeft voorat in de Duits sprekende landen sterk de aandacht getrokken; het geeft een breed uitgewerkte uiteenzetting over de taak van het tweede Vaticaanse Conci lie; zoals Paus Joannes XXIII die gefor muleerd heeft: vernieuwing van de Kerk als oproep tot eenheid. De maatschappelijke plaats en her komst der directeuren en commissa rissen van de open en daarmede ver gelijkbare besloten Naamloze Vennoot schappen. Verslag van de Koninklijke Neder landse Akademie van Wetenschappen en haar instellingen over 1960. Werken met leer 2, door A. Duyser en A. H. Scheerder (Muusses-Purmer- end). Een geïllustreerde uitgave voor handenarbeiders. Kinderen vertellen, door dr. J. M. Kijm S.J. (Romen en zonen-Roermond) die het buitengewoon onderwijs voor op de lagere school en van kinderen, Een vergelijkende studie van kinderen debielen volgen. Getracht wordt richt lijnen te geven voor de godsdienstig- zedelijke opvoeding van afwijkende kinderen. Roeping-reeks. Een nieuwe reeks, waarin gedichten, verhalen, toneel en essays worden bijeengebracht onder aus piciën van het Maandblad Roeping en onder redactie van Lambert Tegen- bosch. De boekjes worden uitgegeven door de Standaard Boekhandel te Am sterdam. De volgende zes deeltjes zijn verschenen! cies waar we zin in hebben. Zo liggen we op een paardebloem en zo zitten we in een muizengaatje. Het leven is heel gezellig voor een kiezelkeitje. Je maakt altijd van alles mee. Het is heel wat beter dan dat saaie tenen-besta an t.je van jullie." Hum-hum,' zei mannetje Middelteen een beetje uit zijn hum. Om te begin nen zijn wjj niet zomaar teentjes, maar zijn wij de vijf mannetjes Teen. En tweedens is ons leven helemaal niet saai. Wij zijn er zeer tevreden mee." „Bravo, bravo!" riep mannetje Klei ne Teen. „Dat heb je goed gezegd." Maar de kiezelkeitjes lachten: „Och wat, jullie zijn niets gewend. Jullie zit ten maar opgesloten in die kleine schoentjes van dat jongetje. Het lijkt wei een gevangenis. Nee, maar dan wij. Gisteren nog hebben we gezwommen in de eendenvijver." „Wij zijn laatst ook nog naar het zwem bad geweest,zei mannetje Wijsteen nog. „Phoe," zeiden de kiezelkeitjes, „Poot je baden in het zwembad. Wat is dat nou?" Juist wilde mannetje Teen-de-vierde er nog wat tegenin brengen, toen Martin- tje last kreeg van de keitjes in zijn schoen. Hij trok zijn sandaaltje uit en keerde het om. Hup, weg sprongen de kiezelkeitjes. Ze kwamen terecht onder een bramenstruik, waar ze meteen een pretje begonnen met een dikke kever. En de vijf mannetjes Teen keken el kaar eens aan en voelden zich plotse ling helemaal niet meer tevreden. Het is natuurlijk wel dom, om je door zo'n paar onnozele kiezelkeitjes te (aten opstoken, maar do mannetjes Teen waren nu eenmaal riet wijzer. Ze wilden niet langer aan het voetje van die kleine jongen zitten. Ze wilden >ok wegspringen. Hup, hup, waarheen ze maar wilden. „Zo hadden gelijk," zei mannetje Grote Teen, ,,wü hebben een leven van niks." En mannetje Wjj'steen bromde: „we zitten altijd maar opgesloten. Be halve dan 's avonds, maar dan moeten we onder de dekens. „En als we in bad gaan," zuchtte mannetje Middelteen, „maar dan wqr- den we afgeschrobd met zo'n venijnig, klein borsteltje. Nou, noem dat maar lekker! Toen kwamen er een paar zandkor reltjes in het sandaaltje gestoven. Het waren beleefde jongens, dat moet ik zeggen. „We storen toch niet?" vroegen ze meteen. „Neem ons alsjeblieft niet kwalijk, dat we niet geklopt hebben. Och nee," zeiden de vfjf mannetjes Teen. „Wjj zijn toch ai ongelukkig, zie je „Daar zien jullie anders niet naar uit," vonden de zandkorreltjes. Jullie lijken wel koningsteentjes." Phoe," zei mannetje Teen-de-vierde, „dé tenen van de koning wonen in een gouden huis." „Maar misschien hebben ze wel ek sterogen van al dat goud," zeiden de zandkorreltjes. „In ieder geval," mopperde mannetje Kleine Teen, „ik wil eruit. Ik wil van alles meemaken, net als de kiezelkei tjes". Meteen stak hy zyr kopje tus sen de riempjes van Martins sandaal tje. „Hm", dacht hfj, „wat heerlijk is het hierbuiten." Maar in het gras lag een s'ukje glasscherf en dat prikte man netje Kleine Teen in zjjn wang. „Au," riep Martin. Hij greep naar zijn voetje en zag hoe zijn kleine teen vol bloed zat. Hij duwde het teentje gauw naar binnen en hinkte verder. „Zie je nou wel," zeiden de andere mannetjes Teen. „Wij kunnen ons hoofd nog niet buiten steken of er ge beurt iets." De grote Teen ging van boosheid helemaal krom staan en hij schuurde zijn rugje kapot tegen het riempje van de sandaal. Toen gingen mannetje Wjjsteen, mannetje Middel teen en mannetje Tee,i-de-vierde zo aan het krabbelen, dat ze elkaar lelijk bezeerden. En Martintje moest nog er ger hinken en liep regelrecht naar huis. Daar waste moeder eerst zijn voetje schoon en toen gaf ze alle vijf de man netjes Teen een mooi rose pleisterjas- je aan. Je moet maar nooit meer met je blote voeten in je sandaaltjes lo pen, zei ze. Want ik geloof niet dat jouw tenen daar tegen kunnen. De volgende dag werden de vijf man netjes Teen in een keurig schoon sokje geschoven en daar zaten ze weer bij el kaar, net als altijd. Er kwamen geen kiezelkeitjes op bezoek en ook geen zandkorreltjes. Ze zaten daar maar en Het neusje van de zalm. Die zaak gaat de kreeftengang. Als een paal boven water. Het over een andere boeg wenden. Schoon schip maken. Met de maalstroom meegesleurd worden. Opbruisen. Haring in 't land, dokters aan de kant. Op 't Kantje af. Zo gezond als een visje in het water. Zo glad als een aal. Do stormbal hijsen. Van de graat vallen. Iemand de mond snoeren. Aan kant zijn. Het land hebben. Kijk niet zo stuurs. Onder zeil gaan. Alles wel aan boord. Het getij verloopt. Bij iemand met iets aan boord komen In iemands netten verstrikt raken. In veilige haven aanlanden. De goede richting kwijt zijn. Bot vangen. Een botterik. Iemand er door halen. Een wrakke gezondheid. Het gaat er stormachtig aan toe. Dobberen. Een hele dobber hebben. Empire State Building", York De hoge gebouwen (meestal in Ameri ka) worden wolkenkrabbers genoemd omdat (soms overdreven, soms echt) de gebouwen „de wolken krabben". In derdaad zyn er zulke hoge gebouwen, vooral in New York. Het hoogste ge bouw aldaar is het „Empire State Building". Dit gebouw is 5CO meter hoog en heeft 102 verdiepingen! Dat is een geweldige hoogte! Denk maar eens aan de Westertoren te Amsterdam, die is ongeveer tachtig meter hoog; dus dat gebouw in New-York is zes maal hoger. Je kunt het je haast niet voorstellen. Het is dan ook een echte wolkenkrab ber, want het komt wel voor, dat men van boven af neer kan zien op laag hangende regenwolken. Terwijl het op straat regent is het boven mooi weer. In opeengepakte wolkenkrabbers wonen tienduizenden, maar er zijn ook vele van dergelijke kantoorgebouwen, zo ook het genoemde „Empire State Building", dat binnenkort verkocht wordt aan een an dere eigenaar. Er zijn honderden kantoren gevestigd. Beneden zijn winkels, restaurants en een postkantoor. De bovenverdiepingen be vatten o.a. een sterrenwacht en geheel bovenaan op het gebouw zijn een radio- en een televisiezender. Vanzelfsprekend zou het onmogelijk zijn om meer dan 100 verdiepingen door middel van trap pen te bereiken, daarom suizen een zes tigtal liften door het gebouw. Er zijn snelliften, die ineens tot de 60ste of 80- ste verdieping gaan. Met de boemelliften bereik je de la ger gelegen verdiepingen. Moet je dus bijvoorbeeld op de veertiende verdieping zijn, dan neem je een boemellift. Tot de tachtigste ga je met de snelliften, dan verder met een boemellift tot de negen tigste etage. Hoger gaat men dan met de torenlift tot dè 102de verdieping. Dan is er nog de expresseiift, die recht streeks naar de bovenste etage gaat zon der onderbreking. Die wordt' ail'een 'door" toeristen gebruikt, welke speciaal naar boven willen gaan om liet geweldige pa norama (uitzicht) over de wereldstad te zie*1- Elke dag komen duizenden men sen het gebouw binnen en er is dan ook een legertje vast personeel in dienst (büna duizend man). Dit gebouw is zo hoog, dat enige jaren geleden, toen er een mist boveri New-York hing, een vliegtuig tegen de wolkenkrabber vloog en zich in de 78e en 79e verdieping boorde. Bijna veertig mensen werden ge- dood en gewond. Wolkenkrabbers worden gebouwd van staal en chroom, daartussen komen de stenen, ramen enz (Iet glazen wassers: kom op de 93ste etage de ra men eens lappen) Behalve, deze gewel dige, hoge wolkenkrabbers ziln er nog. talrijke andere, soms staan er tiental len bijeen. En wjj vinden al dat we zo hoog wonen op de vierde etage! En toch zouden we het misschien wel leuk vin den elke dag met liften te suizen door zo'n hoog gebouw of houden jullie daar niet van?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 17