KERSTPRIJSVRAAG VOOR DE JEUGD f Werken van Schütz en Bach e 'M. Wn' OSRAM m £8 21 hJLwW v6 Utrecht Mr. W. Derks legt wet houderschap neer EVEN AANDACHT VOOR ZATERDAG 23 DECEMBER 1961 •y» zo H1Z W H 105 Y46+15 V88 SMTUS 1/C3e Drie zondagen achter elkaar dit jaar. Veel hè. En als je de zaterdag meerekent, 'genlijk vier. Wat doen wij al die tagen? Wel, niemand hoeft zich e vervelen, want iedereen die lGt ouder is dan twaalf jaar kan eedoen aan deze prachtige Kin- kerstpuzzel. Ï2r le 2lin 25 mooie prijzen: Prijs: een jongens- of meis- jesarmbandhorloge Prijs: fototoestel ~'Q Prijs: een paar rolschaatsen Prijs: radio-bouwdoos Prijs: schooltas Prijs: meisjes- of jongensvul- pen Prijs: vliegtuigbouwdoos Prijs: scrabblespel Prijs: monopolyspel Prijs: boetseerdoos Prijs: schilderdoos Prijs: schaakspel Prijs: damspel Prijs: foto-album Prï.is: kleurdoos t/m 25e prijs: Kuifje-boeken. 5e 6e «e 9e l0e Ue 12e 13e 14e l£e Ve Schütz en Bach vormen het onderwerp van deze gram mofoonbespreking. De vol tooier en de grootste van zijn vele voorlopers. Het is historisch juist, dat men Schütz beschouwt als de voornaamste van Bachs voorgangers, maar er zit iets vreemds aan het feit dat men over hem juist altijd spreekt als over de voorloper, terwijl men dit over de talloze kleinere meesters, die deze functie ook vervuld hebben maar een geringere zelfstandige waarde vertegenwoordigen, ge meenlijk nalaat. Bach-cantaten lampen l Wie wil er een armbandhorloge winnen? nnViRil H>VM| hUui I Si^^N M di^0' het moet? De jongens en meisjes, h'oi' zaterdag de puzzel in ons blad tlir °®ren op te lossen, zien natuurlijk atjrtp Wat zij moeten doen. Maar de \>-r ei» zullen het ook wel ontdekken, of het anders maar aan je ouders, •foiere broer. (j betekent horizontaal; V verticaal, et is cen fiinke kluif, deze keer. I)e Jullie behoeven je niet te haasten, fla». Passingen moeten uiterlijk maan- binn Januari 1962 met de ochtendpost Schn-*Un" 'ijls jlrW. de oplossing netjes en duide- sin» f rÜen onder elkaar. Doe de opios- Han j11 een enveloppe en adresseer deze ®Uker u bureau van dit blad. Zet in de de j "bovenhoek „Kerstprijsvraag voor eVen ®u.Sd". Vader of moeder wil wel kijken of de adressering juist is. l Juij: orn t Zlen' ^at ^et moeite waard ÜT vinrt e Proberen de goede oplossing J.'et jG Doe je best. Vergeet vooral ill)E naa'n en adres onder de oplos' pft - - - - uiiri Vermelden. En zet er ook je 4*ar m ->u Want kinderen van twaalf n°g we' meedoen, maar nietViVêel succes! Op die manier wordt Schütz' beteke nis als vinder van muziek enigszins ge relativeerd, alsof hij alleen maar be langrijk zou zijn in zoverre hij in het perspectief van Bach verschijnt. Hij dankt die onrechtvaardige betrekkelijke waardering juist aan zijn eigenstandige grootheid. Hg reikt tot de hoogte van Bach. Hij doet door zijn kracht, zijn diepgang en zijn oorspronkelijkheid in de stijl van zyn aera de barok, waar- van hij een vroegere faze beheerst altijd aan hem denken. Hij kan aan hem gemeten worden en die vergelij king uithouden. Maar hij kon niet de vervuiler zijn van een lange ontwikke- ling omdat hij te vroeg in de tijd leef de. De evolutie was nog niet rijp. Schütz leefde een volle eeuw op Bach vooruit. Als de laatste geboren wordt, is Schütz al dertien jaar dood. Schütz is een echt? transiioire figuur en dit wordt ook daardoor gekenmerkt c.-t hij tweemaal in zijn leven wat voor die tijd veel is naar Italië trekt en daar enige jaren verblijft. Hij brengt uit Venetië de nieuwe Italiaanse mu ziek over de Alpen. Er is te dezer piaatse al eens op gewezen in verband met zijn geestelijke drama's, de His- toriae, maar hij vervult die functie ook met betrekking tot het muzikale idioom zelf. Als men wil nagaan hoe hij dat doet, vindt men geen mooier voorbeeld dan op de opname, die Philips deed verschijnen in haar Franse serie ,,Dis- cothèque classique" (641 408 AXL): een bloemlezing uit zijn motetten, Uitgevoerd door de zangers en de instrumentalis ten van de Los Angeles Concerts onder leiding van Robert Craft. Maar eigenlii' beveel ik u Schütz nu alweer aan in zijn betrekkelijke histo rische waarde. Men moet maar in de eerste plaats luisteren om de pracht van muziek, die hij maakt. De rest leert men wel op de koop toe. Deze hier uitgevoerde motetten zijn hoofdzakelijk ontleend aan de bun dels „Symphoniae Sacrae" en „Can- tiones Sacrae". De Cantiones verte genwoordigen een eenvoudiger soort van motetbewerking en dateren uit Schütz' jongere jaren (1625). toén hij evenwel reeds zijn eerste reis naar Venetië, waar hij bij Gabrieli studeer de, ac' er de rug had. Ze zijn geschre- en voor de vier solostemmen met basso continuo en ze baseren zich dus nog niet op dë concertante stijl en de rijke, echt barokke bewerking van de Symphoniae. In deze laatste wor den verschillende instrumentale be zettingen, solo-stemmen en koor door elkaar gebruikt. Vandaar dan ook de titel Symphoniae. Onder deze naam is practisch iedere vormgeving moge lijk en stijgt de architectuur menig maal tot het monumentale. Dit hangt voor Schütz niet eens af van de hoe veelheid der middelen, die hij toe past. Een motet als „Fili mi, Ab- solon" is voor nogal eenvoudige middelen geschreven: enkele trom bones en een solo-bas. Dat is genoeg om een grootse klaagmuziek te doen ontstaan. Een typische muziek ook onder de invloed van de Italiaanse mo- nodische expressie, maar dan weer in de instrumentale stemvoering ge bonden in de traditionele Duitse poly- phonie. De groots - betekenis, die Schütz voor de ontwikkeling heeft gehad ligt in het feit, dat hij het Italiaanse concerteren de en expressieve muziekidioom ver bond met de strenge meerstemmigheid. Een schoon voorbeeld daarvan is het motet „Anima mea liquefacta est" als ook „Adjuro vos, filiae Jerusalem", waarin zowel de Duitse als de Italiaan se traditie tri een zeldzaam afwisselend geheel verknoopt worden. Strenge po- l.vphonieën, die overschakelen naar tekstde-" mr' 'sche accenten en zelfs uitvoerige gemoedsschilderingen op een enkel woord. Het recitatief in de manier van Monteverdi komt er ook nog aan te pas, doch dezelfde tekst wordt in aansluiting daarop ook nog eens in vrije imitatie behandeld. Uit de bundel Cantiones Sacrae zijn 'wee voorbeelden gekozen, waarvan de ene geheel in Italiaanse, de ander ge heel in Duitse stijl is. In de laatste zijn ook gehouden twee motetten op Duit se tekit, ,,Du Schalksknecht" en „Es ging ein Seemann aus". ontleend aan de in 1648 gepubliceerde verzameling ,,Geist- Iiche Chor-Musik". De manier is con sequent volgehouden meerstemmig heid, maar de factuur zou nooit gewor den zijn zoals zij is zonder de grote voorbeelden van Gabrieli. in [let laatst genoemde motet leidt dit tot een soort van couplet met refrein-vorm, die steeds rijker wordt van vocale en in strumentale stemvoering, tot in het slot- refrein een volkomen uitgewerkt instru mentaal gefigureerd koor te voorschijn treedt. Daar kan Bach beginnen Om te besluiten met de tekst van dit refrein; „Wer Ohren hat zu 'nören. der höre" Hiertegenover verschijnt Bach al lereerst in een van zijn lichte buien, waarin hu speelt op grond van de verworvenheden die hij zich eigen heeft gemaakt uit het werk van zijn voorgangers. De cantate in dit geval nauwkeuriger aangeduid met „dramma per musica" ,,Der Streit zwischen Phöbus und Pan" is een voor beeld van de barokke nummer-cantate, die zich baseert op solozang met be geleiding van instrumenten omraamd door koorstukken. Men ziet de vermen ging der stijlinvloeden die Bach tot een synthese brengt: het expressieve sologezang tegen de concerterende in strumenten, niet zelden solistisch tegen een ripieno-fond behandeld de poly- phone koortechniek, soms steunend op een eenvoudige harmonische bas dan weer ov-rgaand in fugatische bewerkin gen. Alle technieken van de periode die hii besluit staan Bach ten dienste. Men ziet hem in deze cantate ais een man die bezig is zjjn maatschap pelijke positie te verdedigen. Onder het mom van de allegorie polemi seert hjj tegen zijn belagers. Hij kiest daarvoor de sttfld tussen de lier spe lende Apollo en de bosgod Pan die de fluit als zijn instrument heeft' Maar terwijl de tekst nog spreekt over het bespelen van de instrumenten laat hij de strijd rustig uitvechten met zingen. Spitta stelt helder in het licht, dat Bach zich inderdaad wilde ver dedigen tegen aanvallen op zijn voca le stijl, gedaan door een invloedrijk benijder, die hij met name noemt en die hem naar Bachs eigen me ning kwaad zpu kunnen berokkenen. De hoge diepzinnige kunst van Apollo is die van Bach, de populaire ver- maaksmuziek valt in de smaak van de grote hoop der anderen. De rech ters kiezen voor Apollo, maar Midas die Pan de Lauwerkrans wi] toeken nen, groeien ezelsoren aan. Misschien is Bach te zeer bewogen geweest door de verwezenlijking van zijn bu de kunst gelegen bedoelingen. De aria's, waarin hij die oogmerken na streeft, z\jn niet het belangrijkste. De koren zijn het mooiste zeer' sterk is liet aanvangskoor, dat zich openstelt UTRECHT, 22 dec. De wethouder van openbare werken en volkshuis vesting, mr. W. H. J. Derks, is terug gekomen van zijn bereidverklaring, voor de komende raadsverkiezingen op nieuw een kandidatuur te aanvaarden. Dit betekent dat hij na september 1962 zijn portefeuille ter beschikking zal stellen. Mr. Derks heeft deze beslissing ge nomen op grond van huiselijk-medische omstandigheden; ook wil hij meer tijd vrijmaken voor het advocatenkantoor, waarvan hij de leiding heeft. De poli tieke activiteiten van de heer Derks zullen zicli in de toekomst beperken tot het vervullen van het voorzitter schap van de gemeentelijke centrale van de K.V.P. en misschien ook tot het provinciaal bestuur; hij is namelijk door de Utrechtse afdelingen van de K.V.P. kandidaat gesteld voor de pro vinciale staten. 4 rivertenr.ie voor de geest der Muze. Apollo's prijs- veroverend gezang is een beste aria volgens alle regels van de hoge kunst, maar men raakt er niet van vernietigd, mals h?t t ch zou behoren- Merkwaar dig is, dat de aria waarin rechter Tnio- lus aan P" bus de prijs toekent een zeer ontroerend stuk is. Hij beschrijft daarin de schoonheid van Apollo's ge zang, doch maakt die al zingende ook tot op grote hoogte waar, wat de aria van Apollo zelf niet doet. Dat schijnt wel verband te houden met het veel va ker voorkomende verschijnsel, dat de besp-egeling c ver de schoonheid sugges- evc werkt dan dat wat de schoon heid zelf pretendeert te incorporeren. Vandaar dat de veronderstelling wel §eopperd is, dat de schoonheid pas on erkend wordt door de reflectie. Wat hiervan zij, het is een goede voor de kennis van Bach heel interes sante cantate, die nochtans niet over weldigend is, goed maar ook weer niet meeslepend sterk uitgevoerd (in de Ar- chiv-serie van D.G.G. op 14162 APM), door een reeks lofwaardige solisten het Thomanerchor. het Stadt- und Ge- wandthausorchester te Leipzig onder leiding van Kurt Thomas. L. H. Dat het |4« aantal lan- den, dat door middel van .a.mls.a postzegels de aandacht op het kerstfeest vestigt, ieder jaar groter wordt, is een verheugend verschijnsel. Er worden door het uitgeven van post zegels weieens minder belangrijke ge beurtenissen op de voorgrond geplaatst Het Vaticaan zette de in 1959 begon nen traditie voort met een emissie van drie zegels (15, 40 en 70 L.), waarop men een schilderij ziet, voorstellend Christus' geboorte van de Chinese kun stenaar Lukas Tschen. In Australië verscheen een 5d., waar bij de tekening bestaat uit een openge slagen boek met op de linkerpagina een HllflIillHIIHIIfimiH'H bisschopswijding plaats. De katheder van de H. Petrus in de St. Pieter en een afbeelding van de H. Vader vormen de tekening van resp. de 70 en 115 L. Griekenland. Dit jaar is het een eeuw geleden dat de eerste Griekse postzegels werden uitgegeven. Ze droegen de markan te kop van Hermes, de bode van de go den uit de Griekse mythologie. Destijds vervaardigd door de beroemde Franse graveur Albert Bar re en te Parijs ge- drukt, behoren deze zegels met steeds tot de fraaiste klas sieke van de gehele wereld. Bij dit eeuwfeest kwam een serie van zeven waarden in koers, die elk als te kening dragen een van de eerste zeven zegels, bij de verzamelaars bekend als de „Parijse druk met de grote Hermes- kopOm moeilijkheden door fraude of wat dan ook te voorkomen, zijn de af gedrukte eerste postzegels zowel in de lengte ais in de breedte een millimeter groter dan die van de emissie 1861 De nieuwe reeks bestaat uit: 20 1., 50 1 1 50 dr., 2.50 dr., 4.50 dr.. 6 dr. en 10 dr. middeleeuwse afbeelding van het kerst gebeuren, terwijl op de rechterbladzijde de tekst „Ere zij God in de hoge en vrede op aardevoorkomt. De Nieuw-Zeeland-kerstzegel 2\d.) draagt als afbeelding een detail van de „Aanbidding door de koningen" van Al- brecht Dürer (1471—1528). Vaticaan. De 80ste verjaardag van Paus Joannes XXIII werd ook gememo reerd door de uitgifte van zes zegels, waarvan er in ons nummer van 6 de cember reeds enkele werden afgedrukt. Op de 10 L. komt het wapen van de fa milie Roncaili voor en op de 25 L. de kerk van Sotto il Monte, waar de paus werd gedoopt; in de kerk van Santa Maria in Monte Sancto te Rome (op de 30 L.) werd de paus priester gewijd en in de basiliek van de H.H. Ambrosius en Carolus in Rome (op de 40 L.) vond de 'BondsreP-> Op 25 decem- laar gleden van Wilhelm ES™ von Ketteler, bis schop van Mainz, werd geboren. Hij verrichtte baanbrekend werk op maat schappelijk terrein, was schrijver van talrijke uitstekende brochures, die de Kerkelijke en sociale vraagstukken van zijn tijd behandelen en vormde de ge vaarlijkste tegenstander van de moder ne staatsideeën uit die dagen. i M

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1961 | | pagina 17