Tom Poes endeMaanblaffers
KRONIEK
Televisie
Radio
„MOED VOOR ELKE DAG"
Tsjechisch debutant in
filmweek Utrecht
LONDEN., f.99.
3
4 LONDEN f.144.-
Je
Brieven
van lezers
a
m
m
i
I
Nieuwe filmserie
m
Geen integratie
in kinderboeken
■*4
1 hi a
B
AUTOOTJE KIJKEN
BLOED-NEUS
IN DE ARENA
VRAGEN
TEVJE
DINSDAG
WOENSDAG
WOENSDAG
DINSDAG
Twee tv-programma's
over Multatuli
i-Tl
Bestuursleden KRO
Nederlandse steun
XI
Hoek van Holland - Harwich
ZUID-AFRIKA
Ik was êsn
bëstentrtkher
BOLSBERRY
Hoek van Holland - Harwich
Russisch kunstbezit
DE TUD
DINSDAG 21 FEBRUARI 1967
t
De ongehuwden als partij
moesten het wel verliezen
omdat de meesten volgens mij
een trouwpartij verkiezen.
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
Hilversum II 298 m.
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Duitsland II
Nederland I
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Hilversum I 402 m.
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m-
Brussel 324 m.
M
5974. De kruide
nier Grootgrut
sloeg vol ontzet
ting de vernieti
ging van zijn
spandoek gade.
„Maar meneer
Bommel toch!"
riep hij vertwij
feld uit. „Kijk
toch wat u doet!"
Doch heer Ollie
was door het dolle
heen. Door zijn driftbul was het beschilderde linnen los geraakt,
en de kille voorjaarswind woei het op een hinderlijke wijze om zijn
tors, zodat hij er in verwikkeld raakté.
„Free!" riep hij rood. „Ha! Een vrij land! Grrrr!" Zijn geroep
trok de aandacht van de agent Kloppers, die daar in de buurt de
orde bewaarde.
„Zo!" gromde deze. „Een betoging, huh? Ik ken jouw soort!
Maar daar zijn we hier helemaal niet van gediend!"
„U komt juist op tijd agent!" riep de heer Grootgrut op de ach
tergrond. „Houd hem tegen! Hij maakt mijn eigendommen kapot!"
„Ook dat nog!" hernam de ambtenaar grimmig. Hij vatte heer
Bommel's vrije hand en bracht die vaardig in de ondergreep.
„Mee naar het bureau!" sprak hij.
Het hielp niet, of de beklagenswaardige heer al roepend teg
spartelde, de geoefende ordebewaarder duwde hem op krach -
wijze voor zich uit door de winterse dreven, in de richting van
stad.
„Zie je dat?" vroeg een boer die het passerende groepje gade"
sloeg. „Daar heb je een van de lui, die tegenwoordig de boel
stelten zetten!"
„Ja", gaf zijn knecht toe. „Het is toch wat te zeggen. Hij hee
lettertjes om, ook nog. Free, zie je wel? Het is vast en zeker
anarchist of zo! De knuppel er over, zeg ik altijd maar!"
iff» ■wyMff»» 1 if
Ir'fX -mlii
De jonge Tsjech Ewald Schorm biedt met Kazdy den odvahu"
(Moed voor elke dag) wel geen belangrijke bijdrage tot de ver
nieuwing van de film, maar het ware toch te wensen dat er zich ook
in Nederland zulk een talentvol debutant aandiende.
week
end-
reizen
per nachtboot
olootr -0*1 ^mus-
advertentie
dagen dagelijks vanaf elk n.s.-station Pei dagboot
ALS DE. KONING NOG EEN
BELASTING MEFT, VLUCHT
IK
NAAR HET LAND
VRIJHEID!
MAAK JEL
GEKHEID?
WAARHEEN
9
Sch°U
a
POTTER'S CATAf1
PASTILLES
s LANDS KRONIEK
DB RAI voor personenauto's be
hoort tot de ondoorgrondelijkste ver
schijnselen van ons land. Meer dan
vijftigduizend mensen hebben zondag
nauwelijks kunnen waarnemen waar
voor ze gekomen waren: al die glim
mend opgepoetste auto's. Is dat erg?
Na afloop zijn deze bezoekers terecht
gekomen in verkeersophopingen van
dusdanige omvang dat ze ruimschoots
in de gelegenheid zijn gesteld alsnog
de uitpuilende oogjes op de vastzitten
de auto's te richten. Het regende en de
meeste voertuigen zagen er niet zo
mooi gepoetst uit als die op de RAI.
En de meeste zullen wat ouder zijn
geweest dan die vers bevallen fabrieks-
produkten. Maar veel kan het niet uit
gemaakt hebben. Blijft dus het raad
sel: Wat beweegt mensen in groten ge
tale te gaan kijken naar de monstrums
die ook de straten van ons goede land
al zo druk stofferen?
Binnenkort komt een groot deel van
de Parijse Picasso-tentoonstelling naar
ons land. Voor vele mensen zijn de
Picasso's monstrums, en zij halen de
monstratief hun neus op als men ze
vraagt of ze plannen hebben voor een
bezoek aan het museum. Ieder zijn
smaak, maar van Picasso's kan men
zeggen dat je ze in het dagelijkse
leven minder vaak tegenkomt dan de
Fords, Volkswagens, Chevroletten en
Renault*. Aan verkeersopstoppingen
wijn de Picasso's helemaal onschuldig.
Mijn kind wil een schildpad met gro
te oren. Hoe kom ik eraan?
Een omroepverenigingKunt u ons
wat vlooien lenen?
gelijke gedragingen bederven het goe
de klimaat, storen de spelers en erge
ren het publiek. Karin heeft zich be
perkt tot het grovere werk. De man
die tijdens spannende momenten met
zijn kunstgebit begint te spelen, de ha-
renkammers, wiebelaars en knoflook-
eters zijn vergeten.
Niet vergeten zijn de „laatkomers":
„Kom op tijd, anders moet je dringen
en klimmen om op je plaats te komen".
Andere verzoeken: „Ga niet gillen als
de voorstelling heel erg spannend is",
en „roep niet naar de spelers".
Wanneer de schouwburgbezoeker zo
ver is, dat hij de behoefte om tijdens
de voorstelling te gaan zingen, fluiten,
vrijen of lezen kan onderdrukken, zal
hij wellicht ook zijn benen niet meer
over de stoelleuning leggen.
De folder is vooral bedoeld voor jeug-
dige bezoekers.
Berend Boudewijn en Frans Vasen,
directeuren van toneelgroep Arena
doen met „Tips van Kees en Karin"
een poging het schouwburgpubliek (her)
op te voeden. Tijdens de voorstellingen
van Arena wordt veel gesnoept, voor
al uit krakende papiertjes, met prop
jes geschoten, aan paardestaarten ge
trokken, met programma's in ander
mans nek gekieteld, met voetzoekers
gegooid. De „Tips van Kees en Ka
rin" zijn opgenomen in een kleurige
folder, die werd ontworpen door Karin
Aartsen (18), leerlinge aan de Acade
mie voor Kunst en Industrie in En
schede. Zij heeft de (on) hebbelijkhe
den suggestief in beeld gebracht. Der-
EEN MENS is weetgierig. Artis kan
er van meepraten. De volgende vragen
kwamen er binnen:
Kunt u me vertellen hos vlooien ont
staan?
Mag ik mijn konijn wassen? Hij is
vies.
Het is vier centimeter lang, lijkt op
een mossel en liep op Zandvoort. Wat
zou dat zijn?
Mijn papegaai vernielt het behang,
eet van de planten en maakt de tv-an-
tenne steeds stuk. Wat moet ik?
„ER STROOMT alleen joods bloed
door mij. Ik ben dol op mijn joodse
bloed. Ik ben koscher opgevoed en
allergisch voor alles wat verboden
is. Ik kan het niet door mijn keel
krijgen. Ik zou er last van hebben
in mijn bloed", heeft Max Heijmans
aan het Nieuw Israelietisch Week
blad verklaard.
Max wilde al zo lang „eens iets
doen voor het N.I.W.". Omdat hij on
machtig bleek iets aardigs over de
joodse vrouw en haar manier van kle
den op papier te zetten, stond hij het
blad toe een poosje naar zijn woor
den met „knal"-effect te komen luis
teren. Wanneer het blad kennelijk
niet ondersteboven van Max' liefdesver
klaring aan het joodse volk vraagt
waarom hij zijn neus plastisch chirur
gisch heeft laten bijschaven is het ant
woord: „Mijn neus mag er nu nog
zijn. Ik ben dol op mijn joodse bloed,
maar niet zo dol op mijn grote joodse
neus. Soms zie ik joodse vrienden met
een joodse neus, die ik toch heel knap
vind. Maar wat je bij een ander mooi
vindt, behoef je zelf nog niet te willen
hebben. Ik zeg maar een nose of beauty-
is a goy forever". Voor de rest vindt
Max „moet men mij maar nemen zoals
ik ben".
Dat is onder meer nogal prijzig. Het
gevaar dat na het lezen van zijn prijs
lijst half Nederland naar Max" salon
in de Nicolaas Witsenstraat zal ren
nen is denkbeeldig. Daarom: „tail
leurs heb ik vanaf negenhonderdvijf
tig gulden, maar die zijn heel sim-
peltjes. Ze lopen op naar elf, twaalf
en dertienhonderdvijftig gulden. Hoe
den ontwerp ik al vanaf honderd
vijfenzeventig. Ja zeker tot onein
dig. Oh, dat mag u wel schrijven.
Prinses Beatrix heeft een chinchil-
lahoed bij mij gekocht voor vieren-
twintighonderdvijfenzeventig gulden".
-fr
LEX GOUDSMIT krijgt een Simca-
1000 cadeau. Het is een blijk van waar
dering voor zijn artistieke prestatie in
de musical Anatevka, hem aangeboden
door de producenten van de voorstel
ling. Hij zal woensdagmiddag als Ten-
je in de Rai verschijnen, om daar de
sleutels van de auto in ontvangst te ne
men. Omdat de tentoonstelling douane
gebied is, kan hij er niet meteen mee
wegrijden. Op donderdag 2 maart zal
de volledige Ajax-ploeg als er niets
tussen komt de voorstelling van
Anatevka in Carré gaan bijwonen.
Q8 45 Pipo de Clown, 18.50 Journ. AVRO
19 00 The Monkees. 19.25 Zoo Zoo. NTS:
20.00 Journ. AVRO: 20.20 Muz.progr. 21.00
AVRO's Televizier. 21.30 De fantastische
avonturen v. h. ruimteseheip Orion. NTS:
22.30—22.35 Journ. 23.00—23.30 Teleac:
Kernfysica.
NTS: 20.00 Nws. NTS: 20.05 Mensen
tussen hemel en aarde. Openlucht-cir- BruSsel 324 m.
cus. 20.30 Inburgeren. 21.00 Léon Morin, 1J1USS
priester, speelfilm. NTS: 22.54-23.09 journ,
de kinderen. 19.05 Hersengymnastiek. 19.30
Muz.progr. voor de Jeugd. 20.00 Nws.
20.05 Hou je aan Je woord. 20.45 Muz.
progr. 21.15 Achter de muur, hoorspel.
21.50 Gramm.muz. 22.00 Wie Waagt die
zingt. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.50 Venster
op de hedendaagse muz. 23.30 Instr. sep
tet en zangsoliste. 23.65—24.00 Nws.
18.00 Country and Western Express.
18.20 Uitz. AKP. 18.30 De Springplank.
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 CcnciUepost-
bus. 19.35 Geestei. liederen. 19.45 Zoekend
geloven. 20.00 Omroepork. 20.35 Zang en
piano. 21.00 Voordracht. 21.15 Oude muz.
21.45 Klein radiokoor. 22.00 Kunst: cult,
progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Gramm.muz. 23.15 Context. 23.45 Vocaal
ensemble. 23.35—24.00 Nieuws.
18.25 Schooltel. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Flipper. 19.35 Jeugd zonder grenzen.
19.40 Voor de vrouw. 19.55 Nederl. les.
20.00 Nws. 20.25 Beschuldigde sta op. 22.00
Orgelconcert. 22.35 Nws.
18.00 Nws. 18.03 Uitz. voor de soldaten.
18.28 Paardensport. 18.32 Muz. 18.45 Sport
18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm.pl. 19.U0
Nws. 19.40 Jazz. 19.50 Syndicale kroniek.
20.00 Volksliedjes. 20.30 Hoorspel. 21.46
Richard Strauss. 21.57 Gramm.pi. 22.00
—22.15 Nws.
18.25 Nws. 18.55 Kath.-godsd. uitz.
19.25 Klaas Vaak. 19.30 Allo Police: TV-
feuilleton. 20.00 Journ. 20.30 Vibrato. 21.20
Ciné Club de minuit. 22.40 Report. Bas
ket Ball. 23.20 Journ.
18.00-18.05 Nws. NDR: 18.08 Act. 18.18
lm Zeitraffer. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.21 Filmreport. WDR: 18.05 Reg.
nws. 18.10 TV-film. 18.25 Journ. 18.50 Goe
denavond. 19.10 Te gast in Bonn. 19.40
Filmreport. 20.00 Journ. 20.15 Document.
18.10 Nws. 18.20 Act. 18.55 Yancy Der
ringer. TV-film. 19.30 Nws. 20.00 Sport-
spiegel. 20.30 Filmreport. Aansl. Nws. 21.15
TV-film. 22.05 Nws. 22.35 Nws.
17.0017.35 Voor de kinderen.
17.00—18.00 Televisum
17.25 Voor de jeugd.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Italiaanse
speelfilm. 11.40 Duitse speelfilms. 12.00
13.30 Act. kroniek. 16 40 Nws. 16.45 Film
report. 17.00 Informatief progr. voor de
jeugd.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Lledjesprogr.
18.55 Gepsroken brief u. Parijs. 19.00 Voor
VARA: 7.00 Nws. 7.23 Gram.muz. en
report. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA:
8.0U Nws. 8.10 Lichte gramm.muz. en re
port 9.00 Operettemuz. 9.40 bchooiradio.
10.00 Semi-kiass. muz. 10.45 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Oude muz. 12.00 Gramm.muz. 12.30
Tango-rumba orkest. 13.00 Nws. 13.10 Act.
en kalender. 13.25 Instr. sextet en zang.
13.50 Gespr. portret. 14.06 Concert. 15.00
Voor de jeugd. U6.00—16.02 NwsJ. 17.00
Voor de zieken. 17.30 Dansorkest en so
listen.
NCRV: 7.00 Nws. 7.15 Mod. gramm.muz.
7 30 Nws. 7.32 Gramm.muz. 7.40 Radio
krant. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. 8.30 Nws.
8.32 Klass. pianoconc. 9.00 Voor de zieken.
9.40 Voor ae vrouw. 10.30 Morgendienst.
11.00 Gramm.muz. 12.30 Nws. 12.40 Herv.
kerkd. 13.00 Variant. 13.30 Metropole or
kest. 14.00 De iamilie Leenhouts. 14.25 Mod.
gramm.muz. 15.25 Pianorecital 15.50 Bij-
belvertelilng 16.00 Voor de Jeugd 17.00
Five o'clock. 17.15 Russische volksmuz.
li.35 Gramm.muz. 17.50 Overh.voori.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Gevar.
muz.progr. 10.00 Nws. 10.02 Arb.vitaminen
(11.0011.02 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Ope
rettemuz. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Vro
lijk platenprogr. 14.00 Nws. 15.00 Nws.
15.02 L. muz. voor een Hollands publiek.
16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: platenprogr.
voor de jeugd. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05
Rhythm and blues. 17.35—18.00 Country
and Western muz.
12.00 Nws. 12.03 Muz. en zang. 12.48
Muz. 12.53 Overz. buitenl. pers. 13.00 Nws.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.05 School
radio. 14.00 Chansons. 14.30 Jeugdprogr.
14.50 Koorzang. 15.00 Nws. 15.15 Kinder-
progr. 16.00 Nws. 16.09 Jazzmuz. 17.00 Nws.
17.15 Beatmuz.
DE NCRV INTRODUCEERDE gis
teravond een nieuwe filmserie-voor-de-
vooravond, onder de titel van „De
held". Zij haalt kennelijk niet het peil
van een Dick van Dyke-show, maar
men kan er toch wel een aardig, naar
de slapstick neigend soort humor in ont
dekken. En dat is al wat.
In Attentie" op Nederland 1 viel
een interview op met de Franse jour
naliste-mannequin die met een auto
dwars door de oorlogslinie in Vietnam
was gereden. Zij vertelde, gelegen in
een ziekenhuisbed, van haar ervarin
gen. Een geslaagd tochtje, dat zij ech
ter naar bleek toch niet zal herhalen.
Op Nederland 2 werd in „Achter het
nieuws" William Manchester, de schrij
ver van het geruchtmakende toek over
Kennedy, aan een soort kruisverhoor
onderworpen. Het was interessant om
met de auteur nader kennis te maken,
maar „nieuws" kwam er niet uit.
Min of meer misleid door mijn pro
gramma-blad heb ik dan nog gekeken
naar de samenvatting van een teach-in
over het programmabeleid van het Con
certgebouworkest, die 14 december van
het vorig jaar werd uitgezonden en
waar toen geen mens naar heeft ge
keken omdat zij samenviel met de re
portage van LiverpoolAjax. Er was
ons beloofd dat ditmaal zou besproken
worden tot welke resultaten het een en
ander had geleid. Maar dat gebeurde
in het geheel niet, zodat men alleen
met die samenvatting bleef zitten.. Over
wat er toen allemaal beweerd is, werd
u destijds in dit blad uitvoerig ingelicht.
Een lauw televisie-avondje op deze
manier. H. Hn.
HILVERSUM, 21 febr. De NTS
zendt op de zondagen 26 februari en 5
maart via Nederland 2 een tweedelige
documentaire uit over het leven van
Multatuli, samengesteld door prof. H.
A Gomperts en regisseur Hans Keiler.
De documentaire heeft de vorm gekre
gen van een soort „reading". Bij de sa
menstelling is gebruik gemaakt van
een groot aantal documenten en foto's,
die uit archieven en verzamelingen af
komstig zijn. Voorts werd er in Neder
land, België, Duitsland en Indonesië
gefilmd door Ed van der Elsken. In
het tweede deel zijn ook enkele toneel
fragmenten opgenomen.
3974
HET DOEL van een internationale
filmweek zoals die voor de vierde
maal in Utrecht wordt gehouden is
niet op de eerste plaats het brengen
van premières hoewel „Liefdesbe
kentenissen" van Pim de la Parra en
Wim Verstappen ditmaal het sluit
stuk vormt maar het publiek films
te laten zien die nog altijd niet in
normale vertoning zijn gekomen en
het misschien wel nooit zover zullen
brengen. Dat was met „Vakantie in
Portugal" van Pierre Cast en „De
Beul" van Luis Berlanga het geval
en zo is het weer met „Moed voor
elke dag", die gisteren draaide.
Deze film waarmee de jonge Tje-
chische filmer Ewald Schorm zijn
debuut maakte werd in 1964 in ons
land voor export verboden. Dit belet
te de Tsjechische filmcritici niet „Kaz
dy den odvahu" uit te roepen tot de
beste film van het jaar. Kort daarop
werd het verbod ingetrokken en „Moed
voor elke dag" ging als officiële Tsje
chische inzending naar Pesaro, het
festival van de „Nieuwe film" waar
hij de prijs van de kritiek en van het
publiek kreeg.
De film ls geboren uit de gevoe
lens van teleurstelling en onlust die
zich van bepaalde intellectuele krin-
aen in de landen achter het IJzeren
ordijn hebben meester gemaakt na de
vernietiging van de Stalin-mythe. Niet
de revolutie van bommen, geweren en
bloed maar de revolutie die zich af
speelt in de menselijke geest en die
wordt weerspiegeld in de menselijke
betrekkingen van alle dag. De revolu
tie die elke dag nieuwe moed vergt.
De film vertelt de geschiedenis van
een fabrieksarbeider, een vroegere re
volutionair voorvechter uit de jeugd
beweging, die het contact met de jon
geren begint te verliezen en die niet
in staat is zich bij de ouderen aan
te sluiten. Een ontmoeting met een
cynische journalist en diens vrouw die
hem tot ontrouw aan zijn vriendin ver
leidt, maakt hem duidelijk dat het
leven zijn zin voor hem heeft verlo
ren en dat hij de waarden die tot dan
toe voor hem golden moet herzien.
Als een onthullend beeld van de
nieuwe levenshouding in Tsjechoslo-
wakije vandaar het aanvankelijke
verbod is „Moed voor elke dag"
een belangrijk werk dat toont hoe de
ontgoocheling begint als de revolutie
is geslaagd en er niets meer te strij
den valt. Als bijdrage tot de vernieu
wing van de film heeft hij echter maar
weinig te bieden, al was het te wensen
dat er zich ook in Nederland zulk een
talentvol debutant aandiende.
De ene filmgebeurtenis roept de an
der op. In het kader van de filmweek
biedt de Utrechtse filmliga hedenavond
een eenmalige vertoning van „Akahi-
ge" (Roodbaard), een filmmonument
van de Japanse regisseur Akira Koe-
rosawa, bekend door zijn „Rashomon".
Een kopie met Engelse ondertitels van
deze drie uur durende film is daartoe
speciaal uit Parijs overgezonden. Een
gegeven dat het midden houdt tussen
een biografie van Albert Schweitzer
en een Dokter Kildare-episode, Ver
filmd in een gedragen tempo en met
Japanse hardheid. Niettemin een film
prestatie van formaat met sterk boei
ende momenten.
J. C. A. FORTUIN
(Van onze verslaggever)
HILVERSUM, 21 febr. Tot be
stuursleden van de KRO zijn benoemd
mr. J. W. M. Rademaker uit Bussum
en de heer N. G. Schrama uit Abcoude.
Mr. Rademaker is voorgedragen door
de Katholieke Jeugdraad voor Ne
derland als opvolger van mr. M. I. P.
G. van Thiel, die onlangs is afgetreden
als voorzitter van deze Jeugdraad. De
heer Schrama, algemeen redactiechef
van het dagblad De Tijd en voorzitter
van de Katholieke Nederlandse Journa
listen Kring (KNJK) en de Federatie
van Nederlandse Journalisten, is in het
bestuur benoemd namens de KNJK als
opvolger van de heer P. v. d. Sanden,
die als hoofd van de pers- en publici-
teitsdienst van de KVP de actieve jour
nalistiek heeft verlaten.
DEN HAAG, 21 febr. Nederland
draagt 610.000 bij voor de bouw van
een studenteninternaat te Salatiga in
Indonesië. Een overeenkomst daartoe
tussen de Nederlandse regering en de
christelijke universiteit Satya Watjana
te Salatiga. is tot stand gekomen.
Dit is de eerste maal dat Neder
land bijdraagt aan een particulier ont
wikkelingsproject dat in Indonesië ten
uitvoer wordt gelegd.
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
PRETORIA, 21 febr. Een kinder
boek, met als titel „Ik ben een
jongen", uitgegeven door een Brit
se firma en te koop in Zuid-Afrika zal
worden voorgelegd aan de afdeling pu-
blikaties van het Zuidafrikaanse Bu
reau voor Rassenvraagstukken. Het
bureau heeft bezwaar tegen enkele il
lustraties, waarop men een jongen
met een donkere huidskleur naast een
aantal blanke vriendjes op een feestje
naar een verjaardagstaart ziet staren.
De autoriteiten menen, dat dit een
duidelijke poging is de kinderen te be
ïnvloeden In de richting van integra
tie. Op een ander plaatje ziet men
een blanke jongen met zijn gekleurde
vriendje op de schommel zitten. Naar
verluidt zou men dergelijke prentjes
ook aantreffen in een ander boek: „Ik
ben een meisje".
Een woordvoerder van het filiaal
van het Central News Agency in Pre
toria, het grootste verspreidingskan
toor van lectuur in Zuid-Afrika, heeft
verklaard, dat het instructies heeft ge
kregen de boeken naar het hoofdkan
toor in Johannesburg terug te zenden.
Het Bureau voor Rassenvraagstuk
ken heeft een commissie benoemd om
de mogelijkheid te onderzoeken ras
senvraagstukken op het schoolrooster
te zetten.
ADVERTENTIE
jiM P* A» A* Ai
Ik trok zo maar een fles bessen-»
geneveropen,de goedkoopste die
ik krijgen kon en vond het al
lang best, omdat ik niet wist dat
ik al voor ƒ9,45 per hele literfles
de echte
kou krijgen, zo rijp en zo rood
als een bes aan de tak. Nu ik het
weet ben ik geen bessentrekker
meer en mijn vrouw vindt pas
bessen lekker met de echte kwa
liteit van Bols.
Puur, on the rocks,
of als schuimende long drink
*rf
In 1931 kocht ons RijkamuS®
van de Sovjetregering de befaa^i
Greshamportretten van Mor uit
Museum van Moskou. Nog groter t3
kreeg de aankoop van 1933, toen
de Ermitage van Leningrad de y»
trus' Verloochening" en „Titus
monnikspij" van Rembrandt naar
sterdam kwamen. In diezelfde jg
hebben vooral de Amerikanen s.gCti
aankopen van topwerken uit
kunstbezit gedaan, waardoor
plunderde Ermitage veel aan arti®
ke betekenis heeft ingeboet. ,eyt
Als uw Londense kunstcorrespoo y
zie De Tijd van zaterdag 18
ri dus stelt dat de Russen
1920 geen kunst meer aan het w'®,ejv*
hebben verkocht, is hij er enige
tallen jaren naast. afct
Wat er nu naar Londen komt, .I,jjKe
op mij de indruk van het gebruike'
negentiende eeuwse bazargoed U1» jje
paleizen van de Tsaar en adel- «y
artistieke waarde van ditsoort
sterserviezen is vrijwel steeds SeLet
onvergelijkbaar, in ieder geval, ,gjj'
de topkunst die de Russen in de
jaren, door geldgebrek gedwon»
naar het Westen moesten afstoten- ^jj
Interessant is het te weten da» f-
die kunstuitverkoop van de jaren V-Cj<
tig ook de Annunciatie van Van
de Ermitage verliet en een P \.g#
kreeg in het Nationaal Museum
Washington. Deze Van Eijck is nai,
lijk bezit geweest van het Nederi3
se vorstenhuis. Bij de veiling van jj
failliete boedel van koning Willeb1,
ln 1850 verdween dit werk naar
J Ui... „nhetT.t
ningrad, toen nog Petersburg gehe ,e{
De Oranjes hebben zich sindsdien A
meer met het verzamelen van ku ,et
beziggehouden. Wie het bazargoed
dat nu in de meeste behuizingen ^el
ons vorstenhuis staat, vraagt r\cb
eens af, waar die legendarische Vr tb
je-miljarden toch wel in zijn bel
In ieder geval niet in kunst.
DEN HAAG
Bart
1
2
3
4
6
0
i
Horizontaal: 1. staat van Veregtr^L
Staten; 2. leden van een wet; J-
vereniging van vakgenoten;
kuip, titel van kardinaa
daar, kippenloop, voor; 6. sPel fgirg-''
houding; 7. viervorst; 8. verkoop 1 vef
bekend componist van operettes: b0]t,
gissing, spijskaart: 10. wijfje va» ajp,
daar; 11. oucl (Eng.), Fries' vooi
behoudens titel (Lat. afk.). „la"'
Verticaal: 1. flink, palmrncel;
temaat, achterwand van altaar;
klank; 4. vrolijkheid: 5. >er,',toke C-
beurtvaart; 6. cijfer, reeds, a,nni PK
teken Engeland; 7. loodoxyde, bei jo
8. achting, bluffen; 9. niet p>',bbe
struisachtige vogel, pauze. „j
OPLOSSING VAN 20 FEBllU^
1. pinda. 2. dageraad. 3. raadjelayg-
vertrekken. 5. kentering. 6 r> 16=
ADVERTENTIE
MENTHOLPCtL6'T eC|p
en bij zware of ...j
hardnekkige verkoudheid
Alleen bij «p"th»in»« en drog'Sle