CONTACT I
De Vuurproef
WOLKENKRABBER
DAMESBEURS
Greetje K in nieuwe
Duitse televisieserie
DAG PUZZLE
DE GEHEIMZINNIGE STER
m.
Z
4
LAATSTE SLAG
Alfredo
V
SCHROOT
DRAADLOOS
Veel belangstelling voor nu al
zes weken ziek zijnde zangeres
Toekomstplan
brandend
maagzuur
laaiend
opstijgt
Wij luisteren naar
Radio-V aticaea
Hypnose via tv
HS
*5
H'*"1
Als
/tóf
V B
VRIJDAG 6 OKTOBER 1961
PAGINA 2
geheel van glas, staal en plastic, ENIG IN DE WERELD,
NOG SLECHTS t[m DINSDAG a.s. op de
Hout rust - Den Haag
KOMT EN U ZULT
EROVER MEEPRATEN l
KaarslichtKerstlicïit
GOUDA KAARSEN
soms tot hoog in de keel
brengen een paar Rennies baat. Die blussen
de zwaarste zuurbrand in een handomdraai.
Gewoon laten smelten op de tong en...
prompt is alle leed geleden,
'n Wondermiddel, die Rennies, en een
uitkomst voor de mensen die zonder
Rennies nauwelijks hun dagelijkse maaltijd
aandurven - uit angst voor de zuurbrand
daarna...
tegen brandend maagzuur
Wij kijken naar
(Advertentie)
IIotel-Restaurant „Montferland"
Gastvrij op de hoogte.
u
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERGÉ
!k zou de D/recteu.
ran de Sterrenwach. WKn
Villen spreker^Me~ey J.'
Directeur heeft-
het ercr druk
Bent- het weer Jk heb
U al gezegddat meneer de
Directeur
Daar kon? ik bezig is. Hij
niet roorHet I kar?niemand.
gebouw staat
it? brand L
Hij gooit zo
maar de deur
roor mijt?
dicht!..
Dat is
sterk
Hierkom
n?<zar eet?s
kijken
ERIC DE NOORMAJ
34- Diep over hun paarden gebogen jakkeren Eric, Svein en Axe
voort. Achter hen komt de nomadentroep ais kleine bewegelijke stip
pen hun richting uit. „Wat zullen ze op hun neus kijken, als ze een
troep ruiterloze paarden vinden," denkt Eric. „Maar het zal toch wel
op een achtervolging uitdraaien, want ze zien natuurlijk de stofwolken,
die wij maken en bovendien laten we sporen achter." Rusteloos glijden
zijn ogen over het dorre verlaten landschap. Weliswaar zijn hun ach
tervolgers nog niet veel op hun ingelopen, doch steeds meer naderen
ze de rookspiralen in het westen. En vroeg of laat zal men daar in dat
kamp hen opmerken. Svein, die een eind voor hen uitrijdt, slaakt eens
klaps een verheugde kreet en even later zien ook Axe en' Eric de red
ding nabij, een groene vallei, bedekt met dichte berkenbosjes. „Hier
vinden ze ons nooit," grijnst de lange Sakser, maar het volgende 'ogen
blik zakt zijn paardje ineens gedeeltelijk weg in het hoge gras en nu
zien ze de glinstering van water. Ze zijn in een moeras beland. Eric
aarzelt slechts een ogenblik, dan glijdt hij uit het zadel en roept zijn
makkers toe: „Jaag de paarden terug, dat zal die nomaden op een
dwaalspoor brengen." De bange dieren hebben echter geen aansporing
nodig, zodra ze zich bevrijd voelen van hun menselijke last, keren ze
om en verdwijnen hinnekend langs de zoom van het moeras. Inmiddels
zoeken de drie vluchtelingen - zoveel mogelijk gebruik makend van
open stukjes water om geen sporen na te laten in het rietde be
schutting van een dicht berkenbosje. Ze zijn er nog maar nauwelijks
of de nomaden verschijnen.
De aanvoerder bijzonder groot van stuk voor een Hun staart
aandachtig naar de sporen en lacht spottend. „Kijk, hier zijn ze terug
gekeerd toen ze niet verder konden," klinkt zijn stem. „Daar gaat het
spoor; snel o krijgers, ze kunnen ons niet meer ontsnappen." En ter
wijl de troep ruiters uit het gezicht verdwijnt, staart Eric de Noorman
onthutst voor zich uit. Die stemhij kent de stem van die aan
voerder. Waar heeft hij die meer gehoord?
MOCO
V. yr.
lllllllllllllllllllllllllillllB
door
P. H. DE WIT
I
Rr
Gisteravond werd men dus geconfron
teerd met een meesterwerk uit de mo
deme toneel-literatuur: „De Vuurproef'
Van Arthur Miller; een in menig op
zicht huiveringwekkend stuk, dat, zoals
men weet, een heksenjacht, zoals die
destijds wel plaats grepen, tot „gege
ven" heeft. Men kan het overigens
krachtens da niet aan de tijd gebonden
manier waarop Miller het heeft verwe
zenlijkt ook zeer wel toepassen op som
mige facetten van het actuele wereldge
beuren. Bovendien is het wel degelijk
zo, dat er maar weinig hedendaagse to
neelschrijvers te vinden zullen zijn, die
de verborgenheden van de menselijke
ziel zo klemmend in een toneelgestalte
weten vast te leggen als hij. Zijn manier
van een drama opbouwen heeft bepaal
delijk iets van het visionaire.
In de televisie-opvoering van gisteren
avond kon men zulks duidelijk en in
dringend ervaren. Dank zij dus de ken
nelijke toewijding waarmee de acteurs
en de actrices van het Rotterdams To
neel de hun toebedeelde taak vervullen.
Onze bewondering ging vooral uit naar
Johan Schmitz, die aan zijn rol van gou
verneur Damforth, precies dat accent
gaf van de tussen de hang naar een
luguber soort objectiviteit en de on
macht tót het consequent doorgevoerde
kwaad heen en weer geslingerde man.
Maar ook Max Croiset sprak sterk aan
als de rechtvaardige en in zijn mense
lijkheid gepijnigde boer Proctor en En-
ny Meunier, stond hem daarbij als de
vrouw-die-niet-anders-dan-goed- kan zijn
voortreffelijk terzijde. Er was verder
een uitstekende Pilatus-aehtige dominéé
Hale van André van den Heuvel en
Trins Snijders trof ook al de juiste toon
als het door perfide hartstochten bezeten
meisje Abigail. De dominéé Farris van
Wim Kouwenl.oven leek ons nét iets te
zeer op het gewóón-menselijke fielteri
ge afgestemd om helemaal te passen in
deze de keel afsnoerende sfeer van „ver
heven" goed en kwaad.
Luc van Gent had de regie en men
moet hem bepaald nageven, dat hij zich
van zijn zware opdracht zeer bekwaam
heeft gekweten. Dat hij met de „mas
sa-scènes" niet altijd helemaal goed
raad scheen te weten, zij hem royaal
vergeven nu hij er in slaagde het stuk,
zó trefzeker van sfeer en zó klemmend
in beelden vast te leggen. Knap werk.
Men kan tenslotte de KRO er slechts
erkentelijk voor zijn dat hij deze „Vuur
proef' aangedurfd heeft. H. Hn.
Advertentie
Geopend J-S en 7-11 u. (Zondag gesl.)
(Van onze radio en t.v. redactie)
HILVERSUM, 6 okt. Reeds ruim
zes weken ligt het zangeresje Greetje
Kauffeld thuis in Hilversum ziek in bed.
Toen zij op het punt stond naar Duits
land te vertrekken voor het nakomen
van haar contracten werd zij plotseling
ziek. De contracten werden in verband
hiermee verschoven, hetgeen een zorg
minder voor haar betekende. Dat zij
ongewild verstek liet gaan, was echter
een lelijke streep door de rekening voor
de producers van een serie voor de
Duitse T.V. op film vastgelegde televi
sieshows, waarvan Greetje Kauffeld als
een der belangrijkste medewerksters
deel uitmaakte.
Samen met het bekende Deense duo
Svend Asmussen en Ulrick Neumann
en de Duitse pianist Paul Kuhn, die
zelf eveneens een show heeft, maakte
zij vier afleveringen in deze serie. Aan
de vijfde en zesde kon zij wegens haar
ziekte niet meewerken. Hiervoor in de
plaats kwam Inge Brück, die ook in
Nederland geen onbekende is door haar
optreden in de televisieshow van Bruce
Low, enige tijd geleden.
Intussen had Greetje Kauffeld veel
gunstige reacties ontvangen over haar
optreden in de televisiefilms. Veel kij
kers in Nederland konden op hun scher
men de Duitse uitzendingen volgen en
stuurden brieven, waarin zij Greetje
hun complimenten deden.
Er staat inmiddels weer een nieuwe
serie televisiefilms op stapel, waaraan
Greetje Kauffeld z«l meewerken. Svend
Asmussen, Ulrick Neumann en Paul
Kuhn zullen echter met de opnamen
wachten tot zjj geheel hersteld zal zijn,
hetgeen nog wel enige maanden in be
slag zal nemen.
Wat de plannen van Greetje voor de
toekomst betreft; zij heeft voorlopig
maar één plan; zo vlug mogelijk beter
worden. Op het ogenblik is zij reeds
aan de beterhand. Vele vrienden en ken
nissen hebben haar thuis bloemen ge
stuurd in dermate groten getale, dat er
bij de Kauffelds een ware bloemenwin
kei is ontstaan.
Als zij weer volledig hersteld zal zijn,
gaat Greetje eerst op vakantie (waar
schijnlijk naar Zwitserland) om daarna
opnieuw naar Duitsland te vertrekken,
waar voor haar voorlopig nog genoeg
werk te doen valt.
(Advertentie)
(Advertentie)
RENNIES
ZATERDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
- Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 8.40 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw
9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Koorzang.
VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje 10.06
Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muz.
10.45 Tentoonstellingsagenda en gram.
10.55 Lichte muz. 11.20 Sportnws. 11.45
Gram. 12.15 Praatje. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Roemeens ork. 13.00 Nws.
13.15 VARA-varia. 13.20 Gitaarspel. 13.35
Lezing. 13.50 Instr. sext. 14.10 V. d. jeugd
14.45 Omr. ork. en sol. en operakoor.
I. d. pauze: plm. 15.40-16.00 Boekenwijs
heid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lichte muz.
19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30
Lezing. 19.40 Welkom, vreemdeling, toe
spraak. 19.55 Praatje. VARA: 20.00 Nws.
20.05 Óevar. progr. 21.50 Soc. comm.
22.05 Quizprogr. 22.30 Nws. 22.40 HoorsD.
23.10 Walsork. 23.40 Gram. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.3 0V. d. Jeugd.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.CiO
Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 10.00
V. d. kleuters, 10.15 Gram. 11.00 V. d.
zieken. 11.45 Gram. ±2.00 Middagklok
noodklok. 12.04 Promenade-ork. en solist.
(12.30-12.33 Land- en tuinb. meded.). 12.50
Act. 13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.25
Volksliedjes. 13.45 Fanfare-orkest. 14.10
Franse les. 14.30 V. d. Jeugd 15.30 Gram.
15.50 Hoorsp. 16.25 Gram. 17.00 Sportpe-
riscoop. 17.10 Instr. octet. 17.30 Boekbe
spreking. 17.40 Lichte muz '8.00 Kunst-
kron. 18.30 Strljkork. 18.50 Praatje. 19.00
Nws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.45 Lezing.
19.55 Omr ork. en solist. 20.50 Vragen-
beantw. 21.00 Gevar progr. 22.20
22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Wij lui
den de zondag in. 23.00 Religieuze muz.
met comm. 23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 13.40 Gram. 14.55 Hoogtepunten uit
de progr. v, d. afgelopen week. 15.45
Gram. 18.45 Gevar. muz. 19.30 Gevar.
progr. 23.06-23.41 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en
247 m: 12.00 Gevar. progr. 13.30 Lichte
muz 14.00 Gevar. progr. 14.30 Lichte mu
ziek. 15.10 Dansmuz. 16.45 Pianospel.
18.30 Jazzmuz. 19.31 Ork. cone. 2L15 Ge
var. progr. 22.40 Gevar. progr.
- j09 m: 12é0° Lichte muz.
13.16 Hammondorgelspel. 13.30 Jazzmuz.
14.00 Gram. 16.30 Ork. conc. 17.30 Gram.
19.30 Koorzang. 21.30 Lichte muz 22 10
Ork. conc 23.00 Gevar. muz. 0.05 Dans
muz. 1.00 Jazzmuz. 2.00 Weerber en ge-
var. muziek.
Golflengten: 25,55 m; 31,10 m;
196 m.
Uur van uitzending; 22.15 uur.
Vrijdag 6 oktober: Nederlanders
houden Ideologische tentoonstel
ling in Rome
Dagelijks 21.00 uur: Gezinsrozen
kransgebed in het Latijn o.aop
de 196 m.
(N.B.; Programma-wijziging voor
behouden vanwege aktualitei-
ten).
FRANKRIJK Progr. Hl 280 en 235 m'
12.10 Ork. conc. 14.40 Festival v Bay-
reuth: Die Walküre, opera. 19.00 Gram
20.00 Ork conc. 2L00 Gram. 23.05 Gram.
BRUSSEL 324 m: 12.02 Gram 12 35
Gram. 14.00 Academie der discofielen.
15.30 Gram. 16.00 Theaterkron. 16.20
Gram. 16.30 Gram. 17.15 Koorzang. 17.30
Gram. 18.00 Orgelrecital. 18.30 V. d. sold.
19.30 Gram. 20.00 Gevar. nuz. 22.15 Verz.
progr. 23.05 Amus. muz. 23.30 Gram.
484 m: 12.18 Bel canto. 16.29 Disco-
Club. 18.03 Lichte muz. 18.38 Gram. 18.55
Gram. 22.15 Jazzmuz. 23.00 Gevar. muz.
NTS: 14.00 Eurovisie: Concours hip.
pique: Horse of the Year Show te Lon
den. NCRV: 15.00 Filmprogr. 15.25 Doe.
progr. 16.10 Amus. muz. 16.40 Doe. progr.
17.00-17.30 V. d. kind. 19.30 Filmprogr.
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. NCRV:
20.20 Act. 20.30 Gram. 20.45 Ballet. 21.10
Tien1-.rig bestaan v. d. NTS. 21.55 Lit.
progr. 22.40 Voordr.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
15.00 Film. 15.50 Telebilderbuch. 16.20
Gevar. progr. 17.25 Film. 18.00 Vespers.
(Regionaal progr.: NDR: 18.35 Progr..
overz. 18.45 Die Nordschau 19.25 Zeg de
waarheid. WDR: 14.00 Die Woche Hier
und Heute. 18.40 Hier und Heute. 19.15
Vader Is de beste.). 20.00 Journ en
weeroverz. 20.20 Muzik. spel. 21.45 Film.
22.35 Laatste nws. 22.50 Het woord voor
de zondag.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
16.00-18.00 V. d. jeugd. 19.00 Kathol uit
zending. 19.30 Weekjourn. 20.00 Nws. en
weeroverz 20.25 Het manneke. 20.30 Tv-
feuill. 21.00 Amus. progr. 21.45 Gevar.
progr. 22.50 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
15.00 Klass. muz. 16.00 Portrait - sou
venir. 16.40-17.05 Grote musici. 19.30 Te
kenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Film. 20.50
Gevar. progr. 21.40 Filmprogr. 22.30 En
quête. 22.40 Journaal.
STOCKHOLM. 4 okt. Do Zweden,
die geregeld te diep in het glaasje kijken
en van deze ongezonde gewoonte willen
afkomen, kunnen zondag a.s. naar hun
tv-glas kijken .en misschien als ge
heelonthouders vorder door het leven
gaan. De Zweedse televisiestichting heeft
namelijk de Zweedse arts, dr. John
Bjoerkman, die beweert alcoholici door
hypnose van de drank te kunnen afhel
pen, uitgenodigd voor de tv-camera's te
verschijnen. Dr. Bjoerkman zal de kij
kers gelasten te gaan slapen om ze en
kele minuten later als geheelonthou
ders te doen ontwaken. Degenen, die de
alcohol niet voor goed willen afzweren,
krijgen het advies, hun toestellen tij
dens het optreden van Bjoerkman niet
aan te zetten.
ZEDDAM
Op de hoogte van Uw hoogste
wensen.
Het gehele Jaar geopend.
G. H. Brenninkmeyer. Telefoon 08345444,
MAGISCHE VIERKANTEN
10
12
13
U
15
15
10
15
12
16
Horizontaal en vertikaal dezelfde
woorden invullen. 1. rivier in Italië
2. kier - 3. luizeëi - 4. jongensnaam
5. vreemde munt - 6. deel van een opera
- 7. dun - 8. mestvocht - 9. rivier in
Spanje - 10. letterkundig werk 11. toe
spraak - 12 kleurstof - 13 wezen (Frans)
-14. deel van een trap - 15 vissersgerei
- 16 verharde huid.
Oplossing van 5 oktober.
HORIZONTAAL: 1. scharlaken; 2. poon,
odol; 3. autonoom; 4. grenen, sla; 5. heli
kopter; 6. eu, va, U.S.; 7. trammelant;
8. or, me; 9. instelling; 10. ate, eek; 11.
o.p., legaten.
VERTIKAAL: 1. spaghetti; 2. coureur,
nap; 3. hotel, akst; 4. anoniem, tel; 5.
nek, moe; 6. loonoverleg; 7. A.D.O., pal,
Lea; 8. komst, amikt; 9 el, leunen; 10.
barst gijn.
Copyright Casterman
llfali'.i.'W'iV
©P1B
t0PFHtt#G£N
68
ülllllllllllllllllll!lllllllllll|||)|||||i|iiiiiii|||||||||||||||||||||||inj
„En als de opleving zich werkelijk geconsolideerd
had, dan zou de „Noordstar" een fijne neus hebben
gehad," verdedigt hij zich zwak.
Als! Hij weet, dat het woord „als" reeds honder
den zakenlieden om hals heeft gebracht. Hij voelt de
grond onder zijn voeten wegzinken en klampt zich
vast aan alles, wat hem zou kunnen redden. Zjjn
positie is hopeloos zwak. Hij heeft de „Noordstar"
alleen willen besturen, ze is aan de grond gelopen.
Hij heeft alles op één kaart gezet, omdat hij ver
trouwen heeft in de toekomst, nog steeds.
„Ik kan aan afstempeling van aandelen geen
goedkeuring hechten. Ik ben ertegen. Dat zal het
vertrouwen in de „Noordstar" oen te grote schok
geven."
„Dat vertrouwen is al geschokt. En niet ten on
rechte. Voornamelijk is dit te wijten aan het beleid
van haar directeur," bijt Van Elzen hem toe.
„Als dat zo ls. dan zou ik hieruit mijn conclusies
moeten trekken?"
„Dat zou ik in jouw plaats zeker doen." Van Elzen
antwoordt zo, omdat hij vindt, dat Verdam dit ant
woord zelf uitlokt.
„Man, ik denk er niet aan!" vaart Verdam tegen
hem uit. „Ik laat mij mijn zaak niet ontnemen! De
„Noordstar" is mijn zaak! En van niemand anders.
Dag en nacht heb ik ervoor gewerkt. Haar van
klein tot groot opgewerkt. Wat zit er van jullie in?
Geld! Maar niet je dagen en je jaren."
„De „Noordstar" was van jou! Ze was jouw zaak!"
Van Berckelaer brengt hem een scherpe dolksteek
toe. „Maar nu niet meer. Zij is van de aandeelhou
ders en die beslissen over de toekomst."
„Eindelijk is dan jouw tijd gekomen! Ik voel wel
waar het heengaat, Van Berckelaer, maar ik zal
het niet opgeven voor ik helemaal onder lig. Ik heb
nog een woordje mee te spreken. Ik denk er niet
aan mijn ontslag te nemen."
„In ieder geval zal aan de aandeelhouders de af
stempeling van de aandelen worden voorgesteld,"
beslist Van Elzen.
„De „Noordstar" was jouw zaak!" Verdam kan
de woorden niet geloven. Als versuft zit hij achter
het stuur van zijn wagen en rijdt naar huis. Afstem
peling van de aandelen tot vijftig procent. Hij zou
zijn conclusies moeten trekken. Het gehele huis, dat
hij van de grond af, steen voor steen, heeft opge
bouwd, stort over hem in. Werktuiglijk steekt hij de
sleutel in het slot. Zal hij Rie vertellen, wat er be-
sloten is, of zal hij het beloop der dingen afwachten?
Hij weet het niet. Rie zal toch wel horen, hoe de
zaken staan. Hans of anders Van Berckelaer zullen
wel zo gedienstig zijn. Neen, het is veel beter, dat
hij het zelf zegt. Dan kan ze meteen weten, dat ze
haar leven inderdaad anders moet inrichten.
Rie is niet thuis. Hij belt het meisje, vraagt waar
mevrouw is. Ze is uitgegaan met de twoseater naar
een bazar of zoiets.
„Breng mij maar thee op mijn kamer," ordon
neert hij. „Als mevrouw thuis komt, zeg haar dan,
dat ik boven ben."
Op zijn bureau vindt hij een brief van de Rotter
damse Handelsbank. Haastig scheurt hij het cou
vert open. Hij leest de brief, laat hem uit zijn han
den vallen.
„Ook dat nog. Nu ben ik helemaal kapot."
Het is een mededeling, dat binnen drie dagen ge
suppleerd moet worden, daar anders de bank zal
overgaan tot verkoop van de in onderpand gege
ven aandelen „Noordstar". Als een schip lek wordt,
springen van alle kanten de nagels. Dan moet je
duizend lichamen tegelijk hebben, om overal de ga
ten te kunnen dichten.
Frans staat weer op, pakt de wagen en rijdt naar
de bank. Hij vraagt om langer uitstel, maar krijgt
een afwijzend antwoord. De geruchten omtrent de
„Noordstar" doen een scherpe daling van de aan
delen vermoeden. Als Verdam zelf om uitstel van
betaling vraagt, dan is de toestand zo, dat de bank
zeker geen risico mag nemen. De opgenomen gol
den zijn een gedekt crediet en dat moet zo blijven
of anders verkopen. Moedeloos verlaat hü het kan
toor van de Handelsbank. Daar ga je Verdam, kop
je onder, denkt hij. Daar worden je aandelen in
de „Noordstar" verkocht en in plaats daarvan heb
je een vordering, die voorlopig toch niet betaald
kan worden.
De volgende dag wordt bekend gemaakt, dat de
„Noordstar" van plan is de aandelen af te stem
pelen. De bank telefoneert, dat er nu in het geheel
geen dekking meer is en verlangt in krasse ter-
men aanzuivering tot het gehele bedrag.
Verdam loopt in een storm, die voortdurend toe-
neemt en hem van alle zijden striemt. Hij heeft
geen lust zich in Spuidam te vertonen en laat de
werf de werf.
Na beurstijd belt Van Elzen hem op. Hij zou Ver
dam willen spreken. „Kan je niet hier komen?"
vraagt Frar moedeloos. Hij kijkt in de spiegel en
ziet dat hij mager is geworden. Geen wonder, na
zulke weken vol spanning en moeilijkheden. Hij heeft
Rie de situatie verteld. Zij kan of zij wil het niet
begrijpen. Steun heeft hij bij haar gezocht, een riet
stengel heeft hij gegrepen.
„Geef je het nu al op?" zegt hij dan tot zichzelf.
„Waarom zou je verder tegen de stroom en de
wind op roeien?" antwoordt zijn spiegelbeeld. „Laat
nu maar komen wat komt."
Tien minuten later reeds is Van Elzen in opge
wonden toestand bij hem.
Heb je mij zo dringend nodig? Ik wist niet, dat
ik nog van zoveel belang was." Frans wil sar
castisch zijn, het gaat hem niet af.
„Ik heb op de beurs de directie van de Rotter
damse Handelsbank gesproken. Je zit in een ver
domd moeilijk parket. Je hebt je aandelen be
leend en kunt niet suppleren. En nu het voorstel
tot afstempeling bekend is, ga je er helemaal on
der door."
„Je bent goed op de hoogte. Ik dacht, dat het te
gen de usance was, dat bankdirecteuren zulke uit
voerige inlichtingen over hun relaties gaven Te
genwoordig mag zeker alles?" klinkt het wrang.
„Het is zo, inderdaad staat de zaak zo en niet an
ders."
„Daarom kom ik hier. Kan ik je helpen?".
„Wil jij mij helpen? Hoe wil je mij helpen?"
„Ik neem je aandelen over en suppleer bij de
bank. Voor het tekort cedeer je een gedeelte van
je vordering op de „Noordstar" aan mij."
Wordt vervolgd)
te'