Br own een gewone man Enorme publiciteit van vroeger is thans weg BRUG STORT IN BIJ ROME Soeharto assistent noemt zichzelf van president Britse Kerken in beweging kt DRIE BOEKEN OVER GESTIGMATISEERDE MONNIK Britse liberalen Jeremy Thorpe opvolger van Jo Grimond Mochtar Loebis over Soekarno Londense brief Soekarno bijt van zich af D°OR h. bronkhorst In haast gekozen TV-DOCUMENTAIRE „ORDE BARU" Vaticaans weekblad tegen gedwongen geboortenre geling DONDERDAG 19 JANUARI 1967 -C1'' pS.g StellinS tegen de agressieve het m Van staEn- Bet succes van lane arsllaH-plan was voor een be- posit deel te danken aan zijn snelle Am reactie op het aanbod van be0ei Europa economisch op de de n helpen. Bevin heeft ook mee Atl srondslag gelegd voor de Noord- P,i.,andsehe Verdragsorganisatie. Zal MOND-SPRAY PADRE PIO tijdens het lezen van de H. Mis. Geen uitspraak BORN 1820 STILL GOING STRONG De ingestorte Ponte del Ariccia nabij Rome, die de Via Appia over een zeventig meter diep ravijn voerttroik ook gisteren veel bekijks. Zoals gemeld stortten twee auto's in de ravijn toen twee overspan ningen het begaven. De 37-jarige Londense advocaat Jeremy Thorpe, die de liberale leider Jo Grimmond is opgevolgd. POTTER'S CATARRH PASTILLES Muur scheidt gelieven Treinongeluk in Algiers ae* npOv de fj4> Vori BROWN, die sinds augustus lanrf 3aar Erb;s minister van Buiten- per Se Zaken is, heeft een heftig tfm- thUr016"4' een rusteloze na- Hij 6n ban vaak zeer opvliegend zijn. dj- rnaakt ook herhaaldelijk vrijmoe- op °pncier^ingen die men van iemand ten 2?j" ver^even Post niet zou verwach te v J beantwoordt helemaal niet aan land °°rstellinS die men in het buiten lij Pleegt te hebben van de typische jp van het Foreign Office. Hij lijkt als f6en en^el opzicht op voorgangers is p d H°me of Anthony Eden. Hij ^at deftig, gereserveerd, of tp ®etl diplomatiek pleegt te noe- tovi 1 heeft niet de educatie geno- van het dure en exclusieve mid- teti delb; pp, ,are onderwijs op een zogenaamde de 'C school, gevolgd door een aca- briflj?0 i- v°rming in Oxford of Cam- Weer rumoer om padre Pio tiende Brown is maar tot zijn vijf- bee laar op school geweest en hij s°n zijn maatschappelijke carrière vakbondsman. noi-,°Wn 2°u men vooral kunnen ver dijken biste het met Ernest Bevin, die mi- !r van Buitenlandse Zaken was in cTe tla"0°rlogse Labour-kabinet van Chïïlen^ Attlee en die tevoren al in p0 "'chills oorlogskabinet was opge- EeV 6n' Evenals Bevin is Brown voort- arb°®en uit de bond van transport- autn'u'3' waar zijn vader, een vracht Werkt ur' ln diens vrije tijd ge- kt had. Bevin was een van de beste EngI1t' rs van Buitenlandse Zaken die Ma h 'd °0it gehad heeft. Hij nam ^lOWnc. 1-j Vol hij owns buitenlands beleid even succes- zijn als dat van Bevin, voor wie Srote bewondering heeft? Met HAROLD WILSON, de Britse reizen *ersh (Van onze correspondent) ROME, januari. PADRE PIO, de nu bijna tachtig jarige gestigmatiseerde Capucijn, is in Italië weer in het nieuws gekomen door het verschijnen van drie aan hem gewijde werken. Padre Pio zelf leeft, oud en zwak geworden, in het klooster van San Giovanni Rotondo aan de berg Gargano, in de spoor van de Italiaanse laars. Acht jaar geleden begonnen de gebeurtenissen rond de als een heilige vereerde een voudige monnik, die de Italiaanse en buitenlandse pers lang bezig hielden. De laatste jaren is jer een duidelijke verandering gekomen in de religieuze belangstelling van het grote publiek: trekken de wonderen niet meer zo sterk als vroeger? Is de bereidheid om aan wonderbaarlijke genezingen te geloven kleiner geworden? Heeft het Concilie zo sterk de godsdiensti ge aandacht voor zich opgeëist dat slechts weinigen nog aan het ver afgelegen klooster denken, waar de oude Capucijn met zijn open wonden aan handen en voeten nog steeds als vroeger zijn Mis leest, als het kan biecht hoort en soms nog mensen toespreekt? Komen er geen zieken meer naar het grootse, door de „fede- lissimi", de getrouwe vereerders van Padre Pio, opgerichte ziekenhuis „Casa del Sollievo"? Drie publicaties zijn in de laatste maanden van het pas voorbije jaar ge voegd bij de vele boeken over de ge stigmatiseerde en vrij objectieve bio grafie „Padre Pio" van Fabrizio de Santis en twee boeken van vurige ver eerders en verdedigers van de eens omstreden capucijn. Een boek van Manlio Masci werd in het elegante Hilton-Hotel van Rome aan het publiek aangeboden en vlakte meteen een le vendige discussie uit. Het Franse boek ADVERTENTIE maakt Brown nu een serie naar Europese hoofdsteden. Hun 1 jle reisdoel was Rome. Weldra zul- g ZlJ bezoeken brengen aan Parijs, - Ussel, Luxemburg, Bonn en Den ®ag. In a ge ae Britse pers kreeg hij dezer da- Mie r biizondere aandacht door de pu- Seh in The Observer van een ge- de ren portret door Anthony Lewis, P,.„, °ndense correspondent van de ary, York Times, en door een hoofd ig-1 in The Times, dat weer aan- kenln^ §af tot enige ingezonden stuk- °6 schrijver van de beschouwing Times, de nieuwe hoofdredac- in The teur, Frisse adem dan lukt 't beter geerj Rees-Mogg, erkent, dat Brown dat - rr'an met verfijnde manieren is en ledjopJn cptrédeh soms zeer grof en be- v°or a 158,1 ziin- Maar hi-> waarschuwt type "e misvatting, dat een origineel Zijn 0rn ziin karakter ongeschikt zou ltled met succes een hoge post te be- in en- De kern van het betoog ligt him 6 vol£ende wijze en fraai gefor- ecrde passage: geen® Waarheid is, dat de hoge politiek hien* Mssend beroep is voor gewone den °m de zaken van naties te lei- ai h ?°et men uitzonderlijk bekwaam bezit? een uitzonderlijke persoonlijkheid kntr i D® grootste staatslieden van ®n ,hd waren geen gewone mannen diot? geen beleefde mannen. De aar- bg]1®, Particuliere vrienden en de meest ben - Personen die ooit gewoond heb- m Downing Street No. 10 waren loont en Lord North. Met beleefdheid Vet?? men meer gevaar keizerrijken te öiiiV,6zen dan een grote politiek te be- r-.-.V, ?1'. De mannen die Engeland ge- hebben, de premiers die Engeland nj„ d® grootste crises van de gesehiede- n,Bthebben gehaald, waren allen mannen heia een uitzonderlijk sterke persoonlijk- h« ®n met het temperament dat daar li, hoort. Sir Winston Churchill en Wil- t k RlEVEN VAN LEZERS in de Times kerien Brown als een man die dui- tro voor ziin mening uitkomt, die 0vUw is aan zijn principes en die jjer een grote veerkracht beschikt. ewei men de laatste tien jaar meer- riè een ontijdig einde van zijn car- j ,re doorspelde, heeft hij zich niet ch kennen en is hij even bruisend hhergie als altijd, aldus een van briefschrijvers, die de minister ver- pkt met een duikelaar: het speel- e e 'Muurtje met loden voet, dat men v duw kan geven zonder dat het om- Ee schrijfster van een ander in- ««yonderi stuk „dankt de hemel, dat bo 111 Engeland nog plaats is voor „ty- - voor individualisten en excen- 'eke personen", voor mensen als ~e°rge Brown „die ons een opfris- geven met hun enthousiasme eh moed". t Ec karakteristiek die de Amerikaan yewts van Brown geeft, is kritisch, aar toch niet onwelwillend. Brown e®ft merkwaardige gewoontes als bij- ^oi'beeld om ambassadeurs en bui- hlaridse ministers die hij graag mag ?l6t een onstuimige kus op de wang begroeten, wat bijvoorbeeld in rankrijk of een ander Latijns land Pl.et zo vreemd is als in Engeland. 'jh opmerkingen tegenover dames worden soms „shocking" gevonden, j Maar Brown is vooral een staatsman ,Ie zich met. grote geestdrift en toe- Wijding van zijn zware taak kwijt öie met zijn directe manier van op- eden vaak snel en doelmatig proble- oplost. In een interview met rahk Harris in de Observer heeft hij f.e?egd: „In de Britse buitenlandse po- diek zijn enorme blunders gemaakt ^i" mannen die Frans spraken en die Wisten hoe ze bij een diner het vis- "estek moesten gebruiken". Misschien ontbreekt het Brown wel ®etis aan stijl, maar hij is ook geen snob. -Ik ben de minister van Buitenlandse --'kon", zei hij eens, „maar ik ben ®en gewone man, die door gewone men- Sen gekozen werd om hen te vertegen woordigen in het Lagerhuis. En ik zal me zo gedragen en zo over ieder on derwerp praten, dat gewone mensen mij kunnen begrijpen". George Brown wil niet meer zijn dan de gewone man, maar de meeste mensen vinden hem hoogst ongewoon, non-conformist. van Emanuel Boniface gaf eveneens aanleiding tot allerlei polemieken. Er is dus nog steeds, zij het dan minder opvallend dan vroeger, deining om de figuur van deze merkwaardige man. OP HET EERSTE gezicht lijken de ze boeken een documentatie uit het „rijke Italiaanse leven": een heilige man die in zijn oorspronkelijke lande lijke eenvoud zoon van heel arme keuterboeren overvallen wordt door de genade, door de kentekenen van het goddelijke lijden. Ongeloof bij de medici, verwarring, verbijstering en twijfels bij de oversten van de orde, voorzichtigheid bij de kerkelijke autori teiten 'in het algemeen. Spoedig ontwikkelt zich echter bij het volk een machtige en diepe geestdrift voor de capucijn die bijna niets eet, bijna niet slaapt, soms aanvallen van koorts heeft tot 41 en 43 graden, die dingen veraf en ver vooruit kan zien, die mensen kan doen genezen, zo wordt gezegd, ook als ze maar een bidprent met zijn foto zien. Tussen het ongeremde geloof van de overtuigden en de terughouding van de kerkelijke autoriteiten komt het spoe dig tot een botsing. Er komen vreem den, ook buitenlanders in het kleine dorpje en velen laten zich hier voor goed neer, om altijd in de nabijheid van Padre Pio te zijn. In de laatste oorlog werden door vrienden grote geldbedragen gezonden. Dat neemt na de oorlog zo sterk toe dat padre Pio, met toestemming van Paus Pius XII een eigen organisatie opricht, die een grote nieuwe kerk en een gigantisch ziekenhuis bouwt. De arme Capucijn is de weldoener van het dorpje en van duizenden troost- zoekenden geworden. Er komen kardi nalen en bisschoppen, Roncalli, Lerca- ro, en Montini, leden van de vorstelijke families 'van Savoye, Habsburg en de Bourbon-Parma naar San Giovanni Po- tondo. De bekende Engelse katholieke publiciste Barbara Ward dankt padre Pio de bekering van haar man. Padre Pio wordt een tweede Theresia van Konnersreuth. De stroom van vromen en zieken wordt bijna zo sterk als die naar Lourdes. DE KERK doet echter nog steeds geen uitspraak, al zijn vele bisschoppen er reeds van overtuigd dat het hier om een buitengewoon geval gaat. De gestigmatiseerden, zo wordt nageteld, hebben tot 1900 het aantal van 321 be reikt, van hen zijn er echter slechts 61 heilig of zalig verklaard. De meesten, 129, komen uit Italië, de meerderheid wordt gevormd door geestelijken, voor aan de dominicanen. Onder de Jezu ïeten vindt men er slechts drie. Blijkt reeds uit het aantal zalig- en heiligverklaringen voldoende de voor zichtige houding van de Kerk, het leven van padre Pio illustreert dit nog meer. Hierbij komen vele menselijke verwik kelingen, die laten zien hoe moeilijk het is geworden in een modern, geci viliseerd land en in een tijd van onbe perkte communicatie en informatie, het uitzonderlijke, maar toch niet on bekende geval van stigmatisering rustig te aanvaarden. Wat reeds de Grootinquisiteur in het bekende verhaal van Dostojewski te gen de teruggekeerde Christus zegt, geldt hier ook: het uitzonderlijke, of het nu een wonder is of niet, een te ken, een appèl, een „onderbreking" van het natuurlijke, het is moeilijk verteer baar, het kan niet gemakkelijk ver werkt worden, het blijft een raadsel, een verzwarend blok, het verzet zich tegen een al te vlotte aanvaarding. Zo komt het dat om de in wezen een voudige, diep vrome, ouderwets vrome en tegenover de oversten en de Kerk strict gehoorzame pater een werkelijk heid aangroeit, waarvoor hij niet ver antwoordelijk is, al kan hij zich er nooit meer van losmaken. Een bekeerde cabaretier ging naast hem wonen om hem te dienen als een slaaf. Hij werd de leider van de „fedelissimi", die als een leger van kruisvaarders de arme padre Pio verdedigen tegen intriges, tegen oversten en bisschoppen en tegen het Vaticaan zelf. Brunatti, zo heet deze onvermoeiba re dienaar van padre Pio, vlucht ten slotte naar Frankrijk, wordt daar een rijk zakenman, stuurt enorme sommen naar San Giovanni Rotondo, keert te rug en vecht verder totdat hij zelfs een wit boek aan de secretaris-generaal van de VN wil sturen. Volgens hem en zijn vrienden hebben sommige kerke lijke autoriteiten padre Pio schrome lijk onrecht aangedaan. Zij hebben vele geldelijke schenkingen, die padre Pio door duizenden vrome zielen werden toegezonden, vooral ook door Italiaanse emigranten in Noord- en Zuid-Amerika, willen afnemen, teneinde de grote te korten te dekken, die kerkelijke instel lingen, ook van de eigen orde van pa dre Pio, in het grote financiële schan daal van de beruchte „bankier van God" (Giuffrè) hadden opgelopen. DIT ALLES heeft niets, helemaal niets met padre Pio zelf te maken. Hij staat er echter midden in, hij is de held en het slachtoffer van deze conflicten. De aartsbisschop van Padua voert een open oorlog tegen de gebedsgroepen van padre Pio, die regelmatig geld naar San Giovanni Rotondo sturen, er lopen kerkelijke processen tegen geestelijken die niet willen ophouden bij Padre Pio te biecht te gaan; er werden micro foons in de cel van padre Pio geinstal- leerd; er werden openlijk beschuldigin gen geuit van fraude, onzedelijke le venswandel, vechtpartijen in en voor de kerk. Dit zijn barokke scènes, komie ke en droevige verwikkelingen die zelfs in de droge lectuur van een zakelijke reportage niets aan hun rijkdom aan kleuren verliezen. En zoals in oude tragedies zijn de notabele helden van dit stuk omgeven van komieke volkse, al te volkse figu ren. De Mafia werd door de duizenden vromen, gehypnotiserenden en hulpzoe kenden aangetrokken. Wie geen kans zag, bij gebrek aan relaties, bij padre Pio te biechten, werd door „runners" van de Maffia naar een geheime stille cel gebracht, waar hij tegen een flinke som helemaal alleen aan pater Pio zijn zonden kwijt kon, dat wilde dan zeggen bij een voor deze gelegenheid als Capucijn gekostumeerde medewer ker van de „Honorata Societa", zoals de Mafia zich noemt. Dit is de locale kleur van een gebied, waar de tijd stil is blijven staan. En ook hieraan heeft de oude Capucijn natuurlijk part noch deel. WAT DOEN WE met een dergelijk fenomeen in de tijd van Teilhard de Chardin, die de gehele natuur als een omvattend, organisch zich ontwikke lend geheel ziet, van Joannes die het wonderbaarlijke in het eenvoudige gelo ven streven voor vrede en eenheid laat zien, in de tijd waarin de fantastische verzinselen van een reis naar de maan werkelijkheid beginnen te worden? ADVERTENTIE m (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 19 jan. „Soekarno heeft de communisten hun gang laten gaan. De mislukte staatsgreep van ok tober 1965 was een duidelijke commu nistische poging de macht in Indone sië over te nemen. Dit zou ook van be tekenis zijn geweest voor de positie van de Amerikaanse troepen in Vietnam. De communisten hebben deze poging kunnen ondernemen door Soekarno's politiek van toenadering. Deze politiek was fataal", aldus de Indonesische journalist Mochtar Loebis in de NTS- documentaire „Orde Barudie gister avond werd uitgezonden. Loebis voegde hieraan nog toe: „Toen Soekarno zijn geleide democra tie proclameerde en het parlement buiten werking stelde, kregen de com- (Van onze correspondent) LONDEN, 19 jan. Tot verontwaar diging van vele vooraanstaande libe ralen in Brittannië, die hadden gewild dat de gehele partij grondiger was ge raadpleegd, kozen de liberale Lager huisleden in Westminster gisteren in grote haast hun nieuwe leider als op volger van de afgetreden Jo Grimond. Aanvankelijk staakten de siemmen. Er waren drie kandidaten gesteld. Je remy Thorpe kreeg in de eerste stem ming zes van de twaalf stemmen van de liberale fractie in het Lagerhuis. Twee andere kandidaten kregen elk drie stemmen. Deze twee kandidaten trokken zich hierop terug en Jeremy Thorpe werd eenstemmig gekozen. Thorpe, 37 jaar oud, vrijgezel, een geestig spreker, van huis uit jurist, is een linksradicaal en men verwacht, dat de partij onder zijn leiding verder naar links zal zwenken. Thorpe heeft zich aanzienlijke vermaardheid verwor ven op de televisie. Hij is een verwoed tegenstander van het Smith-regiem in Rhodesië en heeft herhaaldelijk voor gesteld "dat de Britse regering V-bom- menwerpers zou inzetten voor het be lemmeren van de olietoevoer naar Rho desië. VATICAANSTAD, 19 jan. (Reuter) Het Vaticaanse weekblad „Osser- vatore della Domenica" heeft ver klaard dat elke vorm van oplegging van geboortenregeling de fundamente le vrijheid van de mens aantast. Deze uitspraak vormde een com mentaar op een artikel van de hoofd redacteur, professor Federico Ales- sandrini, over president Johnsons op roep tot versnelde uitvoering van zijn program voor gezinsplanning in de „State of the Union", de jaarlijkse boodschap tot het Cbngres. In het commentaar werd voorts ge zegd dat de Kerk geen onverantwoor delijke voortplanting voorschrijft maar „bij de voortplanting van leven een verantwoordelijkheid door zelfdis cipline verkondigt en eist, welke de natuurwetten respecteert". ADVERTENTIE en bij zware of hardnekkige verkoudheid Alleen bij apothekers en drogisten BONN, 19 jan. (Reuter) Minstens 644 jonge stelletjes, die graag willen trouwen, kunnen de grote stap niet doen vanwege de Berlijnse muur en de prikkeldraadversperring tussen West- en Oost-duitsland. Dit heeft de ™-tse minister voor Zaken Be- Geheel Duitsland, Hubert meegedeeRuenSdag m de Bondsdag (Van onze correspondent) LONDEN, 19 januari HET ENGELS-IERSE KATHOLICIS ME is weinig progressief. De liturgi sche veranderingen zijn gedwee aan vaard en de leken spartelen weinig tegen, hetgeen vooral de Ieren makke lijk valt aangezien zij zich vasthouden aan de oude rozenkrans. Je komt Anglo-Ierse Katholieken tegen die je met huivering vragen of het waar is over Holland; dat de Katholieken in bosjes afvallen of, onder begeleiding van popmuziek, in particuliere wonin gen ongewijde broodjes eten in Protes tants gezelschap. Degenen die zich werkelijk bezinnen op de vernieuwingen zijn de Katholieke intellectuelen, een betrekkelijk kleine groep. Zij hangen aan de lippen van aartsbisschop Roberts, die naar hun mening te zelden zijn mond open doet. En er heeft zich in universitaire krin gen een groep gevormd van Katholieke marxisten, aanhangers van de perio dieke publicatie „Slant". Leidende figu ren in deze kleine beweging, gebaseerd op Cambridge, zijn Adrian Cunningham en Middleton, welke laatste behoort tot de directie' van de Katholieke Uitge versmaatschappij Sheed Ward. Deze groep wenst de pauselijke sociale en cyclieken te verwerpen, aanvaardt de klassenstrijd en preekt een soort revo lutionair socialisme. De groep, die de sympathie geniet van een handjevol dominikanen, waar onder Bright, McCabe en Boxer en die haar propaganda voornamelijk richt op de studenten van de Engelse universi teiten en kweekscholen, meent dat het nieuwe Katholicisme een modus viven- di behoort te vinden met een vernieuwd marxisme en dat het tweede Vaticaan se Consilie niet ver genoeg is gegaan. Het heeft allemaal weinig om het lijf en, ondanks een paar publicaties in Engelse Katholieke weekbladen, gaat het voorbij aan de gedweeë meerder heid van de Engelse Katholieken. De Engelse Katholieken met hun ster ke Ierse religieuze inslag, zijn van aandoenlijke trouw. Wat hen geschokt heeft is de afval van de ex-priester Charles Davis. En meer nog dan zijn heengaan heeft hun de zorgvuldig ge organiseerde publiciteit geschokt. Wat hen ook geschokt heeft, voor zover zij er kennis van hebben gekregen, is de hevige, onfraaie en nogal domme aan val op' de Katholieke kerk van Paul Johnson, hoofdredacteur van het socia listische weekblad The New Statesman. Het spottend artikel van Paul Johnson wekte veel wrevel bij de Engelse kat holieken die weten dat Johnson van huis uit zelf katholiek is en zijn opvoe ding heeft genoten bij de jezuïeten. De redactie van het weekblad The Catholic Herald wijdde de vorige week een hoofdartikel aan de aanval van Paul Johnson, dat verscheen onder de titel;' „Zal de Katholieke Kerk het overleven9". Het was niet een erg goed hoofdartikel en misschien was het beter geweest als The Herald zijn mond had gehouden. Wij weten hier immers allemaal wat je van The New Statesman kunt verwachten als het gaat over de katholieke kerk. Johnson schreef in zijn artikel dat hij er vast van overtuigd was dat de huidige paus behoorde af te treden en dat zijn plaatsvervanger zou moeten worden gekozen door een organisatie waarin vele opinies zouden zijn ver tegenwoordigd. De keuze zou moeten worden voorafgegaan door een open baar debat waaruit een meerderheids opinie te voorschijn zou moeten komen welke aan de nieuwe paus een mandaat zou moeten verstrekken. Het klonk al lemaal als een Nederlandse kabinets crisis. De Nederlanders behoren zich ge vleid te voelen. Johnson gaf als zijn mening dat het Vaticaan prijs behoort te worden gegeven aan de geschiedenis en dat het hoofdkwartier van de kerk behoort te worden verplaatst naar een land dat een beter klimaat bezit voor discussie. Zijn eigen eerste keuze is Holland (vanwege Sjaloom?). De re- daktie spreekt over het artikel van Johnson als „vrolijke lectuur". Het was niet vrolijk, het was alleen maar be spottelijk en niet meer waard dan een lange neus. Geen ingewijd Engels Kat holiek hecht ook maar de minste waar de aan wat Paul Johnson verkiest te schrijven over de Kerk waartoe hij eens heeft behoord. Er zijn ernstiger zaken op godsdien stig gebied. Een van de meest zonder linge ontwikkelingen van de laatste tijd is het feit dat een aantal van Bnttan- nië's leidende Methodistische protestan ten, waaronder Dr. John F. Bunter, schuchter de pinie hebben geuit dat het goed zou zijn voor de Methodisten als zij de beschikking kregen over een Paar kloosters „voor intens gebed en medi tatie". Sedert Hendrik de Achtste, de beruchte Verdediger des Geloofs, (het- <j»pn vandaag nog te lezen is op Engel se munten) Ie kloosters ophief, is ei geleidelijk een vrij groot aantal Angli- kaanse kloosters verrezen, sommigen met een ritueel en liturgie die nauwe lijks te onderscheiden vallen van Kat- holieke kloosters. De Methodisten moeten echter op- Dassen Zij behoren te beseffen dat de Arelikaanse kloostergemeenschappen broedplaatsen zijn gebleken voor be keerlingen tot het Katholicisme. En er is tenminste één geval geweest waarin een gezamenlijke Anglikaanse klooster gemeenschap overging naar Rome. Het gist overal. Een vooraanstaand Joods theoloog, Rabbijn Rayner heeft ver klaard dat het nog maar een kwestie is van enige jaren voordat vrouwelijke Rabbijnen zullen worden toegelaten in de Britse synagogen. En, voordat wij het heugelijke feit vergeten, een Engels uitgever heeft van een Amerikaanse collega een verzoek ontvangen om hem op de hoogte te stellen van het huidige adres van de schrijver Thomas Kempis. Het gist. De Engelse bisschoppen en clergé to nen zich nogal onzeker in hun houding ten aanzien van de week der Hereni ging. In sommige diocesen hebben de bisschoppen en de geestelijkheid de ge lovigen gewaarschuwd om geen Here nigingsdiensten bij te wonen in niet- Katholieke kerken. In andere diocesen evenwel zullen bisschoppen en geeste lijken deel nemen aan diensten in pro testantse kerken en er preken. Op zon dag 22 januari vindt er een herenigings- dienst plaats in Londens Methodist Hall. Katholieken, Anglikanen, Vrije protestanten en Grieks-orthodoxen zui len zich in optocht naar de Methodist Hall begeven, voorafgegaan door de ba nieren van het Leger des Heils. Aartsbisschop Cardinale, Apostolisch Delegaat in Groot-Brittanme, zal een preek houden in de Methodistische Kerk van St. Aiden in de badp aats Fastbourne. De eerwaarde heer Fierre Michalon van het Katholieke Eenheids- centrum in Lyons zal op 25 januari ko men preken in de Anglikaanse kathe- draal van Canterbury. De katholieke bisschop Wheeler van het diocees van Leeds zal spreken in het stadhuis van Leeds over Hereniging in tegenwoor digheid van zijn Anglikaanse collega van het diocees van Pontefract. Op 23 januari zal de katholieke bisschop van Northampton tezamen met-zijn An glikaanse collega van het diocees van Peterborough geestelijken van alle kerkgenootschappen op de thee ontvan gen. De katholieke bisschop Dwyer van Birmingham zal achtereenvolgens spre ken in het stadhuis van Walsall en het stadhuis van Birminghaim en vervolgens in de hoofdkerk van de Methodisch pro testanten in Coventry. Een vrouwelijke dominee van de congregationalisten zal op 23 januari een openbaar gesprek houden met de jezuïet Bernard Leeming en een Anglikaanse monnik van het Genootschap van de Herrijzenis. Dit is maar een kleine keuze uit het grote aantal oecumenische samenkom sten in de loop van de volgende week Wie had enige jaren geleden kunnen geloven dat zoveel wolven zich zouden vergaren met zoveel lammeren. Het g1St inderdaad^ g. VAN DER VAT munisten een steeds betere kans voor hun infiltratiepogingen. De communis ten infiltreerden in het leger van Cen traal Java en in legeronderdelen in Oost-Java, in de Marine, in de para troepen van de luchtmacht, zelfs in d* topleiding van de luchtmacht. De pre sident heeft dit met open ogen toege laten. Vele malen heeft hij de commu nisten in zijn toespraken geprezen. Met behulp van Soebandrio is het d« communisten gelukt Soekarno's buiten landse politiek te richten op een nau wer contact met de communistische landen. Na de scheiding tussen Mos kou en Peking zijn de communisten er in geslaagd Indonesië zeer nauw te binden aan Rood-China." Loebis vermoedt ook, dat Peking bij de mislukte staatsgreep betrokken was. Als de communisten in 1965 geslaagd waren, zou dat de gehele situatie in Zuidoost-Azië in het voordeel van de Chinezen hebben gewijzigd. Dit zou met name van betekenis zijn geweest voor de positie van de Amerikaanse troepen in Vietnam. Generaal Soeharto, voorzitter van het nieuwe kabinets-presidium, erken de in deze uitzending, dat men in In donesië voorheen weinig waakzaam was. „Wij geloofden echt", zo zei hij letterlijk, „dat de PKI streed voor de belangen van het Indonesische volk, tezamen met de andere sociale groepe ringen." Soeharto kwam in de uitzen ding uitvoerig aan het woord, met na me over zijn positie ten opzichte van Soekarno. Hij noemde zichzelf „de as sistent van de president." Hij zei tot taak te hebben ervoor te zorgen, dat president Soekarno zijn mandaat van het Volkscongres waarachtig uitvoert. De journalist Loebis noemde de ver houding tussen Soekarno en Soeharto hét grote probleem in IndonesiëDe president is constitutioneel president, maar het Volkscongres regeert het land. Als gevolg daarvan zijn er steeds moeilijkheden hij het bepalen van de politiek, het uitvoeren van plannen en het nemen van beslissingen. Loebis verklaarde onomwonden, dat Soekarno niet meer zijn vroegere macht bezit. „Dat is de enige reden waarom ik hier kan zitten en met U praten', zo zei de man die tien jaar in de gevangenis verbleef, nadat Soe karno zijn krant „Indonesia Raja" had verboden. „Ik ben niet vrijgelaten door Soekarno, maar door Soeharto", zei hij veelbetekenend. (Van een correspondent) DJAKARTA, 19 jan. President Soekarno blijkt weer flink van zich af te bijten. Hij heeft tijdens een persconferentie naar aanleiding van een desbetreffende vraag met van woede trillende stem uitgeroepen; „Na tuurlijk ben 'ik boos op Malik, die mij durft te vragen af te treden als pre sident. Ben ik soms geen president voor het leven? Waarom vragen jullie (de verslaggevers) mij zulke dingen. Jullie maakt het er alleen maar moei lijker voor mij mee". Soekarno sprak ook berichten tegen, als zou hij op het punt staan een bui tenlandse reis te gaan maken en lang weg te blijven. „Ik ga helemaal niet op reis", aldus de president. „Ik heb keizer Haile Selassie en koning Fei- sal juist voor staatsbezoeken aan Indo nesië uitgenodigd". ALGIERS, 19 jan. (Reuter) Zes mensen zijn dinsdagavond op een sta tion in een voorstad van Algiers door een sneltrein doodgereden. Ze werden gegrepen toen zij de spoorlijn wilden oversteken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 9