Paus roept mensheid op tot vrede in GOEDHEID 55Houdt op met zinspelen op gebruik van geweld op itders lip! Groot aantal Parijzenaars trekt naar wintersport KERSTBOODSCHAP TOT DE WERELD A Ju Gizenga Fraai ontspanningsgebouw voor Italianen Buskruitramp edWe1. HELAAS. ER IS GEEN SNEEUW Spoorwegen en hotels kunnen stroom nauwelijks verwerken Kaartjes Kabelverbranding Bussemakershuis Oostkerk in Middelburg gerestaureerd Leider baptisten in Y.S. bij paus Decemberdagen vragetfonTdëbesté^tgaret] Ook politiek Extra -aaT I mm VRIJDAG 22 DECEMBER 1961 PAGINA 1 ROME, 22 december (K.N.P.) De boodschap, die de paus dit |?ar bij het naderen van het kerstfeest tot geheel de wereld "eeft gericht, is in de eerste P'aats een aansporing tot goed- leid. Jesus immers is de verper soonlijkte goedheid, de goddelijke i'on daarvan, en Zijn goedheid oet algemeen leergezag van de rede voor geheel de wereld. De Paus richt tot de leiders der naties een plechtige uitnodiging herder alles op het spel te zetten uan de vrede en het leven der lansen. Wie echter de gebeurte nissen rondom zich gadeslaat, 'dus de Heilige Vader, zou zeg- «en, dat in onze tijd schrik en npt koorts en een gevoel van °Pbehagen veroorzaken. kaarslicht flatteert! GOUDA KAARSEN 8iJ1TENLANDSE zijn belofte te ont trekken. Allesomvattend 50 Stuks in geschenkdow f. 2.S0 Aandacht voor het kerstnummer van Agfa vol FOTO-, FILM-, FLITS- en CAMERA-nieuwsl g Ia dro»"® symptonen iUn des te meer be- Sri, end' wanneer men bedenkt, dat de elk ',er mensen voorbestemd heeft te l'pr te begrijpen, te helpen en aan plan en' broederlijke samenwerking v»te maken, geduldig menings- aaïS 1®" b{j te leSfSen «n billijk de miï'se goederen, in liefde en rechtvaar- bllik te verdelen. Wanneer men een net H'®rPt op het hele en gevarieerde jo* V|hi betrekkingen tussen de volkeren on»i u'n binnenlands als internationaal Uw. ro vervolgde de paus, dan moet Vaststellen, hoever men helaas van de goddelijke leer af is. a^r is aiieS uitnodiging tot de vrede, (Advertentie) Een opzienbarende politieke gebeur- e,1's in de Congo moeten we niet e Kauw betitelen als een historisch Jboment. Want de staatkundige ver- °udingen in dit land zijn zo weinig 'labiel, dat ieder belangrijk politiek J®sultaat spoedig ongedaan gemaakt an zijn. Dat is een van de redenen ^aarom men sceptisch moet staan eKcnover bet akkoord tussen Adoela er> T sjombe. In april waren er al be- bcbten over een verzoening tussen ^'babethstad en Leopoldstad, maar Na" de Congolese hereniging is toen terecht gekomen. Ook in augus- ,Us bestond er aanvankelijk goede p°P op een verzoening lussen de b'euwe premier' van de Congo en de "Pfesident" van Katanga. Maar intus- 5^ hebben de Verenigde Naties doela militaire hulp verleend bij f!'n strijd tegen bet verzet van de .^tanganen. De toezeggingen, die siombe gisteren gedaan beeft, zijn ?ni met geweld afgedwongen, het- geen bij later altijd weer als een argument kan aan- "N voeren om zich aan KRONIEK Het is duidelijk dat de Congo zich economisch niet aande kan houden zonder de rijke Provincie Katanga. Toen 1 sjombe Z,lc" op tl juli 1960 losmaakte van e centrale regering, was dat een raihp voor de Congolese staat. Onze eUgde over liet einde van de Ka- anKaanse secessie wordt echter ge- ®niPerd door bet besef dat de Ver- Cili8de Naties tot nog toe wel zeer ^nzijdjg zijn opgetreden. De resolu- 'e' die de Veiligheidsraad op 24 no- Ve'Ttber aannam, was uitsluitend ge- cbt tegen Tsjombe, en van de op- aPdige activiteiten van de Congo- ese vice-premier, Gizenga, werd melding gemaakt. Een zwakke |^°8'ng van Amerika om de V.N. ook "Oen optreden tegen bet separatis- 'ïle 'n de Oostprovincie stuitte af °P een Sovjet-veto. De Russen staan p1jPers achter de pro-communistische v '2enga. Maar als de overeenkomst vatl Adoela en Tsjombe inderdaad an bestendige aard zou blijken te jP'1' zou nu alle aandacht geconcen- /eerd moeten worden op Gizenga s beleid. Euzenga, die zich altijd beschouwd als de politieke erfgenaam van °emoernba, is een buitengewoon ge- &arlijke fig uur. In Washington ziet wel in, maar de Amerikanen pobeii tot nog toe niet alle conse- PPenties willen trekken uit dit in- (j cbt, jn de Verenigde Naties werd i e zuivering van Katanga van „liuur- JnSen gezien als een noodzakelijke 0r,h van dekolonisatie, maar de drei gde rekolonisatie van de Congo a°r de communisten vormt een veel ?°[ere bedreiging. Terwijl door de Verwerping van Katanga aan Leo- "stad een einde zou zijn gemaakt laatste overblijfsel van YVes- rs kolonialisme in de Congo, loopt vf Oostprovincie gevaar in de in- °edssfeer van Moskou te komen. hier daarentegen schuilt onder het mom van schone woorden iwanneer tenminste de uiterlijke schijn nog hoog wordt ge houden) vaak een geest die juist het tegenovergestelde van vrede is. En de Heilige Vader voegde daaraan toe: ,,Het is de trots van de machtigen, die tot onderdrukking leidt, de hebzucht van degenen, die alles naar zich toehalen en het ene bovenop het andere stapelen, de hardheid van hen, die hun hart sluiten voor de noden van hun broeders, de on gevoeligheid van de genieters, die zich niets gelegen laten liggen aan het lijden van anderen, hoewel de wereld er vol van is. De paus herinnerde er dan aan, dat hij in zijn encycliek „Mater et Magis- tra" erop gewezen had, hoe noodza kelijk het is, dat men bezield is door de liefde van Christus. De bede van de paus om vrede bij de kribbe van Beth lehem wil dit ,iaar daarom in de eerste plaats een „afsmeken van en tegelijk een aansporing tot goedheid zijn, tot waardering van waarachtige broeder lijkheid, tot oprechte samenwerking die wars is van elk geïntrigeer en van al die elementen der ontbinding, die wij hier nogmaals onverbloemd bij hun naam willen noemen: trots, gul- zigheid, gevoelloosheid, zelfzucht. Deze aansporing Is des te dringender, aldus de paus, omdat het wederzijds wantrouwen oorzaak is van een groei end onbehagen. Alleen al de angst, die de mensen bevangt, wanneer zij die in spanningen zien om het geweld te de monstreren en de vijandigheid te ver groten, die angst alleen al is oorzaak ervan, dat de verkilling zich uitbreidt en steeds groter wordt. In een derge lijke situatie is het vanzelfsprekend dat wij denken aan het plechtige en ernstige woord van Christus, dat voorspelling en bedreiging tegelijk is: „Omdat de on gerechtigheid de overhand neemt, zal de liefde van velen verkoelen" (Mat. 24, 12). De mens is niet meer de goede, medelijdende, liefhebbende broeder. Hij is voor zijn naaste een vreemde gewor den, berekenend, argwanend, zelfzuch tig. „Maar," zo waarschuwde de Heilige Vader: „Het kwaad betreuren en ver foeien is niet -voldoende om het uit te- roeien. Wü moeten het positlef-goede willen. De goedheid moet* worden ver kondigd aan de wereld, opdat zij overal uit kan stralen en in elke vorm het per soonlijke en maatschappelijke leven kan binnendringen. Daarom moeet in de eerste plaats ieder mens individueel goed zijn." Voorts moet ook het gezin goed zijn: „De goedheid verzacht, maar versterkt ook het vaderlijk gezag; goed heid treedt naar buiten in de tederheid van (le moeder, drukt haar stempel op de gehoorzaamheid der kinderen, ma tigt hun uitbundigheid, zet abn tot de offervaardigheid die absoluut nodig is. Goedheid moet echter ook iedere levens uiting huiten het strikt huiselijke ver keer beheersen, de school, de verschil lende instellingen van het burgerlijke leven, (1e betrekkingen tussen de rangen en klassen der maatschappij.'' „Degenen, die goed zijn, weigeren te geloven", aldus de paus, „dat de menselijke overmoed de perken te buiten durft gaan. Naast de angst en de vrees immers hebben de posi tieve uitingen van goede, opbouwende en welwillende gezindheid hun plaats in het leven." De paus danktGodvoor voor en dat is Hem reden een oproep, een luide oproep te doen „Een oproep, tot hen, die in de economische sector macht bezitten, om desnoods alles op alles te zetten, maar niet de vrede en ook geen mensenlevens." Hij doet een beroep op hen om ieder middel aan te wenden, dat door de moderne voor uitgang ter beschikking staat, tenein de veiligheid en welvaart in de wereld te verhogen, maar niet om argwaan en wederzijds wantrouwen te zaaien. „Nog eens", zo vervolgde de paus, „grijpen wij met droefheid 1erug om de woorden uit onze encycliek „Mater et Magistra" tc gebruiken op betgeen we daar gezegd hebben, dat men name lijk enerzijds armoede en ontberingen ten tonele brengt en ach en wee klaagt over het spook van ellende en honger, terwijl men van de andere kant vaak op grote schaal de ontdekkingen der we tenschap, de successen der techniek en de economische hulpbronnen aanwendt voor het vervaardigen van verschrik kelijke werktuigen van ondergang en dood." „Vervolgens doen wij een beroep", al dus de kerstboodschap, „op degenen, die de kunst verstaan de openbare me ning te vormen of gedeeltelijk erover heersen, om Gods strenge oordeel net zo ernstig te vrezen als het oordeel der geschiedenis: wij vragen hun met om zichtigheid, eerbied en gevoel voor maat te werk te gaan. De laatste tijd heeft de pers bet verdriet ons dit te zeggen, maar wü doen het open en eerlijk (Advertentie) Chief Whip Waar goede stemming en gastvrijheid de boventoon voeren...daar ziet men ook Chief Whip in de bekende groene doos. Chief Whip - de Virginia der Virginia's - is nog altijd niet overtroffen in zuiverheid, smaak en kwaliteit. meegewerkt aan de voorbereiding van een sfeer van wantrouwen, afkeer en haat; zp heeft zelfs breuken in de hand gewerkt. De oproep van de paus richt zich ver volgens ook tot „de verantwoordelijken der volkeren, t0t j,en jn wier handen heden het wel en wee van de mensheid ligt. Ook zij z;j,i jnaaj. broze en sterfe lijke mensen." Zo waarschuwt hij: „Met angst 'n het hart zien uw gelijken naar li op; zij zijn eerder uw broeders dan uw onderdanen. En met het gezag waar mee Jesus Christus ons bekleed heeft zeggen wij tot u: Houdt op, houdt op met dat zinspelen op het gebruik van geweld; beeft hij de gedachte, dat gij een onvoorzienbare ]awlne van gebeur tenissen, veroordelingen en wraakge voelens ontketent. Deze lawine zou wel eens uit kunnen lopen op onberaden en zelfs op onherstelbare daden. Grote macht is u gegeven, niet om te vernie tigen, maar om op te bouwen: niet-om te verdelen, maar om te verenigen; niet om de mensheid te doen schreien, maar om arbeid en veiligheid te geven." Wü kunnen echter aldus de paus de droefheid van ons hart niet verzwe gen, dat er op heet bomende Kerstfeest nog volkeren zijn, die zonder vrede, zonder veiligheid, zonder godsdienstvrij heid zijn en die ieven in de angst voor het spook van de oorlog en de honger. (Advertentie) Vraag Uw fotohandelaar naar die interessante Agfa-editie. Een blad vol tips en winterfoto- nieuws! besfe kijk op foto's (Van onze Parjjse correspondent) PARIJS, 31 dec. Alle politieke na righeid en sociale beroering moeten niet uit het oog doen verliezen, (lat het Frankrijk economisch zeer naar (len vleze gaat en (lat een toenemend aantal Fransen in staat is het leven steeds fraaier te versieren. Jongste bewijs: de massale uittocht van Parijzenaars naar de Azurenkust en de oorden van win- tersportvermaak om er een Kerstvakan tie door te brengen, die velen tot na Nieuwjaar zullen kunnen rekken. Het verschijnsel laat dit jaar in omvang al les achter zich, wat voorgaande jaren reeds te zien hebben gegeven. Frankrjjks nationale spoorwegmaat schappij heeft zich genoopt gezien, ten einde te voldoen aan de aanvragen om vervoer van tegen een miljoen Parij zenaars, vanaf de Parjjse stations vierhonderd extra treinen in te leggen van gisteravond tot en met zaterdag avond. Zij is daarmede, ook met het oog op de veiligheid, aan de grens van haar capaciteit. Duizenden aanvragen om reservering heeft zü moeten afwij zen. De meerderheid van deze kerstvakan tiegangers zijn skiërs of als skiërs ver momde personen. In wrik tempo de po pularisering of democratisering van de sport op de lange latten zich voltrekt, wordt wel zeer afdoende duidelük ge maakt door het feit, dat het Franse Ski-Verbond zijn ledental in de afgelo pen twee jaar verviervoudigde. Onge twijfeld komt deze popularisering van de skisport goeddeels op rekening van het aantreden van de jongeren, dat zich thans voordoet op alie gebieden des le vens. Zij blijft niettemin een bewijs van de welvaartstoename en haar spreiding; de uitrustingskosten voor een aspirant skiër zijn nog altüd hoog. Helaas zitten aan deze overstelpende, zjj het verheugende aanwas van winter sport-beoefenaars enige nare schaduw kanten. Een ervan is dat de wintersport centra met geen enkele maat van rede- lükheid deze toevloed van gasten aan kunnen. Het betekent voor de skiërs, zo ze al opname hebben kunnen verkrijgen, onvoorstelbaar volgepropte hotels, pen sions enzovoorts. Het „hoe meer zielen, hoe meer vreugd" zal in dit opzicht, zo valt te vrezen, alleen gelden voor de hoteliers, restaurateurs en verdere han delaren in gastvrijheid en vermaak. De tweede zeer ernstige schaduwkant is, dat de beschikbare skipistes al even min toereikend meer zijn en het er zich op voortbewegen vaak een even grote mate van behendigheid en precisie vergt als het fietsen in de Leidsestraat op de spitsuren. Het aantal, vooral door onervarn skiërs op de pistes veroorzaak te ongevallen heet dan ook in de laatste jaren onrustbarend toegenomen te zün. Het Franse Ski-Verbond zint deswege op de samenstelling van een code voor „het verkeer per ski". Maar dit jaar hebben zü, die vertrek ken om de kerstdagen door te brengen op de sneeuw, nog een zeer bijzondere re den tot bekommernis. Zjj hebben hun ski's, zij hebben hun uitrusting, zjj heb ben de ernstigen onder hen hun gymnastische voorbereidingstraining er op zitten en zjj zün „in vorm": maar, ROME, 32 dee. (KNP) De paus heeft gisteren de voorzitter der Bap- tistenkerk in de Verenigde Staten, dr. J. H. Jackson in particuliere audiëntie ontvangen. Dr. Jackson was op terug reis van Nieuw Dehli naar de V.S. Hij is de derde autoriteit uit de protestant se wereld, die sedert enkele maanden de paus bezoekt. Een half jaar geleden bezocht de Anglicaanse aartsbisschop Fisher van Westminster de paus. Juist voor het be gin van de derde assemblee van (1e Wereldraad van Kerken was bet (1e bis schop I.ichterberger van de Episcopa le kerk in de V.S., die op heenreis naar Nieuw Dehli een bezoek aan (1e paus bracht. Het gesprek tussen de paus en dr. Jackson duurde een half uur. uiimmuun Tot nu toe heb ik een viertal besneeuwde land schapjes waaronder één uit het buitenland en twee zakagenda's per post mogen ontvangen. Mét de beste wensen voor de Kerst- dagen en het nieuwe jaar. Ik stel dat zeer op prijs; zó zeer, dat ik met spijt moet constateren, dat het aantal iedere keer weer af neemt. Ik heb betere jaren gekend. In 1952 bijvoorbeeld ging jit jn wel-be- schilderde drukwerkjes met sparren groen ten onder. Ik herinner mij dat altijd nog met genoegen. Maar toppunten van vreugde heb ik wat dit betreft beleefd in de jaren 1925-1928. Zij het dan in omgekeerde richting. In die dagen was het sturen van heilwensende kaartjes nog een maatschappelijke plicht en niet, zoals nu. een vrijblijvende kwestie, die dus ook steeds minder appelleert aan het menselijke geweten, stel zulke fijne folkloristische gebruiken facultatief en zij verlopen. Dat zie je maar weer Maar goed. In de twintiger jaren, waar ik nu over spreek, werd ik door mijn vader tegen het jaareinde steevast belast met het in de respectievelijke bussen duwen van kaartjes, die niet voor verzending per post in aanmer king kwamen. Ik deed dat altijd met grote overgave, die vrees ik, overigens niet altijd parallel liep met een juist inzicht. Maar wat wil je van de prille jeugd? En als er dus in de loop der jaren enige mensen zalig z;jn geworden buiten mijns vaders directe bedoelin gen óm, kan dat alsnog 0p mij worden afgeschoven. De tijden, echter, veranderen. Wij sturen steeds minder kaartjes. Wij dóén er niet meer aan. Jammer Soms mogen wij nou best eens van elkaar weten, dat wij het uiteindelijk goed met elkaar menen. Al zal het dan maar tegen het kalender-uiteinde wezen. Ja. ik wéét het; wij, Roomsen, doen altijd al onze best tegen Pasen. Maar, beminde gelovigen, laten wij niet ver geten, dat de goede wil van oudsher pas goed aan bod komt met Kerstmis. En dat het leven beteren in feite neer komt op een nieuw leven beginnen. iiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiHHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiin helaas, er is geen sneeuw. De berichten uit de wintersportcentra laten geen twij fel: de meeste pistes liggen vrjj van dit noodzakelijke ingrediënt. Wie sneeuw wil vinden zal tot bij de eeuwige sneeuwgrens moeten klimmen, wat daar beneden ligt levert slechts heel korte banen op en is veelal van een dermate dunne samenstelling dat het na de passage van de eerste af da- Iers vernield zal zijn. En, volgens de weervoorspellingen, zal het. welhaast een vonder mogen heten indien de eerstko- mende dagen in deze ongenietbare situ- atie verandering brengen. oor de ongeveer 700 Italianen, die in Enschede werkzaam zün is dezer dagen in het kantoorge bouw van een opgeheven machi nefabriek aan de Haaksbergerstraat een nieuw ontmoetingscentrum ge opend. Tot dusver waren de Italia nen voor hun amusement aangewe zen op de buiten het centrum van de stad gelegen kantine van de ge- meentehjke reinigingsdienst, welke zü moesten delen met de in Enschede te werk gestelde Spanjaarden. Door de grote toeloop voldeed deze kantine langzamerhand niet meer aan de te stellen eisen en was het noodzakelük een tweede centrum in t.e richten. De Spanjaarden blüven gebruik maken van het eerste centrum. De Italianen zün met hun nieuwe ontspanningfegebouw zeer in hun schik. Het omvat, een gezellig ingerichte re creatiezaal (met televisie en jukebox), een sport- en spelzaal, een leeszaaltje met bibliotheek en een spreekkamer tje voor een gesprek onder vier ogen met de aalmoezenier, de Italiaanse pater G. Pilati. Het gebouw dat de gehele dag geopend is, zal ook worden gebruikt voor het geven van voorlich ting. Dank zü de medewerking van het gemeentebestuur en de financiële steun van de. fabrikanten kon het gebouw door de Commissie Ontspanning Bui tenlandse Arbeidskrachten worden in gericht. Het centrum is bedoeld om de Italianen de mogelükheid te bieden de Enschedese leefgemeenschap beter te leren kennen. Er zün inmiddels reeds verschillen de initiatieven genomen om de con tacten tussen de plaatselü'ke bevolking en de buitenlanders te verstevigen. Men wil de Italianen en Spanjaarden, die zo ver van hun vaderland verwü- derd hun brood moeten verdienen, liet verblijf in de Twentse textielstad zo aangenaam mogelijk maken. Met kerst mis zal voor hen een diner worden gegeven. Er wordt voor beide groepen afzonderlek een nachtmis opgedragen en wel voor de Italianen (dank zij de vriendelüke medewerking van ds. J. Germans) in de Vredeskerk van de Nederlands Hervormde Gemeente aan de Varviksingel en voor de Spanjaar den in het parochiehuis van de St.. Jans parochie. Het betreft hier waarschijn lijk de eerste keer dat in het oosten van het land en misschien wel in liet gehele land dat in een protestantse kerk een H. Mis wordt opgedragen. Begin deze week heeft burgemees ter H. A. J. M. van Konings- bruggen in Culemborg de nieu we kabeiverbrandings-installatie van cle fa. J. M. Driessen in gebruik gesteld. Dit is dan een der eerste be drijven ter wereld, die door middel van watergordijnen de zwarte rook doen veranderen in onschuldige witte slierten, die via een hoge püpschoor- steen het luchtruim worden inge stuwd. Tot nu toe geschiedde dit ka- belbranden in de open lucht met alle nare gevolgen van dien. In nauwe samenwerking met het T.N.O. en de technische dienst van de Arbeidsinspectie en technici uit het bedrüfsleven heeft men een Verbran dingsoven ontworpen, die de prakti sche moeilükheden oplost. De kabel wordt in een ovenruimte gebracht en daar afgebrand. De vette dikke zwar te walm moet vervolgens vier water- IIIIllllllllNIIIIIIIMIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMI gordjjnen passeren waarvoor samen 15000 litèr water per uur nodig is. De roestdelen zijn dan uit de rook gehaald en bet water wordt afgevoerd naar een groot bassin waaruit later z.g. vliegas overblijft. Meer dan honderd ontwerpen zün uitgevoerd voor men het gewenste re sultaat had bereikt. De Chamotte Unie bouwde de ovens van vuur. en zuur- bestendig materiaal, terwül het be- drüf zelf voor de watervoorziening moest zorgen. Zelfs uit het Ruhrgebied kwamen industriëlen naar de bouw kjjken. De mogelijkheid is opengehou den nog vüf nieuwe ovens te bouwen, die vijfduizend ton kabel kunnen ver branden. De grootste leveranciers van sloopkabel- voor dit bodrüf zijn de Staatsmanen, elektriciteitsbedrüven en de Nederlandse Spoorwegen. isteren was het precies twee honderd jaar geleden, dat de oude stad Maastricht werd ge troffen door een grote bus kruitramp. De Maastrichtenaren, zo verhaalt ons de geschiedschrüver uit die dagen, werden in de vroege ochtend van 21 december 1761 opge schrikt door een enorme explosie: het buskruitmagazün, met 36000 pond buskruit gelegen onder de oude stads wal aan de Kommel, tussen de toen malige Brusselse en Tongersepoort, vlóóg in de lucht met alle gevol gen van dien. Het magazijn, de oude wal en de rondom gelegen woningen, waaronder twee patriciërshuizen, werden totaal vernield. De verderop gelegen torens van de St. Jan en de St. Servaas werden zwaar beschadigd evenals het klooster Calvarieberg; in de binnen stad bleef geen ruit meer heel. Ne gentien mensen werden gedood, onder wie de bewoonsters van de patri ciërshuizen aan de Kommel, prinses Frederika van Hessen-Philipsthal en freule Maria de SeUjs-Fanson. alsme de een twaalftal soldaten. Tot deze laatste groep slachtoffers behoorden de veroorzakers van de ramp, kanon nier Abraham van Citters en twee soldaten van het Schotse regiment. Met brandende flambouwen was dit drietal zo vertelde later de echtgenote van de omgekomen kanonnier aan de auditeur-militair, 's nachts het maga zijn binnengeslopen om buskruit te stelen, bestemd voor in Luik geleger de militairen, die deelnamen aan de zevenjarige oorlog tussen Pruisen en Engeland enerzüds en Frankrük-Oos- tenrijk anderzüds. Het tengevolge van de enorme explosie aan de Kommel ontstane gat in de stadswal kreeg weldra in de volksmond de naam Abrahamslook". Onder zeer grote belangstelling is in Bome het gerestaureerde lin- nenfabrikeurshuis geopend. Jan Bussemaker liet dit huis in 1779 bouwen en vestigde er een grossier- derij in linnen in, dat hü van huiswe vers betrok. Na de eerste eigenaar heet het. pand thans nog Bussemakerhuis. Het is een van de zeer weinige en gave oude dorps- en stedehuizen die Twente nog nik is. Het huis heeft behalve een markante voorgevel nog een nagenoeg oorspronkelijke indeling. Het pand werd in 1959 aangekocht door de Stich ting Bussemakerhuis, die zich ten doel stelt het huis in de oorspronkelijke staat te bewaren en gedeeltelü'k als cultu reel centrum in te richten. IIIIIIIIHIIIIIU»!IIIIIIIIIIIIIIHIIMIUIIM k- -x - De restauratie van de Oostkerk in Middelburg is thans geheel voltooid: Gedurende de oor log, tijdens het bombardement van de stad in de meidagen van 1940, werd het oude bedehuis, dat aan de Hervormde Gemeente toebehoort, ernstig beschadigd. Ook de tand des tijds heeft op vernietigende wijze aan het gebouw geknaagd. De totale kosten van de restauratie bedroegen vierhonderdvijftig duizend gulden; daarbij is die van het orgel, welke rond een ton zal bedragen, niet in begrepen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 7