De Vrouw in de tijd Gevaarlijke ^bykruiken I Drie zusters SPORTIEVE AMERIKAAN IN PREMIERE RAI-tentoonstelling is maar een moment-opname NIEUWE WAGENS VAN IMP EN TOYOTA rtk •eV K\hand- "Vitale vrouw, vitaal gezin" Duidelijker prijzen voor de consument KURKETREKKER ■1111 iteVt eerderheid \We0rnt v> Op blote voeten „Firebird" Een nieuwe Imp. Diep geheim Rusland ZATERDAG 4 FEBRUAR11967 te (Van °nze X^Baten\ °°k door onze verbazing fijn ba,, We °P dit koopje in te gaan. '°°r(ien s riep ons binnen en van hem even later het waarom "et ondtt0 soles per maand li 'V/ verre in de meerderheid V, döo?ebleken is. dat bÜ dit sy-s; i MANTELS NssenvSdengaarne verstrekt door Stibbe Postbus 9041 A'dam Met de kapsels gaan de Parijse kappers, letterlijk, alle kanten uit. Dit lieve kopje met Biedermeier- krullen is eer creatie van Claude Maxime. De kleine „kurketrek kers" langs het gezicht komen er weer in. Voor sommige vrouwen heel flatteus. Het sluike gordijn- haar in tienerstijl wordt lang zamerhand zo vervelen^, en afge zaagd dat er toch weer iets anders moet komen. Mode bete kent nu eenmaal voortdurende vernieuwing. HAYE THOMAS General Motors gaf nu al de foto vrij van de splinternieuwe sportieve Pontiac Firebird, die op de RAI de Europese primeur beleeft. DE RAI-TENTOONSTELLING, die 16 februari wordt geopend en waarop naar men mag ver wachten tenminste vierhonderd duizend Nederlanders de nieuw ste creaties van de auto-industrie (uit elf landen) zullen komen be wonderen, is de twee-jaarlijkse Nederlandse „moment-opname" van de zich immer nerveus be wegende auto-industrie. Auto's v/oraen in het geheim geboren. Maar als ze eenmaal ter wereld zijn gebracht, worden ze met alle luidruchtigheid en publi citeit die mogelijk is ten doop ge houden, als het even kan op een internationale salon. VIC SNIEKERS I ANNE BIEGEL Een schuin-aflopende achterkant Is het opvallende kenmerk aan deze nieuwste versie van de Imp. De Japanse Toyota Corolla is een interessant wagentje, nu het eerst op de RAI. „efl heb" e.ie' t 8 a«f te J te et»®' SB, rk e# Ker„e(" ge411^ r. tó ich^ rf>" Vrouwen \an peru in ban itussen de wielen van hun „vrome leugen speciale verslaggever) LIMA, februari t De Mam ,°Qr ia r °P het scheepvaartkan- h HgewiiJ* y,as het prototype van v6hjk BeVif j rk' zat> ooberis- Heaq ri„ rechtop achter zijn t?.de tnptVin§ers in driftige cadans Was h 6n van de schrijfmachine. aaafmep ,e secretaris van de man, 26 Wac. een afspraak hadden. ?®enblikio even hezet. Of we een •?Q°d oni Wachten wilden. De klerk k-.b k'erk,een stoe* aan en vervolgde 3 °t) m aamheden. Plotseling hield «He Ka,f fypen, schoof met een er. v°§ing zijn stoel naast de 'ra=;_ haalde "aaie rinoQlue z'Jn jaszakje een g°ü(j. rp 8 ®n armband. Beide puur °ns Vana^i?.yhertijd fluisterde hij r?btrei.b-!fr zlJn hand twee hoogst 6 kiert i Prijzen in het oor. 2o\Ü,eek ons baarbij hoopvol Pit }s helemaal in de geest van 1® doen en buitenkansje. Dit móé h tje "errassinp van het moment en van - XiUKIt tUtbl It-tït, LULL de jj. Plotselinge verkoopstunt "an Wa n onder-de-tafel-verkoop ®efo0nardev°Ue artikelen is hier heel srw er heel handig in zijn °P en' e beraden tegen een spotprijs van rf„ °.en 2e don op hun beurt weer Jaaic, Pnvé-handeltje uit pure nood- rd n'aa de winst hebben ze heel ölS voor hun dagelijkse uitga- het y 1- vier ®eht„_nderen »uul nun aagenjB.»c '®t g ®prak de baas en verklaarde kita van de klerk: vader van nht§ennt ren' Twee b'j z«n wettige *•1 het Een kind hij een vriendin. trlePdin V'erde hind bij een tweede -• b kind eerste twee vrouwen en 'edtjj, ®jen kon hij van zijn salaris et "d soles rtor rviaan/1 (ƒ380) kind, het „f. oaden. Voor de derde vrouw Ut; Het v v°or ae aerae vrouw %<la 'eJd* kind bleef er niets over. *te> v.,aa ongeoorloofde bijverdien- r overieens „iet t» do 'aar T*» overigens z'n baas niet te '®t hettilde- „Wie de kans krijgt verduidelijkte hij ons. - »<=juuia< li^Eï "iet^^ALKEREN kun je natuurlijk tn «r i^ui, je iiamuuijR p r "et blijft toch een feit dat 1'iton(jer.rU.' de. hoofdstad Lima in het °Ven n olftjke vrouwen als de hier- levemSCllreven vriendinnen door 'ot® ta naoeten. De vrouw is in dit ifUit j met tien miljoen inwoners e'iik n de naeerderheid. Het vrou- "yerschot is zelfs aanzienlijk, 'hdrui^j1,^8 men ons- Dat is ook de Nuwen1(lwij hadden in Lima, waar 'ouwen straatbeeld beheersten. typp ^an het onmiskenbaar Spaan- ^'aanse tr°UWen ook met duidelijk V trekken. Maar mooie vrou- w \rioen Bevallen voor dat zich bij babies van verbranding ci* u°en «v-uunen van uef uiu»uwy een ais devolg van het lekken %eklta ^urmwaterkruik, terwijl de- °n0nA "let kon worden geweten «6;'W.q \Beelkundige behandeling. Vi.JWBileeft naar aanleiding hiervan K^kkeirt oek ingesteld naar de deug- Sihvat V?n afsluitmechanismen van Si' dat u-kruiken. Hieruit is geble- i van sommige typen patentslui- St, aP - fuiken gemakkelijker lekka- t„ den, dan bij het conven- S .tlibbi!.e,kmik, waarbij in de dop wen vooral! Fris en pittig gekleed, doch niet volgens onze laatste mode. De rokken reiken er nadrukkelijk tot op de knie en de schoentjes blijven er nog altijd spits uitlopend en hoog gehakt. De vrouw is over het alge meen uitstekend opgemaakt en be weegt zich met charme en allure over straten en pleinen van de stad. Soms alleen, doch meestal in groepjes van twee of drie. Haar grote probleem is zeker niet exclusief. Ook zij is op zoek naar de enige ware man. En zij kent de re gels van het spel. Een jong meisje dat verkering heeft, beoefent de lief de met duidelijk afgebakende grenzen. De sexuele verhouding blijft heel na drukkelijk binnen de perken want zij weet dat de „amor provado, amor terminaro" kan betekenen. „Liefde op de proef gesteld, uit met de liefde", volgens een oud Peruviaans gezegde. Zij dienen als maagd het huwelijk in te gaan en reserveren liever voor hun verloofde de grootst mogelijke vrijheid om met andere vrouwen om te gaan dan voortijdig eigen kansen te verspe len. Is dat toch gebeurd dan zijn er in Lima doktoren die misstappen op dit punt ongedaan kunnen maken door middel van een ingreep die de biolo gische ongeschondenheid schijnbaar kan herstellen. Deze ingreep kost ech ter nog al wat geld en kan zeker niet door iedereen betaald worden. Maar de man stelt in deze zaak zijn eisen en de in een dergelijke situatie be lande vrouw, die er geld voor kan missen, zal de gelegenheid aangrijpen. In deze „mentira pirossa", de zoge naamde „vrome leugen", is de Peru viaanse vrouw ronduit meesterlijk. De man leidt naast dit alles een vrijgevochten leven. Van jongs af aan is hij superieur en speelt hij maar al te graag de grote verleider. Hij is een meesterlijke charmeur en flirt openlijk op de hoek van de straat. Dan spreekt hij de vrouw aan in prachtige Spaanse volzinnen, waarin hij heel uitvoerig haar schoonheid be schrijft en haar uitnodigt iets met hem te drinken. Dit kan voor de ge huwde man op een verboden verhou ding uitlopen, althans volgens de re- ,6 'ühk„ *ruiK, waaroij in ue u„t> V?,chropfrPlaat3e is gelegd, dat door k WnAd°P tegen de hals van de eerirukt VWuAgedrukt. ibjtingen hebben veelal een a Uitzichtplaat, die tegen een co- "®v°erde metalen zitting wordt cJ ieitko r°estdeeltjes mogelijkheid grot1}, ontstaat. W?t?oel?d van de resultaten van dit V%StrL beeft de geneeskundige V6 Vnu ie van het staatstoezicht fenv'girc gezondbeid onlangs in een kfa t op deze gevaren de aan- V^biijfOVestigd van ziekenhuizen, ZiH^btingen, consultatiebureaus r-. bngenzorg, kraamverpleeg- JU scb],ii kraamverzorgsters. In dit bp d® iVen adviseert de hoofdinspec- Vp'b v.-, „°!'keur te geven aan het ge- Ofsij'Phei? babykruikjes met een con- 3°P) S ting (rubberplaatje in de Het MOTTO „vitale w Vitaal Gezin" .zal van 31 en nti Acs -r at in Au, t lci, --- WsteM en met 9 april in de RAI in OH de 22ste huishoudbeurs O*5 int uden. De beurs krijgt een donern.ationaal karakter, onder inzendingen uit Bulgarije, de' Ceyion, Spanje, Skandina- Westeuropese landen. ADVERTENTIE IN DE VERKOOPRUIMTE van dienstverlenende bedrijven moet, op een voor het publiek zichtbare plaats, een lijst worden bevestigd van de prij zen voor te leveren prestaties. Dit is de conclusie van een door de minister van Economische Zaken ingestelde werkgroep, die de mogelijkheid van prijsaanduiding van dienstverleningen heeft bestudeerd. De werkgroep meent dat wanneer een behandeling dusdanig bijzonder is, d,at een dergelijke prijsaanduiding niet goed mogelijk is, aan de consumenten moet worden verteld hoe hoog de te verwachten kosten zullen zijn. In de prijsopgaven dienen de kosten var het te verwerken materiaal en van de te verrichten arbeid te worden vermeld. Ook rekeningen zouden op die manier behoren*te worden gespecificeerd. De diverse ondernemersorganisaties behoren volgens het rapport van de werkgroep deze maatregelen tot het „doorzichtiger" maken van de markt onder hun leden te propageren. De consumentenorganisaties zouden er bij hun voorlichting op moeten wijzen dat alle arbeidsintensieve verrichtingen door de gestegen loonkosten de tendens ver tonen om kostbaar te worden in ver gelijking tot de kosten van het ver werkte materiaal. Het rapport van de werkgroep is toegezonden aan de mi nister van Economische Zaken en aan de Commissie Consumenten Aangele genheden (C.C.A.), die de ,adYie®aai?" vrage „Prijsinformatie" in studie heeft. gels van de Kerk, maar in de prak tijk wordt de man niets in de weg ge legd. Hij kan er ook zeker van zijn dat zijn vriendin hem trouw zal blij ven en zich op haar manier nog ge lukkig voelt in haar schijnhuwelijkse staat. Vaak gaat het in deze gevallen om oudere mannen met jonge meis jes, soms niet ouder dan een jaar of zestien. HET ZIJN OOK DE VROUWEN die domineren tijdens de wonderlijke jaar lijkse processie rond het beeld van de Zwarte Christus van Pachacamilla". Ronduit een sensationele gebeurtenis in het stadsleven van Lima. Het beeld dateert uit de vijftiende eeuw, toen het door een neger vervaardigd werd. De Spaanse onderkoning die het ont ving, ontstak in grote woede en liet het beeld in een grote muur wegmet- selen. Maar door een aardbeving kwam het weer te voorschijn, voor ve le Peruvianen als een teken van God. Zij lieten het stuk muur in staal en ziluer inlijsten en droegen het geheel, een paar ton aan gewicht, in triomf door de straten van Lima. Een feestelijke processie, die jaar lijks in de oktobermaand herhaald wordt. En dat is dan een gebeurtenis waarvan Lima op z'n kop staat. Dan wordt het beeld door een vast dragers korps van 35 man te voorschijn ge haald en in grote optocht rondgedra gen, compleet met indrukwekkende fanfare-orkesten en wierook. Het zijn vooral de vrouwen die dan openlijk boete doen. Ze gaan barre voets of kruipen op de knieën achter de stoet aan over het hete, door de zon fel beschenen, asfalt, hardop bid dend en soms hysterisch krijsend. Om de stoet heen is het een gekrioel van mensen, waarin zakkenrollers en ver kopers van worstjes, pittige slokjes en de zogenaamde „anticuchos" de aan een lange pén geregen stukjes geroos terd koeiehart, hun slag slaan. Voor deze gelegenheid komt men van hein de en ver naar Lima. Men maakt er een feestelijk dagje van, met vooral véél alcohol. Met name onder de jon ge priesters van Peru groeit de af keer tegen dit oude ritueel, dat met een godsdienstige plechtigheid in feite niets meer te maken heeft. Maar nog -•f altijd is de belangstelling er zeer groot voor. DE LAATSTE AARDBEVING in Li ma vras een dag voor deze processie. In de oude kathedraal van Callao, de haven van Lima, werd toen juist een speciale eredienst gewijd aan de „Zwarte Christus van Pachacamilla" gehouden. Het kerkgebouw stortte gro tendeels in en de meeste slachtoffers van de aardbeving vielen hier. „Zie je nu wel", zeiden vele Peruvianen. De „Zwarte Christus" heeft niet toe gestaan dat de ramp op zijn grote dag, met al de drukte in de straten, is ge beurd. „Hij heeft ons voor een cata strofe behoed." De andere dag tijdens de processie was de drukte groter dan ooit. Een wonderlijke gedachtengang, maar helemaal in Zuidamerikaanse stijl. Wat bijvoorbeeld te zeggen van de wilde processies die tussen Pasen en Hemelvaartsdag in de Indiaanse dorpen van Peru worden gehouden. Dan gaat men daar van het stand punt uit dat Christus dood is en tot Hemelvaart afwezig. „Uit het oog van de meester", springt men dan be hoorlijk uit de band, bouwt men aan woeste chaotische feesten, waar in de drank rijkelijk vloeit en onge oorloofde vrijages schering en in slag zijn. De gevolgen daarvan blij ven meestal niet uit. Negen maan den later worden verschillende on echte kinderen geboren. Ook dan is er weer volop feestelijkheid. Want het gaat dan immers om de „babies de fiestas" De kinderen van het feest! DRIE JONGE VROUWEN staan of zitten op het toneel, in lange donkere, zedige kleren, tot op de voet vallend, gemodelleerd om het standaard-figuur van de tijd. Berkebomen om hen heen en de rust van een wijde natuur. Boven hun bezielde gezichten een kunstig op gemaakt kapsel, hun gebaren zijn sier lijk en ingetogen. De hoofden van de drie zusters neigen in troostende toe gevendheid tot elkaar in grote emotie. Het onvervulde verlangen, het heim wee naar geluk, naar dat ongrijpbare dat niet hier is maar overal elders lijkt te zijn en misschien nooit hele maal verwezenlijkt zal worden, wordt uitgesproken door de oudste der drie. „De tijd gaat voorbij en ook wij zul len verdwijnen naar de eeuwigheid. We zullen vergeten worden, niemand zal meer weten hoe we waren, hoe we spraken. Maar ons verdriet zal voor een volgende generatie tot vreugde worden..." Het is het slot van de opvoering van het toneelstuk „Les trois soeurs De Drie Zusters van Tchekov in het theater Hébertot in Parijs, waar de prachtige voorstelling avond aan avond een volle zaal trekt. Tchekov zien spe len in Parijs is een vreugde op zichzelf. Om de mooie taal, om de perfectie van het spel tot in het kleinste detail, om de smaak waarmee in Parijs, waar men van decoratie wel iets afweet, de personen en de scènes zijn aangekleed. In de door André Barsacq geregis seerde opvoering worden de rollen van de drie zusters, Olga, Macha en Irina, respectievelijk gespeeld door Odile Ver- sois, Hélène Vallier en Marina Vlady, ook écht drie zusters, die er jaren op gemikt hebben om eens met zijn drieën in deze prachtige levensverbeelding uit het oude Rusland op te treden. EEN ANDER TONEEL in Parijs: op een klein plankier staan vrouwen in korte broek en losse tuniek die gezonde armen vrij laat zien. De stevige benen gestoken in witte kniekousen, het haar arrogant losvallend langs het gezicht, met een uitdrukking van wie-doet-me- wat. Onder de kordate kleding, die absolute vrijheid van beweging garan deert dragen ze helemaal niets. Wat ze helemaal niets doet. Het decor zijn steriele witte wanden, in de lucht dreu nen bonzende geluiden die geautomati seerde snelheid suggereren. Het zijn mannequins van Ungaro, de avant-gar- distische Parijse ontwerper, epigoon van Courrèges. De vrouwen die hij op het mode toneel zet zijn de vrouwen op de drem pel van nu en de toekomst. Het is bijna niet te geloven dat zij tweemaal dertig jaar, twee generaties verschillen van de figuren van Tchekov. Daarom was het voor ons zo boeiend op één dag beide „tonelen" in Parijs mee te ma ken. Want hoe het ook zij, uit die ingekapselde vrouwen en het levens gevoel in de tijd van Tchekov zijn de zich vrij voelende vrouwen en het levensgevoel van nu voortgekomen. De uitdagende, ongebonden, alles verove rende vrouw van de avant-garde is zelfs ontstaan dóór de overdreven ingekap selde levensomstandigheden waaronder vrouwen als Tchekovs drie zusters op het Russische platteland, moesten le ven. Vleugelslag nemen was er niet bij voor vrouwen in die tijd. Voor de keu? van een levenspartner waren ze gebonden aan wat zich schaars aan bood. O, Moskou, zuchten ze. Moskou, en hun ogen gaan schitteren. Moskou waar wij hier, levend in dit stille oord op het land, naar verlangen, naar haken. In Moskou zal het geluk zijn. Altijd, in alle tijden is het geluk voor de mens daar geweest waar hij zelf niet was. Maar nu, in deze tijd, hoeft een jonge vrouw die nog niet getrouwd is, niet meer zuchtend te verlangen naar een plaats In de verte waar het geluk schijnbaar ligt. Ze kan een scooter nemen en er in razende vaart heenrijden. Niets belet haar dat. Noch de corsetbaleinen, noch de lange rok, noch de conventie. Ze is vrij. Ze kan de snelheid om zich te verplaatsen zelf ontwikkelen en de losse haren wappe rend over haar gezicht laten slieren. Ze is vrij. Zal ze het geluk vinden daar in de verte? Het geluk waar Olga en Macha en Irina van droomden? Vast en zeker niet. Ook zij zal blijven haken en verlan gen naar iets anders, naar ergens an ders. De vrijheid in elk opzicht van de zestiger jaren der twintigste eeuw is ook de vervulling niet... De tijd zal voorbijgaan en ook de avant-gardisten van nu zullen vergeten worden. .•VAVW'-^ V .V- Terwijl de bezoekers zich vergapen aan het geraffineerde lijnenspel van chroom en blik en vol bewondering kijken naar de motoren, die alweer met minder inhoud méér paarde- krachten kunnen produceren, is mén ginds, in de goed-afgesloten labora toria van de grote fabrieken, alweer bezig aan de nog-nieuwere auto, met nog meer snufjes, veiligheid, raffine ment en paardekrachten. Wat de bezoeker op de tentoonstel ling te zien krijgt, zijn de auto's van vandaag. Automobielen, die tenminste duizend dagen geleden reeds op stapel zijn gezet, want dèt is de termijn die er nodig is om van schets een „leven de" automobiel te worden. Natuurlijk zijn er ook primeurs. Elke zichzelf respecterende in ternationale automobielsalon stelt daar hoge prijs op en naarmate er méér worden aangemeld, voelen de organi satoren de belangrijkheid van hun sa lon toenemen. Primeurs zijn auto's die voor het eerst worden getoond; hoe verser de auto, hoe mooier dus de primeur. Maar zelden slaagt een automobiel fabriek erin, een wagen helemaal ge heim te houden tot het ogenblik waar op de tentoonstelling wordt geopend. Er lopen te veel pottekijkers rond; meestal wordt het nieuws dan ook ge ruime tijd voor de tentoonstelling al vrijgegeven. Een paar jaar geleden lukte het BMW, op de tentoonstelling van Frankfurt de show te stelen met de voor zeer velen bijzonder onver wachte introductie van de nieuwe grote BMW. OP DE RAI zullen we kunnen ken nis maken met een levensgrote pri meur, de Pontiac „Firebird", waar mee General Motors het door Ford beproefde Mustang-recept volgt. De fa briek heeft met de lancering van dit nieuwe model niet speciaal gewacht op de tentoonstelling in Amsterdam; maar het tijdstip viel gunstig en dus beleeft deze sportieve Amerikaan zijn Europe se première op de RAI. Voorts lanceren de Japanners, die een stijgende belangstelling voor de Euro pese markt aan de dag leggen (Japan is nu al met 2,2 miljoen auto's per jaar het derde auto-producerende land ter wereld en al die wagentjes moe ten tenslotte verkocht worden) enige primeurs. Zo zullen de bezoekers er kunnen kennismaken met de Corolla, een produkt van de grote Toyota-fa- brieken. Overigens heeft de wagen ook al in Brussel op de autotentoonstelling gestaan, zodat er dus eigenlijk alleen maar sprake is van een Nederlandse primeur. Deze Corolla ziet er leuk uit, is zeer goed afgewerkt en heeft een modieuze fast-back achterkant. De top snelheid bedraagt 140 kilometer per uur en onder de kap ligt voorin een 1100 cc motor. De prijs is nog niet vast gesteld maar zal wellicht komen te liggen in de buurt van de zeven mille. Uit Japan komt verder als echte pri meur de PMX A200 GT, een sierlijke wagen van de Nissan-fabriek met een 2.000 cc motor die 106 pk levert. EN DAN ZAL MEN op de RAI voor het eerst in Nederland kunnen kennis maken met de nieuwste versie van de Hillman Imp., de Sunbeam Imp. Cali- fornian. Deze nieuwe uitvoering heeft niet de bekende, rechte achterkant, maar een fast back en we moeten zeggen dat dit het model ten goede komt. Inwendig is er iets meer com fort aangebracht. De motor is dezelf de als van de Imp (875 cc) en de top snelheid van 128 kilometer per uur is ongewijzigd gebleven. Wie weet, zien we dit sportieve modelletje straks nog eens met een opgevoerde motor op de weg verschijnen. Dit is slechts een kleine greep uit de nieuwigheden, die men op de RAI zal zien. Voor wie de blik al weer verder vooruit wil werpen, nog enkele verwachtingen van het goed ge- informeerde Westduitse blad „Auto, Motor und Sport", dat nog in dit jaar een nieuwe Fiat 125 verwacht als op volger van de huidige Fiat 1500, dat verder een grote NSU met wankelmo tor ziet aankomen en in 1968 een nieu we grote Fiat en een nieuwe grotere Audi. Verder mag men rustig aannemen, dat men zich bij Volkswagen in Wolfs burg niet uitsluitend vanwege het ple zier zojuist verzekerd heeft van de „exclusieve medewerking van de fir ma Pinin-Farina, wereldbekende caros- seriebouwers, voor geheel West- Duitsland. Daar zal, als men logisch redeneert, in de nabije of verré toe komst toch zeker wel een Italiaans ge- styleerd VW-carosserietje van moeten komen. nieuwe personenwagens. Een zal de op volger zijn van de Wolga en krijgt de naam GAZ-24. De wagen krijgt een krachtige motor en ook een moderner gezicht. Het tweede nieuwe model wordt de ZAZ-966, de opvolger van de Zaporozhets, een auto die ai vele Russische dealers grijze haren heeft bezorgd, zodat men vurig hoopt dat de nieuweling zich beter zal houden. Overigens blijven de oude modellen in produktie. De twee nieuwe wagens maken deel uit van het programma van de Sov jet-regering tot vergroting van de automobielproduktie van 200.000 stuks (thans) tot 800.000 stuks in 1970. Veel fabrieken worden gemoderniseerd en er worden ook nieuwe gebouwd. In de stad Togliatti aan de Wolga wordt dit jaar begonnen met de bouw van een grote fabriek, die volgens de ver wachtingen van de Russische minister voor de automobielindustrie, Alex ander Tarasow, 600.000 Fiat-wagens per jaar zal gèan afleveren. Voor het eerst schijnen de Russen ook een grote personenwagen-tentoon stelling te willen inrichten. Volgens be richten in Westduitse bladen zal deze „Russische RAI" binnen niet al te lan ge tijd in Moskou worden georgani seerd. OOK RUSLAND heeft op auto-ge bied het een en ander in petto. Waar schijnlijk nog dit jaar zql worden be gonnen met de produktie van twee DIT IS SLECHTS EEN TIPJE van de sluier, die hangt rond de toekom stige auto's: de rest blijft verborgen, uolgens Ford „om te verhinderen dat onze concurrenten onze ideeën lenen en omdat we de auto's voor iedereen tegelijk willen tonen. Daarom heeft het Ontwerp Centrum van Ford: aeen eigen sleutelfabriekje, waar leden van de veiligheidsdienst de sloten maken; b) een fouilleerkamer, waar iedereen (IEDEREEN) doorheen moet; c) affiches, waarop elke week opnieuw in andere bewoordingen op het ge vaar van „losse tongen" wordt ge wezen; d) géén prullemanden, maar afgeslo ten bakken, die worden geledigd in een oven, onder toezicht van een lid van de veiligheidsdienst. 4 ft Jto,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 23