I »$chone brouwen *tAI Z E NA - P.URYEA Zuster-missionaris niet meer moederi.. maar zuster van inheemse vrouw dan ooit behoeft zij een gedegen vorming Vijfdaagse werkweek in Italië niet populair-. Warm middagmaal en siësta komen in het gedrang Kiem vrije melk in carton; wekenlang houdbaar D u Gestroomlijnd huishouden V ss sssr GOED GEKLEED GAAN Blauwe bever mtes, Amerikaanse huisvrouiv kan nu bevroren melk kopen nylons teüNet;: S,! Samenwerking van congregaties V rijetijdsbesteding contradictio m terminis -rmtar~ Tiirri - ,j? J* *£ifkraantie 's een teer Punf' ^an <7 i? vrouw in de eerste plaats -- jdit verlangen naar schoon zijn b'OoM "etde betekenissen van het herb". toegeschreven. Tot mijn ren, moest ik echter constate- ik 7L ?pert aan dat g Vierder dat wij Si GOD gave me life and I am free to do with it what ever I (will. I've puzzled long. What shall it be? A teacher, a nurse, a social (worker After all my searchings done of one vocation and another, its's then my heart says You're (the One my Lord and GodChrist, my (Brother! MET het oog op missiezon dag 22 oktober geven wij zuster M. Xaverius de Boer, van de congregatie van de Missiezusters van het Kostbaar Bloed te Tienray op deze pagina de gelegenheid te betogen dat de missiezuster een volstrekt onmisbaar aan deel heeft als medebouwster aan het jonge christendom, waarvoor ze meer dan ooit vak kundig geschoold moet zijn. MI begint met of 1/ Qn de zomer bezocht Ik met onze Y caravan verschillende kampeer terreinen in binnen- en buiten en-:* 'and. Dit is op zichzelf niets starZrL".aTends meer, gezien het steeds Sf.<. -"'fcuc aantal liedendie het comfort ba Hi, t tied thuis en de betegelde ^rZC" kanner °1 douchecel tijdens de va- of)herwisselen voor het driekwart bet minder nog) comfort van banl- bed, de stretcher, de slaap- terrPien het kraantje op het kampeer- dei j* «•'wuaiu'yc ""w. tr6ff e Waardering af voor het des be- 'tet de kampeerterrein. Wij treffen cle helerlei gedaante aan: vanaf Ve^ Japele waterkraan, die men bo- 8en binken bak met afvoer gesla- afcin,.eeft onder een boom of een Ca5in tot de kraan in de luxueuze b-'ttarh Wle' roestvrij stalen wasbak, q "oven spiegel met lampje. Uie,f ïel zeer verschillende wijze kan karnat hygiëne beoefenen op deze le upterTeinen en over die specia- hart niphygiëne moet mij iets van bet °ibói?Pec^aa' aan het adres van al die de nde vrouwen, met wie ik van 5;aaT0T"er tezamen mijn tanden heb In n Poefen. Ujfcg 'aWë stonden we het lieer- ''Hees.t llTnaat Het dit immers toe Vrij, y-atijds aan bassins onder de ïtj|"e hemel. Eigenlijk is er niets heer- kert te bedenken; de zon, dia flon- j„ n de heldere waterstraal uit de - zonder-dak, de wind, die gelijk entourage hangt voor een o( j er-aa/c, ac tinna, cue ytmj^ "0Se( ham door je haren waart, de t>o-rSfdie kwettert hoog boven je 8eenV met tandpasta daar kan JU °ete0elde badkamer tegenop. de in de meeste gevallen bevindt 9eb0,'ÏSf'ftegenheid zieh in een apart voor tje, een voor mannen en een '°eT]n~rouxven, en daar kan men het ditio„0ea naar „schoon" zijn bevre- tOasK" aan talrijke in rijen geplaatste j{'akken. voornamelijk het verlangen taaV - - t>cin -schoon" zijn in de betekenis ir>0 ""tooi" werd nagestreefd ik !n larPes en vrouwen zorgvuldig °rstoj drig hun wimpers kammen, ?n hor "erven ook bun lippen Sn len werden niet vergeten, maar hieldP„mPer- shorts of lange broek WasB 2tJ tijdens hun bezoek aan de b>a$j»J Eenheid hardnekkig aan. Het "it bestond dan ook hoofdzakelijk ®®h „.jr. geklungel en gepoedel met. de resf Pje langs gezicht en hals en *'J WpeJd.pest zeker maar wachten tot -iSioori).-, 8 waren, fh-ffdp toas ik stom verbaasd. o sttta er niemand in een onderjurk ,,en ii,.,' desnoods in een beha en bpoia 3e? Zel/s niet in naam. van an sev e en dat nog wel temidden ten? L°UtaP„ ,ln een tijd, waar zovele J}.'Umtvi. b onbekommerd vertonen i's ^"dtere badpakjes of zelfs biki- 'e dr0tl°p Plaatsen waar zij zicb om £ot»" Piet alleen tussen sekse- ,?!Vlnden. mijn eens ,^e £juuis uie uttvn-e TflOQ r,Sek0^ fPlaats in Florence, die daar stond te wassen en - -roi, aar gigantische beha en Ou p„ar j, ',r esthetica, maar dat zij tp'ijk „Stadig vergeven in baar e titc.. Tl QpyriYirl colinnn Y)r*>u- i/cru* i»dzsehro j'Ofiso'te directoire. Zij hptert. 5 hierbij schromelijk de \h.%, //"dbdea Oezond verlangen schoon inS decL?iet P er met miJn gevoel ScSar ik h17? tets n*et in de haak is, 'in^t n0, mV nog nimmer ge- SoS^leerf e wanneer ik iemand m on tP staan tnét bet döel om tiP aitiiri ,Worden, terwijl ik zeker k/P1 ifc fetzelfde kon zeggen wan- ?!ne 'draagsters zag. De "r ^ij dPdjes bedekt" deden niets Po, teD„_.»""uei van oetameujKiie dn, Qar «o„ee ik baast zeggen, tnu tr iets h ei°enWk geloof ik ni tfien UU1 wij vrouwen, tnXj" oji, "sen in het algemeen, dik- 0melijkhe7 uu.rli->k gevoel voor be- nP„ volknn:„ niet taten sprenen en rU*T de cnïL o.Pzeker voelen, wan- htn °bs niof "ntle.0^ de mode van de k ff r»-f T^TQcip.R imnfunhfin-ft- nmt bar? of ka Precies voorschrijft wat r„?Pakjes ^,ls bikini's en summiere gedrn* e ,zPn, worden zij door het Sgarom,? Alleen om- ■eren onu Js en 'let dus door ',arnDeerto °.e<?"an wordt. hê„ ®nö DmtTeinen bestaan nog niet Vtoef1 blijklJr~-nt de Sebruiken daar tm!' cPP'P'r n°g onzekerheid: men ^■Pas. aren vp eigen gevoels- aSpen gevnfiCh proberen Oc sPreu, "an betamelijkheid te ^if'Cont.e" tf71 _£ndanks het „mos", de ons inge- mode van het moment. rt, j "wue ^lioenp., !mnen vermijden op d °'b cl ''aken. ).3;9enen 'rffdtweg betraden voor mij Seht' ,v°iledinZlfh ?P kampcerter- 7"n d, tr„r.?,JP jumpers en jurken Op dsten zich n te reinigen. Of zij bS't??edigernC| J}e.bben in het,J wat ■■H?1^nr^kin-a- in badvak W n znnv, ekkivg> in badpak Pro, onin?" En dat lijkt mij logica" kan niet volgen. IN A PHIUPPO tAdvertentie Dit gedichtje werd gemaaKt door Sr. Maureen c.p.s., een Amerikaanse mis siezuster, toon ze het leven beschreef van de zuster-missionaris. ,,God gaf me het leven, en ik ben vrij ermee te doen wat ik wil. Ik ben vrjj, en toch word ik gedrongen in een be- aalde richting". En hier begint voor et meisje dat op een tweesprong staat een strjjd om de juiste keuze. Aan de ene kant de wereld, het huwelijk en het fysieke moederschap, aan de andere kant de Kerk met haar geestelijke no den, de verbintenis met Christus, het geestelijk moederschap. Het eerste ais iets tastbaars, het laatste als een schim, die moeilijk te vatten is. Er wordt ge dacht, gewikt, gewogerf,- gestreden en gebeden voordat zij een antwoord kan geven en ze met volle overtuiging' kan zeggen: ,,U bent de enige, Christus, mijn Broeder" eer ze, zoals de paus zegt: „vfot en bli) afscheid kan nemen van de dingen van de wereld, om zich met de volmaakte maagdelijkheid van het hart aan God toe te wijden". De hulp van de missiezuster is nood zakelijk bij het missionering»werk, want wil het missiewerk blijvende vrucht dra gen, dan moet er ook gewerkt worden aan de verheffing van de inheemse vrouw. Meewerken aan de verheffing van de vrouw, dat is de actieve bijdra ge van de zuster-missionaris bij de groei naar een volwaardige kerkge meenschap. Want dit is tenslotte mis sie: „Het omvormen van mensengroe peringen in levende, gelovende kerkge meenschappen". De laatste pausen hebben herhaalde lijk op de noodzaak en de urgentie van het werk van de missiezuster gewezen. „In haar werkzaamheid ligt een ongelo felijke kracht tot uitbreiding van het Ge loof", zegt reeds Benedictus XV. Ook de wereldlijke overheid blijft niet blind voor de waarde van haar werk. Onlangs heeft de president van de jonge repu bliek Gabon, Leon Mba, opgemerkt: „Ik weet met hoeveel toewijding de klooster zusters zich wijden aan de opvoeding van de vrouwen en de meisjes in dit land. Afrika heeft op het beslissende moment van zijn geschiedenis zowel een vrouwelijke als een mannelijke elite nodig. De vrouw heeft een belangrijke rol te spelen in de opbouw van onze natie. Wij erkennen volmondig de ver diensten van de kloosterzusters in do opleiding van deze vrouwelijke elite". Geldt dit voor Afrika, het is eveneens van toepassing op de andere gebieden in versnelde ontwikkeling. Levend in de wereld, moet de missie zuster toch gericht zijn op het boven wereldlijke. Moet zij daarvoor al haar vrouwelijke eigenschappen prijs geven? Zeker niet! Al doet zij wel afstand van het fysieke moederschap, hiervoor in de plaats staat voor haar open het gees- telijk moederschap. En ook voor dit leven moet men geïnspireerd worden door de liefde. Haar vrouwelijke eigen schappen mag zij niet verstikken, maar De mannequin op deze foto draagt een mantel van lei-blauwe bever, een première voOr Nederland, die op de bontshow van Van Daal en Meyer te Amsterdam was te zien. In Amerika is men al helemaal gewend aan pasteltinten voor bont. Gemeen goed zal liet hier wel niet worden, Want de aanschaf van zulk een mantel is der mate kostbaar, dat. de vrouw die geen risico's neemt, wellicht voor zo'n be drag liever iets klassieks zal kopen, zowel in mode als in kleur. Een goede kwaliteit bever kan mits goed onderhouden dertig jaar meegaan. Maar het is de vraag of men zij moet ze volledig in dienst van God stellen en ze dienstbaar maken voor de uitbouw van Zi.in Rijk. Zo krijgt de zus ter-missionaris haar eigen actieve taak b(j de opbouw van de Kerk, aangepast aan het bepaalde land waar zij werkt; een taak, die overigens moet. worden aangevuld door de eigen werkzaamheid van de leke-missionaris. Om het Rük van Christus heeft zij zich „vrij" gemaakt en dit aan God toegewijd z(jn want üit bepaalt haar houding op de eerste plaats, ook in de missie werkt zij uit in alle activitei ten naar buiten. Zo kan zij in de missie een gunstig klimaat scheppen voer het planten van de Kerk. Door de charita tieve werken straalt de missiezuster haar geloofsbeleving uit. Uitgangspunt van alles is de liefde, want in de beie- ving van de liefde ligt de kern van bet christendom. Vooral dit voorbeeld hebben de niet-gekerstende volken nodig b(] het ontwaken van hun geloofsovertuiging en de beleving van hun christendom. Dit alles betekent ook dat de missie zuster alleen vruchtbaar kan werken wanneer ze haar vrouw-zijn en haar ta lenten niet laat verschrompelen, maar wanneer ze ermee woekert. Maar voordat de zuster-missionaris r(jp voor haar taak is wordt er van haar een gedegen vorming vereist, geesto- JMk, vakkundig zowel als missionair. Werden er in liet begin van de missio nering niet zulke hoge eisen gesteld, nu in 19fil moet zij niet alleen geestelijk, maar ook in haar beroep beantwoorden aan de eisen van deze tijd. De grote missiepaus Pius XII zegt hierover: „De missiezuster moet als verzorgster van de zieken, als opvoedster van de jeugd en als lerares in de katechese aan alle eisen van haar beroep beantwoorden. Daarom moet zij zich, terwijl zij_ nog in het vaderland vertoeft, die kennis en weer in het kader van de S.N.V.R. Vierenveertig congregaties zijn bij deze sectie aangesloten, terwijl de congregaties worden vertegenwoor digd door 85 afgevaardigden. Niet al leen specifiek missionerende congre gaties maken hiervan deel uit, want congregaties die missie als hoofd doel hebben zijn er maar zeven in Ne derland. Ook z\jn bij de sectie aange sloten de congregaties, die naast haar speciale taak in het moederland nog verschillende missiestaties hebben aangenomen. Met elkaar zullen zij tot een meer effectieve samenwerking ko men, hier en in de missie. Nu kunnen wjj ons de vraag stellen: „Is het eigenlijk nog wel nodig, dat we ons zo druk maken voor het missie werk?" De meeste landen streven naar onafhankelijkheid. Vanaf 1946 zijn er ruim vijftien verschillende landen on afhankelijk geworden en in 1960 hebben zeventien Afrikaanse staten de regering in eigen handen genomen. Er. rijst dan ook regelmatig de vraag: zijn we niet ongeveer aan het einde van het missie- tijdperk gekomen? Kardinaal Agagia- nian, de prefect van de Congregatie der Piopaganda Fide, gaf op deze vraag een duidelijk antwoord m een spreekbeurt, die hij einde december I960" hield voor de Fordham University van New York. Hij wees erop, dat het gedaan is met de westerse politieke overheersing, maar de kardinaal zei eveneens: „Het zou een dwaling zijn te geloven, dat on ze missie nu verder de hulp en steun van de oud-christelijke landen zou kun nen ontberen. Meer dan ooit hebben wij nu missiepriesters, religieuzen en leken nodig. De tijd der katholieke missies is nog lang met voorbij. De tegenwoor dige ontwikkeling van de wereld moet ons integendeel aansporen tot nog gro tere krachtsinspanning en tot verdere ontplooiing van de missie-actie". Zo blijven ook de missie-zusters nog lange tijd de onmisbare krachten voor de groei naar een volwaardige kerkge meenschap. Maar zij zullen niet meer moeten denken, voelen en optreden als een soort „moeders van de inheemse vrouw", maar als haar medezusters in alle opzichten. Samen met (le landeigen kloosterlingen en leken werken zy voort aan de ware, christelijke emancipatie van de vrouwenwereld. ZR. M. XAVERIUS DE BOER C.P. *.i Meisjes uit het land zelf assisteren de zusters, o.a. bij hun merk in de ziekenhuizen. ROME, OKTOBER. Het gaat in Italië niet zo vlot met de toepassing van de vijfdaagse werkweek. Dit staat in geen ge val in verband met de arbeids- lust van de Italiaan, maar uitsluitend met de aanslag op zijn gewoonten. Na tuurlijk is een halve vrije dag hem zeer welkom, maar daartegenover staat, dat die vier werkuren moeten worden inge haald, dus dat do dagindeling wordt :vi:; a-vi-s: 4S SMMWÉliËil op lei-blauw1 na zoveel jaar niet is uit gekeken. Verven zal wel iets van de levensduur wegnemen, maar dan blijft er nog een respectabel aantal jaren over. Dat is ook de reden waarom een te uitgesproken model altijd wat ris- hcint is In veulen bracht Van Daal en Meyer een zevenachtste model met vrij smal le schouders, een hoge sluiting die ver ovêr elkaar heen valt en een wat klok kende rok. Overigens bevatte deze uit stekende collectie meer modellen waar bij over kleur en model niets spectacu lairs is te pielden, maar die opvielen door de prachtige kwaliteit bont en de verwerking ervan. A propos, wist u dat er nog verschil is tussen mantels van vrouwtjes-nertz en mannetjes-nertz? De laatste is na melijk iets stugger! G.S.-de W. Onderweg heeft de religieuze volop de gelegenheid met de inheemse normen in contact te komen. Een witte zuster ont moet aan de rand van de Sahara enige Bedoeïnenvrouwen. lllllllllllllllllllIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIHIHIIIttKllttlI ontwikkeling eigen maken, die de mo derne tijd aan verschillende beroepen stelt". Een van de voornaamste taken van de missiezuster is de opleiding van landeigen religieuzen. Midden uit het volk genomen, en vergroeid met haar gebruiken en gewoonten, zijn zij het beste in staat haar medemensen te be grijpen en door te dringen tot de ach tergronden van de vele bestaande pro blemen. De landeigen religieuze is een onmis bare hulp bij de opgang van haar land naar ontwikkeling en beschaving. De taak, door haar buitenlandse mede-zus ters begonnen, vult zij voor een groot deel aan, en op verschillende plaatsen heeft zij haar werk volledig overgeno men. Maar om dit stadium te bereiken, in een tempo, dat gelijk op gaat met de tegenwoordige versr>°lde ontwikkeling, wordt er ook van hen een gedegen gees telijke vorming en een goede vakop leiding vereist. Wat de huidige_ paus over de landeigen priesters zegt m zon missie-encycliek „Pnnceps P^sto- rum". geldt evenzeer voor de vrouwe lijke religieuzen: „Hun verstand moet zó opengesteld en gescherpt worden, dat zii zich een juist oordeel kunnen vormen over de cultuurwaarden van hun eigen land, met name die van wijs gerige en religieuze aard, zoals ook over ff verhouding van deze waarden tot de christelijke godsdienst. De vorming moet aangepast zijn aan de bijzondere levensomstandighedendie aan de ver schillende plaatsen en volkeren eigen Z"nu de religieuze vrouw zowel als de vrouw in de wereld meer naar voren komt in het openbare leven, is er ook een sterkere behoefte gegroeid naar meer samenwerking van de congrega- Om aan'dele behoefte tegemoet te ko men is in oktober 1956 de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen (S.N.V.R.) ontstaan, een organisatie van de actieve congregaties m land, waarvan het bestuur wordt ge vormd door ongeveer tachtig algemene en provinciale oversten. De stichting, heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen te behartigen van de Neder landse Vrouwelijke Religieuzen. In het kader van deze stichting zyn verschil lende secties ontstaan. Om nu speciaal tegemoet te komen aan de missionaire behoeften van deze tijd is er op 26 augustus van dit jaar een missieactie in het leven geroe pen, die vooral de gemeenschappelijke missiebelangen zal behartigen, ook e nieuwste ontwikkeling op het ge bied van de melkverkoop is de ste riele melk in papier verpakking. De Zweedse „Tetra l'ak"-iirma, die jaren melk in karton levert, ook in en kele Nederlandse plaatsen, produceert sinds kort samen met een Zwitserse fir ma, kiemvrije melk in de eenmalige be kende verpakking. Het voordeel van deze kiemvrije melk is, «lat zij enige weken houdbaar is zonder in een ge koelde ruimte te moeten worden be waard. Er kan dus melk worden inge slagen voor de hele week, zonder dat er voor iets anders geen plaats meer is in de koelkast. Eu wie (nog) geen koel kast heeft, kan van die kiemvrije melk ook een voorraadje opslaan. Sinds 1 mei wordt dit nieuwe produkt in Bern, in Zwitserland verkocht. Het is iets duurder dan gewone melk. Een paar méér-centen bij een dagelijks herhaald produkt maken het huishouden kostbaar der, maar steeds meer zal de huisvrouw geneigd zijn, efficiency, gemak en ar beidsbesparing te betalen De welvaart werkt dat ook ln de hand. De rationalisering van het huishoude lijke bedrijf wordt ook al gestimuleerd door de toenemende vraag naar ge trouwde vrouwen voor werk buitenshuis. Het „snelle" huishouden is dan ook een object waar de industrie zich met grote gretigheid op richt. Heblen we door de (Advertentie) I (j/l/VË E '-A (J 1 '''Mf <V:- 't samenwerking van levensmiddelen-tech nici en papierdeskundigen niet al de be schikking over allerlei houdbare verse levensmiddelen in kleinverpakking, zo als de vacuumverpakking voor gekookt vlees en vleeswaren en de lichtdichte kaasverpakking? Melk is een van de moeilijkst ver- pakbare verse levensmiddelen. Neem alleen al, bij de flessenverpakking, dat loodzware glas met al het gesjouw, dat het vereist. Voor 1000 kilogram melk, die een slijter rondbrengt, moet er 750 kilo glas worden meegetorst. Zat die duizend kilo melk in karton, dan was de ballast maar 20 kilogram. Behalve de voordelen die karton biedt bove.. glas is deze nieuwe ontwikkeling van kiemvrije melk in eenmalige licht gewichtverpakking weer een stap voor uit ten aanzien van de melk-in-papier, omdat nu ook gekoelde bewaring niet nodig is en de melk toch wekenlang goed blijft Ook de tropen en de minder ont wikkelde gebieden kunnen daarvan pro fijt hebben. Hebben jullie nog ooit melk m fles sen'" hebben wij een huisvrouw ge-' vraagd. die in een Amerikaans boeren dorp woont. „Nooit", was het antwoord. Alle melk wordt geleverd in kartonnen pakken van verschillende inhoud. Maar de melk is heel duur bij ons. Van koe naar consument is namelijk een kostbaar proces. De koeien worden een voor een in een steriele ruimte elektrisch gemol ken. Door gesteriliseerde buizen gaat de verse melk naar een transportabele gesteriliseerde tank, die de inhoud naar de melkfabriek vervoert. Dat maakt het allemaal duur. In de keuken gebruiken we dan ook veel melkpoeder omdat dat goedkoper is." Deze Amerikaanse huisvrouw had nog geen kennis gemaakt met wat het aller nieuwste Amerikaanse melk-snutje schijnt te zijn, namelijk melk die wordt afgeleverd als bevroren blok, verpakt m geplastificeerd papier. De huisvrouw be. waart dat melkblok in diepvries. Wij vragen ons af, hoe lang de fles net hier nog volhoudt. veranderd. Het. personeel van de minis teries, waarbij een groot uercentage van de Romeinse bevolking bestaat, komt niet voor de korte werkweek in aan merking. Deze ambtenaren zijn in de ogen van de werknemers der particu liere bedrijven geprivilegieerden. Hun kantoortijd (het woord „werktijd" is hier niet op zijn plaats) beperkt zich d<^ hele week door tot zes uren daags, namelijk van acht tot twee. Tegenover het wat later aan tafel gaan staat het voordeel van daarna te kunnen rusten, zolang men wil. De bankemployé's echter, die in aan tal direct op de staatsambtenaren vol gen, hebben zich heftig tegen de „on mogelijke arbeidsuren", die uit de nieu we wet voortkomen, verzet. In het be gin van de zomer kwam het ministerie van Arbeid hen met een soort Holland se dagindeling verrassen, dus van ne gen tot een en van twee tot zes. Hier mee raakte men aan de twee heilige huisjes van de Italiaan, zijn wanne middagmaal en z(jn siësta. De belegde boterham kent men hier immers niet als" maaltijd. De sandwich, die pas in 19 de laatste jaren populair is geworden, wordt beschouwd als een hapje tussen door, maar niet als maaltijd. Het was niet mogeljjk voor de bankbedienden binnen een uur naar en weer van huis te gaan, want in de grQte steden zoals Rome en Milaan wordt het centrum ge heel ingenomen door kantoorgebouwen en de bevolking, aangetrokken door ge riefelijke en moderne woningen, heeft zich over de periferieën verspreid. Gm hun home te bereiken moeten de men sen, die in de binnenstad werken, dik wijls een uur reizen in overvolle bussen. Het middagmaal schoot er dus bij in, om van het dutje nog niet eens te spre ken. En de siësta is nog wel „sacro", zelfs zó dat siëstamaniakken de telefoon afzetten. Over het algemeen wordt het als een onvergeeflijke fout tegen de goede vormen beschouwd, als men tus sen twee en vier een visite gaat afleg gen. De ambtenaressen brachten nog an dere en zuiver vrouwelijke bezwaren te berde. Men kon zich in de zomer niet behoorlijk verfrissen, geen ande re jurk aandoen, zich niet opnieuw opmaken. De klachtenbrieven vulden dus begin juni toen de hittegolf, die tot oktober zo.u duren, aanbrak, het bureau van de minister van Arbeid. Er werd geconfereerd met dc vakver enigingen en men kwam tenslotte tot de volgende overeenkomst. Voor de noordelijke steden bleef de noordelijke dagindeling van acht tot zes met één uur pauze en voor Rome en de zuide lijke steden werd de werkdag van acht lót zeven met drie uur pauze voor het middagmaal en de siësta. Het bezwaar van in de heetste uren tweemaal de bus te moeten nemen, bleef, maar het warme eten en het dutje waren veilig. En daarbij de gewoonten van de huis vrouw, want wie sinds jaar en dag ge wend is in de morgenuren voor het di ner te zorgen, voelt zich met een om gekeerde volgorde helemaal onthand. Het is voor de meeste vrouwen al een handicap de hele zaterdagmorgen een echtgenoot voor de voeten te hebben, want de Italiaan vindt „vrijetijdsbeste ding" een contradictio in terminis. Het weekenden wordt een probleem, omdat de Italiaan niet van kamperen houdt en de prijzen van de hotels voor de meeste beurzen te hoog zijn. De enigen, die by de huidige vrije za terdagochtend winnen, zijn de gehuwde vrouwelijke beambten. Zij kunnen dan eens het huis een goede beurt geven en naar de kapper gaan. De middag is voor het boodschappen doen in het cen trum, als tenminste de vrjje zaterdag ook niet doorgevoerd wordt voor het winkelpersoneel. Op het ogonblik is men zijn vrije weekdag nog aan het heen- en weerschuiven als een pion op het schaakbord, maar iedereen is het er wel over eens, dat de zaterdag, als de arbeiders hun loon hebben ontvan gen, dè koopdag moet blijven. Nu zullen al de Italiaanse overwegin gen voor Nederlandse begrippen, waar de winkelsluiting al sinds jaren syste matisch is verdeeld, vreemd zijn. Men moet echter niet vergeten, dat alles, wat op wet en orde lijkt de Italiaan niet bijster ligt. Een goede vijfentwintig jaar geleden werkten de bouwarbeiders op zondag rustig door. Nog geen vijf jaar terug waren alle consumptiezaken plus de markten 's zondags open. Drie jaar geleden verscheen er een wetje, dat de marktkramen en de winkels ver lof gaf om 's zaterdags tot negen uur in de avond open te blijven en 's zon dags te sluiten. Er werd een uitzonde ring gemaakt voor bakkers en slagers winkels, omdat een ontbijt zonder knap pende broodjes hier bijna ondenkbaar was en omdat de huisvrouw/die geen frigidaire had, het vlees niet tot zon dag kon bewaren. Langzaamaan is men ook over deze bezwaren heengestapt. In de zomermaanden sluiten de bakkers op bepaalde zondagen en de slagers verkopen hun waar 's zaterdags tot laat in de avond. Italië loopt dus nog maar ten dele mee met de algemene wettelijke beper king van de arbeidstijd. Of wij hier ooit zo ver zullen komen, dat er een lijst in de keuken zal hangen met „maandag kruidenier dicht, dinsdag slager dicht"...? De vrijheid van verkoop is voor de huisvrouw een groot gemak, doch heeft voor de winkelier zijn voor en tegen. Wij menen zelfs, dat de Ita liaanse winkeliers en bedienden er wei nig voordeel in zien. Het is hun immers genoeg, als zij de dagelijkse siësta kun nen rekken tot half vijf en de verkoop tot half negen. Ook de huisvrouw vindt het maar wat gemakkelijk om tegen die tjjd nog even iets voor het souper te kunnen kopen. STINE PISANI (Advertentie) T pen, nu zijn we zuinig op onze t 7 apeciaie roer- tijd. Om nog sneller thee of koffie klaal maakt het mengen van allerlei te maken, heeft een Amerikaanse indus- melkdranken mogelijk. Blijft de vraag trie een breed getuite schenkketel met 0f deze apparaten het huishouden een element op de markt gebracht, waar- vralrti„or „t n een" in een halve liter water in twee minu- 0 meel gecompliceerd ma ten aan de kook is. De handgreep is zo ken. want ze eisen onderhoud en ze uitgeknobbeld, dat ook de hand met wei- vragen een bergplaats. Al is bii de meest nig kracht de volle ketel makkelijk kan vooruitstrevende hanteren. In de ketel zit een automa- vormgevin& zoals hier, tische beveiliging, die het element uit- °°k wel degelijk gedacht aan het mak- schakelt, zodra de ketel dreigt te gaan keljjk en niet plaatsrovend bewaren droogkoken. Zulke beveiligingen zijn wel nodig in deze tjjd, dat de haast heel wat ongelukken op haar rekening heeft. Iets van de nieuwe helikopter heeft de nieuwe lichtgewicht mixer, die be halve kloppen, roeren en kneden ook

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 15