I Revolutionaire" taal over God op de kleuterschool geeft nieuwe °H, DIE KNAAPJES Maandblad RICHTLIJNEN, die een ware VERADEMING zijn SINTERKLAAS als „Boogschutter" Karakter-horoscoop voor de december-mens I) ecember in w de keuken RAPHAEL i TERUGKEER van de „Dame in het ZWART" Zes eeuwen geleden verscheen se voor het eerst aan het Bourgondische Hof Feest jurk je van NV is ook ZWART GOED GEKLEED GAAN Niet te veel niet te lief over God laten leren reislust, onvermoeid, vaderlijk en dol op een BAARD" nylons Boeken venster J Een aangrijpende levensbeschrij vin g 'lï8ff" hiJ Uw APotheek> WAT ZINGEN ONZE KLEUTERS? tyeVl0.°£! Vaak ontmoeten we ouders, die vastbesloten zi,jn hun kinderen anders op te voe den dan ze zelf zijn opgevoed. Ze herinneren zich uit hun eigen jeugd dwang, en al te grote ijver om hen te doordringen van de waarheden van ons geloof. Die ijver heeft soms tragisch ge noeg juist een soort tegenzin gewekt. Opvoeders uit vroeger jaren wilden ervoor zorgen, dat de jonge mens met een volledige reli gieuze „uitzet" het leven inging. Als hij de regels maar kende, de geloofswaarheden kon opdreunen, de hele catechismus bij de- hand had als geneesmiddel tegen alle twijfel, kon hem niets gebeuren, maar in de praktijk werden die lesjes, die meer met het hoofd dan met het hart waren geleerd, bij de eerste stormloop van het leven wel eens eenvoudig weggevaagd. Zelfde wasvoorschriften Cocktaii „Oude kost" van arrix -■ want arrix handcreme Conservatief 99 Nüütyin zeep-, of in sPrayof in poedervornu jPe°doreert - voorkomt alle Yan$piratiegeur. WK .*?K Parfumerie. Eau ae toilette wmm% i Mi m Waardig begint mei m 6 knif ge,n mijn tante, de u begrijpt wélke rri!^f>j,es Z(>als mijn tante on tslaap* 1,11 begreep dat ik ze zo hftire i, v°nd, die knaapjes. De ves- n,u lekker knap, vond de ®.envopHi anl< ZÖ de knaapjes. De ,le son? volksziel kan een situa- daat, ra.ak treffen. Want inder- ks. igtpi?n jassen meer zonder lus- s- Het alle jassen zonder lus- ^deren Ians.chijn der aarde zou ver- lusje Nooit meer mannen met een felrj ag,ett -de gore boord, een we- !UsteWV »r lusjes, lusjesloos. Niet *baaDin®' lntegendeel. De kleur der t?ateria»i oet je iets- En dan- dat Haast vacht van plastic. tri; rAteed °m je ias aan te trek" 3es-yacht zacflt' beve jas op knaap- i°cht n!n^6n bleken nog duur. Toch heb j0 .er twee, „Leuke knaapjes, zae ,5?aï zei mijn broer. ,.Ja, ha gevz®,pD tante". „Ik zal. ze Myr- binterki- dacht mijn broer, „met atv??' behoeft ze geen lusjes Ham iif„ .te naaien". Ik het hem uit. phl rriBt c'las van bet knaapje. „Leuk hu y.p'Hterklaas te geven", dacht hiijn v™Jst 'k eindelijk eens iets voor ?as pn Vr'- En daar ik ook getrouwd a°ht it a ze °°k zo leuk vond, „Dip n°g veel meer... :°h zio» uaaPÏes heb ik ook bij An- „Die"j_bog veel meer... 4"fi zip„ ilaaPjas heb ik ook. mj ah- ahte wnan&en", zei mijn broer bij 2e' tante -w'l maar niet zomeren", „De die al wat ouder wordt. ?ei m«„ur m°et ook nog komen", luist broer fijntjes, maar dat is huani voor knaapjes. „Met 8eva(- Jas geen nood" zei mijn tante Jaag n zo kwamen zij nog heel Zür „r knaapjes te praten, knaap- at kn» knaapje zo en het bleek |atie i?aPjes wel degelijk de conver- j'hterk?11 n sPekken. Ja, het werd u« tüa ,as voor ze eraan dachten, Uit ?"en het. Nicht kwam over ter *ed«i. En daar nicht de doch- ailer_as van tante, zouden we het ^'st n' bij tante vieren. Maar nicht ja n- fet- dat die enige knaapjes die Holla??. overal in Zweden zag, uit Wat waren ingevoerd. Weet je k\vam a?bt ze want haar vertrek Seei n°S onverwachts ik !&der riri? al een knaapje. Ja, '®Ur Pp maar dan in verschillende ^'sch Zweeds*Chele ogen en toch ty- H et was een droeve Sinterklaas, «errtian gaf er drie aan Myr- en Myrna drie aan Her- ?h Mia ,,?n' Saf eF vier aan Mia ?aal ;J,ler,?an m ij. Tan te gaf er alle- ze u„ dan waa ze er van at) »at B»f ?eeg .er van allemaal twee: ?ah Mvllen*''en' °ok ik gaf er drie v"a hen dl"ie aan Herman, ^&green ;ketzeifde idee gehad... Nu een ill t 'uec geuau... .nu hiopRt baar geheimzinnigheid, >,«n. Wj? jfen echte verrassing blij- rt en broer is welgestelder dan Vhbiis ?p v.?V0nd W6et bij altjjd jn Küisd w« Wazen. Daar we pas ver- m "Ion ,?ren- gaf hij er ieder van ons Vpv, 4 «BS On „i -ut an 'ón.?S ien °°k nog eens aan nicht. riaa#r kreeg ze er maar twee 5v°ht aiïU? bad gelukkig net ge- p'et ach? Gerard. Zo raakte nicht t?a be«<- ^el schaamde ze zich ^ee. lie met haar „ieder maar Het" £ak]mnVV6rdlaat met knaapjes uit» K 'k rl-ip' i zÜn met de Volkswagen ii^hgen Anton en Mia nog thuis );s Wei' kom morgen de knaap- e?t6h wq!3 alen zei Herman. Zo beeppi. tante achter, met twee WBebtig knaapjes... aar zijn de knaapjes?" vroeg K, met mijn jas thuis geen raad wetend. ,,Ik dacht te b lk aan nicht", zei Mia, ,.toen kakt." v twee van ons gauw tnge- il'Geef 11. un l'e mijn lusje maken?" stei0J?aar", klonk het. Een beetje Anton. We zjjn het er tegenwoordig over eens, dat men God vroeger vaak te zeer heeft gezien als de grote Verbieder, dat men in het Evangelie wel eens over de lief de heen lieeft gelezen. Dat was een gro te fout, die zich wreekte met ongeloof, opstandigheid, onoprechtheid. AI die ouders, die het anders willen doen en die meer tot de kern van de zaak willen doordringen, moeten eens de aflevering lezen, die het maandblad „School en godsdienst" {Arksteestraat 1. Nijmegen) aan de godsdienstige op- Het internationaliseren van de codes voor wasbèhandeiing neemt toe. Deze week heeft de textieletiket- tering weer een stap voorwaarts gemaakt. De wasvoorschriften zoals die in kleurige code staan aangegeven op de innaai-etiketten van velerlei tex- tielgoederen, zullen op dezelfde wijze als in ons land nu ook in Duitsland dienst gaan doen. Een soortgelijke overeen komst, die beoogt tot een internationale regeling te komen, ten gerieve van de Europese huisvrouw, die steeds meer met geïmporteerde goederen te maken heeft, wordt ook voorbereid met Zwit serland en Italië. voeding op de kleuterschool heeft ge wijd. Daarin worden nieuwe richtlijnen gegeven voor de kleuterleidsters, richt lijnen, waarnaar misschien nog niet overal gewerkt wordt, getuige de won derlijke verhalen, waar kleuters soms mee thuis komen, maar die toch in de komende jaren het kleuteronderwijs op dit terrein zullen bepalen. Het. is overigens altijd gevaarlijk om de verhalen van de kleintjes zonder meer aan te nemen. Ze jokken niet, maar ze zien de werkelijkheid heel an ders dan wij. Ze halen uit een verhaal net dat, wat hun aandacht trekt of hun genoegen verschaft, ze associëren het frank en vrij met dingen, die ze elders gehoord'hebben, ze mengen er een paar onbegrepen woorden daarom juist zo aantrekkelijk en een paar drup pels fantasie doorheen en bieden ons een resultaat, dat ons de haren te ber ge doet rijzen. Koept u niet te gauw: „Zijn ze daar op school nu gek gewor den?" Het is vaak uw kleuter, die van spontane improvisatie en waarheidsge trouwe verslaggeving een onherkenbare cocktail heeft, gebrouwen. Ook als de kleuterleidster zich aan deze nieuwe richtlijnen houdt, zal het jonge kind daarom nog wel eens met vreemde en ontstellende interpretaties naar huis komen, maar dat is niet zo erg. Hoofdzaak is, dat men hier met liefde en verstand heeft uitgemaakt wat het kind kan bevatten. Enerzijds waarschuwt dit rapport tegen al te „lieve" opvattingen. Het vraagt om vermijding van verklein woorden, het raadt aan het verhaal van de Geboorte eerst te vertellen, nadat er over Jezus als volwassene is gesproken, om te voorkomen, dat de verbeelding blijft staan bij het ver tederende toneel in de stal, anderzijds legt het er de nadruk op, dat er niet te veel geleerd moet worden. De kleu ter Is nog in het stadium van het spel. Het spel is zijn manier om het leven te benaderen, om ervaring! op te doen. Hij kent niet zoals wij de grens tussen ernst en spel. Willen we het kind dus tot God bren gen, dan hoeven er geen regels geleerd, geen dogma's verklaard te worden, zelfs niet op kinderlijke wijze. Het is genoeg om de aandacht van het kind van tijd tot tijd vooral niet te vaak, zegt het boekje op God te vestigen. Hij is de Maker van alles, Hij is groot en vooral ook goed. Hij houdt van ons en heeft de aarde voor ons bewoonbaar gemaakt. Dat kan met sprekende voorbeelden ge ïllustreerd worden, zelfs zo, dat er na afloop van zo'n vertelling bijna vanzelf een gebedje volgt. Geen „Onze Vader", geen „Wees gegroet", maar een sim pel „God is groot, God is goed" of een „Dank u, Heer", of „Blijf altijd bij ons, Jezus!" Dat is bijna revolutionaire taal, want hoe lang is het niet In het katho lieke gezin gebruik geweest, dat het kind, dat nauwelijks praten kon, al pro beerde te bidden, meer tot vermaak dan tot stichting van de huisgenoten. iiiiiiiiiiHtiiiiiiiiiiiilililtiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilMiiit uimiiiiiiiiiiiii!HiiiiMiiii)iiiiiiiiiiiiiiiiiiii)iiiimimiiiiiiiiiin Het ligt zeker niet in de bedoeling van de samenstellers om deze gebruiken als verkeerd te doodverven, maar toch is het goed, als we ons eens afvragen, wat voor zin dit moeilijke bidden voor het kind zelf heeft. Vaak bereiken we er alleen maar mee, dat het gebed, als het kind het eindelijk kan begrijpen, als het ware „afgesleten" is en nauwelijks meer in zijn volle betekenis bevat kan worden. 9? Hetzelfde gevaar bestaat bij een te vroeg vertellen van bijbelse verhalen, waarvan de strekking het kind toch ont gaat. Later is het dan „oude kost", ter wijl het ogenblik, waarop de jonge mens voor de altijddurende nieuwheid van het oude verhaal ontvankelijk wordt, nog heel ver is. Gemakkelijker wordt hét er niet op voor de kleuterleidster. Deze methode vraagt van haar niet minder dan dat zij zichzelf zal verdiepen, haar geloofsschat Advertentie HANDEN HOUDEN HOUDT ZE MOOI elk jaar uit Spanje wegtrekt, het grote avontuur van de schimmelrit langs schoorstenen tegemoet. De Boogschuttermens is „fatsoenlijk en meestal conservatief". Wie zou dat in dit geval durven tegenspreken. Hij is „overvloeiend van levensvreugde" en hij „weet zich overal op de juiste manier te bewegen". .Treffender karak teristiek van Sint Nicólaas is ondenk baar. In hoeveel gezinnen, scholen, te huizen, bedrijven, «tiulcntenkroegen, winkels, moet' hij niet letterlijk of fi- (Advertentie) fj ScAl6arige herziene druk is ver- de ril n van „Lekkernijen voor rett' ,omhermaand", een brochu- jt'su.de v an het Voorlichtingsbureau i hi? ag. Voor vijftien cent te ast ?cht dl Benoemd bureau. Koningin- N dutzH?'. Haag. Bij hetzelfde bestellen een tiende druk ep a„eötnS van de schoolgaande „cti? als ®esde druk van „Onze voe- "ef.:De h a ou,der worden". Beide tien 8 hiinlHen bewijzen dat die fol- 11111 dienst doen. Sinterklaas, hei lig, maar in toe nemende mate commercieel, heeft een handige ontdekking gedaan. Hfj heeft de „Die renriem" heront dekt. Het .is een reuze manier om dingen, die iedereen allang heeft, een nieuwe cadeau- waarde te geven. Er zijn ballpoints' res pectievelijk met het teken van de stier, de kreeft en de weegschaal, er zijn stukken zeep met het merkteken van de schorpioen en de maagd, zakdoek jes en sierdoeken bedrukt met de hele 'Tmram van de ram tot de vissen. De boekjes waarin men vinden kan, hoe de „ster" waaronder men geboren is, de persoonlijkheid heeft beïnvloed, zijn als cadeautjes óók erg in trek. In deze tijd van het jaar is de „Boogschutter", voor degene wiens verjaardag valt tus sen 22 november en 22 december, bijna uitverkocht. Er zijn massa's mensen, die „niet geloven aan die on zin", maar er zijn er veel meer die het in hun hart heel leuk vinden om eens te ruiken aan dat mysterieuze verband dat sinds de oeroude tijden gelegd wordt tussen de tekenen aan de sterrenhemel en de levenden op aarde. Hoe ook, het is wei een amusant spelletje om de ka raktereigenschappen te ontdekken, die worden toegeschreven aan je sterrete- ken. Er klopt altijd wel iets. Toen we de stoute gedachte kregen om Sinterklaas zelf eens aan de tand te voelen wat betreft de Dierenriem, waar hij, zoals ieder ander ook ergens in past, bleek het frappant te kloppen. Sinterklaas verschijnt hier eind novem ber, begin december, hij is dus een Boogschutter. BÜ een figuur als Sint Nicolaas kun je gerust zijn. verschij ningsdatum nemen voor zijn geboorte datum. Hij is onder en boven de wet, trouwens, wie weet precies wanneer hij geboren is? Op de heiligenkalender komt hij voor op 6 december, zijn sterfdag, ook te beschouwen als zijn geboortedag voor de eeuwigheid. En is hij op aarde, waar hij jaar op jaar te rugkeert, niét een beetje eeuwig? Maar goed, Sint Nicolaas te paard lijkt zelfs op het Boogschutters-teken, het galop perend paard met zijn vier benen op de grond, en daarboven de centaurfi guur, mikkend met pijl en boog naar een hoog hemels zegt de astrologi sche beschrijving doel. Prent uit „De Sterrenspiegel". Aan de hand van een populair astro logisch boekje zijn we eens nagegaan wat ons zoal onthuld wordt over de Sint als Boogschutter. In het betrokken deeltje, een van de twaalf, in de.aller aardigste serie „De Sterrenspiegel" uit het Frans vertaald, aantrekkelijk verlucht en uitgegeven door Breughel, Zwolle, vinden we wel wat frappante staaltjes. Een Boogschutter of Sagit tarius „heeft een passie voor grote rei zen" dat is dan meteen in de x'oos „voor verkenning en praktische onder zoekingen". Wat doet de Goedheilig man anders in deze tijd, rijdend van schoen tot schoen en wikkend en we gend wat hij de kindertjes brengen zal. De Sagittarius „koestert geen vrees voor de oneindigheid van tie ruimte". Inderdaad, wie durft er zoals de Sint bjj nacht en ontij over hoge daken te rijden, elk jaar hogere, nu met de mo derne flatbouw? En aarzelt de oude man zelfs niet om, als het verkeer dat vraagt, in een helikopter neer te da len? I-Iij „hunkert naar avontuur", zegt de psychologische horoscoop, „hij tracht te ontsnappen aan zijn omge ving". Dat is nu zo'n onthulling, waar door een mens zichzelf beter en eerlij ker leert kennen. Want wie weet is dat i. vel de reden, dat de Sint guurlijk opdraven, en overal weer weet hU precies wat hü juist in dat milieu moet zeggen, moet doen, moet geven, hoe hjj moet vermanen of prüzen. Maar hjj is ook „diplomaat". Juist, dat brengt zün hoge geboorte mee. En „niet zonder trots neemt hü risico's". Ja, sommige surprises en sommige rij men brengen wel eens ecu klein risico mee. Dat is juist die heerlijke spanning van pakjesavond. Telkens benadrukt de sterrenkundige karakteristiek de „lust tot reizen". De Bc igschutter-reiziger, wordt gezegd, „vertrekt, wanneer. ,hU wil en komt aan wanneer hjj wil". Ook dat klopt hele maal met het onverwachte karakter van het verschijnen en verdwijnen van de man in de rode tabberd. Wat de fy sieke trekken vermelden van de 'Boog schutter-man is merkwaardig toepasse lijk op de Sint. „Hij is onvermoeibaar". Wie kan dat tegenspreken van deze fi guur die schier alomtegenwoordig is, zelfs op drie plaatsen tegelijk kan zijn. Daarenboven is hy „d°l op een baard". Geen sterveling geloven wij, is zo dol op een baard als Sint Nicolaas, die he lemaal zichzelf niet zou zijn als hij clean-shaven was. Jaren geleden heb ben wy hem eens op bezoek gehad, op zijn terugweg naar Spanje, wat haastig, en zoals hy het noemde, in reiskleding. Hij had wel een zak met cadeaus bij zich, maar hij excuseerde zich, dat zijn pontificale gewaden reeds waren inge pakt, ook de baard. Het was lang niet zo echt. Wat. hij zei was veel minder in drukwekkend nu hij het niet uit sprak boven de mee bewegende gol vende witte dos. zal verruimen, zodat ze, van die echte rijkdom uit, het kind in werkelijk con tact met God zal brengen. Haar voor bidden moet zelf bidden zyn, geen con trole op gesloten oogjes, gevouwen hand jes of een eerbiedige houding. Moeten we nu het kind, dat al spe lend God ontdekt en leert kennen, dit alles helemaal op zyn eigen manier laten beleven? Gelukkig hangen de sa menstellers op dit punt niet de grote vrijheid aan, die een tijdlang het laat ste woord bij de opvoeding was. Ten eerste moet de kleuterleidster in de korte ogenblikken, die zij aan specia le religieuze onderwerpen wydt twee keer een kwartier per week sug gereert men proberen een sfeer van blijde rust te scheppen. Ze wordt echter wel gewaarschuwd, dat het kind uit de zwak-sociale omgeving minder rust heeft' dan het kind uit het harmonische gezin, maar in ieder ge val moet ze een te grote vrolijkheid of luidruchtigheid vermijden. Ten tweede kan men van het kind tijdens zo'n kort onderhoud een eerbiedige houding vragen. Het heeft tenslot te niet alle impulsen te volgen en kan bijvoorbeeld ook heel goed leren in de kerk stil te zijn, zacht te praten, voorzichtig te lopen. Het boekje noemt verder een hele reeks onderwerpen uit de Bijbel en uit de naaste omgeving van het kind, waar het gesprekje over God bü aangeknoopt kan worden. Om de gevoelige, oprechte godsdienstige manier, waarop het de stof benadert kan het niet alleen voor kleuterleidsters, maar ook voor ouders een leidraad zijn en een aanleiding om zich wat meer in dit vraagstuk te ver diepen. We hebben vooral bewondering voor de consequente poging om af te rekenen met de spinnowebben en stof nesten, die dit onderwijs te lang hebben aangekleefd. H.Sw. Advertentie V" V Imp. V I PARCCfcjN.V. Den H»J •V«V«V4V»V«V«,»V»VêV«%"»V»V»V simpel" (Balmain) Koninklijk (Heim) S >^*V» '.V<N\ Dat hjj iets „nobels en blijmoedigs" heeft, „ontslaan door waardigheid en eenvoud", is de december-bisschop ten voeten uit. Ook dat hjj „in zijn werk graag een beetje vaderlijk is" en dat (lij „handig en aardig kan praten". Slechts één eigenschap die Boog schutters wordt toegeschreven, past to taal niet op de Sinterklaas die nu de advertentiepagina's doet overlopen van aanbiedingen. „H'i bekommert zich meer om geestelijke dan om aardse zaken", zegt de karakterhoroscoop. „De wereld waar het geld heerst, krügt geen vat op hem". Ach ja, zo was het misschien vroeger, in die goeie ouwe tijd. Maar nu is hij omgekocht tot pu- bliciteitsman voor ill®*- Hjj is verkocht met huid en haar. met haard en mtJter. A.Bgl. (Van een medewerkster) ZWART is deze winter troef, in alle vormen en mogelijkheden; simpel, koninklijk, romantisch, bizar, een samenvatting van „De dame in liet zwart" zoals zü in vele verschijnin gen door de geschiedenis is geschreden. Steeds had haar komst een diepere be tekenis. De eerste keer veroorzaakte zij een shock als geraffineerd staaltje van de allereerste couture-kunst waarbij oude vooroordelen en daarmee gepaard gaande kledingvoorschriften overboord werden gezet. Dat was aan het Bourgondische hof in do veertiende eeuw. De dame in het zwart kwam in do gestalte van een prin ses. Rank en slank schreed zij in een nauwsluitend, zwart lakens kleed met meterlange sleep omzoomd met herme lijnbont de kathedraal binnen, de plaats waar men „gezien" werd. „Hoe durft zij" fluisterde men: „zwart is de kleur van de dood." Bijgeloof speelde hier parten maar ook liet feit dat goed ge kleed gaan in die dagen betekende, zo bont, zo rijk, zo kleurig mogelijk. Toch voelden alle dames zich plotseling slécht gekleed want het zwart flatteerde en was bovendien het eerste staaltje van couture, het omsloot het lichaam als een handschoen. „Schande" vonden de kerkelijke overheden, ..duivelse ver leidingskunsten." Maar de dame in het zwart had haar entree gemaakt: ze ging nog verder, ze di >sg voor het eersi een decolleté en zowaar voor het eerst in de geschie denis een hoed. Een zwarte bontmuts. En iedere vrouw die zichzelf respecteer de droeg voortaan ook zwart. Want dat betekende eveneens: afrekenen met ouderwetse vooroordelen en onderstre ping van de eigen persooniyicheid. Met het dragen van zwart begon de emanci patie van de vrouw en dat was het be gin van een modern gezelschapsleven waarbij tegelijkertijd de traditie van mumiiiuuiiuitiiimmmuiiiiHiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu-uiiiiiiiiiiMmiüiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii „het zwarte jurkje" voor ceremonieel en feestelijkheid ontstond. Mode-ambassadeur René, hertog van Anjou bracht het modenieuwtje naar het-Parijs van de veertiende eeuw: Ve netië. En daar, in de barok-paleizen groeide het zwarte jurkje uit tot een duizelingwekkend gewaad dat tot op van daag de modekunstenaars inspireert bij het ontwerpen van feestkleding. Want Florence's koopmansdochters was he.t Franse „jurkje" wat tè simpel. Zwart dat wel, maar dan zwart fluweel dat schitterdé van de juwelen, rpk gebor duurd met écht goud en waarin meters en meters stof waren verwerkt tot dra perieën en losse fladderende panden die mee deinden in de dans. Er hoorde een mantel bij van goudbrokaat, geparfu meerde handschoenen en vreemde sie raden: een ring met magische steen die in vergif gedoopt een lastige, minnaar (Advertentie) D-i- romantisch (Lauvin Castillo) van duizend hovelingen, allen gekleed in zwart fluweel en edelstenen. Dan maakt ook hier de pest een einde aan alies. Een andere vrouw in het «wart mankt haar entree, een barmhartige zuster in zwart wollen, kleed, wit aan hals en pol sen, ingetogen, naar binnen gekeerd. Men volgt haar voorbeeld, een wereldse levenshouding is niet langer in de mode, nee. religieuze inkeer is liet teken van goede smaak. Geestelijke inkeer en ver dieping gaan samen met eenvoudige zwarte kleren waarbij alleen smetteloos wit linnen aan hals en polsen de enige luxe is. Dat is liet kenmerk van de ech te dame in die jaren van Venetië lot Amsterdam, van Brugge tot Engeland en tegeljjkertyd is daarmee het klassiek geworden zwart-wit geboren, dat later heel chic en kostbaar wordt wanneer het witte linnen door echte Valencien- nes-kant wordt vervangen. Dan vor- dwijnt de dame in het zwart lange tüd. Tot zjj in 1860 opnieuw versc-hünt. Dit maal in Parijs. In een wolk van zwarte tule. Tule, tot op vandaag nog feeste- ljjk in de danszaal, maar gecreëerd voor de romantisèh-meJaneholieke vrouw die weg wilde zweven in de droom, wég uit een wereld die steeds harder, materia- listischer werd, waarin steeds minder plaats was voor de droom. Die droom die heel Europa, in de tweede helft van de vorige eeuw, probeerde terug tc vin den in de lege palazzo's van Venetië, van Florence waar men, zelf schim ge worden in zwarte sluierachtige tule ge huld, luisterde naar de ;wind Diezelfde palazzo's waar nu het mo derne Italië zyn grote modeshows houdt en waar de dame in het zwart opnieuw haar entree maakte. „L'histolre se ré- pète toujours!" kon doden. Of een gouden Schakelket ting met ineengestrengeld monogram als teken van het trotse „Ik" dat niets en niemand vreest, zells niet als de pest uitbreekt en héél de stad bezeten is door een ondergangssfeer. Als ieder een nog éénmaal wil dansen, wil léven, machtig, rijk zijn. Op straat rukt men elkaar de met juwelen bestikte zwart zijden gewaden uit de hand die aan ge storven hoge vrouwen hebben toebe hoord. Begerig kijkt men op naar dat éne paleis waar de pest nog niet is door gedrongen en waar de dans doorgaat (Advertentie) Het gekleurde omslag van een non met op de achtergrond een Don Juan is niet bepaald waardig maar wel handig voor de ver- hoop voor de aangrijpende levens beschrijving „De drie witte sluiers" van de zeer bijzondere Italiaanse vrouw, de markiezin Alessandra di Rudini, die na een veelbewogen werelds leven als Carmelites stierf in 1931. Ze was van hoge noblesse, door afkomst en ook door innerlijk, zeer begaafd en zocht met de hele inzet van zichzelf naar een volwaardige levensvervulling. Noch een kort,, vlak huwelijk, noch een harts tochtelijke liaison met de beruchte dichter d'Annunzjo, gaven haar dat. Pas tot een onvoorwaardelijke overgave van alle grootheid in zichzelf kwam ze na intrede in de Karmel van Paray-le- MoniaJ in Frankrijk, wat ook het offer betekende van het achterlaten van haar twee zoons. Van deze biografie, waar voor geput is uit authentieke bronnen zijn de hoofdstukken over Alessandra, onthecht en nederig levend als zuster Maria van Jesus, maar gloeiend van liefde en de sterke stimulans tussen haar medezusters, het meest aangrij pend. A. Bgl DRIE WITTE SLUIERS door Lucy, Napoli Prario. Uit het Ita- Jiaans vertaald door Jeannette M. Hollaar. Uitgeversmij. Pax, Den Haag. D ikhóofdige kihdeftjes met piekha ren buitelen in -athletiache hou dingen over de notenbalken die de kaft van het boekje „Kleuter deuntjes" sieren, Ook in het binnenwerk héei't de tekenarés Fiep Westendorp haar kostelijke invallen, kwistig rondge strooid. Tussen de acht en dertig liedjes, die Herman Broekhuizen verzameld heeft uit het radlopcogrardma „Kleu tertje luister". Koddig en simpel van tekst, rekening houdend met de beperk te omvang van de kinderstem en ruim schoots gelegenheid gevend tot impro visatie in tekst, doet dit genre liedjes het zeker wel bij de kinderen van de fröbel school en eerste en tweede klas. Te meer daar vele ervan berekend zün op „vrpe expressie" (een üverig bereden stokpaardje van moderne kinderosycho- logen) „maniertjes" zeggen de Kinde ren zelf, en soms tot complete éénacters aanleiding geven. Dat deze liedjes een aanvulling zoudert betekenen van de juweeltjes, die de traditie van de kin derzang heeft opgeleverd, met hun rijk dom aan ritme en melodie" lijkt wat pretentieus en overdreven, maar menig kind zal er plezier aan beleven, met dit boekje op de knieën bij de radio met het kinderkoor meezingend, of zelf de melodietjes proberend (een uitstekende gehooroefening, waarbü de piano of de blokfluit wel te hulp mag komen). Ouders of kleuterleidsters kunnen het hoogstens betreuren, dat er geen piano begeleiding bij uitgeschreven is, dat wordt dus improviseren Uitg. De Toorts, Haarlem. M. A.-VR. KLEUTERDEUNTJES, verza meld door Herman Broekhuizen. Uitg. De Toorts, Haarlem.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 17