VAN „LOL" TOT KUNST Inplaafs aardappelen CONIMEX fZM LUCHTIG OP HET HOOFD Vrije schoo Iza Het is nog maar op proef O ïS" ft? °ittharing? depilcin HAM UIEN KRUIDEN I eer inzicht bij ^teck's bepleit Trompet-moeclers bakken en braden voor uniformen meulen l'i plaats van aardappelen l» Zwart bezoek in de tunnel ,,Maar ivie drijft de vrije zater- i dag op de scholen dan door in I dit democratische land als de ouders noch de onderwijzers het toejuichen''' L Koken in zakken DAÜB'LAP VRIJDAG 1 JUNI 1962 verkoop iS° stuks v*n£-95 300 stuks i0° stuks Van -fi-95 N> Tu, K. V6t«7S (te bopk voor 1,8 min) ver- 'hgeil v°°r 6,6 miljoen. In de deel- Schuilen stille reserves. L)G ^,aaM°Ucler drong er op aan de an r v0or nu... beduidend goedkoper De Amerikaan aanbidt Onze Lieve Heer en verafgoodt de Amerikaanse democra tie. Hij legt er zich bij neer, dat hij Onze Lieve Heer niet heeft uitgevonden, maar de democrati sche staat is geboren en getogen in Noord-Amerika (denkt hij), en als je hem heel voorzichtig in het oor fluistert, dat Plato al duizen den jaren geleden democratische ideeën had; dat de Franse revolu tie kreet: „Liberté, Egalité, Fra- ternité", dat Willem de Zwijgers principes deel uitmaken van de Amerikaanse constitutie, dat de moderne wereld grotendeels demo cratisch is, dan mompelt hij: „Ik geloof er niets van; ik geloof er helemaal niets van; hebben jullie zulke scholen als wij?" INHOUD MAS! GORENG KANT EN KLAAR JB 1 nu... beduidend I K j^eurjg netjes verpakt stonden 3 a W5chting van het zomer- ja 01en' donderden damespy- 7oris uit de series -van 6.95 - 0P?esUgen.95 ma*"iJn M rn^en. verkopen wij alle da- Pyjama's, die er over zijn. sthf1 ^ewone' stuk voor modellen van 100% ameri- lranse Poplins, batist of No n Poplin, in tientallen dessins ln leukste kleuren. modellen met effen en Kikte pantalons... met korte aangeknipte mouwtjes. y aterdagmorgen om 9 uur be- 8'Pt (je verkoop van al deze estanten damespyjama's in fleu- 'ïe kleuren en essins, door el- C&fl Klar voor één ïfU Pr'jS' voor. te/. of schrift, best. pifï^.mMingsbureau aaj.'s geefr"'-lu;lngsoui"eau van de voe- tia aPpeln volgende suggestie, nu de a1deren duur zUn. Men zal vaker „l bo>lps zy.n toevlucht nemen tot erw- h netU, -T' rijst, gort, macaroni of spa- jj.°rt Veaar ook bij bonen of erwten gl; geko0u?e 8roente> hetzij rauw het- Va°ehte kt- Gelukkig is de prijs van de o h de er meer binnen het bereik Pn0ehten llsument gekomen. Vooral blad- ha6? tan,en worteltjes kan men heel fdje sten. Het is een lekker fris hl. de meelrijke bonen of maca- Voorbeelden van menu's. of Sort met hachee, rabarber- tru8itlettï'a^iarorii mot gehakt, kropsla. tweh, kaas, worteltjes met dop- '3°nen, gebakken bloedworst bie- ,,k,Sahs,eVSebakken vis, mosterd- of ker- sthu'hi'' ^dtkommersla, w van macaroni of mie met ttyj„ lOs - -- «,Qi.aiuja wi. i dii,® bon.^kensvlees, spitskool en prei, ®sla, gebakken spek (en ei) an- Advertentie) Advertentie ^Ur dan modarn, IH(. jV4l"g' ,n®l mild e Prettig geparfumeerd» mo1 Produkt uit Zwitserland tub« 1.S0 en 2.95 (Jt lig 'SM, 30 mei In de jaarver- hrjU'*ck'Sj Van "De Zwarte Kuiter" jT^ets heeft één der aandeel- >h 11 d®e'do°i gehouden voor meer 'if. de reservepositie van het be- betoo, g had evenwel weinig e directie wilde niet verder daj, "irectie wilde niet verder foedlrie^e te delen' dat het onroe" Vnd«eih bi *6 d ^"2 Van **e vas^e actlva duide- dalans tot uitdrukking te Va„ 's zulks conditio sine qua «L bet a ^llt^^bde 'lde<d- grote beursomzetten H's vde laatste tijd in de aandelen dat 'Gzen' volgens aandeelhouder, Ve,1hootmen Van buitenaf bezig Is in it,),. boj.p^ schap te penetreren. Volgens 6f 8,Vi 6lling zijn de aandelen Ruteck's >- °u Pet - een juiste waardebepaling %^lbaStuur waard. voelde dit alles niet zo want zij volhardde in de s|)6j dat een grotere openheid de al te veel in de kaart zou tV>i„ «Sen'"n,Wfrd medegedeeld, dat de kV d» hiij, Paanden van 1962 geen reden tv'bii» sterk ,?even. Het slechte weer b tvord 'igende kosten, die niet '®U« ri'k V,t.n do°rberekend, leggen een >v.. op (jg pghaten resultaten. st^L er oolc positieve factoren, 5 a^v, gestegen vreemdelingen- aait 'ah d „gestegen vreemdelingen- er Sf ftuteck's bedrijven. Inmid- K voortn„ gesloten, waardoor de Ads 'len t?n do°r Ruteck's gevoera v'th. °hff«vr'0als bekend, bezit Ruteck's fb aPitaa?e-r de helft van het aan- ®ei'derhn ■?Gck's' De pogingen om b iv, °P mi, lei4spaket te verwerven aifiem uit' De jaarstukken wer- mene stemmen goedgekeurd. n biet orhst Heck's Lunchroom een di- gevoerd muziek wordt geleerd een Amerikaans dorp (Advertentie) Hij heeft gelijk: wij hebben niet zulke scholen! De principes van de Ameri kaanse constitutie, zo mooi vastgelegd in de woorden ,,0f the people, for the people, by the people", worden ner gens beter toegepast dan ln het school systeem. De publieke school is koste loos, daar zorgt de arme belastingbe taler voor. De staat geeft de school het geld om te functioneren en behoudt het recht om eens per jaar even om de hoek te gluren om te controleren of de schoorsteen geveegd is en of er ge noeg kubieke meters zuurstof per leer ling aanwezig zijn. Verder gaat de staat niet in onze dorpsschool en de „people" wordt nu gevormd door het schoolbe stuur, de ouders-leraren vereniging, de trompet-moeders en de korfbalmoeders. Wij gaan kennis maken met de trompet-moeders, die „bandmothers" heten. Deze moeders, wier kinderen muziek-onderwijs genieten op school, behartigen de belangen van de instru mentale muziek. De staat bekostigt het salaris van de leraar, maar ver dere ambities op muziekgebied wor den door de trompet-moeders ge steund en gefinancierd en iedere schooi hoe klein ook, ambieert een blaasorkest. Onze oudste zoon nam op de dorps school les in trombone. De les was gra tis en de jonge leraar was een uitste kende kracht, die ongeveer dezelfde kwalificaties had als iemand, die in Ne derland zijn diploma conservatorium heeft behaald. Na twee jaar was onze zoon ver genoeg gevorderd om in het schoolorkest te spelen en met die pro motie werd zijn moeder automatisch lid van de „trompet-moeders club." Mijn ouderwetse Nederlandse opvat ting over muziek als de Muze „par excellence" van alle abstracte kunsten, uitsluitend te benaderen via de barok ke- en klassieke Duitse genieën, werd tot in de kern geschokt, toen ik actief deel moest gaan nemen aan het school- muziek-program. Mijn eerste opdracht was rauwe uitjes te snijden voor het komende concert. Die opdracht kwam onder de vergadering van de „band mothers". De muziekleraar, mr. Ship- ton, kondigde aan, dat de winkeliers in onze enige dorpsstraat besloten hadden om gedurende de hete zomermaanden open te blijven op zaterdagavond en om klanten te lokken hadden ze de school gevraagd of het orkest openlucht con certen wilde geven :n het dorps- parkje. Mr. Shipton vond het een uitste kende gelegenheid om de muziek-kassa te spekken door er een buffet bij aan te knopen en de trompet-moeders von den dat ook. „of the people, for the people, by the people!!" Bloemen in een vaas schikken kan ik beter dan de Amerikaanse, maar als het op organiseren aankomt en initia tief nemen in publieke aangelegenheden voel ik me als een pasgeboren kind bij hen vergeleken. Er zaten twintig boe renvrouwen om de tafel en met de zwaarlijvige presidente als leidster wa- Het witsatijnen wufte wezen voorop. ren binnen een uur de aangelegenhe den van het buffet tot in details uitge werkt voor de komende tien concerten. We werden in comité's ingedeeld, een comité zou zorgen voor tafels en ban ken (van de kerkverenigingsgebouwen), een ander zou voor kook- en bedien- gereedschap zorgen, eên derde comi té zou telefonisch vrijwilligers charte ren voor voedsel-bijdragen. Iedereen bood aan te bakken en te koken. De presidente richtte haar arendsogen op mij en zich herinnerend, dat ik bij an dere gelegenheden onverteerbare taar ten had bijgedragen, vroeg ze mij of ik uitjes wilde snijden voor het brood je-gehakt. Altijd bereid om de Muze ter wille te zijn stemde ik toe, maar thuisgekomen nam ik mijn Nederlandse muziekdiploma van de wand en borg het in de kast. In de tien jaar, dat we in dit dorp woonden, had ik heel wat van zulke vergaderingen en ondernemingen mee gemaakt, en ik heb altijd honderd per cent medewerking en verantwoordelijk heid geconstateerd. Als mrs. Jones haar pols brak op de dag, dat ze drie taarten moest bakken, kwamen de drie taar ten hoe dan ook op de plaats van be stemming. De concerten waren een groot succes en werden een jaarlijkse onderneming. Het orkest, gezeten op een verheven podium, zwoegde op cla- rinetten, trompetten, fluiten, tuba's en trombones. Mr. Shipton zwaaide met zijn armen in alle richtingen, terwijl dikke pareis zweet langs zijn neus rol den, om zijn schaapjes niet al te dik wijls te laten verdwalen en hen in ge lijk tempo en gelijke toonaard te hou den. Op het grasveld er om heen deden de concertgangers zich te goed aan broodjes-gehakt, knakworstjes, gebak, ijs, vruchten, koffie en limonade. Er werd flink gegeten en de conversatie ging gelijk op met de muziek. Met één uitzondering: iedere zaterdag ging het mis met de „Duivelsmarsch". De dui vels, die drie partituur-bladzijden lang in twee-kwarts maat hebben gemar cheerd, moeten, na een dreigend ak koord, een dreigende pauze en een drei gende houding van mr. Shipton's baton, op een driekwarts maat overstappen, en dat ging het orkest nooit goed af. Dus als dat spannende moment aan brak hield iedereen angstig op met eten, drinken en praten en onder doodse stilte ging het iedere zaterdag hele maal mis. Maar de „Glimlachende zee meermin", de „Plantatie weeklaag" en de rest van liet programma gingen altijd als gesmeerd. Mijn herinneringen aan het Amsterdams Concertgebouw, aan Salzburg, aan Chicago's Symphony Orchestra verloren aan scherpte naar mate de zomer vorderde en met ge duld sneed ik uitjes om het muziekon derwijs op de Amerikaanse school te bevorderen. De trompet-moeders werk ten heel hard. Nadat, het concert voor bij was en een uur later de laatste gast verdwenen was werkten we nog lange tijd na om schoon te maken en kwa- op le ruimen. Voor middernacht men we nooit thuis. Daar ieder concert een schone winst van minstens veertig dollar maakte voelde men echter dat het de moeite waard was. Het geld werd besteed aan unilormen voor de orkestleden. Eén uniform kostte vijf-en-zeventig dollar en het orkest be stond uit vjjf-en.,|ertig leden. Hoeveel tranen moest ik niet laten, voordat ik genoeg uitjes had gesneden voor een uniform? Maar een uniform hoort bij een school-orkest, want in kleine plaats jes zet het luister bij aan belangrijke gemeente- en schoolfuncties. Het korte, maar zeer hevige competitie-vi-etbal seizoen van de scholen is niet oenkbaar zonder een parade van de „marching band door <le dorpsstraat. De band wordt bij zulke gelegenheden geleid door drie of vier „majorettes", meis jes gekleed in witsatijnen clrcuscos- tuums, met hoge witte laarzen en een kepi met kokarde, die meesterlijk de baton zwaaien en hoog stappen als cir- cuspaartlen. De trompet-moeders be kostigen ook deze pluimen, en mr. Ship ton, die vjjf jaar hard gestudeerd heeft in contrapunt en a-tonale muziek, moet de „majorettes" hun kunsten leren, an ders houdt hij zijn baan niet. Mijn zoon, de trombonist, ontmoette op driejarige leeftijd de grote Franse muziek-pedagoge Nadia Boulanger en wilde niets van haar weten, totdat ma demoiselle Boulanger een „Allemande" van Bach op de piano ging spelen. Toen was hy niet van haar weg te slaan en wanneer ze ophield met spelen com mandeerde hij: „More!" En toen ik voor de eerste maal, diezelfde zoon door de dorpsstraat zag marcheren in een livreikostuum, zijn wangen paars van de Huzaren-marsch, het tempo be- paald door een witsatijnen wuft wezen, dat by iedere stap haar knieën bijna tegen haar neus rukte, liep ik ontdaan naar mr. Shipton en zei: „Jullie ma- a.,Y,an bot muziekonderwijs een pas kwil. Maar mr. Shipton lachte me uit. „Europeanen nemen muziek veel te gewichtig op. In Bayreuth is liet Kunst; maar zo ver zijn we hier nog mét „We geven eerst de leerlingen „Kol en van Kol werken we langza merhand naar Kunst. Ik zou die boe renkinderen nooit aan een instrument krtlgen als ze met het vooruitzicht had- Advertentie) den van een parade in uniform. En uw eigen zoon evenmin." Mr. Shipton had geljjk en met al zijn realisme werkte hij onverstoorbaar aan een beter genre muziek. Het houten blaas-quintet van de Chicago Sym phony Orchestra stelde zich in de zo mermaanden beschikbaar voor demon stratie-avonden aan diverse scholen te gen een honorarium van honderdvijftig dollar. Mr. Shipton overreedde de trompet-moeders om hem financiële medewerking te geven en met veel moeite werd de demonstratie georgani seerd. Het was een onvergetelijke, meesterlijke, leerzame avond. Na afloop werden de leden van het quintet bij de presidente op een sou per genodigd, waarbij mijn man en il; ook aanwezig waren. De musici ver telden anecdotes over de verschillende beroemde gastdirigenten onder wie ze gespeeld hadden: Toseanini, Mon- teux. Walter enz. M\jn man vroeg hun onder wie ze het liefst speelden. Uit één mond en zonder een moment be denken zeiden ze: ,,A Dutchman, Eduard van Beinum. Hij was niet al leen een groot dirigent, hij was char mant, beleefd en altijd een gentle man. Een zeer zeldzame combinatie". Het voorgaande verhaal is een voor beeld van het muziek-onderwijs op een dorpsschool en het ligt voor de hand, dat waar de „people" zo'n belangrijke rol spelen in de muziekaangelegenhe-, den. de ontwikkeling van de „peop voor een groot deel de kwaliteit van de muziek bepaalt. De kleine universi teitsstad, waar we nu wonen, heeft een zeer ontwikkeld publiek en het me onderwijs op de middelbare scholen is voortreffelijk. Iedere school heeft een strijkorkest, en een blaasorkest en het niveau van de schoolconcerten bewijst, dat het stadium „Lol" achter hen ligt en dat de muziek als Kunst wordt bena derd. Mijn eigen zoon is nooit zo ver geko men. Na de demonstratie van het Chi cago quintet kwam hij een keer boos thuis, want mr. Shipton had afschuwe lijke, ouwe-wijven muziek gekocht voor het orkest. „Wat is het?" vroeg ik be nieuwd. „Element", van een zekere „John Betsj". „Nooit van gehoord", zei ik. „Oh yes. Mam, you have! Mr. Shipton heeft het een keer met U door genomen". Ik kan er me niets van her inneren. De volgende dag wordt het raadsel opgelost als mijn zoon de par tituur thuis brengt: „Allemande", van Johann Bach. Dezelfde Allemande, waarmee Boidanger hem twaalf jaar vroeger in verrukking had gebracht. CILIA AMIDON Wij gaan door clame voor onze als extra re- uitgebreide kinderafdeling, met de verkoop van een grote fabrieksparti| lange katoenen tuin- en speelbroeken voor minder dan de halve prijs. IJzersterke en leuke jongens- en meisjesbroeken, van prima kwa liteit. De meest Ideale broek voor Uw kleintjes voor tuin, strand en speeltiun. Morgen koopt U ze in een leuk, vlot doorgestikt model, in de maten tot 6 jaar, door elkaar voor nog géén drie gulden vijftig. Zaterdagmorgen om 9 uur be gint de verkoop van deze kinder- broeke'n in diverse kleuren, maten van 1^ tot 6 jaar, voor één prijs, voor liverse kleuren, Céén tei. of schrift, best. EEN AANTAL MINISTERS van open bare werken van de Afrikaanse zwarte republieken en van Madagascar hebben op uitnodiging van hun Franse collega's en de Federation de Travail een bezoek gébracht aan de Mont Blanctunnel. Ze drongen tot het verste punt van het Franse gedeelte door. waar de grote Jumbo naarstig bezig is. de laatste res ten rots weg te ruimen, welke de Franse ploeg nog van de Italiaanse scheidt. De ploegen hopen elkander eind augustus of begin september te ontmoeten. Deskun digen gaven de zwarte gasten de nodige voorlichting. Die verbaasden zich erover," dat er zoveel stutten nodig waren, om het gewelf van de tunnel te steunen, zo lang dit nog niet door beton verstevigd is. Ze hoorden, dat instede van de 16.000 stuks, welke volgens het advies der be treffende experts nodig zouden zijn, cr tot dusver niet minder dan 150.000 in geslagen zijn! Toen de bezoekers het punt 5328 bereikt hadden, waar de Jumbo werkt, dus op een afstand van vijf kilo meter en 538 meter van de ingang" waren, waanden ze zich in hun vaderland, zo groot was de hitte. Ze kwamen uit Tsjad Togo, Senegal, de Centraal Afrikaanse rcpubljek, Kameroen, Mali, Mauretanië, de Congo, de Ivoorkust. Dahomey en Ni geria. Een tekenaar heeft geprobeerd, een tekening van enkelen hunner in het donker te maken. Maar hij kon slechts enkel van verbazing rollende ogen op het papier vastleggen FRANKIJK IS HET LAND MET de meeste geboorten in Europa geworden. De bevolking steeg in de vijftien afgelo pen jaren met meer dan 5 miljoen zielen en onderging een vermeerdering, groter dan in de vier en twintig daaraan voor afgaande -jaren, toen de stijging slechts 3 miljoen bedroeg. Frankrijk telt thans 46.2 miljoen inwoners, tegen 41 miljoen in 1948, waarvan 16.2 miljoen tot de jon geren behoort en 5.4 miljoen bejaarden zijn. De totale bevolking heeft de neiging te „verouderen". De „actieve" is van öOri. in 1939 gedaald tot 55.3% in 1961. De vrouwen zijn in de meerderheid: 23.7 miljoen tegen 22.5 miljoen mannen, of schoon het aantal jongens, dat geboren wordt, groter is dan het aantal meisjes (422.000-404.000 in 1961). OP VIJFENVEERTIG KILOMETER afstand van Napels, langs de oevers van de rivier Garigliano, is de grootste atoomcentrale van Europa bezig te ver rijzen. Ze zal in staat zijn al tegen het einde van dit jaar 150.000 kilowatt te leveren, welke produktie tot 230.000 kan worden opgevoerd, een hoeveelheid, waarmede een stad van een miljoen in woners van elektriciteit kan worden voorzien. Het complex wordt beheerst door een metalen bol van 48.20 meter diameter, waarin de reactors staan op gesteld. Als men zich Brigitte Bardot voor stelt met kort haar, zou bijvoor beeld een film als Vie Privé" van Louis Malle, waarin ze zich zelf enigszins speelt, in het beeld flink gekortwiekt worden. Dat is te zeggen: wort en ontdaan van een hoop geflad der, want haar wapperende, slierende, slepende, slordige haren doen heel na drukkelijk mee. En als ze het in de loop van het verhaal bij een officiële e. legenheid eens hoog opsteekt, is ze bij na een onherkenbaar ingetoomd wezen. In die verschillende, luchtige, in elkaar gedraaide kapsels draagt ze dan een kleurige band. Dat houdt de boel ook bij elkaar. Het is logisch, dat de haarband nu, met het losse, hoog opgemaakte haar weer zijn intrede heeft gedaan. Zo komt een mode altijd voort uit iets waar het bij hoort. Er is een sportieve en nonchalante manier om een haar band te dragen en een verzorgde, min of meer geklede. Op de foto met de strik precies boven het voorhoofd is dit rode fluwelen lint, een ontwerp van dc Parijse coiffeur Luc Traineau, bedoeld voor de tiener, die serieus werk van zichzelf heeft gemaakt en bij voorbeeld op een feestje moet verschij nen. Het is een vrij grote strik die het voorhoofd tot over de slapen bedekt. Volumineus moet het moderne hoofd zijn en de hoed, die mee doet met het haar is dat ook. Wit is deze zomer in de mode en de luchtige witte schuimi ge hoedjes van organza wegen niets. Ze zijn bovendien bijzonder flatteus. Ze zijn ook feestelijk. Hoe passend bij het vaderlandse feest was de bijzonder mooi omlijstende luchtige witte hoed, die koningin Juliana bij de officiële rij toer droeg. Het hoedje van de foto (van Marie Christine) dat achter op het hoofd wordt gezet en meer dan de pony vrij laat, is „duur" door het hangertjes-bijou van grijze pareltjes en blauwe steentjes, dat op de voorkant gestoken is. Het hoedje blijft op het hoofd zitten met een piqué band, die van achteren een strik vormt. Weer verttrijjbiir: mooi rijsttafel-receptenboek je. Vraag Uw winkelier, of stuur briefkaart gefrankeerd mr 36 ct, aan Conimea Baai nlangs sprak mijn buur vrouw, die haar kinde ren op de O; nbare School heeft, mij met een zorglijk gezicht aan toen onze wegen elkaar kruis ten bjj de gemeenschappelij ke bemoeienis met een kind in de zandbak. „Heeft U het al gehoord? De kinderen krijgen ook de vrije zater dag „Wat naar voor U" leefde ik mee- „Ja, mijn man vindt het ook zo jammer. Het was eerst echt gezellig. Ik hielp de kinderen naar school en maakte de boel aan kant, terwijl hij wat uitsliep en daarna dronken we samen koffie. Soms gingen we win kelen als een van ons iets nodig had. Dat is nu allemaal afgelopen. Van uitslapen komt niets meer, van vlug opschieten nog minder en wat dat winkelen betreft, en fin, dat weet U zelf wel: niet kü je blijven, van alles wil len hebben en geen geduld om te wachten tot er iets is gepast". „En", voegde ze er aan toe, „voor de buren is het ook niet leuk. Al die vrjje mannen konden eerst in hun tuin rustig hun krant lezen en nu zitten ze in het lawaai en kunnen alsmaar ballen over de heg terug gooien en boos kijken, om dat er natuurlijk een tul) knakte". „Hoe komt dat zo Ineens?' wilde ik weten. „Men zegt dai de oud-rs er zelf om hebben gevraagd, omdat ze dan iets met de kinderen kunnen gaan doen, kamperen of zoiets maar dat kunnen er nooit veel zijn, anders zouden er niet dagelijks protestbrlever bij de gemeente arriveren". 's Avonds vertelde ik mijii man welk „noodlot" zich aai de buren ging voltrekken „Jammer voor ze", was ziji commentaar, „maar het zóu nog erger zijn als de bijzon dere scholen ook mee ginger doen. Daar ligt het gezinsge middelde doorgaans wat ho 'er pp r'-ji, worde" die ,noe -iwst. Zijp 1 wooiden waren nog niet koud of mijn blik viel op ons kerk- krantje waarin ik las: „Bjj wijze van proef heeft het schoolbestuur besloten, dat met ingang van heden voor de jeugd de vrije zaterdag zal worden ingevoerd. In ver band daarmee zullen de schooltijden als volgt worden gewijzigd..." en daarna volg den allerlei mededelingen, die bijna per klas verschilden, zodat de kinderen nu voort aan thuis komen in drie por ties met onderling verschil van een kwartier. Een ongezochte enquête leverde de volgende gege- bezorgen, maar een bel luidt net als in de vakantietyd). De slager liet het allemaal koud; hij heeft zelf geen kin deren en is gul genoeg, die van anderen een extra plak worst toe te geven. „Als ze de honden maar thuis laten,' was zijn commentaar. Mijn man vond, dat de kin deren hun vrije tijd nuttig moesten besteden en gaf ieder een eigen taak; de een moet het gras rollen e de tuin vegen, de ander schoenen poetsen en de fietsen schoon houden en weer een ander doet de boodschappen. Een imiiiiiiiHimiiimHiiiiimmiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiMiiiimiiiiiHiHiiiimimmiMiiiiiiiiiiiimiii llllimimmmHIHIIIIMIIIIIIHIMimlHIIIIIIIIIMIIIIIIIilllNIIHIIIIIMIinillllHIMIHimilllHIIIIMi systeem, dat misschien bij zonder opvoedend is. maar voor een huisvróuw is het slopend. Ze komt tot niets ineer en moet bij alles assis- vens op. De groenteman was de wanhoop nabij: „Wat moet ik op zo'n drukke dag met al de kinderen in die ene ka- mei achter de winkel. Alt :iet mooi weer is gaat hel rog. Hoewel, dat gehang op straat is ook nergens goed oor..." De melkboer was helemaa geslagen. Niet zozeer van wege het lawaai in zijn ka mer achter de winkel, maa omdat hij nu nergens mee rm zeven uur aan kan bellen „eerst moesten ze op vooi de kinderen". Hij is dus me zijn wijk veel later klaar dar anders. (Inmiddels lazen we dat de bond van zuivelhan delaren of zoiets bezig is ei door tc krijgen, daf er op die dag geen lege flessen neer worden aangenomen en dat de melkboer niet meer hui aan huis hoe> te teren; lijstjes maken voor de boodschappen en daarna hei geld controleren en opbellen als r iets niet klopt (dat gebeurt tegenwoordig nog al eens als je een kind om een boodschap stuurt), geduldig er op wijzen, dat bruine ichoenen ook liefst met brui- ïe schoensmeer behandeld iienen te worden, „voeten vegen" roepen tegen de tuin man, die om een koekje te halen zo uit de aarde de keuken binnenstapt. Het ein de kan alleen maar over spannen moeders zijn, die het op zaterdag toch ai dubbel druk hebben om de zondag voor te bereiden, willen ze tenminste, dat de zondag als de „zevende dag waarop men rust" gehandhaafd blijft. Maar denk ook eens aan de vaders, die zo kinderlijk blij waren met hen rust en die nu weer terwille van het voorbeeld jeugdig en fris vitaal moeten doen van: „Kom op jongens, naar de kraan. De wollen sok en de sandaal aan en dan naar bui ten. Kieviten kijken en bra men zoeken. Brem plukken en boterhammen happen. Zo uit het vuistje, jongens, en een slok zuivel erbij. Dat is leven". Wee degene, die van huis uit nu niet zo'n dauwtrapper is, maar iemand die graag wat langer liggen blijft met zijn ochtendblad, die geniet van zijn püp, zijn koffie, een ui'gebreid bad en zo maar wat w" rommelen. „Wat zegt U; wil een onderwijzer dat ook w Natuurlijk, dat zal wel niemand bestrijden, maar hij is al zo vorstelijk bedeeld vergeleken bij al die man nen, die van negen tot één en van twee tot half zes ach ter hun bureau zitten. We gunnen hem allemaal o< een beetje extra rust, met de herfst, akantie bijvoorbeeld of ande met die van Kerst mis, in de paasvakantie of met Pinksteren en tenslotte al de zes weken van de grote vakantie. Hij mag van ons dan nog best een üsvrijtje meesnoepen of een patroons feest, een vrije verkie zingsdag of wat warmtevrjj, die enkele keer, dat hier in Holland de mussen van de bomen vallen. „Hij heeft dat nodig om fris te blijven bij de grote klassen van tegenwoor dig met de zo veel drukkere kinderen?" Maar bedenk dan, dat zijn taak nog zwaarder wordt als de ouders nooit tot rust komen, want dat werkt weer op de kinderen. Er gaan bier en daar stemmen op, dat de leerkrachten zelf niet bijster gelukkig zijn met deze vrije zaterdag, omdat ze in de knoop komen met het leerprogramma. Maar wie drijft dit dan door in dit de mocratische land als de ouders noch dc onderwijzers het toejuichen? O. 8. de W. De Amerikaanse huisvrouw kan thans eten klaar maken zonder haar pannen vuil te maken. Daartoe koopt ze diep gevroren soepen en complete maaltij den verpakt in een nieuw soort polyes ter zakken, die ze in een warme oven of in heet water warmt. Voor het opdienen heeft men alleen de zak te openen en de soep en maaltijd in de borden te gieten. De zakjes die men voor dit doel ge bruikt, zijn vervaardigd van Scotchpak. een speciaal soort polyester film. Het is nog een betrekkelijk nieuw materiaal en men verwacht, dat het in de :oe- komst nog voor talrijke doeleinden zal worden gébruikt. Vooral voor de werkende gehuwde vrouw, voor alleenstaanden en kamer bewoners is deze vinding een uitkomst; in Amerika maakt zij dan ook grote op gang. letilie Dit keer een aanbieding uit Twente die voor zich zelf spreekt. Morgen begint er een speciale verkoop van een grote partij lakens en slopen, gemaakt van het bekende „Eurolinnen", een eerste kwaliteit graslinnen van een van de bekendste Twentse textielfabrieken. Morgen koopt U deze lakens en slopen voor prijzen 40 tot 50% goedkoper dan normaal. Zaterdagmorgen om 9 uur be gint de verkoop van deze lakens (met brede bovenzoom) en slopen van helderwit graslinnen, voor prijzen, die U geen tweede keer kunt verwachten. Géén te/, of schrift, best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1962 | | pagina 27