„Fatsoenlijke welstand" voor de katholieke kerk in Polen Actieve groep Paxroept talloze weerstanden op Katholieke universiteit in het rode imperium Opbouw van een reputatie: gezellige NIVE-komedie Het Comité van Viiicenfl^ maakt zichzelf illegaal Steunt „geheim net" van Paiir politiekader de O.A.S.? EUROPEES VERZET TEGEN DE „BONNER BILL DE PARKETVLOEREN ZIJN GOED GEBOEND BEZIT VAN DE KERK GENAAST Efficiencydagen in Utrecht besloten Het nut van een dienst voor public relations' Door Franse regering ontbonden VS,-bemoeienis met zeescheepvaart V erkeersministers in Parijs bijeen Vitaliteit SPOOK-E1LANDEN IN DODE ZEE V B DONDERDAG 23 NOVEMBER 1961 Onder het socialistische re giem in Polen kent de katholieke kerk een zó grote bloei, dat zij zich daarover niet kan beklagen zonder zich schuldig te maken aan kwade trouw. De cijfers spreken een luidelijke taal: 24 miljoen katho lieken in 1958 tegen 22 miljoen in 1937, 25 bisdommen tegen 20, 12.300 seculiere priesters tegen 9.700, 8.000 paters en broeders :egen 6.000, 28.000 vrouwelijke religieuzen tegen 16.000, 10.168 kerken en kapellen tegen 7251, en bovendien bezit de kerk een eigen universiteit, uitgeverijen, kranten en geïllustreerde week bladen. Weinig roepingen Boerderij Noviciaat .Caritas //Pax'7 Uitgeverij heeft een feestelijke verrassing voor U. Extra Senoritas van Willem II, het fijne sigaartje dat zo lekker licht in de mond ligt. In de nieuwe fleurige blikverpakking van 50 stuks die Uw sigaartjes in topconditie houdt (14 ct. per stuk). Een altijd ge waardeerd geschenk. Extra Senoritas, op eik moment van de dag even prettigdaarom roken heel wat jonge en oudere mannen nooit iets anders. En nóg meer rokers Vinden het zeker een prettige afwisseling Extra Senoritas. Ware grootte V) ri' Bovenstaande stelling over de macht van de kerk wordt in Polen naar voren geschoven door bepaalde katholieke po litici. zoals bijvoorbeeld de heer Fran- kovski. Hij is het die de genoemde cijfers publiceerde in een brochure, die kenne lijk is bestemd voor de buitenlandse con sumptie met als oogmerk: propaganda voor de Poolse zaak. Maar kan men werkelijk spreken van bloei? Wanneer men drie weken lang de Poolse steden doorkruist, de kerken bezoekt en de katholieke mil- lieus frequenteert, zonder dat men vergelijkingen kan of wenst te maken met de toestanden van vóór de oor log, dan krijgt men alleen maar de indruk dat de kerk zich bevindt in een situatie van „fatsoenlijke welstand". Overal komt men priesters tegen of gelovigen, die. op elk uur van de dag, de kerken binnengaan. Die kerken zijn altijd schoon en goed onderhou den. Bij de priesters wordt men even gastvrij ontvangen als bij de particu lieren, en dikwijls beter. Hun maaltij den zijn goed verzorgd, hun parket vloeren goed geboend en hun tame lijk royale woningen ruiken dikwijls naar verse verf. Men kan met hen discussiëren over pas verschenen ka tholieke uitgaven of over het sitand- punt. dat wordt ingenomen door die- en-die katholieke krant. De internati onale pers verspreidt de echo's van de grote biieenkomsten in Czestocho- wa naar alle windstreken en hetzelf de gebeurt met de heldere toespraken van de kardinaal-primaat, mgr. Wys- zinsky. In Polen voelt men zich ver, vér verwijderd van de kerk der stil te", vér weg van een kerk van cata comben. De katholieke kerk in Polen heeft een eigen huis en 4e gevel daar van is niet bouwvallig.... De kerkelijke bezittingen werden in 1952 genationaliseerd, maar deze actie van de staat werd reeds, zo schijnt het, onder ogen gezien (in een andere vorm uiteraard) in het concordaat met het Vaticaan van 1925. Hoe dit ook zij. de nationalisatie had tijdelijk het effect van een aardbeving, maar er bestaat geen rancune meer over. „De Cistersi- ënsers van Mogila hebben hun boerde rijen verloren, maar zij hebben 100.000 zielen gewonnen", zo heb ik me laten vertellen. En zij sterven niet van de honger. Ik heb in de kerk van Polen geen armoede gezien, zelfs niets van die armoede, waarop bepaalde pries ters of instellingen in het Oosten prat gaan. De gelovigen zijn trouw in hun edelmoedigheid, die groot is, zowel in de stad als op het platteland. Boven dien worden ongeveer 4500 vrouwelijke en 500 mannelijke religieuzen door de staat betaald voor het werk dat zij verrichten in de zogenaamde Caritas- lnstituten. Pnlen Is nooit erg rijk geweest aan priesterroepingen, hetgeen vreemd is voor een land waar het geloof zo diep is geworteld in de ziel en in de tradities van het volk. En ondanks de stijging, die volg de op het eind van de oorlog, telt men op het ogenblik nog maar één priester op 2500 inwoners, indien men alleen de seculieren in aanmerking neemt, en één priester op 2000 inwoners indien men ook de regulieren in de rekensom betrekt. Ongeveer 415 parochies wor den geleid door ongeveer 900 religieu zen. Van de vijftig kloosters, die de So ciëteit van Jezus nog in Polen telt, zijn er zeventien verbonden aan parochies. Het aantal parochies zelf is nogal aan de beperkte kant: er zijn er 6840 in het hele land, die gemiddeld elk ongeveer 4500 gelovigen tellen. Natuurlijk ver schilt de situatie sterk van plaats tot plaats. De oude parochie van Onze Lie ve Vrouw in Warschau beschikt over elf kerken voor 8000 gelovigen, maar in de parochie van de H. Michaël in de omgeving van Krakau moeten 50.000 Polen het stellen met één kerk. Om hun priesters op te leiden heb ben de bisdommen, volgens de cijfers van juni, officiéél de beschikking over twaalf deinseminaries en vierentwin tig grootseminaries, die werden bevolkt door 3500 leerlingen. De religieuze con gregaties bezaten in die maand boven dien enkele kleinseminaries en vijftig scholasticaten met 2400 leerlingen. De priesters kunnen hun opleiding vervol maken aan de katholieke universiteit van Lublin of aan de theologische aca demie van Warschau. Begin juni wa ren er ongeveer vijfhonderd, die aan een van beide instituten hun studies voortzetten. niets meer dan een regionale universi teit. Na de bevrijding echer was zij de eerste universiteit, die weer haar poorten opende. Aan het tijdperk van het stalinisme (toen de studenten voor de staatsuniversiteit nauwkeurig wer den geselecteerd), dankte zij een grote toeloop van naar vrijheid strevende stu denten uit alle delen van het land. Voor de oorlog had de katholieke universiteit 1500 studenten, in 1951 waren het er 4000. Maar het „Poolse voorjaar" in oktober 1956 had natuurlijk een tegen gesteld effect; de K.U.L. heeft nu weer 1700 studenten, waarvan 500 priesters. Et en verbazingwekkende zaak een katholieke universiteit midden in i het gigantische communistische imperium. Deze universiteit, die bekend staat onder de initialen K.U.L. manifesteert tegelijkertijd de vitaliteit van de christelijke levensbeschouwing en de bezorgdheid die de regering van Polen heeft voor misschien de vrijheid van de cultuur en in ieder geval de handhaving van haar inter nationale reputatie. lesticht in 1918, was de K.U.L. voor de oorlog met zijn vier faculteiten (Theologie, canoniek recht, letteren en sociale en economische wetenschappen) De bestaansmiddelen van deze universi teit? Een boerderij van 24 hectaren voorziet gedeeltelijk in de voeding van de professoren en studenten en verder zijn er driemaal per jaar collectes in alle parochies van Polen. Bovendien be staat er een „Internationale vereniging litieke party willen zijn. Tijdens de laat ste verkiezingen (maart 1961) eiste zij 25 zetels in het parlement, maar Go- moelka stelde het aantal vast op drie. Van Gomoelka mag „Pax" ook maar drieduizend leden hebben, een aantal, dat overigens nog niet eens is bereikt: het aantal leden bedraagt 2500. Om lid te kunnen worden van deze beweging van „opportunisten" en „geca moufleerde reactionairen" moet men twee jaar een soort- noviciaat doorma ken. De leden uitsluitend leken betalen tien zlotys contributie per maand en moeten de doctrines en het programma van „Pax" onderschrijven. De activiteiten van „Pax" bewegen zich op ideologisch (vorming van de le den -n kandidaat-leden), sociaal (bijvoor beeld strijd tegen het alcoholisme), eco nomisch, cultureel en politiek gebied. In het begin van dit jaar is „Pax" in ongenade gevallen bij de regering, hetgeen tot uitdrukking wordt gebracht in harde fiscale maatregelen, die te gen de beweging worden genomen en die de financiële mogelijkheden van „Pax", en dus ook do omvang van haar activiteiten, aanzienlijk beperken. Om deze reden heeft men de uitgave van twee weekbladen („Katolik" in Opole en „Nowy Nurt" in Lodz) moeten sta- van vrienden van de K.U.L.", die niet minder dan tienduizend leden telt. De regering van Polen tolereert niet alleen het bestaan van de katholieke univers'teit van Lublin, zij neemt boven dien de kosten van de theologische academie van Warschau voor haar rekening. Deze academie wordt overi gens door het Vaticaan niet erkend, hoe wel de hoogleraren dikwijls worden be noemd door kardinaal Wyszinsky. Wel moeten deze benoemingen de instem ming hebben van de regering. Aanvan kelijk stond het Episcopaat nogal wan trouwend tegenover de theologische academie, omdat dit instituut gemak kelijk misbruikt zou kunnen worden ten gunste van een „nationale kerk". Thans echter schijnt de kardinaal er zijn ze gen aan te hebben gegeven. ken, terwijl ook een maandelijks infor matiebulletin in Warschau niet meer kan verschijnen. Niettemin houdt „Pax" nog vijf uit gaven over, te weten: het dagblad „Slo- wo Powszechne" (oplaag 60.000 exem plaren door de week en 150.000 op zon en feestdagen), het weekblad „Kierun- ki" (oplaag 12.000 exemplaren), het tweemaandelijkse orgaan „Zycie i Mysl", dat economische, sociale en filo sofische vraagstukken behandelt, het weekblad „WTK" (oplaag 34.000 exemplaren, uitsluitend losse verkoop) en het populaire geïllustreerde week blad „Zorza Swiateczna" (oplaag 35.000 exemplaren). De zogenaamde „Caritas-insti tuten" in Polen zijn sinds 1950 niet meer instellingen van de kerk, maar van de staat, die ze heeft gean nexeerd als een soort sociale hulpinstel lingen. De instituten worden nu be stuurd door een directorale raad van vijftien leden en een presidium van vijf leden. Al deze mensen zijn katholiek, maar zij zijn privé-personen en zij ver tegenwoordigen alleen maar zichzelf. Zeventig procent van de Caritas-begro- ting wordt gefourneerd door de schat kist maar toch mag men hier spre ken over katholieke naastenliefde, die zich, stil en met toewijding, geheel ten dienste stelt van de meest wanhopi ge ellende. Ouden van dagen, kanker lijders, chronische zieken, geesteszieken en ongeneeslijk zieken van alle catego rieën worden in de achthonderd ves tigingen van de Caritas-instituten ver zorgd door 4500 vrouwelijke en 500 mannelijke religieuzen. Bovendien be heert de Caritas vijfhonderd instituten voor kinderen, die worden bewoond door 25.000 jongens en meisjes in de leeftijd van drie tot zes jaar. Het re ligieuze karakter van deze instituten wordt niet onder stoelen of banken ge stoken: kruisbeeld en andere godsdien stige beelden aan de muur, gezamen lijk bidden, tweemaal in de week een godsdienstige causerie. (De Caritas-instelling'en, die hier zijn behandeld, mag men overigens niet ver warren met de „Caritas-clubs van pries ters", waarover later in deze artikelen reeks geschreven zal worden). Het katholicisme in Polen heeft ook een eigen gezicht door verschillende genootschappen, die voornamelijk op de voorgrond treden door de uitgave van kranten en boeken en door het organiseren van congressen en lezin gen. De bekendste van dit soort ge nootschappen is de vereniging ,,Pax". Het is ook de oudste; „Pax" werd opgericht in 1945. Bovendien wordt er over „Pax" ook het meest fcespro- ken; wij hopen nog duidelijk te ma ken waarom. Dit genootschap roept in Polen zóveel hartstochten en weer standen op dat velen nauweliiks zullen begrijpen waarom wij „Pax" hier noe men als een van de hedendaagse uitingen van katholicisme. Niettemin menen wp hier reden voor te hebben: het bestaan van „Pax" is een feit en haar leden, die niet geëxcommu niceerd zijn, zijn leden van de katho lieke Kerk. Pax" dat is een uitgeverij, een beweging, een groep ondernemin gen en nog veel meer. Over die ondernemingen en de financiële macht, die zij vertegenwoordigen, heb ben wij reeds gesproken. Als beweging is „Pax" een school van ideeën en van politieke acties, die krachtig worden gevoed door een strijdbare doctrine. Deze beweging-zou graag een grote po- Als uitgeverij begon „Pax" in 1949 met Het op de markt brengen van twee boeken. Sindsdien zijn er 706 andere gevolgd, met een ge middelde van 64 per jaar. Allereerst zijn er de zuiver godsdienstige werken, zoals 300.000 exemplaren van het Nieu we Testament en 12.000 exemplaren van Paulus' brieven. In feite kwam er aan de strikt godsdienstige activiteiten van „Pax" uitgeverij een einde in 1957, toen er moeilijkheden over het „impri matur" ontstonden met de kerk. Op het meer profane vlak hebben de uitgaven van „Pax" duidelijk tot doel de literaire getuigenissen van een „open katholicisme in Polen te doen binnen dringen. Dit leidde tot de vertaling van de werken van buitenlandse schrij vers, zoals Graham Greene, Léon Bloy, Fran?ois Mauriac, Saint-Exupéry, en zo- voorts, die zich bezig houden met de moderne problematiek van het katholi cisme tegen de achtergrond van de mo raal, de politiek of de filosofie. Als industriële groepering, als politie ke. sociale en culturele beweging èn als uitgeverij heeft „Pax" slechts één directeur, die alles leidt: de heer Boles- lav Piasecki. Over de opvattingen die hy huldigt en over de activiteiten van andere katholieke groeperingen in Po len hopen w;j in volgende artikelen te berichten. (Copyright I.C.I. SODOM, 25 nov. (Itim) Kond de kusten van de Dode Zee puzzelt men over een vreemd verschijnsel dat zich in dit meer van bijbelse vermaardheid heeft voorgedaan: dezer dagen ver schenen er namelijk enkele eilanden boven de oppervlakte van het water maar voordat incn ze had kunnen on derzoeken waren ze weer verdwenen. Het grootste van deze spookellanden, ongeveer twee km breed, zeg er vla- uit, zo ongeveer ais het smalle schier eiland aan de oostkust. Een historicus van de Hebreeuwse universiteit herin nerde in dit verband aan mededelingen uit de Romeinse periode waarin sprak was van en droge doorgang door de Dode Zee. Mogelijk waren de spook- eilanden een verlengstuk van genoemd schiereiland. Ook wordt aangevoerd dat het grote fort Massade door koning He rodes waarschijnlijk juist vanwege de nabijheid van de droge doorgang zo dicht bij de Dode Zeo werd gebouwd. In de algelopen dertig jaar is het peil van de Dode Zee geleidelijk ge. kt Volgens de mening van een oudheidkun dige zou de tijdelijke verschijning van de spook-eilanden veroorzaakt kunnen zijn door wegzuiging van het water *er plaatse veroorzaakt door de toevloed van water uit de heuvels. (Advertentie) De prachtige INDUS kalender met 12 schitterende kleurenfoto's van Zwitserse landschappen ont vangt U gratis na aankoop van een INDUS-horloge in de periode van 21 november tot 31 december 1961. Tegen inzen ding van het daarvoor bestem de, bij de juwelier aanwezige, formulier aan INDUS-horloges Rotterdam wordt U de fraaie INDUS kalender franco thuis gezonden. Uw horloger - juwelier zal U gaarne een der fraaie kleurenfoto's vrijblijvend tonen. Advertentie WILLEM II sigaren, klein of groot; in elke prijs klasse beter. Door betere tabakken en zorgvuldige fabricage. 50 EN 10 STUKS *VV. v»t>UWWU'W (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 23 nov. Tot besluit van de najaars-efficiëncydagen van het N.I.V.E. wijdde men gistermiddag hier in de stadsschouwburg een bijeen komst aan het onderwerp „Opbouw van een reputatie". De verzorging van de middag berustte bij het Nederlands Ge nootschap voor Public Relations, waar van de voorzitter, mr. C. H. W. d'Ar- tillac Brill, een inleidend woord sprak. Het was ongetwijfeld een aardige ge dachte, a l'improviste uit de zaal de top leiding van een al even uit de grond gestampt bedrijf te formeren, waarvan men een bepaald probleem aan een team wel van tevoren bekende adviseurs op het gebied van public re lations voorlegde. Uit team, bestaande uit de heren B. J. M. Bekman, G. Ver heul, drs. C. A. A. van Lutterveldt, W. R. baron thoe Schartzenberg en Hohenlandsberg en mr. A. Seret, moest ook voor het vuistje zijn advies samen stellen. Dit alles maakte de als leerzaam bedoelde zitting ten aanzien van het nut en mogelük °°k bet gewicht van een public relations officer wel aantrekkelijk, maar we geloven bepaald niet, dat dit de zaak volko men duidelijk maakte. N'en déplaise het acteertalent van de heer J. D. TI. de Koek, die het geheel leidde en, zelf aan het hoofd staande van een public relations dienst, natuurlijk zijn best deed het belang van een derge lijke functie voor het welslagen van een onderneming of dienst naar vo ren brengen. Op dit laatste ging aan het eind van de middag de heer Seret nader in. Hij maakte duidelijk, dat public relations werk stelselmatig en deskundig op lan ge termijn moet geschieden, dat het kan bijdragen tot het opbouwen van een reputatie hetgeen al evenzeer een lang durig groeiproces betekent De moeilijk ste vraag is daarbij: „Hoe ziet mijn be drijf eruit in de ogen van anderen?", zo poneerde de heer Seret en dit zou men ook kunnen toepassen op het verloop onder het vrouwelijk personeel bij de ten tonele gebrachte chocoladefabriek in een grote provincieplaats. Het geheel had te veel weg van een gezellige komedie en zo dachten er blijk baar ook velen In de zaal over, die wat ongetwijfeld aardig was geheel bij het „spel" werden betrokken. Ergin- gen ook stemmen op, die twijfelden of het behandelde vraagstuk vyel gelukkig gekozen was. Als ander probleem was genoemd de hoge invoerrechten in het kader van de E.E.G. op de grondstof, in dit geval dus cacao. Intussen was met het creëren van het bedrijf, waarvan de directeur bij zonder slagvaardig en humoristisch was, en het vaststellen van het onderwerp al het grootste deel van de tijd ver streken. De vertoning van een film „Pu blic relations" werd mede als een mid del gebruikt om de aanwezige vertegen woordigers van het Nederlandse be drijfsleven met dit jonge vak bekend en vertrouwd te maken. Eerder op de dag had prof. dr. P. J. Bouman van de Groningse rijksuni versiteit een inleiding gehouden over het nut van „vooruit zien". „Planning", aldus de hoogleraar, „is niet het zich vastleggen op een bepaald plan, maar een strategie, die, bij een ruime marge voor improvisatie, richtlijnen op vrij lange termijn ontwerpt. Het gaat hier bij om een doordenken van mogelijkhe den voorbij de grenzen der improvisa tie." (Van onze Parijse correspondent) PARIJS, 23 nov. De Franse minis terraad heeft gisteren (zoals reeds ge meld in een deel van onze oplaag) op voorstel van de minister van binnen landse zaken besloten de ontbinding te gelasten van het z.g. „comité van Vin- cennes". Dit besluit werd verwacht. Het comité van Vincennes, opgericht in ju ni 1960, was rond de Europese afge vaardigden van Algiers, Latiriol en Ma ?ait, een verzameling moederlandse Franse prominenten, die hardnekkige voorvechters bleven van de verloren zaak „Algérie frangaise", verbeten vjjanden van generaal De Gaullc en SCHIPHOL, 23 nov. Het verzet dat in Europa, met name onder de zeevar rende landen is gerezen tegen een te ver gaande bemoeienis van de Verenig de Staten met de zeescheepvaart, heeft geleid tot een Europees overleg. Gis teravond keerde de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, de heer E. G. Stjjkel van een .n Parijs door vertegen woordigers van verschillende Europese ministeries in dit verband gevoerd ge sprek, in Nederland terug. Men is zo vertelde de heer Stijkel op Schiphol kort na zijn aankomst, nog niet tot een afgerond Europees plan geko men. Over anderhalve maand komen de vertegenwoordigers van de Europese mi nisters van Verkeer wederom bijeen en dan zal men de bezwaren die in de ver schillende landen tegen de zogeheten „Bonnw bill" zijn gerezen, coördineren en in voorstellen vastleggen. De bezwa ren ln de diverse Europese landen ko men overigens grotendeels met elkaar overeen. Toen onlangs de wet in ontwerp aan de orde kwam is van verschillende zyden tegen haar opzet geprotesteerd, f ormeel beoogt zij een wijziging van de scheepvaartwet 1916 doch de Europese belanghebbende landen zagen al dadelijk m het ontwerp een poging tot verregaan de bemoeienis met de lijnvaart op de Nadat, vooral dank zij het diplomatiek offensief tegen de wet in haar oorspron kelijke vorm, da:.rvan de scherpe kan ten zijn afgenomen, is de wet tenslotte aangenomen. Doch ook in deze gematigde vorm is zij voor de Europese zeevarende landen niet aanvaardbaar, aangezien Amerika daardoor unilateraal in inter nationale zaken zou mogen ingrijpen Het is in striid met de geest van samenwer king en normale concurrentie als inter nationaal de rechtmatigheid van een dergelijk Amerikaans unilateriaal ingrij pen in tarlevenkwesties zou worden er kend. Vandaar, dat de Europese rege ringsvertegenwoordigers een achttal over ruim anderhalve maand opnieuw bijeen komen om te trachten tot concre te voorstellen te komen die aan de Ver enigde Staten moeten worden voorge legd. 4lg®' diens als verraad bestempelde 0i>* se politiek. Deei ervan maakten o.a. uit ministers respectievelijk ees G, miers Jacques Soustelle, Ge<onte°s dault, André Morice, Robert Max Lejeune, en Maurice Jr v0r!> Maunoury. Het is de donderdage u( week te Parijs belegde open v eenkomst geweest, die, altn „gse wat zijn wettelijke boveng®0" co^.pf staan betreft, het lot van L» K<rür heeft bezegeld. Deze btfeenkonj het karakter van een symP.aYisChe„^ ging met de beruchte terrorise - ganisatie van het geheime Apin'rtOS een der sprekers, oud-polit>®-° pit V ris Didès naar men aanv,pirb "V; altijd de leider van een ,,g®„r binnen het Parijse politiekader nu-^ den o.a. de uitroepen gehoorfj, aan de generaal van het Y. 'it „Ere zij generaal Salan". Hij z v,9n gens deswege, in afwachting ,otefl proces, sinds zaterdag opge de „Santé" Georges Bidault, die de bijeenkomst presideerde - boe c1 wini"1 blinding zich zo meester klin ken van deze promotor &eTlf Hjke democratie in frankrijk- door de politie opgeroepen "ejov' tuige". Mag men het verslag i(1 i' dat de Parijse „Monde" ga - avond in „La Mutabiiité". ff Georges Bildault zelf er ^{j halve zachtzinnig uitgelaten'liet v'^t de de verraders de hel 'n ye uitzicht (hetgeen evenwel met straf paar is). j fi c^'c Wat men wel de linker d® 'W de van het Vincennes-ct'h'i cialist.en Robert Lacoste ®TSJ 1eune en de radicaal Bourg®» ev®> ry, hadden het verstandig®1 te op deze btfeenkomst ve"*® ue« fit gaan. Afwezig was ook Ja5^artd®f W, telle, deze. was reeds enig® Tg paa leden uitaewekpn naar Ka leden uitgeweken naar - e voorgaf om redenen van f veiligheid. rso' 10b ber zal het verbod op cornrh, zal f1 Nigerië Met ingang lectuur worden opgeheven. ',Pj|igb® jgtL worden ingevoerd als de <jp - soevereiniteit van het 'a «et v mochten worden bedreig"- werd ingesteld ln 1955. (Ktr'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 6