CONTACT Treurspel Thomas More van H. Roland Holst Van Dalsum in titelrol „Arsenicum en Oude Kant voor de TELEVISIE DAGPUZZLE m In DE GEHEIMZINNIGE STER DE LAATSTE y 1 Alfredo O 5f Dinsdag als hoorspel voor de K.R.O. Befaamde comedie verfilmd Van „tophit tot Mozart Wij luisteren naar. De misdaad van Richard Koss Vanavond Wij kijken naar Kalm Gidsen-w eekeinde over Anti-Honger-Actie ep V B MAANDAG 11 DECEMBER 1961 pagina 2 55 ipe Kaarslicht maakt uw tafel tot feestdis! GOUDA KAARSEN 7 3 U 15 DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY door HERCE 59 Zo 'n dievenbende!... Sjacheraars I Hamsteraars I der hoofden Haddock! Laat me Jos Jk ga t ze even vertellen Die J uister nu eens Haddock! kapitein, ka/m Luister nu eens!..Je schiet er niet* mee op om naar die kerel terug tf. gaan HVeet je, wie de Pea ry-expeditie bekostigd heeft F Hee F.Vanmorgfj, hSZrdékradio! Boh!winkelno9 ?-'■ W F* tt Die bankier van mij dat scheten t- Sao RipoIk wit motorolie -.. Duivekaters. O.en weet je ook, wie de eigenaar is van de Go)den Oil P Nee P Bank BoMwinke! te Sao Rico Begr/jp je het tw*. Laat me Los !Jk ga die lui in mootjes hakken BJijf hier,, kapitein! Ik heb (%een pracht dSLedM Om ol/e te krijgen F Kom mee ItVe t>e~ praten ai/es eens f b/j een gJas r/hiskj- Hier./aten v/e binneh' hier ERIC DE NOOR: Wh! 89. Goed verscholen in de omringende bossen hebben de Franken na hun overhaaste vlucht voor de oprukkende Hunnen hun ten ten opgeslagen in het midden van een open vlakte. De gehele dag weerklinken in de wouden de bijlslagen der houthakkers, die bezig zijn in allerijl een borstwering op te richten. Wel heeft de Hun zich nog niet in deze streken laten zien, maar men kan nooit weten. In ieder geval zijn op hooggelegen punten verspie ders geplaatst, zodat de bevolking van het kamp waar bijna dage lijks nieuwe vluchtelingen bijkomen tijdig gewaarschuwd kan wor den. Blijkens de laatste berichten trekt de hoofdmacht van Attila's leger in de richting van de stad Metis (Metz) en het gezicht van de jonge Frankenkoning staat somber, als hij met Eric, Erwin, Svein en Allan de Heruli de toestand onder de ogen ziet. Van de bo den, die zij uitzonden naar de Romeinen, de Bourgondiërs en de WeS1' gothen, is nog geen een terug. „Ik zie er van komen, dat wjj allee" tegenover Attila's horden komen te staan," zegt Merwig. „En w®,, moet er dan van de vrouwen en kinderen hier in het kamp worden Op dat ogenblik treedt een gespierde Frankenkrijger de tent binnef1- „Onze verkenners melden de nadering van een troep ruiters," zegt hU_ „Romeinen!" „Gelukkig," roept Merwig uit, „dat zal de edele Aeti"s zijn. Met zijn hulp behoeven we geen Hun te vrezen. Laat ons hem te" gemoet rijden." zr3s lUiJUÜ Examens KaarslichtKerstlicht GOUDA KAARSEN oor RICO BULTHUIS P enriëtte Roland Holst-van der Schalk voltooide haar treurspel in verzen, dat zy aan Thomas More wijdde, in 1912. De eerste voorstellingen werden in 1949 gegeven door de toneelgroep Comedia onder regie van Cor Hèrmus, die zelf de titel rol speelde. Ruim twaalf jaar later zendt nu de KRO het stuk als hoorspel uit met Albert van Dalsum als Thomas More, Elisabeth Anderson als zijn dochter Margreet en Ton Lutz even als in 1949 als Kingston, konstabel van de Tower. (Dinsdagavond van kwart voor negen tot elf uur via de radio.) Hoewel dit treurspel evenals het andere toneelwerk van de dichteres, waar het overigens boven uit steekt meestal een echt leesdrama werd ge heten, bewezen de voorstellingen door Comedia dat het ook op de planken uit stekend voldeed. Als men het nu leest ondergaat men op nieuw de eigen kracht ervan. Deze is gelegen in de poëzie van het spel, die een adequate, een geladen uitdrukking is van een sterke menselijke bewogenheid. Terloops wordt men getroffen door een uiterlijke actualiteit, die overigens min der betekent dan de dieper gaande blij vende innerlijke geldigheid. Ook hier ontmoet men in Thomas More een man voor alle tijden, overeenkomstig de treffende titel die de Engelse schrijver Robert Bolt voor zijn spel over dezelfde figuur, vond. lat Henriëtte Roland Holst een sterke innerlijke verwantschap met Thomas More voelde blijkt duidelijk uit het spel. Het is ook uit de gebeurtenissen in haar leven na te gaan. In 1911 was zij uitge treden uit de socialistische partij, de trouw aan de idee, aan de zuiverheid van de leer, stellende boven de 'rouw aan de mensen. Hiermede verkoos zij, na lang aarzelen, de eenzaamheid, die zij als een verschrikkelijke smart onderging, al leen verdragelijk omdat zij hoopte er door te worden gelouterd. De diepte van deze persoonlijke er varingen, terug te vinden in ,,De Vrouw in het woud", bepalen niet al leen de grondtoon, maar ook de men selijke kracht van haar „Thomas More". Het spel is geheel geconcen treerd op de vereenzaming van More, nadat hij uit 's konings dienst en daar mede uit 's konings gunst getreden is. Zijn naaste vrienden verloochenen hem weliswaar niet, maar en dat is veel erger begrijpen hem niet, in het uiterste ogenblik zelfs zijn meest geliefde dochter Margreet niet. Dit treft hem zeer smartelijk het klinkt in het stuk door als een streke, sonore toon maar het doet hem niet aar zelen, niet wankelen. In verheven overgave is hij bereid tot de dood, omdat deze hem verschijnt als het offer, dat door zijn volstrekte onbaat zuchtigheid ooit, misschien pas veel later, vrucht zal voortbrengen. Het is niet een vrijwillig gekozen dood. Door eigener beweging afstand ie doen van zijn ambt heeft hij er aan trachten te ontkomen. Robert Bolt laat hem uit- uitdrukkelijk zeggen: Ik ben niet gesne den van het hout, waarva: men marte laren maakt. Ook bij Henriëtte Roland Holst wijkt More tot het uiterste uit; dat uiterse lig in zijn geweten. Maar dat zijn hoofd tenslotte valt is toch de consequen tie van het leven, dat hij zich over eenkomstig zijn aard en overeenkom stig zijn idealisme, gekozen heeft. Tot zijn ambtelijke loopbaan, haar toppunt bereikend in zijn kanselierschap, is hy hier gekomen door zijn vertrouwen, dat hij de jonge koning, Hendrik VHI, in wie hij verwantschap aan de nieuwe ideeën der jonge humanisten vermoedde, zou kunnen brengen tot een verwezelijking van zijn Utopia, zijn idealistische heil- tijk. Henriëtte Roland Holst brengt dit prachtig onder woorden in een gesprek "van Thomas More met Margreet: en 't scheen in 't eerst als neigde het hart des konings naar mijn raad. Niet lang... 't Was 't gloren van een valschen dageraad waarop een somb'ri nacht van onrecht volgdebe drog... geweld... Ik heb het doel ge mist... De hoop die ontlook aan mijn morgenhemel, is sedert lang verwelkt; ik zelf ga door dwingelandij gebroken worden. Het is dunkt mij, geen vraag van wezenlijke betekenis, of de dichteres Thomas More tot in zijn motieven toe geheel overeenkomstig de historie te kende. Zij laat een mens zien, die op volkomen wijze en in alle oprechtheid zijn wezelljke ik trouw blijft. Zij doet dit op een niveau, dat boven de simpele realiteitsweergave uitstijgt, maar in kla re en dus eenvoudige dialogen de we zenlijke karaktertrekken van More voor ogen haalt. De sterke bewogenheid, die herhaaldelijk uit de verzen spreekt, vindt steeds een prachtig tegenwicht in de voortdurend voelbare vastheid van karakter, dat opeen welomlijnde over tuiging bouwt. De enkele figuren om hem heen zijn met een vaste hand ge schetst, vooral in hun dienende functie tegenover de hoofdfiguur, die zij niet al leen tegenspel geven, maar ook het re liëf, waarin hy in zijn beweegredenen zichtbaar wordt. Blijkens de opdracht van het spel aan Herman Kautsky zag Henriëtte Roland Holst in More „den eersten modernen communist". Toch is het niet eens merkwaardig, dat men in de manier, waarop zij hem menselijk waar maakt, ook de heilig heid kan ontdekken, als men daaronder verstaat het volledig beantwoorden aan staat. De vermetele onderneming strandde de manier van zijn, die men zich door op de machtsbegeerte van de koning, op 1 e'£en geweten ziet opgelegd, de weinig utopistische regeringsprak-1 RUTTEN BUSSUM, 11 dec. „Top of flop", dat was het begin van het VARA-program- ma zaterdagavond en het hield een po ging in om nieuwe „tophits" op hun toe komstige waarde te schatten, op hun „artistieke", dan wel op hun mercan tiele waarde, dat werd niet helemaal duidelijk. Enfin, het jury-lid Ria Valk verraste ons met deskundige opmerkin gen als „steen-goed", hardstikke —de ters" en en een „echte snertplaat" en Thom Keling trof ons aangenaam door Elvis Presley royaal onder tafel te ve gen, zoals het ons plezier deed dat het merendeel der aanwezige „tieners" het met zijn afwijzend oordeel bij hand op steken eens bleek te wezen. Er is nog hoop voor de toekomst. Tja, en daar was dan weer „Saint Ger main des Prés". Wij hebben met velen van de kijkers menen wij een zwak voor de figuur van Dorus. Maar hij was dit keer bepaald niet op zün best. Het „muizenliedje" was geen schijn van des tijds het „mottenliedje" en het „Op ma noeuvre" kwam hier op neer dat men op overbekende herhalingsoefeningen ging. Neen, de joyeuze noot, zoals bij een vorige gelegenheid „De harmonie van Krommenie", ontbrak dit maal. Zo dat er niet veel méér overbleef dan een nog al rommelig amusementsprogramma. Theo Eerdmans was weer in zijn ele ment in „Willens en Wetens" en bracht terecht uitvoerige hulde aan de heer Janze, die op eigen verzoek zijn tweede ronde overspeelde en nu ook prompt verloor. Aan het sportprogramma op zondag avond kan men nu wel merken dat de verplaatsing naar het vroege uur de kwaliteit er van niet ten goede is ge komen. Het werd gisteren althans op een griezelige manier afgeraffeld en bij de voetbalwedstrijden kreeg men lang niet alle doelpunten te zien. Tijdnood zal zal aan deze betreurens waardige gang van zaken niet helemaal vreemd zijn geweest. In „School voor volwassenen" tra den illustere toneelfiguren als Magda .Tanssens, Vera Bondam en Johan Bos kamp op. Maar ook zij konden niet voor komen, dat ook deze aflevering er een zonder veel merg bleef. Martie Ver- denius wil met haar „school" ons ken nelijk onze klein-menselijke gebreken voorhouden. Maar zij doet het zo akelig braafjes. En dat verbaast ons ietwat van een dame die destijds als conferen- cière, nogal eens het wapen van de scherpe ironie hanteerde. Het populair-klassieke concert was ditmaal helemaal en in alle opzichten populair-klassiek. En Arnold van Mill zong op voortreffelijke wijze een twee tal Mozart-aria's. H. Hn. HILVERSUM, 11 dec. Na de ac tualiteitenrubriek „Memo" van Peter van Campen, waarmee het programma begint, zendt de NCRV-televisie van avond het tweede deel uit van het te levisiefeuilleton „De vier dochters Ben net" dat door Cedric Wallis is bewerkt naar de roman „Pride en Prejudice" van Jane Austen. Onder regie van Pe ter Holland treden in dit spel o.a. op Mien Duymaer van Twist, Joan Rem- melts, lues Franken, Ann Hasekamp, Liselot Beekmeyer, Mar ja Habraken, Ramses Shaffy, Maxim Hamel, Pieter Lutz, Frans 't Hoen en Yda Andrea. Het NCRV-programma dat hierna wordt onderboken voor een NTS-uitzending van het derde deel: „Bloed, zweet en tranen," van de Britse filmserie „V for Victory," gebaseerd op de „Memoires" van Winston Churchill, wordt besloten met een forum, waarin onder leiding van prof. mr. dr. I. a. Diepenhorst de vraag „Staat het parlement buiten het leven?" zal worden behandeld. Aan dit forum nemen deel mevr. J. F. Schou- wenaar-Franssen, dr. W. Drees, prof. mr. W. H. Nagel, prof. mr. C. P. M. fcomme en do heer F. H. v.d. Wetering. HILVERSUM, 11 dec. De film- comedie „Arsenicum en oude kant", die morgenavond door de NTS wordt uitgezonden, is indertijd door de Ame rikaanse regisseur Frank Capra ge maakt naar het amusante blijspel van dezelfde naam, dat Joseph Kesselring heeft geschreven rond twee gekke oude dametjes, die zich geroepen voe len, met behulp van een glas wjjn en arsenicum een einde te maken aan het ongelukkige bestaan van eenzame oude heren. De naam Capra is verbonden aan enige van de beste filmcomedies die de cinematografie heeft voortgebracht, zoals „It happend one night", „Mr. Deeds goes to town" en „Mr. Smith goes to Washington", waarin hij de wapens van lichte ironie en zachte spot meesterlijk wist te hanteren in een nauwelijks merkbaar gevecht tegen maatschappelijke ondeugden en men selijke zwakheden. Eigenlijk is hef jammer, dat Capra „Arsenicum en oude kant" te verfil men heeft gekregen, een onderwerp, dat met al zijn originaliteit en al zijn sensationele wendingen, eigenlijk be neden zijn talent blijft. Want dit talent, dat zo gevoelig bleek voor menselijke verhoudingen, dwaasheden en ondeug den, vindt geen enkel aanknopingspunt in de wonderlijke, volstrekt ongeloof waardige figuren, waarmee Kesselring zijn grotesk toneelspel heeft bevolkt. Noch de gezusters Brewster, die uit menslievende overwegingen alleen staande heren Van hun trieste levens verlossen, noch neef Jonathan, die be roepshalve moordt, of neef Teddy, die zich president Teddy Roosevelt waant, hebben iets gemeen met een bestaan bare werkeijkheid en zijn slechts pro ducten van een (vilde fantasie, die aan geen enkele wet van logica en aan vaardbare mogelijkheid is gehouden. Voor dit soört dwaasheden, die by tijd en wijle wel eens ontspannend kunnen werken, zou Hollywood onge twijfeld meer geschikte regisseurs voorhanden hebben gehad, maar het had zeer beslist Frank Capra niet moeten kiezen, al was het alleen maar om zyn naam niet te verbinden aan een genre, dat te grof en te weinig genuanceerd is voor dit .speelse en ironische talent. Daarbij komt, dat het hele verloop van de handeling plaats vindt in de zitkamer van de gezusters Brewster. Aantrekkelijk voor een to neelleider, die met één enscenering kan volstaan, maar een handicap voor de ware filmregisseur, die grote re vrijheid van beweging verlangt. Capra doet dan ook alle mogelijke moeite om uit het enige studiodecor te ontsnappen en hieraan danken wij nog enige van de aardigste momenten uit de film, zoals de inzet, de ruw gespeelde (Advertentie) en in een algemeen gevecht ontaarden de baseball-wedstrijd, die als contrast moet dienen voor de stemmige rust rond en in het huis der Brewsters en de scènes met de taxichauffeur, die de hele film door moet wachten op het bruidspaar, dat door de bloedige ver wikkelingen zo wreed gescheiden blijft. Maar eenmaal binnenskamers valt de handeling uiteen in talloze fragmen ten, die aan sterk gedirigeerd toneel spel herinneren, waaraan vooral de enige normale Brewster, gespeeld door Cary Grant zich te buiten gaat Alles bij elkaar een filmklucht waarvan de griezelige en luidruchtige elementen nog eens met nadruk wor den geaccentueerd en die dus in niets de hand verraadt van Capra, meester in de lichte, menselijke comedie, wa intussen niet wegneemt, dat personen boven 18 jaar zich met de ryk ge- etaleerde dwaasheden wel zullen kun nen vermaken. KRUISWOORDRAADSEL 1 2 3 4 6 3 9 10 11 12 15 16 17 Horizontaal: 1. geneesmiddel; 4. wer kelijk; 6. pret; 8. lumen (afk.); 9. kroon (afk.); 10. godin van de dageraad; 11. grootmoeder; 12. voegwoord; 14 onder andere (afk.); 15. overblijvende gedeelte van een halm; 18. eens; 19. Engelse meis jesnaam. Vertikaal: 1. voorzetsel; 2. honingbij; 3. bijbelse figuur; 4. jaarlijkse aanvul ling van paarden; 5. kleurstof; 6. spijs; 7. kafferdorp; 13. vrij; 16. bid (Lat.); 17. spiebout. Oplossing van 8 december 1. mast; 2. aker; 3. sela; 4. trap; 5. port; 6. oker; 7. reno; 8. tros; 9. gems; 10. elan; 11. mate; 12. snee; 13. vals; 14. atol; 15. loge; 16. slem. DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man, 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleu ters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Naaicursus. 15.30 Viool en piano. 16.00 Lezing. 16.15 Lichte muz. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.55 New York calling. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Gram. 19.00 V. d. Idnd. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 21.00 Quiz. 22.00 Liederen en chazonetten. 22.30 Nws. ep meded. 22.40 Act. 23.00 Muz. lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n, 298 m. - KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45 Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.40 Schoolradio 10.00 V. d kind. 10.15 Lezing. 10.25 Gram. 10.35 Lich te muz. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan... vooruit. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Klankb. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 V. d. plattelandsvrou wen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 V. d. zie ken 16.30 Zlekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 V. d. jeugd. 18.20 Koorzang. 18.45 Ka- merork. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 2015 Muz. lezing. 20.45 Thomas More. 23.00 Nws. 23.10 Gram. 23.40 Gram. 23.55- 24.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service 330 m: 13.00 Ork. conc. 16.50 Gram. 20.00 Kamermuz. 21.30 Ork. conc. 0.06-0.36 Gram. ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en 247 m: 12.31 Filmprogr. 13.00 Gram. 13.31 V. d arb. 14.00 Gevar. muz. 16.00 Lichte muz. 16.31 Muz. bij het werk. 17.35 Gram. 18.31 Lichte muz. en ber. 20.31 Ge var. progr. 21.00 Lichte muz. 22.31 Gram. 23.40 Dansmuz. NDR-WDR 309 m: 12.00 Lichte muziek. 13.15 Gram. 16.00 Kamermuz. 17.20 Viool en gitaar. 17.45 Gevar. muz. 19.15 Jazz- muz, 19.45 Amus. muz. 21.00 Gram. 23.35 Ork. conc. 0.10 Dansmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m: 12.10 Ork. conc. 14.15 Kamermuz. 17.00 Kamermuz. 18.30 Operamuz. 20.00 Kamer muz. 23.13 Gram. BRUSSEL 324 m: 12.03 Gram. 12.35 Gram. 13.15 Kamermuz. 15.45 Gram. 16.21 Vlaamse kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Pianorecital. 17.50 Jeugdconc. 18.20 V. d. sold. 19.40 Gram. 21.15 Jazzmuziek. 22.15 Gram. 484 m: 13.15 Gram. 14.45 en 15.03 Gram 17.15 Oude muz. 18.30 Discographie. 20.00 Ork. conc. NTS: 20.00 Journ. 30.20 TV-lilm. 20.40 Doc. film. 21.05-23.00 Speelfilm. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.05 V. d. jeugd. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.20 Progr.-overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier uni? Heute. 19.15 Moeder is de allerbeste NDR: 19.25 Leven van de zee.) 20.CX Journ. 20.20 Doe. 21.00 TV-spel. 22.31 Laatste nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Speelfilm. 19.00 Harprecital. 19.31 Filosofie en lekenmoraal. 20.00 Nws. 20.30 TV-spel. 22.00 Lit. progr. 22.45 Nws. VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR 19.00 Gastprogr. 19.30 V. d. jeugd. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Film. 21.40 TV-spel. 22.05 Gitaarrecital. 22.20 Nieuws, Copyright Casterman (Van een medewerker) ZEIST, 11 dec. In het conferentie oord „Woudschoten" heeft de Neder landse Gidsenbeweging haar jaarverga dering en studieweekend gehouden. Ruim honderdtachtig afgevaardigden van districts- en-diocesane besturen wa ren bijeen om met het hoofdbestuur te praten over punten, die men als urgent dient te beschouwen. Het studiethema was: „De Anti-Hon- ger-Actie en de katholieke gelovige. Zo- als bekend zal de jeugd van Nederland van 8 januari tot 17 maart een grootse actie ontplooien in eén „10 x 10-actie", ter bestrijding van honger en ondervoe ding in de wereld. Opdat deze actie niet een activiteit zonder meer zou wor den, discussieerde men over de verant woordelijkheid van de christen in de westerse welvaartswereld ten aanzien van eigen levenshouding en eigentijdse beleving van de christelijke armoede en soberheid. Inleider was dr. J. J. M. Stieger, professor aan het philosophi- cum te Warmond. Een forum beant woordde vele vragen. Op dit weekend werd tevens afscheid genomen van mej. J. van der Wouw, lid van het hoofdbestuur, die de N.G.B. gaat verlaten, en van mej. J. Neyens, die voor een groot deel van haar hoofd bestuurstaak heeft bedankt. M Doet. A. ex. C. GRONINGEN, 11 dec. rechtsgeleerdheid: mevr. Idenburg-van Iperen, Groningen en J. Meihuizen, Amsterdam. Doet. ex. ge neeskunde: mej. H. J. Hospers, Haren- Gr., J. Hofstra, Heerenveen, W. Elting, Nw. Amsterdam, J. J. M. Festen. Leeu warden, J. B. Samson, Leeuwarden, P. Elzenga, Norg, en W. Dijkema, Gro ningen. Artsexamen le ged: R. G. Massaro. Heerlen en E. J. Smit. Sel- lingen. Bevorderd tot arts: H. R. de Goede, Groningen, F. S. Sjoerdsma, Enschede. Kand. ex. Nederlands: mej. N. Bouma, Groningen. Bevorderd tot tandarts: Y. O. van de Zee, Bolsward. th®"' UTRECHT, 11 dec. Kand. eX. B r, logie: K. E. Eijkman, Rotterdam.,^. J. F. A. A. de Beaufort, Zeist: A stra, Hoogeveen; mej. M. M. ,3[p- Velp-Gld; A. van Wijngaarden, ®er,api- bacht; G. A. de Groot, Axnstet Semi-arts ex; J. F. May, Sneek, ex: F. B. J. Bremer, Utrecht, O- gP driksen, Utrecht, K. O. Nordbye- u (Advertentie) 47 U moet niet schrikken, maar het is beter dat ik het u zeg, meneer Lucas heeft een eind aan zijn leven gemaakt. Lucia staarde hem in dodelijke schrik aan. Een eind aan... stamelde ze en toen begon te huilen. Het... leven... is ook zo... zo... zo... vreselijk... U moet het zich niet aantrekken, troostte Ross onhandig. Hij dacht: dit kind lijkt op Annie, die kan ook niet liegen, want hij had Lucia Filippo voor twee leugens op de vingers kunnen tikken, maar hij liet het maar zo, hy wist nu meer dan voldoende. Richard Ross verstond buitengewoon goed de kunst om zijn beroep en zijn particuliere leven gescheiden te houden, hij had er niet eens een waarschuwend kaartje voor nodig over hardheid en rechtvaardig heid, zoals de commissaris. Terug in de auto, zette hij het geval uit zyn gedachten en hij wijdde zijn fantasie aan Annie, zijn vrouw. Toen hij haar leerde kennen, was zij nauwelijks een en twintig en hij vijf en dertig. Nu was hij een en veertig. Hij was drie jaar getrouwd en Annie en hij hadden een doch tertje van tien maanden. Stel nu eens, dacht hij, verstrooid naar de weilanden kijkend, dat iemand Annie kwaad zou willen doen, wat zou ik dan be ginnen? Hij dacht er niet verder aan, wilde er niet aan danken en hij keek naar de koeien in de naderende schemering van de herfst. Moeilijke zaak, inspecteur? vroeg de chauffeur hem. Ross wendde het hoofd naar voren. Hy ant woordde, terwijl hij in het spiegeltje keek, aan de voorruit. Zelfmoord. "sses:. Waarvoor? Afpersing, geloof ik. Je weet, vervolgde hij col legiaal, daar kom je nooit makkelijk achter. Ze sturen u ook niet voor niks! Ross kon zijn lachen niet houden. Hij grijnsde breed. Hij dacht, je moest eens weten... De chauffeur ging door: ik zou me anders lie ver laten afpersen dan me van kant maken, dat kan je altijd nog doen. Ja dat is zo, gaf de inspecteur loom toe. Hij leunde achterover in de kussens en sloot de ogen. Plicht, eer en geweten, dacht hij, mijn hemel, dal geweten, dat miserabele geweten... Vijf voor half zes stopte de auto voor het pension van mevrouw Weber. Bridee smeet de deur wijd ooen en liep de inspecteur tegemoet. Ac-je-biieft! riep hij, zijn hand naar Ross uit strekkend, met een gebaar of hy ging toveren. In -s'tuin, tussen de struiken, naast het fietsenhok. Hij hield een zakdoek in zijn hand en wikkelde die voor zichtig open. Op de palm van zijn stevige, vierkante hand, lag, op de zakdoek, een klein, langwerpig fles- je. Rattekruid, zei Bridee, zonder kennis van za ken. Ross raakte het flesje niet aan, nam de zak doek voorzichtig uit de hand van zijn rechercheur en ging het huis binnen. Samen met Bridee, wiens hoed bijna afviel van ijver, liep hij direct door naar de tuin. Bridee wees. Daargeen voetstap in de buurt, wegge gooid. En kijk... vier sigarenpeuken. Als dat geen troef is, heet ik geen Bridee! Ross zei geen woord. Hij prees de gewiekste speurder niet eens, had er ook geen gelegenheid voor, want plotseling scheen alles tegelijk te komen. De tuindeur ging piepend open, het voorwiel van een fiets werd slingerend vooruitgeduwd. Tine draaide om haar fiets heen, sloot de tuindeur, die geen knip had en fiets, na een korte groet aan de beide P°ul n\P\ nen, in het hok. Ross wilde haar aanspreken. e\eP toen werd er gebeld en mevrouw Weber, nar op de drempel van haar kamerdeur, wist nr a\ee ze doen moest. Bridee holde door de keuken en v0r kwajongensachtig over de gladde gang, met zu r0<v- ten scheef, alsof hij op een ijsbaan stond, „pen- moordenaars en trok de buitendeur zachtjes met het gezicht van een filmdetective. acHap Wie bent u? vroeg Bridee. De kleine, Qr 0 man met het Indische gelaat keek dwars ed t rechercheur heen, glimlachte tegen de j\e e stak zijn hand uit naar mevrouw Weber, zucht van verlichting slaakte. k Goedendag mevrouw, neemt u mij nieSnoeê ik had mijn sleutel vergeten. Hij praatte s P' verder met zijn zachte, vlakke stem. H°s?-na nil ,5 derbij gekomen. Hij wees met een kort, bUn. tem. gebaar van zijn duim, dat Bridee een efflOJ cj o' moest gaan en deze gehoorzaamde, maar wiilig. a,i U is de heer Ishiguro? vroeg Ross. De„:j vr0,j5 geen antwoord, hoorde niets en zag niets- en mevrouw Weber naar haai Engelse ervaring*; 0p antwoordde stamelend met een schuin oog in <L dwarskijker naast haar. Ishiguro keek gang. Hij keek aan twee kanten langs ^os -t0nd- „n, deze een staande klok was, die in de weg „Jo& Ae Ishiguro vroeg of er post voor hem was g tot 11 nam de krant in ontvangst en wendde Z1L inspecteur. miPK-nt Ik meen, dat u mijn naam noemde j, K" Richard Ross stelde zich voor en verzocht jjiejAs onderhoud. De man met de Japanse naa" 0. trap oy pjets- een uitnodigend gebaar en ging de •ie i" vip volgde. Hij dacht: met dat soort begin \.urit-„gif stroop en likken is het enige wat je doen j z< de kamer gekomen, wees Ishiguro een j e]kac bleef hij staan en zette de vingertoppen teg waj® pi Ross vertelde, dat hij inspecteur van P°111' eer dat hy meneer iets vragen moest en of nw dat niet kwalijk wilde nemen. pgrf'0

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 2