Door televisie behoefte
aan hetere films
he smaak van „het" publiek
c
Trotse vader
®SHBMI
w
Bonteietwat chaotische
zaterdagavond
3
I
I
a
1
Olympische Spelen via
kunstmanen op de TV?
SCHRIJNEND beeld van
New Yorkse theaterwereld
Verwarrend voor kijkers met
te weinig filmervaring
-TV is het machtigste
„Strijd tegen de zuilen"
- met of zonder reclame -
van 1924
Sidney J. v.d. Bergh pleit
voor commerciële TV
W
JAGO SHAWLS
07riïnunicatie
via
satellieten
Academische filmstudiedagen
i0Êw
Vatikaanse Radio
Radio-offensief van
„Voice of America
over vijftig zenders
ALL ABOUT EVE
Vanavond
^3? goede voet met ÏMi-locïc
'vr'r'cA;.;^
HOOFDARTIKEL N.C.R.V.-GIDS
Wij kijken naar
MAANDAG 6 NOVEMBER 1961
PAGINA 13
W
"7If. wwmm$
mms
;cht.
Dagelijkse uitzendingen
naar Ai rik a
GOED UIT.... MET
H.ENGLEBERT N.V.
ApMiRV
TÜ^ÓSRAW
PubHeiA' 6 nov' Bestaat er een
Die vr /°°r de Nederlandse speelfilm?
Uie Vr inuenannse speeimm"
veili~ "T Z° u't(Dukkelijk gesteld, werd
M. Van°rn nlwo"rd gelaten door drs.
(J die zaterdagmorgen tij-
aan d? sl"thijeenl;omst de deelnemers
a< filmstudiedagen op
tige ,vp' soms schokkende en vaak gees-
»>I0yp 'Jz' l'ezighield met een aantal
derivèr °S'en rnI'mprlngen rond het on-
zÜn "p Nederlandse speelfilm en
Publiek.
J*zing ylas ongotwijfeJd de boeiendste
van r ze studiedagen al vermeed
e'n't'eve hn^n,0»?1 .1a1 wijselijk alle de-
a^^lakkll e!kaar gemeen dan men op-
ania)io5 zou denken. Primair voor de
5°8even' J„e, *t!r'!'nS op liet publiek zijn
speoifi„^s erl sPel: secundair zijn
ldeiantechnische uitdrukkings-
!jrs- van'1'!6 u't; zpn t^v.-ervaring merkte
frMg Norrh!iS®ern °P- dat de mensen
li i'n dn'a"dse stukken zien om zich-
K-n>1pn v„ "n de situaties te her-
het n,?Kn ',s rlus wel belangstelling
dorp. kliek voor stukken van eigen
pntbpRn?' Is. "het" publiek? Volgende
Dliek m'» 1 te3!? niet spreken van
}°r dan ,,?ar van groepen, de een klei-
vn°rme n,,tiBi1.der-" De t-v- heefl een
ah rnen jle teweeg gebracht, waar-
n de omvang nauwelijks kan
tieve Ü„V nan wiiselqk alle de-
JoDerCT^d In zpn uitspraken
dorste af II zic'1 tQt hypothesen.
JI film h2 e.5e: „Toneel, televisie
- Per rnpt n n 'n dramatisch opzicht
"""'akk-io- aar gemeen dan men op-
\K E zon Hnnl-n,, n..:J»
(Advertentie)
-«lap-*
-:.h:
da
6 nov. Op het zater-
r» - Ü9I
v Esplanade gehouden sym-
MJk.
?r' hnpfM'd aan lucht- en ruimte-
sch—hai'
hoocri prof- dr. ir. J. L. Borde-
hn;_,teraar aan de afdeling elek-
A*eraar aan de afdeling elek-
nY'a?l te Ti„iVIfn de technische hoge-
I 02 T) lJ
h'LCatie lL,Pelft. gesproken over commu-
V ®ft daanKi- 1alP v'an satellieten. Hij
fiw het v°nJ °*m. opgemerkt dat de
go satpn:?;send iaar achtereenvolgens
ovn Waan 'n de ruimte zullen bren-
Wr, Rroin fde televisieuitzendingen
j>Arden afstanden mogelijk moeten
r l,'d m^laakt- Deze satellieten, aan-
'WnHJfier" de "amen „Rebound",
!w, 'ngen "Advent", zullen de proef-
gBilSh tot oP 'den, die zullen moeten
oniP^heiri -Sn h'euwe. communicatiemo-
tei?.e'anErpj7eII voor de techniek geheel
dpP®ten PP Pezwaar van het via sa-
Vo? 's het PPz?n.den van televisipbeel-
de'^hil ir, ?"ahtische bezwaar van het
v-^taten „tbd tussen b.v. de Verenig
ingen Wat h uroPa- Men kan zich af-
ia t5 uit de vVlut is van televisierepor-
Ut-op-UroDa j op tijdstippen, dat men
bfpP aan hef ?17'00r geen nachtelijke
'agen. televisietoestel zal door-
voorstellen. Zo'n zeventig procent van
de kijkers is zelden oï nooit naar een
bioscoop of schouwburg geweest.
Naar de smaak van de publiekgroe-
pen zou een onderzoek zijn in te stel
len dat tot nu toe nog steeds achter
wege is gebleven. De moderne tech
nieken van sociologie en psychologie,
samen te vatten in het slechtste begrip
motivation-research, zouden de half
bewuste of onbewuste drijfveren kun
nen opsporen, die een mens er toe
brengen een kaartje te kopen voor die
en die film. Het zijn steeds motie
ven van irrationele aard, die ons ge
drag beïnvloeden.
Is het succes van een film vooraf te
bepalen? Misschien, zo overwoog de heer
Van Loggem. Als we het resultaat van
een onderzoek eens weten en als we eens
vooraf de reacties van het publiek
testen, door kernscènes vooraf op een
monitor te vertonen? (Hetgeen de inlei
der bij de discussie nogal als een kwa
lijke motivation-research-truck werd
aangewreven door een kennelijk filmer-
pur-sang. Waarop drs. van Loggem re
pliceerde: „Natuurlijk is het misdadig;
dat is deze hele inleiding. Maar u wilt
toch uw vier ton terug verdienen, die
de film kost en dan zult u toch moeten
Uitvissen hoe. Als de Nederlandse rege
ring zo vriendelijk is die vier ton te be
talen, zou ik zeggen: film er maar op
los; niets is me liever!"
Tenslotte merkte drs. van Loggem
op, dat door de invloed van de televisie
de behoefte ontstaat aan betere films.
De gewone fabrieksmatige rommel komt
al op de t.v. Men zal dus de maatstaf-
ven moeten herzien en al weet men wat
bepaalde groepen willen, dan zal men
toch iets hoger moeten mikken.
ROME, 6 nov. (KNP) Vandaag is
de Vatikaanse Radio met dagelijkse uit
zendingen voor Afrika begonnen. Dit
is mogelijk geworden door de aanbie
ding van 'een nieuwe zender, een -ge
schenk van de katholieken van het
aartsbisdom Keulen. Kardinaal Frings
heeft ter gelegenheid van zijn aanwezig
heid in Rome bij gelegenheid van de
verjaardag van de paus, de zender in
Santa Maria di Galeria ingewijd.
ti
WASHINGTON, 5 nov. (UPI) De
jice of America", de speciale Ameri
kaanse radio-omroep, die zich toelegt op
uitzendingen voor landen achter het
IJzeren Gordijn, heeft gisteren acht uur
lang een aantal programma's verzorgd
over de jongste serie Russische kern
proeven. De programma's werden uitge-
zo- den over meer dan vijftig zenders,
die op bijna tachtig frequenties konden
worden beluisterd. Het geheel was op
gezet als een grootscheepse poging de
Russische stoorzenders te overvleugelen.
De Russen, die de uitzendingen van
de .Voice of America" lange tijd niet
hadden gestoord, begonnen daar weer
mee toen zij de kernproeven hervatten.
Gisteren kwamen zij met een extra groot
aantal stoorzenders in de lucht om het
tevoren aangekondigde radio-of
fensief van de Amerikanen onverstaan
baar te maken.
Of en in hoeverre de „Voice of Ame
rica" gisteren in de landen achter het
IJzeren Gordijn redelijk te verstaan was,
is nog niet bekend.
(Advertentie)
Heeftgezixt.
Vraagt veiligheid
op de weg. Vrouw Jet
op kleur en lijn.
Vindt in SKODA:
een degelijke wagen,
comfort voor vijf
personen, prettige
kruissnelheid op ïoo,
top op 125 km per uur.
Gunstig verbruik:
1 op 13 in de praktijk.
Eigen stijl: sportieve
bouw, keus uit
tien kleuren.
Tip voor hem (en haar)
dig SKODA willen zien:
morgen bij Uw deale
een wagen voor
proefrit gereed.
compleet met verwar
ming, rolhoes, slaapban
ken, enz. f 5250.-
uitstekende onderdelen-
voorziening meer dan
60 dealers in Nederland
Dobbeweg 2, Voorschoten
Tel. 01717-201°*
DEALERS:
GOOSEN, Rotterdam
N. Binnenw. 311, tel. 33546
Gar. BUGRA, Rotterdam
Blankenb.str. 145, tel. 7431?
AUTOCENTRALE, Schiedam
Noordvestm-113, tel. 65606
NIEUWENHUUZE, Rhoon
Dorpsdijk 204, tel 2729
Jac. VOS ZN., Dordrecht
Steegoversloot 32, tel. 6131
Gar. Gebr. HOEKE, Delft
Rotterd. weg 374, tel. 24132
Gar. KUIL, Vlaardingen
Soendalaan 30, tel 4279
LIMBORGH, Krimpen a/d L.
Ooster lekdijk 24 iel 2933
mmmiiiiiinmiiiiiimiiiiimiimiiniiiiiiiiiuiiiiiniiiiüHiiiii
DRAADLOOS
CONTACT
BUSSUM. 6 nov. De zaterdag
avond van de NCRV telde ditmaal
de dagsluiting mee gerekend niet
minder dan acht programma-onder-
delen. Dat is te veel van het goede,
zelfs als ze alle acht van goede kwa
liteit zouden zijn geweest. Wat overi
gens niet het geval was. In „Memo'
werd de Hongaarse opstand van vijf
jaar geleden herdacht aan de hand
van enkele interviews met hier te
lande verblijvende Hongaarse- vluch
telingen van destijds. Daarna scha
kelde men ineens over op „slapsticks"
waarin een aantal filmpjes uit de
zeer oude doos werden gedraaid, die
op z'n hoogst een vertederd glimlach
je opriepen. De vertoning ervan had
men overigens wel in de passende fin
De vier zusters Bennet Van links naar rechts Liéselöt Beekmeyer, Marja Habraken de siècle-sfeer gevat, 'compleet met
Lies Franken en Ann Hasekamp. de man aan de rammelende piano.
mummilium1uuuuuuuuuumuuin
(Advertentie)
(Advertentie)
H ...La MI
ceckc of standing
Textielfabrieken Emile Lockefeer N.V. - Hulst (Z).
!ïaaa«5ï;;!o"tB,aaaaaaaaaaaaD"a":!::222ï2S525S»«»«»«"«Ba»«aao|,aaaaaaB"
- u', .1,lnv- 'UPI) De kans
kin 'n ISti a,'s de Olympische Spe-
l.|, '''hiHj,., J" Tokio beginnen, er twee
h-r '"rRen v stenien naast elkaar zul-
h|,.| a'er(.|,i een medium om overal
u's 1,. ev's'ereportages op de
I, - ■•'"ri 1
brengen.
v9h Plftri "n!I on,vangen zijn de Russen
Or, een .npt" to nni-weroen
^erdppl'teten die uit de Sovjet-
V'--net" te ontwerpen
'"'Ahzeif iL,e'ph drie kunstmanen, die
^gelijkheid scheppen
^Sen. overti] ter wereld te
Voorts zijn drie maatschappijen in de
vrije wereld bezig met plannen voor
een systeem va-n communicatiesatellie
ten. Het zijn de Britse BBC, Siemens
in Duitsland en de Amerikaanse RCA.
De Duitse en de Amerikaanse maat
schappij zijn reeds geruime tijd samen
bezig mei de onderzoekingen op dit ge
bied? De BBC heeft het tot nu toe ge
heel alleen gedaan. Men verwacht ech
ter, dat men alle krachten zal bunde
len en dat als eenmaal een gezamen
lijk program op poten staat, Japan
eveneens van de partjj zal willen zpn.
HILVERSUM. 6 nov. De uitzending
van de AVRO-televisie, die begint met
de rubriek „Televizier" wordt vanavond
om half negen onderbroken voor een
NTS-programma, waarin men kan kijken
naar de documentaire „Een stad onder
het ijs" over Amerikaanse geleerden en
militairen, die op en onder de jjskap van
Noord-Groenland een post hebben geves
tigd en naar de balletfantasie „Finale"
van Günther Hassert op muziek van
Stan Kenton, die in samenwerking met'
de Westduitse Televisie in Keulen wordt
uitgezonden. Om vijf over half tien
wordt het AVRO-programma weer her
vat met de twaalfde aflevering van
„Muziek-mozaïek", die bij gelegenheid
van de 70ste verjaardag van Rosa Spier
is gewjjd aan de „moeder van het harp-
gilde" en aan het koninklijke instrument,
dat ze bespeelt.
tiuunuuuuuiuuuiiuiiiuuuiuuiuiuuuuiuiuuuiuuiuiuuiuiii!
HILVERSUM 6 nov. Als aan de
Amerikaanse Oscars uitsluitend artis
tieke waarde kon worden toegekend,
zou men zonder meer kunnen aanne
men, dat de_ film „Alles draait, om
Eva van de regisseur Joseph L.
0AnAlem!2,Z,;dile Morgenavond door de
VARA-televisie wordt uitgezonden,
voortreffelpk past in de iyn van uit
muntende oude" fiims die'de laatste
■weken op het Nederlandse beeldscherm
zpn gebracht De film van Mankiewicz
heelt na.me.uk zoveel Oscars verwor-
ven het waren er niet minder dan
jes r~n mFn v°etstoots zou veron
derstelden met een meesterwerk te
doen te hebben.
ttH.yükt bfj aén eritisch bezien
van de film, die in 1951 hier te lande
voor het eerst werd vertoond, bepaald
niet het geval te zjjm Hoewel Man
kiewicz, die tevorep met „Letter to
three wives had bewezen een oncon
ventioneel scenario te kunnen schrij
ven en dit levendig te kunnen verfil
men, ook hier weer een origineel ge
geven origineel door milieu en in
trigue heeft bedacht is de uitwer
king ervan Ireel wat minder oorspron
kelijk en hier en daar zelfs, ondanks
een ggvatte diajoog, .bepaald langdra
dig. Daarbij komt, dat het filmverhaal
op enige onwcrschiinliikheden berust
en de verfilming door haar talrijke
„flashbacks" terugblikken in het
verleden ondoorzichtig en verwar
rend wordt, hetgeen vooral degenen on
der de kijkers, die weinig filmervaring
hebben, omdat ze slechts zelden een
bioscoop bezoeken, voor moeilijkheden
zal plaatsen.
uii:iiiMi!!)iiinii!!!!iiiiii!iiiiiiiinmmiiiiiiiiuiiimuiiiiMiiiii
r Advertentie)
n'-fc.n ,i,v
„All about Eve", zoals de oorspron
kelijke titel van deze film luidt, speelt
in de New Yorkse theaterwereld, waar
Margo Channing (Bette Davis) triomfen
viert als een der grootste dramatische
actrices van het Amerikaanse toneel.
Uit medelijden, maar ook een beetje uit
ijdeiheid, neemt zjj een vurige bewon
deraarster, de jonge Eve Harrington
(Anne Baxter) in dienst als secretares
se. Al heel spoedig bljjkt echter, dat dit
verlegen meisje een geslepen intrigante
is, die geraffineerd in de kring rond
Margo verwarring, achterdocht en twee
dracht sticht en hiervan profiteert om
zelf door te dringen tot de planken van
Broadway. Met behulp van een invloed
rijke, maar gewetenloze toneelcriticus,
Addison de Witt (George Sanders)
maakt zij een snelle carrière, die haar
binnen een jaar de hoogste onderschei
ding voor toneelspelers bezorgt.
Met de uitreiking van deze onderschei
ding begint de film, die daarna Eve's
leven vertelt zoals verschillende bjj de
plechtigheid aanwezige personen zich
dat herinneren.
Nu is het procédé om een film samen
te stellen uit de herinneringsbeelden van
verschillende bij de intrigue betrokken
personen sinds Orson Welles „Citizen
Kane" niet nieuw meer. Anthony As-
quith heeft in zjjn „The Woman in
question" nog een boeiende variant op
het procédé gegeven door verschillende
beelden zo sterk persoonlijk te kleuren,
dat er even zovele volkomen verschil
lende portretten van eenzelfde vrouw
entstonden, maar veel meer "ariaties
iHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitifiMtiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiinniiiiiiiiniiuiimMiiiHiiHiiinininiinMiiiiiiiniiiniiiiininiiiiiiiiin
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
zijn niet mogelijk. Mankiewicz heeft
zich er mee vergenoegd, als een soort
iegpuzzle de verschillende persoonlijke
herinneringen aan Eve in elkaar te pas
sen, zodat het verhaal zich zonder ha
peren kan ontwikkelen. Dit maakt een
voortdurend overspringen naar de over
peinzingen van een der betrokken hoofd
personen nodig, teneinde het chronolo
gische verloop der gebeurtenissen te
kunnen handhaven en dit heeft een nog
al verwarrend en vermoeiend effect.
Nog aanvechtbaarder echter is Mankie
wicz' methode orn van het eenmaal ge
kozen flashback-systeem af te stappen,
zodra dit moeilijkheden gaat opleveren
om uit Eve's leven episodes te laten
zien, waarbij geen der betrokken per
sonen aanwezig heeft kunnen zijn. Dan
neemt hij zijn toevlucht tot een recht
streekse verfilming, wat aan het geheel
iets willekeurigs en verbrokkelds geeft.
Dit mogen op zichzelf geen onoverko
melijke bezwaren zijn, ze gaan wel
zwaar wegen, als de film en zpn maker
bepaalde pretenties blijken te hebben
en dat is bij „All about Eve" en bjj de
regisseur Mankiewicz zeer kennelijk het
geval. Het voordelige saldo blijft nu be
perkt tot een boeiende, hier en daar erg
theatrale rol van Bette Davis, een reeks
spitse dialogen en wat sarcastische bon
mots, die afwisselend uit de monden van
Margo Channing en Van Addison de
Witt komen. Hetgeen, alles bij elkaar,
toch te weinig is voor een film van
meer dan twee uur, die bovendien nog
gebukt gaat onder de last van zoveel
Oscars.
In „Muziek voor U" had Pi Schef-
fer het hoogste woord; dat wil zeggen
hij lardeerde allerlei muziekjes met
nogal wijsneuzige tussentekstjes zoals:
„Dit is nog geen „classic", maar het
wordt er wel een". Hjj zou dat ook aan
de beleefdheid van de kijkers kunnen
overlaten. Maar daar werd in het genre
bijzonder kundig muziek gemaakt, dat
moet gezegd. Met name door Otto Ket
ting, de serieuze componist, die een
licht werkje van zjjn hand „Premiè
re" geheten dirigeerde. Carole Car
ry ziong enkele vlotte werkjes, maar
Louis Neefs was niet komen opdagen.
Een aardig, zij het weinig opwindend
te'kenfilmpje van de Engelse cartoonis
ten Halas en Bachelor vormde de over
gang naar „De vier dochters Bennet",
een televisie-feuilleton waarvan deze
avond het eerste deel ging. Er zullen
er nog vijf volgen'. En men mag ver
wachten dat dit even onschuldige als
ongecompliceerde amusement het bij
een brede schaar van kijkers wel zal
doen. Deze eerste keer zal men vooral
vreugde hebben beleefd aan een bijzon
der mallotige Mrs. Bennet van Mien
Duymaer van Twist.
Het belang van de vertoning van op
zeer slechte telerecording opgenomen
folkloristische doedelzakdansen ontging
ons ten enenmale; en z(j vormde bo
vendien een bijzonder vreemde over
gang naar het volgend programma-on
derdeel, waarin Elisabeth Andersen
met assistentie van Johan Schmitz en
Allard van der Scheer enkele fragmen
ten voordroeg uit toneelstukken, die
respectievelijk Bernard Shaw, Maxwell
Anderson en Jean Anouilh hebben ge
schreven rond de figuur van Jeanne
d'Arc. Zij gaf daarmee een indrukwek
kend staal van niet gering kunnen Ook
had zij een fragment gekozen uit „Jean
ne d'Arc au bücher" van Honegger
Claudel; een fragment dat men op een
bijzonder drakerige aan Hannele's He
melvaart herinnerende manier voor de
televisie „geschikt" had trachten te ma
ken. Een larmoyant slot van een al
te bonte, ietwat chaotische avond.
Nadat prof. dr. mr. G. van der Bergh
zondagavond de voordelen van een „Eu-
roklok" breed had uitgemeten, confron
teerde de VARA ons met „Nooit ge
dacht", een blijspel van Ben Travers,
dat op een nogal hardhandige manier
op de lachspieren trachtte in te wer
ken. De humor rond het gevluchte
meisje in pyjama, dat, in alle onschuld
overigens, de goede naam van een ge
trouwd man belaagt, was bepaald niet
van de meest spirituele soort. Een en
kele dubbelzinnige toespeling hier en
vooral veel geforceerde misverstanden
daar. Een stuk bovendien waarin aller
lei onwaarschijnlijke figuren onwaar-
schunlük hijgend rondliepen. Om dood
moe van te worden.
H. Hn.
"JiiiiiiniiimjiiiiL
11111111111111111 1 i
(Van onze radio, en t.v.-redacties)
HILVERSUM, 0 nov. „Er wordt de
laatste "mailden in bepaalde dag- en
weekbladen weer veel misbaar gemaakt
over het omroepbestel," zo schrijft de
ze week de Omroepgids van de NCRV
in een hoofdartikel. „Indien aan de
V.P.R.O. hetzelfde wordt voorgeschre
ven als aan de andere omroepvereni
gingen: een zinvolle afwisseling van
gesproken woord en muziek in samen
hang met wat op de andere zender
wordt geprogrammeerd dan heet het,
dat de V.P.R.O. wordt „gestraft", om
dat zü voorstandster zou zijn van een
nationale omroep."
„Nu leven dergelijke fabeltjes nooit
veel langer dan de drukinkt nat is,"
vervolgt het blad. „Hoe meer onrust en
verwarring, hoe beter. Als het maar
tegen de „zuilen" gaat. Het behoeft
geen verbazing te wekken, dat door de
dagbladen „De Telegraaf" en hef „Al
gemeen Handelsblad" eén zendmachti
ging is aangevraagd voor een zoge
naamde Onafhankelijke Reclame Om
roep (O.R.O.) Waren het niet dezelfde
bladen, die in 1950 de meest felle cam
pagne voerden tegen het omroepbestel?
Ging het toen uitsluitend tegen de
«.sectarische omroepen" KRO NCRV
en VARA, anno 1961 kan ook de AVRO
geen goed meer doen en wordt de pro
fetenmantel om de schouders van de
VPRO geworpen.
Wie in de oudste omroephistorie
duikt, ziet merkwaardige punten van
overeenkomst tussen bepaalde strevin
gen. die in 1924 bestonden en die welke
er nu zijn,
In 1924 waren de radio-amateurs nog
nauwelijks als luisteraars georgani
seerd. Maar eind 1923 richtten de grote
industrieën en firma's hier te lande een
Radio Omröepmaatschappjj op, die in
samenwerking met de Nederlandse Ver
eniging voor Radio Telegrafie een re
clame-omroep voorstond ter propage
ring van hun apparaten. De N.V.V.R.
stelde een enquête in onder haar leden,
waarbij reclame in de omroep met 259
tegen 60 stemmen werd afgewezen.
Merkwaardig is echter, dat kort daar
na, medio 1924 op het departement van
Waterstaat een rapport lag, waarin
door een ministeriële commissie werd
voorgesteld, een Radio Omroep Maat
schappij m liet leven to roepen, be
staande uit vertegenwoordigers van de
handel, de amateurs en... de vrijzinnige
groep Bruins-Tamso' die de gehele
programmaverzorging zou krjjgen en
tevens de netto-inkomsten uit een ver
plichte luisterbijdrage.
Wie daarnaast een andersoortig pro-
gramm.. wenste, kon eveneens een
zendmachtiging krijgen, mits de „neu
trale" zender niet werd gestoord en
mits men zelf maar alle uitgaven fi.
nancierde.
Deze vlieger is niet opgegaan.
In hetzelfde jaar 1924 werd de NCRV
opgericht.
Hoewel er nog weinig orthodoxe ama
teurs waren, wisten ZA' Met grote in
spanning de geldeq bijeen te brengen
voor een wekelijkse omroepavond, waar
in naast ontwikkeling en ontspanning
ook de Bjjbeise boodschap werd ge
bracht.
De plannen voor een reelameomrocp,
ook verworpen door de N.C.R.V., ziin
(gelukkig) nooit gerealiseerd.
Wel werd gepoogd op federatieve
grondslag een Nationale Omroep in het
leven te roepen, waarin de voornaam
ste levensbeschouwelijke en sociale stro
mingen in ons volksleven op rechtvaar
dige wijze zouden zijn vertegenwoor
digd.
Dat die poging mislukte, was te wij
ten aan de felle campagne, die uit vrij
zinnige kringen werd gevoerd en die
ten doel had in de ojTro^p dezelfde
machtspositie te verkrijgen als in de
pers werd aangetroffen.
In dit opzicht ïs er sedert 1924 nog
niets veranderd.
De „strjjd tegen de zuilen" met
01 zonder reclame —die nu wordt ge
voerd is een replica van wat zich in de
vroegste omroephistorie afspeelde.
En wanneer de federatieve gedachte
van samenwerking in het na-oorlogse
radio, en televisiebestel tóch is gereali
seerd, roept men eenvoudig actie-
comité's en reclame-omroepen in het
leven, om het oude ideaal nieuw leven
in te blazen.
Wie daar doorheen ziet, wordt er niet
door geïmponeerd". z° besluit het
hoofdartikel in de Omroepgids van de
N.C.R.V.
(Van een verslaggever)
ROTTERDAM, 6 nov. „Wij, voor
standers van de commerciële televisie,
zijn r<u bezig te trachten de meerderheid
van de volksvertegenwoordiging te over
tuigen, dat een tweede televisiekanaal
en het toestaan van -eclame op de Re
visie betere progr. ten gevolge zullen
hebben. De „sponsored" programma's,
zaais deze in Amerika bestaan, zunen
hier echter niet worden toegestaan. Het
idee, dat een bedrijf dat winst wil ma
ken verantwoordelijk zou zijn voor een
televisie-programma, druist in tegen onze
mentaliteit".
Aldus uitte de heer Sidney J. van
den Bergh zich op een lunchbijeen-
komst van de American Businessmen
Club (A.B.C.), te Rotterdam gehouden
in het Unilever-gebouw; de heer v. d.
Bergh is vice-voorzitter van Unilever
N.V.
Zijn toespraak bedoelde te zijn een
beschouwing over de reclame, zoals
deze zich manifesteert in de Ver. Sta
ten en zoals deze in Europa en
speciaal in K -deriand - wordt ge
bruikt. Een groot deel van zijn toe
spraak was gewijd aan de commerciële
mogelijkheden bij radio en televisie,
welke laatste hij „het machtigste re
clame-medium in de wereld" noemde.
De weinige geneigdheid om tot een
commercieel gebruik van beide media te.
komen weet de heer v.d. Bergh aan
d latente invloeden van net oude
marxisme en van het calvinisme. Het
eerste ziet in het bedrijfsleven en de za
kenmensen uitbuiters en vijanden van
de arbeidersklasse. Reclame maken was
in 1 1 ogen misbruik van het kapita
lisme en alleen maar een poging om met
dubieuze middelen te proberen het pu
bliek dingen te laten kopen, die het
eigenlijk niet nodig had of-wenste. Kort
omschreven zoucten in calvinistische
i"f/" 2st de plezierige dingen altijd zondig
zijn. zei de heer v. d Bergh. „Op de een
of andere manier heeft die opvatting
iedereen in Nederland beïnvloed, ook als
hij niet protestant is".
Overeenkomsten als prijs- en conditie
afspraken en marktverdeling vormen
volgens de heer v d. Bergh ongetwijfeld
een rem op het adverteren. Dit noemde
hij een van de oorzaken, waarom in de
Ver Staten per hoofd der bevolking
tussen f 200.— en f 250.— per jaar aan
reclame wordt uitgegeven tegen f 35.—
tot f 40.— ir Nederland.
Komende tot de advertenties in de
pers wees de heer v. d. Bergh op de
eroeier.de overtuiging in Europa dat, wil
een advertentie effectief zijn, zij ook
schoonheidswaarde moet hebben, waar
bij Italië toonaangevend is en zijn in
vloed ook doet gelden op de industriële
vormgeving in Amerika.
De bijeenkomst werd o.a. bijgewoond
door de Amerikaanse ambassaderaad K.
M. Service, de handelsraad ',v
Fried, de consul-generaal der Ver Staten
B. V. Washburn, de consul R. A. Bish-
ton en de vice-consul T. J. Hill jr.
In het televisieprogramma van zater
dagavond trad Elisabeth Andersen op
als Jeanne d'Arc in gedeelten uit to
neelstukken van diverse schrijvers.
DINSDAG
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9 00 Gym v. d. vrou.v. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.4U
Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d.
kleuters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Zang
en piano. 12.20 Regeringsuitzen.: Uitz. v.
cl. landb. 12.30 Land- en tuinb meded.
12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded
en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Promena-
de-ork. 14.00 Viool en cello. 14.25 Sopr.
en piano. 14.40 Schoolradio. 15.00 Praat
je. 15.30 Hobokwart. 16.00 Lezing.. 16.15
Hammondorgelspel. 16.30 V. d. jeugd.
17.30 Amateursprogr. 17.55 New York
calling. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30
R.V.U.: Het existentiële denken. 19.00 V.
d. kleuters. 19.05 Paris vous parlè. 19.10
Muzikale lezing. 19.25 Sopr. en piano.
20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.00
Gevar. progr. v. d. sold, 22.00 Kamermuz.
22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00
Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11, 298 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45
Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50
V. d. vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d.
kleuters 10.15 Lezing. 10.25 Gram. 11.00
V. d. vrouw. 11.30 Gram, 11.50 Lezing.
12.00 Middagklok 12.04 Klankb. 12.30 Land
en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50
Act. 12.58 Gebed uit Siberië. 13.00 Nws.
13.15 Platennws. 13.30 Lichte muz. 14.00
Gram. 14.35 V. d. plattelandsvrouwen.
14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00
V. d. zieken 16.30 Ziekenlot. 17.00 V.
d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Kegerings-
uitzending: Nieuw-Guinéa. 18.00 V. d.
jeugd. 18.20 Poüt. uitz. 18.30 Lichte muz.
18.50 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25
Gram. 20.15 Muzik. lezing. 20.45 Rosa
Spier, klankb. 21.15 Radio-Fiiharm. ork.
en solist. 21.55 Cabaret. 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nws. 22.40 Polen 1961,
gesprek. 23.00 Cabaret. 23.25 Metropole-
ork. en solist. 23.55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m,: 13.00 Ork. conc. 16.30 Gram. 20.00
Kamermuz. 0.06-0.36 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light progr. 1500
en 247 m.12.31 Filmprogr. 13.00 Gram.
13.31 Gevar. progr. v. d. arti. 14.00 Gevar.
progr. 16.00 Amus. muz. 16.31 Muz. b.
h. werk. 17.31 Gram. 18.31 Lichte muz.
en ber 20.31 Gevar. progr. 21.00 Piano
spel. 22.31 Gram. 23.40 Dansmuziek.
NDR-WDK, 309 m.12.00 Lichte muz.
13.15 Lichte muz. 16.00 Ork. conc. 17.45
Hammondorgelspel. 18.00 Gram.' 19.50
Gevar. progr 21.00 Jazzmuz. 23.30 Ork.
conc. 0.10 Gram. 1.00 Weerber. en ge
var. muz.
Golflengten: 31-, 41, 48m-band;
196 m. Uur v. uitzending: 22.15 uur.
Maandag 6 november: Pauselijke
missie-intentie van het Gebeds-
apostolaat: „dat ook bij het tech
nisch onderwijs in de missielanden
de jonge mensen in een geest van
geloof gevormd mogen worden"
Woensdag 8 november: Pauselij
ke algemene maandintententie van
het Gébedsapostolaat: „dat de
ouderdom naar waarde geschat en
beleefd moge worden".
Vrijdag 10 november: Het be
faamd geworden „eigen Kerkhuis"
Dagelijks 21.00 uur: Gezinsrozen
kransgebed in het latijn o.a. op
196 m.
N.B.: Programmawijziging voorbe
houden vanwege actualiteien.)
sold. 19.40 Gram.
Lichte muz. 21.15
Pianorecital. 22.15
20.00 Gram.. 21.00
Saxotoonkwart. 21.45
Lichte muz.
484 m.13.00 Nws. 13.15 Gram 14.45
Gram. 15.03 Gram. 17.15 Festival van
Praag: Ork. conc. 38.30 Discograpbie.
20.00 Ork. conc. 21.35 Gram.
NTS: 19.30 Intern. Agrarisch Nws
20.0b Joum. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.35 Zwart ol wit, locum 2110
Alles draait om Eva (AU about Evê)
film.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-1810 V. d. jeugd. (Regionaal pro
gramma: NDR18.20 Progr overz 18 S
wnP^n mU' 19-25 Aul der Pirseh?
Und Heute 19-15 Muzik.
amus.). 20.00 Journ. en weerover? °n ho
Filmrep. 21.05 Stahlpetz. 22.25 Laatste
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.12.10
Ork. conc. 14.15 Kamermuz. 14.45 Ork.
concert. 17.00 Kamermuziek. 1820 Gram.
20.00 Kamermuz. 23.13 Gram.
BRUSSEL, 324 m.12.02 Gram. L3.40
Pianomuz 13.15 Gram. 15.45 Gram. 16.21 H„.„
Kamermuz. 17.15 Karrermuz. 18.20 V. d. na: Spel. Daarna: Journaal
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
iq'ao" Rtrn 9n nn U?a 19'0(J Gevar- Progr.
9,3Üc«?' ^l0i-Jou,ni- Spel'. Daar-