TUD MOET DE VROUW OOK DIENEN? *^eer zusters in ZWEDEN 0 w Dienstplicht voor meisjes eerder reeds onuitvoerbaar geacht thans weer opgerakeld Sieraden-overdaad Hervormde Kerk kent ,diakonaal jaar": één jaar vrijwillig werken M' H „MAAR DIE OUDERS..." WILDE NERTS Overschatten we hun aandeel niet als we de schuld van ieder fiasco op hen afschuiven? Nieuwe „kunsf'-stof voor houdbaar plissé M O GOED GEKLEED GAAN 'üds Reformatie er GEEN <ath. klooster modern - eet als de oude Grieken! de-odor-ant fern?1 de S* fel» IS™ van'het SSn Jij tï&exZ j'p "nr. nylons kt, dai; at zou er gebeuren als er hier in ons land eens echt officieel dienstplicht voor vrouwen kwam? Het zou waar schijnlijk net zoiets zijn als wan neer in een mierenhoop plotseling een deel van de mieren anders gedirigeerd zou worden. In korte tijd zou er een geweldige chaos ontstaan. Om de zoveel tijd, als men zich hier geen raad meer weet met de tekorten aan vrouwen in de die nende beroepen, wordt het idee van dienstplicht voor meisjes tus sen 18 en 21 jaar geopperd. Vlak na de oorlog, toen men dacht dat alles spaak ging lopen omdat er geen huishoudelijke hulp was, is de mogelijkheid een vorm van dienstplicht voor meisjes in te stellen, gedegen aan alle kanten bekeken. Het is toen, na gewikt en gewogen te zijn, als onuitvoer baar van de hand gewezen. Wie garandeert van de gerequireerden die speciale werkwilligheid, die in een zorgend beroep voorwaarde is? Hoe organiseert men een con trole-apparaat? De dienstplicht werd als onuitvoerbaar op stal gezet. S bif?Emêen Qe!rWe"nder. Gezond verstand iPM 11È 1 Vitol, zuiver plantaardig, bestaat voor 80% uit n iet- geharde zonnebloemolie» maïsolie. Vitol is rijk aan vitaminen en zoutarm. Vitolvoor hen die de huisarts het gebruik van onverzadigde vetten voor schrijft. Vitol voor ALLEN die een moderne, evenwich tige voeding op prijs stel len. Verkrijgbaar als „8 x 4r' zeep, als „8 x f poeder, als „8 x 4" Spray. (Altijd in de rose verpakking) tegen transpiratie geur Vraag „8 x 4" bij Uw Apotheek, Drogist of Parfumerie. kA ler* onn.de Sf'nUS de jiS'-een >nV Cn 4'\ StL'0h; (Ptti. kori„ dias! y>n fc«uBe b C an da ^r°Pn<Tarby >n Nt begint van atrix - want atrix tkirJ HANDCREME G. S.-de W. (Va °nze Scandinavische correspondent) STOCKHOLM, november. b|rre?Hs .volgend jaar septem- kats m Zweden het eerste nolieke klooster rmaH-d®n genomen in gebruik dat sinds de S.^'estiffH^ti11 cHt land mocht worden 7Usters o=Het .is het w®edsp armelitessen Plaatsje Glumslöv. Voor het ««bi is het klooster van de het Zuid r„J°üV.' ia "W i„ !"hne ,,„H een definitieve bouwver- tii 'hi wb eend. Enige maanden gc- lnSCüssiGJTi j onderwerp van felle w« de Pers en in het par- h«t ^ige 2e5'e] er sinds 1951 officieel ss* <*adit,8 dsdlenstvrijheid bestaat in vaat gr dneel-Lutherse Zweden be- k?0rschriifïme jih een speciale wet. die rooms-katholieke wor- fd toejLi^ieens.chappen alleen ti,n de kin! indien de meerderheid rivaliteit V^fhngen de Zweedse na- 4UO t 1-, - vac onccuac na- zJJster„ 7?zit- Aanvankelijk konden dn voorwUV,5rmehtessen niet aan de- hn? ?'ieh e voldoen, ook al bevon- rio liTad^v, enhele Zweedsen onder ciÜ hand werd aan verschillen ds,2u'eei!„van .buitenlandse afkomst lai te'is]r,t? nationaliteit verleend, zo- v°or?n voorgeschreven aan- v3d (i0'l>aaM>r'!,en bereikt. Vpr,„de, hon gemakkelijke Een andere r wor- dat ieder lid 1 vervi.l-i seina ]e„de ..did, namelijk to hjdp ri°ostergemeenschap te al- v^hg fp, ?Vl"ijheid moet behouden om ho'^heirt",. °fen in de wereld. Deze v/Jhsan t vanzelfsprekend altijd r rdr di •jlet s'ehen van deze voor- ?io1erndo dus alleen maar op een 'H \a opvatting en gebrek aan in- g. de zijde der Zweedse rege- fi"g, zich de moeite kunnen besparen. Want precies dezelfde bezwaren die vijftien jaar geleden golden, gelden nóg. En of men het probleem nu al binnenste buiten keert en uit elkaar rafelt en des noods ondersteboven houdt, een ge dwongen tewerkstelling van meisjes in de zorgende beroepen, in ziekenhuizen, bejaardentehuizen of waar ook, kan de oplossing niet zijn. Nu nog minder dan vlak na de bevrijding. Want als alle meisjes die een baan hebben op kan toor, industrie of in een bedrijf, ineens zouden moeten omzwaaien, zou er een enorme ontwrichting ontstaan. De eco nomische gevolgen zouden waarschijn lijk katastrofaal zijn. In Israël is de dienstplicht voor meis jes verwezenlijkt, ja. Maar daar zijn de omstandigheden, van een jonge staat in opbouw, waar (nog) groot idealisme heerst, zeer uitzonderlijk. Iets anders echter kwam bij die be sprekingen over de tewerkstelling van jonge vrouwen in de zorgende beroepen, zeer sterk naar voren. En dat was de grote vormende waarde, die het voor iedere jonge vrouw zou hebben als ze zich een tijd, bijvoorbeeld een jaar vrij willig zou inzetten voor een algemeen sociaal object. Iemand maakte de op merking: Iedere jonge man weet dat de dienstplicht wacht. Nu de vrouwen zoveel rechten hebben gekregen, moe ten ze nu niet inzien, dat ze een die nende plicht hebben?" Maar gaat dat wel helemaal op? Hebben de vrouwen z weel rechten gekregen? Of zijn de na tuurlijke verhoudingen tussen wat man nen en vrouwen samen in het leven te doen hebben, zich eenvoudig aan het herstellen? Nee, niet daarom, geloven wij, is er iets te zeggen voor de idea listische opzet van een jaar vrijwillig werken op de plaatsen van de grote te korten. Trouwens, dat „verkregen rech ten" zegt de jongere generatie niets. leertijd, een beter vrouw zal zijn! toegeruste Zweedse minister van van mening was, zusters Carmelitessen nu ïii'V! leon<3 !?rt1®telnipiPg kon worden bi, Peiipn de hij toch eerst de me- Wh,°e'' van het parlement. Daar- ofr' «an rie 2aken vMjp de z"si >16®!® toeste 6m-,se kw dat er zowel in vele protes- verenigingen hebben er vorige S't'eke agen a's ook onder de links- Ut£ech! hun mfmng over gegev t' boL^penngen nog veel onbe- gebeurde op de vergadering al„„laat voor het kathnlieicmo in Nationale Vrouwenraad, die ee: voor het katholicisme in en het kloosterwezen in o- -e aftV' ■®r waren evenwel ook ..Vin- kevaardigden, die de conse- wÜheit]S \an de wet op de godsdienst V(V,Vah hen >- 8 wi'den aanvaarden O "'«VAVSXl UU1I V UU1 UUII et vn„ dan ook de steun ip £u$ter>s pStol van de minister om wfhielitessen toe te laten j ,eze officiële toelating I'd. streeks eind augustus ver? nkfn^chanUU, Waar'n de kloosterge val. hieti„r flaJ worden sevestied. is Twee jaar geleden las men er weer over in de krant, toen in de Eerste Kamer iets dergelijks werd gesugge reerd bij de begroting van Sociale Za ken. Maar de minister zag meer con flicten dan heil in het gedwongen sa menbrengen van een willekeurige me vrouw en een willekeurig meisje. In middels zjjn we ann het bestaan zon der vaste huishoudelijke hulp gewend geraakt. Het gezinsleven heeft er zich naar gericht. De gezinsleden hebben er zich aan aangepast en de industrie streeft nog steeds naar intensivering van gemak voor de huisvrouw. Maar nu dreigt het elders spaak te lo pen door een schreeuwend tekort aan vrouwelijke huip, en wei ,r. de ziekenhui zen. Opnieuw is nu de idee van dienst plicht geopperd. Verschillende vrouwen verenigingen hebben er vorige week in en. Dat van de een over koepeling is van een aantal vrouwen organisaties. Maar de Vrouwenraad had (Advertentie) v5j hieuuf Lal vv k-OfritaandB vm 's oorsP">nkel(j'fc een Uiteen Ve,.K„la' die nu dpels zal tóN'eirt fPUwd, deels zal worden «te f Vergun!,? verstrekking van de ^ai-n?rrrieln h: betekent, dat de laat- 0<h^elHoSseh,:ndernis v°oi' de zusters ^hhe®1 2we!!qUlt de weg is geruimd. l1(1 te stenSe Pub'iek in de gele v!°e „zo'! met eigen ogen tf 'Pg ari binne„ro®"ls nonnenklooster' "«n Tan de f,auUltziet- zal na voltooi- oi?^ereoi-, jei(^^nêswerkzaamhe- !'?on 'en ptl ,,gedurende twee weken .Nril, terWiii a zalon kunnen bezich- den ror,v^IschiUende dag- en aan dit A^Jn Zweden sinds de te cornv-, anvankeltjk waren de ?i(irir?ü de off^-!en nogal afwijzend is vs! e toestemming in- 4ah »teeds mpieend' .begint men er beste^g^- P°sitieve aandacht Die beseft immers niet, hoe het an ders zou kunnen zijn? Dus om zo star een bepaalde vorm van dienstverle ning tegenover de rechten te zetten, Ufkt ons weinig effectief. raar iets anders is het, een be roep te doen op het gezonde ver stand, op de realiteitszin die de jeugd van nu, naar wij menen, sterk bezit. Of het echter uitvoerbaar zou zijn, om bijvoorbeeld, zoals de Vereniging voor Huisvrouwen voor stelde, de meisjes na hun schooltijd te bewegen een „praktisch", jaar af te staan, een jaar dus, waarin ze j werken in een ziekenhuis of verzor gingshuis, vragen wij ons af. Ooi; werd voorgesteld om ze reeds op de mulo en de middelbare school eer verplichte vorming te geven, gericht op zorgend werk, dus koken, EHBO, lichte verpleging, enz. Wat natuurlijk weer protest uit onderwijskringen op riep, omdat de stakkers al zo overla den zijn. Maar er is geen speld ie krijgen tussen de bewering dat elk meisje na een praktisch vormend „eindjaar", als aansluiting op de Het idealisme, dat bij een vrijwillige m zet toch uiteindelijk de duw in de goede richting zal moeten geven, raakt echter gemakkelijk in de verdrukking in de materialistische samenleving, waarin we zijn terecht gekomen. W?e kan het de jongeren kwalijk nemen, dat ze zo gauw mogelijk geld willen verdienen? B J b ®e Hervormde Christen Jonge Vrou wen I! ederatie kent sinds drie jaar het zogenaamde ..Diakonaal Jaar". Meis jes en jongens van zeventien jaar af worden gevraagd om een jaar vrijwil lig te werken in een kinderhuis, een ziekenhuis, m een bejaardentehuis, een revalidatiecentrum 0f een ander te huis. In drie jaar tijds hebben honderd meisjes aan die oproep gehoor gegeven. Dit najaar hebben 45 meisjes en 5 jongens zich vrijwillig ingezet. Aan het praktisch werkzaam zijn gaat een korte tijd 111 een vormingscentrum vooraf. Maandelijks ontvangen dege- nen die er zich voor inzetten vijftig gulden zakgeld. In Utrecht is het cen trum gevestigd (Maliesingel 2G) maar in verschillende kerkelijke gemeenten, in Rotterdam Den Haag, Haarlem, Arnhem, Den Helder gebeurt het ook. Ja, liet is een druppel 0p Ren gloeiende plaat. Maar liet GHJ?eukt. Het is ook goed, dat iedere kerkelijke gemeente het zelf regelt. Dit geven van zorgende hulp kan immers onmogelijk in het groot, met een kazerne-mentaliteit organiseerd worden. Uit ziekenhuiskringèn kwam op discussiemiddag ovor dienstDlicht vrijwillige dienstverlening wè] uiting, dat wanneer een ziekenhuis 0Y?,!" 8aat tot het aannemen van vrij willigsters, tnen op degenen die er zich voor aanmelden, ook moet kunnen re- huis- kenen. Ook zal tevoren een korte oplei ding moeten worden gevolgd. ge- die en tot In Amerika worden veel losse krachten in de ziekenhuizen inge schakeld. Dat zijn onder andere meisjes die in de lange zomervakan tie van drie maanden voor allerlei lichte werkjes, die geen verantwoor delijkheid vragen, worden aangesteld. Omdat ze rood en wit gestreepte schorten dragen, heten ze „candy- girls". Een andere vorm van werk doen bijvoorbeeld de jongens, die in de vakantie bij de keukendienst hel pen, wat uitstekend georganiseerd is en wat goed betaalt. Daarnaast wer ken ook tegen betaling in de Amerikaanse ziekenhuizen getrouw de vrouwen die als losse hulp wor den ingeschakeld en zich daarvoor in enkele lessen moeten laten voor bereiden. Er is een evolutie aan de gang, dat is onmiskenbaar. De vrouw moet ge activeerd worden om „in het groot" te helpen zorgen, en dat zullen niet alleen de heel jonge vrouwen zijn, ook de rij pere vrouw, de getrouwde vrouw, die baar gezin een eind op weg heeft, zal steeds meer gaan begrijpen, dat ze er voor in aanmerking komt. Op een evo lutie kan men niet vooruitlopen. Maar een feit is, dat wat de nood in de gezin nen betreft, de hulpverlening groten deels is opgevangen door de getrouw de vrouw, de „werkster", die uit haar eigen gezin met grote kinderen wel een paar uur per dag kan en wil uitbreken. En dat leger van „hulpen" is veel gro ter dan iemand vermoedt, want ze zijn nergens geregistreerd. Het soort hulp dat de ziekenhuizen, de bejaardente huizen en de andere verzorgingsin richtingen behoeven is niet te dwingen, Het zal moeten groeien. A. Bgl. -V hun boutiques heel dure fantasie siera den, die evenmin tot de klassieke juwe len behoren als tot de klassieke kitsch. Ze zijn een eigen klasse, zoals talloze andere kunstambacht-bjjous. Sieraden draagt men tegenwoordig waar men wil, ook op de rug, ook op de heup, in het haar. De vrouw op de ene foto heeft een clip op haar schouder geprikt met iriserende groene en blauwe stenen. Daar kan een jurk door „gemaakt" worden. Voor gala is, op de andere foto, het rozettencoUier met kwast (in rozen krans-zetting) gemaakt van briljanten en groene stenen. De oorbellen passen er bij. Juwelen zjjn fascinerend. Wie iets wil weten over de geschiedenis van de ju welen der laatste tweehonderd jaar. die kan er van alles over lezen in het pas verschenen boekje „Tweehonderd jaar juwelen", uitgegeven bjj van Dishoeck Bussum, in de serie der lange, dunne plasticjes, waarin allerlei onderwerpen al aan bod zjjn gekomen, van koelkast tot kristal en van antiek tot huiskevers. Dit laatste werkje in de rjj, dat over juwelen gaat, is geschreven door L. Giltay-Nijssen. De tekst is nogal eens blijven steken in de opsomming en flon- et hoort bij de moderne demo cratie, dat iedereen sieraden draagt. Tussen echt en namaak ligt zo'n zee van variaties, dat er nauwelijks een overzicht is. Maar voor vrjjwel iedereen is veel van wat blinkt, al is het dan geen goud, voor een krats verkrijgbaar. Vroeger werd er op een andere, veel exclusiever manier, overdadig met juwelen om gesprongen. Dat deden dan vooral de vorsten en vorstinnen. Die behingen er zich letterlijk mee. In deze eeuw, waarin de grote nivellering is begon nen, was het de Parijse modekoningin t.aanel, nu over de tachtig, die de chic propageerde van hemdachtige truitjes, die verlevendigd werden door sieraden. De „costume jewelry" ging de Amerikaanse confectie begeleiden en dat hielp mee het hek van de dam te nemen voor de lawine van sieraden die men nu in winkels en warenhui zen ziet. De Parijse modehuizen verkopen in xert dan ook minder dan de plaatjes want het illustratie-materiaal is boei end. „Tweehonderd jaar juwelen" kreeg een inleidinkje mee van K. A. Citroen, de bekende juwelier. A.Bgl. (Advertentie) Eet MODERN volgens de ervaring van EEUWEN. EEUWENLANG bereiden de volkeren rond de Middellandse Zee hun maaltijden met plant aardige oliën. SEDERT KORT beseft men de grote waarde van deze plant aardige oliën vooreen gezon de voeding. Daarom VANDAAG Vitol op de boterham, plantaardige olie in smeerbare vorm! CROKXAAN - WORMERVEER Vraag Uw kruidenier! Prijs f. 1,06 per blikje, inh. 250 gram. Octrooi aangevraago. 'nt i>et ^ic°i"ns j S Va» al- ,Sr een Kp staal «'e \t>an f°ntjas. iaat- Sint °h een 0or lOebi de Jasje y <enht° sou Se' et is ?.ezts is - 0fen yen ln V, St.;e oe„ ®et«!e '\f ns^hedte f° •Poor ^refknnd 1 tie i'l'j'n (P f!mouw-omslag. De driekwart mouw richt een ing is, "cl ,,.bty°en nrnar daarvoor zorgt de teder ,JeieIfde kle fluweel btO"n 's net °eter op hei nooja elkaar te verschillend pluizisi. niet bepaald geschikt lange handschoen Het hoedje if kan een zeer goede combinatie zijn me Advertentie) egenwoordig bestaan er geen slech- we bij Adam en Eva terecht en dan kunnen we ons natuurlij^ beroepen te kinderen meer. Als een kind X een misstap begaat, is het eerste woord, dat men spreekt na aan zijn afgrijzen uiting' te hebben gegeven: ,,maar die ouders. „De ouders gingen altijd uit en lieten hun kinderen aan hun lot over." ,,De ouders verwenden hun kinderen te veel en verboden nooit iets," ,,De ouders waren zo ouderwets en verboden alles." Het opmerkelijke is, dat wij, ouders, daar zelf aan meedoen. Het is, of we geloven, dat ons eigen kind veilig is, als we in dat andere gezin, waar liet fout is gelopen, maar de oorzaak kun nen vinden. Gebrek aan begrip, teveel aan begrip, verwennerij, star conserva tisme, in ieder gezin is wel een factor aan te wijzen, waardoor een kind be dorven kan worden. Kan worden, want in heel veel gevallen overleeft het kind de fouten van zijn ouders. Er was eens een gezin, waar de va der ontbrak en de moeder niet deugde. Als de vier kinderen, die uit dit onge lukkige huwelijk waren geboren, ver keerd terecht waren gekomen, hadden we het niet alleen kunnen begrijpen, het had zelfs alle theorieën bevestigd, maar in die kinderen leefde een wil om de moeilijkheden te overwinnen. Het oudste meisje trouwde met een keurige jongen en probeerde van haar eigen gezinnetje uit nog iets voor broers en zusje te zjjn. De broers waren in loon dienst, deden hun werk naar behoren en volgden een avondcursus. Natuurlijk komt zoiets niet dikwijls voor, maar het bestaat toch. In de praktijk is de psy chologie geen bijvak van de rekenkun de. De ene mens wordt terneergeslagen door het ongeluk, in de ander wordt juist de strijdlust wakker. Maar die ouders... Maar die ouders hadden zelf weer ouders en dié ouders waren ook geen prödukt van de spon tane genese. Als we doorgaan, komen we ons naiuurujR oeroepen op de erfzonde, maar daar dhelen we ge woonlijk niet op, als we zeggen: maar die ouders... We bedoelen juist, dat die ouders uit vrije keus hun kinderen ver keerd behandeld hebben, dat ze te egoïstisch waren, te vasthoudend, te ouderwets, te modern, te streng, te toe gevend, enfin, vult u zelf maar in. Aan onze aanmerking op de ander verbin den we var.k onopvallend een kleine lofrede op onze eigen manier van op voeden. Wij blijven altijd bij cie kinde ren thuis of wel, wij blijven juist niet thuis en dat doen we dan weer om de kinderen zelfstandig te maken. We zijn blij, dat we niet de fouten hebben ge maakt, die die andere ouders nu voor zulke verschrikkelijke resultaten heb ben gesteld, kortom, bijna twintig eeu wen nadat Christus de Farizeeër aan de kaak stelde, hebben we nog altijd 2., Farizeeër in onszelf niet overwonnen. Of zijn we eigenlijk meer als kinderen, die zich niet helemaal zeker voelen en nu van anderen de verzekering willen krijgen, dat ze braaf zijn geweest? m&i aar die ouders... het is in deze tijd niet gemakkelijk om „ouders" te zijn. Zelfs al heb ben onze kinderen niets op ons aan te merken, zelfs al vindt de om geving, dat we ons best doen, dan kan het nog gebeuren, dat de jonge mens, die we in deugd en godsvrucht probe ren voor te gaan, plotseling voor ons komt staan met de vraag: „Waar om?" Waarom ziet deze wereld er zo uit? Waarom is er zoveel lijden? Waar om laat God toe, dat onschuldigen worden getroffen? Het geloof geeft daar antwoord op, maar die antwoorden zijn geen wiskun dige redenaties, die we alleen maar hoeven te verklaren om ze doen aan nemen. Het pasklare antwoord heeft trouwens voor de jeugd van vandaag Advertentie hhV:'L is het beter op het Iwofd bij een bontjas dan een pluizige HANDEN HOUDEN HOUDT ZE MÓÓI en waarschijnlijk van altijd weinig aantrekkelijks. Het geloo' kan niet zo maar doorgegeven worden, iedere ge neratie moet het voor zichzelf vinden, we kunnen hoogstens zorgen, dat er voor de zoekers iets te vinden is, maar toch moet ieder mens, die werkelijk doordenkt, deze crisis beleven, dit ge vecht uitvechten. In ieder geval is het niet gemakkelijk om een jong mens te bewijzen, dat de geschiedenis van onze wereld niet al leen door oorlogen en wreedheden is ge markeerd. Hebben we soms zelf ook niet het idee, dat het enige resultaat van onze groeiende kennis en kundig heden een steeds verschrikkelijker ver delgingsmiddel is? Is het zo'n wonder, dat jonge mensen n t naar de naasten liefde en de opofferingsgezindheid wil len kijken, als grote mogendheden drei gen met het gebruik van atoombommen? We zijn gelukkig zo ver, dat we twjj fel niet meer als een synoniem van zonde en ongeloof zien, maar toch wil len we de jonge mens helpen om die twijfel te overwinnen. Het is .,i%-t alleen niet zo gemakkelijk om de goede argu menten te vinden. Zijn twijfel komt niet voort uit jeugdige dwaasheid of kortzich tigheid, hij heeft juist zijn blik op de wer kelijkheid gericht. Zijn waarom is de gro te vraag van de mens aan zijn schepper. Het zou misschien ongecompliceerder zijn, als ons kind zich zonder slag of stoot liet opvoeden tot een nette bur ger, die niet verder kijkt dan zjjn neus lang is, die zie- in slaap laat sussen door gemeenplaatsen, maar hjj is een mens op weg naar Christus, hij is met niets minder tevreden dan met de waar heid. Hij heeft gemerkt, dat de wereld geen oord van rechtvaardigheid is zoals hjj in zijn kinderjaren geloofde. We willen niet beweren, dat hij zicli ononderbroken met deze problemen be zig houdt, we weten heel goed, dat hij ze een groot deel van de tyd eenvou dig uit zijn gezichtskring schuift, maar toch werpen ze een schaduw. Toch zoekt lig ergens voor zijn onzekerheid, zijn angst een compensatie en dat kan wel eens heel ongelukkig uitvallen. Maar die ouders... Inderdaad, die ouders zijn heel belangrijk, maar over schatten we hun aandeel niet, als we de schuld van ieder fiasco op hen wil len schuiven? H. Sw. m de „babylonische spraakverwar ring" rondom de synthetische ve zels nog grote te maken is er thans weer een nieuwe sto] van Nederlandse origine in de handel ge tracht: plissé fixo. Deze stof bestaat uit 55 procent wol en 4C procent polyester, in de draad zelf gemengd. Door de po lyester is alles wat er onder een be paalde temperatuur aan plooi in is ge legd, permanent. Alle modellen hier van gemaakt, zijn voorzien van label met tvasvoorsclirift. De voor aanstaand voorjaar bestem de collectie van pakjes, japonnen en rokken is eenvoudig, goed afgewerkt en met een bescheiden modieus accent. Er zijn veel gemêleerde effecten onder, doordat er voor schering en inslag ver schillende kleuren draad werden geno men. Een paar jonge-meisjes-modellen in frisse streep waren bijzonder aardig De directeur i an de N. die het alleen recht voor deze stof in Nederland heeft is van origine dessinateur en houdt zich dus zelf met de stoftekeningen bezig. Aangezien de prijzen vrij gunstig lig gen zal deze collectie vel worden ge waardeerd en wij wensen hem toe dat straks achter het etalageglas de blikken van de kijksters meer geïnteresseerd zullen zijn dan die van de goudvissen achter de glazen muur van de Neptunus- bar in het Apollopaviljoen, waar ons de modellen werden getoond

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 15