Voortreffelijk filmverslag
KRONIEK
Televisie
Radio
1
Reclame-televisie laat
geen grote indruk na
Brieven van lezers
D
SP
4
a
s
m
m
m
1
MODEKONING MET VERRASSINGEN
0
Ringleiding in
de huiskamer
Courrèges toont nieuwe collectie
Kastner: boeiend
i
t
DONDERDAG
VRIJDAG
VRIJDAG
DONDERDAG
Rhodesische klacht
over gezondheids
organisatie van VN
AOW voor de vrouw
Rumoer bij Gijsbreght
Bouwvakkers
Kardinaal en Vietnam
Hoe lang nog?
David Copperfield in
zes afleveringen
VEILIG®»
DONDERDAG 19 JANUARI 1967
ggÉM^w
OÜFANT IS TROUW
BETSY DORNAY-CULP
De mammoet is de kamer door,
maar helpt men hem geen handje
dan blijft hij evenals daarvoor
een kamerolifantje.
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Duitsland II
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
Duitsland I
Hilversum I 402 m.
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Brussel 324 m.
VOOR SLECHTHORENDEN
5946. Een oud
vliegtuigje kwam
van achter de
hangars te voor
schijn rijden en
zette koers naar
de besneeuwde
startbaan.
„Daar gaan
ze!" riep heer
Bommel uit. „De
dieven van mijn
kunst!"
„Ze zullen niet ver komen!" zei Fuutje Mops bezorgd. „Dat toe
stelletje is zo oud en wrak. Het is alleen maar een museumstuk,
hè? Wat moet ik nu doen?"
„Houd ze tegen!" riep heer Ollie, achter het toestelletje aan
dravend. „Die schurken staan voor niets! Ze zijn volkomen ge
wetenloos!"
Gewetenloos waren de bandieten echter niet. De heer Karnagel
had tenminste veel last van zijn betere gevoelens.
„Stop!" riep hij uit. „De machine stilgezet en teruggegaan om de
plattegrond-plaat terug te brengen. Het is héél slecht wat wij gaan
doen! Zal heel slecht aflopen! Kracht van het donkere is aan het
opkomen!"
„T'oen?" mompelde Iet verbaasd. Hij kreeg echter geen antwoord
op deze verstandige vraag. Zijn medeplichtige sloeg schreiend B1®?
de vuistjes op het fiberglas en maakte ook overigens zo'n tufliul
dat de piloot er ernstige hinder van ondervond bij het opstijg^
Hij wachtte even, totdat het toestelletje zich op voldoende hoogt
bevond; toen wendde hij zich om en greep het schilderij, dat achte
hen op een zitplaats rustte.
„Ming I", gromde hij.
Door deze opmerking zal het de meer ontwikkelde lezertjes du
delijk zijn, dat hij begreep wat er aan de hand was. En ook, dat WJ
een einde aan de vreemde uitwerking van het schilderij W"
maken...
Courrèges met een van zijn modellen
„De Blauwe Biet"
ZIJN
OPEN
a
-
-
s LANDS KRONIEK
Bewogen muziek-leven
T OEN BETSY DORNAY CU LP elf
jaar was maakte ze in Groningen haar
debuut als pianiste. Op het program
ma stond één werk: de sonate „pa-
thétique" in c. kl. t. op. 13 van Lud-
wig van Beethoven. Het was in het
jaar 1894 en in de dagen van het spec
taculaire virtuozendom. De dames
pianisten hadden in die dagen de ge
woonte met handschoenen aan op het
podium te komen. Zij trokken die dan
vlak voor het optreden met veel ver
toon van sierlijke gebaren uit. De moe
der van de elfjarige Betsy stond er
op dat zij dat ok zou doen. Maar
toen het zover was lukte het niet zo
best, zodat haar vader op het podium
klom om haar een handje te helpen.
Beethoven moet van de hoge hemel
uit glimlachend hebben toegezien.
Vandaag, op haar 84ste verjaardag,
geeft mevr. Betsy Dornay Culp een
piano-recital voor de N.C.R.V.-televisie
met werken /an Chopin. Tussen het
eerste optreden en dat van vanavond
ligt een bewogen leven van hoofdza
kelijk muziek maken.
Mevr. Dornay-Culp vertelt er graag
van als wij haar in haar woning in
Scheveningen opzoeken. Zij doet dat
bij een kopje thee en serveert er de
koekjes bij waar zij ook al beroemd
om is. Na een televisie-interview kreeg
zij van alle kanten schriftelijke ver
zoeken om het recept. Het behoort tot
de goede toon dat men van mensen
op haar leeftijd zegt, dat zij er nog zo
jong uit ziet. Voor wat mevr. Dornay-
Culp betreft is dat echter beslist geen
beleefdheidsfrase. Men geeft haar niet
eens zeventig. Trouwens, toen wij bij
haar aankwamen moesten wij even
wachten omdat zij bezig was haar na
gels te lakken. Zij zegt: ,,Ik heb al
leen nog mijn muziek-geheugen; voor
de rest is het een zeef". Maar dat valt
bij nader inzien alleszins mee. Zij ver
telt vief en rad, een beetje van de hak
op de tak springerig, maar dat is jon
ge meisjes ook wel eigen.
De eerste pianolessen kreeg zij van
haar vader, die in Groningen in het
Harmonie-orkest nu het Noordelijk
Philharmonisch Orkest speelde. La
ter ook van Jaap Kunst, „van wie ik
natuurlijk de stér-pianiste werd". Zij
kreeg op haar zestiende jaar een stu
diebeurs voor het conservatorium in
Keulen waar Max van der Sant, die
nog les had gehad van Franz Liszt,
haar leraar werd. Zii deed eindexamen
tegelijk met Elly Ney. In 1903 vertrok
zij naar Amerika vanwege een rijke
oom. Zij trouwde met Louis Dornay,
een befaamd tenor, die nog onder
Mengelberg oratorium heeft gezongen,
en die zij in Berlijn leerde kennen. Zij
begeleidde hem op liederenavonden,
zij begeleidde tal van artiesten die in
die dagen bekendheid genoten. Haar
ADVERTENTIE
De trouw van Olifant is spreekwoorde
lijk. Eenmaal Olifant's vriend, altijd
Qlifant's vriend!
n*Ben zacht karakter, een vriendelijk ge
moed, een gelijkmatig humeur.
Zouden daarom steeds meer mensen van
Olifant gaan houden? Of het nu Oude of
Jonge is? 't Zal wel
Proost!
nicht, Julia Culp, de zangeres bijvoor
beeld, en Hans Kindier de cellist. In
Amerika had zij tal van leerlingen.
Nog onlangs kwam een van hen haar
in Scheveningen opzoeken, destijds een
meisje van veertien, vijftien jaar, nu
een vrouw van 72.
In 1953 beëindigde zij haar carrière.
De officiële carrière tenminste. Zij
bleef natuurlijk piano spelen. Iedere
dag, die God geeft, begint zij met
Bach. Dat deed. ,,haar lieveling Cho
pin óók. Zij studeert nog steeds. Tot
ongerief van haar buren? Weineen.
Nog onlangs op een verjaardag een
telegram van hen. „Lang leve het acht
ste wereldwonder". En dat sloeg niet
alleen op haar kunst, maar wel tege
lijk ook op haar vitaliteit.
Mevrouw Dornay-Culp woont alleen
in haar riante Scheveningse huis. Zij
is weer Nederlandse, na Amerikaanse
te zijn geweest. Een rusthuis is niets
voor haar. Ze zou er omringd zijn door
oude dames en bovendien is zij nu
eenmaal gewend te spelen in grote ka
mers. In één van die grote kamers
staat een vleugel. Zij zegt: „Mensen
vragen mij wel eens: maakt het u nou
niet moe dat spelen? Ik antwoord dan
altijd: welnee het verfrist mij".
Zij neemt achter die vleugel plaats
en begint te spelen: Chopin, Brahms,
Schumann, Scarlatti, Bach. Wij horen
haar tussen de bedrijven door zeggen:
„Ik heb Paderewski nog horen spe
len toe hij 76 was. Het leek nergens
op, zo slecht."
Zij grijpt weer in de toetsen en laat
de klanken horen van het larghetto uit
het f moll-concert van Chopin. „Dat
zou ik nou nog eens zo graag mét or
kest spelen", zegt zij. En, opverend
van de pianokruk: „Nou, misschien
komt het er nog wel eens van als ik
wat ouder word."
ENKELE KRANTEN hebben be
richt dat de NTS nogal teleurgesteld
was over het materiaal, dat een ca
meraploeg en de veelbesproken jour
nalist Willem Oltmans eind verleden
jaar terugbrachten van een reportage-
reis naar Indonesië. Ze hadden speci
aal het proces-Soebandrio moeten fil
men, maar daarvan was niets terecht
gekomen. Er waren verhalen dat de
reis tienduizenden guldens had gekost
maar niets had opgeleverd.
Wij weten niet hoeveel geld de NTS
in deze nderneming heeft gestoken en
het kan ons ook niet schelen. Feit is
in ieder geval dat het geen verloren
reis is geweest, want het filmverslag
dat ons gisteravond werd voorgezet
was zonder meer fascinerend. Een
uitgebreide reportage over het proces-
Soebandrio had nauwelijks beter kun
nen zijn dan dit.
President Soekarno, door Oltmans
geïnterviewd, was uitstekend op dreef.
Men werd opnieuw geboeid door het
raadsel van deze man, die terecht van
zichzelf vaststelde dat hij een grootse
prestatie heeft geleverd door één na
tie te maken van de drieduizend In
donesische eilanden en die tevens, als
de grootste politieke charlatan van
zijn tijd, zijn land met open ogen naar
de economische en bijna politie
ke afgrond voerde. Was het niet ge
weldig hem te horen opscheppen in
dat brauwende, maar stylistisch per
fecte Nederlands van hem, waarbij hij
beleefdheidshalve sprak over tweeën-
eenhalve eeuw buitenlandse (niet: Ne
derlandse) overheersing? Zelfs een Ne
derlandse uitdrukking als „arme
drommel" vloeit hem nog zonder man
keren uit de mond.
Er was veel boeiends in deze film,
NTS: 18.45 PIpo. 18.50 Journ. 19.00 In
ternat. jeugdjourn. 19.10 Van gewest tot
gewest. 19.30 Sport. 20.00 Journ. NCRV:
20.20 Attentie. 20.45 Licht instrum. kwar
tet 2100 Oorlog en Vrede. 22.20 Piano
recital. NTS: 22.45 Journ. 22.50 Pauze.
23.00-23.30 Teleac.
NTS: 20.00 Journ. VARA: 20 05 Mogul.
20.55 Achter het nieuws. 21.20 Coronation
Street 21.45 Avontuur. NTS: 22.15-22.20
Journ. 22.30-23.00 CVK-IKOR: Dichterbij.
18.55 Zandmannetje. 19 00 TV-feullleton
v. d. jeugd. 19.25 Tienerklanken. 19.55 Taai-
wenken. 20.00 Nws. 20.25 Bonanza. 21.15
Panorama. 22.15 Filmrep. 22.55 Nieuws.
18.55 Filmrep. 19.25 Kinderprogr. 19.30
TV-feuilleton. 20.00 Journ. 20.30 Speel
film. 22.00 Nw. films. 22.45 Journaal.
NDR: 18.05 Act. 18.16 Cultuurspiegel.
18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Amu-
sementspel. WDR: Act. 18.50 Klein feuillet.
19.00 Guten Abend. 19.10 Film. 19.40 De
monding van de Loire. 20.00 Journ. 20.15
Rcmanze in Moll. 21.50 Report. 22.35 Journ.
22.50 Wereldkamp. zaalhandbal. 23.55 Nws.
18.05 Wintersport. 18.10 Nws. 18.20 Act.
18.55 Kort tv-spel. 19.30 Nws. 10.00 Quiz.
21.30 Actie Zorgenkind. 21.45 Politieke dis
cussie. 22.30 Nws. en wintersport.
Omroepork. 21.15 Men. Hugo. 22.30 Nws.
22.40 Radiojourn. 22.55 Discotaria. 23.55-
24.00 Nieuws.
18.10 Sport. 18.30 Halte: progr. v. twin
tigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30
Klass. gramm. muz. 19.45 Op de man af.
19.50 Platenprogr. 20.10 De familie Leen-
houts, hoorsp. 20.35 Gevar. progr. 22.00
Lichte gramm. muz. 22.15 Wijd als de
wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.45
Kerkorgelconc. 23.25 Signaal. 23.55-24.00
Nieuws.
18.00 Nws. 18.U3 V. d. soldaten. 18.28
Paardesport. 18.32 Lichte muz. 18.45 Sport
18.55 Lichte muz. lws.l9.40NAmu-s 900e.
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Amuse-
mentsmuz. 19.50 Vrije Pol. tribune. 20.00
Openbaar kunstbezit. 20.15 Klass. muz.
22.00-22.15 Nieuws.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Melissa,
tv-film. 1120 Filmrep. 12.00-13 30 Act.
16.40 Nws. 16.45 Progr. bedwingen dfc Mat-
terhom. 17.05 Sagt die Fotografie die
Wahrheit" 17.30 Rank. tv-film.
18.00 Nws. 18.15 Radiojourn. 18 20 Uitz
KVP. 18 30 Met.ropole ork. 18.55 Gespro
ken brief. 19.00 V. d. kleuters. 19.05 Klass.
en mod, liederen. IKOR: 19 30 Gezag in
kerk en theologie. AVRO: 20.00 Nws. 20.05
VARA: 7.U0 Nws. 7.23 Gramm. muz.
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.10 Gramm. muz. 9.00 Klass. kamermuz.
10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte amm. muz
11.00 Nws. 11.02 V. d. vrouw. AVRO:
1130 Klass. gramm. muz. 12.00 Licht
orkest. 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Sport-
parade. 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal.
13 30 Klass. pianomuz. 14.00 Stemmen
die gelden. 14.15 Gevar. progï. VPRO:
15 30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Radiophilhar-
monisch orkest. 16.45 Volksliederen. 17.00
Voor de jeugd. 17.25 Muz. aanwinsten.
17.45 Actualiteiten.
NCRV: 7.00 Nws. 7.1U dagopening. 7.15
Orkestmuz. 7.30 Nws. 7.32 Amusements-
muz. 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gew.
muz. 8.30 Nws. 8.32 Lichte gramm. muz.
9.00 V. d. zieken. 9.35 Klass. orkestmuz.
10.30 Morgendienst. 1100 Gramm. muz.
12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30 Lichte ka
mermuz. 14.05 Schoolradio. 14.25 Mod. muz.
15.10 Voordr. 15.30 Progr. v. oudere luis
teraars. 16.30 Mod. muz. 17.00 Klanken
uit Zuid-Amerika. 17.30 Nederl. militaire
orkesten.
AVRO: 9.00 Nws. 9.U2 Act. 9.05 Vro
lijk platenprogr. 10.00 Nws. 10.U2 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. VPRO: 12.00
Nws. 12.02 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.
13.02 Buitenl. persoverz. 13.05 Gevar. pla
tenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Buitenl. pers
overz. 14.05 2x Top 10. AVRO: 15.00 Nws.
15.02 Licht muz. progr. 16.00 Nws. 16.02
Oude platen. 16.30 Platenprogr. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.05-18.0 Pop-party.
12.00 Nws, 12.03 Lichte muz. 12 48 Lichte
muz. 12.55 Buiteni. persoverz. 13.00 Nws.
13.20 Klass muz. 14.00 Nws. 14.03 School
radio. 15.00 Nws. 15.30 Eigen aardig 16.00
Nws. 16.09 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15
Lichte muz. 17.30 Etnische muz. 17.50
Muz. v. d. jeugd.
die terecht was gelardeerd met frap
pante historische journaal-opna
men. De - journalistieke reus Mochtar
Loebis kwam uitgebreid aan het
woord. Ook waren wij in de gelegen
heid opnieuw het diplomatieke talent
van generaal Soeharto te bewonderen,
die speciaal voor de Nederlandse t.v.
kwam vertellen hoe zijn verhouding
met Soekarno is. Hij sprak zeer cor
rect over de president en men zou
hem bijna een stroopsmeerder noe
men, ware het niet dat hij inmiddels
zeer duidelijk maakte, dat het tevens
zijn taak is de president goed in de
hand te houden en er voor te zorgen
dat hij precies doet wat hem wordt
gezegd. Dit gesprek met Soeharto
maakte alles, maar dan ook alles dui
delijk over de nieuwe machtsverhou
dingen in Indonesië. Het was voortref
felijk. Wij krijgen nog een tweede af
levering te zien van dit filmverslag.
Als die even goed is als de eerste
had de reis wel een ton mogen kosten.
A.K.
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 19 jan. Voor
slechthorenden onder de televisiekij
kers kan een ringleiding in de huis
kamer een nieuw geluidskanaal ope
nen. Woensdag zendt de NTS van
19.40 tot 19.45 uur hierover een kort
informatief filmpje uit op Nederland
1.
Het blijkt onvoldoende bekend te
zijn, dat vrijwel ieder hoorapparaat is
voorzien van een speciale knop, die
bestemd is voor ontvangst van het
tv-geluid via een speciaal aan tt leg
gen ringleiding in het vertrek waar
het tv-apparaat staat. Het hlmpje
gemaakt onder auspiciën van de Ne
derlandse Vereniging van Slechthoren
den en de Katholieke Ver. voor Slecht
horenden toont op welke wijze
men in de huiskamer zo'n ringleiding
kan aanleggen. Ook wordt verteld
wat de slechthorende moet doen om
een zo goed mogelijke ontvangst te
verkrijgen.
XL:'.
COURRÈGES, de Parijse couturier die
twee jaar geleden wereldnieuws maak
te met zijn korte geometrische witte
jurken en witte laarsjes, heeft laten
weten dat hij nu voor de zomer een
nieuwe collectie toont. De datum staat
nog niet vast maar het zal wel komen
de week zijn als de modepers van de
hele wereld in Parijs is om de zomer
collecties te bekijken.
Waarom Courreges na de bominslag
van zijn eerste optreden die de mode
een geweldige injectie gaf, zich enige
seizoenen heeft teruggetrokken is al
tijd in het vage gebleven. Er werd ge
zegd, dat hij een nieuw apparaat aan
SALISBURY, 19 jan. (Reuter)
De Rhodesische minister van gezond
heid, dr. Mark Webster, heeft de we
reldgezondheidsorganisatie (WHO) er
van beschuldigd Rhodesië inlichtin
gen van vitaal belang te hebben ont
houden over vermoedelijk gevaarlijke
geneesmiddelen. Dit heeft volgens de
minister geleid tot het „schandalige
feit" dat de Rhodesische autoriteiten
nooit gewaarschuwd zijn voor het ge
vaar dat er in twee geneesmiddelen
op antihistiamine-basis voor zwange
re vrouwen zou schuilen.
(Van onze marketingmedewerker)
DEN HAAG, 19 jan. De indruk
die reclame-televisie bij' de huisvrou
wen heeft achtergelaten na een week
is niet bepaald groots te noemen. Tot
deze conclusie komt men bij het le
zen van een rapport naar aanleiding
van een onderzoek van het markton
derzoekbureau R OC-marketing over
de herinneringswaarde van de televi
sie-spots van de eerste week.
Het bureau heeft op 9 januari 500
vrouwen ondervraagd en hun ant
woorden nauwkeurig geanalyseerd.
Daarbij is komen vast te staan dat
er in die eerste week met 244 spots
voor in totaal 199 produkten er ge
middeld slechts zes konden worden
genoemd. Eenendertig procent herin
nerde zich tot zes reclamefilms, een
entwintig procent kwam tot negen
films en zestien procent tot veertien
en zes procent tot meer dan veertien.
Daar staat tegenover dat twintig pro
cent zich maximaal drie wist te her
inneren.
Wanneer men bedenkt, dat de eer
ste week de televisie-reclame een
nieuwtje is geweest voor de kijker en
dat men dus zeker met belangstelling
zal hebben gekegen ziet het er voor
de toekomst niet al te rooskleurig uit.
Het bureau heeft uit de verzamelde
gegevens een zogenaamde herinne
ringspercentage gedistilleerd en dat ge
middelde is per geadverteerd produkt
drie procent.
Opvallend hoog staan genoteerd de
KLM met 25 pet., die p vrijdagavond
na het nieuws van 8 uur drie minu
ten liet uitzenden, en verder het be-
schuitmerk Bolletje ook met 25 pet.
Daarbij moet worden aangetekend,
dat dit merk tweemaal op de beeld
buis kwam met een spot van 15 se
conden (kosten 8.160).
Terwijl de reclamewereld zelf nog
al wat kritiek heeft op de uitgezon
den reclameboodschappen staat meer
dan drievijfde van alle huisvrouwen
uitgesproken positief tegenover de
kwaliteit van de commercials. Vijfen
veertig procent vond ze goed, wel leuk
en wel aardig. Uitgesproken slecht
kwam nauwelijks voor, maar wel had
bijna eenvijfde deel er helemaal geen
mening over.
Het reclamebureau Bauduin is ook
aan het onderzoeken gegaan en komt
tot ongeveer hetzelfde resultaat met
naast KLM en Bolletje ook Philips,
als de merken met de hoogste her
inneringswaarde.
het opbouwen was om zijn modellen
zelf als semi-confectie en semi-couture
voor een groter publiek toegankelijk te
maken. Hij wilde er een stokje voor
steken dat de confectie zijn ideeën zon
der meer kon gappen. Men is dus niet
alleen benieuwd met welke nieuwe
ideeën hij te voorschijn komt maar
ook wat hij bedacht heeft om de con
fectie aan banden te leggen.
KITTY JANSEN, Henk van Ulsen
en Willem Nijholt droegen in „Rand
figuren" gisteren teksten voor van
Erich Kastner, die te onzent vooral
bekend is door zijn „Emiel en de de
tectives", een kinderboek. Als satiri
cus is hij dat minder. Ten onrechte,
zoals bleek. Këstner is een man met
een vlijmscherpe pen. Zijn anti-milita
ristische geest blijkt bijvoorbeeld uit
een fraai vers als „Kent gij het land
waar de kanonnen bloeien?", dat al
van voor de oorlog dateert. Beklem
mend is ook zijn waarschuwing tegen
het atoomgevaar, vervat in „De mino-
ribus". Kastner is als satiricus echter
niet direct een „spits" man. Daarvoor
betoogt hij te zwaar en te nadrukke
lijk, zelfs in zijn „Epigrammen",
waarvan men er ook enkele hoorde.
Zij zouden voör „wisecracks" kunnen
doorgaan, als ze in de grond van de
zaak niet zo zwaar „Duits" waren.
Hij is in zijn bespiegelingen naar mijn
smaak te onbarmhartig om als levens
wijs te kunnen worden beschouwd. En
hij is wel briljant, maar zelden spran
kelend. Niettemin bood dit voornaam
gepresenteerde en door Ernst van Al-
tena deskundig toegelichte program
ma een interessante, nadere kennis
making van een zeer boeiende figuur.
Men moest er even voor gaan zitten,
maar dan loonde het ook de moeite.
Jehudi Menuhin kondigde met en
kele toelichtende woorden het optre
den aan van twee eminente musici:
de pianist Daniël Wayenberg en de
zanger Yi-Kwei-Sze. Eerstgenoemde
speelde met magistrale virtuositeit
korte werken van Brahms, Chopin,
Debussy en Scriabin en de bariton
moet ieders muzikale hart getroffen
hebben met een verrukkelijk Chinees
volkslied.
Tenslotte iets over de begeleidende
bromtoon, die Au al geruime tijd het
geluid van de televisie-uitzendingen
danig verstoort. Die wordt, als ik
goed ben ingelicht, veroorzaakt door
een apparaat waarmee de NTS de
kijkdichtheid kan meten. Zij zal voor
haar onderzoekingen onderhand toch
andere wegen moeten gaan vinden.
Wil zij althans de kwade kans ver
mijden dat die kijkdichtheid in steeds
toenemende mate vermindert en dat
zij uiteindelijk doelloos met die dure
apparatuur blijft zitten.
H.Hn.
HILVERSUM, 19 jan. Hofkapel
„De Blauwe Biet" van de carnavals
vereniging „De Klééflep" uit Eijsden
heeft het nationaal hofkapellencon-
cours gewonnen, dat de KRO-radio
heeft uitgeschreven.
In het artikel van Helène Swildens
(17 november '66) over de werkende
ongehuwde vrouw en de toekenning
van vervroegde A.O.W. met 60 jaar,
wordt gesproken van een voorzichtig
advies van de SER, welke bang zou
zijn dat een aantal vrouwen voordeel
van deze vervroegde pensionering heb
ben.
Ongetwijfeld wordt hier gedoeld op
de zeer kleine groep ongehuwde 60-
jarige vrouwen die financieel gezien
deze A.O.W. niet nodig hebben (bij
voorbeeld vrouwen met geld, met een
groot pensioen of religieuzen). Hier
tegenover zou ik willen stellen:
50 60 procent van de ongehuwde
vrouwen tussen de 50 en 60 jaar heeft
geen enkele andere sociale zekerheid
dan A.O.W.;
80 procent van de boven de 65-jarige
ongehuwde vrouwen heeft alleen AOW
bij de invoering van de A.W.W.-wet
heeft men ook niet nagegaan welke in
komsten deze weduwen reeds hadden
(burger- of overheidspensioen, kapi
taal, lijfrente, levensverzekering, on
roerende goederen, enzovoorts). Men
mag veilig aannemen dat minstens 50
procent der weduwen deze A.W.W. niet
nodig heeft;
gelijke betaling bij gelijkwaardige
arbeid heeft niets te maken met ver
vroegd ouderdomspensioen. Gehuwde
werkende vrouwen krijgen ook als
ze geen kinderen hebben A.W.W.-
pensioen vanaf 40 jaar;
ongehuwde vrouwen betalen: dezelfde
A.O.W.-premie als de gehuwde man,
maar krijgen een veel lagere uitkering;
A.W.W.-premie, terwijl ze geen wedu
wen en wezen kan achterlaten; dezelfde
ziekenfondspremie als een gehuwde
man met 15 kinderen onder de zestien
jaar; de hoogste belasting.
In de ons omringende landen is de
„equal pay" al sinds lang een feit,
doch óók de vervroegde pensionering
voor de werkende vrouw is daar sinds
lang (soms tientallen jaren) een dood
gewone en vanzelfsprekende zaak. (Bel
gië, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk,
Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Enge
land, Denemarken, Finland). Alleen
Nederland behoort tot de grote uitzon
deringen, tezamen met bijvoorbeeld de
dictatoriaal geregeerde, overwegend
katholieke landen Spanje, Portugal.
Zelfs in Turkije (55 jaar) en Grieken
land (57 jaar) is de sociale positie van
de werkende vrouw beter dan hier.
In de Oosteuropese landen is de
toestand het gunstigst: in Albanië, Bul
garije, Hongarije, Roemenië, Rusland
en Joegoslavië pensioen voor vrouwen
met 55 jaar, in Tsjechoslowakije met
57 jaar en in Polen en de D.D.R. met
60 jaar. Het voert te ver om nog meer
vergelijkingen te trekken.
DEN HAAG
I. Oosterbaan
Volgens het verslag (12 jan.) van
een voorstelling van de „Gijsbreght"
voor scholieren in de schouwburg te
Rotterdam heeft zich de jeugd misdra
gen en er de voorstelling voortijdig be
ëindigd.
Een jaar geleden heb ik in diezelfde
schouwburg een prachtige voorstelling
van de „Gijsbreght" bijgewoond, soms
moeilijk te volgen door het moderne
tempo, dat Vondel er niet ingelegd
heeft, maar dat terecht werd aange
past aan onze tijd. Het merendeels
jeugdige publiek gedroeg zich niet
steeds correct. wjt
En nu een voorstelling, die v! ^ly
afgebroken wegens tumult. Met een
cent van het Charlois Lyceum, die
opneemt voor de lieverdjes. Heeft
misschien populariteit nodig b'J j,t
jeugd? De idee, dat alle kinderen *e
hebben op onderwijs is algemeen
vaard. Maar hoe zit het tóch B®1
plichten? ,m-
Plicht ten opzichte van medeleef f
gen bijvoorbeeld of medetoehoorde* j
Wanneer de middelbare schooljeP|fl
niet geleerd heeft hoe zich in e,g,
schouwburg te gedragen, zal de
cent zijn pupillen moeten voorbereid
en doen inzien, dat de schouwD"^
iets anders is dan het teeveeka»
thuis. Indien de jeugd inderdaad
„eerlijk" is als meneer Duputs bewe®
laat zij dan eerlijk en ruiterlijk be Jia,
nen aan de Nederlandse Coiwe0'^
dat het een onbehoorlijke vergis®',
was acteurs te beletten hun rol te SP
len. 0
GOUDA, A. Houben-Scha
De heer C. Annen sprak tijdens Dg
demonstratie over zijn plichtsgetrou
vaklieden. Mag ik in herinnering
gen, dat in de nu afgelopen tijd
hoogconjunctuur de vaklieden etl
te gewillig waren om over te '0*Lt«
naar werkgelegenheden, waar ^tae4
lonen werden geboden. Als de werj*Qp«
ver aan een leveringstermijn Se
den was, werden de lonen opgejadjL,,
Nu zitten wij met te dure woning^
Zijn de zwarte lonen werkelijk opge ,g-
ven? Een werkman vertelde mi] 0g
zer dagen, dat hij 160 gulden se»
per week verdient, plus 23 gulden V.g
maand als vakantiegeld. Is dat laa
correct?
GORINCHEM. Dr. J. van der La9
Waarom wordt kardinaal Spellb^jj
door Rome zo voorzichtig behandeioj
vraagt de kunstenaar Wim liars'
zich af. Het antwoord lijkt me erg «jjrf
voudig: Omdat Rome, uiteraard
gedocumenteerd dan Wim Har®?r<
over Vietnam, waarschijnlijk de
tuiging toegedaan is, dait kard'in
Spellman de waarheid sprak.
ARNHEM, Vermeid®1*
Hoe lang zal de terreur nog
die wordt uitgeoefend door de mav
van de „boekjes" voor de euchariS^
viering? Van onze eerbiedwaard,.;
Canon is ongeveer niets meer 0 efl
van de gemeenschap der heiligen ëe j-
spoor. Het is mij een volkomen ra.0f
sel hoe dezelfde mensen die tot
kort de oude Canon „subliem" v.:,v
den, nu plotseling omgeslagen zy-
Wanneer ik voor vernieuwing °P-ul'
lerlei gebied ben dan is dat het reL,ij
taat van een rijpingsproces; net is) t»
absoluut onmogelijk plotseling
slaan. Dit is dan zeker conservatism gf
Is het nu beslist noodzakelijk dal
eerst iemand uit Rome moet k0ÏL^e
om de zaak te saneren? Kunnen .A
dat niet zelf? Bovendien, ik heb a"'efl
gehoord dat er een categorie
is (het begint al bij de kinderen) ep
bij een bevel stekelig worden, a''
omdat het een bevel is.
AMSTERDAM ,gl»
mr. H. P. J. M. Coeb®1"
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 19 jan. Maandag
begint de NCRV via Nederland 1 met
de televisieserie David Copperfield",
een produktie van de BBC naar het
gelijknamige boek van Charles
Dickens. In Engeland is deze serie in
dertien episodes uitgezonden. De
NCRV heeft een nieuwe indeling ge
maakt, zodat het mogelijk is dit
feuilleton op zes avonden binnen èèn
maand in de huiskamers te brengen.
NOG EEN UUR
EN 52 MINUTEN
NOG
5 UUR
NOG
-12 UUR
1
2
3
4
0
b
9
to
co
•O-
Ci
•3
03
CD
O
Horizontaal: 1. bederven; 2.
Overijsel; 3. deel van etmaal, „„str1"'
4. luister, overal; 5. straat (Fr.),111 Keef"
6 verlichtingsartikel, Org. EuroP-
Samenwerking; 7. werkruimte, syrJ®'
sel; 8. legendarisch koning va» G0,
grasland; 9. uit de toon vallen!
gelprodukten; 11. rivier, half
schoenen.
Verticaal: 1. patriot; 2. ontruirf ^elSj
voorschriften; 4. vreemd geld. r pc'
5. zuiver gewicht, gemeente in W
gische provincie Namen; 6. uitr°
bels persoon, plaats in Noord (jj te
7. smaldeel, koor; 8. Europees l? ge®
ken; 9. oxyderen; 10. voorzetsel
graad, ceel, lekkernij.
Oplossing van 18 januarLjjse;
1. Vondel; 2. kunstbeen; 3-SLngelajL
4. dominee; 5. gunsteling; ®:.j!Lsl®#
Op de streepjes: Volksbevrijdn e