IDYLLE ACHTER RONKEND VERKEER
i n
M
Besloten club voor "twieners,,
MEESTERS IN LONDEN
EEN NEDERLANDS ZEESCHILDERIJ
I
->ss&
k5®9I
tiaar
«■■SB:
?9br
VjV1
ifl „V'
- M
»A»>
O
■l
1111
■iliï
ZATERDAG 11 FEBRUARI 1967
V'
rileen vT"
Vliegende schotels?
,,Wie zich daarmee bezighoudt wordt als geschift
beschouwd".
-
heki^n ----- -v-
SP
KOLLAGE VAN VOGELS
sliepen ze nu eens In
die op hoge poten
jongens brommen voorbij
even suffen jij mooie snavel
dat mag toch wel
de was lijkt wit
mijn buurvrouw fluit weer
bleven ze nu maar op hun nest
die met hun blauwgeglansde veren
de techniek maakt voort
zullen ze zeggen
en de zon is maar een keer
op zaterdag zo heet
die met of zonder mooi precies
sliepen ze nu eens in
arnold spauwen
19 jaar
Cl>te.
regisseur.
Overhemd en koltrui dansen broederlijk naast elkaar.
BREEKPUNT
Nadat ze 20 jaren met el
kaar, in echtelijke ver
binding de nachten
trachten te verdrijven,
kwam een vreemde
in haar domein
De volgende dag aten ze
aspergekopjes
échter de vijftien meter lange bar kan men per gesloten teeveecircuit de ver
richtingen op de dansvloer volgen.
C. CREEMERS
20 jaar
f -i
■lllll»
Een galant tafereel van Jan Steen.
LONDEN, februari.
EVEN ACHTER het ronkende verkeer en de
overvolle trottoirs van Londens Oxford Street
ligt een haven van rust, Hertford House, dat
huisvesting biedt aan antiek porcelein, antieke
meubelen en bovenal schilderijen. Vele be
zoekers van Londen die, bijna vanzelfsprekend
een bezoek brengen aan de National Qallery in
Trafalgar Square, schijnen nooit te ontdekken
dat er dicht bij Oxford Street een intieme en
uiterst kostbare schilderijenverzameling is te
bezichtigen. Al naar gelang van je persoonlijke
smaak ga je naar de Wallace Collection toe om
de meesterwerken van de Venetianen Guardi
en Canaletto te zien.
Maar voor Nederlandse bezoekers is er een
bijzondere aanleiding een bezoek te brengen
aan de Wallace-verzameling, waar het op week
dagen zo rustig kan zijn in de morgen dat de
suppoosten zitten te soezen op hun stoelen. De
Wallace-verzameling is bijzonder rijk aan
Nederlandse meesters en in zaal 16 hangt een
van 's werelds beroemdste portretten, de
Lachende Cavalier van Frans Hals. Het is bijna
een ereplicht voor een Nederlander om dit por
tret „in levenden lijvete gaan bezichtigen.
Het is vermoord op honderdduizenden prent
briefkaarten, koekjestrommels, bonbondozen
en sigarenblikjes. Maar je moet het portret zelf
zien om te kunnen genieten van zijn onbe
schrijfelijke schoonheid.
De rose huid van dit in prachtige etaat ver
kerende portret leeft voor je ogen. Je kunt de
snorharen tellen en staande voor het portret
begrijp je waarom het portret ten onrechte de
naam van Lachende Cavalier draagt. De Cava
lier lacht niet. Het gelaat vertoont een smalende
hooghartige glimlach en een blik van achter
docht. Dit schilderij werd in 1865 voor vijftig
duizend francs gekocht op de veiling van het
kunstbezit van de Franse graaf de Pourtalès
door de vierde Markies van Hertford van het
geslacht Seymour Conway dat in de loop der
jaren de Wallace Collection bijeenbracht.
DEZELFDE MARKIES kocht in 1850 uit de
verzameling van Willem II in Den Haag even
eens een van de meest luisterrijke manspor
tretten van Van Dijk „Philippe Le Roy, Seigneur
de Ravels". Dit hangt in dezelfde zaal als de
Lachende Cavalier. Zaal 16 in de Wallace Col
lection is de trots van de verzameling. Hier
hangen naast de genoemde portretten ook
Rembrandts „De Centurion Cornelius Hobbe-
ma's .Stormlandschap', Jan Steens .Doopfeest'
en het onbeschrijfelijk aandoenlijke portret van
Rembrandt van zijn zoontje „Titus", het kind
van Saskia. Verder hangen er in dezelfde zaal
Jacob van Ruisdaels „Rotslandschap Albert
Cuyps „Riviertoneel met gezicht op Dordrecht",
en twee Pieter de Hooch-interieurs, de vrouw
die appelen schilt en de jongen met de granaat
appelen, beide een feest van licht, en verder
schilderijen van J. Jordaens, M. de Hondecoe-
ter, F. Snijders, J. Weenix, J. Fijt en J. D. de
Heem. Er hangen ook de beide portretten van
Rembrandt van Jean Pellicorne met zijn zoon
Casper en Pellicornes vrouw Susanne van Col-
len met haar dochter.
ER HANGEN talrijke andere Nederlandse
meesterwerken in de andere zalen van de
Wallace-verzameling en zaal 15 is geheel ge
wijd aan landschappen en zeeschilderijen van
de zeventiende-eeuwse Nederlandse school,
een unieke verzameling waaronder wederom
werken van Hobbema, Ruisdael, Willem van
de Velde de jongere, Cuyps „Laan van Meer-
dervoort bij Dordrecht" en „Veerboot op de
Maas", Van der Neer, een winterlandschap, en
anderen.
Zeeschilderij van Willem van de Velde de jongere.
Wat zien ufologen
NU WEER VLIEGEN?
TS
Ae^1
nee^
il"h
d»1
cl»
fl"#
,/0^
öeijjjje ^SHOEK, dat vrien-
van ^orPje achter de dijk
?Üeen Oude Maas heeft niet
'He
«ijke
de
febr 6es Verkerk en de sui-
®etl UFO*1' bet 00'c een e*~
eritjfj ^"Sroep. UFO's zijn Un-
Vel 0n®cl Flying Objects, of-
ekende vliegende voor-
0tl(ier 'n ruime kring bekend
Schotejs,,e naam
Sij G
Vitgej onderwerp dat zoveel
Srijpen en is als dit valt te be-
„Vliegende
«te
een der voornaam
st p^n van de jongerengroep
z^Z°rsho^ is meer serieu-,
sPr£^, ^stelling te kweken. We
^ee(e 71 rnet Jan J. van der
9ra7n'secretaris, 21 jaar, pro-
^oiti-s 2Ur bij Dupont de Ne-
«tii^ ln Dordrecht, klein van
'aiefce)®ol®en(i haar, sik, snor,
D?i- O-CLVrl om mn nven e+vrwnrf n e
ster,
"•^den, paarse stropdas,
- hs Vs kostuum, strak om
Pe^ uben en smal in de pij-
"'"ld ^Untschoenen. ,,Als ie-
met vliegende scho-
Tooffr^'Bhoudt wordt hij bij
at als geschift be-
H0„,
fün d. Dat is deels de schuld
Pers- Van de honderd
tin. "en over rrjrn'n ziin er
bladen ouer UFO's zijn er
«'eM ^°ee of drie neutraal ge-
luet
foh
ü^den wel vage veron
■"oofg ''iTi9en als wetenschap
Y°rnp 2.^ragen en zo is een
«taan °niP van verhalen ont-
steun'e die alleen op hypothese
rtate).''1' mensen die deze
bek!jl"le ecflt wetenschappelijk
Qe- - Uinrriort niior ppw. kri.m
is ook de schuld van
^et J^°9en zelf. Men heeft in
btatoV" De mensen die deze
i8c, toorden over een kam
H°'-en met de rest."
wetenschappelijk bekijkt
Puttershoek de vliegende scho
tels? Jan J.: „Ons uitgangspunt
is niet dat vliegende1 schotels
bestaan en mensen van andere
planeten herbergen, zoals 95
procent van de andere groepen
wel doet. Wel menen wij dat in
de afgelopen jaren vele vreem
de voorwerpen zijn waarge
nomen, die niet konden worden
verklaard." Hij citeert de Ame
rikaanse astronoom dr. J. Al
len Hynek, die twintig jaar
lang UFO-adviseur van de
Amerikaanse luchtmacht is ge
weest en enkele honderden van
de 15.000 gevallen die hij heeft
onderzocht verbazend noemt,
een op de 25 zelfs verbijsterend.
Hoewel het voor Jan J. van der
Weelen als een paal boven wa
ter staat dat er buitenaards le
ven bestaat, neemt hij niet zon
der meer aan dat die honderden
onverklaarbare voorwerpen bui
tenaards waren, maar hij vindt
wel dat dit aantal een nader on
derzoek, en het geld daarvoor,
rechtvaardigt.
UFO-Puttershoek heeft dan
ook geld verzameld (actie
leider Jan J.) en meetinstru
menten gekocht, om te trach
ten daarmee het bestaan van
VFO's aan te tonen, onafhanke
lijk van visuele waarneming.
„Een van de theorieën is dat
VFO's 't aardmagnetische veld
sterk beïnvloeden. Onze instru
menten kunnen dat meten, we
hopen ze in de loop van dit jaar
op te stellen in een oud woon
huis in 's-Gravendeel en dan
maar kijken of het magnetische
veld fluctueert. Als dat gebeurt
kan het natuurlijk ook een an
dere reden hebben, maar als
dan een paar dagen later een
melding komt, dan is de waar
heid misschien zo aan te to
nen."
Men moet zich niet vergissen
in het aantal dat in Nederland
voorkomt. Het luchtruim hier
schijnt meer misbruikt te wor
den dan men zou denken. „Ge
middeld vijftig maal per jaar
komt er een melding", zegt Jan
van der Weelén, „en je moet
er rekening mee houden dat een
deel niet aangegeven wordt. Je
maakt je toch alleen maar be
lachelijk, denken de mensen."
Hij zelf is daar niet bang voor
en deelt zonder schaamte mee
dat de groep al diverse malen
iets heeft gezien, met behulp
van de gemeenschappelijke ver
rekijker, die bij tijd en wijle
wordt gebruikt. „We stonden
eens te kijken en op een gege
ven moment zag iemand in het
Zenith een sterretje naar het
oosten bewegen en met steeds
grotere snelheid naar beneden
schieten, als een lichtstreep. De
sterrenwacht kon geen definitief
uitsluitsel geven en dacht aan
een meteoriet. We hebben er
een rapportje van gemaakt en
bewaren dat in het archief voor
later. Als er nog eens zoiets ge
beurt kunnen we vergelijken en
misschien weer iets meer te
weten komen."
Kijken en luisteren, lezen en
verzamelen, dat zijn de weinig
spectaculaire activiteiten van
de kernleden. Ze doen verslag
van bevindingen en ontwik
kelingen in het blad Spiegel der
Ufologie, (Ufologische adverten
ties gratis) dat aan vijftig vaste
leden wordt toegezonden.
Het jubileumnummer, de
groep bestaat momenteel vijf
jaar, bevat onder andere enke
le boeiende mededelingen uit de
Leeuwarder Courant over een
vreemd verschijnsel, dat op
dinsdagochtend, 27 december
boven Friesland werd waarge
nomen. Verschillende ooggetui
gen beschrijven dit onder meer
als volgt:
G. van der Wal, Leeuwarden:
„witte stip met oranje vonken
regen erachter, gevolgd door
een soort witte mist."
De heer Visser uit Sneek:
„grote witte bal, beetje rose,
net vuurwerk met een voortstu
wingsmechanisme dat een
streepje naliet."
Mevr. P. Boersma, Leeuwar
den: „rood, geel en blauw ge
kleurd."
Mevrouw Jacobs, Leeuwar
den: „ronde voorkant, ellipsvor
mig met een soort snoekekop
en een groene staart, enigszins
doorzichtig."
Mej. A. de Vries, Leeuwar
den: „een vallende ster, maar
dan een hele grote."
En zo blijft iedereen op de
hoogte van het vliegen der
schotels. En ooit zal iemand
roepen dat hij ze ziet vliegen.
-ft
VERDIENEN met
het^°^e dosis idealisme",
evies van W. Kempers,
van Club '67, de
■ids dancing in de Korte
^.^dwarsstraat.
«1 Sc,ar dat idealisme precies
udt valt moeilijk te zeg
els j a een bezoek aan zo-
ïr 4-iv, advertentie staat
voor „Twenners".
Alk moeten wij het zoe-
cUit het gesloten TV-cir-
?Mt de bezoeker in staat
ijr'id met- of levensgezel
cluT) iedere hoek van de
u e volgen.
scR Jdee om in deze fantas-
t ^gerichte gelegenheid
V 0vp^ircuit aan te bxengen
jua ,r'gens niet zo vreemd.
fitirJL moeite neemt om de
fdig 7r ln totaal zo'n slordige
ljat uit te rollen ontdekt
bieter bar is. (Er achter
rNl ven aantal meisjes, die
i> eiteftalhg zijn als mooi)
j? z0 Kaar niet kwijt te raken
u i':Kn?-en oircuit dus wel ge-
n iftap- °ok voor de ware
k. is het ding ideaal,
kijken en dansen en
fkr °P de koop toe!). Jam-
hiffnoeS deed het circuit
ciV°or Voen WÜ binnenwipten.
L het inrichten van deze
„aitg ,®®ft de Rotterdamse ar-
uag D- Akkermans een be-
11lidicht bij het half mil-
tfc.. St, tot zijn beschikking
gekregen. Het kan niet gezegd
worden dat hij er geen gebruik
van heeft weten te maken.
De ingang van de club doet
denken aan de hal er han
gen zelfs vitrines van het
Leidsepleintheater. Heeft men
in deze smalle ingang eenmaal
de uitsmijter gepasseerd en
tweevijftig betaald voor het
voorlopig lidmaatschap, dan
mag men een kjjkje nemen in
de onwerkelijk aandoende we
reld, die daar achter ligt.
Voor mensen met kleine beur
zen lijkt het verstandig flink
gebruik te maken van de grote
dansvloer, want wie danst kan
niet tegelijk drinken. De prij
zen variëren van éénvijftig
voor een licht drankje, tot drie
ëneenhalve gulden voor iets
sterkers.
De platen, waarop gedanst
wordt, worden gedraaid door
een erkende beatkenner. Meest
al is dit Johnny van Doorn,
die wordt afgelost door Peter J.
Muller, behalve kenner van de
beat ook „deskundig" op het
gebied van de bejaardenzorg.
Als een regisseur zitten zij ach
ter de draaitafel hun twenners
in de gewenste kronkels te di
rigeren.
Heeft men honger gekregen
van zo'n zeer inspannende „pas
de deux"? Club '67 weet er
wel raad mee. Aan de bar de
„Oude pepermolen" worden te
gen gepeperde prijsjes hapjes
verstrekt, die zo men wil aan
een open haardvuur opgegeten
kunnen worden.
Het is de bedoeling dat in
de nieuwe dancing, geopend in
de week dat aan de overkant
ervan 2 bars uitbrandden en
op last van de politie twee an
dere wegens geluidshinder
moesten worden gesloten, jon-,
geren van 18 tot 30 jaar ko
men. Wat niet wil zeggen dat
personen boven de dertig ge
weerd worden.
BIJ DE SELECTIE gaat het
er nogal „zakelijk" aan toe.
Heeft men eenmaal tweevijftig
mmmmmrn nu ■niwiii
>S s - i: :i#1If
betaald om binnen te komen,
dan hangt het ervan af
hoe men zich gedraagt of men
na twee weken voor tien gul
den een jaar lang lid mag zijn.
Over de toelating beslist, zoals
in artikel 5 van de voorwaarden
staat, een ballotagecommissie,
waarvan de namen niet bekend
gemaakt worden. De selectie is
niet bijzonder streng, al heeft
de lidmaatschapsprijs op zich
al een selecterende werking.
De man die in de club de
scepter zwaait, A. v. d. Weijen-
berg (45), meent dat er een
grote behoefte is aan dit soort
besloten gelegenheden. ..Van
mij mogen er best tien bij
komen," vertrouwt hij ons
toe. „We moeten echt naar
een beter soort etablissement.
Het „Plein" is toch voor Am
sterdam wat „Place Pigalle"
is voor Parijs.
„De club heeft een besloten
karakter, omdat dat ops in de
gelegenheid stelt een overzicht
te krijgen op het publiek. De
sfeer die wij hier gaan opbou
wen laten wij niet verstoren
door bepaalde elementen", zegt
hij. „Het is zaak om moeilijk
heden diplomatiek op te los
sen."
Toch ziet hij op dit laatste
punt de toekomst niet som
ber in. „Er zijn veel_ meer
fijne dan nare jongelui. Dat
merk je eigenlijk pas als je
er dagelijks inzit."
WJ? - %Ssm
vét