goede VERFILMING VAN ALBEE'S stuk ■k R IH& v. Nieuwe films i r A T in Nederland LeiderSCliap MaO in 1958 bedreigd film LEGPUZZEL VAN BEELDFLITSEN FESTIVAL TREKT HONDERDEN r r Eindhoven unieke filmstad I Soekarno gaat rekenschap afleggen Fietsende bankrover" na vierde overval gegrepen Bronchiletten Oude bekenden Brug-in-aanbouw stort in elkaar Totale buit ongeveer 59.000 gulden Johnson weigerl portret JA** 1 PRESIDENTSCHAP ONTNOMEN rwwwimtw u m «"im 1 Wraakzuchtige schone FRANKFQRTS MYSTERIE OPGELOST ,2„r™D m*-*» tad, ta«, ,S °"''ta»d. ,„3,_ •meldingen is nog in' aan- et?ndWt^keen P°rv00' De laatste' Cdrr,de titel "SW6et IN BELGIE Virginia Woolf, een film van grote dramatische allure Het is een interessante ervaring. Als men Edward Albee's langza merhand beroemd geworden stuk j.Wie is bang voor Virginia Woolf?" goed kent door het diverse malen te hebben gelezen en door het tweemaal te hebben gezien kan men bij het zien van de film vanzelfsprekend niet [neer voor een verrassing komen te staan en komt de schok ook niet 20 hard aan. In zoverre is er wellicht enig verlies: men kent de situaties te Qoed. Maar er is zeker ook winst. ^9 dramatische allure van het stuk wordt sterker door de inten se belevenis via de tot op de nuid van de spelers doordringen de camera. Nog meer dan oo de eerste rij stalles wordt de toe- rinawTJ betrokken "n dit huive- ken en fn?S Spel van aan^ek- Swif??ten- dit satanisch laat. Ja Vrk geen enkele hoop als de vemiér 8311 bet e'nde, vernietiging J5lnt90t"~,ook zelf" graad lijkt te zün w ergste gloeit er noa hSl .do°rgevoord van het rw i p ln ^et besef behoren in el i!"0S bij elkaar houriinr,' ,een haat-liefde ver- Veel lee'd^6 door veel, té Mike Nichols, die de Broad- Wayproduktie leidde en hier zijn eerste filmregie voert, heeft een t[T[ant. toegepast die wel aan- v®k 5 J is- HiJ kent de kra°ht de reactie na de actie, en enkele malen doelbewust ar een heel felle climax toe, et een grote afwisseling van accato-close UPS waama hij als y n 0rgelpunt in een muziek-par- 'J rustpunten invoert met zeer Weinig actie en terloops uitge- s T-- v fc V>< S 1 cv j|j|^ De op deze pagina besproken films draaien in: „Pierrot le jou" in Kriterion Am sterdam (14 jaar). „Wie is bang voor Virginia Woolf?" in Tuschinski Amsterdam en Passage Den Haag (18 jaar). „Johnny Reno, de scherpschutter" in Royal Amsterdam (14 jaar). „Anthea de slavin" sterdam (14 jaar). in Luxor Am- dat mag worden ^an&elingZo- films voorWa^ht' dat onS^ ZZ na k°rnen O? *1electi* ln aan- Z defld ln de catpn S worden on- namehjk zuivere 9 °neen A' en B., Alms van seminrJateurMms tegorie A zZ Z 29 films e.M. vo°r categorie Se IHrnS annr,„~ »-u.i.,= yui 2 februari annt °p donderdag fenlandse Cinestud met zijn bui- tvaar de V een da9 naar DeW Sing van «rgiel film. Festival-vereni- de Wprf Sanctus. Virgilius zijn twee- craar.io e andse Studentenfilmfestival de vooeeTt'. die gelegenheid zullen landse ^uestutl ingezonden Neder- dmateurfilms worden vertoond SALZMAN, de Amerikaan- films uUcent van de James Bond- maak't ft ln Helsinki bekend ge- b°ofddat Frangoise Dorléc de BüiiJlaLEPflen m zijn nieuwe film liiknarnic,0 ar Brain" naar de ge- «aar t *e novelle van Len Deighton. rl VtfnfSpelers ziin Michael Caine, en Oscar Homolka. De ,eurs Wen zullen door Finse ac- f°°bt oB 7rden gespeeld. Salzman ,e beEinneri februari met de opnamen _U' Halsinu,ln drie Finse steden: Tur- Roem gevestigd en roem bevestigd. Liz Taylor en Richard Burton als Martha en George verenigd in hun haat-liefde. sproken tekst. Dit is een procédé dat zijn waarde aantoont na de eerste felle uitbarstingen van Martha tegenover George, als de college-professor samen met zijn collega op de campus van de universiteit wat bijkomt van de eerste schrik, zeker ook nadat George zijn verdenking ten op zichte van zijn vrouw en collega bewaarheid weet, maar vooral aan het slot als George zijn laatste grote wraak heeft voltrokken en de film eindigt in een droef aan vaarden van de afschuwelijke feiten. Een film naar een toneelstuk, jawel. Er wordt meestal smalend, en vaak terecht ook, over ge schreven. Dat hoeft hier echt niet. Het stuk is intelligent bewerkt. Diverse gedeelten zijn, knap, weg gelaten. Andere delen hebben een grotere functie in het geheel gekregen. Het drama komt er niet aan te kort. Nichols heeft waar hij kon de ruimte gevonden, bui ten op de campus en in een koe en koud danslokaal, waar Martha haar obsceniteiten kan bedrijven Er is genoeg afwisseling tussen de close ups en de half en full totalen, de weinige muziek heeft zeker een eigen functie en het spel is bewonderenswaardig. Liz Taylor en Richard Burton geven een vertolking van het beklagens waardige paar die de roem van Burton bevestigt en die van Liz DE ZUIVERING van het misdadig stadje dooi- een sheriff die zelf een scherpschietende doder was, is het ge geven van „Johnny Reno, de scherp schutter". Een met bescheiden midde len in technicolor opgenomen film met als voornaamste attractie het optreden van oude bekenden die de laatste tijd minder vaak op het doek komen, zoals Dana Andrews, als de sheriff, Jane Russell als de vrouw die zijn zijde kiest, en Lon Chaney als de plaat selijke sheriff die tegen wil en dank een held wordt en sterft voor de zaak van recht en orde. Erg overtuigend ziet het er niet uit en alles verloopt volgens de onver anderlijke lijn die sinds het ontstaan van het genre voor een western van het tweede plan zijn gesteld. Behal ve dat niet het Amerikaanse leger maar de Indianen het pleit ten gun ste van de held beslissen. R. G. Springsteen vond in het traditionele gegeven maar weinig inspiratie en stelde zich tevreden met een enscene ring die van een gedegen vakman mag worden verwacht. ADVERTENTIE Hoestdrank in tabletvorm.95ct Het dramatische hoogtepunt van de film. Zelfs de teerste illusie is kapot gemaakt. vestigt. Daarnaast George Segal, bij nader inzien na onze eerste beschouwing toch wel heel goed, en Sandy Dennis in haar to the point Amerikaansheid een rele vatie. Waarom nog nader uitweiden over dit aangrijpende stuk van Albee en de adequate verfilming? Zij maakt een heel diepe indruk. Men kan er niet aan voorbij gaan. Men zal er kennis van moeten ne men. PAS AAN HET EIND van zijn film laat Jean-Luc Godard in letters, die hij in willekeurige volgorde sa menvoegt, de titel Pierrot le fou" op het doek verschijnen. Dit is type rend voor zijn film. Het is een leg- puzzle van beeldflitsen, literaire woord spelingen, liedjes (gezongen door An na Karina), citaten, toespelingen op reclameleuzen, schokkende wreedhe den, vrijerijen en lange, onsamenhan gende gesprekken in rijdende auto's, waarvan de toeschouwer zelf zo goed en zo kwaad als het kan een geheel moet zien te maken. „Pierrot le fou", grotendeels opge nomen aan de Rivièra in wonder mooie kleuren Raoul Coutard stond ook nu weer achter de camera begint met een beeld van Jean-Paul Belmondo, die in zijn bad een boek over Velasquez leest en al lezend de bedoelingen van Godard met deze film kenbaar maakt: „de kunstenaar hield zich niet langer bezig met het weergeven van de dingen, maar met de ruimte en de stilte, die hem om ringden". Van een samenhangend verhaal of zelfs maar van enige logica is in de film geen sprake. „Ik heb", geeft Godard zelf toe, „in „Pierrot le fou meer geïmproviseerd dan in welke andere film, die ik ooit maakte. De meeste ideeën kwamen bij me op vlak voordat ik met de opnamen be gon. Ik heb gewerkt zonder aante keningen, als een schilder. Alles, wat ik zag, kon ik in mijn film gebrui ken. Misschien ben ik daarmee zelfs wel zo ver is gegaan als mogelijk is. van e filni d miil van Helsinki, zal Rucoov?6 film plaat& van Riga inne- kos+cf, Zal ti'en ere.8isseerd door Ken hniijoen gulden gaan DICK LEstet, Van de BeatiT de Brit we film „Hol68;®1**, "gisseur Reatio t lk de at Z1in nieu- Beatle Lennon met °0rl°g won" (de n legerstijl is geknipt haar ties van) in verschiHe^311 de attrac- brengen met telkens e a versies uit loop. In elk geval iet„n andere af- de onvermijdelijke AmerikPder3 dan winning in de Hollywood-fn^®5 0ver" FEDERICO FELLINI'S Waarin Giulietta Masina de Drn.i?a"' sfc8aeilde' wordt een Hollywoodse m 'veeinetw 66n dan3meiSje Shirley MacLaa'ne door oetemde feZ^F°RD heevan >«De Zet D°uglas F„i^aaïin zij in 1929 ten ttfdr^ken voorZ T™*' nieu" gemaakt. ard 8Won in Italië hebben Een kleine v C0' de Wharf *°stc°°P in San Francis- zijn geluidsinstajj ^Plaatsen heeft ren. He theater at[e >«en verwijde- maar stomme fiwVert°°nt alleen nog d« laren twintig voornamenjk uft Pianobegeleiding. d<= traditionele ..Free to love" met ®erste film was d«- werden vertoog3 Bow- Ver- West de oorspronkelijk "Way down en „Zoon van de sheik® Tarzan-film Valentino. lk met Rudolf oude stad op een af- REIN BLOEM was stomverbaasd: „Wat is hier aan de hand?", vroeg hij na afloop van zijn inleiding. „Dit kan nergens, zelfs in Amsterdam niet". Die verbazing van Bloem delen wij nu al drie dagen. Een zaal met ruim zes honderd middelbare scholieren zit van "s morgens tien tot 's middags vijf uur ademloos naar films te kijken. Steeds gretiger wordt er gehapt naar de mogelijkheid tot discussiëren en "s avonds komt een groot gedeelte teruq om opnieuw twee films in zich op te nemen. Een unieke situatie, dit £B?ohemensprak na Wim Verstappen over de Nederlandse speelfilm en ver toonde zijn eigen „Kockyn" en Body and Soul" van Renee Daalder, die door hem beschouwd wordt als een van de talentvolste jonge filmers. Door om standigheden is "KoclSP i9 het krant niet besproken, ^aarom is het nuttig hierbij op te m«ke:d|LReip "KockynWs een gedicht is een film is een ding. »e verwantschap met Passohm meanr £S Tockyn" is ^a-ercl op gedichten van H.C. ten 6 Dg loopt momenteel als voorfilrn nd opstandige oude dame Mag mem Zo wel in zijn film als in de dj®cdSSg® na afloop liet Bloem duidelijk naar voren komen, dat het onconventionele filmen, waarvan Godard een van de voorgangers is, al snel aan het groeien is naar een nieuwe wetmatigheid die bijna reeds conventioneel is voor een groep jonge filmers. Dat de jeugd van Eindhoven hier mee nog enige moeite heeft, bleek uit enkele volledig niet terzake doende en soms zeer primitieve opmerkingen. Be paalde aspecten die Bloem, en woens dag ook Verstappen, frappant noem de en als voorbeeld gaf, kwamen een aantal discussianten als idioot en wal gelijk voor. Hans de Witte, optredend als ex- filmcriticus, schetste 's middags de Hartverwarmend sentiment van Natalie Wood en Robert Redford in „De onbewoonbaar verklaarde woning". naoorlogse ontwikkeling van de Ita liaanse filmindustrie en hielp de zaal zich door de moeilijke ,,8'/>" van Felli- ni te worstelen. Ook nu weer was de reactie af en toe wat primitief, maar zeer levendig en betrokken. Een desillusie was 's avonds de pre mière van „Nacht in juni" (Lars Eric Liedbalm), die al twee jaar in de kast van een verhuurkantoor ligt, omdat men de film eigenlijk niet in roulatie durft te brengen. Laten wij hopen dat hij daar verder maar blijft, want het is nie* meer dan een toevalligheid dat Bibi Andersson en Bengt Virdestam een probleemloze situatie spelen in de buurt van een camera. Een film is het nauwelijks geworden en het is niet de moeite waard daar meer woorden aan toe te voegen. Verrukkelijk en een uitstekend voor beeld van de stelling dat „Hollywood niet zo slechts is als u denkt", was de tweede hoofdfilm, „De onbewoon baar verklaarde woning", van Sidney Pollack naar een roman van Tenessee Williams. Met een onnoemelijk aantal potten verf kloddert Pollack een kleur rijk sfeertje in elkaar, waarin hij door Natalie Wood en de opkomende ster Robert Redford een heerlijk brok sen timent laat opzetten. Pollack vertelt met alle in Hollywood aanwezige vak kundigheid een hartverwarmend ver haal over een jeugdige liefde, dat ver tedert en voortdurend boeit. Ik moest de hele film door denken aan de zwaar onderschatte „Splendor in the grass", waarin Natalie Wood eenzelfde soort rol speelt. Een typische winterfilm om van te smullen, voor een heel ruim publiek. PETER VAN BUEREN Veel verder zal Godard inderdaad niet kunnen gaan, zonder dat zijn methode, die hij ook toepaste in „Une femme mariée" en „Bande a part", op een pedant maniertje gaat lijken, dat hem het contact met zijn publiek doet verliezen. Zijn film is een aaneenschakeling van nu eens ge slaagde, dan weer mislukte (de haast weerzinwekkende parodie op de oor log in Vietnam van Belmondo en Ka rina tot twijfelachtig vermaak van Amerikaanse toeristen) en soms rond uit vervelende invallen, grillige vond sten en willekeurige beeldwisselingen. Tijdens de opnamen liep hij de grote Franse komiek Raymond Devos tegen het lijf. Het resultaat van die toe vallige ontmoeting is een weergaloos grappige waanzin-scène, die volkomen willekeurig in de film is opgenomen. Hij maakte kennis met een oude da me, die hem ideaal leek als Libanese prinses in ballingschap. Dus schreef hij in allerijl voor haar een rol, die ze met veel overdrijving speelt. Belmondo is in de film een ge trouwde, pas uit zijn betrekking bij de televisie ontslagen man, die door zijn rijke vrouw tegen zijn zin wordt meegenomen naar een stomvervelend avondfeest, waar de gasten uitsluitend in reclameteksten praten. Hij vlucht terug naar huis, maakt kennis met een meisje en onderneemt met haar een droomreis vol zonderlinge en schokkende avonturen, waarbij zij om duistere redenen voortdurend worden achtervolgd door de leden van een politieke misdadigersbende. In hun weinige rustige ogenblikken voeren zij wijsgerige gesprekken over leven, lief de en dood, waaraan zinspelingen op Conrad, Poe en Stevenson en beeld- inlassen van schilderijen van Velas quez, Renoir en Picasso een intellec tueel en artistiek tintje moeten geven. Droom en werkelijkheid, zin en waan zin, waarheid en mythe, feiten en fantasie wisselen elkaar in de film voortdurend af, gaan in elkaar over en dienen slechts als middel voor Go dard om zich bezig te houden met dat, wat hij in zijn film door de Amerikaanse regisseur Samuel Fuller tijdens diens korte optreden laat om schrijven als het wezen van de cine ma: „liefde, haat, actie, geweld en dood, kortom emotie". Hoewel juist die emotie, zoals in vrijwel alle films van Godard ontbreekt. Het is moeilijk te verklaren, waar om deze als los zand aan elkaar han gende film, nu en dan zo sterk weet te boeien. Met betrekking tot Ingmar Bergman hebben sommigen zich wel eens afgevraagd, of hij eigenlijk geen charlatan is. Na het zien van deze studie in filmanarchie van Godard, zou men zich met nog meer recht kunnen afvragen, of deze kwalificatie niet eerder op hem van toepassing is. Is men echter eenmaal in de ban van de filmvirtuoos, die hij zich ook nu weer toont, dan blijkt het onmo gelijk, zich daaruit los te maken en volgt men met spanning en bewonde ring zijn bizarre spel met beeld en geluid tot het zwartgallige einde toe. J. C. A. FORTUIN. NU DE MARKT zo'n beetje over voerd geraakt is van films, waarin kolonisten Indianen of Indianen elkaar uitmoorden, heeft men weer nieuwe on derwerpen moeten bedenken om het de liefhebbers van het betere knok- en moordwerk naar de zin te maken. In „Anthea, de slavin" vinden de moord partijen plaats in de periode, waarin de Romeinen Gallië trachten te on derwerpen. Het geheel speelt zich wear af volgens het bekende recept. De Gal liërs, barbaren in dierenvellen, me grote drinkgelagen en zwelgpartijen aanrichten, zijn weliswaar numeriek in de meerderheid, maar de Romei nen, veel beschaafder tot aan het uiter lijk toe, weten de strijd in hun voor deel te beslechten. Een groot aandeel in de eindzege heeft echter een lief tallige, maar wraakzuchtige Gallische, die uit liefde tot de Romeinse bevel hebber, lage listen bedenkt. Rossana Podesta is de schone, die er als sla vin in dit woeste milieu in alle op zichten uitspringt en die, om haar schoonheid nog te accentueren, een soort badpak onder haar wapenuitrus ting draagt. TOKIO/LONDEN, 6 jan. (UPI) De communistische leider Mao Tse- toeng heeft openlijk toegegeven dat zijn leiderschap in 1958 ernstig is be dreigd en dat hem het presidentschap, dat hij tot dan toe bekleedde, bij die gelegenheid is ontnomen. Dit kon men gisteren lezen op grote plakkaten, die overal in de Chinese hoofdsteden wa ren aangeplakt. Westerse deskundigen in Chinese aangelegenheden leiden uit hetgeen in Peking is bekendgemaakt het volgen de af' Na de jammerlijke mislukking van de „Grote Sprong Voorwaarts", die China in één sprong tot een be langrijke industriële mogendheid had moeten maken, werd Mao persoonlijk voor het falen verantwoordelijk ge steld en werd hij gedwongen zijn post als president over te dragen aan Lioe Tsjao-tsji. Hij behield echter de con trole over het partij-apparaat. Volgens de deskundigen zou Mao dit zijn tegenstanders, waartoe behalve Tsji ook de secretaris-generaal van de partij Teng Hsiao-Ping behoorde, nooit vergeven hebben. Zijn haat werd ge voed door het feit dat Lioe en Ping trachtten hem buiten alle belangrijke aangelegenheden te houden en hem, volgens Mao's eigen woorden, „behan delden alsof ik hun overleden vader was". Volgens Mao had Ping hem sinds 1959 geen enkele maal geraad pleegd. Jaren wachtte Mao op zijn kans zijn tegenstanders uit het zadel te stoten. Deze kwam in 1965. In het begin zag het er allemaal niet zo rooskleurig uit. In de loop van 1965 legde Mao zijn collega's een do cument voor dat richtlijnen voor de culturele revolutie inhield. „Maar vele kameraden toonden weinig interesse en lazen het stuk zelfs met Mao trok zich daarop terug in Shanghai en begon de tegenaanval te organiseren, hierbij gebruik makend van wat later bekend zou staan als de Rode Garde. De Chinese leider bleef acht maan den voor de buitenwereld verborgen, hetgeen in het Westen geruchten deed ontstaan als zou hij ernstig ziek, zelfs overleden zijn. In het voorjaar van 1966 vond Mao zich sterk genoeg om zijn tegen stan ders in regering en partij te h]f te gaan. Hij steunde hierbij behalve op de Rode Garde ook op het leger on der maarschalk Lin Piao en slaagde erin een groot aantal van zijn tegen standers, waaronder Teng Hsiao-ping, onschadelijk te maken. Het wordt nu ook duidelijk waarom president Tsji de laatste maanden zo heftig is aan gevallen, zelfs door zijn eigen vrouw en kinderen. Overigens betekent dit alles nog niet dat Mao de strijd reeds volkomen ge wonnen heeft. Volgens diplomatieke berichten circuleren namelijk pamflet ten in de straten van Peking, waarin Mao „een gevaarlijke fanaticus" ge noemd wordt. Het is nog nooit voor gekomen dat Mao openlijk is aange vallen. Klaarblijkelijk verweert de op positie zich nog fel. Eén ding is dui delijk: de strijd om de macht m Chi na duurt nog onverminderd voort. BRUSSEL, 6 jan. (ANP) Donder- dagavond is hij de Belgische plaats Gosselies de in aanbouw zijnde brug van de Waalse verkeersweg ingestort. Slechts twee personen werden licht ge wond. Het geraamte van de brug vein voorgespannen beton ligt over zestig meter over de weg van Brussel naar Charleroi verspreid. Het verkeer over die weg is gestremd. Met de bouw van de brug is een jaar geleden be- e Elen"vijftig meter lange, tweeënhalf meter brede en anderhalf meter dikke legger van honderddertigduizend kilo blijkt naar beneden te zijn gekomen. Er waren nog luttele kubieke meters beton te storten voor de voltooiing van het viaduct. De nieuwe Waalse ver keersweg Luik-Doornik kruist bij Gos selies de weg Brussel-Charleroi. Kort nadat twee arbeiders de laatste laag beton hadden gegoten stortte de brug in. Toevallig reed er op dat moment geen auto onderdoor. De schade wordt geraamd op ongeveer twintig mil joen frank (bijna anderhalf miljoen gulden). In „The Guardian" van hedenmor gen ontwikkelt de bekende expert Vic tor Zorza een geheel andere theorie. Hij meent dat de positie van Lin Piao in de strijd om de macht en de opvol ging van Mao minder sterk is dan dik wijls wordt aangenomen. Om zijn posi tie te versterken en zich te ontdoen van twee machtige tegenstanders, Lioe en Ping, heeft Lin Piao waarschijnlijk de onschuldige gebeurtenissen van 1958 opgeblazen tot een aanklacht. Toen Mao in 1958 het presidentschap overdroeg aan Lioe, maar de onbetwis te leider bleef van de partij, heeft nie mand dit uitgelegd als een vernedering voor hem. Het presidentschap is een echte representatieve functie, waaraan weinig macht is verbonden. Nu wordt Mao's aftreden in 19j8 plot seling uitgelegd als het resultaat van een machtsstrijd tussen Mao enerzijds en Lioe en Ping anderzijds. Volgens Victor Zorza verraadt dit alles de hand van Lin Piao. Dat Lins positie niet sterk is, kan ook worden afgeleid uit het feit dat Tao Tsjoe, de vroegere propagandaleider van de Chinese partij, deze week door Rode Gardisten door de straten van Peking werd gesleurd en mishandeld. Tao is een van Lins vijanden in de machtsstrijd. Als Lin Piao werkelijk zo machtig was als wordt beweerd, zo meent Zorza, had hij kunnen volstaan met een officiële afkeuring van Tao s politiek en het verlenen van ontslag. Dat schijnt hij echter niet te kunnen, waarschijnlijk omdat de tegen hem ge richte groepen in de partij nog te sterk zijn. Vandaar dat hij zijn toevlucht moest nemen tot de Rode Garde om duidelijk te maken dat het met Tao is afgelopen. De Rode Garde is net persoonlijke machtsinstrument van Mao en Lin. Tao was destijds door Lin Piao naar Peking gehaald en benoemd tot pro pagandaleider om hem te helpen in zijn machtsstrijd met Lioe en Het schijnt dat Tao zich echter ook zelf tegen Lin begon te keren, hetgeen hem fataal is geworden. DJAKARTA, 6 jan. (ANP, Reuter) President Soekarno van Indonesië heeft bekendgemaakt dat hij volgende week in het openbaar rekenschap zal afleggen over het beleid dat hij leid de tot de mislukte communistische staatsgreep van 1 oktober 1965. Na afloop van een vergadering in het presidentieel paleis met de sterke man generaal Soeharto, andere leiders van de Indonesische strijdkrachten en het kabinetspresidium, verklaarde Soe karno tegenover verslaggevers dat hij nog vóór Lebaran (Islamitisch nieuw- jaar: 12 of 13 januari) zijn vroegere beleid zal uitleggen aan het consulta tieve volkscongres. Het nieuws dat Soekarno gevolg zal geven aan het zes maanden geleden door het volkscongres uitgevaardigde bevel tot uitleg werd door Soeharto aan de verslaggevers meegedeeld. De militaire leider verklaarde dat Soe karno het verslag over zijn beleid schriftelijk bij het bestuur van het Volkscongres zal indienen en dat het later openbaar gemaakt zal worden. Hij noemde echter geen datum. De president heeft steeds vermeden de communistische partij van Indone sië (PKI) te veroordelen voor het leiden van de staatsgreep. Evenmin heeft hij ooit openlijk toegegeven dat de communisten door de fouten en het beleid van het vorige regiem hun greep naar de macht konden uitvoe ren. Op de vraag van verslaggevers wat de inhoud van zijn schriftelijke verklaring zou zijn, antwoordde Soe karno „wacht maar af". Het hof van Appèl in Djakarta heeft het tegen het doodvonnis van de voor malige minister van Bankzaken, Da- lam, aangetekende beroep verworpen. Dalam is eind vorig jaar door een speciale rechtbank op grond van on dermijning en grootscheepse malver saties ter dood veroordeeld. Hij kan nu bij president Soekarno om gratie vragen. FRANKFORT, 6 jan. (DPA) De politie van Frankfort heeft de 30-jari- ge kellner Gerhard Damann aange houden, die bekend heeft dat hij de beruchte fietsende bankroveris. Na een langdurig verhoor gaf Damann toe dat hij bij vier overvallen op finan ciële instellingen in Frankfort een e- drag van ongeveer 59.000 gulden n ae .fietsende barik- rover" zijn laatste slag, t°en hij een bijkantoor van de Commerzbank van 27.000 gulden beroofde. Ta®e?°YeT d.e politie verklaarde hij dat dit het sluit stuk van zijn carrière als rover had moeten zijn. Hij had met de buit naar Tanger in Marokko willen uitwijken, waar hij inmiddels een pension en een café had gekocht. Het plan om overvallen per fiets te plegen had Damann volgens zijn zeg gen opgevat nadat hij in de krant had gelezen, dat een rover in Hanno ver per fiets had weten te ontsnap pen. Bij Damann thuis vond de poli tie 17.000 gulden en een pistool. Na de overval van 6 juni 1966 op de Frankforter Westbank, die een buit van ruim 7000 gulden opleverde, was Damann met vakantie naar Marokko gegaan, waar hij ruimte huurde voor de oprichting van een pension. Omdat hij meer geld voor de inrich ting nodig had, besloot hij volgens zijn verklaring een tweede overval te ple gen. Op 26 augustus beroofde hij een filiaal vah de Deutsche Bank in Frank fort van een bedrag van bijna 10.000 gulden. Hierbij zou het waarschijnlijk zijn gebleven, als hem in Tanger niet was aangeboden ook een café te gaan exploiteren. De financiën voor het project-Tan- ger werden op 6 november uitgebreid met een bedrag van 14.500 gulden, verkregen uit een roofoverval op een ander filiaal van de Deutsche Bank, Weldra kwam de ondernemende kellner tot de ontdekking dat pension en café meer geld kostten dan zij op brachten. Daarom pakte Damann op 2 januari voor de vierde maal zijn fiets. De overval op het bijkantoor van de Commerzbank lukte, eveneens, maar vier dagen later werd Damann, die een nog onbeschreven strafblad had, aangehouden. „Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gebeuren", zei hij. WASHINGTON, 6 jan. (Reuter) Het Witte Huis heeft een portret van president Johnson, geschilderd door Peter Hurd in opdracht van het histo risch genootschap van het Witte Huis, geweigerd. Volgens de secretaresse van me vrouw Johnson was het portret te groot en was het schitterend verlichte regeringsgebouw op het doek buiten proporties geschilderd, terwijl de plaats van de president in de compo sitie en de stijl niet in overeenstem ming waren met de andere portret ten in het Witte Huis. Naar verluidt vonden zowel de pre sident als zijn vrouw het stuk afschu welijk. De kunstenaar verklaarde dat hij zes tot acht weken aan de op dracht heeft gewerkt. Hij zei dat hij niet akkoord had kunnen gaan met bepaalde suggesties van het echtpaar Johnson. Overigens had de portretten galerij van het Smithsonian museum in Washington al om het doek ge vraagd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 7