boek
straffer
POLITIEKE SCHADUW OP TONEEL
„Chinees bevrijdingsleger"
lijft Opera van Peking in
verwachten
kunstbeleid
'Man is man' bij
Centrum
Bende van de blauwe hand
in Haags Gemeentemuseum
Wil De
Gaulle Europees rui mte-onderzoek dwarsbomen
Uw haar doet
graag mee aan
een mooi kapsel!
LAATSTE LANCERINGEN VAN BASIS IN SAHARA
PLATTE CYLINDER
Lof
tM
KUNSTHAPPENING VOOR DE JEUGD
Public-relations
Realisme
i7jc>r^
Hoogleraren luiden
klok op zondag
Politiek debat in
studentensociëteit
Studenten SVB in
verkiezingssfeer
Tijd
DONDERDAG 2 FEBRUAR11967
SÖ
Tijd voor een
hrland n?JjIau.^ELATioNS is in Ne"
Basis kamerhuur
student 16 procent
kapsel
Let ook op de Poly T.V.-uitzen-
dingen.
De moderne schuim-w
ru«
z»1
u^i»
tart»
G»1
alUt
ud»
al»»p
buch fiir fZ* brandt e a-: Hand-
Seru»,., 1entlichkeitsarbeit, TJitg.
WibH Lu.chterhand
Ö-M.'
45
Neuwied
Verlag G.
am. Rhein, 1966,
p
e heeste h=li d een omstreden zaak.
'e zijn ere ^dryven en vooral de gro-
relati^ni Van overtuigd dat de
}ateiten die ,?en deel is van de ac"
Uming e„ nodig zijn om hun onder-
rtflngen van gezicbt te geven. In de
Jscussip nvP'r'",mannen zel^ duurt de
lic reistip verhouding tussen
°nder dat ~s en reelame maar door
?en. IVie JTLan er ooit uit zal ko-
gedacht» a II" denkt huivert bij
h,0rdt genn» dlt de P-r- in een adem
fbifciteit „®md met commerciële pu-
a dat aar bet is een vaststaand
vf/ift met in onderneming de p.r. be-
if* Puur no achterhoofd wel dege-
,at is epn merciële bedoelingen. En
„er re„ nuchter uitgangspunt, een
ri!en redeliiw J61, uitgangspunt want
p tilusie denkend mens loopt met
»6n Philant dat een ond
ïeer d'lantropische instelling
y°orai
fheer
e is. Hoe
en de reclame elkaar
net buitenland
meer en
L cr na^rs uunenia
feit datran' moSe o.a. blijken uit
JIJ1 Wee de goede p.r. steeds meer
Ulnate in ,'ndt naar de advertentie-
goodwiif ^lad£n. b'v' in de v°rm
ri niet i,h mstitutionele reclame
on een of tsj end meer bedoelt op
ri le kolnn« manier in de redacti-
B rigens i T6" terecht te komen.
n^O' maar 1 Persbenadering slechts
f^Jddelen aerb belangrijk deel van de
So ^Preekt ,g°ede p.r. Een ander
Genoot* v. boekdelen. In het Duit-
et, et honfj P voor Public Relations
V reclamfi. van de P.r.-afdeling van
v_an figuur bureau lid van het bestuur,
nif? dus n die in Nederland, waar
Tv b®sta^ro d°gmatischer denkt, nog
eon Wernor??.F is- Het handboek van
StJïogr°ot o ^föblbrandt, dat hij met
tiJde is ppaantal deskundigen samen-
Borf!16 aann=i,V00 eld van een prac-
Vo UssioL^. zonder veel theoretisch
Bp,.w°rdt op5' In een losbladige uitga
ng®'1 van gemakkelijk overzicht ge-
nP'P's, ovor j asPecten der publieke
m oten donn organisaties die p.r.
?®dia dio over de verschillende
h»® d, Ovpr jlenen te worden beoor-
rirId betrnki, mensen die bij p.r. ar-
»n betekenilen dienen te worden, over
flltfto V3p VlnnininnnilorTnnlr
Plaats
rnemir
Duitse
ui1 °ver dovan het opinieonderzoek
e„<.d® ondPbIaats van de P-r.-adviseur
C°P de Sf" bandboek Se
van de p.r.-adviseur
n, -«• uo t-v g' Een handboek ge
esten Duitoi jSe situatie, maar ook
6t bij de h! a?d de moeite waard om
hand te hebben.
Dr. P. G.
(Van een correspondent)
HONGKONG, februari
HET CHINESE TONEEL is in
Nederland, zoals in de rest van Euro
pa, bekend geworden door enkele
tournée's van de Opera van Peking.
De groep had niet veel gemeen met
wat in het Westen een Operagezel
schap is. Zij liet kennis maken met
een verrassende vorm van toneel,
waarin het gebaar, de beweging, de
acrobatiek een verbluffende rol spe
len. Het gaat terug op een eeuwen
oude traditie, die zeer levend was
gebleven en heel goed toegankelijk
voor het Westerse publiek.
Maar de huidige machthebbers in
China zijn er niet mee ingenomen. Bij
na 25 jaar geleden stelde Mao Tse-toeng
voorzitter van de Chinese communisti
sche partij, de ijzeren regel, dat alle
kunst en literatuur ondergeschikt moet
zijn aan de politiek. In de zuiverings
actie, die Peking de „grote proleta
rische culturele revolutie" noemt is de
Opera van Peking met enkele andere
gezelschappen onder een sterke druk
komen te staan. Tal van spelers, to
neelschrijvers, regisseurs en toneelcri
tici hebben aanvallen te verduren of
zijn ontslagen op beschuldiging van af
wijkingen van „het denken van Mao
Tse-toeng". Een aantal van de beste
spelers, balletdansers en musici zijn bij
het leger ondergebracht, om hen on
der toezicht te houden. Hen is te ver
staan gegeven, dat zij in de toekomst
voor de staf zullen moeten optreden.
In dezember j.l. werd aangekondigd,
dat vier algemeen bekende gezelschap
pen in „het Chinese Volksbevrijdings
leger" zullen worden ingelijfd. Dat wa
ren de Opera van Peking, het Nationa
le Operatheater van Peking, het Filhar
monische Gezelschap en het Zang- en
Dans Ensemble.
EEN PAAR JAAR voor de „culturele
revolutie" heeft men al geprobeerd de
oude vormen van de Pekingse opera
aan te passen aan de „hedendaagse
socialistische thema's". Het ging goed,
sSew.
Slot van het ballet „Het witharige meisje", met een soldaat van het
bevrijdingsleger.
een correspondent)
(Van
Pie i^T?'. 2 febr- De algemene opi-
aabinetsw'®^hoslowakije is, dat na de
,cultuUr ?lgin8 van vorige week de
®§srnoet et land een moeilijker tijd
Het v6t gaat-
'h onde 8ere ministerie van cultuur
Partpfv-f^Üs is gesplitst in twee de-
angriit K?.n- Dr. Jiri Hajek, die be-
bier p,!h blMroeg aan een verdraagza-
0ri(lerwi 1 klimaat, blijft belast met
b>en „„I8, maar de culturele zaken ko-
*echtstrpQeif Karel Hoffmann. Hij komt
Pjissie uit de ideologisch^ com-
iijkba Van ^et centrale partij-comité.
dat UUK ue zeKerneia nebben
Zal a "esluiten worden uitgevoerd
fonder Partii dit kunnen bereikenj
'l juiLs?hade voor de cultuur, waar-
i °ekt? f?e gro°tste vooruitgang is ge-
fUe i, e reputatie van Tsjechoslowa-
tUfeei 'n het buitenland meer op cul-
Sebieri d£m op politiek en economisch
cflturpiVeTbeterd- Het intellectuele en
l^omen le^en/ou nooit tot bloei zijn
rr,®n' als..,de regering juist daar
öeTenop^!J eid had toegestaan.
^rtii.n3"06^11"® Y.an een man uit de
6 o n uMj bikt een stap terug
Ude hardnekkige opvattingP dat de
Missie
Ticu wil de partij ideologie en
e Politiek dichter bij elkaar
flat ha" ea ook de zekerheid hebben
Pr»*?, pent
D^etnière j», j-r" "«w zesue
ft Word? seizoen geven. Opge-
Jpecht in i" an ts man" van Bertolt
Pete* Z vertaling van Hans Ro-
^9ie bpn„-, was reeds met de
oï° in hl* n.ei?' rnaur door zijn opna-
Mer9enomeZlejen,luis is ziin tverk nu
Sseur tj door de Duitse gast-re-
,„9nder a.aen Müller-Stahl.
2 febr. De toneel-
.m. za' 4 maart haar zesde
^liqgy. J l I -iDLUILL.
p®°rste]ii„lens ieiding werken aan de
a Tr TT)Vr,»;- ttT\/r^
A:
SiUdy 'M,'!!,roen Krabbé, Dries Krijn
f^enb^ters Piet Römer en Lou
van e decors en costuums
jn ttoger Chailloux. De première
tp6®t HpI'5, ,mee: Karin Haage, Ma
lt17 ^ryan?18?61^' Joop Admiraal, Pe-
§arhel t Jaa(> van Donselaar, Jules
SM» '„Jeroen Krabbé. Dries Kriin.
0br;
„De
de
Haarlemse Stadsschouw-
h'ch s?nUdhs" Hagen Müller-Stahl houdt
her"- Hii i i hoofdzakelijk met regie
R Theit eft een vast contract met
herIijnü,er am Hallischen Ufer
h»eft Ep waar hij o.m. Mann ist Mann
föerde hrgl£Seerd- Recentelijk ensce-
>r de ri .1, Hrechts Dreigroschenoper
a Werl v ®n der stadt Essen. Na
Kine t1-1, Centrum wijdt hij zich
John van Shakespeare.
cultuur de politieke belangen moet die
nen, schijnt in ere hersteld. Er zijn
al eerder pogingen geweest tot stren
gere controle, maar die waren tegen
pers en andere publiciteitsmedia ge
richt, meer dan tegen film en kunst,
waaraan Tsechoslowakije zijn interna
tionale belangstelling dankt. Men is al
begonnen ook daar iets aan te doen.
Films van artistieke betekenis werden
niet voor het grote publiek vrijgege
ven en sommige romans werden niet
uitgegeven, omdat zij politiek en ideo
logisch als te gedurfd beschouwd wer
den. Tot een verbod kwam het niet.
Dat is typisch Tsjechisch, zei een jon
ge intellectueel. Eerst stellen de cen
soren hun toestemming een tijd uit en
na "een paar maanden komt zij opeens
af, zonder verklaring. Voorzichtigheid
was er dus wel, maar toch heette het
culturele leven in Tsechoslowakije het
meest levendige van heel Oost-Europa.
De Tsjechische filmindustrie heeft goe
de produkten afgeleverd en blijkens
een lange lijst van pas voltooide, maar
nog niet vrijgegeven films, is de „nou
velle vague" er nog niet op zijn retour.
Sombere poëzie met begeleiding van
jazz-muziek wordt voorgedragen in
kleine keldertjes voor een groot jong
gehoor, de Tsjechische beat-generatie
die onlangs op last van de autoriteiten
de lange haren tot op de schouder
heeft moeten kortknippen. De satire
gedurfd en bijtend, bloeit nog steeds
geen opzienbarend nieuwtje, maar een
gewoon verschijnsel, dat alleen nog de
toevallige bezoeker uit een socialistisch
broederland verrast. Aanplakbiljetten
met partijleuzen ziet men nauwelijks
meer, wel kiosken, volgehangen met
aankondigingen van concerten en „ses
sions" van beatle-achtige bands. Dit zou
dus kunnen veranderen, als de nieuwe
minister het partij-conformisme gaat
opdringen aan een generatie, die pas
begonnen is zelf te denken. De bedoe
lingen lijken duidelijk. Of zij succes
zullen hebben is nog een vraag.
DEN HAAG, 2 febr. De basishuur
voor kamers voor ongehuwde studen
ten komt neer op zestien procent van
het studentenbudget, voor het jaar
1966-'67 gelijk gesteld met de maxi
mum-rijksstudietoelage van 4.000, ver
hoogd met 150.- voor vrijstelling van
het collegegeld, aldus de ministers Die
penhorst en Witte in antwoord op
schriftelijke vragen van het Tweede-
Kamerlid Van der Peijl (CHU).
De vaststelling van zestien procent
is gedaan in overeenstemming met de
aanbeveling van de Nederlandse Stu
dentenraad en heeft niet tot gevolg
gehad dat alle gesubsidieerde studen
tenkamers in huur zijn verhoogd.
ADVERTENTIE
zei men, maar er waren ook moeilijk
heden. Ondanks hun opvoeding door de
partij bleven de toeschouwers plezier
hebben in de oude „feodale" „burger
lijke" romances. En schrijvers en spe
lers bleven het moeilijk vinden „socia
listisch realisme" te bedrijven, zo dat
het ook meeslepende kunst was. Begin
1965 zei een hooggeplaatste functiona
ris, dat een deel van de nieuwe spelen
„flauw en vervelend" waren, te veel
„kreten, slagwoorden en loze be
grippen" inhielden en het vervelen
de gevoel gaven dat je kippevlees
had of netelroos. Dat was Tao-
Tsjoe, toen hoofd van het partij
bureau voor het zuiden, nu chef van
de gereorganiseerde propaganda-afde-
üng. „We zijn nu vijftien jaar bezig
geweest zonder veel goeds te berei
ken," zei hij. Later in hetzelfde jaar
nam de „culturele revolutie" de thea
terhervorming over. In de zomer van
1966 begon de Rode Garde haar actie
tegen bekende schrijvers.
Nu de voornaamste spelers verwij
derd zijn, schijnt Peking opnieuw te
pogen de oude vormen een nieuwe in
houd te geven, die de ideologie van
voorzitter Mao weerspiegelt. In novem
ber stelde het nieuwsagentschap Nieuw
China vast, dat een artistiek ideaal
bereikt was in een spel getiteld: Het
Bolwerk van de Boef genomen. Het
wordt beschreven als „de ware ge
schiedenis van een klein detachement
van het Chinese volksbevrijdingsleger,
dat, steunend op de massa, heldhaftig
en handig een onverzettelijke groep van
de boeventroepen van Kuomintang uit
roeide". Het spel wordt een opmerke
lijk voortbrengsel genoemd van de cul
turele revolutieen „een grote over
winning voor het denken van Mao Tse-
toeng."
ADVERTENTIE
K--WN-- -T
u
Wat simpe! wordt dat als U een
SCHUIM -WAVE hebt gebruikt:
POLY-Lock - de duurzame golf-
behandeling met slechts 20 spe
ciale wikkels, waarbij kroezen
uitgesloten is. Maandenlang een
kapsel dat permanent goed zit
met POLY-Lock voor slechts ƒ5.25.
Een éénmalige aanschaf: 20 spe
ciale wikkels 2.50.
Haar-Cosmetica
DE PEKINGSE KRANTEN houden
niet op de lof te zingen over een vroe
ger drama, genaamd „Het Witharige
Meisje". Het heeft de vorm van een
klassiek ballet op het thema van de
klassenstrijd. Het wil de geschiedenis
uitbeelden van de ontberingen van een
bedelaresje in de handen van een
tyrannieke grondbezitter en haar mo
gelijke verlossing door de communis
tische partij en het leger.
Het Witharige Meisje, is oorspronke
lijk als een opera gegaan in 1945, maar
er zijn veranderingen in aangebracht
om de karakters sprekender te maken.
In de oorspronkelijke opera bijvoor
beeld maakt de vader een eind aan zijn
leven door een reinigingsmiddel te drin
ken. In het ballet wordt hij gedood als
hij vecht om zijn dochter te redden.
„Zulk een dood heeft meer zin, er zit
actieve bezieling achter", zegt het tijd
schrift „Chinese Literatuur".
Met snel in elkaar gezette drama's
waarin het „revolutionaire optimis
me" en het zogenaamde „socialis
tisch realisme" samen gaan, ziet het
er naar uit, dat de politiek voorlopig
het Chinese theater zal overschadu
wen.
(Van onze correspondent)
LEIDEN, 2 febr. In het laatst
verschenen nummer van het Leidse
universiteitsblad kruisen de Leidse
hoogleraar in de ülgemene literatuur
wetenschap dr. J. G. Bomhoff en dr.
O. D. Duintjer de degens over klok
gelui op zondag.
Dr. Duintjer heeft aan het proef
schrift waarop hij onlangs cum laude
promoveerde de stelling toegevoegd:
„Kerkklokken zijn atavistische werk
tuigen van een christelijk imperialis
me".
„Ik heb iets tegen de stelling van
dr. Duintjer", schrijft prof. Bomhoff
onder meer. „Voor zover ze consta
teert, gaat ze uit van een waarde
ring van het christendom die de mijne
niet is. Voorzover ze, emotioneel ge
laden, in handelen wil omgezet wor
den, getuigt ze van onverdraagzaam
heid en voert tot een absurde regle
mentering van het maatschappelijk
leven." In zijn verweer, onder de titel
„Tegen opdringerig gebeier", laat dr.
Duintjer uitkomen dat prof. Bomhoff
het raillerende karakter van zijn stel
ling niet heeft onderkend. Overigens
is hij inderdaad van mening dat lui
dende kerkklokken door de gewijzigde
omstandigheden hun zinvolle functie
hebben verloren. Temidden van het
constante gedruis van verkeer en in
dustrie vindt hij het beieren van
klokken niet paeer distinctief en daar
om ook niet stichtend.
„Kerkmensen", schrijft hij, „zouden
het ook niet op prijs stellen, wanneer
de bijeenkomsten van het humanistisch
verbond zouden worden aangekondigd
met een geloei van BB-sirenes, of wan
neer discussieavonden van atheïsten
worden geopend met vijftig kanon
schoten die op het hemelruim werden
afgevuurd." Als de kerkelijke mak
kers hun wild geraas zouden staken,
zou hem dat meer in overeenstem
ming lijken met evangelische eenvoud
en dienstbetoon.
(Van onze verslaggever)
DEN HAAG, 2 febr. „De bende
van de blauwe hand" heeft zijn
eerste experimentele programma
achter de rug. De directeur van het
Gemeentemuseum in Den Haag had
er gisteren zijn poorten voor open
gezet. Enige honderden 'jongeren
maar ook opvallend veel oudere
nieuwsgierigen hadden voor deze ge
beurtenis twee gulden neergeteld bij
de cassière.van het museum.
Het leek op een soort artistiek hap
penen van vooruitstrevende artiesten.
Paul Panhuysen, een goede dertiger,
kunstschilder en meesterbrein achter
het programma wilde van net woord
happenen niet horen. Hij noemde het
experimentele programma „instant-
art". Wat hij daaronder verstaat?
„Kunst, die tot stand komt zonder ge
bonden te zijn aan..." De rest van
zijn exposé ging verloren in een
waanzinnig mengsel van geluiden, die
zonder ophouden uit geweldige luid
sprekers werden gespöten. Op de mu
ren werden flarden van films ver
toond in kleuren en zwart-wit. Overal
in de zaal schitterden blauwe zwaai
lichten alsof zojuist alle politiewagens
van het Haagse korps tegelijk op de
plaats van het ongeluk waren gearri
veerd. Tegen de wanden flitsten rode
en witte lampen aan en uit. Midden in
de zaal waren twee podiums opge
steld. Op een daarvan was een gezin
geëxposeerd: een jonge vader en moe
der met een kind van omtrent twee
Frankrijk richt een laser-straal
kunstmanen
op
twee eigen
(Van onze ruimtevaartmedewerker)
FRANKRIJK zal voor 1 juli van
dit jaar zijn raketbasis te Hammaguir
in de Sahara moeten hebben ont
manteld volgens het met de Alge
rijnen gesloten akkoord van Evian.
Maar vpordien zullen de Fransen
deze woestijnbasis in Noord-Afrika
nog tweemaal gebruiken voor de
lancering van een kunstmaan. On
voorziene omstandigheden voorbe
houden zal over enkele dagen vanuit
de Sahara de bijna 25 kg wegende
D-l C in een baan om de aarde
worden gebracht en enkele weken la
ter moet dat voorbeeld worden ge
volgd door de volkomen identieke
D-l D. Daarna is het Voorlopig af
gelopen met Frankrijks kunstmaan
activiteiten. Het zal namelijk tot
begin 1969 duren voordat de thans
in Frans-Guyana in aanbouw zijnde
lanceerbasis (nabij Kourou, vijf gra
den boven de evenaar voor de lan
cering van aardsatellieten kan wor
den gebruikt en de functie van
Hammaguir kan overnemen.
Hammaguir is door Frankrijk reeds
eerder gebruikt voor de lancering van
kunstmanen. Op 26 november 1965 ging
er de in wetenschappelijk opzicht
volstrekt waardeloze Astérix-1 van
start, op 17 februari 1966 volgde de
D(iapason)-l A. Beide satellieten wer
den gelanceerd met behulp van de
door de Fransen zélf ontwikkelde Dia
mant-raket, een drietraps projectiel van
ongeveer twintig meter lengte, waarvan
de eerste trap wordt gestookt met
vloeibare, de overige twee trappen met
vaste brandstof. Omstreeks 1969, als de
lanceerbasis bij Kourou is voltooid,
zal Frankrijk waarschijnlijk beschikken
over een aanzienlijk verbeterde en
krachtiger ruimteraket voorlopig nog
aangeduid als „Super-Diamant" waar
mee veel zwaardere kunstmanen in
een baan om de aarde kunnen worden
geschoten.
Mogelijk zal die Super-Diamant in
1969 voor het eerst worden gebruikt
om de D-3 in de ruimte te brengen,
een experimentele satelliet voor het
verrichten van meteorologische studies
in het kader van het project-Aeolus,
waarbij de kunstmaan gegevens verza
melt van een groot aantal boven de
aarde drijvende ballonnen. Het is ech
ter ook niet uitgesloten, dat deze meteo-
kunstmaan dón echter onder de
naam France-2 rG6ds in 1968 wordt
gelanceerd, niet met de Diamant
raket op de basis Kourou, maar met
de Amerikaanse Scout vanaf de basis
Wallops Island in de staat Virginia.
De deze maand te lanceren D-l C en
/Afi -.-"A",.-ö». V
Vlak bij dit woestijnplateau in de Sahara de plaats Hammaguir
oogst Frankrijk ruimtelijke lauweren. De naam Hammaguir is een
samenvoeging van de woorden „hammada (Arabisch voor steen
achtig woestijnplateau) en „guir" de naam van een in het Atlas
gebergte ontspringende rivier).
van ruim 51 en een hoogte van 20 cm
en voorzien van vier schuin afhangende
panelen met zonnecellen voor de op
wekking van elektrische energie uit
zonlicht zullen voornamelijk wor
den gebruikt voor geodetische (aard-
meetkundige) studies en onderzoekin
gen.
Met het oog hierop is elk der beide
satellieten voorzien van in totaal 144
reflectoren (26 op elk zonnepaneel en
40 op de ,top' van de satelliet), waar
mee LASER-stralen moeten worden
weerkaatst naar de aarde. Het station
vanwaar deze zeer intense, potlood
dunne stralen naar de satelliet worden
gezonden, bevindt zich in Frankrijk
zelf, en wel te St. Michel. De felle
schittering van de straal op de reflec
toren van de kunstmaan wordt ver
volgens van de begane grond af ge
fotografeerd, onder meer door volg-
stations in Algerië, Griekenland en
Frankrijk. De Amerikanen hebben
deze methode voor geodetisch onder
zoek via aardsatellieten al verscheidene
malen met volledig succes toegepast
o.a. met de befaamde knipperbol-sa-
telliet GEOS-I, die ook door Franse
experts intussen al meer dan eens als
(gratis) proefkonijn is gebruikt om
hun praktische ervaring bij het „on
der vuur nemen" van kunstmanen met
LASER-stralen te vergroten.
HET IS ZONDER MEER OPMER
KELIJK hoezeer Frankrijk zich toelegt
platte cylinders met een doorsnede op de lancering van satellieten voor
min of meer praktische doeleinden.
Alle (drie) kunstmanen in de D-l
reeks dienen de geodesie, de D-3 is een
satelliet voor meteorologische metingen
en observaties en intussen hebben de
Fransen ook reeds plannen in voorbe
reiding voor de lancering van twee
communicatiesatellieten (project-SA-
ROS), die tegen 1970 vermoedelijk
met behulp van raketten van de ELDO
de Europese organisatie voor ontwik
keling en bouw van ruimteraketten
in een baan om de aarde moeten wor
den gebracht, vanaf de vlak boven de
equator gelegen basis bij Kourou.
Toch zullen de Fransen de meer
wetenschappelijke aspecten van het
ruimte-onderzoek niet zonder meer
verwaarlozen. Op 6 december 1965
werd de voor wetenschappelijk onder
zoek bestemde France-1 gelanceerd met
een Amerikaanse Scout-raket en mo
menteel wordt ijverig gewerkt aan de
D-2, dié althans volgens de hui
dige plannen de eerste satelliet zal
zijn, die door de Fransen van hun
nieuwe basis bij Kourou van start zal
gaan. Deze bijna honderd kg. we
gende kunstmaan zal zich speciaal be
zighouden met de verdeling van ato
maire waterstof in de ruimte. Boven
dien zijn er - zij het nog betrekke
lijk vage plannen voor de lance
ring van een D-4, een vrij zware kunst
maan voor astronomisch onderzoek.
BETREKKELIJK VAAG zijn ook de
plannen voor het plaatsen van Franse
instrumenten in een Russische kunst
maan en hetzelfde geldt voor de Fran
se ruimtevorser die met behulp van
een Russische raket zal worden gelan
ceerd. In principe is over dit Frans-
Russische project weliswaar overeen
stemming bereikt, maar de realisering
zal vrijwel zeker niet voor 1970 kunnen
plaatsvinden.
Een overigens niet zo erg be
langrijke vraag heeft ons nog
even beziggehouden: zou het nu
werkelijk toeval zijn, dat de Fransen
hun nieuwe ruimte vuurwerk ontste
ken juist aan de vooravond van de
lancering van de ESRO-2 door de
Europese organisatie voor ruimte
onderzoek? Het zou eigenlijk heel
goed passen in de lijn van generaal
De Gaulle om nog eens even over
duidelijk aan te tonen, dat zijn land
ruimtelijke roem kan oogsten op
zuiver-nationale basis en zonder hulp
van anderen. Per slot van rekening
liet De Gaulle eind 1965 ook de
lancering van de France-1 met 'een
Amerikaanse Scout-raket vertragen
om de Astérix-1 éérst te kunnen lan
ceren met een eigen raket, van
een eigen lanceerbasis
SJOERD VAN DER WERF
Frankrijks nieuwe kunstmaan, de
D-1C, een betrekkelijk platte
cylinder met schuin afhangende
zonnepanelen.
jaar. De uren die het kind met zijn
speelgoed-auto in deze omgeving op
het podium heeft doorgebracht lijken
voldoende om het voor het leven een
trauma te bezorgen.
Elders in de zaal schoten fluoresce
rende zeepbellen omhoog uit gemeen
telijke bellenblaasmachines. De zwij
gende man met baard liep rond en
drukte willekeurige bezoekers een wit
vel papier met een zwarte stip daar
op in de hand. Andere onduidelijke
figuren droegen doorzichtige plastic
handschoenen bedekt met een lich
tend poeder, dat ze hier en daar op
de parketvloer uitsmeerden. Jonge
meisjes, leerlingen van de mode-afde
ling van de Arnhemse academie voor
beeldende kunsten, in metalen mini-
jurkjes gestoken schreden door de
zaal alsof zij gewichtloos op de maan
een mode-show gaven.
Panhuysen en zijn progressieve
blauwe hand-bende hadden geen tijd.
Zij bedienden de licht- en bandrecor
dercentrale. Het is niet bekend of er
psychologen in de zaal waren, maar
als er een was heeft hij voor maan
den studiestof kunnen verzamelen.
Panhuysen weet intussen van geen
ophouden. Hij is stellig van plan de
instant-art verder te ontwikkelen.
(Van onze correspondent)
WAGENINGEN, 2 febr. In de
bouwvallige eetzaal van de Katholieke
Studentenvereniging in Wageningen
hebben de Tweede-Kamerleden dr. ir.
W. Droessen (KVP) en mr. Th. J.
A. M. van Lier van de PvdA gepro
beerd eikaars fouten in de politiek dui
delijk aan de kaak te stellen. Een
kritisch publiek van Wageningse studen
ten hoorde daarbij toe. De fractie-se
cretaris van de PvdA, de heer Van Lier,
betreurde sterk de dubbelzinnige poli
tiek van de grootste partij van Neder
land en stelde de meer bewuste en be
tere politiek van de PvdA daar tegen
over. Deze zou uitgaan van een meer
rechtvaardige inkomensverdeling, hoe
wel hij onmiddellijk toegaf dat de KVP
niet direct een brok ellende is, die uit
sluitend uit lorrebossen bestaat. De
heer Van Lier stelde dat men in Ne
derland slechts twee politieke stromin
gen, de progressieve en de conservatie
ve, kan onderscheiden. Op grond daar
van meent de fractie-secretaris van de
PvdA dan ook dat een partijop con
fessionele basis niet erg zinvol meer is.
Mr. Droesen verdedigde het be
staansrecht van een confessionele par
tij, die een christelijke politiek voert
en tussen de uitersten van liberalisme
en socialisme de gulden middenweg wil
bewandelen. Het programma van de
PvdA bevat volgens hem „druppels
vergif". De vervulling van de socialis
tische wens om de grote vermogens
nog zwaarder te belasten zou resulte
ren in een lusteloosheid tot investe
ren, waardoor de werkgelegenheid
ernstig zou worden aangetast. De heer
Droesen verweet de socialisten met
geen woord te hebben gerept over de
belangen van de middenstand. Alleen
de KVP vertegenwoordigt naar zijn me
ning de belangen van alle groeperin
gen van het Nederlandse Volk.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM, 2 febr. De stu
denten vakbeweging (SVB) is de cam
pagne voor de 21, 22 en 23 februari
te houden studentenverkiezingen be
gonnen met een meeting in De Brak
ke Grond, voor ongeveer honderd
aanwezigen zette SVB-voorzitter M.
Abeln uiteen, dat zijn partij de ver
kiezingsstrijd in het teken van het
protest zal stellen.
'Na hem sprak prof. dr. S. Kleere-
koper over de efficiency bij het we
tenschappelijk onderwijs. Als „belang
rijkste bron van alle misère" noem
de hij het feit dat „een aantal instan
ties, bevoegd beslissingen te nemen
elkaar regelrecht tegenwerkt." Naar
zijn mening moeten geen bezuinigin
gen worden doorgevoerd door een nu
merus clausus in te voeren of door
de beursalen te treffen, maar in de
eerste plaats door de efficiency te
verhogen.
Vervolgens hield prof. dr. J. A. van
Leent uit Wageningen een toespraak
over de mentaliteitsverandering
van de studenten. Hij betoogde dat
tot 1963. het jaar waarin de SVB
werd opgericht, de niet-korpsleden in
de studentenwereld niets te vertellen
hadden. Daar was sindsdien verande
ring in gekomen, laat in vergelijking
met het buitenland, maar wel in een
hoog tempo. Wel vroeg hij de SVB-
ers „het laatste restje buitennissig-
heid in Nederland" te bewaren.
Na de pauze gaven vier vakbonds
leiders een toelichting op het SVB-
verkiezingsprogramma. Wat de rijks
studietoelagen betreft zijn de belang
rijkste SVB-wensen: afschaffing van
het systeem-Diepenhorst, afschaffing
van de kinderbijslag en -aftrek voor
het studiejaar '68-'69 en invoering van
studieloon in 1971. De SVB wil mede
zeggenschap van de studenten op al
le niveaus van het wetenschappelijk
onderwijs.
Tenslotte werd de publikatie van een
SVB-brochure aangekondigd, die het
principiële standpunt inzake studieloon
uiteenzet.